حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای درگذشت+بیوگرافی

حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای، مولف و پژوهشگر حوزه روانشناسی و موسس سمپاد نوین و برادر شهید اکبر اژه‌ای بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
يکشنبه، 25 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای درگذشت+بیوگرافی
به گزارش راسخون، صبح امروز شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر جواد اژه‌ای استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی، براثر ابتلاء به ویروس کرونا و پس از چند روز بستری، در سن ۷۲ سالگی براثر ابتلاء به ویروس کرونا درگذشت. او برادر شهید اکبر اژه‌ای (از شهدای فاجعه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی) و پسر خاله شهید بهشتی بود. زنده‌یاد اژه‌ای نمایندگی رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا را نیز بر عهده داشت.
 

بیوگرافی و تحصیلات


حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای درگذشت+بیوگرافی
 
جواد بن علی‌محمد اژه‌ای اصفهانی فرزند علی محمّد در پنجم فروردین ۱۳۲۷ خورشیدی در اصفهان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسّطه را در اصفهان گذراند و در ۱۳۴۶ خورشیدی دیپلم ادبی گرفت. وی همزمان به تحصیل در مقطع متوسّطه، در حوزه علمیه اصفهان نیز به تحصیل پرداخت. وی علاوه بر طی کردن تحصیلات حوزوی، کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی را از دانشگاه اصفهان اخذ کرد و بعد به استخدام آموزش و پرورش درآمد و ۲ سال در دبیرستان‌های شهرضا تدریس کرد. در این سال‌ها در «کانون علمی تربیتی جهان اسلام» به فعالیت پرداخت و زیر نظر او کتاب فرصت در غروب به چاپ رسید. پس از تعطیلی این کانون به فعالیت در مسجد امام علی (ع) اصفهان ادامه داد. او که به‌عنوان یکی از فعالان سیاسی مخالف رژیم پهلوی شناخته شده بود به توصیه دکتر شهید بهشتی در ۱۳۵۳خورشیدی به‌ هامبورگ رفت و جذب انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا شد. او سپس برای ارتباط با انجمن اسلامی دانشجویان وین به اتریش رفت و در آنجا به ادامه تحصیل پرداخت و در رشته روان‌شناسی تجربی از دانشگاه دولتی وین موفق به اخذ مدرک دکتری شد و در این سال‌ها با ارتباط با دانشجویان ایرانی ساکن اتریش به آگاهی بخشی و تبلیغ برای انقلاب اسلامی ادامه داد. اژه ای داماد و پسرخاله شهید آیت الله سیدمحمد بهشتی و از طرف مادری جزو خاندان صدر بود، وی همچنین برادر شهید اکبر اژه‌ای از شهدای انفجار حزب جمهوری اسلامی است.
 

فعالیت های فرهنگی و علمی



حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای درگذشت+بیوگرافی
 
اژه ای همچنین از ۱۳۶۴ خورشیدی به بعد در دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس به تدریس پرداخت و برخی سمت‌های اداری همچون ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران را برعهده داشت. از دیگر مسوولیت‌های او عضویت در هیات امنای بنیاد فارابی، هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، هیات امنای سازمان ملّی استعدادهای درخشان، نماینده رهبری در امور دانشجویان ایرانی مقیم اروپا و عضو شورای مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌های کشور بوده است. 

این استاد نامدار خدمات علمی و آثاری از خود برجای گذاشته است از جمله فعالیت های علمی وی می توان به مشاوره و راهنمایی پایان نامه های تحصیلی، تألیف چندین جلد کتاب چون مبانی مشاوره و راهنمایی، هدایت و مشورت در اسلام و آسیب شناسی اجتماعی اشاره کرد. مؤلف در این آثار می کوشد، ضمن توجه مقدماتی به درس آسیب شناسی اجتماعی به ارایه کلیاتی در خصوص جامعه، بعد اجتماعی انسان و جامعه پذیری، کج روی و واکنش ها و همین طور انحرافات اجتماعی از دیدگاه قانون به نقش انبیای الهی در بازداری از کج روی ها و انحرافات اجتماعی و همنوایی ها و ناهمنوایی ها از دید ادیان به خصوص دین اسلام، بپردازد؛ بنابراین برای نیل به این اهداف، علاوه بر دیدگاه قرآن، پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) دیدگاه برخی از دانشمندان اسلامی نیز، مطرح شده است.

روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی از دیگر آثار وی است که توسط انتشارات نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. مولف در این کتاب تلاش کرده است تا ابتدا روان‌شناسی، ریشه‌ها و تفکر آن در فلسفه قدیم و فلسفه نوین و تاثیرهای فلسفی در سده های جدید را مطرح کند، سپس انسان در قرآن (روح، امر، خلق، حیات طبیعی و دنیوی و اخروی) چهره واقعی انسان، نیازهای او و انسان اجتماعی از دیدگاه قرآن را بررسی می کند. وی در ادامه به بیان دیدگاه‌های چهره‌های شاخص در روان‌شناسی تربیتی و تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته است. وی همچنین مقالات متعددی در مجله های داخلی و خارجی منتشر کرد.
 

فعالیت های اجرایی


حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای درگذشت+بیوگرافی
 
اژه ای در ۱۳۶۰ خورشیدی مسوول گزینش وزارت امورخارجه بود. سپس در ۱۶ آبان ۱۳۶۱ خورشیدی وزیر مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی کشور شد، بعد از آن در مسوولیت معاونت فرهنگی-اجتماعی نخست‌وزیر مشغول به کار شد. ریاست هیات امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از بدو تأسیس یعنی ۱۳۶۶خورشیدی تا ۱۳۸۷خورشیدی از دیگر مسوولیت های این استاد نامدار بود. در نامه خداحافظی اژه ای از این موسسه آمده است: وقتی آمدم، موی سپیدی بر چهره‌ام نبود و اکنون پس از گذشت بیش از ۲۱ سال با قامتی راست و امیدوار، محیط کارم را ترک می‌کنم؛ با فرزندی رشید به نام سمپاد برای ایران اسلامی: مقاوم و سازش‌ناپذیر... در این مدت سعی کردم مدیرانی داشته باشم که به فرموده امام راحل (ره) بر ریاست ریاست کنند، نه دریوزگی مدیریت و در این که تا چه حد موفق بودم، هیچ گاه تردیدی نداشته‌ام. هر چند، هر شخصی در گزینش خود دچار خطا می‌شود و من تا آخرین لحظه در هدایت مدیرانم به طرف استقلال و تعهد به انقلاب و اسلام ــ به جای تعهد به خطوط سریع السیر و قلیل البقا ــ کوشیدم. بچه‌های این سرزمین را در هر کجای ایران عزیز، همانند هر ایرانی مسلمان با تمام وجود دوست داشته‌ام و این دوست داشتن را لازمه ذهن هر معلمی می‌دانم که بخواهد راه انبیا و نه دریوزگی اغنیا را طی کند. سمپاد را برای آن‌ها به وجود آوردم که کمتر فردی به فکر آن‌هاست. وقتی فرزند استانداری در آزمون ورودی سمپاد مردود می‌شد، خوشحال نمی‌شدم، اما وقتی فرزند بلال‌فروش روبروی همان استانداری قبول می‌شد، از شادی در پوست خود نمی‌گنجیدم. اژه‌ای همچنین در دولت‌های سازندگی و اصلاحات، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری بود.

سپس نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی اروپا و آمریکا شد. ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص خدمات اژه ای در طول حیاتش می‌گوید: اژه ای حامی و ملجا دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا بود. ایشان در طول عمر خویش همواره در خدمت جامعه دانشگاهی بود و چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب همواره در مسیر خدمت گام برداشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کسوت وزیر بهزیستی خدمات ارزشمندی برای مددجویان انجام داد و نیز در تربیت دانش آموزان در سالیان مسوولیتش در سمپاد، کوشید تا نسل جوان را دلسوزانه حمایت کند و همچنین همواره حامی و ملجا دانشجویان عزیز ایرانی در اروپا و آمریکا بود.
 

رهبری درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌‌ای را تسلیت گفتند


حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای درگذشت+بیوگرافی
 
با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای دکتر جواد اژه‌ئی را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سال‌های متمادی مجاهدت‌های بزرگ و مبارک را با اخلاص و بدون اندک تظاهری عهده‌دار شد. یادگارهای فراموش‌نشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت.
تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعه‌های نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلائی مدال‌آوری‌های علمی بین‌المللی از جمله‌ این یادگارهای بی‌همانند است.

این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیت‌الله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبه‌پروری را بر شالوده‌های محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعه‌ نخبگانی کشور تسلیت عرض می‌کنم. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم.
 

روحانی درگذشت جواد اژه‌ای را تسلیت گفت


حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای درگذشت+بیوگرافی
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت دانشمند فرهیخته حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد اژه‌ای، نماینده فقید رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا، گفت: این عالم مجاهد کارنامه درخشان و ارزشمندی از خود برجا گذاشت که به عنوان الگویی برای دانش‌آموختگان معارف اسلامی همواره الهام‌بخش خواهد بود.

متن پیام روحانی به این شرح است:
الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ (توبه / آیه 20)

درگذشت دانشمند فرهیخته، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد اژه‌ای، نماینده فقید رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا، موجب اندوه و تأثر عمیق گردید.

این عالم مجاهد افزون بر تسلط بر علوم حوزوی و دانشگاهی در فعالیت‌های مختلف علمی و دانشگاهی از جمله تأسیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، وحدت میان دانشگاه و حوزه و نیز در سایر سمت‌های خدمتگزاری، کارنامه درخشان و ارزشمندی از خود برجا گذاشت که به عنوان الگویی برای دانش‌آموختگان معارف اسلامی همواره الهام‌بخش خواهد بود.

اینجانب این ضایعه را به جامعه علمی و دانشگاهی، دوستداران، خانواده مکرم آن عالم وارسته و به ویژه خانواده بزرگوار شهید آیت‌الله بهشتی تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.
 

رئیس قوه‌قضاییه درگذشت حجت‌الاسلام اژه‌ای را تسلیت گفت





حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای درگذشت+بیوگرافی
 
آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای را تسلیت گفت.
متن پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون
دریافت خبر رحلت دانشمند فرهیخته، حجت الاسلام دکتر جواد اژه‌ای موجب تاثر اینجانب شد.

این عالم فقید که در کنار شهید آیت الله بهشتی، از ابتدای انقلاب وجه همت خود را بر تربیت نسل‌های آینده این سرزمین قرار داد و در مسئولیت‌های متعدد فرهنگی، چه در جایگاه نمایندگی، ولی فقیه در امور دانشجویان دانشجویان اروپا و آمریکا، چه در مقام تاسیس و اداره سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و چه در تلاش‌های علمی خود در حوزه تعلیم و تربیت، منشا خدمات بزرگ بود.

این مصیبت را به همسر مکرمه ایشان - یادگار شهید بزرگوار آیت الله بهشتی - و همچنین خانواده‌های اژه‌ای و بهشتی، برادران، فرزندان و شاگردان آن مرحوم تسلیت می‌گویم.

خداوند آن مرحوم را با برادر شهیدش محشور کرده و به بازماندگان صبر واجر عطا فرماید.
 

پیام تسلیت آملی لاریجانی در پی درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی درگذشت حجت الاسلام جواد اژه‌ای را تسلیت گفت.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی درگذشت حجت الاسلام جواد اژه‌ای را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:
انالله و انا الیه راجعون
ارتحال حجت الاسلام والمسلمین آقای جواد اژه‌ای موجب تاثروتاسف عمیق اینجانب گردید.

فقدان این شخصیت برجسته که سالهای طولانی از عمر پربرکت خویش را در راه خدمت به فرهنگ و ارزش های دینی و انقلابی نظام جمهوری اسلامی و ارتقای استعدادهای درخشان کشور صرف نمود، به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، شاگردان و ارادتمندان بویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و ضمن طلب علو درجات و آرزوی رحمت واسعه الهی برای آن فقیدسعید، از خداوندمتعال برای بازماندگان محترم صبرجمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.



منبع:
1.مهر / حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای درگذشت
2.ایرنا / درباره حجت الاسلام جواد اژه‌ای
3.تسنیم / روحانی درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای را تسلیت گفت
4.مشرق / رئیس قوه قضاییه درگذشت حجت الاسلام جواد اژه‌ای را تسلیت گفت
5.برنا / رهبری درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌‌ای را تسلیت گفتند
6.تسنیم / پیام تسلیت آملی لاریجانی در پی درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.