همه آنچه درباره "شاد 2" باید بدانیم

اگر دانش آموز یا معلم هستید و می‌خواهید بدانید که اپلیکیشن شاد چیست و چگونه باید آن را دانلود و با آن کار کنید، در ادامه همراه ما باشید. اطلاعات خوبی در این زمینه برایتان داریم.
پنجشنبه، 13 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه درباره "شاد 2" باید بدانیم
به گزارش راسخون؛ بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور مدارس جزء اولین مراکزی بودند که تعطیل شد. وزارت آموزش و پرورش راه‌های مختلفی را برای جبران تعطیلی مدارس در پیش گرفت، اما آخرین و شاید کاربردی ترین راه این وزارت تهیه و طراحی برنامه‌ای برای گوشی‌های همراه برای ارتباط آموزشی معلمان و دانش آموزان بود. نام این برنامه کاربردی "شاد" ( شبکه اجتماعی دانش آموزان) بود ، برنامه‌ای که در ابتدای ساخت دغدغه‌های زیادی در خصوص امنیت این شبکه و زیرساخت‌های فناوری آن وجود داشت که اجرای این شبکه آموزشی را به تعویق انداخت. مسلما این شبکه آموزشی در ابتدا مشکلاتی داشت و در طی چندماهه اخیر، ایرادات متعددی به این برنامه و به طور کل آموزش‌های مجازی وارد شد که از جمله آن می‌توان به عدم دسترسی حدود 3 و نیم میلیون از دانش‌آموزان به دستگاه‌های هوشمند و خدمات اینترنتی اشاره کرد. در این راستا آپدیت جدیدی از برنامه شاد در تاریخ 12 شهریور 99 معرفی شد که از آغاز سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان و معلمان قابل استفاده خواهد بود.و لزوم ایجاد یک فضای امن مجازی که در مالکیت آموزش و پرورش باشد، باعث شد هم اکنون اپلیکیشن اختصاصی "شاد2 " که مختص بحث آموزش است در اختیار معلمان و اولیا و دانش آموزان قرار بگیرد.

از جمله ویژگی‌های جدید این برنامه که در نسخه جدید آن به روزرسانی شده است، می‌توان به دسترسی آسان و گسترده به اطلاعات بارگذاری شده،امکان اجرای فوق برنامه‌ها، ورزش، سلامت و فعالیت های پرورشی نیز اشاره کرد. در این آپدیت جدید خدمات شاد در دو بخش پایه و بخش افزوده ارائه خواهد شد. در بخش پایه خدمات رایگان و عمومی و در بخش افزوده فعالیت مدارس غیردولتی و خاص و قراردادهایی که با بخش‌های خصوصی منعقد شده دنبال خواهد شد.

در مورد مشکل دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به این برنامه نیز رایزنی‌هایی با آموزش و پرورش برای عرضه سیمکارت‌های دانش‌آموزی صورت گرفته است و انتظار می‌رود پیش از آغاز سال تحصیلی جدید این مشکل نیز برطرف شود.
 

امکانات شبکه شاد 2 معرفی شد: برگزاری لایو و ایجاد صفحه شخصی

 
همه آنچه درباره

مراسم رونمایی از نسخه جدید شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد) صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد. 

در ابتدای این نشست سید حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول شبکه "شاد" در ابتدای برنامه گفت: از رئیس جمهور و اقدامات شجاعانه او برای رایگان کردن اینترنت تشکر می کنم. بر اساس گزارشات بین المللی امروزه وضعیت آموزش، دانش آموزان ۹۰درصد دگرگون شده است.

الحسینی افزود: کیفیت آموزش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در حال حاضر شبکه "شاد" تجهیز شده است به گونه ای که دانش آموزان و معلمان می تواند در این بستر صفحه شخصی داشته و لایو برگزار کنند در عین حال خدمات استفاده از "شاد" رایگان است.

به گفته او خواستار ارائه این خدمات به مدارس غیر دولتی نیز هستیم. شاد مکانی مناسب برای ارتباط دانش آموزان بوده و خانواده ها خیالشان از آموزش فرزندان راحت باشد . آموزش ها به شکل ترکیبی است پازل آموزش به نحوی  طراحی شده همه دانش آموزان از آموزش برخوردار باشند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سال گذشته برنامه های فوق برنامه برگزار شد و برای همه مدیران سیستم پشتیبان در شاد طراحی شده است ۲هزار نفر برای بکارگیری شبکه شاد در استان ها تحت آموزش قرار گرفته اند.

الحسینی افزود: نسخه قبلی مشکلاتی دارد و خانواده‌ها و معلمان گله مندی‌هایی داشتند که سعی کردیم آن‌ها را برطرف کرده و آموزش در بستر امنی صورت گیرد. احراز هویت تمام کاربران برایمان مهم بود.

در ادامه مسئول شبکه شاد پس از معرفی آپدیت جدید این برنامه از ویژگی‌های آن رونمایی کرد و عنوان کرد که این آپدیت جدید از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و غیرقابل هک کردن خواهد بود. الحسینی در این رابطه گفت:

بیشترین سرمایه گذاری برای این اپ در کشور انجام شده و قدرتمندترین اپ است که سطح امنیتی بالایی دارد و خود را در برابر حملات هکرها از خارج حفظ کرده است. نسخه جدید شاد تا میزان زیادی تعاملی شده است. اکنون تمام دانش آموزان ثبت نام شده مدارس، در شبکه شاد نظم مدرسه ای پیدا کرده‌اند و تعلیم و تربیت همچنان با تمام ابعاد جریان دارد.

از جمله ویژگی‌های جدید این برنامه که در نسخه جدید آن به روزرسانی شده است، می‌توان به دسترسی آسان و گسترده به اطلاعات بارگذاری شده،امکان اجرای فوق برنامه‌ها، ورزش، سلامت و فعالیت های پرورشی نیز اشاره کرد. در این آپدیت جدید خدمات شاد در دو بخش پایه و بخش افزوده ارائه خواهد شد. در بخش پایه خدمات رایگان و عمومی و در بخش افزوده فعالیت مدارس غیردولتی و خاص و قراردادهایی که با بخش‌های خصوصی منعقد شده دنبال خواهد شد.
در مورد مشکل دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به این برنامه نیز رایزنی‌هایی با آموزش و پرورش برای عرضه سیمکارت‌های دانش‌آموزی صورت گرفته است و انتظار می‌رود پیش از آغاز سال تحصیلی جدید این مشکل نیز برطرف شود.
 

دانلود برنامه شاد

 
همه آنچه درباره

در ابتدا باید بدانید که جهت استفاده از اپلیکیشن شاد آموزش و پرورش می‌بایست یکی از برنامه‌های پیام رسان ایرانی آی گپ، گپ، سروش، بله یا روبیکا را نصب داشته باشید. بعد از آن نیاز است تا برنامه شاد را دانلود کنید. در صورت تمایل برای آشنایی با پیام رسان های ایرانی می‌توانید این مقاله را نیز بخوانید. 

به یاد داشته باشید در صورت عدم دسترسی به موبایل، می‌توانید از نسخه وب اپلیکیشن شاد نیز به این آدرس استفاده کنید. درواقع خیلی‌ها هم در مورد اپلیکیشن شاد برای ویندوز سوال می‌پرسند که باید به این دسته از کاربران بگوییم آن‌ها می‌توانند از نسخه وب این نرم افزار استفاده کنند و هنوز نسخه ویندوز آن در دسترس نیست.


راهنمای نصب و روش کار با اپلیکیشن شاد

حالا که دانستید برنامه شاد چیست و اپلیکیشن شاد را نصب کردید، باید آن را باز کنید و مراحلی را جهت ایجاد پروفایل کاربری و ثبت اطلاعات طی کنید. بعد از باز کردن برنامه شما با کادری مواجه می‌شوید که می‌بایست شماره تلفن خود را وارد کنید. بعد از وارد کردن شماره تلفن کدی برایتان پیامک خواهد شد. آن کد را در محل مربوطه وارد می‌کنید و بعد از تایید وارد صفحه دیگری از برنامه می‌شوید.

 
همه آنچه درباره

حالا در اینجا باید اطلاعات خود را به عنوان دانش آموز، معلم یا مدیر ثبت کنید. بر روی گزینه ورود دانش آموز/ مدیر/ معلم ضربه بزنید، حالا در کادر باز شده سمت خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب در هر سمتی که هستید باید کد ملی خود را در کادری که برایتان باز خواهد شد وارد کرده و سایر مراحل را طبق نرم افزار ادامه دهید. در حقیقت بعد از وارد کردن کد ملی از شما درخواست می‌شود اطلاعاتی مانند شماره همراه، کد ملی، سریال شناسنامه، تاریخ تولد و کد امنیتی که در برنامه وجود دارد را وارد کرده و بعد از این مرحله وارد گروهی در پیام رسان سروش خواهید شد.
 
همه آنچه درباره

دقت داشته باشید که برای اپلیکیشن شاد در آیفون یا برنامه شاد برای ویندوز از طریق مرورگر نیز همین مراحل باید طی شود.


روش‌هایی که دانش آموزان به گروه های کلاسی اضافه می شوند

یکی از روش‌ها این است که دانش آموز بعد از وارد کردن اطلاعات و احراز هویت وارد خواهد شد و دیگری اینکه معلم دانش آموز را از طریق بخش «افزودن اعضا» در بخش «مدیریت گروه» نرم افزار شاد اضافه کند.
 

نکاتی در مورد کار با اپلیکیشن شاد آموزش و پرورش

در این نرم افزار تلاش شده است تا با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده مطابق بسته‌های آموزشی کشور محیطی ایمن و مناسب برای ارتباط دانش آموزان و معلمان فراهم شود. در این راستا بهتر است نکات زیر را بدانید:
 
همه آنچه درباره

توجه داشته باشید که دانش آموزان نیازی به تشکیل گروه ندارند و بعد از طی کردن مراحل ثبت نام وارد گروه کلاسی خود می‌شوند.

مدیران و معلم‌ها نیز امکان افزودن دانش آموزان به کلاس‌ها را خواهند داشت. این در حالی است که بعد از اضافه شدن دانش آموزان هویتشان توسط ستاد کنترل نیز مورد تایید قرار می‌گیرد.

همچنین دقت داشته باشید در همه مراحل استفاده از اپلیکیشن شاد از مرحله نصب تا اجرا، می‌بایست VPN یا همان فیلترشکن گوشی یا کامپیوتر شما خاموش باشد؛ چراکه در صورت روشن بودن احراز هویت با مشکل مواجه خواهد شد.

هنوز برای مقاطع پیش دبستانی، کلاس‌های چند پایه و یا نهضت سوادآموزی امکان استفاده از خدمات نرم افزار شاد میسر نیست و در صورت اضافه شدن این امکان، اطلاع رسانی‌های لازم صورت می‌پذیرد.
 

حفظ امنیت در استفاده از اپلیکیشن شاد

در استفاده از نرم افزار شاد باید به این نکته دقت کنید که اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و حتی‌الامکان سعی کنید خودتان مراحل یاد شده را در ایجاد حساب کاربری و پروفایل طی کنید یا از افراد معتمد بخواهید این کار را برایتان انجام دهند.
 
همه آنچه درباره

خوب است بدانید می‌توانید مشاهده کنید که چه کسانی در حال استفاده از مشخصات کاربری شما هستند. در صورت وجود می‌توانید مراتب را پیگیری کنید. برای این کار باید به بخش «تنظیمات» برنامه بروید. عبارت «حریم خصوصی و امنیت را برگزینید». حالا بر روی «دستگاه‌های فعال» ضربه زده و در پایین آن فهرست دستگاه‌هایی که با پروفایل شما در حال استفاده از سیستم شاد هستند، نشان داده خواهد شد. همچنین می‌توانید دستگاه‌های دیگر را که قبلا از آن‌ها استفاده کرده‌اید، غیرفعال کنید و تنها به همین دستگاهی که هم‌اکنون در حال کار با آن هستید، اجازه کار دهید. خوب است اینجا نیز اشاره کنیم که برای برنامه شاد نسخه ویندوز یا کار با آن از طریق مرورگر یا نرم افزار شاد آیفون باید همین مراحل را طی کنید.


سیم‌کارت دانش‌آموزی شاد به کمک می‌آید

 
همه آنچه درباره

مسئول شبکه شاد با اعلام اینکه کال سنتر با 50 پرسنل تشکیل شده است عنوان کرد: هم‌اکنون در بحث دسترسی برخی دانش‌آموزان به ابزار هوشمند مشکل داریم و از رؤسای آموزش و پرورش می‌خواهیم از طریق شوراهای آموزش و پرورش برای این مشکل اقدام کنند، همچنین سیم‌کارت دانش آموزی به مدد می‌آید، از سوی دیگر عدم پوشش شبکه را حتماً گزارش کنید.

وی درباره ترافیک شبکه گفت: ترافیک را توزیع کردیم، آموزش ابتدایی در بعدازظهر انجام می‌شود تا بچه‌های کوچکتر از ابزار و یاری پدر و مادر استفاده کنند.

مسئول شبکه شاد ادامه داد: اَبَرگروه تعاملی رؤسای آموزش و پرورش در شاد ساخته می‌شود و تمام تعاملات را رصد می‌کنیم، همچنین پیشنهادات گرفته می‌شود البته تعامل با بخش خصوصی زیر نظر اداره‌کل آموزش و پرورش برای ما مهم است، افکار عمومی بسیار مهم است و رؤسای مدارس حتماً افکار عمومی را درباره شاد مدیریت کنند تا در بستر بدون التهاب کار را مدیریت کنیم.

الحسینی اضافه کرد: در طول سال تحصیلی باز هم به شاد افزوده‌هایی خواهیم داشت همچنین رونمایی از شاد2‌ پنجشنبه انجام می‌شود و از روز اول مدارس از آن استفاده خواهند کرد.
 

عرضه سیم کارت شاد از هفته آینده

 
همه آنچه درباره

مهدی اخوان مدیرعامل همراه اول در مراسم رونمایی از شاد ۲ اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور در همراه اول سعی کردیم در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی گام برداریم.

او ادامه داد: براساس توافق نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم، مقرر شد تا ۱۵ سال همراه اول  از اپلیکیشن شاد حمایت و سرویس های لازم را عرضه کند.

اخوان بیان کرد: در راه اندازی اولیه با توجه به کوتاهی زمانی در حد معمول زیرساخت های اولیه را فراهم کردیم، در همان فاصله زمانی قریب به ۱۰ میلیون نفر در این شبکه فعالیت داشتند، شاد یک اپلیکیشن داخلی است که کاربر آن به ۱۰ میلیون نفر رسید و مدت زمان ماندگاری در آن هم بالا بود.

مدیرعامل شرکت همراه اول اظهار کرد: حجم پهنای باند این اپلیکیشن با یکی از پیام رسان های خارجی که استفاده از آن در کشور متداول است، برابری کرد.
اخوان گفت: اپلیکیشنی که امروز رونمایی می شود، قابلیت های متنوعی دارد و خدمات آموزشی، پیام رسانی و حتی برخی خدمات شبکه های اجتماعی را در آن در نظر گرفتیم.
 

اینترنت شبکه شاد رایگان است

 
همه آنچه درباره

او درباره ترافیک اپلیکیشن شاد گفت: این ترافیک برای کاربران رایگان است همچنین سیم کارت از هفته آینده توزیع خواهد شد و نیازی به خرید سیم کارت جدید نیست.

اخوان با اشاره  برخی دغدغه ها درباره کیفیت سرویس دهی اظهار کرد: صحبت هایی که با اپراتورهای دیگر داشتیم و هماهنگی های لازم انجام شد تا به بهترین وجه ممکن سرویس دهی برای اینترنت خانگی و موبایل ارائه شود، در شبکه همراه اول هم اطمینان خاطر می دهم که به هیچ وجه مشکل سرویس دهی نخواهیم داشت.


منبع:
1. ایمنا/ همه آنچه درباره "شاد" باید بدانیم
2. مجله نازی/ رونمایی اپلیکیشن شاد 2 با امکانات جدید + آموزش دانلود و نصب
3. برنا/ امکانات شبکه شاد 2 معرفی شد/ برگزاری لایو و ایجاد صفحه شخصی
4. قطره/ راهنمای نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن شاد ۲
5. تسنیم/ "شاد۲" فردا برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان رونمایی می‌شود
6. باشگاه خبرنگاران جوان/ مدیرعامل شرکت همراه اول خبر داد:
عرضه سیم کارت شاد از هفته آینده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.