لزوم توجه به سلامت روان شهروندان در دوران پسا کرونا / هشدار ! برچسب کرونایی را شیوع ندهیم

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور گفت: پیش بینی می شود در دوران پسا کرونا نرخ اختلالات روانی و تبعات ناشی از آن از جمله اعتیاد، طلاق، افسردگی و وسواس به دلایل مختلفی افزایش پیدا کند و از الان باید به فکر برنامه ریزی باشیم.
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم توجه به سلامت روان شهروندان در دوران پسا کرونا / هشدار ! برچسب کرونایی را شیوع ندهیم
به گزارش راسخون؛ دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور درباره بروز علائم روحی و روانی در مبتلایان بهبود یافته کرونا گفت: زمانی که ما در معرض خطر هستیم بدن، ذهن و افکار فرد مدام سرگرم عامل بیرونی بیماری است یعنی در هنگام بیماری بدن با مکانیسم دفاعی از عامل بیماری زا دفاع می کند و ذهن متوجه علائم بیماری و کنترل آن است و به عواقب جانبی و فشاری که به ارگانیزم وارد می شود زیاد توجهی ندارد برای مثال وقتی فردی تصادف می کند ممکن است تا چند روز هیچ نشانه ای از بدن درد نداشته باشد و کوفتگی و بدن درد بعد از چند روز شروع می شود. او با بیان اینکه مبتلایان به ویروس کرونا استرس های حادی را تجربه می کنند، افزود: بعد از اتمام بیماری کووید۱۹ ابعاد پنهان این بیماری نمایان می شود و فرد دچار غم زدگی، افسردگی و «استرس بعد از بهبودی کرونا» می شود. به هر حال این بیماران دوران وخیمی را گذرانده اند و با بیماری مقابله کرده اند که بهبودی و مرگ در اثر آن نامعلوم است بنابراین بعد از بهبودی دچار خستگی روانی می شوند  و احتمال اینکه اختلالات روانی و نشانه های این نوع اختلالات در آنها زیاد دیده شود بیشتر است. اوضمن هشدار درباره اینکه در دوران پسا کرونا نرخ اختلالات روانشناختی در همه شهروندان افزایش پیدا می کند، گفت: مساله اصلی ما در دوران پسا کرونا بیماری های روانی است. همین الان باید برای دوران پسا کرونا به فکر راه حل باشیم.» وی  از نامه نگاری سازمان نظام روانشناسی کشور به رئیس جمهوری درباره همه گیری اختلالات روانشناختی در دوران پساکرونا خبر می دهد و می افزاید: این دوران در حال فرا رسیدن است ما هشدار می دهیم وضعیت سلامت روان مردم در مخاطره است و باید برای ارتقای سلامت روان فکری کرد.

حاتمی اظهار داشت: از رئیس جمهوری می خواهیم به منظور مقابله با اختلالات روانی و ارتقای سلامت روان شهروندان از حالا برنامه ریزی کنند و ستاد ویژه سلامت روان با مسئولیت سازمان نظام روانشناسی کشور تشکیل شود. 

او در پاسخ به اینکه بهبود یافته های کرونا نیاز به چه نوع مداخلات درمانی دارند، گفت: مهم ترین کار، غربالگری روانی بهبود یافته ها و خانواده های مبتلایان به بیماری کووید۱۹ است. به اعتقاد ما همه شهروندان ایرانی باید یک شناسنامه سلامت روان داشته باشند. لازم است برای ارتقای سلامت روان تمهیداتی در زمینه تدوین بسته های آموزش خودمراقبتی و دیگر مراقبتی برای شهروندان در نظر گرفته شود.

حاتمی افزود: شیوع ویروس کرونا موجب استرس و نگرانی در جامعه شده است و همه شهروندان نیاز دارند مهارت های کنترل خشم و کنترل استرس را از طریق آموزش و پرورش و برخی سازمان ها در سطح وسیع آموزش ببینند چرا که تاب آوری مردم در بحران کرونا پایین آمده و این بعد سلامت روان باید ترمیم شود.وی  معتقد است، چنانچه نظام سلامت کشور به فکر تاب آوری و سلامت روان مردم نباشد، در آینده با شهروندانی مواجه خواهیم شد که از آشفتگی روانی رنج می برند و همین امر بستر بروز فاجعه را در مسائل اجتماعی و اقتصادی فراهم می کند.


روان مبتلایان به کرونا در خطر است

دکتر محمدرضا خدایی روانپزشک  درباره عوارض روانی ابتلا به ویروس کرونا گفت: مهم ترین عارضه ای که مبتلایان به کرونا از آن رنج می برند، استیگما یا برچسب «کرونایی» است. معمولا در جامعه به این بیماران به عنوان افرادی که باعث انتقال ویروس به دیگران می شود، نگاه می شود. ما  با جامعه ای سر و کار داریم که سعی می کنند از کسانی که کرونا گرفتند، دور شوند و کمتر با این افراد مراوده ای داشته باشند. او می گوید: گاهی مواردی را می بینیم که فرد جدا از اضطراب، دچار افسردگی می شود. وقتی فردی فشار روحی سنگینی را تجربه می کند، ممکن است بعد از مدتی توان و کشش روحی اش تمام شود و دچار یاس و ناامیدی، غم، احساس عدم علاقه به فعالیت و کاهش انگیزه برای فعالیت های روزمره شود در واقع  بروز حالت بغض و گریه، احساس اینکه دیگران به او توجهی ندارند و کاهش قدرت تصمیم گیری همه اینها موجب می شود که افکار خودکشی در این افراد تقویت شود.

وی افزود: مبتلایان به کرونا ممکن است دچار اختلال استرس حاد شوند  به این معنا که وقتی دچار کرونا می شوند، یک سری پس زمینه های ذهنی در مورد این بیماری دارند. تپش قلب، احساس خفگی، دست و پنجه نرم کردن با مرگ، از جا پریدن، زودرنجی، حساس شدن و دیدن کابوس از جمله مواردی است که به خاطر از دست دادن سلامتی خود و دیگران به دست می آید. اینها اگر درمان نشود، می تواند تبدیل به اختلال استرس پس از سانحه شود.

به گفته او، افکار و رفتار وسواسی هم در این افراد بویژه مبتلایان خفیف به کرونا دیده می شود که افراد  به صورت مکرر دست هایشان را می شویند. همچنین دل نگرانی و دلمغشولی های شدیدی در مورد ابتلای فرزندان و افراد خانواده به کرونا را تجربه می کنند.


منبع: روزنامه ایران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.