گفتگوی اختصاصی با فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل:

آزادی بیان از نوع دولت فرانسه

زادی در فرانسه جوک است.با این اقدامی که مکرون انجام داد دفاع از آزادی بیان نیست. زمانی شما می توانید ادعای آزادی بیان داشته باشید که اگر مقدسات خودتان مانند هولوکاست مورد تعرض قرار گرفت بی تفاوت باشید و کاری نکنید.واقعیت امر این است که اگر کسی جمله ای در نقد هولوکاست در فرانسه بگوئید باید به زندان برود.
يکشنبه، 11 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
آزادی بیان از نوع دولت فرانسه
چند روزی از جسارت مکرون رئیس جمهور فرانسه به ساحت مقدس پیامبر(ص) می گذرد؛ عمل شنیعی که دل تمام مسلمانان دنیا را به درد آورده و احساسات میلیون  ها مسلمان را آزار داده است، البته این بار اولی نیست که دولت فرانسه از اهانت ها و توهین ها به مقدسات حمایت می کند و آن را به حساب آزادی بیان می گذارد؛ درحالی که اگر کسی کوچک ترین نقدی از هولوکاست داشته باشد او را به زندان می اندازند.
 
جسارت به ساحت آسمانی حضرت محمد(ص)، توهین به والاترین مقدسات مسلمانان و اهانت به احساسات میلیون  ها مسلمان است. جسارت‎های اخیر به پیامبر(ص) در غرب و بالأخص در کشور فرانسه که در قالب تصاویر شنیع و انزجار برانگیز؛ تحت عنوان کاریکاتور، چهره بسته است و حمایت بی  پرده مسئولین عالی رتبه کشور فرانسه مخصوصا مکرون رئیس جمهور از این بی  اخلاقی  ها و تأکید بر تداوم حمایت از آن، با شعار دفاع از «آزادی بیان»، موجب آزردگی عمیق و جریحه دار شدن احساسات مسلمانان جهان از جمله میلیون ها مسلمان فرانسوی تبار و ساکن در این کشور و نارضایتی و شگفتی همه انسان  های آزاده و خردمند شده است.
 
برخی از مسئولین عالی رتبه سکولار فرانسه، گویی از جایگاه دعوت  گران جنگ  های خانمان سوز صلیبی در قرون وسطی، سخن می  رانند و خطابه  های آنها، بیشتر اسلام ستیز و مسلمان سوز است تا دفاع از آزادی بیان. بر عقلای این کشور پنهان نیست که این بدرفتاری  ها و بداخلاقی  ها، منجر به تقویت افراط  گرایی و خشونت ورزی در جهان می  شود و این فرایند نه به سود فرانسه و نه هیچ کشور دیگری در جهان است.
 
از همین رو با فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در خصوص اقدام اخیر رئیس جمهور فرنسه گفتگویی انجام دادیم.
 
آزادی بیان از نوع دولت فرانسه
 

هراس دولت فرانسه از جمعیت مسلمانان این کشور

راسخون:در فرانسه بارها و بارها به مقدسات ادیان الهی توهین و اهانت شده است و چندی پیش هم به پیامبر رحمت و نورانیت اسلام توسط مکرون توهین شد.دلیل واقعی دولت فرانسه از اسلام ستیزی و اقدامات ضد اسلام چیست؟
دولت فرانسه در چند مورد نگرانی هایی دارد. نگرانی اول دولت فرانسه در خصوص جمعیت قابل توجه مسلمانان کشور خود می باشد که این ها مخصوصا نسل دوم و سوم مسلمانان از نزدیک اسلام ستیزی دولت فرانسه را تجربه کرده اند. مسلمانان در کشور فرانسه که ساکن این کشور محسوب می شوند نسبت به سیستم حکومتی، سیستم فرهنگی و سیستم اجتماعی در کشور خود نگاه مثبتی ندارند.
 
دولت فرانسه هم نخواست و یا نتوانست به نوعی با جمعیت مسلمان خود رفتار کند که این تبعیض هایی که درجامعه فرانسه نسبت به مسلمانان وجود دارد برطرف شود.اظهارات اخیر مقامات فرانسوی نشان می دهد که قرار نیست این موضوع اصلاح  شود و خود مقامات فرانسوی هم نشان داده اند که در گذشته اظهارات ضد اسلامی و ضد مسلمانان زیاد داشته اند.
 

توهم فرانسه برای حضور در آسیا بجای آمریکا

نگرانی و مشکل دومی که دولت فرانسه با آن درگیر است توهم حضور در آسیاست. با توجه به اینکه آمریکا به تدریج در حال اخراج و رها کردن منطقه غرب آسیا است فرانسوی ها توهم دارند که می توانند جای آمریکا را در برخی کشورها مانند لبنان بگیرند و به تدریج درحال رفتن به سمت حال و هوای جنگ های صلیبی هستند. در جنگ های صلیبی فرانسوی ها کم جنایت نکردند. مشکل و نگرانی سومی که دولت فرانسه دارد و قابلیت بحث هم دارد رقابت های سیاسی داخلی در فرانسه است.
 
در فرانسه یک جریان راست گرایی وجود دارد که ادبیات ضد مهاجر و ادبیات ضد اسلامی دارند و در نظر سنجی ها و پای صندوق های رای در سال های گذشته موفقیت هایی را کسب کرده اند. بعضی از سیاست مدارهای فرانسوی مثل آقای مکرون فکر می کنند اگر از این نوع ادبیات استفاده کنند یا ادبیاتی شبیه این جریان راست گرا داشته باشند حتما می توانند رای این جریان راست گرا را به سمت خود جذب کنند پس رقابت های سیاسی داخلی در فرانسه یکی از دغدغه های مهم دولت این کشور است.
 
آزادی بیان از نوع دولت فرانسه
 

ردپای صهیونیست در تمام حرکت های ضد اسلامی وجود دارد

راسخون:برخی کارشناسان اذعان دارند که پشت پرده این اتفاقات صهیونیست ها قرار دارند چرا که در هر کجای دنیا در اسلام ستیزی و اسلام هراسی رد پایی از صهیونیست ها وجود دارد. حال نظر شما در خصوص این موضوع چیست و چرا صهیونیست ها از موضوع گسترش اسلام در دنیا مخصوصا اروپا و آمریکا هراس دارند؟
اینکه در حرکت های ضد اسلامی صهیونیست ها چه در فرانسه و چه در آمریکا و چه در کشورهای دیگر حضور دارند و تاثیرگذار هستند و حرکت های ضد اسلامی را تشویق می کنند مسئله پنهانی نیست و سال هاست این وضعیت در کشورهای غربی وجود دارد این مورد هم استثنا نیست، مخصوصا اینکه در رژیم صهیونیستی ذیل حکومت نتانیاهو یکی از پروژه های اصلی او همین اسلامی ستیزی است که در کشورهای غربی در حال ترویج است و هماهنگ کردن برخی از رهبران کشورهای مسلمان برای اسلامی ستیزی مانند اقداماتی که رژیم امارات و یا بحرین علیه مسلمانان کشورهای خود و مسلمانان کشورهای دیگر مانند یمن انجام می دهند. این ها هم ذیل همین تفکرات اسلام ستیزی تعریف می شود.
 

آزادی در فرانسه جوک است

راسخون:مکرون با توهین به پیامبر اسلام دم از آزادی بیان زد که رهبر معظم انقلاب هم با پیامی به جوانان فرانسه با طرح دو سوال از آنها این آزادی را زیر سوال برد.  حال به نظر شما آیا این اقدام و اهانت، آزادی بیان است؟آیا این سوء استفاده از آزادی نیست؟
آزادی در فرانسه جوک است.با این اقدامی که مکرون انجام داد دفاع از آزادی بیان نیست. زمانی شما می توانید ادعای آزادی بیان داشته باشید که اگر مقدسات خودتان مانند هولوکاست مورد تعرض قرار گرفت بی تفاوت باشید و کاری نکنید.واقعیت امر این است که اگر کسی جمله ای در نقد هولوکاست در فرانسه بگوئید باید به زندان برود.
 
 این هنر نیست که شما به مقدسات مردم دیگر توهین و اهانت کنید و بگوئید ماآزادی بیان داریم، اگر به مقدسات خودتان اهانت کردند و اتفاقی رخ نداد آن وقت مشخص می شود که آزادی بیان در کشور شما وجود دارد.
 

هیچ آزادی بیانی در فرانسه وجود ندارد

در تلاش بودیم وبیناری را در خصوص همین موضوع اسلام ستیزی در غرب برگزار کنیم. تعدادی از اساتید فرانسوی که سال های با آنها  کار می کردیم را به این وبینار دعوت کردیم. زمانی که آنها را دعوت کردیم همه اذعان داشتند که ما علاقه داریم در این وبینار شرکت کنیم اما به قدری فضای اینجا علیه مسلمانان سنگین است به قدری اتهام، تفتیش عقاید، فشار روحی و روانی و تهدید وجود دارد که نمی توانیم شرکت کنیم که عذرخواهی کردندو هیچ کدام شرکت نکردند. از این جهت این وضعیت واقعی فرانسه را نشان می دهد که واقعا آزادی بیان در چه سطحی است.
 
آزادی بیان از نوع دولت فرانسه
 

دولت با اروپایی ها رودروایسی دارد

راسخون:به عنوان اینکه ایران پرچم دار اسلام در دنیا است دولت باید در این موضوع و اتفاق سریع وارد می شد و موضع گیری سخت و جدی انجام می داد. البته در این خصوص رهبر معظم انقلاب و مراجع و علما بیانیه هایی در همان ابتدای اهانت صادر و منتشر کردند اما دولت و دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور در خصوص توهین مکرون، واکنش سریع و جدی نشان نداد و بعد از گذشته چند روز از این اهانت، دولت موضع ملایمی در این خصوص اتخاذ کرد؟ از نظر شما دلیل این موضوع چیست و چرا دولت سریعتر و جدی تر موضع نگرفت؟
دولت اصولا معتقد به دیپلماسی رودروایسی است حال  فرقی نمی کند به کسی که اهانت شده پیغمبر ما  باشد و یا کس دیگری است. دولت با اروپایی ها رودروایسی دارد و نسبت به اروپا خوش بین بودند که حدود  یکسال کشور را معطل برجام اروپایی کردند. این برای جهان اسلام زشت است که فردی مانند آقای اردوغان با تمام مراودات و ارتباطات گسترده ای که با اسرائیلی ها دارد و کارهایی که در سوریه کرده است پرچم دار حمایت از پیامبر(ص) شود. این برای امت اسلامی زشت است.
 
رئیس جمهور ما و افرادی که در دولت مسئولیت این کارها را دارند باید سریع وارد صحنه شوند و ادبیات باید ادبیات تعرض باشد نه ادبیات پیدا کردن بهانه ای برای وصل؛  وقتی ما صحبت های رئیس جمهور را گوش می دهیم احساس می کنیم که به گونه ای صحبت می کند تا بهانه ای پیدا کند برای اینکه اتصالی با فرانسه رخ دهد . در این جهت مشکلاتی در این هفت هشت سال گذشته وجود داشته است که انشالله به زودی حل خواهد شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.