تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال/ اولسان هیوندای حریف پرسپولیس شد

تیم فوتبال اولسان هیوندای کره جنوبی با غلبه بر ویسل کوبه ژاپن به فینال مسابقات لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا راه یافت و حریف پرسپولیس ایران شد.
يکشنبه، 23 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال/ اولسان هیوندای حریف پرسپولیس شد
به گزارش راسخون؛ دیدار مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا (منطقه شرق) امروز بین دو تیم ویسل کوبه ژاپن و اولسان هیوندای کره جنوبی یکشنبه برگزار شد که در نهایت تیم اولسان ‏‬ با نتیجه ۲ بر یک ‏‬به پیروزی رسید و راهی فینال شد.

در این مسابقه که از ساعت ۱۳:۳۰ (به وقت تهران) به میزبانی ورزشگاه السد قطر برگزار شد، «یاماگوچی» (۵۲) برای ویسل کوبه و «یانسن» (۸۰) برای اولسان گلزنی کردند. این بازی در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی یک - یک تمام شد و کار به وقت‌های اضافه کشید. در وقت‌های اضافه داور برای اولسان یک پنالتی اعلام کرد و «جونیور» (۱۱۹) این پنالتی را به گل تبدیل کرد تا سند صعود اولسان امضا شود.

تیم ویسل کوبه که اولین حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کرد، «آندرس اینیستا» کاپیتان سرشناس و اسپانیایی خود را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت اما دروازه بان این تیم با مهار موقعیت‌های بسیار خوب تیم اولسان، یکی از برجسته‌ترین نفرات زمین بود.

نیمه دوم این مسابقه تحت تاثیر تصمیمات «نواف شکرالله» داور بحرینی بازی و بازبینی دو صحنه مشکوک از سوی کمک داور ویدئویی قرار داشت. زمانی که ویسل با یک گل از اولسان پیش بود، در دقیقه ۷۵ به گل دوم رسید اما بازبینی این گل نشان داد بازیکنان ویسل مرتکب خطا شده و بنابراین داور این گل را مردود اعلام کرد.

گل تساوی تیم اولسان هم ابتدا با تصمیم کمک داور آفساید اعلام شده بود اما بازبینی این صحنه نشان داد این گل سالم بوده است و داور سوت خود را به نشانه گل نماینده کره جنوبی به صدا درآورد.

دیدار فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا روز شنبه هفته آینده (۲۹ آذر) در ورزشگاه الجنوب قطر برگزار می‌شود.

تیم پرسپولیس که پیش از این صعودش به فینال را قطعی کرده بود، ظهر امروز با پرواز اختصاصی از فرودگاه مهرآباد تهران، به قطر سفر کرد تا آماده دیدار نهایی شود. پرسپولیس در سال ۲۰۱۸ هم فینالیست آسیا شده بود اما با قبول شکست مقابل کاشیما ژاپن به عنوان نایب قهرمانی رسیده بود.
 
تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال/ اولسان هیوندای حریف پرسپولیس شد

لیگ قهرمانان فوتبال آسیا در سال ۲۰۲۰ بعد از شیوع ویروس کرونا، به صورت متمرکز در کشور قطر برگزار شد. ابتدا مسابقات منطقه غرب و سپس مسابقات شرق آسیا در شهر دوحه برگزار شد.
 

اظهارات سرمربی و بازیکن اولسان هیوندای درباره تقابل با پرسپولیس

 
تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال/ اولسان هیوندای حریف پرسپولیس شد

در نشست خبری بعد از پایان بازی امروز تیم اولسان، «دو هون کیم» سرمربی اولسان درباره اینکه پرسپولیس تا روز فینال ۱۹ روز بدون مسابقه را پشت سر می‌گذارد و این چه تأثیری در بازی فینال خواهد داشت، گفت: ما در شروع کارمان چون قهرمان لیگ کره نشده بودیم، روحیه خوبی نداشتیم اما کار تیمی و روحیه جنگندگی باعث شد در هر بازی میانگین بیش از دو گل را به ثمر برسانیم.

سرمربی اولسان افزود: می‌خواهیم این ریتم را حفظ کنیم تا قهرمانی را به دست بیاوریم. اکنون هم ما فقط استراحت می‌کنیم و از فردا برای بازی فینال خودمان را آماده می‌کنیم.

در این نشست خبری «یون بیت‌گرام» بازیکن اولسان هیوندای که به عنوان بهترین بازیکن دیدار با ویسل کوبه انتخاب شد درباره اینکه تجربه گلزنی به تیم ملی ایران را در جام ملت‌های ۲۰۱۱ دارد و آیا بازهم در تقابل با یک تیم ایرانی موفق خواهد بود یا نه، گفت: من خاطره خوبی از رویارویی با ایران دارم، اما اینجا مسئله انفرادی نیست. ما کار تیمی می‌کنیم. روی تیم تمرکز داریم و فرقی هم ندارد با چه تیمی در فینال بازی داریم.
 

تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال

 
تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال/ اولسان هیوندای حریف پرسپولیس شد

از فصل 2011 لیگ قهرمانان تا فصل 2019، همواره در دیدارهای فینال حداقل یک مربی غیرآسیایی حضور داشته است. در فینال سال 2011، خورخه فوساتی اروگوئه ای توانست السد را به مقام قهرمانی برساند.

در فینال سال 2012 کارل یارولیم اهل جمهوری چک هدایت الاهلی عربستان را بر عهده داشت، در فینال 2013 مارچلو لیپی سرمربی گوانگژو چین بود، در فینال 2014 لارنسیو رگکامف رومانیایی مربی الهلال بود و فینال 2015 با حضور دو مربی خارجی برگزار شد. کوزمین اولاریو رومانیایی مربی الاهلی امارات بود و لوئیز فیلیپه اسکولاری نیز هدایت گوانگژو چین را برعهده داشت.

در فینال سال 2016 زلاتکو دالیچ کروات مربی العین بود، در سال 2017 رامون دیاز آرژانتینی مربی الهلال بود، در سال 2018 برانکو ایوانکوویچ کروات هدایت پرسپولیس را برعهده داشت و بالاخره در فینال فصل گذشته در سال 2019 نیز رزوان لوچسکو رومانیایی نیز سرمربی الهلال بود.

حالا و پس از گذشت 9 فینال، بالاخره پس از 10 سال دیدار فینال میان سرمربیان آسیایی برگزار می شود. یحیی گل محمدی هدایت پرسپولیسی را برعهده دارد که 2 ماه پیش حضورش در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا را قطعی کرده است و کیم دو هوون کره ای هدایت اولسان هیوندای را برعهده دارد. 
 

حریف پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا را بشناسید

 
تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال/ اولسان هیوندای حریف پرسپولیس شد

اولسان هیوندای، یکی از قدرت‌های فوتبال کره جنوبی در 37 سال قدمتش، همواره در سطح نخست فوتبال این کشور حضور داشته و با داشتن یک عنوان قهرمانی در آسیا، نامی شناخته شده در قاره کهن محسوب می‌شود. "ببرهای اولسان" لقب اصلی این تیم کره‌ای است و آن‌ها یدک کش عنوان دهن پر کن "گانگسترهای آسیا" نیز هستند.
 
تاریخچه؛ از اینچئون تا اولسان
اولسان هیوندای وابسته به صنایع سنگین هیوندای ۳۷ سال پیش یعنی در ۶ دسامبر ۱۹۸۳ در اینچئون استان گیونگی کره با نام هیوندای هورانگ - ای متولد شد. "هورانگ - ای" در زبان کره‌ای به معنای ببر است که لوگو و لقب این تیم نیز کاملاً منطبق بر این ریشه قدیمی است. آن‌ها درست یک سال پس از تأسیس پا به سطح اول فوتبال کره گذاشته و پس از کسب مقام سومی در نخستین حضور، از سال ۱۹۸۴ تاکنون به عضو ثابت "کی لیگ" تبدیل شده‌اند.

ببرهای کره اولین افتخار تاریخشان را با فتح مسابقات حرفه‌ای قهرمانی فوتبال کره در سال ۱۹۸۶ جشن گرفتند. دو سال بعد آن‌ها تصمیم گرفتند تا باشگاه را از اینچئون به استان گانگوان که محل استقرار بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های هیوندا است، جابجا کنند. این نقل مکان برای اولسان خوش یمن بود و آن‌ها برای اولین بار نایب قهرمان کی لیگ شدند.

حضور در گانگوان هم چندان دوام نداشت و آن‌ها در ابتدا دهه ۹۰ میلادی دوباره دست به تغییر محل باشگاه زدند و این بار تنها درون استانی جا به جا و راهی اولسان شدند. اولسان یکی از شهرهای استراتژیک برای صنایع هیوندا است و هسته مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و کارگاه‌های این کارخانه در این شهر بنا شده است. همین جا بود که نام آن‌ها به اولسان هیوندای تغییر کرد.

سال ۱۹۹۶ تلاش چندین ساله اولسان بالاخره جواب داد و آن‌ها برای نخستین بار عنوان قهرمانی کی لیگ، معتبرترین مسابقات داخلی کره‌ی جنوبی را از آن خود کردند. چندی بعد پروژه سه ساله ساخت استادیوم گران قیمت‌شان را استارت زدند تا میزبان رقابت‌های جام جهانی کره جنوبی و ژاپن باشد و ورزشگاه ۴۴ هزار نفره فوتبال اولسان مونسو، میزبان بازی‌های خانگی‌شان تا به امروز است.

سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶، آغاز روزهای متفاوت باشگاه اولسان بود. آن‌ها دو سال پیاپی نایب قهرمان لیگ کره شدند و آرام آرام پا در مسیر آسیایی شدن گذاشتند. سال ۲۰۰۵ دومین و آخرین جام کی لیگ را به خانه برده، سال ۲۰۰۶ اولین نیمه نهایی آسیا را تجربه کردند.

اوج شکوه و قدرتمندی اولسان در لیگ قهرمانان فصل ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. جایی که آن‌ها دست به کاری بزرگ زدند و بر بام آسیا ایستادند. با این وجود پس از قهرمانی آسیا، افت در اردوگاه ببرها شروع شد، اما آن‌ها دوباره به قدرت قبلی نزدیک شده‌اند.
 
افتخارات؛ تیم نایب قهرمانی‌ها!

تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال/ اولسان هیوندای حریف پرسپولیس شد

اولسان اگر چه همواره یکی قدرت‌های کره به شمار می‌روند، اما عناوین قهرمانی چندانی ندارد و در عوض، بارها عنوان دومی مسابقات گوناگون را تصاحب کرده است. در کی لیگ آن‌ها موفق به کسب دو قهرمانی شده و از این حیث ششمین تیم پرافتخار کی لیگ است. با این حال ۹ عنوان نایب قهرمانی در لیگ، آن‌ها رکورددار کرده است! در جام حذفی نیز اوضاع به همین منوال است. آن‌ها سال ۲۰۱۷ برای اولین بار فاتح FA کاپ یا همان حذفی کره جنوبی شدند، اما پیش از آن، سه عنوان نایب قهرمانی را در کارنامه‌شان ثبت کرده اند. همچنین اولسان سال ۲۰۰۶ سوپر کاپ را نیز از آن خود کرد تا یک جام متفاوت دیگر به ویترین افتخاراتش اضافه کند.
 
مسابقات قاره‌ای؛ گانگسترهای آسیا
شاید تا پیش از سال ۲۰۰۶، کمتر کسی در آسیا اولسان هیوندای را می‌شناخت اما تیم درخشان ببرهای کره‌ای در آن فصل لیگ قهرمانان، آغاز ماجراجویی‌های اولسان در آسیا بود. آن‌ها در اولین دوره حضورشان در یک چهارم نهایی با الشباب عربستانی روبرو شدند که آن روزها یکی از قدرت‌های غرب قاره کهن به حساب می‌رفت اما اولسان با ۶ گل در دیدار رفت و پیروزی یک بر صفر در بازی برگشت، قدرتش را به همه ثابت کرد. البته ماجراجویی آن‌ها در نیمه نهایی با شکست مقابل هم‌وطنشان یعنی جونبوک موتورز، از دو رقابت‌ها کنار رفتند.

آن‌ها در همان سال فاتح مسابقات قهرمانی باشگاه‌های شرق آسیا با حضور نمایندگان چین، کره و ژاپن شد تا نشان دهد یکی از مدعیان تازه در فوتبال آسیا متولد شده است. بعد از ۶ سال انتظار، اولسان قصه ناتمام در آسیا را تمام کرد. آن‌ها در فصل ۲۰۱۲ در حالی که با ۲۷ گل زده بهترین خط حمله رقابت‌ها را در اختیار داشتند، با غلبه سه گله بر الاهلی عربستان در فینال، مقتدرانه جام لیگ قهرمانان را بالای سر بردند.

اولسان در مجموع ۸ دوره در لیگ قهرمانان آسیا با فرمت جدید حضور داشته که از این بین، ۵ مرتبه جواز حضور در دور حذفی را کسب کرده‌اند. ببرهای کره‌ای در هر چهار دوره اخیر لیگ قهرمانان نیز شرکت داشته که در سه فصل اخیر، لااقل به یک هشتم نهایی رسیده‌اند و حالا دوباره پس از ۸ سال، طعم حضور در نیمه نهایی را برای سومین بار تجربه می‌کنند.
 
فصل جاری؛ یادآور قهرمانی ۲۰۱۲
اولسان هیوندای پس از آنکه با شکست برابر جونبوک موتورز از کسب سومین عنوان قهرمانی در کی لیگ ناکام و در فینال از فتح جام حذفی باز ماند، حالا دنبال ماجراجویی در آسیا و جبران مافات است. آن‌ها در دور گروهی با شانگهای شنهوا، اف سی توکیو و پرث گلوری استرالیا همگروه شده و در حالی که پیش از تعطیلی رقابت‌ها در خانه متوقف شده بودند، با از سرگیری دوباره مسابقات جان تازه‌ای گرفته و با پیروزی در هر پنج دیدار باقی مانده، مقتدرانه با ۱۶ امتیاز بالاتر از نماینده ژاپن و چین جا گرفته و به عنوان صدرنشین گروه F پا به دور حذفی مسابقات گذاشتند.

اولسان هیوندای در مرحله یک هشتم نهایی نیز به روال پیروزی‌هایش ادامه داد و به آسانی با سه گل ملبورن ویکتوری استرالیا را شکست داد. آن‌ها در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان حریف بیجینگ گوان چین شدند که پیش از این هرگز طعم شکست را در این تورنمنت نچشیده بود اما دو گل جونیور نگرئو آن‌ها را نیز از پیش رو برداشتند.
 
بهترین خط حمله و دفاع لیگ قهرمانان در اختیار اولسان!

تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال/ اولسان هیوندای حریف پرسپولیس شد

یکی از نکات قابل توجه نماینده پرقدرت کره، آمار بی‌نظیر این تیم در دفاع و حمله است. اولسان علاوه بر آنکه با ۱۹ گل زده بهترین خط حمله لیگ قهرمانان را در اختیار دارد، تنها ۶ گل دریافت کرده و بدون احتساب دیدار امروز، باید لقب بهترین خط دفاعی را به همراه پرسپولیس نیز به نام آن‌ها سنجاق کرد. این در حالی است که پرسپولیس تا پایان نیمه نهایی ۶ گل خورده این عنوان را در اختیار داشت. چنین شرایطی برای هواداران ببرهای کره‌ای، یادآور فصل ۲۰۱۲ و ایستادن بر بام آسیا است. آن‌ها در سال ۲۰۱۲ که موفق شدند لیگ قهرمانان را فتح کنند نیز با ۲۷ گل زده، آمار چشمگیری در حمله داشتند.
 
زوج مخوف برزیلی_نروژی در خط آتش
نقش اصلی این درخشش در خط حمله را دو فوروارد خارجی و با کیفیت برای اولسان بازی می‌کنند. جونیور نگرئو برزیلی، آقای گل فصل پیش کی لیگ به همراه جانسن نروژی زوج مخربی هستند که تا این مرحله در مجموع نیمی از گل‌های اولسان را وارد دروازه حریفان کرده و نگرئو با پنج و جانسن با ۴ گل زده، از شانس‌های جدی کسب آقای گلی این فصل از رقابت‌ها نیز هستند. بازی برابر چنین مهاجمان زهر داری می‌تواند هر دفاعی را به دردسر بیندازد.

اولسان هیوندای، دو برابر گران‌تر از پرسپولیس!
از نگاه ترانسفرمارکت، اولسان هیوندای ۱۸ میلیون و ۸۰ هزار یورو قیمت گذاری شده است؛ مبلغی که دو برابر پیش بینی این سایت از بازیکنان پرسپولیس است. گران قیمت‌ترین بازیکن اولسان، وینگر چپ آن‌ها یعنی این سئونگ کیم است که بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو ارزش گذاری شده است. آن‌ها با داشتن هشت بازیکن بالای یک میلیون یورو، اختلاف فاحشی با سرخ‌پوشان ایرانی دارند.


منبع:
1. مهر/ با غلبه بر یاران اینیستا؛ اولسان هیوندای حریف پرسپولیس در فینال آسیا شد
2. ایمنا/ از ببرهای کره‌ای تا گانگسترهای آسیا/ حریف پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا را بشناسید + جزئیات
3. مهر/ اظهارات سرمربی و بازیکن اولسان هیوندای درباره تقابل با پرسپولیس
3. ورزش سه/ تکرار فینال ایرانی – کره ای پس از 10 سال


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.