حجت الاسلام شهیدی، رئیس سابق بنیاد شهید درگذشت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران بامداد امروز ۹ آذرماه بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.
يکشنبه، 9 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
حجت الاسلام شهیدی، رئیس سابق بنیاد شهید درگذشت
به گزارش راسخون؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی (نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران) بامداد امروز ۹ آذرماه بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

وی پیشتر به خاطر بیماری از این سمت استعفاکرده بود.
 

حجت‌الاسلام شهیدی که بود؟

 
حجت الاسلام شهیدی، رئیس سابق بنیاد شهید درگذشت

محمدعلی شهیدی محلاتی (زادهٔ ۱۳۲۸ محلات) روحانی و سیاستمدار ایرانی بود، که در هفت سال اول دولت حسن روحانی، بعنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می‌کرد. او به سبب بیماری از این سمت استعفا داد.

وی نماینده محلات در دوره سوم مجلس شورای اسلامی بود و در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ بعنوان معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه فعالیت می‌کرد. او در دولت دهم، برای مدت دو سال، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ مشاور رئیس‌جمهور و رئیس بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری بود.
 
همچنین ریاست عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش، معاونت کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه، رییس بازرسی نهاد ریاست جمهوری و مشاور رییس جمهور ازجمله سمت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی بوده است.
 
حجت الاسلام سید محمد علی شهیدی محلاتی پس از هفت سال ریاست بر بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور به دلیل مشکلات جسمی از این سمت استعفا داد. شهیدی محلاتی پس از انقلاب از اعضای موسس وزارت سپاه بود و معاونت پارلمانی این وزارتخانه را برعهده گرفت. وی سپس رئیس عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش شد. شهیدی محلاتی نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون فرهنگ و ارشاد مجلس سوم را نیز در کارنامه خود دارد. او مدتی معاونت پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه را عهده دار بود و ۱۶ شهریور ماه ۹۲ طی حکمی از سوی رئیس جمهور، به سمت معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی محلاتی، نماینده، ولی فقیه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای دومین بار در سال ۹۸ در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. این جراحی که مربوط به التهاب رگ‌های گوش بود. پیش از آن در ایام عید نوروز ۱۳۹۸ خبر عمل جراحی ریوی او منتشر و اعلام شد. او ۷ فروردین ۱۳۹۸ در بیمارستان خاتم‌الأنبیا (ص) تحت عمل جراحی ریه قرار گرفت. این عمل جراحی با برداشتن غد‌ه‌ای در ریه‌اش، با موفقیت انجام شد.

هرچند پیش از انجام عمل‌های جراحی حجت الاسلام شهیدی نیز شایعاتی در مورد تغییر ریاست بنیاد شهید در رسانه‌ها و فضای مجازی دیده شد. کم شدن دیدار‌های او با ایثارگران، برگزاری حداقل نشست رسانه‌ای با خبرنگاران بر شایعات دامن زد. اما زمزمه‌ها در مورد وخامت بیماری و کسالت او این شایعات را گسترش داده بود، سرانجام شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ خبر از تأیید استعفای حجت الاسلام شهیدی توسط رئیس جمهور می‌رسد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی، نماینده، ولی فقیه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست کرد به دلیل بیماری و نیاز به استراحت و پرهیز از کار سنگین به توصیه پزشکان، با استعفای وی از مسئولیتش موافقت کند.

وی در متن نامه خود به رئیس جمهور نوشت: «خداوند متعال را سپاسگزارم که حسن ختام و پاداش خدمت سی و چند ساله‌ام را در نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمت به شهدا و فرهنگ والای ایثار و شهادت قرار داد. بر خود فرض می‌دانم از حضرت عالی که چنین فرصت مغتنم برای خدمت به افضل انسان‌ها برای اینجانب فراهم کردید، صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.»
 

پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی

 
حجت الاسلام شهیدی، رئیس سابق بنیاد شهید درگذشت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت مرحوم مغفور جناب حجةالاسلام آقای حاج سید محمدعلی شهیدی رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرم و همه دوستان و همکاران و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم. حضور در عرصه‌های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی که آخرین آن مسئولیت در بنیاد شهید و خدمتگزاری به خانواده‌های معظم شهیدان بود، ذخیره‌ی معنوی عظیمی است که موجب علو درجات ایشان خواهد بود ان‌شاءالله.

رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.

سیدعلی خامنه‌ای

۹ آذر ۱۳۹۹


روحانی درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی را تسلیت گفت

 
حجت الاسلام شهیدی، رئیس سابق بنیاد شهید درگذشت

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی را این ضایعه به مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه و خانواده بزرگوار ایشان تسلیت گفت و برای آن مرحوم علوّ درجات و همجواری با صالحان مسألت کرد.

متن پیام روحانی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم پارسا و خدوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، موجب تأثر و تأسف فراوان شد.

این روحانی دلسوز و فداکار در طول عمر با برکت خود در صحنه انقلاب و مبارزه، در میدان وعظ و خطابه و در عرصه خدمت به مردم در سنگر مجلس شورای اسلامی، نیروهای مسلح و به ویژه در خدمتگزاری به خانواده شهدا و ایثارگران، همه توان خود را بکار گرفت و کارنامه پربار و ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که بی‌تردید در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند. فَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ مات وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا.

اینجانب این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، خانواده معزز آن مرحوم به ویژه همسر و فرزندان گرامی ایشان، همچنین حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری و حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مهدوی‌کنی و سایر بازماندگان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران


منبع:
1. مشرق نیوز/ حجت الاسلام شهیدی محلاتی درگذشت
2. دانشجو/  حجت الاسلام شهیدی که بود؟
3. شهر آرا نیوز/ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی
4. تسنیم/ روحانی درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی را تسلیت گفت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.