رضا قاسمی در گفتگو با راسخون:

فدراسیون بزرگترین ضربه را از قهرمانان سابقش می خورد

دونده ی سرعتی تیم ملی دوومیدانی ایران با بیان اینکه قسم می خورم رئیس کمیته ی ملی المپیک(صالحی امیری) ماده های این رشته را بلد نیست، گفت: در 17 سالی که می دوم، فهمیدم که این فدراسیون بزرگترین ضربه را از پیشکسوتان و قهرمانان اسبقش می خورد.
يکشنبه، 22 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
فدراسیون بزرگترین ضربه را از قهرمانان سابقش می خورد
رضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به وضعیت خود و لغو مسابقات دوومیدانی کشوری اظهار داشت: در این مدت مدام تمرین کردم و بیکار ننشستم. این طور که اوضاع پیش می رود، تمرین کردن فایده ای ندارد و کار نکنیم بهتر است. فقط تمرین و هزینه می کنیم اما هیچ مسابقه ای نیست. وقتی هزینه می کنیم، درآمد و مسابقه ای نباشد، چه فایده ای دارد؟ چون سال قبل از المپیک بود، تمریناتم را قطع نکردم و در انتظار برگزاری مسابقات کسب سهمیه بودم تا مجوز المپیک ژاپن را بگیرم.
 
وی افزود: با اوضاع کنونی کرونا و عدم رعایت اکثریت جامعه، بعید می دانم شرایط مهیا شود تا مسابقه ای برگزار کنند. مسابقات دوومیدانی چون در فضای آزاد برگزار می شود، حداکثر می توانند تا 2 ماه آینده برگزار کنند. وقتی هوا رو به سرما برود، نمی شود مسابقه داد و رکورد خوب زد. فکر نمی کنم شانسی برای کسب سهمیه باشد چون فدراسیون جهانی دوومیدانی تا مهرماه برای ورودی المپیک زمان تعیین کرده است. فکر نمی کنم با این وضعیت کسی ورودی بگیرد. بقیه ی کشورها هم این دردسر را دارند. اگر این طور پیش برود، شاید المپیک در سال 2021 هم برگزار نشود. الان زمزمه هایی هم به تعویق مجددش نیز هست. همه دوست داشتند المپیک سرموقع برگزار شود اما وقتی این بیماری آمد، برنامه ها را به خصوص مسابقات انتخابی المپیک را به هم ریخت.
 
قهرمان دوی 100 متر ایران در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون برای تامین هزینه ی تمرینات به ملی پوشان کمک می کند؟ تصریح کرد: هزینه های تمرینات را از جیب پرداخت می کنیم و فدراسیون کاری نمی کند. هیات استان کمک ناچیزی می کند اما فدراسیون تا به حال کمکی نکرده است. سرپرست جدید فدراسیون دوومیدانی هم از وقتی آمده به بقیه ی ورزشکاران کمکی کرده است. البته پرداختی هایی که داشته با تصمیم کمیته ی فنی بوده است نه سرپرست جدید. متاسفانه کمیته ی فنی تعدادی اسم به سرپرست داده اند که مشخص نیست بر چه اساسی آن اسامی انتخاب شده است. جالب اینجاست که اسامی هم جایی منتشر نشد. من جزوشان نبودم و خیلی از قهرمانان دوومیدانی در آن لیست نبودند. برای همه قهرمانان دوومیدانی جای سوال بود که اسمشان نیست، پس چه کسانی کمک گرفته اند؟ همه مثل من اعتراض داشتند.
 
رضا قاسمی گفت: نمی دانم انتخاب آن اسامی برچه اساس و اصولی بوده است. جالب است که اعضای کمیته ی از قهرمانان و رکوردداران اسبق دوومیدانی هستند. نمی دانم چرا اسم خیلی از قهرمانان در لیست کمک های فدراسیون نیست. وقتی می بینم جوابی نمی گیرم، پیگیری نکردم. فکر می کنم اسامی که کمیته ی فنی به فدراسیون داده، اسم هایی بوده که قرار است در آینده مدال بیاورند نه قهرمانان و مدال آوران فعلی! البته مبینی سرپرست جدید کنترل خوبی روی فدراسیون دارد اما متاسفانه تصمیماتی که آن 10 نفر کمیته ی فنی می گیرند، اشتباه است. در این 17 سالی که در دوومیدانی فهمیدم، بزرگترین ضربه را این رشته از قهرمانان اسبقش می خورد. دلیلش هم این است هرکسی که  می آید به فکر منافع شخصی خودش است نه به فکر ورزش دوومیدانی و بالابردن پرچم ایران و افتخار آفرینی. این نوع نگاه به کل ورزش ایران می خورد به خصوص به دوومیدانی که مادر ورزش هاست. نمونه ی این ضربه هم در 4 سال اخیر شاهد بودیم که کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی بود. همین افراد در کمیته ی فنی بودند. از 10 المپیکی که داشتیم، رسید به 2 سهمیه. خیلی از ورزشکاران و قهرمانان دوومیدانی این وضعیت را دیدند، رفتند. خیلی از کسانی که سال قبل می دویدند، دیگر حاضر نیستند بدوند.
 
وی در پاسخ به این سوال که خودش با چه انگیزه ای دوومیدانی را رها نکرده است؟ خاطرنشان کرد: تنها انگیزه ی حضورم تا الان فقط و فقط به خاطر کسب سهمیه ی المپیک برای سومین بار بوده است. اگر مسابقه ی خوب برگزار شود و رکورد خصی خودم را تکرار کنم، قطعا سهمیه ی المپیک می گیرم. رکورد شخصی من 10ثانیه و 12 صدم ثانیه است که اگر یک یا دوبار بدوم، می توانم تکرار کنم، براساس رنکینگ جهانی می توانم به المپیک بروم نه براساس ورودی که زمان 10 ثانیه و 5 صدم ثانیه است. چون رکوردم سال قبل خراب بود، رنکینگ جهانی من حدود نفر 200ام هستم. همه ی مسابقات ما چون در تهران برگزار شد، در باد منفی سرعتم خراب شد. تمام سرعتی هایی که سال قبل رفتیم، رکوردهای ما خراب شد. سال قبل حدود 8 مسابقه در ورزشگاه آفتاب انقلاب دویدم که در بدترین شرایط و باد منفی بود. این باعث شد رنکینگ من و بقیه بچه های سرعتی خراب شود.
 
دونده ی سرعتی تیم ملی دوومیدانی ایران ادامه داد: اگر بتوانیم در چند مسابقه ی بین المللی خوب شرکت کنیم، می توانیم سهمیه بگیریم. با این اوضاع مسابقه ای هم نیست. تمام مسابقات داخلی هم تعطیل است. قرار بود، این هفته مسابقات برگزار شود که لغو شد و برای یک ماه دیگر برنامه دادند که فکر کنم آن هم به تعویق بیافتد.
 
رضا قاسمی در پاسخ به این سوال که چرا کمیته ی ملی المپیک یا وزارت ورزش به داد دوومیدانی نمی رسد؟ گفت: اتفاقا دوومیدانی انتخاباتی داشت که خود رئیس کمیته ملی المپیک آن را باطل کرد. این کار ضربه ی بزرگی به دوومیدانی وارد کرد. همه ی دونده ها و ورزشکاران این رشته از انتخاب افشین داوری راضی بودیم چون این فدراسیون بعد از 4 سال بد، قرار بود سروشکلی بگیرد. حالا همه منتظرند که دوباره انتخابات برگزار شود. امیدوارم که داوری بازهم انتخاب شود. متاسفانه کیهانی با نفوذی که در کمیته ی ملی المپیک داشت، انتخابات را باطل کرد. او عضو کمیته ی اجرایی کمیته ملی المپیک است. کاش یک بار می توانستم رئیس کمیته ی ملی المپیک (صالحی امیری) را می دیدم. او باید به حرف ورزشکاران گوش کند. این همه مربی و ورزشکار مخالف حضور این آقا(کیهانی) در فدراسیون بودند و هستند. قسم می خورم که صالحی امیری ماده های دوومیدانی را بلد نیست. حتی 10 رشته ی ورزشی را هم بلد نیست. اوضاع ورزش قهرمانی در این چند سال خیلی بد شده است. اگر انگیزه ی شخصی ورزشکاران نبود، دیگر ورزشکاری نمی ماند.
 
وی تاکید کرد: در دوسه روز گذشته وقتی فهمیدم مسابقات دوومیدانی لغو شده، نصف انگیزه ام از بین رفت. 6 ماه هزینه و تمرین کردیم در نهایت هیچ. نه حمایتی نه مسابقه ای. پس برای چه چیزی باید جان و وقت خود را بگذاریم؟ من در اصفهان زیر نظر اکبر بابایی در اصفهان این همه تمرین کردم تا آمادگی داشته باشم. رقیبان خودمان را در کشورهای دیگر می بینیم که برایشان مسابقه می گذارند. در عمان و آفریقای جنوبی و آمریکا مسابقات متعدد با تعداد نفرات کم برگزار می کنند تا ورزشکاران آماده شوند و رکورد خوب بزنند. این ایده را می توانند در ایران هم پیاده کنند اما یا نمی خواهند یا اینکه بودجه ندارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.