نشست نقد و بررسی اکسپو عکس

نشست نقد و بررسی نمایشگاههای عکس ایران به بهانه‌ اکسپوی عکس با حضور رضا کیانیان، لاله اسکندری و حامد بهداد از بازیگران سینما و بدون حضور عکاسان دعوت ‌شده در تالار رودکی برگزار شد.
سه‌شنبه، 3 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نشست نقد و بررسی اکسپو عکس
ویرایش عکس آذرماه 98

نشست نقد و بررسی نمایشگاههای عکس ایران به بهانه‌ اکسپوی عکس با حضور رضا کیانیان، لاله اسکندری و حامد بهداد از بازیگران سینما و بدون حضور عکاسان دعوت ‌شده در تالار رودکی برگزار شد.

 نشست نقد و بررسی اکسپوی عکس ایران بعد از یک ساعت تأخیر با حضور رضا کیانیان، لاله اسکندری و حامد بهداد و با موضوع حضور سینماگران در اکسپو عکس،شب گذشته در تالاررودکی برگزار شد.

درحالی‌که طی چند روز گذشته موسسه فرهنگی هنری «پیکاس» از اسامی بهمن جلالی، افشین شاهرودی، مسعود زنده‌روح کرمانی و یکی از نمایندگان موسسه فرهنگی هنری صبا در لیست دعوت‌شدگان برای این نشست  خبر داده بود؛ اما در نشستی که برگزار شد هیچ کدام از عکاسان دعوت شده حضور نیافتند و جایگاهی که برای محسن زارع مدیر مؤسسه فرهنگی و هنری صبا نیز در نظر گرفته شده بود، خالی ماند. در شروع این برنامه بزرگ‌زادگان مدیر موسسه فرهنگی هنری «پیکاس» با اشاره به روند اتفاق افتاده گفت:از حدود یک هفته پیش با صحبت هایی که با دوستان عکاس داشتیم تصمیم بر آن شد تا جلسه ای را جهت صحبت درباره اکسپوی عکس و فروش آثار در این اکسپو داشته باشیم. برگزاری این نشست ابتدا خواست عکاسان بود اما چند ساعت پیش از برگزاری نشست، خبر عدم حضور آنها را در سایت‌های تخصصی عکس مشاهده کردیم که این اقدام عادلانه نبود.

در ادامه مراسم رضا کیانیان و لاله اسکندری روی صحنه حضور یافتند و به مخالفت‌های صورت گرفته با حضور سینماگران در اکسپوی عکس پاسخ گفتند.
سینماگران در کنار عکاسی ایستاده‌اند تا عکاسی مشتری بیشتری پیدا کند

رضا کیانیان بازیگر سینما با اشاره به چیدمان صندلی‌های این برنامه گفت: برگزار کنندگان می توانستند به جای آنکه تفاوتی بین بازیگران و عکاسان بگذارند سالن ها را از نظر هنری، خلاقه، خبری و ... تقسیم بندی کنند و اگر پیش از آغاز اکسپو نشستی مطبوعاتی با عکاسان برگزار می شد در این زمان شاهد این مشکلات نبودیم.

این بازیگر سینما در ادامه به برخی از روزنامه ها که دلیل فروش آثار بازیگران را شهرت و نام آنها دانسته بودند اعتراض کرد و گفت: این منصفانه نیست که برای پیشگیری از این اتهام،‌نام و نشان کسی را بگیرند و بعد به او اجازه ورود به دنیای دیگری را بدهند.طرفداران من پول خرید عکس‌هایم را ندارند، بلکه این عکس‌ها را کلکسیونرها و گالری‌داران خریدند و این نکته نیز مجددا باعث می‌شود که اگر نمایشگاه دیگری برپا کنیم باز هم رونق پیدا کند.
او تصریح کرد: اگر هر یک از ما در چند فیلم و سریال بازی کرده‌ایم، یعنی در چند هزار فریم عکس حضور داشته‌ایم و از سوی دیگر هریک از ما هنرهای دیگر را هم تجربه کرده‌ایم. چه بسا که من چندی پیش نمایشگاهی از مجسمه‌هایم برپا کردم، پس ما اصول کمپوزیسیون را می‌دانیم.
کیانیان همچنین تأکید کرد:‌ ما سینماگران این بار در کنار عکاسی ایستاده‌ایم تا عکاسی مشتری بیشتری پیدا کند.

جای هنرمندان حرفه‌ای عکاسی را تنگ نکرده‌ایم
در ادامه جلسه لاله اسکندری که به تازگی شاهد برگزاری نمایشگاه عکس او بودیم گفت: با تماس تلفنی در جریان این اتفاق قرار گرفتیم تا با دوستان عکاس که نسبت به حضور هنرمندان در این حوزه نقد داشتند به گفت‌وگو بنشینیم .تصور می‌کردم که دوستان عکاس قصد گفت و گو با ما را دارند و ما هم منتظر بودیم که نظرات آنها را در این نشست بشنویم اما ظاهراً این اتفاق برای عکاسان چندان جذاب نبوده است.
اسکندری اضافه کرد: اساسا هنر در هیچ چارچوبی نمی‌گنجد و در همه‌جای دنیا هنرمندان در شاخه‌های مختلف حرکت می‌کنند، پس نمی‌توان به کسی گفت که حق ورود به فلان عرصه هنری را نداری. من هم گرافیک خوانده‌ام و همزمان عکاسی، نقاشی و بازیگری را هم تجربه کرده‌ام.همه ما درحال تجربه‌کردن در شاخه‌های مختلف هستیم و این بدین‌معنا نیست که ما جای هنرمندان حرفه‌ای عکاسی را تنگ کردیم و فکر می‌کنم در چنین نشستی برگزارکنندگان اکسپوی عکس باید درباره چگونگی حضور هنرمندان در این جریان توضیح دهند.

خودم سوژه‌ی دوربین هستم
حامد بهداد هم که در این نشست حضور داشت به نخستین هدیه دوران کودکی خود اشاره کرد که یک دوربین عکاسی بوده است و از همان دوران عکاسی کرده است.
بهداد هنر را بی حد و مرز بیان کرد و افزود: در دنیایی که هیچ حدو مرزی برای هنر نیست، هر هنرمندی می‌تواند در دیگر شاخه‌های هنری هم فعالیت کند و گفتن چنین سخنانی متحجرانه است که یک سینماگر حق ندارد در وادی عکاسی پا بگذارد.
وی افزود:  اگر قرار است کسی در عرصه سینما به توفیق برسد باید با عکاسی آشنا باشد. به همین دلیل ما به عنوان هنرمندان این عرصه باید جزئیات عکاسی و این حرفه را بدانیم.من هم به عنوان یک بازیگر با شروع کار خود عکاسی‌ را هم آغاز کردم و این سیاه‌مشق‌ها باعث شد احساس کنم که حجم و وزن‌ها و فیگورها را در عکاسی می‌شناسم، زیرا خودم سوژه‌ی دوربین هستم.
رضا کیانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گفته‌های حامد بهداد اشاره کرد و افزود: هر فیلمی که ساخته می‌شود متشکل از 120 هزار فریم عکس است که من ممکن است در 50 هزار فریم آن حضور داشته باشم، پس ارتباط مستقیم با کمپوزیسیون،لنز، نور و تمامی اتفاقات عکاسی دارم و اگر این مدیوم را نشناسم نمی‌توانم بازیگر خوبی باشم.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما