بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: از نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، پرونده کنکور نظام قدیم و جدید بسته شد و سال آینده فقط کنکور نظام جدید برگزار می‌شود.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد
به گزارش راسخون، کنکور سراسری هر سال در زمان معلوم و با منابع مشخص برای داوطلبا برگزار میشه اما با تغییر کتاب های درسی و جدا شدن منابع داوطلبای نظام قدیم و نظام جدید روند برگزاری کنکور سراسری متفاوت از سال های گذشته شد به طوری که سال 98 و 99 دو کنکور با دو سوال متفاوت برای نظام قدیم و جدید برگزار شد اما کنکور 1400 فقط یکسری سوال طراحی میشه .

با نزدیک شدن به کنکور 1400 داوطلبا باید خودشون رو برای یک برنامه ریزی دقیق طبق منابع کنکور سراسری آماده کنن و استارت برنامه ریزی و مطالعه کنکور رو بزنن . با توجه به تغییرات کتاب درسی و جدا شدن منابع کنکور داوطلبای نظام قدیم و جدید ، سازمان سنجش کنکور سال 98 و 99 رو با دو سری سوال متفاوت برای هر کدوم از نظام ها برگزار کرد .

اما طبق آخرین اطلاعیه سازمان سنجش ، کنکور سال گذشته آخرین کنکوری بود که برای هر دو نظام برگزار میشد و روال طراحی سوالات کنکور 1400 فقط بر اساس منابع نظام آموزشی 6-3-3 و یا نظام جدیده و همه داوطلبای شرکت کننده در این آزمون باید فقط منابع نظام جدید رو مطالعه کنن .

 از اونجایی که روال طراحی سوالات کنکور 1400 فقط بر مبنای منابع نظام جدیده فارغ التحصیلای نظام قدیم که می خوان در کنکور ۱۴۰۰ شرکت کنن ، باید کلا منابع مطالعشون رو تغییر داده و از منابع نظام جدید برای شرکت در کنکور 1400 استفاده کنن که این موضوع کار داوطلبای نظام جدید سخت کرده و باعث نگرانی و استرسشون شده 
 

آیا کنکور 1400 نظام جدید است یا نظام قدیم؟

در پاسخ به این داوطلبان نظام قدیمی باید گفت که سازمان سنجش در کنکور 98 و 99 برای همکاری با داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم دو سری سوالات متفاوت را طراحی کرد ،یعنی هر سری از داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید فقط به سوالات خود پاسخ می دادند.

از همین رو داوطلبان برای کنکور سال 1400 نیز انتظار دارند که مجددا سازمان سنجش، کنکور نظام قدیم را در سال 1400 اضافه کند، اما از سال گذشته تاکید سازمان سنجش بر این بوده که در کنکور 1400 سوالات جداگانه ای برای نظام قدیمی ها طراحی نمی شود و این گونه داوطلبان نیز تنها می توانند در نظام جدید شرکت کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: از نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، پرونده کنکور نظام قدیم و جدید بسته شد و سال آینده فقط کنکور نظام جدید برگزار می‌شود.
 

تغییرات کنکور ۱۴۰۰ به روایت رئیس سازمان سنجش 


بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد
 
ابراهیم خدایی بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران درباره برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: محتوای درسی کنکور نظام جدید ساده‌تر از نظام قدیم است و داوطلبان یک سال برای مطالعه دروس و منابع مهلت دارند.

وی که در حاشیه جلسه نقشه جامع علمی کشور سخن می‌گفت درباره انتقاد تعدادی از داوطلبان نسبت به برگزار نشدن کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: این موضوع به صورت مفصل در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با انتقاد از انتشار اعداد و ارقام متفاوت در خصوص تعداد داوطلبان نظام قدیم از سوی برخی افراد افزود: در عدد و ارقامی که اعلام شده تشکیک می‌شود و افرادی که به اطلاعات واقعی دسترسی ندارند این اطلاعات را ارائه نکنند تا ذهن داوطلبان و جامعه مغشوش نشود.

وی درباره تعداد داوطلبان شرکت کننده نظام قدیم در کنکور سراسری ۹۹ گفت: امسال، ۲۵۹ هزار نفر داوطلب نظام قدیم شرکت کردند که از این تعداد، ۶۳ هزار نفر با توجه به اختیاری شدن انتخاب نظام کنکور، به سوالات نظام جدید جواب دادند.

خدایی با بیان اینکه تعداد سوالات چاپ شده نظام جدید برای کنکور ۹۹ برای ۱۹۶ هزار نفر بود، افزود: از این ۱۹۶ هزار نفر، ۵۳ هزار نفر داوطلبان دانش آموخته مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند؛ همچنین۱۴۳ هزار نفر باقیمانده داوطلبانی بودند که حداقل سه بار در کنکور شرکت کرده اند.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، از این۱۴۳ هزار نفر ۱۱۷ هزار نفر داوطلب علوم تجربی بودند که قصد قبولی در سه رشته دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی داشتند؛ در سایر رشته‌ها زیر ۸ درصد داوطلبان، نظام قدیم هستند.

وی درباره سابقه برگزاری کنکور نظام قدیم گفت: براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، داوطلبان ۲ سال پیاپی و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ حق شرکت در کنکور نظام قدیم داشتند و از یک سال گذشته به همه داوطلبان اعلام شد کنکور ۹۹ آخرین دوره برگزاری آزمون برای داوطلبان نظام قدیم است و از سال ۱۴۰۰ کنکور فقط در نظام جدید برگزار می‌شود.

معاون وزیر علوم با اشاره به اصل مشکلات داوطلبان نظام قدیم کنکور توضیح داد: نظام آموزش متوسطه ما از سال ۹۴ تغییر یافت و همزمان سازمان سنجش آموزش کشور سه سال پیاپی در کنکور، سوالات مشترک نظام قدیم و جدید منتشر کرد. برای همتراز شدن سختی سوالات، بر بخش‌های مشترک سوالات هر ۲ نظام قدیم و جدید تاکید کردیم.

خدایی افزود: بنابراین از مباحث جدید نظام آموزش متوسطه سوال کمتر دادیم تا با سوالات نظام قدیم همتراز شود. 

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، دانش‌آموز و معلم به تغییرات نظام آموزش متوسطه که از ۶ سال پیش آغاز شده است، توجه نمی‌کنند؛ تغییرات نظام آموزش متوسطه براساس سند بنیادین تحول آموزش و پرورش است و ما این سند و سند نقشه جامع علمی کشور را به خاطر بخش مشترک سوالات کنکور نظام قدیم معطل نگه داشته‌ایم.
 

برگزاری دو کنکور نظام جدید و قدیم بصورت جدا قبلا تا چند سال ادامه داشته است؟

تا اواخر دهه ۷۰ نظام آموزشی کشور ترمی واحدی بود که به نظام قدیم معروف بود و اوایل دهه ۸۰ نظام آموزشی به سالی واحدی تغییر کرد. در کنکور سال ۸۱ سازمان سنجش آموزش کشور برای هر دو گروه داوطلبان نظام قدیم و جدید سوالات جداگانه ای طرح کرد و این روند تا سه سال یعنی تا کنکور ۸۳ هم ادامه پیدا کرد.

سازمان سنجش در قسمت هایی که مطالب کتاب های نظام قدیم و جدید شبیه هم بود سوالات یکسان و در بخش هایی که مباحث متفاوت بود سوالات جداگانه ای برای هر گروه طرح می کرد. بنابرین این احتمال در ذهن خیلی از داوطلبان کنکور شکل گرفت که کنکور سال ۹۹ و حتی کنکور ۱۴۰۰ به صورت دو کنکور همزمان برای نظام قدیم و جدید برگزار بشه چون این امر قبلا تا سه سال پیاپی سابقه داشته است.
 

نظام قدیمی که نظام جدید را انتخاب کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

1- بسیاری از مطالبی را که یاد گرفته و حفظ کرده است را باید بی خیال شود و یا آنها را با زبان و بیانی دیگر هم یاد بگیرد و حفظ کند.

2- عدم ارتباط با اسامی جدید کتاب ها و قاطی کردن اسامی جدید و قدیم در کتاب های نظام قدیم و نظام جدید.

3- استرس پیچیده تر شدن سوالات نسبت به سال گذشته نظام جدید و نبودن راهی برای پیش بینی این سخت تر شدن.

4- خرید کلی کتاب جدید که هزینه بالایی هم خواهد داشت.

5- اضافه شدن یک سری مطالب به مطالب مشتکر قدیمی. در هر حال کتاب های نظام جدید سعی کرده اند یک سری از نکات جدید دنیا را هم وارد کتاب های درسی بکنند که این نکات در کتاب های نظام قدیم وجود نداشته اند.

مسلما به علت محدود بودن ظرفیت رشته محل‌های پرطرفدار عده کثیری از جمع چند صدهزارنفری داوطلبان نظام قدیم پشت کنکورخواهند ماند که بایستی در کنکور1400 شرکت کنند. اگر کنکور1400 فقط با منابع نظام جدید برگزار شود این گروه عظیم مجبور خواهند بود دوباره منابع جدید تهیه کنند.
 

توییتر


بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد
 
بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد
 

بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد

بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد

بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد

بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد

بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد

بالاخره تکلیف نظام‌ قدیمی‌ها روشن شد


منبع:
1.ایرنا / ۱۴۰۰ فقط کنکور نظام جدید برگزار می‌شود
2.خبر بان / تغییرات کنکور ۱۴۰۰ به روایت رئیس سازمان سنجش | بالاخره تکلیف نظام‌قدیمی‌ها روشن شد
3.پیسی کنکور / نحوه برگزاری کنکور 1400 (از صفر تا صد – آپدیت شده)
4.تحصیلیکو / نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰
5.سه گام / کنکور 1400: نظام جدید یا نظام قدیم؟
6.مشاوران100 / کنکور ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟ حق انتخاب نظام قدیم و نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰
توییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.