شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آیا سرخ پوشان از لیگ قهرمانان آسیا جا خواهند ماند؟

روزنامه الریاضیه عربستان خبر داد کنفدراسیون فوتبال آسیا در شکایت باشگاه النصر از تیم پرسپولیس ایران دست به دامن فدراسیون جهانی شدبررسی آخرین نامه ارسالی فیفا به باشگاه پرسپولیس و اظهارات سرمربی پیشین این تیم نشان می‌دهد شکایت باشگاه عربستانی بی‌پایه و اساس مطرح شده است.
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آیا سرخ پوشان از لیگ قهرمانان آسیا جا خواهند ماند؟
به گزارش راسخون،باشگاه النصر عربستان بعد از شکست برابر پرسپولیس شکایت عجیبی علیه این باشگاه مطرح کرده است.
پرسپولیس در پایان ۱۲۰ دقیقه جدال با النصر عربستان در نهایت در ضربات پنالتی موفق به شکست نماینده عربستانی شد تا به عنوان تیم قهرمانی منطقه غرب راهی فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ شود.

باشگاه النصر با ادعای این موضوع که پرسپولیس بعد از نقل و انتقالات اقدام به جذب بازیکن کرده، نسبت به سود بردن از نفرات جدید این تیم شکواییه خود را تنظیم و به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده است.

باید دید در شرایطی که هم باشگاه پرسپولیس و هم فدراسیون فوتبال ایران مدعی شده بودند جذب نفرات جدید و ثبت آنها قبل از اعمال محرومیت پنجره نقل و انتقالاتی بوده، شکایت النصری‌ها به کجا خواهد رسید.
 

درخواست AFC از فیفا برای بررسی دقیق‌ شکایت النصر از پرسپولیس

روزنامه الریاضیه عربستان امروز (دوشنبه) به نقل از منبعی موثق نوشت: باشگاه النصر تا ساعت 18 امروز اعتراض خود که پس از پایان بازی مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر پرسپولیس در قطر ثبت شده بود را به صورت رسمی تحویل AFC می‌دهد. النصر که در ضربات پنالتی این بازی شکست خورده بود معتقد است برخی بازیکنان پرسپولیس صلاحیت قانونی بازی در دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا را نداشتند.
بر اساس گزارش این روزنامه، کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته برای بررسی دقیق‌تر شکایت باشگاه النصر ریاض از پرسپولیس دست به دامان فدراسیون جهان فوتبال (فیفا) شد. باشگاه النصر در بخشی از شکایت رسمی‌اش اعلام کرده که پرسپولیس با رأی فیفا به دلیل عدم پرداخت بدهی برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پیشین خود اجازه ثبت بازیکنان جدیدی را نداشته است.

باشگاه عربستانی اسناد مربوط در این مورد را به AFC ارسال کرده تا این نهاد پس از رایزنی با فیفا تصمیم نهایی را اتخاذ کند. باشگاه النصر همچنین تأکید کرده دوره زمانی ثبت بازیکنان جدید پرسپولیس مربوط به زمان محرومیت تعیین‌شده از سوی فیفا برای این باشگاه است.

الریاضیه سپس نوشت: فیفا به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور هر حکمی که صلاح می‌داند چراغ سبز نشان داده است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: تیم ایرانی پس از آغاز محرومیت قرارداد حامد لک، آرمان رمضانی، عیسی آل‌کثیر، احسان پهلوان، سعید آقایی، میلاد سرلک و علی شجاعی را به ثبت رسانده است. در طرف مقابل پرسپولیس اعلام کرده که با استناد به فرصت 30 روزه قرارداد بازیکنان جدید را ثبت کرده و حکم فیفا 15 سپتامبر پس از ثبت قرارداد صادر شده است.

این شکایت در حالی صورت گرفته که پیش از این نیز چنین مسائلی مطرح و گفته شده بود که پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته بوده و این تیم نمی‌توانسته از بازیکنان جدید خود استفاده کند. فدراسیون فوتبال ایران چند روز پیش با صدور اطلاعیه رسمی اعلام کرد که خریدهای جدید پرسپولیس پیش از بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی جذب شده‌اند و حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا مشکلی نداشته است.

شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آبا سرخ پوشان ازلیگ قهرمانان آسیا چا می مانند
 

جزئیات این موضوع از چه قرار است؟

باشگاه پرسپولیس تهران روز ۱۲ سپتامبر سال جاری (۲۲ شهریور) با حکم فدراسیون جهانی فوتبال FIFA، از هرگونه عقد قرارداد با بازیکنان جدید در چارچوب دو پنجره نقل و انتقالاتی بعدی محروح شد. این فاز زمانی ممنوعیت جذب بازیکن جدید در تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی و همچنین در زمستان سال ۲۰۲۱ میلادی را در بر دارد.

اما این بازیکنان جدید پرسپولیس چه کسانی هستند و در چه تاریخی با باشگاه پرسپولیس قرارداد‌های خود را به ثبت رسانده‌اند؟
سعید آقایی، عیسی آلکثیر و دروازه‌بان حامد لک در روز ۱۱ شهریور، احسان پهلوان در روز ۱۲ شهریور، میلاد سرلک در روز ۱۵ شهریور، آرمان رمضانی در روز ۱۸ شهریور و سرانجام علی شجاعی در روز ۱۹ شهریور، هفت بازیکن جدیدی هستند در این مقطع زمانی با پرسپولیس قرارداد بستند.

با توجه به تاریخ ثبت این قراردادها، هیچکدام از بازیکنان نامبرده در دوران محرومیت پرسپولیس با این باشگاه قرارداد نبسته‌اند. به این ترتیب باشگاه پرسپولیس تهران از روز ۲۲ شهریور به بعد، از اختیار و حق عقد قرارداد با بازیکنان جدید برخوردار نبوده است. گفتنی است که این وضعیت همچنان ادامه دارد.

شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آبا سرخ پوشان ازلیگ قهرمانان آسیا چا می مانند
 

علت محرومیت پرسپولیس از جذب بازیکنان جدید

باشگاه پرسپولیس تهران به علت بدهکاری‌های مالی متفاوت خود، از جمله بدهکاری به سرمربی سابق خود برانکو ایوانکوویچ، از سوی FIFA مجازات و از جذب بازیکنان جدید از تاریخ ۲۲ شهریور سال جاری به بعد، محروم شده است. شایان ذکر است که عدم پرداخت این مطالبات همچنین به کسر امتیاز از تیم پرسپولیس پیش از آغاز رقابت‌های لیگ برتر ایران در فصل جدید نیز منجر خواهد شد.

با توجه به این شرایط، در حال حاضر دور از انتظار به نظر می‌آید که شکایت باشگاه النصر عربستان سعودی از بخت کامیابی برخوردار باشد و تیم فوتبال پرسپولیس تهران دیدار فینال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا را از دست دهد.

شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آبا سرخ پوشان ازلیگ قهرمانان آسیا چا می مانند
 

پرسپولیسی ها چه زمانی قراردادشان را ثبت کردند؟

از صبح روز یکشنبه احتمالا با موجی از تحلیل ها در این باره مواجه بوده‌اید اما شاید با نگاهی به جزئیات این نامه، بتوان پاسخ سوال را گرفت؛ این حکم روز شش آگوست 2020 (16 مرداد 1399) صادر شده اما ابلاغ آن شش روز طول کشیده و روز 12 آگوست (22 مرداد)، آمده که پرسپولیس یک ماه فرصت دارد تا این بدهی را بپردازد. در غیر این صورت از پنجره بعدی نقل و انتقالات محروم خواهد شد. فرصت یک ماهه پرسپولیسی ها در روز 21 شهریور به پایان رسید و در واقع سرخ ها تا روز 20 شهریور فرصت ثبت قراردادهایشان را داشتند. خریدهای جدید تیم پرسپولیس روز 15 شهریور با حضور در هیئت فوتبال تهران قرارداد خود را ثبت کردند.
 

فرصت یک ماهه؛ امکان خرید بازیکن وجود داشت؟

پرسش کلیدی که معما را حل می‌کند این است که آیا پرسپولیس امکان خرید بازیکن در آن فرصت یک ماهه را داشت؟ در نامه فیفا صراحتا آمده که «اگر در مهلت 30 روزه پرداخت انجام نشود، پنجره بسته خواهد شد.» در واقع پنجره پرسپولیس قبل از تاریخ 21 شهریور بسته نبود و سرخ ها می‌توانستند بازیکن مورد نظر خود را به خدمت بگیرند. در واقع این قسمت نیز ارتباطی به اصل ماجرا ندارد و پرسپولیس پیش از این که پنجره اش بسته شود، خریدهای خود را انجام داده بود.

شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آبا سرخ پوشان ازلیگ قهرمانان آسیا چا می مانند
 

شکایت النصر از پرسپولیس به جایی می‌رسد؟

شکایت در حالی مطرح می‌شود که دارو بوشیچ  وکیل برانکو ایوانکوویچ در گفت وگویی که با ایسنا داشت صراحتا عنوان کرد در آخرین نامه ارسال شده توسط فیفا که در ۱۲ آگوست (۲۲ مرداد) آمده است عنوان شده است که در صورت پرداخت نکردن مطالبات برانکو تا ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهریور) ممنوعیت نقل و انتقال بازیکن از ۱۲ سپتامبر(۲۲ شهریور) به طور خودکار اجرایی می‌شود این یعنی قبل از آن پرسپولیس مشکلی برای نقل و انتقال بازیکن نداشته است و بازیکنان جدیدش قانونی جذب و به ثبت رسیده‌اند.   

بررسی نامه ارسال شده از سوی فیفا هم بر این موضوع صحه می‌گذارد که پرسپولیسی ها درست زمانی که فرصت یک ماه از فیفا در اختیار داشتند تا مطالبات سرمربی پیشین خود را بپردازند  کار نقل و انتقالات را انجام دادند و قرارداد بازیکنان آنها قانونی در فدراسیون فوتبال و PMS به ثبت رسیده است چرا که اگر غیر از این بود فیفا در نامه رسمی فدراسیون فوتبال را از ثبت قرارداد بازیکنان جدید پرسپولیس منع می‌کرد.

در همین باره هم غلامرضا رفیعی به عنوان یک کارشناس حقوقی گفت: شکایت باشگاه النصر  براساس بند ۴ آیین نامه انضباطی فیفا برداشت اشتباهی است. در نامه‌ای که فیفا برای فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس ارسال کرده گفته است زمانی که مهلت تعیین شده (۲۱ شهریور یا ۱۱ سپتامبر) به اتمام برسد محدودیت نقل و انتقالی اجرا می‌شود. بنابراین برداشت النصری‌ها از اتفاقات موجود یک سوءتفاهم است و فکر می‌کنم این موضوع به خاطر قرائت نادرست جمله پاراگراف چهار نامه فیفا است. چنین برداشتی درست نیست و این یک موضوع بدیهی است.

شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آبا سرخ پوشان ازلیگ قهرمانان آسیا چا می مانند
 
وی افزود: البته شاید فیفا در نوشتن نامه‌اش اشتباه کرده باشد. اما در این نامه‌ای که به دست فدراسیون فوتبال رسیده آمده از زمان پایان زمان تعیین شده محدودیت نقل و انتقالی باید اجرا شود. بند چهار ماده ۱۲۴ آیین نامه تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان که از اول جولای ۲۰۲۰ اجرایی شده همین مطلب را می‌رساند.

او در پاسخ به این سوال که آیا باشگاه النصر می‌تواند سودی از شکایت خود ببرد یا خیر گفت: این که شکایت النصر به جایی می‌رسد یا خیر در صلاحیت قضات است که آنها هم براساس تلاش طرفین و مستندات موجود تصمیم می‌گیرند اما من به عنوان یک حقوقدانان نظرم را در اینباره گفتم.
این اظهارات و صحبت‌ها نشان می‌دهد که پرسپولیسی‌ها نباید آن چنان نگران شکایت باشگاه النصر عربستان باشند

شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آبا سرخ پوشان ازلیگ قهرمانان آسیا چا می مانند
 

از چهار حکم احتمالی AFC سه حکم به نفع پرسپولیس است

در این راستا ایمن الرفاعی، رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون عربستان با حضور در شبکه تلویزیونی این کشور تمام فرض های احتمالی AFC در پرونده را بررسی کرد که از ۴ حکم احتمالی، ۳ مورد به نفع پرسپولیس است.
این مسئول سابق فدراسیون عربستان در این زمینه گفت: النصر دلیل قاطعی برای محکومیت تیم ایرانی ندارد و نمی توانم بگویم ۱۰۰ درصد حق با این تیم است. دو فرضیه در این پرونده روی میز وجود دارد. فرضیه اول این است که پرسپولیس حکم فیفا مبنی بر تحریم جذب بازیکن جدید را زیرپا گذاشته است. با این فرضیه، تیم ایرانی در بازی با النصر بازنده اعلام می شود و جریمه نقدی هم در نظر گرفته می شود. طبق قوانین پرسپولیس باید هزار دلار جریمه نقدی پرداخت کند و تمام بازیکنان جدید و متخلف نیز باید هر کدام هزار دلار پرداخت کنند.

وی افزود: در فرضیه دوم ۳ حالت وجود دارد. حالت اول این است که پرسپولیس قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتش بازیکنان جدید را جذب کرده و هیچ مشکلی برای ثبت نداشته است. در نتیجه، شکایت النصر رد می شود. احتمال دوم این است که پرسپولیس حکم محرومیت جذب بازیکن جدید از فیفا را دریافت کرده و برای تجدیدنظر به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت کرده و در این صورت هم جذب بازیکنان جدیدش قانونی بوده است. حالت سوم نیز این است که فیفا شرایط پرسپولیس در ایام کرونا را استثنایی اطلاق کند و مشکلی در جذب بازیکنان جدید وجود نداشته باشد. 

شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آبا سرخ پوشان ازلیگ قهرمانان آسیا چا می مانند
 
اگرچه تصمیم گیر اصلی در این باره فیفاست و آن ها حکم نهایی را صادر می‌کنند اما وظیفه بستن پنجره برعهده فدراسیون فوتبال است و این نهاد نیز در ماجرا نقش خود را دارد. حمیرا اسدی عضو کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: «محرومیت پرسپولیس به ما ابلاغ شد و پرسپولیس از پنجره بعدی نقل و انتقالات محروم شد. از آنجایی که ما در میانه یک پنجره بودیم، پرسپولیس قراردادهای خود را به امضا رساند و مشکلی ندارد.» وی افزود: «ضمن این که وقتی باشگاهی از نقل و انتقالات محروم شود، خود به خود سیستم TMS هم بسته خواهد شد و امکان ثبت قرارداد از سوی فیفا هم ناممکن می‌شود.»
بنابراین شواهد حاکی از این است که پرسپولیس مشکلی برای ثبت قرارداد خود نداشته و احتمالا شکایت النصر نیز راه به جایی نخواهد برد اما در نهایت باید منتظر حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا بود.
شکایت النصر از پرسپولیس به کجا خواهد رسید؟ / آبا سرخ پوشان ازلیگ قهرمانان آسیا چا می مانند


منبع:
1.ایسنا / شکایت النصر از پرسپولیس به جایی می‌رسد؟
2.فرارو / چراغ سبز فیفا به AFC در شکایت النصر عربستان از پرسپولیس!
3.مشرق / شکایت النصر از پرسپولیس!
4.خبرآنلاین / شکایت النصر عربستان از پرسپولیس رد شد/عکس
5.قدس آنلاین / بررسی احتمالات درباره شکایت النصر/ از چهار حکم احتمالی AFC سه حکم به نفع پرسپولیس است
6.تسنیم / درخواست AFC از فیفا برای بررسی دقیق‌ شکایت النصر از پرسپولیس
7.توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما