حامیان مادورو پیروز انتخابات پارلمانی ونزوئلا

ائتلاف سیاسی مادورو مدعی پیروز چشمگیر در انتخابات پارلمانی شده که از سوی بسیاری از سیاستمداران اپوزیسیون این کشور بایکوت شده و از سوی جامعه بین‌الملل بابت "تقلب گسترده" به نقد کشیده شده است.
سه‌شنبه، 18 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
حامیان مادورو پیروز انتخابات پارلمانی ونزوئلا
به گزارش راسخون؛ پس از ماه ها تلاش و چالش سرانجام انتخابات پارلمانی ونزوئلا برگزار  شد و مردم ونزوئلا برای تغییر و تحولی سرنوشت ساز در مسیر سیاست کشور به پای صندوق های رأی رفتند. مردم ونزوئلا روز ۶ دسامبر (۱۶ آذر) به پای صندوق‌های رأی رفتند تا نمایندگان جدید به انتخاب آرا مردم، سرنوشت این کشور را به دست گیرند. انتخابات پارلمانی در ونزوئلا در شرایطی برگزار شد که اپوزسیون این کشور انتخابات را تحریم کرده است و اکثر کشورهای غربی نیز آن را انتخاباتی «تقلب‌آمیز» خوانده‌اند.

حدود ۲۱ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی در این انتخابات بودند و قرار است با نتایج آن تکلیف ۲۲۷ کرسی پارلمان مشخص شود.

ناظران تقریبا قطعی می‌دانند که علیرغم شرایط اسفبار سیاسی و اقتصادی، که باعث مهاجرت بیش از ۵ میلیون نفر از مردم ونزوئلا به خارج شده است، پارلمان در اختیار اعضای حزب سوسیالیست حاکم قرار خواهد گرفت.

انتخابات ونزوئلا در حالی برگزار شد که بسیاری از مردم این کشور از کمبود نیازهای اولیه همچون برق، امنیت و غذا رنج می‌برند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان در کنگره، از مردم ونزوئلا خواسته است در انتخابات شرکت نکنند. وی با بیان اینکه انتخابات روز یکشنبه «نمایشی مضحک» است، آن را بی‌اعتبار و غیردموکراتیک خوانده است.

آقای گوایدو توسط بیش از پنجاه کشور جهان از جمله آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور موقت و مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته می‌شود، با این وجود نتوانسته است قدرت را در این کشور به دست بگیرد.

بر اساس اعلام نتایج اولیه انتخابات، حزب چپگرای تحت حمایت دولت نیکلاس مادورو با کسب حداکثری آرا به عنوان پیروز این کارزار معرفی شد. این پیروزی به نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا امکان کنترل آخرین نهاد سیاسی را می‌دهد که خارج از دسترس دولتش بوده است.

مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: ما مجمع ملی را با اکثریت آرای مردم ونزوئلا پس گرفتیم. این یک پیروزی بزرگ بدون شک و تردید برای دموکراسی است.
وی افزود: ما می دانیم که چطور پیروز شویم و ببازیم و امروز به همه ونزوئلایی‌ها بستگی دارد که با یک پارلمان جدید، پیروز شوند. تغییری در کار ما اتفاق می‌افتد. ما به سمت احیای کشور و اقتصاد پیش می رویم و بر تحریم‌ها غلبه می‌کنیم.

رئیس شورای ملی انتخابات اعلام کرد، حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا و احزاب متحد آن ۶۷ درصد کرسی‌های مجمع ملی را در انتخابات روز یکشنبه کسب کرده‌اند. تنها ۳۱ درصد از ۲۰ میلیون رای دهنده واجد شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

مجمع ملی کنونی ونزوئلا تحت رهبری خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا است که مورد حمایت ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورهاست.

این انتخابات در ونزوئلا در بحبوحه تردیدها بر سر تغییرات در دولت واشنگتن برگذار شده است. جو بایدن هم همانند ترامپ، مادورو را یک دیکتاتور خوانده اما هنوز رویکرد رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده در قبال بحران در ونزوئلا مشخص نیست.

در همین حال، جنبش اپوزیسیون گوآیدو در حال برگزاری یک همه‌پرسی در روزهای آتی بلافاصله پس از این انتخابات است تا از مردم بپرسد می‌خواهند به حکومت مادورو پایان دهند و یک انتخابات جدید ریاست جمهوری برگزار کنند یا خیر.

این در حالیست که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نه مادورو و نه گوآیدو در میان مردم کشورشان در زمانیکه ونزوئلا با بحران‌های اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، محبوب نیستند.


هیئت پارلمانی ایران برای نظارت بر انتخابات ونزوئلا به این کشور سفر کرد


حامیان مادورو پیروز انتخابات پارلمانی ونزوئلا

ناظرانی از کشورهای ایران، ترکیه، برزیل، آرژانتین و اکوادور در انتخابات پارلمانی ونزوئلا بر روند انتخابات نظارت کردند و هیئت پارلمانی ایران برای نظارت بر انتخابات ونزوئلا به این کشور سفر کرد
 
تیم ایرانی عازم به ونزوئلا شامل چه افرادی بودند؟
شهریار حیدری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در راس یک هیات ۵ نفره متشکل از نمایندگان در کشور ونزوئلا حاضر بود. در این هیات همچنین نام ابوالفضل عمویی نایب رئیس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و احد آزادی‌خواه از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا و محمدرضا صباغیان بافقی و ابوالفضل ابوترابی از اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس به چشم می‌خورد.

آقای آزادی‌خواه از جمله افرادی است که در واقعه آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس ایران حضور داشت. پس از خروج آمریکا از برجام برخی نمایندگان مجلس ایران با آتش زدن پرچم ایالات متحده در صحن مجلس اعتراض خود را به این اقدام دونالد ترامپ مطرح کردند.
 

پومپئو: در انتخابات پارلمانی ونزوئلا تقلب شده


حامیان مادورو پیروز انتخابات پارلمانی ونزوئلا

وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر با اشاره به انتخابات پارلمانی ونزوئلا که پس از ماه‌ها تلاش و چالش سرانجام امروز برگزار گردید، مدعی شد: تقلب در انتخابات ونزوئلا از پیش صورت گرفته است. نتایج اعلامی توسط حکومت غیر قانونی مادورو بر خواسته مردم ونزوئلا تأثیر نمی‌گذارد. وی ادامه داد که آنچه امروز اتفاق می‌افتد یک تقلب و ساختگی است نه انتخابات.

آمریکا پیشتر در جهت دخالت جویی‌های خصمانه در امور کشور مستقل ونزوئلا، این بار در حرکتی به منظور تحریک مخالفان و اثرگذاری منفی بر انتخابات این کشور اقدام به انتصاب "سفیر مجازی" برای این کشور کرد.

واشنگتن با ایجاد صفحه توئیتری و اجرای مراسم مجازی تحلیف و انتصاب جیمز استوری، وی را به عنوان اولین سفیر آمریکا در ونزوئلا پس از ۱۰ سال اعلام کرد.
 

لندن ادعای تقلب در انتخابات پارلمانی ونزوئلا را تکرار کرد


حامیان مادورو پیروز انتخابات پارلمانی ونزوئلا

وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای همسو با سیاست‌های کاخ سفید، مدعی تقلب در انتخابات پارلمانی ونزوئلا شد و نتیجه را مردود اعلام کرد.

در این بیانیه که روز دوشنبه یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: انتخابات دیروز ونزوئلا آزاد و عادلانهبرگزار نشد و منطبق با موازین بین‌المللی پذیرفته شده توسط گروه تماس ونزوئلا نبوده است. از این رو انگلیس این انتخابات را نامشروع تلقی کرده و نتیجه آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

در بیانیه همچنین خلاف رای دادگاه انگلیس آمده است که لندن همچنان خوآن گوآیدو رهبر حزب مخالف دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور می‌شناسد.


بورل: نتیجه انتخابات پارلمانی ونزوئلا را نمی‌پذیریم


حامیان مادورو پیروز انتخابات پارلمانی ونزوئلا

جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری بعد از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا از نیکولاس مادورو،‌ رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواست مسیر به سمت آشتی ملی را ترسیم کند.

او تاکید کرد، اتحادیه اروپا نمی‌تواند انتخابات را دموکراتیک بداند.

این در حالی است که شورای انتخابات ونزوئلا اظهار کرد، ۶۷.۶ درصد از ۵.۲ میلیون رای در انتخابات یکشنبه به نفع ائتلاف احزاب مورد حمایت مادورو بود. در حالی‌که ۳۱ درصد افراد واجد رای دادن بودند.


منبع:
1. تابناک/ حامیان مادورو پیروز انتخابات پارلمانی ونزوئلا
2. انتخاب/ پومپئو: در انتخابات پارلمانی ونزوئلا تقلب شده
3. دنیای اقتصاد/ بورل: نتیجه انتخابات پارلمانی ونزوئلا را نمی‌پذیریم
4. یورو نیوز/ انتخابات پارلمانی ونزوئلا زیر سایه تحریم اپوزسیون برگزار شد
5. یورو نیوز/ تصاویری از ناظران ایرانی و ترکیه در انتخابات پارلمانی ونزوئلا 
6. ایرنا/ لندن ادعای تقلب در انتخابات پارلمانی ونزوئلا را تکرار کرد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.