نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

مردم جنوب استان کرمان این روزها نگران اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های "هلیل رود" به مرکز این استان هستند. اهالی می‌گویند این طرح معیشت و کشاورزی آنها را نابود می‌کند و هدف نهایی مجریان در راستای طرح تحول اقتصاد استان و رساندن آب به صنایع است و رفع مشکل کمبود آب شرب مرکز استان تنها توجیهی برای اجرایی شدن طرح است.
يکشنبه، 23 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید
به گزارش راسخون؛ معیشت بخش زیادی از مردم جنوب استان کرمان به کشاورزی وابسته است. تمدن این مردمان طی هزاران سال در کنار رودخانه هلیل رود شکل‌گرفته اما با ورود تکنولوژی به ایران و سدسازی روی این رودخانه، معیشت مردم با مخاطره جدی روبه‌رو شده‌است. چندی است مردم جنوب استان کرمان از بابت انتقال آب سرشاخه‌های هلیل رود به مرکز استان و به خصوص شهرستان کرمان ابراز نگرانی می‌کنند. آنها معتقدند که این آب برای استفاده شرب مردم مرکزنشین استان نیست بلکه به نام مردم و به کام صنعت خواهد بود و صرف بخش های صنعتی خواهد شد نه رفع مشکل کم آبی مردم استان کرمان. تشکل‌های زیست‌محیطی جنوب کرمان نه‌فقط به ساخت سدها اعتراض دارند بلکه تأکید دارند که متولیان آب کشور نباید حق‌آبه‌های آنها را به کرمان منتقل کنند. کمپین نجات هلیل رود هر روز فراگیرتر می‌شود تا شاید مردم جنوب کرمان بتوانند صدای خود را به گوش مسوولان برسانند.

شهرستان کرمان طبق آخرین سرشماری در سال ۹۵، با ۷۳۸ هزار و ۷۲۴ نفر، چند سال است که در فصل تابستان با بحران کمبود آب شرب دست و پنجه نرم می کند و به گفته مسئولان در صورت تامین نشدن منبع آبی پایدار، در اینده نزدیک شاهد قطعی گسترده اب در این شهرستان خواهیم بود.

از سال ۹۳ پروژه انتقال آب به کرمان از سد صفا رود شهرستان رابر و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز استان آغاز شد و به همین منظور تونلی به طول ۳۸ کیلومتر در حال احداث است تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را به شهر کرمان و مناطق تابعه انتقال دهد.  

در حالی که مدت اجرای این طرح پنج سال پیش بینی شده بود، اما از اواسط سال ۹۷، عملیات اجرایی تونل انتقال آب از سد صفارود شهرستان رابر به شهر کرمان  با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد، با حکم قضایی تعطیل شد و بنا به گفته محمد جواد فدایی استاندار پیشین و وقت کرمان ، ادامه این پروژه به انجام فعالیت های کارشناسی از سوی کارشناسان رسمی دادگستری منوط شده است.
 

مخالفان با ادامه اجرای طرح

 
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

مهمترین مخالفت با اجرا و ادامه این طرح را اهالی جنوب کرمان ابراز کردند، دلیل آن هم این است که مهمترین منبع تامین آب رودخانه هلیل رود در جنوب استان از کوه های شهرستان رابر و سد صفا رود قرار گرفته است.

برخی مخالفان انتقال آب  از سرشاخه ای هلیل رود این طرح را مخرب محیط زیست می دانند که اثرات آن در دراز مدت جغرافیای جنوب کرمان را به سمت کم آبی و خشکی زمین های مزروعی، ابگیرها وتالاب های مناطق جنوبی استان می برد.

منتقدان می گویند، پروژه انتقال آب از سد صفا رود شهرستان رابر به کرمان علاوه بر خسارت به سرشاخه های رودخانه دائمی هلیل رود، تالاب جازموریان، محیط طبیعی، جانوری و حتی انسان های تمامی شهرستان های جنوبی، استان کرمان خسارت های جبران ناپذیری وارد می کند.

مسئولان و فعالان جنوبی کرمان، انتقال آب از سد صفا رود را زنگ خطر جدی برای تامین آب کشاورزی در جنوب کرمان می دانند و خواستار توقف طرح و تضمین حقابه برای منطقه هستند و این در حالی است که برای اجرای طرح حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است که پیمانکار این پروژه نیز مطالبه دارد و ادامه وضعیت فعلی دشوار است.

با توجه به توقف طرح انتقال آب از سرشاخه  های هلیل رود طی ۲ سال گذشته، مخالفان اجرای این طرح ساکت بودند، اما با اظهارات استاندار کرمان در ۱۵ آذر در نشست مشترک با تشکل های دانشجویی استان کرمان موج جدیدی از مخالفت و انتقادها از سوی افراد و تشکل های جنوب استان آغاز شده است.

استاندار کرمان  در این نشست با اشاره به صحبت های مطرح شده درباره طرح انتقال آب از هلیل رود، گفت: این طرح یک طرح عظیم ملی است وزارت نیرو زیر آن را امضا کرده و در دست اجرا است اما درباره این پروژه و سایر پروژه ها از جمله بام کرمان آمادگی بررسی منطقی و اصولی را داریم.

علی زینی وند تاکید کرد: درباره پروژه هلیل رود که در دست انجام است، آماده هستیم که با نخبگان و صاحب نظران و تمامی کسانی که دغدغه محیط زیستی دارند در قالب یک نشست در شان یک نظام ۴۲ ساله الگو کار کارشناسی کنیم تا اقناع سازی لازم انجام شود.
 

صدایی که به گوش مسوولان نمی‌رسد

 
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

موسی باغی، مدیر سازمان‌های مردم‌نهاد شهرستان جیرفت با اشاره به تغییرات محسوس اقلیمی در استان کرمان بیان می‌کند: با خشک شدن هلیل رود بارندگی‌ها کم شده‌است. کاهش رطوبت سبب شده حتی با وجود تشکیل ابر و ایجاد هوای ابری هم‌ بارشی در منطقه رخ ندهد.

به گفته وی تشکل‌های زیست‌محیطی منطقه به روش‌های گوناگون اعتراض خود را به انتقال آب هلیل رود اعلام کرده‌اند اما متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

مدیر سازمان‌های مردم‌نهاد شهرستان جیرفت تشکیل زنجیره انسانی به دور هلیل رود و جمع‌آوری چندین هزار امضا را از دیگر اقدامات مردم منطقه برای احیای حقوق خود اعلام می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه اسناد مرتبط با حق‌آبه مردم جیرفت و رودبار از هلیل رود وجود داشته و ثبت شده است اما ارائه این اسناد هم برای مقابله با انتقال آب نتیجه‌ای در پی نداشته است.

موسی باغی با اشاره به اینکه مسوولان شهرستان به دلیل آنکه انتقال آب هلیل رود به مرکز استان با تصمیم استاندار انجام می‌شود، قادر به اعتراض نیستند، از تلاش نماینده مردم جیرفت و غنبرآباد در مجلس شورای اسلامی برای احیای حق مردم خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: نمایندگان مردم جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی با دو نطق میان دستور در خانه ملت تلاش کردند صدای مردم را به گوش مسوولان برسانند.
مدیر سازمان‌های مردم‌نهاد شهرستان جیرفت درباره سکوت مقامات محلی در برابر انتقال آب هلیل رود درست حدس زده بود. آقای محمدحسن کردستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان درباه تأثیر پروژه‌های انتقال آب بر عرصه‌های طبیعی جنوب کرمان به «صبح نو» می‌گوید: تمام این پروژه‌ها در شمال استان انجام شده است. وی با اشاره به اینکه قادر به سخن گفتن درباره تبعات اجرای پروژه‌های انتقال آب به کرمان نیست به بهانه تکمیل اطلاعات ادامه مصاحبه را به زمان دیگری موکول می‌کند اما به تماس‌های مکرر خبرنگار «صبح نو» را بدون پاسخ می‌گذارد.
 

تجمعات اعتراض‌آمیز ادامه‌دار خواهد شد

در مقابل سکوت مسوولان محلی اما مردم همچنان فعالند و حق‌آبه‌های تاریخی خود را طلب می‌کنند. آقای میثم حاجی نمکی از فعالان اجتماعی شهرستان جیرفت با اشاره به اینکه مباحث انتقال آب یکی از بحث‌های داغ در جهان است، به «صبح نو» می‌گوید: شغل اکثر مردم جنوب کرمان کشاورزی است و در حال حاضر با اجرای پروژه انتقال آب زندگی آنها به خطر افتاده است.

وی از برگزاری تجمعی اعتراض‌آمیز در هفته آینده خبر داده و بیان می‌کند: حتی مردم و طوایفی که به دنبال فعالیت‌های اجتماعی نبودند هم به دلیل مشکلات ایجاد شده برای چاه‌های آب در برنامه‌های مرتبط با نجات هلیل رود و کمپین اعتراضی تشکیل شده، مشارکت می‌کنند.

این فعال اجتماعی عنوان می‌کند: در حالی که پنج شهرستان جنوب کرمان آب شرب ندارند و دولت بودجه کافی برای تأمین هزینه 9 تا 10 میلیارد تومانی آبرسانی به هر یک از این شهرستان‌ها را در اختیار ندارد، هزار میلیارد خرج می‌کنند تا آب را به کرمان ببرند. در حال حاضر با افزایش جمعیت در منطقه بزرگ‌ترین مشکل مردم تأمین آب است.

حاجی نمکی می‌گوید: سد جیرفت از گذشته روی رودخانه هلیل رود وجود داشت اما در دهه‌های اخیر 2 سد و چهارده بند روی رودخانه زده شده که آب آن را کاملاً مهار می‌کند. سد صفارود راهبر و سد شهرستان بافت حدود 70 درصد آب رودخانه را کنترل می‌کنند. آب پشت سدها انتقال داده می‌شود تا صرف توسعه کشت در مناطقی شود که قبلاً سابقه کشت نداشته‌اند.

وی می‌گوید: سدهای احداث شده روی هلیل رود به‌زودی باغات گردوی مجاور سدها را از بین خواهد برد.


معیشت یک میلیون نفر در خطر است

 
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

فرود رفعتی، فعال محیط زیست می گوید: یک میلیون نفر از مردم جنوب استان و همچنین اهالی "دلگان" در سیستان و بلوچستان معیشت شان به صورت مستقیم از کشاورزی تامین می شود که با انتقال آب سرشاخه های "هلیل رود" زندگی و امرار معاش این یک میلیون نفر به خطر می افتد. با احداث سد جیرفت دامپرورانی که دام‌هایشان به دلیل کمبود آب در جنوب استان از بین رفته و همه نخل ها نیز نابود شده اند و اهالی مجبور به کوچ اقلیمی شدند و در حاشیه شهرهای بزرگ کارگری می کنند. افرادی که روزگاری از طریق دامداری و کشاورزی در همین منطقه گذران زندگی می کردند. کم نیستند زنانی که از رودبار جنوب و کهنوج برای تامین مایحتاج زندگی شان مسیر  100 کیلومتری به سمت جیرفت را طی می کنند تا در مزارع پیاز و سیب زمینی کارگری کنند. 
 

مهاجرت و کوچ اجباری کارگران منطقه

وی ادامه داد: با انتقال سرچشمه های "هلیل رود" حتی کشاورزی جیرفت نیز نابود می شود و دیگر حتی امید کارگران مناطق جنوبی‌تر که برای کار به این شهرستان می‌رفتند از بین می رود و مجبورند به حاشیه شهرهای بزرگ استان کوچ کنند که آنهم پیامدها و معضلات اجتماعی، امنیتی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

رفعتی عنوان کرد: اهالی روستاهایی که در اطراف رودبار جنوب و قلعه گنج هستند، امید به بازگشت چرخه زندگی و آبادی محل سکونت شان را دارند. روستاهایی که وجودشان امنیت منطقه را تضمین می‌کند که با خالی نشدن آنها از سکنه تبدیل به محل جولان قاچاق چیان مواد مخدر نشوند.


قطعا انتقال آب "هلیل رود" بر منابع آبی پایین دست اثر می‌گذارد

مرجان شاکری با بیان اینکه در جنوب استان برداشت منابع آب زیاد است، افزود: سازه‌های فیزیولوژیکی قطعا بر منابع پایین دست تاثیر دارد و این مسئله انکار ناپذیر است. ما بعد از سد شهیدان امیر تیموری در جنوب استان سد جیرفت را داریم که از سال گذشته یک الی دو بار به دلیل نگرانی از جاری‌شدن سیل احتمالی  دریچه‌های این سد باز شدند و این خروجی حق آبه رها شد‌ه‌ای اسما یا رسما برای تالاب "جازموریان" باشد، نبوده است. 
 

آب برخی از چشمه ها ممکن است خشک شوند

وی عنوان کرد: برای انتقال آب به مرکز کرمان در کوه های جنوبی استان باید تونل احداث شود و این مسئله باعث از بین رفتن برخی از گسل‌ها خواهد شد. ریزش بتن باعث بسته‌شدن یکسری از گسل‌ها می‌شود. با این کار ممکن است بعضی از چشمه ها خشک شوند که این اتفاق بر روی کمیت آب تاثیر بگذارد که باید وزارت نیرو به عنوان متولی طرح برای جبران این کمبود به مردم این مناطق مجوز حفر چاه بدهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: زمانی که طرح انتقال آب سرشاخه های "هلیل رود" به مرکز استان را به اداره کل محیط زیست آوردند قرار بود آب را پمپاژ کنند و از طریق لوله هایی وارد شهر کنند و تقریبا این کار 20-30 درصد پیشرفت هم کرده بود ولی بعد اعلام کردند می‌خواهند تونل احداث کنند و از سد به عنوان مخزنی استفاده کرده و با انتقال آب دریای عمان به پشت این مخزن که سد "شهیدان امیر تیموری" است، اب را به مرکز استان منتقل کنند.

وی افزود: حفر تونل در کوه‌ها نیز مشکلات متعددی در پی خواهد داشت. میزان آب دهی در اراضی کشاورزی را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است در منابع کیفی آب هم مشکلاتی را بوجود آورد چرا که در کوهی تونل ایجاد می‌کنند که حاوی عناصر زیادی از جمله آهن است و ممکن است فلزات سنگین دیگری را جذب و به مخزن منتقل کند و باید کیفیت آب منطقه مورد بررسی قرار گیرد چرا که در پایین دست مراکز مسکونی و روستایی قرار دارد و مصرف این آب همراه با برخی املاح پیامدهای پیش بینی نشده ای داشته باشد.
 

انتقاد امام جمعه عنبرآباد نسبت به طرح انتقال آب هلیل‌رود به شمال کرمان

 
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

حجت‌الاسلام رضا سالاری در خطبه‌های نماز جمعه عنبرآباد با انتقاد شدید از طرح انتقال آب هلیل‌رود به شمال استان خاطرنشان کرد: من یکی از اهالی جنوب استان کرمان هستم و افتخار هم می‌کنم، نظر من نظر مردم است که از این طرح نگرانند؛ بنابراین تقاضا داریم استاندار جدید سری به جنوب استان بزند و در بحث توازن اعتبارات ملی بین شمال و جنوب استان تلاش کنند چون اکثر اوقات ما جنوبی‌ها کم‌بهره بودیم.

سالاری ادامه داد: آمد و رفت مسئولان و بازدید و عکس گرفتن از طرح‌های نیمه‌کاره زیاد است، اما کار اجرایی شایانی همچون تکمیل بیمارستان عنبرآباد دیده نمی‌شود.

وی خطاب به نماینده مردم شهرهای جنوبی در مجلس تصریح کرد: از شما می‌خواهیم در رابطه با اخذ اعتبارات و اختصاص بودجه به طرح‌های توسعه‌ای در جنوب، همت بیشتری به خرج دهید، چون این مردم ارزش بیشتر از این را دارند.

امام جمعه عنبرآباد با بیان اینکه دغدغه امام راحل رسیدگی به محرومان جامعه بود، اظهار کرد: متاسفانه ترفندها و ابزارهای دشمن به‌خاطر کم‌کاری مسئولان است و این یک خطر بزرگ است.


نماینده مجلس: طرح انتقال آب هلیل‌رود نیازمند بررسی در سطح ملی است

 
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

ذبیح الله اعظمی، نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: در خصوص موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به وزیر نیرو تذکر دادم چون این طرح باعث از بین رفتن زندگی و کشاورزی مردم جنوب کرمان می‌شود.

اعظمی با اشاره به سفر هفته آینده اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به جنوب استان اظهار داشت: چند نفر از اعضای این کمیسیون برای مطالعه انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به رابر سفر می‌کنند تا بتوانند موضوع را کارشناسی کنند زیرا از نظر ما انتقال آب از سر شاخه‌های هلیل‌رود کارشناسی نشده است و از دستگاه قضا نیز تقاضا داریم این موضوع را پیگیری کند.

این نماینده مجلس یکی از دغدغه‌های اصلی خود را بحث کشاورزی دانست و گفت: با توجه به عضویت بنده در کمیسیون کشاورزی، مکاتبات زیادی برای بهبود وضعیت بخش کشاورزی انجام شده است.

وی به برگزاری میز خرما در وزارت صنعت، معدن وتجارت اشاره کرد و گفت: در این نشست مقرر شد هیچ تعرفه‌ای بر صادرات وضع نشود. نشست خرما در وزارت خارجه برای پیگیری مشکلات مربوط به بخش خرما انجام شد که در این نشست‌ها قیمت خرما نیز افزایش یافت.

وی همچنین به برگزاری میز پسته در وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: قیمت پسته با برگزاری این نشست و ارائه مستندات لازم، افزایش یافت.

وی از حضور یک هلدینگ کشاورزی در منطقه جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: با رایزنی و گفت و گو، بحث صادرات محصولات کشاورزی را پیگیری می‌کنیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی از جذب سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: علاوه بر کارخانه خوراک دام، سه طرح فرآوری خرما در جیرفت و عنبرآباد در حال سرمایه‌گذاری است تا شاهد فرآوری محصول خرما در منطقه باشیم.

وی به مشکلات شرکت گلشن آرا اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های این مجموعه خریداری شده و امیدواریم به زودی راه‌اندازی شود.

اعظمی به پیگیری تامین کود شیمیایی خارجی اشاره کرد و از افزایش سهمیه ۲ برابری کود شیمیایی منطقه جنوب کرمان خبر داد.

وی همچنین استمهال وام‌های کشاورزی منطقه جنوب کرمان را یکی از مشکلات بزرگ بخش کشاورزی دانست و گفت: یکهزار نفر از کشاورزان این منطقه اصل پول را پرداخت کردند لذا با توجه به پرداختن نکردن سهمیه دولت، پیگیر رفع این مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه معادن جیرفت و عنبرآباد ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی دارند، گفت: پهنه‌های اکتشافی منطقه را پیگیری کردیم تا این معادن هر چه زودتر شکوفا شوند.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی از پیگیری مسائل مربوط به پهنه‌های معدنی در بخش جبالبارز شمالی، معدن کِروِر، معدن مس اسفندقه، مس ساردو و سنگ آهن سربیژن خبر داد.

وی همچنین به طرح تامین آب آشامیدنی جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت اشاره کرد و از پیوست این طرح در قانون‌ با رایزنی‌های مختلف خبر داد.

اعظمی به توقف طرح گازرسانی در جیرفت و عنبرآباد اشاره کرد و گفت: مشکلات بین شرکت گاز جیرفت و شهرداری رفع و دوباره این طرح فعال شده است.

وی افزود: طرح گاز رسانی به بخش جبالبارز در حال مطالعه بوده و رفع مشکل گازرسانی به بخش ساردوئیه نیز در حال پیگیری است.

این نماینده مجلس از پیگیری تبدیل بخش اسماعیلیه و ساردو به شهرستان خبر داد و گفت: نامه نگاری‌های لازم در این خصوص انجام شده و پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی از ‌پیگیری طرح احداث باند دوم جاده بلوک به جیرفت، جاده جبالبارز، جاده میانچیل، پل‌های خروجی شهر جیرفت و جاده روستایی اَمجَز از طریق وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

وی با ادغام شرکت برق جنوب با شمال استان مخالفت کرد و از پیگیری این‌ موضوع از طریق وزارت نیرو خبر داد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی همچنین به مشکلات حوزه میراث فرهنگی و موزه جیرفت اشاره کرد و از نامه‌نگاری و تذکر به مسوولان مربوطه خبر داد.

وی به توقف طرح احداث راه آهن جیرفت به جاسک هم اشاره کرد و از رایزنی با معاونان وزیر راه و شهرسازی، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی، شرکت‌های مشاور اجرای طرح‌های راه آهن و اساتید دانشگاه خبر داد و نتیجه این مذاکرات را اتفاق نظر همه بر ملی شدن طرح راه آهن جیرفت برای رهایی از بُن‌بست این طرح اعلام کرد.

وی طول خط راه آهن دارزین - بم - جیرفت را بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت مشاور ۱۲۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: ۱۱۷ کیلومتر این طرح در منطقه کوهستانی جبالبارز با شیب تند واقع شده که هزینه هر کیلومتر آن با فهرست بهای سال ۱۳۹۹ تقریبا ۳۹ میلیارد تومان است.

اعظمی افزود: بر اساس این اطلاعات برای تکمیل این طرح (بم-جیرفت) چهار هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه احداث خط راه آهن جیرفت باید از نظر سازمان برنامه و بودجه کشور توجیه اقتصادی داشته باشد، از مشورت با معاون زیرساخت وزارت راه، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی و چندین شرکت مشاوره‌ای راه آهن برای برطرف کردن این مشکل خبر داد.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی مشکلات ورزش شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد را از دیگر دغدغه‌های کاری خود دانست و بر پیگیری رفع این مشکلات از طریق وزیر ورزش خبر داد.
 

توضیحات روابط عمومی استانداری کرمان پیرامون طرح انتقال آب هلیل رود

 
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید
 
روابط عمومی استانداری کرمان با انتشار اطلاعیه ای گفت : پس از نشست دکتر زینی وند استاندار کرمان با نمایندگان تشکل های دانشجویی به مناسبت روز دانشجو، بخشی از صحبت های استاندار کرمان در خصوص طرح انتقال آب  در رسانه ها و بویژه شبکه های اجتماعی مبنای بحث و اظهارنظرهای گوناگون قرار گرفت.

این اطلاعیه می افزاید: آنچه در این جلسه با موضوع انتقال آب و چالش کم آبی در استان مطرح شد در پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان منتشر شده است و قابل دسترسی همگانی است.

روابط عمومی استانداری کرمان اظهار داشت: استاندار کرمان در این جلسه، دانشجویان را به اظهارنظر کارشناسی و دانش محور دعوت و درباره پروژه انتقال آب هم دکتر زینی وند به صراحت اعلام کرد: مسئولان منابع آب و محیط زیست با افراد دارای دغدغه آب هلیل رود مذاکره کنند و اقناع سازی صورت گیرد. همچنین استاندار کرمان با اشاره به لزوم گفت و گو و برگزاری جلسات کارشناسی تصریح کرد: اگر حرف‌ها منطقی و مستدل باشند، پشت سر اجرای قانونی، محکم خواهم ایستاد.

این اظلاعیه تصریح کرد: لازم به ذکر است در این جلسه درباره طرحهای مختلف مباحثی مطرح شد و استاندارکرمان، به طور کلی بر توجه به الزامات قانونی تاکید کرد.

اطلاعیه روابط عمومی استانداری کرمان ادامه می دهد: مطالعه کامل متن اظهارات استاندار کرمان مشخص می سازد دکتر زینی وند بر اجرای قانون، فراهم کردن زمینه گفت و گوهای منطقی و کارشناسی و پذیرفتن نظرات کارشناسی و لزوم رعایت الزامات زیست محیطی و دفاع از حق مردم صحه می گذارد.  

روابط عمومی استانداری کرمان افزود: به اعتقاد استاندار کرمان در همه طرح ها و پروژه ها به پیوست محیط زیستی و دغدغه های مردم باید توجه شود و در خصوص طرح انتقال آب نیز رعایت حقوق مردم و حقابه کشاورزان  به جد مورد توجه است و نباید به اکوسیستم و محیط زیست آسیب برساند.

اطلاعیه تاکید کرد: آنچه در روزهای اخیر در سطح برخی رسانه ها و شبکه ها منتشر و مبنای تحلیل قرار می گیرد تلقین این پیام به مخاطب است که استاندار کرمان در موضوع طرح انتقال آب راه شنیدن هر نظری را بسته  و دیگران را به مناظره با خود فرامی خواند، در حالیکه استاندار کرمان بنا به مسئولیتی که بر عهده دارد در چارچوب قوانین و مقررات و در راستای تامین حقوق مردم عمل می کند و در مورد این طرح نیز تابع و مجری قانون و تصمیمات و نظرات کارشناسی است و بدیهی است هیچ معیاری بالاتر از قانون و منافع مردم در تصمیم گیری ها وجود ندارد.

اطلاعیه تصریح کرد: شایان ذکر است از طریق روابط عمومی استانداری، تمام مطالب و خواسته های مردمی منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی  به استاندار کرمان منتقل شده است و همچنین برخی افراد در اظهارات خود از ملاقات دکتر زینی وند با سیاسیون درباره این طرح سخن به میان آورده اند در حالیکه چنین مواردی در دیدارهای استاندار مطرح نشده است.  

روابط عمومی استانداری کرمان در این اطلاعیه ادامه داد: تحقق توسعه متوازن در استان کرمان و جبران عقب افتادگی ها نیاز به همدلی و وفاق همگانی دارد. جلسات گفت و گو و حضور دانشجویان و سایر اقشار نیز در همین راستا برنامه ریزی و اجرا می شود تا از نظر نخبگان و اقشار مختلف مردم در برنامه ریزی ها استفاده شود اما لازم است همه این رویکرد را تقویت کنیم و از بروز سوءتفاهم ها پرهیز نماییم.  

این اطلاعیه تاکید می کند: بخشی زیادی از این سوء تفاهم ایجادشده در موضوع اخیر به دلیل ابتلای دوم مدیر روابط عمومی استانداری به بیماری کووید  ۱۹  و خارج شدن ظرفیت روابط عمومی در تسهیل ارتباطات رخ داد.

روابط عمومی استانداری کرمان در پایان این اظلاعیه اظهار داشت: اینک زمان، زمان همدلی و اتحاد برای توسعه جای جای استان است و حوزه تمدنی هلیل رود ظرفیت و جایگاه ارزنده ای در این میان دارد و همبستگی و انسجام مردمان دیار کریمان در هرشهر و روستایی که زندگی می کنند  سرمایه ای منحصر بفرد در راه اعتلای استان کرمان است.

با توجه به اینکه استاندار کرمان بر ضرورت اجرای طرح بر اساس نظرات کارشناسی تاکید دارد، به نظر می رسد که مخالفت ها با این طرح از سمت و سوی احساسی و گاه غیر تخصصی به سمت اظهارات کارشناسی شده و مستدل برود تا راهکار مناسبی برای حل این موضوع مهم در استان پیدا شود.
 

واکنش کاربران

 
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید
 
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید

نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید
نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ هلیل‌رود را دریابید


منبع:
1. ایلنا/ نگرانی مردم جنوب کرمان از انتقال آب هلیل‌رود/ فعال محیط زیست: معیشت یک میلیون نفر در خطر است/ یک مسئول: اهالی نگران خشک شدن جازموریان هستند
2. فارس/ انتقاد امام جمعه عنبرآباد نسبت به طرح انتقال آب هلیل‌رود به شمال کرمان
3. صبح نو/ اعتراض مردم جیرفت به پروژه‌های انتقال آب کرمان/ هلیل رود را دریابید
4. ایرنا/ مساله هلیل‌رود و تنش آبی که کرمان را همچنان رنج می‌دهد
5. آفتاب نیوز/ جنجال طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود کرمان

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.