ارتحال عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی

حضرت آیت‌الله «محمد یزدی» رئیس شورای عالی جامعه مدرسین صبح امروز دار فانی را وداع گفت.
چهارشنبه، 19 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
به گزارش راسخون، حضرت آیت‌الله شیخ محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری امروز(19 آذر) بعد از چندی کسالت، در شهر مقدس قم درگذشت.

مرحوم آیت الله یزدی متولد سال 1310،او یکی از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) و آیت الله بروجردی(ره) و از همراهان استوار و ثابت قدم مبارزات انقلابی امام خمینی(ره) علیه ظلم و فساد و کفر و استکبار بود و بعد پیروزی انقلاب اسلامی نیز، در معیت امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب بودند.

از او تالیفات زیادی در علوم دینی و فقهی به یادگار مانده است. ریاست پیشین قوه قضاییه، عضو سابق شورای نگهبان، نماینده استان قم در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله مسوولیت‌های آیت الله یزدی بود. آیت‌الله یزدی همچنین نماینده استان تهران در دومین، سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود و در چهارمین دوره برای یک سال ریاست این مجلس را برعهده داشت.
 

بیوگرافی و سوابق آیت‌الله محمد یزدی 


ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
 
تولد و دوران کودکی
آیت الله محمد یزدی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در خانواده‏ ای متدین و ارادتمند به خاندان پیامبر، چشم به جهان گشود. جدش، مرحوم شیخ محمدعلی، حدود صد سال پیش از یزد به اصفهان هجرت کرد و در مدت زمان کوتاهی، در حوزه علمیه اصفهان، به درجات علمی بالایی نائل آمد. مرحوم «آقانجفی» که در آن دوره، ریاست حوزه علمیه اصفهان را بر عهده داشت، شیخ محمد علی را مأمور بحث و مناظره با کشیشهای ارامنه جلفای اصفهان کرد که شیخ محمدعلی توانست بر تمامی آنها فائق آید و از آن پس، «شیخ یزدی» شهرت یافت.

پدر آیت الله یزدی، مرحوم «شیخ علی یزدی» نام داشت که از شاگردان «شیخ عبدالکریم حائری» و از روحانیون معروف اصفهان بود که امامت جماعت یکی از مساجد اصفهان را برعهده داشت و به حل مشکلات مردم عالم پرور اصفهان می‏ پرداخت.

از ویژگیهای او آشنایی با علوم غریبه بود. مادر آیت الله یزدی نیز زنی مؤمن از خانواده متدین و دوستدار اهل بیت (علیهم السلام) بود که پدرش از مریدان «شیخ یزدی» به شمار می‏ آمد و ارادت او به «شیخ یزدی» در ازدواج پدر و مادر وی بی تأثیر نبوده است.
 
دوران تحصیل
آیت الله محمد یزدی تحصیلات خود را ابتدا در محضر پدر و با فراگیری زبان فارسی آغاز کرد و پس از آن، عازم مکتب خانه شد؛ مکتب خانه‏ های آن روزگار اغلب در مسجد بود و فاقد میز و صندلی! پس از گذراندن دوره مکتب، برای گذراندن کلاس چهارم آن نظام آموزشی، به نخستین مدرسه‏ ای که در اصفهان به سبک جدید تأسیس شده بود و یکی از روحانیون که با پدر او نیز سابقه دوستی داشت، آن را اداره می‏ کرد، رفت. شش کلاس آن نظام را در آن مدرسه گذرانید.

تحصیلات حوزه را که در آغاز نزد پدر آموخته بود، در مدرسه «کاسه‏ گران» اصفهان ادامه داد و سپس به مدرسه «ملا عبدالله» رفت و به تحصیل شرح لمعه مشغول شد. پس از آن به مدرسه صدر آمد و به خواندن «قوانین» پرداخت و در این میان، از محضر عالمان بزرگ اصفهان نیز در زمینه‏ های علمی و معنوی بهره می‏ برد.

با تشریف فرمایی حضرت آیت الله بروجردی به قم، شور و بی قراری زائدالوصفی وجود طلبه جوان را فرا گرفت و با اصرار فراوان به پدر، خواستار حضور و تحصیل در حوزه علمیه قم شد. پدر، در ابتدا با این سفر مخالف بود، ولی با واسطه قرار گرفتن یکی از علمای یزد، به سفر فرزند خود رضایت داد. در بدو ورود به قم، در مدرسه فیضیه مستقر شد. در آن زمان، آیت الله بروجردی، از برخی طلاب به سبب آشنایی با میزان توانایی علمی آنان، امتحان به عمل می‏ آورد.

وی با شرکت در دروس سطح، کتابهای رسائل، مکاسب و کفایةالاصول را به خوبی فرا گرفت و در درس خارج علمای بزرگ حوزه، از جمله آیت الله بروجردی(ره) و امام خمینی(ره) شرکت کرد. تلاش علمی ایشان در آن سالها باعث شد تا بتواند از حضرت امام خمینی(ره) اجازه‌نامه ی اجتهاد دریافت کند. وی در طول آن سالها از طریق شهریه، منبر و شرکت در جلسات وعظ و خطابه معاش خود را گذرانده است.

ایشان در قم با یکی از بستگان و فامیل‌ پدری وصلت نموده که حاصل آن چهار پسر و یک دختر می‌باشد. دو نفر از فرزندان او از طلاب فاضل و قاضی هستند. وضعیت خانوادگی، به ویژه علاقه‏مندی پدر به تحصیلات  حوزوی، استادان بزرگوار حوزه و صبر و بردباری همسر و فرزندان خود را از عوامل مهم رشد علمی و فرهنگی خود می‏داند.

محمد یزدی دور اول و دوم مجلس نماینده بوده و سمت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی را داشت. در انتخابات دوره سوم انتخاب نشد و سپس توسط امام خمینی (ره) به جای صافی گلپایگانی، از اعضای شورای نگهبان شد. آیت‌الله یزدی نمایندگی دوره دوم تا چهارم خبرگان و ریاست خبرگان در سال پایانی دوره چهارم را بر عهده داشت.
 
عضویت در شورای نگهبان
وی در ۴ تیرماه ۶۷ توسط امام خمینی (ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمد و در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۲ با حکم رهبر انقلاب در سمت خود ابقا شد.

آیت‌الله یزدی در زمان ریاست ده ساله‌اش بر قوه قضائیه از سال ۶۸ تا ۷۸ خورشیدی، با این توجیه که باید «مسائل بانوان را کسی محرم با او، به او منتقل کند»، دخترش را به عنوان «سرپرست امور بانوان دستگاه قضائی» منصوب کرده بود.
 
حضور در مجلس خبرگان رهبری
محمد یزدی در دوره اول مجلس خبرگان رهبری کاندیدای استان بوشهر بود که به دنبال کسب نکردن رأی و اعتراض یکی دیگر از کاندیداها، انتخابات این حوزه باطل شد. از آن پس در دوره‌های دوم تا چهارم خبرگان از استان تهران نماینده بوده و در سال پایانی دوره چهارم رئیس مجلس خبرگان رهبری بود. در دوره پنجم از انتخاب مجدد و عضویت بازماند.
 
نمایندگی در دوم تا چهارم مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله یزدی اولین بار در دومین دوره مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از استان تهران برگزیده شد و تا دوره چهارم در این مجلس عضویت داشت. ایشان عضو کمیته سه نفره‌ای بوده‌ است که وظیفه بررسی صلاحیت افراد برای رهبری آینده را بر تبصره یک ماده ۵۰ آئین‌نامه داخلی بر عهده دارد.
 
ریاست مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله یزدی در هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری که ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ در تهران برگزار شد با اکثریت آرای اعضا به ریاست این مجلس رسید. در دور اول رأی‌گیری به جز ایشان، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود هاشمی شاهرودی و محمد مؤمن هم نامزد بوده‌اند، اما هاشمی شاهرودی به دلیل تعدد کاندیداها انصراف داد. رأی‌گیری در دور اول به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا به دور دوم کشیده شد و محمد یزدی و هاشمی رفسنجانی به دور دوم رفتند و در این دور یزدی با کسب ۴۷ رأی از مجموع ۷۳ رأی مأخوذه توانست به عنوان رئیس مجلس خبرگان انتخاب شود.
 
انتخابات پنجم مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله یزدی که سمت دبیرکلی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست مجلس خبرگان چهارم را بر عهده داشت، در انتخابات سال ۱۳۹۴ مجلس خبرگان رهبری رأی لازم را نیاورد و از ادامه حضور در آن بازماند. در ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ شمسی، رهبر انقلاب انتخاب نشدن ایشان را مایه خسارت دانست.
 
تمدید حضور در شورای نگهبان
رهبر انقلاب در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در احکام جداگانه‌ای آقایان آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی را با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آنان در شورای نگهبان، مجدداً برای یک دوره جدید به‌عنوان عضو فقهای این شورا منصوب کردند.
 
برخی از سوابق اجرایی و فعالیت‌های سیاسی

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
 
رئیس دفتر حضرت امام (ره) در قم

عضو مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۵۸

امام جمعه موقت تهران در سال ۱۳۶۰

رئیس قوه قضائیه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸

عضو مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۶۹

نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۶۸ در دو دوره متوالی از قم و تهران

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادوار اول و دوم

عضویت در شورای نگهبان در ادوار دوم، چهارم، پنجم و ششم

نمایندگی رؤسای سه قوه در هیئت سه‌نفره حل اختلاف بین شهید رجایی و بنی‌صدر

رئیس دادگاه انقلاب اسلامی قم و باختران

عضو مؤسس و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

عضو و از موسسین جامعه روحانیت مبارز

عضو هیئت امنای حوزه علمیه شهید شاه‌آبادی و عضو هیئت امنای دانشگاه فاطمیه (ع) قم
 
آثار و کتب
آیت‌الله یزدی در طول دوران مبارزه بر ضد رژیم شاهنشاهی، حتی در زمان تبعید، دست از نگاشتن در جهت تبیین معارف اسلامی برنداشت و کتاب‌ها و مقالات بسیاری داشتند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

اُسَسُ الایمان فی القرآن؛

نبذٌ من المعارف الاسلامیه؛

الولادة الاصطناعیّه للانسان؛

حکم التماثیل؛

من الذی بیده سهم الامام؟

رسالة فی القسامة. مسائل چهارگانه فوق به ضمیمه چند مسأله دیگر در یک مجلد با عنوان تسع رسائل فقیه به چاپ رسیده است؛

فقه القرآن (۴ جلد)؛ این اثر در دوران زندان و تبعید جمع‏ آوری گردید که پس از انقلاب تنظیم و چاپ شد.

قبسات من سورتی الحمد و القدر

الامامة و الولایه فی القرآن (تألیف گروهی)

رسائل فقهیه

کتاب القضاء فی شرح العروة الوثقی (۲ جلد)

ثلاث رسائل فقهیه

اُسس العقیدة فی الاسلام

آداب القضاء و احکامه

سلسلة بحوث اسلامیه فی الحقوق

دارالاسلام و دار الحرب

المسائل الثقافیه

ترجمه قرآن کریم

مجموعه مقالات انسان‏ شناسی در مجله حکمت

بشر و خداشناسی

گمشده شما

پاسخ تهمت‌های مردوخ

حسین بن علی را بهتر بشناسیم

شرح قانون اساسی

مجموعه مقالات در قانون اساسی در مجله نور علم

تفسیر سوره حمد

روان شناسی اسلامی

اسلام همگام با زمان

سیری در تاریخ حدیث

علی (ع) بر منبر وعظ

سازندگی محیط

انسان و خداشناسی

پایه‌های ایدئولوژی در اسلام

مسائل فقهی جدید

دنیا در نظر علی (ع)

چند نکته

ولایت فقیه

گفتارهای اخلاقی

چهل حدیث
 

علت فوت آیت الله یزدی چه بود؟

حجت الاسلام حمزه قربانی گفت: مرحوم آیت الله محمد یزدی سالها از بیماری گوارشی رنج می‌برد اما در چند ماه اخیر شدت بیماری‌شان بسیار زیاد شد و ایشان در ماه‌های اخیر در منزل بستری بودند.

حجت الاسلام حمزه قربانی گفت: آیت‌الله محمد یزدی صبح امروز چهارشنبه ۱۹ آذر۹۹ حدود ساعت ۹:۳۰ بعلت بیماری گوارشی، درگذشت.

وی گفت: مرحوم آیت الله محمد یزدی سالها از بیماری گوارشی رنج می‌برد اما در چند ماه اخیر شدت بیماری‌شان بسیار زیاد شد و ایشان در ماه‌های اخیر در منزل بستری بودند.
 

پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی


ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
 
تسلیت رهبری در پی درگذشت آیت الله یزدی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود.  ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد.  از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی: آیت الله یزدی سراسر عمر بابرکت خود را در خدمت به حوزه های علمیه و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) سپری کرد
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی درپیامی درگذشت آیت الله محمد یزدی را تسلیت گفته و تصریح کردند: آن عالم بزرگوار، سراسر عمر بابرکت خود را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب و خدمت به حوزه های علمیه و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام سپری نمود.

متن پیام مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
خبر ارتحال فقیه مجاهد حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رحمت الله علیه موجب تأثر و تأسف عمیق اینجانب گردید.

آن عالم بزرگوار، سراسر عمر بابرکت خود را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب و خدمت به حوزه های علمیه و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام سپری نمود.

مجاهدتهای ایشان در خدمت امام راحل از اغاز شروع مبارزات علیه رژیم پهلوی باصراحت لهجه و شجاعت خاص مورد توجه همگان بود و بعدانقلاب نیز با توجه به جایگاه علمی و حوزوی با پذیرش مسئولیتهای خطیر از جمله ریاست قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین، عضویت در شورای نگهبان و…با همان مواضع شفاف و استوار خدمات فراوانی به نظام و کشور نمود.

اینجانب فقدان این عالم خستگی ناپذیر و انقلابی و بااخلاص را به محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله و رهبر معظم انقلاب و حوزه های علمیه و عموم ملت شریف ایران و همه بازماندگان خصوصا اقازادگان محترم تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.
 
رئیس جمهور: آیت الله یزدی عمر شریف خود را در دفاع و صیانت از آرمان‌های نظام اسلامی سپری کرد

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
 
رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت آیت الله محمد یزدی تاکید کرد: این عالم مجاهد و انقلابی و یار دیرین امام و انقلاب، عمر شریف خود را در دفاع و صیانت از آرمان های نظام اسلامی سپری کرد و خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت که یقینا در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

انالله و انا الیه راجعون
رحلت یار دیرین امام و انقلاب، حضرت آیت‌الله محمد یزدی موجب تأثر و اندوه فراوان شد.

این عالم مجاهد و انقلابی که از سابقون نهضت امام خمینی بود، در تمامی مراحل حساس و خطیر نظام اسلامی نقش‌آفرین بود و با حضور مؤثر در سنگرهای مختلف خدمتگزاری از جمله مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، قوه قضاییه و شورای نگهبان عمر شریف خود را در دفاع و صیانت از آرمان‌های نظام اسلامی سپری کرد و خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت که یقیناً در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.

اینجانب این مصیبت را به محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس خبرگان، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت مکرم آن عالم وارسته تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.
 
مجلس خبرگان رهبری: کارنامه ارزشمند و پرافتخار آیت الله یزدی در خاطر مردم ایران باقی خواهد ماند
مجلس خبرگان رهبری با انتشار پیامی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:
رحلت عالم مبارز و مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی «رحمه الله علیه» عضو مؤثر ادوار مختلف مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این فقیه انقلابی که از پیشگامان نهضت اسلامی علیه رژیم ستمشاهی و یار صدیق بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود و در راه مبارزه با طاغوت متحمل زندان، شکنجه و تبعید گردید در عمر پربرکت خویش علاوه بر داشتن مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی مهمی همچون ریاست قوه قضائیه، عضویت و ریاست مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای نگهبان و امامت جمعه تهران، منشاء خدمات برجسته ای بودند دارای تألیفات گرانقدر و تربیت کننده شاگردان مبرزی در حوزه علمیه قم نیز بودند و کارنامه ارزشمند و پرافتخاری از خویش برجای گذاشتند که یقیناً در خاطر مردم قدرشناس ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

این ضایعه مؤلمه را محضر حضرت بقیه الله امام عصر (اروحنا له الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی)، حوزه‌های علمیه، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان، شاگردان و علاقمندان و به ویژه بیت مکرم و آقازاده های آن عالم وارسته تسلیت می‌گوییم و از درگاه خداوند متعال برای روح بلند آن مرحوم، علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (علیهم السلام) و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت داریم.
 
آیت الله جنتی در پیامی درگذشت آیت الله یزدی را تسلیت گفت

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
 
آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان در پیامی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسد‌ها شیء

با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله محمد یزدی رضوان‌الله تعالی علیه به لقاءالله پیوست.

این عالم بزرگوار از مبارزان راه دشوار انقلاب اسلامی و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های مهم کشور، صادقانه ایفای نقش کرد. از عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله مسئولیت‌های خطیر این عالم مبارز و انقلابی بود که در همه این عرصه‌ها در موضع یک عالم دینی و سیاستمدار انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز منافع شخصی و جناحی نتوانست ایشان را از مسیر انقلاب، نظام و رهبری دور کند.

اینجانب ضمن آرزوی علو درجات برای آن مجاهد پارسا، این ضایعه موسعه و سنگین را به حضرت صاحب‌الزمان (عج)، مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شیعیان جهان، بیت شریف و فرزندان مکرّم آن عالم فرزانه و ملت شریف ایران اسلامی تسلیت عرض می‌نمایم.
 
رئیس قوه قضاییه: آیت الله یزدی یکی از چهره های تاثیر گذار در عرصه های سیاسی کشور بود

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
 
آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه و رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری طی پیامی درگذشت آیت‌الله یزدی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی
«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

رحلت عالم جلیل القدر حضرت آیت الله یزدی رضوان الله تعالی علیه، مصیبت بزرگی برای حوزه های علمیه، خصوصا حوزه مقدسه قم بود.

آن عالم بزرگوار با وجود بهره گیری از جوهره فقاهت از اولین روزهای شکل گیری نهضت امام راحل، خود را وقف حرکت دینی و انقلابی مردم ایران کرد و از هیچ کوششی برای یاری رساندن به حضرت امام و پس از آن رهبر معظم انقلاب کوتاهی نکرد.

مرحوم یزدی که رسالت فقیه را علاوه بر درس و بحث، حضور فعال در مناسبات و مسائل مهم روز می دانست، با وجود ریاست بر تشکل ریشه دار جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و شورای عالی حوزه های علمیه کشور، یکی از چهره های تاثیر گذار در عرصه های سیاسی کشور و یکی از استوانه های استوار و قابل اتکا در دفاع از رکن ولایت فقیه و مقام ولایت بوده و از بذل هیچ هزینه ای برای دفاع از انقلاب اسلامی دریغ نکرد تا جایی که آماج حمله های بدخواهان انقلاب قرار گرفت.
این عالمِ عامل، به عنوان اولین رئیس قوه قضاییه بعد از بازنگری قانون اساسی در مدت ده سال تلاش و خدمت مستمر به دستگاه قضا خدماتی ارزشمند و ماندگار بر جای گذاشت که نتیجه آن شکل گیری و قوام ساختار قوه قضاییه بود.

آیت‌الله یزدی در مقام نمایندگی و نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی، نمایندگی و ریاست مجلس خبرگان رهبری و سال ها عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی نیز بزرگترین تکیه گاه دوستداران انقلاب اسلامی به شمار می رفت.

اینجانب فقدان این فقیه بزرگوار و عالم ربانی و انقلابی را به محضر حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین، اعضای محترم شورای نگهبان، فرزندان بزرگوار ایشان و همچنین دوستداران انقلاب اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.

ان‌شاالله آن مرحوم ذیل رحمت بی کران الهی به امام و مرادش، خمینی کبیر و خیل شهداء انقلاب اسلامی ملحق شده و بر سفره حضرات معصومین متنعم باشد.
 
پیام تسلیت رئیس مجلس درپی درگذشت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی
رییس مجلس شورای اسلامی درگذشت حضرت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، متن‌ پیام دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است؛
بسم الله الرحمن الرحیم

 إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.
ارتحال روحانی جلیل القدر و عالم مهذب حضرت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی یار و یاور دیرین انقلاب و نظام و رهبری موجب تاسف و تالم گردید .

آیت‌الله یزدی  از شخصیت‌های مورد اعتماد و وثوق حضرت امام (ره)و مقام معظم‌رهبری بودند و در مسئولیت‌های متعدد و خطیر با اخلاص و دلسوزی به انجام امور اهتمام داشتند که کارنامه درخشان ایشان در سمت های متعدد از جمله ریاست شورای عالی جامعه مدرسین ، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، ریاست و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ،ریاست قوه قضاییه و عضویت در شورای نگهبان بیانگر شایستگی ایشان‌ در خدمتگزاری به نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران می باشد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به مقام معظم رهبری ،روحانیت معزز و حوزه‌های محترم علمیه ،  مردم بزرگوار ایران ، شاگردان و ارادتمندان و بیت مکرم ایشان ، برای این فقیه گرانمایه رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم .
 

مراسم تشییع پیکر آیت الله محمد یزدی

پیکر آیت الله محمد یزدی، نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری، از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع شد.

پس از تشییع این عالم ربانی با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی با حضور اعضای جامعه مدرسین، مدیر حوزه های علمیه، اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، علما، شخصیت های برجسته حوزوی، اعضای خبرگان رهبری،‌ مسئولان دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اعضای شورای نگهبان، مدیران استانی و برخی شخصیت های کشوری، اساتید، طلاب و مردم متدین قم  همراه بود، ‌نماز میت توسط آیت الله العظمی سبحانی اقامه گردید و پیکر آیت الله یزدی در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) برای همیشه آرام گرفت.
 

واکنش کاربران

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی

ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
ارتحال  عالم مجاهد و پارسا / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی



منبع:
1.تسنیم / آیت‌الله محمد یزدی درگذشت
2.ایسنا / تسلیت رهبری در پی درگذشت آیت الله یزدی
3.جامعه خبری تحلیلی الف / حضرت آیت‌الله «محمد یزدی» رئیس شورای عالی جامعه مدرسین صبح امروز دار فانی را وداع گفت.
4.ایرنا / مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی درگذشت آیت‌الله یزدی را تسلیت گفتند
5.شفقنا / ارتحال فقیه مبارز / پیام تسلیت مراجع عظام، علما و شخصیت های مختلف در پی درگذشت آیت الله محمد یزدی
6.ایمنا / آیت‌الله محمد یزدی که بود + بیوگرافی و علت فوت
7.خبرآنلاین/ علت فوت آیت الله یزدی اعلام شد
8.خبرآنلاین /نخستین تصویر از مراسم تشییع پیکر آیت الله یزدی

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک عید سعید قربان
play_arrow
استوری تبریک عید سعید قربان
معنی اسم سروش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سروش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دیلان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دیلان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آریانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آریانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دارا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دارا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلما و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلما و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رادین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رادین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم زاهد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم زاهد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عارفه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عارفه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیوا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیوا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رزا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رزا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوزیه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوزیه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
نظر حاج قاسم سلیمانی درباره فلسطین
play_arrow
نظر حاج قاسم سلیمانی درباره فلسطین