نشانه های بهبود وضعیت اقتصاد جهان نمایان شد

واردات نفت چین در ماه می نسبت به ماه قبل از آن 13 درصد افزایش یافته و به 11.11 میلیون بشکه در روز رسیده است.
شنبه، 17 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نشانه های بهبود وضعیت اقتصاد جهان نمایان شد
به گزارش راسخون، در ماه می واردات نفت چین نسبت به ماه آوریل 13درصد رشد کرد و به متوسط 11.11 میلیون بشکه در روز رسید.

دلیل این افزایش واردات نفت چین گسترش انعقاد قراردادهای آتی نفت بر مبنای یوآن و همچنین رشد فعالیت پالایشگاه‌های این کشور بوده است.

مؤسسه تحلیلی اویل ایکس، گزارش داده که طی هفته‌های گذشته فعالیت پالایشگاه‌های چین به طور مداوم افزایش یافته وهمین امر روند صعودی واردات نفت این کشور را رقم زده است.

اما با این حال بخشی از رشد واردات نفت چین به خاطر افزایش مبادلات معاملات نفتی در شانگهای که بر مبنای یوآن بوده، است.

از ماه آوریل صندوق‌های سرمایه‌گذاری چین روی افزایش قیمت نفت در تالار معاملات نفتی شانگهای حساب کرده و همین امر باعث شد تا شاهد حضور چشمگیر شرکت‌های نفتی چینی از جمله پترو چاینا و سینوپک در بستن قراردادهای آتی نفت برای تحویل این حامل انرژی باشیم.

خوآن کارلوس رودریگز و والانتیس مارکوگیاناتیس، کارشناسان مؤسسه اویل ایکس، معتقدند: جدای از افزایش معاملات نفتی در شانگهای و رشد فعالیت پالایشگاه‌ها در چین یکی از عواملی که واردات نفت چین را بالا برد این بود که پالایشگاه‌های خصوصی در چین هم به طور کاملا فعال واردات نفت را به خاطر پایین آمدن قابل توجه قیمت در بازار جهانی تا آنجا که می‌توانستند انجام دادند.

در واقع چینی‌ها در ماه می روزانه 1.28 میلیون بشکه نفت بیشتر نسبت به ماه آوریل وارد کردند که تقریبا به همین میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

واردات نفت چین از عربستان 800 هزار بشکه در روز در ماه می افزایش داشت و این در حالی است که طی  دو ماه قبل از آن شاهد کاهش واردات نفت چین از این شبه جزیره بوده‌ایم.

چینی‌ها همچنین واردات نفت خود از عراق را 400 هزار بشکه در روز بیشتر کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند:‌ همگام با افزایش واردات نفت در چین تقاضا برای حامل‌های انرژی در این کشور رشد پایداری را تجربه کرده‌اند.

طی هفته‌های گذشته چین پیشران رشد تقاضا در بازار جهانی نفت بوده و این در حالی است که شاهد نشانه‌هایی از بهبود اوضاع در دیگر اقتصادهای بزرگ جهان نظیر هند و آمریکا، ‌بوده‌ایم.

مؤسسهIHS مارکت، اعلام کرده در ماه آوریل تقاضای نفت چین به 90 درصد دوران پیش از شروع کرونا رسیده و انتظار می‌رود این رقم در ماه می به 92 درصد افزایش یابد.

در ماه آوریل چینی‌ها سعی کردند از کاهش قابل توجه قیمت نفت در بازار جهانی و به خصوص افت شدید قیمت نفت آمریکا بیشترین استفاده را برده و تا می‌توانند نفت بخرند. 

کار تا جایی پیش رفت که در یک بازه زمانی بیش از 110 فروند نفتکش به صورت همزمان در حال انتقال نفت به چین بودند و این کشور تلاش کرد تا جایی که ممکن است انبارهای تجاری و استراتژیک نفت خود را پر کند.

به گزارش رویترز، این افزایش واردات نفت چین می‌تواند نشانه این باشد که در سه ماهه سوم سال جاری نیز همین روند در دیگر کشورهای جهان و همگام با کاهش محدودیت‌های کرونایی رخ خواهد داد.


منبع: فارس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.