رهگیری هواپیمای ایرانی توسط جنگنده های آمریکا

منابع خبری پنجشنبه‌شب گزارش دادند که دو فروند جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری شرکت ماهان در آسمان سوریه ایجاد مزاحمت کردند که این اقدام موجب شد به برخی از مسافران این پرواز آسیب برسد. این نخستین باری نیست که آمریکایی ها دست به چنین اقداماتی می زنند؛‌ ظاهرا آمریکایی ها یک راهبرد به خصوص دارند مبنی بر اینکه وقتی زورمان به دیپلماسی و قدرت نظامی یک کشور نرسید؛‌ برای مردم عادی آن کشور رجز بخوانیم و آنها را بترسانیم.
دوشنبه، 6 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : سعید ماماقانی
موارد بیشتر برای شما
رهگیری هواپیمای ایرانی توسط جنگنده های آمریکا
منابع خبری پنجشنبه‌شب گزارش دادند که دو فروند جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری شرکت ماهان در آسمان سوریه ایجاد مزاحمت کردند که این اقدام موجب شد به برخی از مسافران این پرواز آسیب برسد. یک منبع در هواپیمایی لبنان به شبکه خبری المیادین لبنان گفت، هواپیمای ماهان در مسیر خود به سمت فرودگاه بیروت بوده که دو جنگنده مهاجم آمریکایی به آن نزدیک شده و خلبان مجبور شده است ارتفاع هواپیما را به ‌صورت ناگهانی کاهش دهد که این مسئله باعث زخمی‌شدن شماری از سرنشینان این هواپیما شده است .با این‌حال شبکه المیادین گزارش داد که جنگنده‌های مهاجم با پنهان شدن عمدی در پشت هواپیمای ماهان، قصد داشتند پدافند هوایی سوریه را مجبور به شلیک به این هواپیما کنند. لازم به ذکر است برخی منابع خبری شامگاه پنج‌شنبه در اولین گزارش‌های خبری از این ماجرا، اعلام کردند که جنگنده‌های متخاصم، اسرائیلی بوده‌اند.
 
دقایقی بعد از انتشار این خبر، «بیل اوربان» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در گفت‌و‌گو با رویترز ادعا کرد: «جنگنده اف-۱۵ در ماموریت هوایی روتین خود در مجاورت پایگاه التنف در سوریه اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان ایران در فاصله‌ای ایمن در حدود ۱۰۰۰ متری از این هواپیما کرده است.» آن‌گونه که برخی منابع امنیتی سوریه به المیادین گفته‌اند، اولین‌بار نیست که این اتفاق رخ می‌دهد و پیش از این نیز جنگنده‌های آمریکایی در منطقه‌ التنف برای هواپیماهای مسافربری ایجاد مزاحمت کرده‌اند. حال باید پرسید که چرا آمریکایی‌ها دست به ماجراجویی‌های این‌چنینی علیه ایران دست می‌زنند و اینکه چه اتفاقاتی در حال رقم زدن یا رقم خوردن در غرب آسیا است؟
 
خبرگزاری رسمی سوریه هم در خبری اعلام کرد جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه التنف در خاک این کشور به پرواز درآمده و مزاحم پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان ایران شده اند. ضمن اینکه پدافند هوایی سوریه منطقه حادثه را پوشش نمی‌دهد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به حادثه روز پنجشنبه در آسمان سوریه گفت که مراتب اعتراض ایران به اقدام آمریکا به دبیر کل سازمان ملل و سفیر سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا در ایران) ابلاغ شده است. خدا را شکر که هواپیمای مسافربری ایران به سلامت به تهران رسید؛‌ اما شاید دلیل این رفتار احمقانه آمریکایی ‌ها برای این باشد که دیگر جهان تک قطبی به محوریت ایالات متحده آمریکا به زباله دان تاریخ پیوسته است.
 

رجزخوانی راهبرد خاص آمریکا

این نخستین باری نیست که آمریکایی ‌ها دست به چنین اقداماتی می زنند؛‌  ظاهرا آمریکایی‌ ها یک راهبرد به خصوص دارند مبنی بر اینکه وقتی زورمان به دیپلماسی و قدرت نظامی یک کشور نرسید؛‌ برای مردم عادی آن کشور رجز بخوانیم و آنها را بترسانیم،‌ درست مثل کاری که سه سال قبل انجام دادند. برای مثال: روز چهارشنبه مورخ ۶ اردیبهشت ۹۶ بود که پرواز شماره ۶۵۲۱ شرکت هواپیمایی آسمان که از شهرستان لامرد استان فارس به مقصد کویت در حال حرکت بود، مورد رهگیری و مزاحمت دو فروند هواپیمای جنگی آمریکایی قرار گرفت، که این مسئله علاوه بر اینکه باعث رعب و وحشت مسافران این هواپیما شد، با تکان‌های شدید در هواپیما همراه شده است. این وضعیت موجب بروز استرس و تشنج در بین مسافران این پرواز شد .یکی از مسافران این پرواز گفته بود: هر دو جنگنده، پرچم آمریکا داشتند، که یکی از آن‌ها در کنار هواپیما و دیگری در زیر آن؛ برای دقایقی هواپیمای مسافربری ایرانی را رهگیری و اسکورت کردند و سپس اوج گرفتند و رفتند. دلیل این کار هم پیروزی های بزرگ محور مقاومت با محوریت ایران در سوریه و عراق بود؛‌ زیرا این سیاست آمریکاست؛‌ وقتی زورت به نظامیان کشوری نرسید، مردم عادی را بترسان!
 
گل سر سبد ترورهای کور آمریکایی‌ها به سال67 باز می گردد؛ زمانی که هواپیمای ایرباس ۳۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در ساعت ۱۰ صبح روز ۱۲ تیر سال ۱۳۶۷ با شماره پرواز ۶۵۵ از فرودگاه بندرعباس به مقصد دبی به پرواز در آمد و تنها ۱۰ دقیقه پس از پرواز، در ارتفاع ۱۲ هزار پایی نزدیک تنگه هرمز و لارک بر فراز خلیج ‌فارس مورد حمله ناو آمریکایی وینسنس قرار گرفت و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان این هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تبعه خارجی نیز حضور داشتند که جان خود را از دست دادند.
 
اما این حمله به چه دلیلی انجام شد. مهرماه سال ۱۳۶۶ زمانی که ناوگان آمریکایی، ناوگروه ایرانی را مورد حمله قرار داده بودند، یگان هایی از نیروی دریایی سپاه به فرماندهی شهید «نادر مهدوی» موفق به ساقط کردن یک فروند بالگرد «سوپرکبرا» آمریکایی شدند و این شد دلیلی بر حمله به مسافران بی دفاع هواپیمای مسافربری؛ شاید آمریکایی ها خبر ندارند که با این حرکات فقط خودزنی می کنند و بیش از پیش چهره خود را رسوا می کنند؛‌ زیرا حمله به مردم بی دفاع از هر کسی بر نمی آید، معدودند نظامیانی که به مردم حمله کنند،‌ مثل نظامیان آمریکایی؛‌ نظامیان اسرائیلی و شبه نظامیان تروریست داعشی. بله، داعش هم درست مثل آمریکا عمل می کرد؛‌ زمانی که در سوریه و عراق زورش به نظامیان و مدافعان حرم نرسید، به سراغ مردم و رفت و ایجاد رعب و وحشت کرد و قتل و غارت های بسیاری رقم زد.
 
رفیق گرمابه و گلستان آمریکا هم از این قاعده مستثنی نیست؛‌ رژیم صهیونیستی هم زمانی که در جنگ ۳۳ روزه با حزب الله لبنان و جنگ ۲۲ روزه با حماس زمانی که در روزهای نخستین نبرد فهمید که شکست سختی می خورد؛‌ جنگ را به سمت مردم عادی کشاند و آنها را قتل عام کرد. آری زور آمریکایی جماعت فقط به مردم عادی می رسد و لا غیر. حالا تروریست‌های آمریکایی بی‌شرمی را تا آنجا جلو برده اند که برای هواپیمای مسافربری کشورمان مزاحمت ایجاد می‌کنند.
چرارهگیری هواپیما در محدوده التنف انجام شد؟

یک مقام مسئول به سایت نورنیوز که نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران است گفت: «بر خلاف اظهارات سخنگوی سازمان سنتکام، جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکایی در ماموریت هوایی روتین نبوده‌اند و با تجاوز به آسمان لبنان اقدام به رهگیری هواپیمای مسافربری ایرانی کرده‌اند». او با کذب خواندن اطلاعات اعلام شده از سوی سخنگوی سنتکام که گفته بود جنگنده آمریکایی در آسمان سوریه و در مجاورت پایگاه «التنف» اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان ایران کرده است گفت: «رهگیری هواپیمای ایرانی توسط جنگنده آمریکایی در آسمان لبنان و در زمانی که هواپیمای مسافربری در حال کم کردن ارتفاع خود برای نزدیک شدن به فرودگاه بیروت بوده صورت گرفته است.» این مقام مسئول افزود: «خلبان هواپیمای ماهان که در حال عبور از روت بین‌المللی بوده چندین بار به خلبانان جنگنده‌های آمریکای اخطار می‌کند که از هواپیمای مسافربری فاصله بگیرند اما پس از بی‌توجهی جنگنده‌های آمریکایی به اخطارها و تداوم مانورهای خطرناک در نزدیکی هواپیمای ماهان، خلبان پرواز براساس دستورالعمل‌های پروازی برای خارج شدن از وضعیت خطرناک اقدام به کاهش شدید ارتفاع می‌کند.» به گزارش نورنیوز، با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی این مقام مسئول می‌توان نتیجه گرفت که یا آمریکایی‌ها آگاهانه درباره محل دقیق وقوع این رخداد دروغ گفته‌ و به دنبال کتمان موضوع تجاوز به حریم هوایی لبنان هستند و یا سیستم فرماندهی و کنترل ارتش آمریکا به قدری نابسامان است که اطلاعات ناقص و یا دروغ به ستاد فرماندهی منعکس شده است.
 

دلایل تلاش آمریکا در برابر ایران

آمریکا به سه  دلیل تلاش می‌کند تصویر قاطع و تهاجمی دیوانه‌وار از خود دربرابر ایران به نمایش بگذارد:
1- از ظرفیت کنش و واکنش به این رفتارها در انتخابات آمریکا بهره‌برداری کند.
2- با رفتار تهاجمی اقتصاد ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد تا تهران پیش از انتخابات پای میز مذاکره برود.
3- تهران را به این نتیجه برساند که به ماجراجویی‌های واشنگتن پاسخی ندهد.
آن‌گونه­ که تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به‌دلیل درگیری با بحران کرونا، اعتراضات ضدنژادپرستی و کوچک‌شدن اقتصاد آمریکا در پازلی پیچیده گرفتار شده است. او در آستانه خداحافظی با کاخ سفید است و اگر در هفته‌های آینده نتواند به اقتصاد سروسامان بدهد، باید خود را برای شکست مهیا کند. ترامپ به‌دلیل ناکارآمدی، توان رفع معضل کرونا، نژادپرستی و اقتصاد را ندارد ولی تنها ابزاری که او می‌تواند با تکیه بر آن، اوضاع خود را سروسامان ببخشد، در سیاست خارجی نهفته است. او می‌خواهد با افزایش تنش با ایران، در جبهه داخلی بهره‌برداری حداکثری خودش را داشته باشد، اما هوشیار است که این کنش دیوانه‌وار را برخلاف خواست رژیم صهیونیستی، به آستانه جنگ نکشاند.
 
در دو سال گذشته و به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام، به‌دلیل برخی سیاست‌های نادرست دولت، اقتصاد ایران از هر تنش و تهدید آمریکا، اثرپذیری دارد. آمریکا تلاش می‌کند فضای اقتصاد ایران را نامطمئن نشان دهد و با زنده نگاه‌ داشتن سایه تحریم، سرمایه‌گذاران ایرانی را به این نتیجه برساند که ایران در آستانه جنگ است و سرمایه‌گذاری ریسک بالایی به‌همراه دارد. به‌دنبال این وضعیت بخشی از سرمایه‌گذاران ایرانی به فکر خارج‌کردن بخشی از سرمایه خود از ایران خواهند افتاد و به ‌دنبال این تصمیم بخشی از نقدینگی به‌ جای حوزه تولید، صرف ذخیره ‌سازی ارز می‌شود همچنین بخشی از صادرکنندگان نیز قسمتی از درآمدهای ارزی خود را در خارج از کشور نگهداری می‌کنند. تداوم این وضعیت باعث شکل‌گیری اعتراضات مردمی در ایران خواهد شد و این همان چیزی است که آمریکا می‌خواهد، چرا که به ‌اعتقاد تیم ترامپ، این شرایط تهران را ناچار می‌کند در آستانه انتخابات، پای میز مذاکره ترامپ برود. اما رفتار سیاست خارجی ایران نشان داده که تهران عمدتا تلاش کرده در برابر تهدیدها مقاومت کند و پس از شکست این فشارها، راه مذاکره را برگزیند.
 
اما حالتی دیگر هم متصور است و آن تطبیق رفتارهای امریکا در طول سال‌های گذشته با ایران است. وقتی کشتار مسافران ایرانی در هواپیمای ایرباس را با دو مورد مشابه مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم این قدرت ایران و توان پاسخگویی به هرگونه تعدی، دست درازی و ایجاد مزاحمت است که به امریکایی ها و هیچ کشور دیگر جرأت شلیک به هواپیمای ایرانی را نمی دهد. هواپیمای مسافربری که جای خود را دارد، اگر هواپیماهای جنگنده ما هم در آن لحظه و در همان نقطه پرواز می‌کردند، کسی جرأت جسارت به آنها را نداشت. این موضوع در مسائل اقتصادی و سیاسی هم مصداق دارد. یعنی سرمایه گذاران و توریست‌ها باید با خیال راحت به سرمایه گذاری و سفر به ایران اقدام کنند. دیپلمات‌ها و مسئولین سیاسی هم به پشتوانه این امنیت می‌توانند در مذاکرات دست بالا را بگیرند و بهترین اقدامات را بدونن کوچکترین ترسی از امریکا و ایادی‌اش در صحنه بین المللی انجام دهند. اینجا یک ضرب المثلی معروف به کار می‌آید که «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.»


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.