ماجرای رایگان شدن برق کم مصرف‌ ها چیست؟

هیئت دولت با احتساب صورتحساب برق مشترکان خانگی کم مصرف با تخفیف صد درصدی موافقت کرد.
چهارشنبه، 5 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ماجرای رایگان شدن برق کم مصرف‌ ها چیست؟
به گزارش راسخون، هیئت دولت با احتساب صورتحساب برق مشترکان خانگی کم مصرف با تخفیف صد درصدی موافقت کرد.

هیئت دولت در جلسه مورخ ۲ شهریورماه ١٣٩٩ به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد قانون هدفمند کردن یارانه ها، این وزارت را مجاز نمود تا صورتحساب برق مشترکان خانگی کم مصرف با الگوی تعیین شده در جدول پیوست را با تخفیف صد درصدی محاسبه نماید. این تخفیف صرفا شامل سکونت گاه های دائمی درحال بهره برداری شهری و روستایی و هم چنین سکونتگاه های عشایری می شود. سکونت گاه های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ ویلاها مشمول این تخفیف نمی شوند.

این مصوبه هیئت دولت طی نامه شماره ۶۲۴۲۴ مورخ ۹۹/۰۶/۰۴ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده و تصویر آن در ادامه آمده است:

ماجرای رایگان شدن برق کم مصرف‌ ها چیست؟

براساس مصوبه فوق، هزینه برق مصرفی کم‌مصرف ها که براساس جدول مندرج در بند 1 این مصوبه مشخص می شوند، رایگان خواهد بود. قیمت برق مصرفی مشترکان که متناسب با الگو مصرف می کنند و در بند 2 مصوبه دولت مشخص شده است، ثابت می ماند و قیمت برق مصرفی مشترکان پرمصرف براساس زمان بندی مشخص شده در بند 4 این مصوبه، 10 درصد افزایش خواهد یافت.
 

8.4 میلیون خانوار در کشور مشمول برق رایگان هستند


ماجرای رایگان شدن برق کم مصرف‌ ها چیست؟
 
کمتر از یک سال به پایان دولت دوم حسن روحانی باقی مانده است. حالا او در این روز‌های پایانی وعده برق رایگان به مردم داده است. البته روحانی علاوه بر رایگان شدن برق ۳۰ میلیون مشترک کم مصرف، به مشترکان لیست میانه مصرف هم وعده داده که اگر مصرف خود را کم کنند، برق آن‌ها هم رایگان می‌شود.  

او به این نکته هم اشاره کرده که این اتفاق قرار است برای اولین بار بعد از انقلاب اجرایی شود. حسن روحانی گفته است که برق مستضعین جامعه مجانی خواهد شد.  

گرچه روحانی وعده برق رایگان داد، اما نگفت که منابع مالی این طرح از چه محلی تامین می‌شود. این درحالی است که دولت با وجود تحریم‌های نفتی و تجاری با کسری بودجه گسترده مواجه است.

وزیر نیرو نیز با بیان این که کم‌مصرف‌ها در حوزه انرژی از تخفیف صد درصدی برخوردار می‌شوند گفت: مطابق آمار بر اساس الگوی مصرف، حدود 8 میلیون و 400 هزار خانوار جزو مشترکان کم مصرف هستند.

«رضا اردکانیان» روز چهارشنبه در گفت و گو با رادیو جوان، با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر رایگان شدن برق 30 میلیون نفر در کشور اظهار داشت: اصل این طرح در جهت اصلاح مصرف است و بر این اساس مصرف‌کنندگان در بخش خانگی به سه دسته «خوش مصرف‌ها» با حدود 16.5 میلیون مشترک خانگی، «کم‌مصرف‌ها» و «پرمصرف‌ها» تقسیم شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون این طرح در بخش برق است و مصوبه هیات وزیران به ما دو ماه فرصت داده مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم که برای کوتاه شدن زمان تلاش خواهد شد. اصل موضوع اطلاع رسانی و آموزش است. استارت‌آپ‌های زیادی در این زمینه فعال خواهند شد و صدا و سیما همکاری وسیعی خواهد داشت.

وزیر نیرو همچنین گفت: در موضوع آب هم باید جلوتر برویم ببینم چگونه می‌شود عمل کرد.


منبع:
1. جزئیات مصوبه دولت درباره رایگان شدن برق کم مصرف‌ها / مشرق
2. 8.4 میلیون خانوار در کشور مشمول برق رایگان هستند / برنا
3. ماجرای برق رایگان دولت از چه قرار است؟ / فرادید


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.