مدافعان وطن در کنار مدافعان سلامت

سال 98 را می توان سال تجلی بیش از پیش خدمت رسانی نیروهای مسلح به دولت و ملت در اوج بحران های طبیعی دانست زیرا در سال جاری نیروهای مسلح از سیل نوروز گرفته تا شیوع ویروس کرونا در زمستان با تمام ظرفیت های خود در خدمت امدادرسانی به ملت بوده اند.
چهارشنبه، 14 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : صادق دلاوری
موارد بیشتر برای شما
مدافعان وطن در کنار مدافعان سلامت
مدتی است که «کرونا ویروس» به عنوان یک بیماری جدید و ناخوانده در کشور ما رو به فراگیری گذاشته و به دلیل فقدان وجود یک درمان مشخص برای آن موجی از التهاب و اضطراب را در بین هموطنانمان ایجاد کرده است. اما خوشبختانه در طی هفته های گذشته همه دستگاه‌ها و نهادهای مرثر و توانمند کشور در عرصه مقابله با این ویروس تنفسی وارد یک کارزار جدی ضد کرونایی شده‌اند و اقدامات آنها موجی از امید به دفع هر چه سریع‌تر این تهدید را در بین توده های مردم ایجاد کرده است.

نیروهای مسلح کشور در کنار دولت و وزارت بهداشت و درمان که متولی اصلی مقابله با این ویروس است از بدو اعلام خبر شیوع ویروس کرونا به کمک دولت شتافته و با عرضه ظرفیت‌های انسانی و فنی خود همانند سایر بحران‌های طبیعی کشور مانند سیل و زلزله به مهمترین یاری‌گر مسئولان در عرصه خدمت رسانی به مردم بدل شده اند.

به عبارت بهتر آنچه این روزها بیش از هر ایامی به چشم شهروندان ایرانی می‌آید، نقش پر‌رنگ نیروهای مسلح در جریان مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور و حفاظت از سلامت ملت ایران است، به همین دلیل نیز جلوه‌های تلاش نیروهای مسلح کشورمان در مقابله با این میهمان ناخوانده و ناخوشایند به شکل قابل توجهی در رسانه های رسمی و غیر‌رسمی  پر‌مخاطب کشورمان بازتاب یافته است و کاربران در حساب های اجتماعی خود به آن اشاره می کنند.

خوشبختانه نیروهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و جایگاه ویژه ای یافته اند که البته این مهم ناشی از رویکرد اعتقادی و اسلامی نیروهای مسلح به حراست و حفاظت از ملت و نظام اسلامی ایران است و به همین دلیل نیز در طول 41 سال گذشته این نیروهای جان بر کف در عرصه های گوناگون داخلی و بین‌المللی نقش ویژه و بی‌بدیلی در حراست از ایران اسلامی و امت بزرگ اسلام ایفا کرده اند که نمود آماری آن را می توان در تعداد بالای شهدا و جانبازان قوای سه‌گانه نظامی ایران مشاهده کرد.

البته تلاش نیروهای مسلح در خدمت رسانی به مردم محدود به یک زمان و قالب خاص از خدمت رسانی نبوده و جنبه های گوناگونی را شامل می‌شود که در ادامه به بخشی از آنها در سال 98 پرداخته می‌شود.

مدافعان وطن در کنار مدافعان سلامت
 

خدمت رسانی به مردم سیل زده

به دنبال بارش‌های پرفشار و پر حجم فروردین 98 و شکل‌گیری سیلاب‌های سهمگین در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور برخی از شهرهای استان خوزستان و لرستان نظیر شهر پلدختر به طور جدی تحت تأثیر سیل قرار گرفت و به دلیل حجم بالای خسارات وارده به مناطق سیل زده، رهبر معظم انقلاب بلافاصله نیروهای مسلح را مأمور به امداد رسانی به سیل زدگان نمود.

این دستور رهبر انقلاب نشان داد که حل بحران ایجاد شده بزرگتر از آن است که رفع و رجوع آن توسط نهادهای دولتی ممکن باشد و به همین دلیل باید ظرفیت‌های تخصصی نیروهای مسلح برای کمک به مسئولین عرضه شده و در خدمت امدادرسانی به مردم سیل زده قرار گیرد و به همین دلیل نیز نیروهای مسلح به سرعت وارد عمل شده و جهادی بزرگ برای حل بحران سیل در کشور را آغاز کردند.

به طور مثال ارتش جمهوری اسلامی ایران از طریق یگان‌های بالگردی و نفربرهای آبی خاکی خود دست به تخلیه مناطق محصور در سیل زد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز علاوه بر اعزام و استقرار بالگردهای امدادی، مجموعه‌های بیمارستانی صحرایی  و خدماتی متعددی را برای کمک به سیل زدگان احداث نمود.
همچنین برای تسریع فرایند بازگشت سیل زدگان به منازل مسکونی خود صدها دستگاه ادوات و تجهیزات اعم از لودر, بیل مکانیکی, دستگاه لجن کش را جهت لایروبی شهرها، رودخانه ها و بازگشایی و ترمیم راه ها به استان های سیل زده اختصاص داده بود.
 

خدمت رسانی به مردم در مواجهه با ویروس کرونا

نیروهای مسلح کشورمان همواره اثبات کرده اند که در عرصه های پر خطر دفاع از ملت ایران در صف اول جانفشانی قرار دارند و حضور نیروهای مسلح در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا تأییدی بر این گزاره است.

به طور مثال وزارت دفاع به عنوان بخشی از نیروهای مسلح کشور در طول دو هفته گذشته با توجه به کمبودهای ایجاد شده در حوزه تأمین ماسک های بهداشتی مورد نیاز جامعه دست به تولید ماسک‌ در دو نوع N95 و ۷۵۰ زده است.

این دو نوع ماسک‌ با توجه به اجزای تشکیل‌دهنده خود قابلیت استفاده توسط کادر درمانی اعم از پزشکان، بیماران و به طور کلی تمامی افرادی که در معرض آلودگی‌های شدید ویروسی قرار دارند را دارا هستند. البته ماسک N95  دارای ساختار ۶ لایه است و از دو لایه پارچه و لایه‌های داخلی با خواص کربن فعال و لایه‌ جاذب ذرات میکرونی تشکیل شده است و کارایی بالایی در مقابله با ویروس تنفسی دارد.

نیروهای مسلح کشورمان علاوه بر تخصیص ظرفیت‌های بیمارستانی و پژوهشی خود به حوزه مقابله با ویروس کرونا، از طریق سازمان بسیج سازندگی و با هدف استفاده از ظرفیت‌های سازمان بسیج در ۲۴ استان قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا ایجاد کرده است و در قالب این قرارگاه ها ظرفیت اقشار متخصصین خود را اعم از سازمان بسیج پزشکان و بسیج دانشجویی و دیگر اقشار در خدمت مهار این بیماری قرار داده است.

مدافعان وطن در کنار مدافعان سلامت

البته اقدامات ارتش، سپاه و نیروی نظامی و انتظامی فقط به تولید ماسک و لوازم بهداشتی و گندزدایی شهرها با امکانات خود ختم نمی‌شود. نیروهای امنیتی با اشراف اطلاعاتی توانستند در طول یک هفته صدها هزار ماسک و دستکش و ملزومات بهداشتی که محتکران در این شرایط حساس در انبار احتکار کرده بودند را کشف و ضبط کنند تا مردم مجبور نشوند در صف‌های طویل خرید این وسایل معطل شوند یا آن را به قیمت گزاف در بازار سیاه بخرند.
 
نیروهای نظامی قبل از آنکه وزیر بهداشت در مورد محتکران و وضعیت بازار وسایل بهداشتی به رئیس جمهور نامه بزند دست به کار شده بودند تا مدافعان سلامت در امنیت و آسایش کامل در خدمت رسانی به بیماران و مردم به مشکل نخورند.


مردم قدردان نیروهای مسلح

اقدامات خالصانه نیروهای مسلح انقلاب اسلامی در مواجهه با بحران های طبیعی پر تعداد سال 98 دیگر بار تصویر «ید واحده» را به اذهان افکار عمومی کشور منتقل کرد که حداقل نتیجه آن را می‌توان، تقویت بیش از پیش سرمایه های اجتماعی نیروهای مسلح دانست آن هم در زمانه ای که دستگاه های تبلیغاتی و جنگ روانی پر تعداد دشمن اعم از ظرفیت های ماهواره ای و سایبری در صدد تضعیف جایگاه نیروهای مسلح در اذهان افکار عمومی کشور هستند و از هیچ فرصتی برای تخریب این نیروها دریغ نمی‌کنند که از جمله آنها می‌توان به شایعه پردازی‌های کرونایی علیه نیروهای مسلح و مجموعه های وابسته به آن اشاره کرد، با این حال مردم آگاه کشورمان به خوبی نسبت به این توطئه های مذبوحانه دشمنان کشور آگاه هستند و در مناسبت‌های گوناگون قدردانی خود را از فرزندان خود در نیروهای مسلح بارها ابزار داشته اند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.