چرا مسی مثل آل‌کثیر محروم نشد؟/ چگونه حکم آل کثیر بخشیده می ‌شود

محرومیت عجیب عیسی آل‌کثیر به دلیل شادی گل همیشگی‌اش، پای فوتبال ایران را به یک پرونده عجیب باز کرده است.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
چرا مسی مثل آل‌کثیر محروم نشد؟/ چگونه حکم آل کثیر بخشیده می ‌شود
به گزارش راسخون؛ هرچند فوتبال ایران همیشه به دلیل پرونده های مالی در ای اف سی و فیفا بدنام بوده اما هیچ وقت بازیکنان و مربیان ایرانی درگیر ماجراهای نژادپرستانه نمی شدند؛ چه اینکه در همه این سال ها هم کمتر ماجرای مشابهی که رنگ و بوی نژادپرستانه داشته باشد، در رقابت های داخلی و بین المللی برای ما رخ داده است.

اما ناگهان در فاصله چند ساعت تا یکی از حساس ترین دیدارهای نمایندگان ایران در رقابت‌های آسیایی، ستاره پرسپولیس به دلیل شادی گلش که در بازی های قبلی هم انجام داده بود، با محرومیتی شش ماهه روبرو شد؛ شوکی بزرگ به قرمزها که روی درخشش دوباره آل کثیر برای صعود به فینال حساب بازی کرده بودند اما آیا این محرومیت با کاری که او انجام داد، همخوانی دارد؟

حرکت چشم کشیده یا Slant-eyed حرکتی است که معمولا برای توهین به ساکنان شرق آسیا به کار می‌رود و فیفا هم به طور صریح اعلام کرده که این حرکت را جزو رفتارهای نژادپرستانه می داند. برای مثال سال گذشته بعد از اینکه سید باقر، بازیکن بحرین، در واکنش به شعارهای هواداران هنگ‌کنگ، چنین حرکتی را انجام داد، او را 10 بازی از همراهی تیمش محروم کرد.
 
چرا مسی مثل آل‌کثیر محروم نشد؟/ چگونه حکم آل کثیر بخشیده می ‌شود

با این وجود، این حرکت هنوز از نظر بسیاری در دنیا، نه برای توهین که حتی برای ابراز علاقه به مردم شرق آسیا انجام می شود. در جریان جام جهانی 2018 بود که دیگو مارادونا مقابل گروهی از فوتبال دوستان کره ای که پیراهن تیم ملی آرژانتین را به تن کرده بودند، این حرکت را انجام داد و وقتی با اعتراض گروهی در فیس بوک مواجه شد، اعلام کرد که قصدش مطمئنا توهین نبوده است.

یا حتی ستاره هایی مانند لیونل مسی و کارلوس تبس هم این حرکت را به عنوان شادی گل انجام داده اند و با توجه به اینکه قصدی برای توهین نداشتند، با محرومیتی هم روبرو نشدند.
 
چرا مسی مثل آل‌کثیر محروم نشد؟/ چگونه حکم آل کثیر بخشیده می ‌شود

یکی از معروف ترین موارد در ورزشگاه های دیگر، به عکس دست جمعی بازیکنان تیم ملی بسکتبال اسپانیا برمی گردد که در آن همه  بازیکنان تیم با چنین ژستی مقابل دوربین قرار گرفتند.
 
چرا مسی مثل آل‌کثیر محروم نشد؟/ چگونه حکم آل کثیر بخشیده می ‌شود

بعد از اعتراض هایی که به این عکس شد، پائو گاسول، ستاره اسپانیا که در NBA برای تورنتو رپتورز بازی می کند، گفت:" این قرار بود حرکتی جالب و بامزه باشد اما هرگز قصد توهین نداشتیم. اگر کسی برداشت بدی از این عکس کرد یا فکر کرد توهین آمیز است، من عذرخواهی می کنم."

حالا ای اف سی در حالی آل کثیر را با محرومیت روبرو کرده که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد او از این شادی، هیچ قصدی برای توهین نداشته است. از یک سو او پیش از این با پیراهن نفت آبادان و در رقابت های داخلی هم این شادی را انجام می داد و از سوی دیگر، با توجه به اینکه در بازی‌های این منطقه، تیمی از کشورهای شرق آسیا حضور ندارد، توهین آمیز قلمداد کردن محرومیت آل کثیر چندان منطقی به نظر نمی رسد.

آل‌کثیر درباره شادی گل منحصر به فرد خود گفته است: می‌توانید از آن‌هایی که سال‌هاست من را می‌شناسند بپرسید. اصلا اهل این نیستم که بخواهم باعث ناراحتی دیگران بشوم. این مدل شادی که که با چشم انجام می‌دهم از چند سال قبل با من بوده و برای الان نیست. فکر نمی‌کنم اصلا توضیح لازم داشته باشد که ربطی به بازی با پاختاکور نداشت. در همین مسابقات هم در بازی‌های قبلی مقابل الشارجه و السد انجام دادم.

وی ادامه داد: حرف و حدیث و حساسیتی نبود. به هر حال من این شادی را به خاطر برادرزاده‌ام انجام می‌دهم که واقعا دوستش دارم و چشم‌های کوچکی دارد. از سال‌های قبل، گل که می‌زدم به افتخارش، چشم‌هایم را مثل او می‌کردم، همین.
 

حتی در صورت توهین آمیز دانستن آن هم محرومیت 6 ماهه برای آن جای هیچ توجیهی ندارد. در شرایطی که مثلا در فوتبال انگلیس بازیکنان برای توهین های نژادپرستانه حداکثر 12 جلسه محروم می شوند.


قانون ۵۸.۱ که آل کثیر را محروم کرد، چیست؟

AFC مدعی است با قانونی ۵۸.۱ عیسی آل کثیر را شش ماه محروم کرده است اما این قانون چیست؟ هر گونه اقدام بی انضباطی یا خشونت آمیز در استادیوم، فارغ از این که در رختکن، زمین بازی، زمین تمرین یا هر جای دیگر در محل برگزاری یک مسابقه باشد، به کمیته انضباطی و اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا ارجاع می شود.

 حداقل در این بند از قانون هیچ اشاره ای به مدت زمان محرومیت نشده و تنها ارجاع به کمیته انضباطی AFC مطرح است. در فوتبال ایران اکثرا می دانند این شادی بعد از گل که نژادپرستانه یا خشونت آمیز برداشت شده، قراری بین عیسی آل کثیر و برادرزاده اوست و عیسی مدت ها است که اینطور گلش را جشن می گیرد.

با این اوصاف مشخص است که چنین حکمی پیش از بازی با نماینده عربستان آن هم کمتر از سه ساعت مانده به بازی، ریشه در ضعف فوتبال ایران و نداشتن نفوذ در AFC دارد!
 

چگونه حکم آل کثیر بخشیده می ‌شود؟

رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال درباره‌ی نحوه‌ی بخشودگی حکم عیسی آل کثیر توضیحاتی ارائه کرد.
 


منبع:
1. ورزش سه/ چرا محرومیت آل‌کثیر خارج از عرف است؟(عکس)
2. حلقه وصل/ قانون ۵۸.۱ که آل کثیر را محروم کرد، چیست؟
3. گسترش نیوز/ چگونه حکم آل کثیر بخشیده می ‌شود؟ + فیلم
4. فرتاک ورزشی/ آل کثیر دلیل نوع شادی بعد از گل را لو داد / پای برادر زاده‌اش در میان است
5 آخرین خبر/ فیلم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.