بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)

رئیس قوه قضاییه تهدید امنیت غذایی مردم توسط سوداگران و سودجویان را جنایت علیه مردم توصیف کرد و گفت: «بازی کردن با امنیت جانی مردم یک مسئله عادی نیست. استقلال کشاورزی همچون استقلال صنعتی از مهم‌ترین ابعاد استقلال اقتصادی است و باید با جلوگیری از صید ترال در دریا، اجازه نداد مردم و آبزیان و صیادان متضرر شوند.
دوشنبه، 3 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)
▼حرف روز      

برخورد دوگانه با طرح‌های معیشتی

هفته گذشته دو تصمیم مهم معیشتی اعلام شد. طرح معیشتی مجلس موسوم با کالابرگ الکترونیک برای 60 میلیون نفر که 20 میلیون نفر از آن‌ها ماهیانه 120 هزار تومان و 40 میلیون نفر نیز ماهیانه 60 هزار تومان یارانه کالاهای اساسی دریافت می‌کنند. این طرح بار اول به دلیل مشخص نبودن منابع مالی آن، توسط شورای نگهبان رد شده بود و دولت طی نامه‌ای رسمی اعلام کرده بود توان تأمین منابع لازم در اجرای این طرح را ندارد. با اصلاحی که مجلس انجام داد منابع طرح مشخص و مقرر شد حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان از منابع مالی این طرح از محل فروش سهام دولت در پالایشگاه‌ها، ۱۲ هزار میلیارد تومان از فروش سهام عدالت در صنایع و ۷ هزار میلیارد تومان از فروش سهام دولت در بانک‌ها و بیمه­ها تأمین شود.

نکات تحلیلی: 1- اگرچه با این اصلاح نظر شورای نگهبان تأمین شد ولیکن دولت همچنان با اجرای این طرح مخالف است و مدعی است که منابع پیش‌بینی‌شده توسط مجلس برای اختصاص یارانه به مردم، تورم‌زا است و درنتیجه، اجرای این طرح نهایتاً به ضرر مردم تمام خواهد شد. 2- این مخالفت با طرح مجلس در حالی صورت می‌گیرد که دولت خود موافق اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان از محل واگذاری فروش اموال و واگذاری سهام دولت است! و در تأمین منابع مالی این طرح که با طرح معیشتی مجلس یکسان است، نگرانی از جهت تورم‌زا بودن و ... وجود ندارد. 3- هم‌زمان با مخالفت دولت با طرح معیشتی مجلس با ادعای عدم تأمین منابع آن، رئیس‌جمهور از ارائه بسته کمک معیشتی برای مدت چهار ماه خبر داد و گفت: «یک‌سوم افراد جامعه که مشمول این کمک می‌شوند در چهار ماه انتهای سال، هرماه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد و به 10 میلیون نفر از سرپرستان خانوار نیز وام یک‌میلیون تومانی پرداخت می‌شود».

نکته راهبردی: برخورد دوگانه دولت با طرح معیشتی مجلس و اصرار بر عدم امکان تأمین منابع، این نگرانی را به وجود آورده است که دلیل مخالفت دولت با طرح مجلس انگیزه­های سیاسی است و معیشت مردم در اولویت دولت قرار ندارد! در بهترین حالت می‌توان تصور کرد که دولت می‌خواهد در شرایطی که باید به‌سختی منابعی را برای حمایت از معیشت مردم تأمین کند، بهره‌برداری سیاسی از آن را نیز خودش داشته باشد! (نویسنده: علی کارگر)

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)
 

ریشه تورم دقیقا خیابان میرداماد است

رئیس‌کل بانک مرکزی، در پاسخ به انتقادات بی‌شمار نسبت به عملکرد مجموعه خود، ادعا می‌کند در خط مقدم مبارزه با تحریم‌ها ایستاده و واردکردن این بانک را به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای به صلاح کشور نمی‌داند. به‌عبارت‌دیگر دکتر همتی، انتقادات به عملکرد خود را سیاسی می‌داند. این در حالی است که عملکرد بانک مرکزی به‌واسطه جنس حوزه کاری آن، بیش از سایر مجموعه‌های دولتی با عدد و رقم قابل ارزیابی است و آمارها گواه این است که مسیر فعلی بانک مرکزی، به کوچک‌تر شدن سفره مردم و آب شدن حقوق و مستمری میلیون‌ها نفر از قشر زحمت‌کش و حقوق‌بگیر جامعه منجر شده و اراده‌ای هم برای اصلاح آن نیست.


تورم آبان ماه بیش از 5% درصد بوده است، یعنی قیمت‌ها تنها در یک ماه گذشته، بیش از 5 درصد گران شده است. اما وضعیت در سبد معیشت شامل خوراکی و آشامیدنی نشان‌دهنده وضعیت بدتری است. 

در حوزه مواد خوراکی و آشامیدنی، تورم آبان ماه به‌تنهایی ۱۳ درصد است که رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود. از سوی دیگر تورم یک‌ساله به رقم بی‌سابقه بیش از 46 درصد رسیده است. تورم در هشت ماه ابتدایی سال ۹۹ به رقم 37 درصد رسیده و رئیس‌کل بانک مرکزی در مقابل وعده هدف‌گذاری تورمی 22 درصدی خود سکوت اختیار کرده است و پاسخگوی ملت ایران  و رسانه‌ها و کارشناسان نیست. از سوی دیگر، بررسی اقدامات اخیر بانک مرکزی، هیچ چشم‌انداز مثبتی در توقف یا حتی اصلاح رویه این مجموعه دولتی در چاپ پول و خلق نقدینگی و پولی شدن کسری بودجه دولت در برابر دیدگان نمی‌گذارد. 

در شرایطی که بانک مرکزی تنها مسئول تورم در اقتصاد هر کشور است، عدم استقلال این بانک سبب شده تا بانک مرکزی به چاپخانه پول دولت تبدیل شود. بانک مرکزی در اواسط بهار، وعده داد تورم سال جاری، ۲۲ درصد باشد، اما درحالی‌که هنوز ۴ ماه از سال مانده، تورم ۹۹ تا ۷۰ درصد بیش از میزان وعده داده‌شده افزایش‌یافته است. 

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)

رئیس‌کل بانک مرکزی کمتر با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده و تنها از طریق حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، یک‌سویه موضع‌گیری می‌کند. در شرایطی که شعله تورم زبانه می‌کشد، پست‌های اینستاگرامی گاه‌وبیگاه رئیس‌کل بانک مرکزی اشتباه از آب درمی‌آید و اعتبار بانک مرکزی در اقتصاد و جامعه روبه‌زوال گذاشته است. کمتر برنامه و پیامی از بانک مرکزی در خصوص وضعیت پولی و مالی و اقتصادی و ارزی منتشرشده که در میان‌مدت خلاف آن رخ نداده باشد.

درحالی‌که تورم در هر زمان و مکان پدیده‌ای پولی است و بر اساس قانون، سیاست‌های پولی در اختیار خود بانک مرکزی است، این بانک در آشفتگی‌های بازار و تورم لجام‌گسیخته آدرس غلط به مردم و مسئولان می‌دهد و عدم پذیرش مسئولیت تورم و فرافکنی آن گواه عمق سیاسی‌کاری در بانک مرکزی است. به نظر می‌رسد ساکنان ساختمان بانک مرکزی در میرداماد تهران، باید کمتر وعده دهند و تمرکز خود را بیشتر بر انضباط مالی بگذارند، شاید از این رهگذر تورم ماه‌های باقیمانده از دوره مسئولیتشان، حداقل کمی کمتر از ماه گذشته باشد.(نویسنده: سید محمد بحرینیان)

▼گزارش روز                         

راهبرد بسیج برای شرایط امروز

شجره طیبه بسیج در طول ۴ دهه از حیات پربرکت خود همواره با راهبرد مقاومت فعال به پیروزی‌هایی دست یافته که با محاسبات عقلانیت متکی بر وابستگی به قدرت‌های غربی غیرممکن به نظر می‌رسد، اما با در نظر گرفتن روحیه بسیج، همه ناممکن‌ها ممکن می‌شود. بسیج با روحیه جهادی و توان مردمی خود، در همه عرصه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی معادلات را به نفع خود تغییر داده است.

گزاره‌های خبری: 1- انقلاب متکی به بسیج تسلیم بازی حداکثری دشمنان نشده است؛ در دوران دفاع مقدس ۴۰ کشور عضو غیر دائم شورای امنیت شدند و درمجموع ۳۲۰ رأی در مورد جنگ در حال وقوع در منطقه از سوی این شورا داده شد که حتی یک رأی هم به نفع ایران نبود؛ اما نتیجه جنگ این‌گونه شد که صدام حسین در نامه‌ای به ایران نوشت: «اکنون همان چیزی که شما خواستید» محقق شده است. 2- بسیج در دفاع مقدس با دست خالی می‌جنگید و نشان داد که نیروی اراده از نیروی سلاح برنده‌تر است؛ عراق با کمک 36 کشور، سلاح‌های روز دنیا را در دست داشت و از این حیث از ایران برتر بود؛ صدام از کشورهای مرتجع عربی هزینه‌های جنگ و حتی قوای نظامی برای مقابله با ایران می‌گرفت. در این شرایط، ایران با کمترین سلاح و تجهیزات در طول هشت سال دفاع مقدس، بیش از 200 عملیات بزرگ و کوچک، یعنی هر دو هفته یک عملیات انجام داد که در اغلب این عملیات‌ها پیروزی با جبهه ایران بود. 3- عراق مستأصل از حملات مکرر و مقاومت ایران، در طول جنگ ۳۵۰۰ بار به ایران حمله شیمیایی کرد که این حملات صد هزار قربانی به دنبال داشت و ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان سلاح‌های کشتارجمعی در جهان معرفی شد ولی اراده و خواست این ملت با حملات شیمیایی نیز شکسته نشد و مقاومت و ایستادگی برآمده از روحیه بسیجی ملت، رمز و راز این موفقیت‌ها و ایستادگی‌ها در برابر سختی‌ها و فشارها بود.

نکته راهبردی: روحیه بسیجی منطبق با عقلانیت، عشق و پیروی از ولایت باعث پیروزی ملت ایران در مقابل دشمنان شده است و اکنون هم در جبهه مقاومت شاهد پیروزی‌هایی با این رویکرد هستیم. اکنون راهکار عبور از فشارهای به‌اصطلاح حداکثری دشمن در عرصه اقتصادی نیز به‌کارگیری روحیه و تفکر بسیجی است و تنها همین راهبرد می‌تواند ما را از دالان فشارهای سخت استکبار نجات دهد.

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)

▼ اخبار ویژه           

پرداخت یارانه کالاهای اساسی منتظر اجرای دولت

رئیس مجلس قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. بر اساس این قانون که هفته گذشته به تأیید شورای نگهبان رسید، دولت باید تا پایان سال به ۶۰ میلیون نفر یارانه خرید کالاهای اساسی پرداخت کند. اکنون دولت موظف است با فراهم کردن سازوکارهای اجرایی قانون، پرداخت این یارانه به مردم را با سرعت و دقت آغاز کند.
 

ورود ایران به مرحله تازه‌ای از غنی‌سازی هسته‌ای

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌ ملل اعلام کرد: «تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم یا یو.اف.شش به سانتریفیوژ، آخرین مرحله برای آغاز غنی‎سازی و جداسازی اورانیوم ۲۳۸ از اورانیوم ۲۳۵ است. از این منظر، در نطنز علاوه بر سانتریفیوژهای نسل یک، یک زنجیره ۱۷۴تایی از سانتریفیوژهای جدید آی.آر.ام دو نیز به غنی‎سازی خواهند پرداخت. سه کشور اروپایی مواضع خود را در خصوص توسعه ماشین‎های جدید قبلاً هم اعلام کرده بودند. در مقابل، ما نیز همواره به آنان گفتیم مادامی‌که برجام با رفع تحریم‎ها و بهره‎مندی ایران از منافع آن به مسیر صحیح خود بازنگردد، ایران نیز نمی‎تواند گام‎های کاهش تعهدات خود را متوقف کند».

▼ اخبار

مربی راستگوی کودکان رفت

برنامه مشهور «بازی با کلمات» که مرحوم محمدحسن راستگو در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ پایه‌گذار آن بود با ساده‌ترین روش آموزش‌های دینی و اسلامی را به بچه‌ها ارائه می‌داد. سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، مجری و مربی مذهبی برنامه‌های کودک در دهه ۶۰، در سن ۶۷ سالگی درگذشت. حجت‌الاسلام راستگو که در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی با طرحی ابتکاری در قالب برنامه کودک و نوجوان، تربیت دینی کودکان را در پیش گرفت، درگذشت.
 
بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)

برنامه مشهور «بازی با کلمات» که وی در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ پایه‌گذار آن بود، تنها برنامه مهم تلویزیونی بود که در آن با ساده‌ترین روش‌های ممکن بیشترین میزان تاثیرگذاری را بر آموزش‌های دینی و آشنایی نوجوانان با تربین اسلامی داشت. حجت‌الاسلام راستگو در سال ۱۳۵۹، فعالیت خود را در مدیریت تربیت مربی مرکز تبلیغات اسلامی آغاز کرد و سپس با حضور در تلویزیون در قالب برنامه کودک، شیوه خاصی را در آموزش دینی در پیش گرفت.

این مربی دینی چندی پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی از برنامه‌ریزی برای تولید برنامه‌های جدید تلویزیونی چه در ایران و چه در خارج از ایران برای دیگر کشور‌های اسلامی خبر داده بود.

راستگو که در تلویزیون و میان بچه‌های دهه ۶۰، به نام «عمو راستگو» مشهور شده بود، با بیان خاطره دیدار با امام خمینی (ره) گفت: وقتی به دیدار امام (ره) در جماران رفتم، امام دو بار فرمودند موفق و مؤید باشید و این نشانه‌ای بود که ایشان برنامه را دنبال می‌کردند. وی همچنین درباره اجرای برنامه در تلویزیون عنوان کرد: خودم را به جای بچه‌ها حس می‌کردم و یکی از سرسخت‌ترین منتقدان خودم بودم و گاهی بعد از پخش برنامه تا ۳۲ نکته یادداشت می‌کردم که در اجرا‌های بعدی آن‌ها را اصلاح کنم.

حجت‌الاسلام راستگو با اشاره به خاطره بی‌شماری که از اجرای برنامه برای کودکان داشته است، ادامه داد: «یک مهندس به من گفت حاجی من هر چه از اسلام می‌دانم از برنامه‌های تو یاد گرفته‌ام. بچه که بودم همه برنامه‌هایت را ضبط می‌کردم و آنچه از اسلام دارم همه از برنامه‌های توست.»

حجت‌الاسلام راستگو در مصاحبه‌ای درباره ویژگی‌های یک برنامه کودک گفته بود: «برنامه‌های کودک باید از نظر روان‌شناسی متناسب با سن، جنس، معلومات و فرهنگ زیست کودک باشد. محتوای برنامه‌های کودک باید رقیق، متنوع، زیبا و با القای غیرمستقیم مطالب همراه باشد و افزون بر آن از قالب‌های مختلف اجرا مانند قصه، نمایش، شعر، سرود، پرسش و پاسخ، مسابقه و حرکات ورزشی در آن استفاده شود.»
 
بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)

وی استفاده از سیستم‌های دیجیتال برای تنوع‌بخشی به برنامه‌ها، به کارگیری دکور مناسب با رنگ‌آمیزی شاد و بهره‌مندی از هنرمندانی که اجرای جذاب و قوی دارند را از دیگر عوامل اثرگذار در برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان برشمرده و گفته بود: «به هر حال یکی از رسالت‌های هنر افزون بر آموزنده بودن، پرکردن اوقات فراغت و ایجاد زمینه برای تفریح سالمی است که در روایات به آن اشاره شده است، ولی باید توجه داشت که تولید برنامه‌های شادی مثل فیتیله هم می‌تواند همراه با محتوایی متناسب با آموزه‌های دینی و اجتماعی باشد.»

تاثیرگذاری حجت‌الاسلام راستگو که هنرمندی‌اش به عنوان مربی دینی در تلویزیون صرفاً با ابزار ساده‌ای به نام تخته سیاه و گچ تحریر صورت می‌گرفت، نشان داد که می‌توان با یک ایده خوب و بدون هزینه زیاد به بهترین نتایج ممکن نیز رسید. به رغم اینکه برنامه موفق «عمو راستگو» توانسته بود در تربیت دینی گروه سنی کودک و نوجوان تاثیر مثبتی بگذارد، این برنامه نتوانست ادامه پیدا کند. این در حالی است که حجت‌الاسلام محسن قرائتی که برنامه‌ای تربیتی با استفاده از همان ابزار تخته سیاه را با نام «درس‌هایی از قرآن» برای گروه مخاطب بزرگسال تولید می‌کرد، توانست چند دهه بعد نیز در کنداکتور تلویزیون حضور داشته باشد. حجت‌الاسلام راستگو متولد سال ۱۳۳۲ در مشهد مقدس بود و روز گذشته در شهر قم دیده از جهان فروبست.(نویسنده: محمد صادقی)
 

خاموشی صدای طلایی دوبله ایران

استاد چنگیز جلیلوند که از وی به عنوان صدای طلایی دوبله ایران نام برده می‌شد، روز گذشته بعد از تحمل چندین روز بیماری کرونا در تهران دار فانی را وداع گفت. ویروس کشنده کرونا، هنرمند بزرگی را از جامعه ایرانی گرفت. جلیلوند استاد دوبله و گویندگی که در عرصه بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون نیز سابقه فعالیت داشت، با ابتلا به ویروس کرونا و مدت‌ها بستری شدن در بیمارستان، روز دوم آذرماه در سن ۸۰ سالگی درگذشت. این هنرمند فقید در ششم آبان ماه ۱۳۱۹ در شیراز متولد شد و فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۶ و با تئاتر به همراه ابوالحسن تهامی آغاز کرد.

او با به جای گذاشتن یک کارنامه بی‌نظیر کاری، پس از انقلاب۱۳۵۷ ایران، مدت ۲۰ سال را در امریکا به سر برد، اما سرانجام به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷ از سر گرفت. وی در چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی نیز بازی کرده است. صدای او قابلیت گویندگی به جای شخصیت‌های نقش اول باصلابت و تأثیرگذار سینمایی را فراهم کرده بود. جلیلوند در گویندگی‌هایش قابلیت تیپ‌سازی را داشت و می‌توانست صدا‌های مختلفی به وجود آورد. وی در میان دوبلور‌ها به مرد حنجره طلایی معروف شد. از وی در مقاله‌ای معتبر در سال۱۳۵۷ به عنوان یک دوبلور نمونه جهانی نام برده شد. او به جای بازیگران مشهور خارجی و داخلی بسیاری گویندگی کرده بود. وی با تیپ‌سازی خلاقانه خود گوینده اصلی نقش‌های مارلون براندو بود.

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)
 

خاطرات استاد جلیلوند از فعالیت‌های هنری

محروم جلیلوند درباره مصاحبه‌ای درباره کودکی و ورود به هنر دوبله گفته بود: بچگى خیلى فیلم مى‌دیدم. اداى همه آرتیست‌ها را هم درمى‌آوردم، خصوصاً اداى «زورو ZORO» را درمی‌آوردم یا در مدرسه اداى همه معلم‌ها را. خود من اهل شیراز هستم. لهجه تمام شهرهاى ایران را بلدم. خنده‌هاى مرحوم فردین خیلى معروف بود. در مجله «فیلم و هنر» یک بار عکس او را با خنده یک طرف چاپ کرده بودند و عکس من را در حال خندیدن طرف دیگر، گفتم که دستمزد او ۳۰۰هزار تومان بود. وسط این دو تا عکس، تیتر بزرگ زده بود: «خنده ۳۰۰هزار تومانى!» من روى تمام بازیگر‌ها و فیلم‌ها حساسیت داشتم. شبى که شنیدم برت لنکستر مرد، تا صبح گریه کردم. مى‌دانید! وقتى جاى پل نیومن حرف مى‌زنم، عشق مى‌کنم. الان که پیر شده، آنقدر دلم مى‌سوزد. مى‌خواهم صدایم را پیر کنم، دلم نمى‌آید؛ دوست دارم این یکى براى من، جوان بماند. من با «بیلیارد باز» او زندگى کرده‌ام. جان وین را همیشه ایرج دوستدار صحبت مى‌کرد و انصافاً عالى بود. از تماشاچى مى‌پرسیدى از چى جان وین خوشت مى‌آید، مى‌گفت مرده صدایش هستم. من به جاى مرحوم فردین، ۳۰هزار تومان مى‌گرفتم و صحبت مى‌کردم. آن زمان فیلمفارسى‌هاى ایرانى صامت گرفته مى‌شد و اصلاً صدا نداشت و یک مشت لب و دهان تکان مى‌خورد!»
 

ریسک بزرگ هنری استاد در بازیگری

تولید فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» بعد از حوادث سال ۸۸، ریسک بزرگی بود که با پیشقدم شدن ابوالقاسم طالبی کلید خورد. مرحوم جلیلوند یکی از نقش‌های کلیدی این فیلم سینمایی را بر عهده گرفت. این ریسک در حالی انجام شد که همزمان چند پروژه سینمایی دیگر به دلیل فشاری که به بازیگران آمده بود با مشکلات متعددی در تولید روبه‌رو شدند. جلیلوند در مصاحبه‌ای که در سال ۹۱ انجام داد، درباره بازی در آن فیلم گفت: «پیشنهاد بازی در فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی پیش آمد و خیلی‌ها گفتند این کار را نکن، اما وقتی وارد بازیگری شدی، باید بازی کنی. با اینکه آمادگی چندانی نداشتم و در مملکت ما هم این کار فیلمبرداری نشد، این کار را انجام دادم. زمان فیلم خرداد‌ماه بود، اما ما در ماه‌های آبان و آذر در کشتی تفریحی در «تنگه داردانل» در ترکیه با لباس کوتاه و آستین کوتاه کار کردیم. در مجموع کار سخت بود، باد زیادی می‌وزید، هوا سرد بود و کشتی تلاطم داشت ولی با تمام وجود این نقش را خیلی دوست داشتم. سعی کردم کار درست از آب دربیاید. در آن تایم زمانی خودم هم از بازی در این نقش کاملاً راضی بودم، اما بحث و گفت‌وگویی نشد. کارگردان هم خیلی پخته و مسلط کار کرد.»

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)
 

واکنش‌ها به مرگ استاد دوبله

منوچهر زنده‌دل، هنرمند دوبله درباره استاد جلیلوند که اخیراً نیز با او در دوبله فیلم همکاری داشته است، درباره شخصیت آن هنرمند گفت: «ایشان با وجود سن بالا، همیشه روحیه خوب و سرحالی داشتند و با جوان‌ها خیلی خوب دمخور بودند و به آن‌ها خیلی بها می‌دادند، به خاطر همین مرحوم جلیلوند از شخصیت‌هایی بودند که همه دوستشان داشتند. واقعاً جایشان خالی است.» وی ادامه داد: «آقای جلیلوند بسیار فعال بودند و تا همین ماه‌های اخیر کار می‌کردند. حالشان خیلی خوب بود. از سنشان خیلی پایین‌تر نشان می‌دادند، مثل یک مرد ۶۰ ساله به نظر می‌رسیدند، اما کرونا تورش را می‌اندازد. تا چند روز قبل از مبتلا شدن هم کار می‌کردند، البته کلاس‌هایشان کمتر شده بود و بیشتر به صورت خصوصی برگزار می‌شد.»

سعید شیخ‌زاده، دوبلور در صفحه اجتماعی‌اش نوشت: «هنر ایران همیشه به داشتنت می‌نازید، صد حیف که رفتنت باورکردنی نیست. صدایت تا ابد جاودانه خواهد بود.» امیر دل‌آرام، دوبلور نیز در اینستاگرامش نوشت: «جامعه دوبلاژ ایران باز هم عزادار شد. آقای دوبلاژ به خاطره‌ها پیوست. یکی دیگر از ستون‌های دوبله ایران و از مفاخر این هنر بدرود حیات گفت و ما را با خاطرات بسیار تنها گذاشت.»

انجمن بازیگران سینمای ایران در پی درگذشت چنگیز جلیلوند، پیام تسلیت منتشر کرد. در متن این پیام آمده است: «بازگشت همه به سوی اوست، نقش‌آفرینی بازیگران سینمای کشورمان همواره با صدای هنرمندانه و نوای گرم و دلنشین گویندگان فیلم همراه بوده و ثبت گردیده است. در کمال تأسف و تألم هنرمند پیشکسوت و توانا استاد چنگیز جلیلوند چهره و صدای پرصلابت و ماندگار تاریخ سینمای ایران از میان ما رفت. شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران درگذشت این بازیگر و دوبلور بزرگ را به خانواده محترم ایشان، اعضای محترم انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم، سینماگران و تمام هموطنان هنردوست تسلیت عرض می‌نماید.» (نویسنده: محمدصادق عابدینی)
 

علت اعمال «فشارهای حداکثری» علیه ملت ایران چیست؟

«هدایت‌ا... آقایی»، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ درباره پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا گفت: «آمدن جو بایدن در ریاست جمهوری آمریکا، فضای اقتصادی ایران را به سمت جلو حرکت می‌دهد!». او همچنین تصریح کرد: «تیم جدیدی که در آمریکا با ایران مذاکره می‌کند، به نظر بنده باید از دونالد ترامپ منطقی‌تر باشند و این موضوع حتماً در دولت جدید آمریکا وجود خواهد داشت.

دونالد ترامپ بسیار از حوزه قدرت در مقابل ایران برخورد می‌کرد و از تمام اهرم‌های خود هر لحظه ممکن بود استفاده کند و شرایط را برای مردم ایران بسیار سخت‌تر می‌کرد. دموکرات‌ها حداقل در شعارهای خود به مذاکره و تعامل اعتقاد دارند و به نظر من با آمدن بایدن فضای اقتصادی بهتری ایجاد می‌شود. من فکر می‌کنم که فشار کمتری هم در مسائل اقتصادی وارد می‌شود و مردم ایران فشار کمتری را نسبت به گذشته تحمل خواهند کرد».

گفته‌های این فعال سیاسی در حالی است که بارها مقامات آمریکایی علت تشدید فشارهای اقتصادی بر ملت ایران را آشوب و فتنه‌گری‌های امثال او در سال 88 عنوان کرده‌اند. به‌عنوان نمونه اوباما در کتاب جدیدش می‌نویسد: «(بعد از دیدن اعتراضات در ایران) از مذاکره با ایران به سمت بسیج جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های سخت و چندجانبه اقتصادی تغییر مسیر دادیم».

آن‌گونه که او نوشته است، اگر اتفاقات سال ۸۸ در ایران شکل نمی‌گرفت، آمریکا سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال نمی‌کرد. تحریم‌های پیشین آمریکا و رئیس‌جمهور قبل از وی عمدتاً جنبه سمبلیک و نمادین داشته و به اندازه کافی سخت و سنگین نبوده است. حال قائلین به مذاکره با آمریکا آن‌قدر بر طبل مذاکره بکوبند که آمریکای بایدن نیز به این تصور برسد که تحریم‌ها بر ایران مؤثر بوده و باید فشارها را تشدید کرد!
 
بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)

جنایت سوداگران و سودجویان علیه مردم!

رئیس قوه قضاییه تهدید امنیت غذایی مردم توسط سوداگران و سودجویان را جنایت علیه مردم توصیف کرد و گفت: «بازی کردن با امنیت جانی مردم یک مسئله عادی نیست. استقلال کشاورزی همچون استقلال صنعتی از مهم‌ترین ابعاد استقلال اقتصادی است و باید با جلوگیری از صید ترال در دریا، اجازه نداد مردم و آبزیان و صیادان متضرر شوند. مسئولان مناطق بندری و همچنین همکاران دستگاه قضایی و نیروهای سپاه به‌عنوان حافظان دریا باید با صید ترال با قاطعیت برخورد کنند و اجازه ندهند ثروت‌های ملی در دریا از بین برود. شوراهای شهر و روستا مرجع صدور حکم تغییر کاربری نیستند و سودجویان و سوداگران حق ندارند با مجوز شوراها به اراضی کشاورزی دست‌اندازی کرده و کاربری آن‌ها را برای ویلاسازی یا ایجاد مراکز تفریحی تغییر دهند».
 

وکیل مدافع شیطان!

حساب انگلیسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در توییتر، در مورد تلاش جولیانی برای دفاع از ترامپ و ابطال آرای «جو بایدن»، سابقه جولیانی در دفاع از گروهک تروریستی منافقین را یادآور شد. در این توییت همراه با تصویر خندان جولیانی در کنار سرکرده گروهک منافقین، آمده است: «احتمالاً مردم آمریکا از دیدن اینکه جولیانی دارد در ازای دریافت پول کلان از یک ظالم دروغ‌گو و تروریست دفاع می‌کند، متعجب شده‌اند؛ اما برای ایرانی‌ها این خبر تازه‌ای نیست. او سال‌هاست که وکیل مدافع شیطان است و با سفیدنمایی جنایات نفرت‌انگیز تروریست‌ها، دلار به جیب می‌زند. او در حال فروپاشی (ذوب شدن) است، به معنای واقعی کلمه».
 

کشتار مردم به دست مردم!

مرکز ثبت آمار خشونت‌های مسلحانه در آمریکا روز یک‌شنبه (دیروز) اعلام کرد، در ۷۳ مورد تیراندازی گزارش شده در شبانه‌روز گذشته ۳۵ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی‌شدند. این تیراندازی‌ها در ایالت‌های فلوریدا، واشنگتن، آریزونا، ایلینوی، مریلند و تنسی رخ داده است. سالیانه هزاران نفر بر اثر تیراندازی با سلاح گرم در نقاط مختلف آمریکا کشته و یا زخمی می‌شوند. به علت قدرت لابی اسلحه و سودهای سرشار این صنعت برای سرمایه‌داران آمریکایی و دولت این کشور، تاکنون هیچ‌یک از دولت‌های آمریکا در خصوص محدودسازی فروش سلاح در این کشور اقدامی نکرده‌اند. بااین‌حال آمریکا مدعی مهد دموکراسی و برتری تمدنی در جهان است. به‌راستی اگر فقط یک روز چنین اتفاقی در ایران اتفاق می‌افتاد، رسانه‌های ضد ایرانی چه می‌کردند؟

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 3 آذر ماه)

▼ اخبار کوتاه
◄ معارضان سوری یا سربازان اسرائیلی!/ معارضین نظام سوریه در خارج خواستار همکاری با رژیم صهیونیستی برای تحقق به‌اصطلاح منافع مشترک و تعیین نماینده در این رژیم شدند. شبکه 12 تلویزیون صهیونیستی گزارش داد که فهد المصری رئیس «جبهه نجات سوریه» با ارسال نامه‌ای برای رژیم صهیونیستی، همکاری با این رژیم و کمک تل‌آویو به این جبهه را خواستار شد. وی در این نامه تأکید کرد که سوریه در آینده هرگز نبرد علیه اسرائیل را تأیید نمی‌کند.

◄ سؤال از وزیر در خصوص پرونده لوازم‌خانگی آلمانی/ «نظری»، نماینده مجلس در سؤالی از وزیر از صنعت، خواستار شفاف‌سازی وزارتخانه تحت مدیریت رزم حسینی در خصوص موضوع عدم اقدام به‌موقع در اعتراض به رأی بدوی پرونده تمدید ثبت سفارش ۴۲۰ کانتینر لوازم‌خانگی برند آلمانی شد و پرسید: «پشت پرده ترک فعل وظایف آن وزارتخانه چیست؟ وزارت صمت منافع تولیدکنندگان را تأمین می‌کند یا واردکنندگان را؟»

◄ پایگاه نظامی با عنوان جعلی سفارت!/ تحلیلگر امور سیاسی عراق تأکید کرد که سفارت آمریکا در بغداد با استقرار سامانه‌های پدافندی و نیروهای نظامی به یک پایگاه نظامی در قلب شهر بغداد تبدیل شده است. سعد محمد الکعبی از تحلیلگران امور سیاسی عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» خاطرنشان کرد: «سفارت آمریکا با مستقر کردن سامانه‌های پدافندی «سی رام» حاکمیت عراق را نقض کرده است».

◄ زندان برای مجرمان کرونایی/ دادستان عمومی و انقلاب گفت: «مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود جرم محسوب شده و مجرم به مجازاتی تا یک سال حبس محکوم خواهد شد. اشخاصی که مانع اجرای مقررات بهداشتی می‌شوند به هشت روز تا دو‌ ماه حبس تأدیبی یا جریمه نقدی و یا به یکی از این دو کیفری محکوم می‌شوند».

◄ اگر حاج قاسم کاندیدای ریاست جمهوری می‌شد؟!/ حجت‌الاسلام علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد در قالب «خطبه مجازی» در مورد فداکاری‌های حاج قاسم سلیمانی گفت: بشار اسد اظهار داشت، اگر بنا بود حاج قاسم اینجا برای ریاست جمهوری کاندیدا می‌شد، مردم سوریه به غیر او به هیچ‌کس رأی نمی‌دادند».

◄ ایرانی‌ها قطعاً انتقام می‌گیرند!/ کارشناس شبکه MSNBC آمریکا گفت: «شرایط ما از چهار سال پیش بدتر شده و ایرانی‌ها به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند؛ این مشکلی است که ترامپ ایجاد کرده است! ترامپ هر اقدامی علیه ایران کند ایرانی‌ها قطعاً انتقام می‌گیرند!»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظه اعلام خبر شهادت سیدحسن نصرالله در حرم رضوی
play_arrow
لحظه اعلام خبر شهادت سیدحسن نصرالله در حرم رضوی
پیغام مهم آیت‌الله بهجت به سید حسن نصرالله
play_arrow
پیغام مهم آیت‌الله بهجت به سید حسن نصرالله
ویدیویی مربوط به دستور ترور سید حسن نصرالله توسط نتانیاهو
play_arrow
ویدیویی مربوط به دستور ترور سید حسن نصرالله توسط نتانیاهو
تصویری تاریخی از سید حسن نصرالله
play_arrow
تصویری تاریخی از سید حسن نصرالله
پیام تسلیت پرتال فرهنگی راسخون
پیام تسلیت پرتال فرهنگی راسخون
لحظه اعلام شهادت سیدحسن نصرالله در شبکه خبر
play_arrow
لحظه اعلام شهادت سیدحسن نصرالله در شبکه خبر
استوری پیام رهبر انقلاب درباره قضایای اخیر لبنان
play_arrow
استوری پیام رهبر انقلاب درباره قضایای اخیر لبنان
حزب الله سرافراز / استوری پیام رهبر انقلاب درباره قضایای اخیر لبنان
play_arrow
حزب الله سرافراز / استوری پیام رهبر انقلاب درباره قضایای اخیر لبنان
نظر مورخان عرب درباره خط کوفی و نسخ
نظر مورخان عرب درباره خط کوفی و نسخ
پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
play_arrow
پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
عملیات‌های موفق حزب‌الله لبنان با موشک‌های فادی ۱ و ۳
play_arrow
عملیات‌های موفق حزب‌الله لبنان با موشک‌های فادی ۱ و ۳
تصاویر اتاق عملیات ارتش اسرائیل هنگام ترور سید حسن نصرالله
play_arrow
تصاویر اتاق عملیات ارتش اسرائیل هنگام ترور سید حسن نصرالله
ارتش اسرائیل رسما ترور سیدحسن نصرالله را اعلام کرد
play_arrow
ارتش اسرائیل رسما ترور سیدحسن نصرالله را اعلام کرد
روایت محسن رضایی از ماجرای گم شدن هواپیمای حامل مقام معظم رهبری
play_arrow
روایت محسن رضایی از ماجرای گم شدن هواپیمای حامل مقام معظم رهبری
خاطره سیدحسن نصرالله از توصیه ایت‌الله بهجت برای حفظ جانش در جنگ ۳۳ روزه
play_arrow
خاطره سیدحسن نصرالله از توصیه ایت‌الله بهجت برای حفظ جانش در جنگ ۳۳ روزه