شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن / از هر ۶ مستاجر یک نفر وام می‌گیرد

ثبت‌نام از متقاضیان دریافت کمک ودیعه اجاره مسکن از ساعت ۱۰ صبح شنبه ۴ مرداد شروع شده و تا پنجشنبه ۹ مرداد ماه به صورت پیامکی انجام می شود و به یک میلیون خانوار واجد شرایط وام ودیعه اجاره مسکن پرداخت خواهد شد.
شنبه، 4 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن /  از هر ۶ مستاجر یک نفر وام می‌گیرد
دولت طی هفته اخیر از  طرح تسهیلات 50 میلیون تومانی برای مستاجران با اعتبار 20 هزار میلیارد تومانی رونمایی کرد که بر اساس آن تسهیلات کمک ودیعه با نرخ سود 13 درصد در شهرهای بزرگ برای واحدهای زیر 70 متر و در شهرهای کوچک زیر 100 متر در نظر گرفته شده که به تسهیلات 30،15 و 50 میلیونی تبدیل می‌شود.

گروه های مشمول دریافت تسهیلات موضوع این مصوبه شامل کارگران و حقوق بگیران ثابت،(با اولویت ازدواج های جدید و خانواده های 5 نفره و بیشتر)، مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی( ره )، سازمان بهزیستی کشور و زنان سرپرست خانوار هستند که در این زمینه وثایق لازم برای اخذ وام متعاقبا از طریق سامانه طرح اقدام ملی اعلام می شود.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، مستأجرانی که قراردادهای خود را بدون کد رهگیری تمدید کرده اند نمی توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند.

طرح ودیعه مسکن پس از آن اعلام شد که مجلس نیز طرح مالیات بر خانه های خالی و طرح مسکن انقلاب را در دستور کار قرار داد؛ خلاصه طرح مسکن انقلاب این است که بانک مرکزی سالانه 100 هزار میلیارد تومان برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی(هر واحد 100  میلیون تومان) اختصاص دهد. طرح دیگری نیز در دولت پیگیری می شود با نام طرح مسکن ملی که محل تامین اعتبار آن بانکها بودند.

توجه به بخش مسکن و ساختمان که نزدیک به 40 درصد بودجه خانوار را می بلعد و به عنوان موتور محرک اقتصاد حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می شود، اقدامی نیکو است اما شیوه تامین مالی آن جای تامل بسیار دارد. نمی شود که از محل بیت المال برای عده ای هزینه کنیم و زیان عامه (تورم) نصیب 85 میلیون نفر از جمله همان خانوارهای تسهیلات گیرنده شود.
این درحالی است که هنوز خط اعتباری 40 هزار میلیاردی بانک مرکزی به بانک مسکن برای مسکن مهر پس از گذشت بیش از 10 سال به بیت المال بازنگشته آنهم در حالی که برخی از تسهیلات گیرندگان وام خود را تسویه کرده اند.

اعتبار 20 هزار میلیارد تومانی وام ودیعه مسکن، با توجه به ضریب فزاینده 7 درصدی می تواند منجر به افزایش چشم‌گیر رشد نقدینگی شود.
 

محل تأمین این تسهیلات کجاست؟ 

اگر قرار است از خط اعتباری بانک مرکزی تامین شود با توجه به ضریب فراینده 7 برابری و رشد شدید نقدینگی از این محل، تورم ویرانگری در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود.

اما اگر از محل مالیات و سایر درآمدهای بخش املاک و مستغلات یا فروش اوراق برای توسعه بخش مسکن بهره بگیریم آثار منفی آن به مراتب کمتر خواهد بود.
 

آغاز ثبت نام متقاضیان دریافت کمک ودیعه مسکن

با آغاز ثبت نام از متقاضیان دریافت کمک ودیعه اجاره مسکن از ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ افراد واجد شرایط می‌توانند با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کنند. مهلت ثبت نام در ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹  به اتمام خواهد رسید.

شماره تلفن همراه متقاضی که از طریق آن پیامک ارسال می‌گردد به نام فرد متقاضی باشد.

متعاقباَ زمان تکمیل اطلاعات و پرداخت تسهیلات از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس Tem.mrud.ir اعلام خواهد شد.

در این مرحله نگرانی بابت جا ماندن وجود ندارد. متقاضیان فعلاً فقط یک پیامک ارسال می‌کنند و تا زمان پالایش و احراز شرایطشان منتظر می مانند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در تهران ۵۰، سایر کلانشهرها شامل شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است.

تسهیلات بانکی موضوع این مصوبه از محل منابع تسهیلات تخصیصی به واحدهای کسب و کارهای آسیب‌دیده کرونا می باشد.  

تسهیلات مذکور با نرخ سود ۱۳ درصد و با سررسید یک ساله به مستاجرین واجد شرایط پرداخت می‌گردد.

در دوره قرارداد صرفاً سود تسهیلات از سوی مستاجرین پرداخت و اصل تسهیلات در سررسید تسویه خواهد شد.

متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌بایست شرایط مندرج در ماده ۱ ایین نامه اجرایی قانون ساماندهی را داشته باشند. این شرایط عبارتند از: داشتن فرم (ج) سبز، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد، متاهل یا سرپرست خانوار بودن، داشتن سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا.

متقاضیان می‌بایست دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

اولویت ثبت‌نام خانوارهای 5 نفره و ازدواج‌های جدید

 گروه های مشمول دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، کارگران و حقوق بگیران ثابت هستند که اولویت پرداخت کمک ودیعه مسکن شامل ازدواج های جدید و خانواده های پنج نفری و بیشتر، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و همچنین تحت پوششان سازمان بهزیستی و زنان سرپرست خانوار است.
 

پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

تاکید می‌شود، متقاضیان دریافت این تسهیلات ابتد از طریق رسال پیامک به سرشماره 300073640 ثبت نام اولیه کرده و سپس در زمان‌بندی اعلامی باید در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس tem.mrud.ir   ثبت نام کنند.  متقاضیان دریافت این تسهیلات لازم است شرایط مندرج در ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی را داشته باشند که این شرایط عبارتند از داشتن فرم (ج) سبز، نداشتن سابقه مالکیت از سال 1384 به بعد، متاهل یا سرپرست خانوار بودن، داشتن سابقه 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا است. همچنین متقاضیان باید دارای اجاره نامه رسمی  یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.
 

اتمام زمان ثبت‌نام 9 مرداد 99

همچنین مدت یک هفته ای برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده است. واجدان شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق پیامک اقدام به ثبت‌نام کنند. به همین منظور باید کدملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی 300073640 از طریق تلفن همراه شخصی ارسال شود. لازم به ذکر است که مهلت ثبت‌نام در ساعت 24 روز پنج شنبه 9 مرداد به اتمام خواهد رسید. اطلاعات بیشتر از طریق نشانی www.tem/mrud.ir   به متقاضیان اعلام می شود.
 

پرداخت وام ودیعه مسکن به ۱ میلیون نفر

پروانه اصلانی با اشاره به اینکه دسترسی به اینترنت در برخی نقاط وجود ندارد و برای تسهیل ثبت نام ابتدا به صورت پیامکی ثبت نام می‌کنیم، افزود: از ساعت 10 امروز (چهارم مرداد) 325 هزار و 630 پیامک، به سرشماره 300073640 برای ثبت نام دریافت وام ودیعه مسکن، ارسال شده است.

وی با اشاره به افزایش اجاره بهاء و کاهش درآمد برخی از سرپرستان خانوار به دلیل شرایط کرونایی گفت: دولت تصمیم به حمایت مستاجران گرفته و مبلغ 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از این گروه در نظر گرفته است.
 
شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن /  از هر ۶ مستاجر یک نفر وام می‌گیرد

خانم اصلانی افزود: با توجه به محدودیت منابع، نمی‌توانیم از همه مستاجران و متقاضیان حمایت کنیم به همین دلیل، اولویت بندی در شناسایی متقاضیان انجام شده، که براساس آن، کسانی که تازه ازدواج کرده اند، کسانی که سه فرزند و بیشتر دارند، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، در اولویت قرار گرفتند.

وی گفـت: نخستین شرط اولویت برای این گروه ها، این است که براساس قانون ساماندهی، از هیچ گونه تسهیلات در بخش مسکن استفاده نکرده و هیچ گونه حمایتی در حوزه مسکن از سوی دولت در بخش زمین و مسکن دریافت نکرده باشند.

خانم اصلانی افزود: شرط دیگر برای دریافت وام کمک ودیعه اجاره مسکن، این است که مالکیتی از سال 84 نداشته باشند و خرید و فروش زمین و مسکن از این تاریخ تاکنون برایشان ثبت نشده باشد.

وی اضافه کرد: تاهل و سرپرست خانوار بودن، شرط دیگر وام کمک ودیعه اجاره مسکن است براین اساس زنان سرپرست خانوار جزو اولویت‌های دریافت ودیعه اجاره مسکن هستند، همچنین سابقه سکونت 5 ساله در شهر محل سکونت، از دیگر شرایط دریافت این وام است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: این وام به مستاجر داده می‌شود و وثیقه آن را نیز از مستاجر دریافت می‌کنند، اما در قالب چک در وجه موجر قابل صدور است در واقع مسئول پرداخت اقساط مستاجر است و دریافت کننده وام موجر است.

خانم اصلانی گفت: برای بازپرداخت وام، مستاجر با بانک طرف حساب است و باید سود و اصل وام را به بانک بازپرداخت کند.

وی افزود: تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن به این ترتیب اعلام شده، در کلان شهر تهران 50 میلیون تومان، سایر کلانشهر‌ها 30 میلیون و در شهر‌های کوچک 15 میلیون تومان با نرخ سود 13 درصد و یک ساله خواهد بود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: افرادی که از این وام استفاده می‌کنند طی 12 ماه، صرفا سود تسهیلات را پرداخت می‌کنند و هنوز تصمیمی مبنی بر این که افرادی که تمایل دارند اصل وام را به همراه سود پرداخت کنند، گرفته نشده است.

اصلانی با اشاره به این که از امروز با استفاده از کدملی افرادی که از طریق پیامک ثبت نام شده اند استعلام‌های لازم از طریق سامانه رفاه ایرانیان آغاز می‌شود تا مشخص شود مشمول دریافت این وام ودیعه اجاره مسکن هستند.

وی افزود: بنابراین تا پایان مهلت ثبت نام پیامکی صبر نمی‌کنیم و فرصت را از دست نمی‌دهیم.

اصلانی ابراز امیدواری کرد: تا دو هفته آینده، استعلام متقاضیان به پایان برسد و منجر به پرداخت وام شود به همین دلیل از متقاضیان درخواست کردیم کد ملی را با شماره همراه خودشان اعلام کنند تا همه استعلام‌ها سریعتر انجام شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: بعد از استعلام، به متقاضیان از طریق پیامک اعلام می‌شود تا در سامانه ثبت نام کنند و کسانی که به صورت پیامکی ثبت نام کردند امامشمول دریافت وام نیستند نیز پیامک داده می‌شود.

اصلانی گفت: اولویت بندی استانی در پرداخت این وام نداریم، اما سهمیه استانی براساس اجاره نشینی استان‌ها خواهیم داشت.

وی همچنین افزود: این میزان اعتبار (20 هزار میلیارد تومان) و افزایش سهم تعداد متقاضیان (یک میلیون متقاضی) , قابل تمدید نیست


پرداخت وام از ۲ هفته آینده

پروانه اصلانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ثبت نام حدود 630 هزار نفر برای دریافت کمک ودیعه وام مسکن تا شب گذشته، اظهار کرد: در طرح دولت برای حمایت از مستاجران برنامه ریزی شده تا از ظرفیت تمام بانک ها برای پرداخت کمک ودیعه مسکن استفاده شود.

وی با بیان این که امروز دستورالعمل پرداخت وام ودیعه مسکن توسط بانک مرکزی نهایی می شود، افزود: وام ودیعه مسکن با ساز و کاری شبیه فروش خودرو در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: پرداخت وام ودیعه مسکن از دو هفته آینده آغاز می شود و برای عملیاتی کردن این برنامه، مهلت ثبت نام تمدید نخواهد شد


منبع:
1.تسنیم / ثبت‌نام متقاضیان برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن آغاز شد
2.ایسنا / ثبت نام پیامکی کمک ودیعه مسکن آغاز شد
3.تسنیم / اعتبار ودیعه مسکن از کجا تأمین شد؟ بانک مرکزی یا فروش اوراق؟
4.تسنیم / پرداخت وام ودیعه مسکن به ۱ میلیون نفر/ از هر ۶ مستاجر یک نفر وام می‌گیرد
5. تسنیم / دستورالعمل پرداخت وام ودیعه مسکن امروز نهایی می‌شود/ پرداخت وام از ۲ هفته آینده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.