«خبر خوب» را از رادیو گفت و گو بشنوید!

یکی از ویژگی های رسانه رادیو، میزان بالای اعتماد و احترام مردم بدان است. هنوز بسیارند مخاطبانی که صحت، «وثاقت خبر» و «تحلیل» های سیاسی و اجتماعی و... را با شاخص رادیو می سنجند.
چهارشنبه، 18 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«خبر خوب» را از رادیو گفت و گو بشنوید!
به گزارش راسخون؛ «معاونت صدای جمهوری اسلامی» با علم بر مجموع ویژگی ها و سرمایه بزرگ خود یعنی مخاطبان خود، تلاش کرده است که با علم محوری و نگاه و تعهد حرفه ای ، ضمن صیانت از اعتماد مردمی، در مسیر تحکیم همدلی با رسانه رادیو حرکت کند. رادیو گفت وگو نیز به عنوان حلقه ای از حلقه های شبکه های رادیویی از پویش مسیر یاد شده به کنار نبوده و نیست و در کنار «روزآمدی» و در فضای عمومی، با جدیت ،نشاط و پویایی، نقش رسانه ای خود را حفظ کرده است. یکی از مصادیق این ادعا؛ طراحی یک مسیر رادیویی برای طرح پرسش ها و مطالبات مردمی و در امتداد آن؛ شنیدن پاسخ نمایندگان دستگاه های اجرایی کشور است. رادیو گفت وگو بر این باور بوده و هست که گفتگو میان مردم، نهادها و سازمانها و در مجموع دستگاه های اجرایی، موجب ارتقاء آگاهی های جمعی و تقویت تعامل و تنظیم خواست ها بر مدار اختیارات، امکانات و مقتضیات دولت می شود و در نهایت نقشه راه کارگزاران نظام را ترسیم و فراهم می کند. اساسا نیز پاسخ گیری و پاسخ دهی موجب« روشنگری، سد سکون و نفی زمینه گریز از تعهد و تقید» می شود.

چنین بود که بخش «باسخنگویان» با محوریت «خبر خوب» در دو مجله خبری «رویداد» و «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو راه اندازی شد تا میزبان سخنگویان و نمایندگان و گردانندگان دستگاه ها و نهادهای اجرایی مختلف کشور شود. این چنین که:

مجله خبری تحلیلی رویداد ؛ از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲ به روی آنتن می رود. این برنامه؛ به ترتیب روزهای هفته، میزبان سخنگویان؛ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت آموزش و پرورش و نیز ستاد اجرایی فرمان امام (ره)است.

مجله خبری تحلیلی بدون خط خوردگی هم ساعت ۱۹:۰۰ به مدت ۶۰ دقیقه زنده و مستقیم از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن رادیو گفت و گو است. این برنامه نیز به ترتیب روزهای هفته، میزبان سخنگویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت جهادکشاورزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز وزارت نیرو است.
 

فرصت شنیدن و احترام بر حق «دانستن» مردم

باید گفت؛ در بخش یاد شده، پاسخگویان فرصت یافتند علاوه بر شنیدن صدای مردم و پاسخ دهی به پرسش ها و مطالبات، روزانه و بصورت زنده و به مدت ۱۰ دقیقه گزارش عملکرد و فعالیت دستگاه های مربوطه و آخرین اخبار و اطلاعات مهم خود را به سمع مخاطبان برسانند.

نکته ای که در این میان واجد اهمیت و نظر است و به عنوان یکی از ویژگی های ممیز بخش باسخنگویان بیان می شود ؛ تاکید بر «خبر خوب» است. متاسفانه در عرصه رسانه این تعریف جا افتاده است که «خبر بد؛ خبر خوب» است! این در حالی است که مردم با شنیدن خبر خوب ، امنیت روانی می یابند و امید را احساس می کنند. جالب است که رسانه های معاند که طرح فروپاشی کشورمان را از درون دنبال می کنند؛ نه تنها خبر های خوب کشورمان را منتشر نمی کنند بلکه بر ساخت و جعل اخبار بد و بزرگنمایی و تواتر اخبار ناخوشایند اصرار دارند.

به هر روی؛ رویکرد رادیو گفت وگو اما، با استقبال بسیاری از سخنگویان و اصحاب روابط عمومی ها و کارگزاران نظام نیز روبرو شد. زیرا آنان هم ضمن احترام بر حق «دانستن» مردم، تعامل مردمی و پاسخگویی را از ابزار تسهیل امور می دانند.
 

اطلاع رسانی ضرورت است

مجید ارغنده پور ، مدیر کل دفتر هماهنگی امور استانها و نظارت بر تشکل ها و مدیر روابط عمومی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، با استقبال از فرصتی که رادیو گفت وگو به سخنگویان داده است می گوید: بخش باسخنگویان؛ جزو برنامه‌ها و بخش های خاصی است که جای خالی آن در رسانه ای مانند رادیو احساس می شد.

ارغنده پور تصریح می کند: رادیو گفت و گو با ایجاد این بخش با ماهیت اطلاع رسانی بدون چالش تا اینجای کار، موفق عمل کرده است. در بعضی از برنامه های چالشی که یک طرف دولت و طرف دیگر بخش خصوصی است، یا یک طرف دولت و طرف دیگر مردم هستند ،ممکن است بحث هایی به وجود بیاد که تنها ثمره آن چالش بدون نتیجه باشد و به جای اینکه وضعیت را درست کند و موجب آرامش شود در اکثر اوقات این موارد جو روانی را خراب تر می کند.

وی ادامه می دهد: آگاهی دادن در خصوص اقدامات و عملکرد موجب می شود مردم از نظر روحی و روانی دچار تنگنا نشوند . وقتی مردم جامعه نسبت به وجود و عدم وجود کالایی یا گرانی و گران شدن یک کالایی اطلاعات غلطی داشته باشند تقاضای کاذب ایجاد می شود و همین مساله موجب بهم ریختگی و آشفتگی در بازار می شود.
 

باسخنگویان؛ بستری برای اطلاع رسانی مستقیم

همایون امیرزاده مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه رادیو گفت وگو با رویکرد مطالبه گرایانه، همواره به نقد و بررسی اقدامات و ضروریات لازم در کشور می پردازد ، می گوید: «باسخنگویان» تلاش های مسئولین را دقیق تر به مخاطبان می رساند.

امیرزاده تاکید می کند: پر کردن خلاء ایجاد شده برای بیان ظرفیت ها و اقدامات مثبت دستگاه های اجرایی در رسانه ها و اذهان مردم یکی از جاذبه های بخش باسخنگویان است. از همین رو بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در واقع این برنامه بستری برای اطلاع رسانی مستقیم، زنده و قالبی برای انعکاس دستاوردهای مجموعه ماست.
 

باسخنگویان جای خود را در بین مخاطبان پیدا کرده

حجت اله عبدالملکی معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) می گوید: باسخنگویان سبک جدیدی در امر اطلاع رسانی بوده و از نظر من به عنوان یک کارگزار در دستگاه اجرایی اینکه بتوانم بصورت منظم با مردم صحبت کنم و سلسله وار اطلاعات لازم را به مخاطبان برسانم مغتنم بوده و هست.

وی ادامه می دهد: رویکرد جدید رادیو گفت و گو در امر برنامه سازی با عنوان (باسخنگویان) موجب شده سخنگویان و روابط عمومی سازمان ها و نهادها با یک جدول زمان بندی مشخص در هفته اخبار را به اطلاع شنوندگان برسانند و مخاطبان خاص خود را در بین اصحاب رسانه پیدا کند.
 

باسخنگویان موفقیتی دیگر برای رادیو گفت وگو

محمدعلی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی شهر تهران، با بیان اینکه رادیو گفت و گو همواره در تمام برنامه ها در پی تنوع موضوعی و قالبی بوده است، می گوید: این بار نیز بخش «باسخنگویان» موفقیت دیگری برای این رادیو است؛ بخشی که توانسته «اطلاع رسانی بدون چالش» را در میان مسئولان به خوبی شکل دهد.

وی همچنین تاکید می کند:بخش یاد شده، فرصتی را فراهم کرده که سازمان تعزیرات بتواند به طور مستقیم و زنده ، عملکرد خود را در بوته آزمایش قرار دهد و از طریق این بخش و ارتباط با مخاطبان ، گزارش هایی را دریافت کند و هدف پیگیری قرار دهد.
 

نیاز مردم به شنیدن اخبار درست

امیرعباس میرزاخانی معاون رسانه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر نیاز مردم به شنیدن اخبار درست، می گوید: راه اندازی بخش «باسخنگویان» و دعوت از مسئولین وزارت آموزش و پرورش به این وزارتخانه امکان می دهد به صورت زنده و مستقیم به تبیین برنامه ها و همچنین ارائه گزارش عملکرد خود از طریق رادیو بپردازد.

میرزاخانی می افزاید: در همین راستا مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با طبقه‌بندی و الویت قراردادن مشکلات روز جامعه به صورت هدفمند، مدیرانی را به بخش یاد شده معرفی می‌کند تا بتوانند به پرسش‌های روز یا نیازهای مخاطبان آموزش و پرورش پاسخ بدهند و با شفاف‌سازی و تشریح عملکرد در جهت تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت گام‌های موثری بردارند.

وی چنین ادامه می دهدکه :این اقدام مثبت رادیو گفت و گو موجب شده در فضای فرهنگی ، رفع ابهامات مخاطبان میلیونی صورت گیرد و باتوجه به گستردگی مباحث و موضوعات هر هفته یکی از معاونین وزیر فرصت بیان عملکرد مجموعه خود و اطلاع رسانی برای مردم را داشته باشند.
 

حالا صدای ما را قویتر می شنوند

حجت اله نیکی ملکی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در امور رسانه، نیز ضمن تقدیر از رادیو گفتگو بیان می کند: این رادیو با ایجاد زمینه ای برای بیان تلاش های این ستاد موجب شده صدای ما به صورت قوی تر و سریعتر به مردم برسد.
نیکی ملکی همچنین تصریح می دارد: بخش با سخنگویان در واقع پلی میان روابط عمومی ها و عموم مردم شده و مخاطبان می توانند اخبار را به طور مستقیم بشوند .
 

فضای خبری برجسته شده است

علیرضا بای مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی هم می گوید:بخش با سخنگویان موجب شده که روند ماندگاری اخبار و انتقال پیام در اذهان عمومی شکل بگیرد.

وی می افزاید: یکی از از نکات مثبت بخش مذکور زنده بودن آن است که موجب واقعی بودن و برجسته تر شدن فضای خبری می شود و در اذهان بهتر باقی می ماند.
 

توقع بیشتر شده است

حسن نیری مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می گوید: توقعات از رسانه و مخصوصاً رادیو گفت و گو بیشتر شده و ضروری است که اهالی رادیو گفتگو ، با مطالعه و پژوهش، اخبار را رصد و ارزیابی نمایند و فعالیت‌های دستگاه‌ها را آسیب‌شناسی کنند و اهداف را مشخص سازند .

وی پیشنهاد می کند: یکی از مواردی که می تواند به روند بهتر شدن این برنامه کمک کند این است که در یک برنامه به صورت ترتیبی به موضوعات پرداخته و با مطرح کردن سوالات مخاطبان در حین برنامه نیز می تواند در جهت رسالت این رادیو و پرداختن به مسائل روز نیز اثرگذار باشد.
 

موضوعات رها نشوند

ساسان والی زاده مدیر روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، رادیو گفت و گو را پیشگام برای اطلاع رسانی و انتشار خبر خوب می داند.

مدیر روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد می دهد : باید پیگیری سوژه و موضوع در یک هفته رها نشود و اقدامات و فعالیت های بعد از آن نیز هدف پیگیری قرار بگیرد و اطلاع رسانی شود تا افکار عمومی به پاسخ نهایی برسند.

وی ادامه می دهد: روابط عمومی ها مسائل مختلف را بیان می کنند و گزارش مستقیم و بلاواسطه به مردم می دهند. رادیو گفت و گو پیشگام این مسیر بوده که ما موظفیم از آن استقبال کرده و همراه این رادیو باشیم به نظرم موضوعی کردن این بحث و اشاره به مهمترین مسائلی که در هفته مورد سوال افکار عمومی رسانه ها است می تواند به جذابیت این بخش خبری کمک کند.
 

امیدوارم پاسخگویان تکثیر شود

صدقیه ببران مدیر روابط عمومی وزارت نیرو راه اندازی بخش باسخنگویان را فرصتی بزرگ توصیف می کند و می گوید: امیدواریم برنامه باسخنگویان به بخش های دیگر رسانه ملی هم تسری پیدا کرد و فضا را برای اطلاع رسانی به موقع فراهم کند.

وی افزود: اما رادیو گفتگو برای بخش باسخنگویان و خبر خوب ، می تواند محدود به دو برنامه نشود. این رادیو بنا به نوع طراحی «مجله ای» برنامه های خود این قابلیت را دارد تا بخش باسخنگویان را تکثیر کند و اخبار خوب را روزانه در چندین نوبت پخش کند و به اطلاع مخاطبان خود برساند. بطور مثال، مجله خبری تحلیلی «صبح و گفت و گو» که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۸:۳۰ بصورت زنده روی آنتن می رود ؛ بستر لازم را برای بخش باسخنگویان دارد.

صدقیه ببران اظهار داشت: اگر الگوی رادیو گفتگو در سطح تمامی رسانه ها اراده شود بی شک؛ گام بزرگ و مبارکی در مسیر ارتباط و تعامل میان مردم و دستگاه های اجرایی برداشته می شود؛ هم حس مشارکت میان عموم مردم بر انگیخته می شود و هم حس اعتماد در لایه های گوناگون جامعه تنیده می گردد.



منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی رادیو


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.