از توقف پروژه‌‌های سینمایی در ایام بحران کرونا تا ادامه تولید تلویزیونی با دستور وزیر

تعطیل شدن یا نشدن پروژه های تلویزیونی در شیوع کرونا با مرگ کریم اکبری مبارکه محل بحث و گفت وگو شده است.ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست توقف پروژه‌های در حال تولید تلویزیونی و سینمایی را داشت، اما وزیر...
شنبه، 17 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
از توقف پروژه‌‌های سینمایی در ایام بحران کرونا تا ادامه تولید تلویزیونی با دستور وزیر
به گزارش راسخون،در هفته‌ای که گذشت سینما رویداد‌ها و حاشیه‌های پررنگی داشت که به مهمترین آن‌ها اشاره کردیم.

ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست توقف پروژه‌های در حال تولید تلویزیونی و سینمایی را داشت، اما وزیر بهداشت گفت تولیدات می‌توانند ادامه داشته باشند، این موضوع باعث واکنش و حاشیه‌های متعددی شد.

تعطیل شدن یا نشدن پروژه های تلویزیونی در شیوع کرونا با مرگ کریم اکبری مبارکه محل بحث و گفت وگو شده است. مرگ این بازیگر بر اثر بیماری کرونا به خاطر حضور در «جشن سربرون» (سریالی که پیش از این لاله اسکندری را هم درگیر این بیماری کرده) با اظهار نگرانی برخی عوامل سینما نسبت به شرایط تولید پروژه های تلویزیونی و سینمایی همراه بود. فاطمه معتمدآریا، رئیس انجمن بازیگران سینما، در پیامی خواستار تدابیری فوری و موثر برای دور کردن سایه شوم و مرگبار این بیماری از محیط کاری بازیگران شد. شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران هم در بیانیه ای بر لزوم تعطیلی موقت، همه پروژه های فیلمبرداری تا پایان پیک کرونا تاکید کرد. در همین حال، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما درخواست کرد، با توجه به شیوع کرونا، هرچه سریع تر به توقف پروژه های سینمایی اقدام کنند.
 

درخواست فرمانده‌ی عملیات مدیریت کرونا، برای توقف پروژه‌های سینمایی

روز سه شنبه «علیرضا زالی» در نامه ای خطاب به  صالحی وزیر ارشاد و علی عسگری رییس صدا و سیما درخواست کرد با توجه به ابتلای تعدادی از هنرمندان و بازیگران به کرونا و با توجه به لزوم حفظ سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور نسبت به تعطیلی پروژه های سینمایی و تلویزیونی به مدت دو هفته اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در طول فیلمبرداری سریال ها و فیلم های تلویزیونی و سینمایی، علی‌رغم رعایت پروتکل های بهداشتی، به علت عدم امکان استفاده از ماسک توسط بازیگران احتمال خطر ابتلای این دسته از هنرمندان بالاست، نسبت به تعطیلی این پروژه‌ها حداقل به مدت دو هفته تاکید کرد.

زالی خواستار رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و نظارت دقیق بر آن‌ها، در زمان شروع مجدد این پروژه‌ها پس از دو هفته شد.
 

خانه سینما دستور تشکیل شورا داد، وزیر بهداشت مجوز ادامه تولید


از توقف پروژه‌‌های سینمایی در ایام بحران کرونا تا ادامه تولید تلویزیونی با دستور وزیر
 
نبود نظارت بر تولیدات نمایشی و  هشدار جدی نسبت به رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی در زمان تولید، بار دیگر گلایه ها و انتقادها را متوجه خانه سینما و تصمیم انحلال «ستاد کرونای خانه سینما» کرد. کارگروهی که اسفندماه همزمان با شیوع کرونا در ایران شکل گرفت و با اطلاع رسانی شفاف و رصد آثار در حال تولید تلاش کرد در زمینه مراقبت اصول بهداشتی به اهالی سینما هشدار دهد. اوایل اردیبهشت ماه اما خانه سینما در بیانیه ای خبر انحلال این کارگروه را اعلام کرد. به دنبال جهش شیوع کرونا در چند هفته گذشته و اعتراضات اهالی رسانه و سینما به عملکرد خانه سینما چهارشنبه هفته گذشته (۱۴ آبان ماه) این نهاد صنفی اعلام کرد برای حمایت از اعضای جامعه اصناف سینمایی، تشکیل شورایی از متخصصین و نمایندگان صنوف در زمینه های مختلف فیلمسازی را در دستور کار خود قرار داده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «این شورا با بررسی شرایط و امکانات لازم و همراهی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کشور اصول و تمهیدات شایسته را برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در میان عوامل فیلمسازی وضع خواهد کرد و خانه سینما مراکز و افراد ذی ربط را موظف به اجرای آن و راهکارهای تبیین شده می داند.» در این روز همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در نامه ای به علی عسکری رئیس رسانه ملی با توجه به ضرورت نیاز شبکه های مختلف به تولید برنامه ها و سریال های سرگرم کننده و ترغیب مردم به خانه ماندن، بر تولید سریال های جدید با رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و آن را در شرایط کرونا تاثیرگذار و مفید دانست.
 

وضع قوانین، نظارت جدی بر اجرا و لزوم رسیدگی به شکایات

با ادامه نامه نگاری ها برای تعطیلی پروژه های در دست تولید، بحث و گفت وگو در باره تعطیلی یا ادامه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی بالا گرفته است. از یک سو موافقان معتقدند با حجم بالای فیلم های پشت خط اکران مانده و تعطیلی سینماهای کشور، اصرار بر تولیدات تازه چندان ضرورتی ندارد. مهران احمدی در اعتراض به امکان فعالیت پروژه های تصویری و نمایشی در روزهای کرونایی، متنی گلایه آمیز خطاب به وزیر بهداشت نوشت.از سوی دیگر مخالفان تعطیلی بر نیاز گروه های مختلف تولید به اشتغال و کسب درآمد تاکید دارند و می گویند این تعطیلی ها به معنای بیکار شدن بخش زیادی از عوامل تولید است که عموما از اهالی کم درآمد و کم بضاعت تولیدات نمایشی هستند و تخصص و درآمد دیگری هم ندارند؛ نیروهای انسانی که نه از امنیت شغلی برخوردارند و نه از بیمه بیکاری. همچنین لزوم سرگرمی سازی و ایجاد تفریحات فرهنگی به ویژه در تلویزیون برای خانواده ها آن هم در روزهایی که بر خانه نشینی و سفرنرفتن و قرنطینه تاکید می شود از جمله نگرانی مخالفان تعطیلی تولیدات تلویزیونی است. در خوش بینانه ترین گمانه زنی ها هم پایانی برای دوران کرونا پیش بینی نشده و در چنین شرایطی چاره ای جز کار کردن وجود ندارد. از کار نیافتادن چرخه تولید با تاکید بر رعایت «پروتکل های بهداشتی» و حفظ فاصله اجتماعی اگر چه سخت و گاهی در مواردی همچون گریم، غیرقابل اجرا به نظر می رسد اما تنها راه پیش رو برای ادامه حیات تولیدات سینمایی و تلویزیونی است. به اعتقاد کارشناسان نبود قوانین بهداشتی کامل و ضروری برای تولیدات در ایام کرونا و نظارت جدی بر اجرای دقیق آن و همچنین نهادی برای رسیدگی به شکایت عوامل تولید در این خصوص عامل بالا گرفتن این جدل شده است. چنانکه در روزهای گذشته قصور در رعایت پروتکل های بهداشتی در سریال «سربرون» گلایه های فرزند کریم اکبری مبارکه را به همراه داشت. او خطاب به سازندگان این سریال عنوان کرد: «شما حتی الکل هم نتونسته بودید تهیه کنید، از چی فرار می کنید.» اگر چه حالا با عذرخواهی تهیه کننده «جشن سربرون» از خانواده اکبری مبارکه آن طور که ایسنا خبر داده، این مجادله لفظی به پایان رسیده اما بحث های مطرح شده در همین مناقشه به تنهایی گویای جای خالی قوانین بهداشتی جامع، نظارت جدی بر اجرایی شدن آن و نهادی برای رسیدگی به تخلفات در تولیدات تلویزیونی و سینمایی است.
 

حمله سینمایی‌ها به سمت شبکه نمایش خانگی


از توقف پروژه‌‌های سینمایی در ایام بحران کرونا تا ادامه تولید تلویزیونی با دستور وزیر
 
اتفاق عجیب دیگر کوچ عمده سینماگران اسم‌و‌رسم‌دار از سینما به شبکه نمایش خانگی و ساخت سریال‌های متعددی است که در دست تولید یا پیش‌تولید قرار دارند. برخی همانند «سیاوش» سروش محمدزاده و «قورباغه» هومن سیدی آماده توزیع‌اند اما بسیاری همچون «گیسو» منوچهر هادی یا جلوی دوربین رفته و یا به مانند «ملکه گدایان» حسین سهیلی‌زاده، «ناجور» همایون اسعدیان، «خاتون» تینا پاکروان، «جیران» حسن فتحی، «هیولا ۲» مهران مدیری و ... در شرف تولید هستند. گویا ساخت این سریال‌ها در روزهای کرونایی محل اعتراض و یا انتقاد صنوف قرار نمی‌گیرد!
 

استفاده از نامِ بازیگر برای توقف فیلم‌ها

بعد از خبر تلخِ درگذشت بازیگر پیشکسوت سریال‌های ماندگارِ تلویزیون و تئاتر، جریانی به بهانه حمایت از وداع او با ابتلای کرونا، کلید خورد که باید پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی متوقف شوند.

البته در اینکه درگذشتِ این بازیگر پیشکسوت، ضایعه دردناک و اتفاقی غم‌انگیز و تلخ است هیچ شکی وجود ندارد و باید مجدّانه پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی پروژه‌های شلوغ و پرلوکیشن و تاریخی رعایت شود. حتی اگر جلوی فیلمبرداری پروژه‌هایی که پروتکلِ بهداشتی را رعایت نمی‌کنند گرفته شود.
موضوع این است دلسوزی که برخی از این بیانیه‌نویسان از خودشان بروز می‌دهند، حقیقت ندارد چون در زمان حیاتِ این بازیگران پیشکسوت، دلسوزی نمی‌کنند و حتی سراغی از آن‌ها نمی‌گیرند. 

به مناسبت روز خاکسپاری این بازیگر پیشکسوت، لازم به یادآوری است که بسیاری از نویسندگان این بیانیه‌ها بدانند او چقدر برای هنر هفتم تلاش کرد و متعهدانه با صحنه نمایش و دنیای تصویر خداحافظی کرد. همین روزهایی که بعضاً‌ همین مشوّقان جریان‌سازی علیه تلویزیون و سینما می‌کوشند تا اثری ساخته نشود و تمام نگاهِ مخاطبین به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی باشد او و همکارانش در بیرون از تهران، جلوی دوربین "جشن سربرون" بودند تا سال آینده‌ به آنتنِ تلویزیون برسد. یا دیگر بازیگرانی که این روزها جلوی دوربین فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی‌اند. 

سؤال اینجا است از چه زمانی بازیگرانی مانند "اکبری مبارکه" مهم شده‌اند که از نام آن‌ها با اسم تعطیلی پروژه‌های فیلمبرداری بهره‌برداری سوء می‌شود. چرا اینجا دوباره فریاد توقف پروژه‌های سینمایی و بیشتر تلویزیونی را سر می‌دهند؟ یک بار در سال گذشته،‌ آستانه نوروز بود که این کار در دستور کار قرار گرفت که پروژه‌های تلویزیونی کمرنگ‌تر بشوند و حالا یک بار دیگر این پروژه نافرجام، کلید خورده است. همان‌موقع خیلی از بازیگران کاربلد که معیشت‌شان در گرو حضور جلوی دوربین‌های سینمایی و تلویزیونی است، گفتند هم مخاطب و هم خودشان به این پروژه‌ها نیازمندند. 

واقعاً اگر به طور جدّی دلسوز بازیگران  این کشوریم، به داد بازیگران ضعیف و مظلومی برسیم که از مشکلات اقتصادی در فغان‌اند و از کمترین دارایی در ماه برخوردارند.
 

درپایان

در این بین به نظر مهمترین فوریت بر سر ادامه سریال‌های تلویزیونی است که اتفاقا با نظارت بیشتر و الزام دوچندان برای پر کردن جدول پخش سیما باید ساخته شوند. این‌ها تولیداتی هستند که باید به آنتن همیشگی سیما برسند تا دست تلویزیون برای اوقات فراغت مخاطب خالی نباشد و شاید نیازمند حضور پررنگ‌تر سریال‌‌سازان و بازیگران است تا لااقل مرهمی بر روزهای خانه‎نشینی مخاطب باشند.

بنابراین تعطیلی کامل پروژه‌های فیلم و سریال‌سازی ایده ابتری است که نهایتاً هم منجر به بیکاری عمده بدنه هنرمندان می‌شود.


منبع:
1.تسنیم / چرا از نامِ بازیگر ابن‌ملجم برای توقف فیلم‌ها استفاده می‌کنند؟
2.ایرنا / درخواست از وزارت ارشاد و صدا و سیما برای توقف پروژه‌های سینمایی
3.ایران / توقف پروژه‌‌های سینمایی در ایام بحران کرونا 
4.باشگاه خبرنگاران جوان / از فوت یک تهیه کننده بازیگر تا لغو درخواست تعطیلی تولید پروژه‌ها
5.خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی / ایده یا ادعای نسنجیده تعلیق فیلم یا سریال‌ها؟/ اینجا همه سرکارند؛ تولید تعطیل‌بردار نیست!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
music_note
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
music_note
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رندان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رندان بدانید
استوری شام غریبان / داغ معجر
play_arrow
استوری شام غریبان / داغ معجر
معنی اسم ادنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ادنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال