محاصره غزه و خطر کرونا

کرونا تمام جهان را درگیر خود کرده است، اما نوار غزه به لطف محاصره 12 ساله و نداشتن کمترین ارتباط زمینی، هوایی و تجاری با جهان تاکنون از این ویروس منحوس در امان مانده است، اما نگرانی‌های زیادی در خصوص شیوع ویروس در این باریکه خالی از کمترین امکانات پزشکی و همچنین اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی‌ها وجود دارد.
دوشنبه، 4 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
محاصره غزه و خطر کرونا
کرونا ویروس چندهفته‌ای است تمام جهان را درگیر خود کرده است. حال با رسیدن این ویروس و شیوع آن در اروپا و آمریکا اخبار بیشتری از تأثیر کرونا بر جهان شنیده می‌شود.
 

حکومت‌ نظامی در اسرائیل و نگرانی از کرونا

ویروس کرونا از 12اسفندماه همزمان با انتخابات کنست رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی خود را نمایان کرد. از آن زمان رژیم صهیونیستی با وضع قوانینی از جمله قرنطینه شدن هزاران نفر نظامی و افراد مشکوک این ویروس را کنترل کند. هم چنین هر شخصی خارج از فلسطین اشغالی وارد این کشور شود، باید 14 روز قرنطینه شود.
 
به نوشته روزنامه «جروزالم پست» وزارت جنگ اسرائیل از ابتلای 16 نظامی به ویروس کرونا خبر داد. بنابر اعلام وزارت جنگ رژیم اسرائیل، این نظامیان همگی مرد هستند و در بین آن‌ها دو نظامی 19 ساله و 22 ساله مشاهده می‌شود. منابع صهیونیستی  پیش‌تر گزارش دادند که ۵۶۳۹ نظامی صهیونیست به دلیل شیوع ویروس کرونا قرنطینه شدند.
 
نتانیاهو دو روز پیش طی تصمیمی جنجالی از منع رفت و آمد سراسری در اسرائیل خبر داد؛ اما با این حال ویروس در اسرائیل در حال شیوع است. دیروز نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با تلویزیون این رژیم اعلام کرد، وضعیت قابل پیش‌بینی نیست و کرونا در فلسطین اشغالی شاید به فوت ده‌ها هزار نفر بیانجامد. مبتلایان به ویروس کرونا در اسرائیل به نزدیک  هزار نفر رسیده است. این آمار برای جمعیت کم و پرتراکم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی نگران کننده است.
 

نوار غزه؛ متفاوت از تمام جهان

در حالی که اکثر مناطق جهان با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا درگیرند، اما نوار غزه از این مسئله استثنا است! این در حالی است که باریکه کوچک نوار غزه حدود 2 میلیون جمعیت دارد و از پرتراکم‌ترین مناطق جهان است.
 
غزه‌ای که طبق پیش‌بینی‌های سازمان ملل تا سال 2020 قرار بود غیرقابل سکونت شود، امروز تنها شهر در جریان و تنها منطقه اسلامی است که امروز در آن نماز جمعه پر تعداد برگزار شد. با محاصره دوازده ساله نوار غزه از سوی اسرائیل و بسته بودن گذرگاه رفح در ماه‌های اخیر موجب شده تاکنون موردی از کرونا در نوار غزه گزارش نشود.
 
گفتنی است در هفته‌های اخیر این بار برخلاف دهه اخیر، نیروهای حماس گذرگاه‌ها را بسته‌اند و نوار غزه بدون هیچ‌گونه ارتباط با جهان خارج قرنطینه شده است. لازم به ذکر است که نداشتن توریسم و فرودگاه و تجارت اقتصادی با دنیا براثر محاصره در این مسئله هم تأثیر مستقیم داشته است.
 

محاصره‌ای که به یک دستاورد تبدیل‌شده است

یک کاربر جهان عرب فاضل در فیسبوک خود آورده: نوار غزه تا جایی محاصره شده که کرونا ویروس نمی‌داند چگونه وارد شود! برای بسیاری از ما در اینجا، یک بیماری همه‌گیر تاکنون چیزی بیش از تلاش روزمره برای به دست آوردن لوازم پزشکی ضروری و ابتدایی مانند بانداژ و کپسول‌های اکسیژن نبوده است...
 
در آخرین ملاقات من با یک بیمارستان، آن‌ها هیچ آنتی‌بیوتیک یا حتی مسکنی برای دادن به بیماران غیر متمکن نداشتند. چرا که این بیماران حتی توانایی مالی پرداخت قیمت خرده فروشی دارو در داروخانه‌ها را هم ندارند، حتی اگر قیمت بسیار پایین‌تر از آن چیزی باشد که در کشورهای غربی برای آن دارو پرداخت می‌شود.
 

نگرانی سازمان ملل از کرونا در نوار غزه

اما با این حال معاون هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور «فرایند صلح خاورمیانه» هشدار داد، ورود ویروس کرونا به نوار غزه می‌تواند به دلیل جمعیت زیاد و سیستم بهداشتی محدود این منطقه در محاصره، ترسناک باشد.
 
این هشدار زمانی داده‌ شده است که وزارت بهداشت نوار غزه از شناسایی اولین نفر مشکوک به کرونا در نوار غزه در روز دوم فروردین‌ماه خبر داده بود. این وزارتخانه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که دو شهروند فلسطینی هفته گذشته در پاکستان بوده‌اند و اکنون پس از بازگشت به نوار غزه مورد آزمایش قرار گرفتند که نتیجه آزمایش آنان مثبت بوده و اکنون هردو نفر در قرنطینه هستند.
 
 معاون هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور «فرایند صلح خاورمیانه» در گفت‌وگویی که پایگاه خبری این سازمان منتشر کرد گفت: «ما نگران غزه هستیم و به دلیل محاصره طولانی‌مدت و محدودیت‌هایی که کار را دشوار می‌کند، منطقه‌ای پیچیده است.»
 
مک گولدریک ضمن تاکید بر پشتیبانی از غزه در شرایط کنونی تصریح کرد: «ما در اینجا به عنوان پاسخگویان بین‌المللی برای حمایت از مسئولان غزه به مدت ۹۰ روز طرحی را تدوین کرده‌ایم، اما ما به دنبال جنبه مادی این طرح هستیم تا مواد پزشکی، دستگاه‌ها و غیره را وارد کنیم. این همان چیزی است که ما برای نیازهای فوری 60 روز آینده نیاز داریم و ممکن است در صورت افزایش تعداد موارد مبتلا، میزان نیاز هم‌تغییر کند.»
 

اسرای فلسطینی و کرونا

هرچند کرونا هنوز وارد غزه نشده است، اما نگرانی‌های جدی‌ای در خصوص اسرای فلسطینی وجود دارد. رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه اعلام کرد که 4 اسیر فلسطینی در زندان‌های این رژیم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
 
پس از انتشار این اخبار، اوضاع در داخل زندان‌های رژیم صهیونیستی ملتهب شد و نهادهای حقوقی داخلی و بین‌المللی مسئولیت جان اسرا را متوجه رژیم صهیونیستی دانسته و به‌شدت نسبت به ابتلای شمار بیشتری از اسرا در داخل زندان‌ها به این ویروس خطرناک هشدار داد.
 
در همین راستا، باشگاه اسیر فلسطین اعلام کرد که اسرای فلسطینی در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا از طریق بازپرسان و مسئولان سازمان زندان‌های صهیونیستی قرار دارند. در همین راستا، ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس مسئولیت جان اسرا را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و گفت اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین به طور مداوم در حال تشکیل جلسه برای پیگیری وضعیت اسرا است.

اسرائیل در روزهای گذشته 516 زندانی اسرائیلی را برای کاهش ازدحام در داخل زندان‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا آزاد کرده است. اما تاکنون هیچ اسیر فلسطینی را آزاد نکرده‌اند و این در شرایطی است که بسیاری از این اسیران کودک، زن، افراد دارای کهولت سن و زندانیان بازداشت موقت هستند. گفتنی است تعداد اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی در پایان 2019 به 5 هزار نفر رسیده است و تاکنون 222 فلسطینی در زندان‌ها شهید شده‌اند.
 
اکنون نزدیک به 1000 اسیر بیمار فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی وجود دارد که 28 نفر از آنان در زندان رمله حال وخیمی دارند. گفتنی است رژیم صهیونیستی همچنان بدون توجه به درخواست‌های فلسطینیان و نهادهای بین‌المللی از انجام اقدامات پیشگیرانه در زندان‌ها و ارائه تجهیزات لازم و ماسک به اسرای فلسطینی خودداری می‌کند.
 

جمع‌بندی

کرونا امروزه به یک مسئله جهانی تبدیل شده است که به مؤلفه‌ای بسیار مهم و حیاتی در کنار مسائل دیگر در حال نقش‌آفرینی است. کرونا امروزه به خطری برای اسرای فلسطینی و مردم در محاصره نوار غزه تبدیل شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.