آیا اعداد سهمیه زوار اربعین که از سوی عراقی‌ها اعلام می‌شود صحت دارد؟/ ماجرای تبلیغ «اعزام زوار برای پیاده روی اربعین» چه بود؟

با توجه به اعلام پروتکل های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر " لغو تمامی سفرهای زیارتی به مقصد کشور عراق " افراد سودجو با جعل عنوان دفاتر زیارتی و سازمان های مربوطه و با اعلام داشتن مجوز اعزامی تعداد محدود زوار به این مراسم مذهبی در صدد کلاهبرداری از شهروندان هستند.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آیا اعداد سهمیه زوار اربعین که از سوی عراقی‌ها اعلام می‌شود صحت دارد؟/ ماجرای تبلیغ «اعزام زوار برای پیاده روی اربعین» چه بود؟
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر سیما در خصوص وضعیت برگزاری مراسم اربعین حسینی امسال و تصمیمات اتخاذ شده این حوزه تاکنون گفت: از سال گذشته که کار را شروع کردیم مبنا بر برگزاری مراسم اربعین بود و حتی تا یکی دو ماه گذشته تلاش جمعی همه عزیزان این بود که آمادگی داشته باشیم که شاید شرایطی ایجاد شود که بتوانیم مراسم اربعین را برگزار کنیم.

«حسین ذوالفقاری» تصریح کرد: در تمامی تماسهایی که سفیر ایران در عراق با مقامات عالی کشور عراق داشتند، اعلام کردند که هیچ زائری را نمی پذیرند و نهایتا این شد از چندماه پیش بعضی از اخبار در فضای مجازی و مناسبتهای مختلف منتشر می شد و فضای تردیدی در میان زائران ایرانی ایجاد می کرد که پیگیری های زیادی شد و ارتباطات زیادی با عراق داشتیم و به آنها اعلام کردیم تا تصمیم قطعی را اعلام کنند که در نهایت وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که ما هیچ زائر خارجی در مراسم اربعین امسال نخواهیم پذیرفت و همزمان با این قضیه وضعیت بیماری در داخل ایران هم بررسی شد و ستاد ملی مدیریت کرونا هم اعلام کرد که راهپیمایی در داخل و بیرون نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در روز پنج شنبه برخی از افراد داخل ایران با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند که دولت عراق تصمیم گرفته است که ۲۵۰۰ نفر یعنی ۲۵۰ موکب و برای هر موکب ۱۰ نفر و ۱۵۰۰نفر از شهروندان ایرانی را می توانند بپذیرند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ما نیز این موضوع را از کانالهای فضای مجازی و کانالهای غیررسمی دریافت کردیم، اظهار کرد: با سفارت ایران در عراق تماس داشتم تا این موضوع را بررسی و اعلام کنند. روز گذشته اعلام کردند که این موضوع صحت داشته است. تماس هایی با برخی از مسئولان و مقامات عراقی گرفته شد که چرایی چنین تصمیم دیرهنگام با این عدد ۱۵۰۰ نفری پرسیده شد چرا که این عدد حتی یک میلیون نفر هم بود بازهم ما در تدبیر و انتخاب نفرات مشکل داشتیم.

وی عنوان کرد: امروز با وزارت خارجه کشورمان، دولت عراق و همچنین سفیر عراق در ایران صحبت کردم که براین اساس سهمیه ۱۵۰۹ نفری به سفیر عراق در ایران اعلام شده است که ایشان به وزارت خارجه ما یادداشت دادند و درخصوص ۲۵۰۰نفر موکب داران نیز اعلام کردند که قرار است وزارت کشور عراق اعلام کند که هنوز هیچ موضع رسمی در این راستا به ما اعلام نشده است.

ذوالفقاری درخصوص چرایی اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت عراق گفت: با پیگیری هایی که از کانالهای غیررسمی داشتیم متوجه شدیم که دولت عراق تحت فشار برخی از افراد متنفذ در داخل این کشور، تصمیم به اعلام این اعداد کرده است که البته علت دقیق این موضوع را باید از خود آنها سوال کرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: امروز در گفتگو با سفیر با عراق در ایران اعلام کردیم که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در ایران با اعزام همین تعداد هم به عراق به دلیل بیماری و شرایط کشورمان مخالفت کرده است. لذا تصمیم بر این شد که صرفا کسانی که ضرورت کاری ویژه ای دارند مانند برخی از نیروهای شهرداری که قرار است کار خاصی انجام دهند یا تعدادی خبرنگار صرفا برای پوشش برنامه ها و کمک در انتقال فضای آن کشور در روز اربعین بروند. تعدادی از افراد نیز باید می رفتند که انبار امکاناتی که از قبل فرستاده بودند تخلیه کنند و در اختیار موکب داران عراقی قرار دهند که اگر نمی رفتند این مواد خراب می شد.

ذوالفقاری در خصوص سهمیه ۲۵۰۹ نفری موکب داران نیز گفت: این موضوع هنوز اعلام نشده است و همچنین قابل اجرا نیست. موکب ها برای رفتن به عراق حداقل نیاز به یک ماه زمان دارند. از طرفی انتخاب این افراد از کل موکب داران برچه معیاری باید انجام شود و همچنین با ۱۰ نفر هم نمی توانند کار خود را پیش ببرند از در طرف دیگر، اصولا موکبها باید از چند روز پیشتر در عراق مستقر می بودند و خدمات خود را ارائه می کردند. اما اکنون درصورتی که فردا دولت عراق این سهمیه را رسما به ما اعلام کند و ما نیز روز دوشنبه در خصوص اینکه تعدادی موکب دار حرکت کنند، تصمیم گیری کنیم که باید بار و امکانات خود را ببرند و در نهایت آخر اربعین می رسند. استقرار و دایر کردن موکب ها هم زمان می برد. برهمین اساس دیشب و امروز به سفیر عراق در ایران اعلام کردیم که این تصمیم قابل اجرا نبوده و جا داشت پیش از اعلام چنین چیزی، زمینه اجرایی آن را می سنجیدند و بی جهت موجب یکسری انتظارات نشوند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه برخی از افراد با دامن زدن به این موضوع که امکان رفتن به عراق وجود دارد، گفت: همکاران بنده اطلاع دادند که حتی افرادی که با ویزا به مرزها مراجعه کرده اند، نیروهای عراقی امروز آنها را به داخل عراق راه نداده اند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت کشورمان مسئولیت ۱۵۰۰ نفری که می توانند به عراق بروند، را اصلا نمی پذیرد؛ گفت: وزارت بهداشت همانند همه مومنان و همه افراد داخل ایران تمایل به زیارت رفتن مردم دارد اما شرایط بیماری توجیه ندارد. خود ما متولی زائرین هستیم و بیش از هرکسی علاقمند هستیم و زمینه سازی می کنیم تا زائران ما بتوانند به سفر بروند و در این مراسم شرکت کنند اما وقتی می بینیم چنین خطری هم مردم ایران و هم مردم عراق را تهدید می کند.

وی با تاکید بر شرایط خاص راهپیمایی اربعین در عراق گفت: شرایط حمل و نقل آن سوی مرزها، استقرار در موکبها، طول مسیر، راهپیمایی در هوای نسبتاً گرم، ارتباطات بسیار نزدیک و ورود به داخل حرم و ... همه از جمله مواردی است که شرایط را سخت تر می کند و با این شرایط بالای ۹۰درصد امکان رعایت پروتکلها در مراسم راهپیمایی عراق وجود ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رعایت شرایط بهداشتی در عراق در ایام مراسم اربعین بسیار سخت است، افزود: سال گذشته با اینکه بیماری به نام کویید ۱۹ وجود نداشت اما بسیاری از زائران نوعی از آنفولانزا و یا سایر بیماری ها مبتلا می شدند، که در برگشت به کشور وزارت بهداشت مجبور می شد در مرزها این افراد را قرنطینه و کنترل و غربالگری کند.
 

تبلیغات پیاده‌روی یا سفر اربعین دامی برای کلاهبرداری افراد سودجو است

 
آیا اعداد سهمیه زوار اربعین که از سوی عراقی‌ها اعلام می‌شود حت دارد؟/ ماجرای تبلیغ «اعزام زوار برای پیاده روی اربعین» چه بود؟

سرهنگ رامین پاشایی بیان این‌ که این روزها حاشیه‌ها درباره تبلیغات کذب در فضای مجازی مبنی بر «امکان ثبت نام و اعزام زوار به پیاده روی اربعین و یا سفرهای زیارتی به کشور عراق» در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسیده است، گفت: تمام این تبلیغات دامی برای کلاهبرداری افراد سودجو است .

وی افزود: مردم به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورند و به لینک‌ها و درگاه‌های بانکی معرفی شده برای ثبت نام و واریز وجه در این تبلیغات مراجعه نکنند. این لینک‌ها و درگاه‌های بانکی برای سرقت اطلاعات شهروندان و اطلاعات بانکی آن ها طراحی شده است.

پاشایی اضافه کرد:  با توجه به اعلام پروتکل های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر «لغو تمامی سفرهای زیارتی به مقصد کشور عراق» افراد سودجو با جعل عنوان دفاتر زیارتی و سازمان های مربوطه و با اعلام داشتن مجوز اعزامی تعداد محدود زوار به این مراسم مذهبی در صدد کلاهبرداری از مردم هستند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در ادامه با بیان این که اعزام زائر اربعین حسینی منوط به دستور سازمان حج و زیارت و سایر مبادی ذی‌ربط است، گفت: با توجه به بیماری کرونا، سازمان حج و زیارت نیز در این خصوص برنامه ای اعلام نکرده است.

پاشایی اضافه کرد: با رصد پیش دستانه فضای مجازی سه باند فعال در این حوزه مورد شناسایی قرار گرفتند و به جهت تعیین تکلیف به مراجع قضائی معرفی شدند و شناسایی دیگر عاملان نیز در دستور کار پلیس فتا قرار دارد.

وی افزود: با توجه به تصمیمات گرفته شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی سفرهای زیارتی در این رابطه لغو شده و برابر توصیه های انتظامی کلیه مرزهای خروجی کشور ایران هم اکنون به مقصد کشور عراق تا اطلاع ثانوی مسدود است.

پاشایی از هموطنان خواست: ضمن رعایت پروتکل های اعلامی به هیچ عنوان فریب این تبلیغات دروغین که با هدف کلاهبرداری مالی انجام می شود را نخورند و اخبار و اطلاعاتی که با پیاده روی اربعین در ارتباط است را از مراجع رسمی کشور پیگیری و از بازنشرهرگونه محتوا با این مضمون خودداری کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه تولید این محتواهای دروغین و شایعه سازی ها صرفا از سوی معاندان و مغرضان نظام و با هدف بر هم زدن امنیت روانی جامعه صورت می گیرد، به مردم توصیه کرد: پلیس فتا، شبانه روزی آماده خدمت رسانی و پاسخ گوی نیاز شهروندان است و اگر افراد به مواردی مشکوک شدند می‌توانند موضوع را بلافاصله از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir  قسمت ثبت گزارشات مردمی جهت رسیدگی اعلام کنند.
 


منبع:
1. ابنا/ آیا اعداد سهمیه زوار اربعین که از سوی عراقی‌ها اعلام می‌شود واقعی و عملی است؟! / موکب داران لااقل یک ماه زمان لازم داشتند
2. خبر آنلاین/ ماجرای تبلیغ «اعزام زوار برای پیاده روی اربعین» چه بود؟
3. سلام نو/ تبلیغات پیاده‌روی یا سفر اربعین دامی برای کلاهبرداری افراد سودجو است
4. شبکه خبر/ برنامه ای برای اعزام زائر وجود ندارد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.