پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

فینال لیگ قهرمانان 2020 آسیا میان پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی در 19 دسامبر (29 آذر) در دوحه برگزار خواهد شد.
پنجشنبه، 27 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!
به گزارش راسخون؛ هیجان و استرس برای برگزاری دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا به اوج خود رسیده است. پس از برگزاری دیدارهای مختلف در گروه های غرب و شرق آسیا، بالاخره چهره دو تیم حاضر در فینال مشخص شد و پرسپولیس و اولسان هیوندای روز شنبه 29 آذر به   ساعت 15:30 به وقت ایران مصاف هم می روند. کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که تیم قهرمان بر خلاف سال‌های قبل تنها در یک بازی مشخص خواهد شد و به این ترتیب برای نخستین بار خبری از بازی رفت و برگشت نیست. از کل رقابت های لیگ قهرمانان آسیا 2020 حالا فقط یک مسابقه مانده  تا قهرمان قاره کهن را حدودا یک ماه دیرتر از زمان مرسوم خود معرفی کند. پرسپولیس البته از مدتها قبل صعود خود به فینال آسیا را قطعی کرده بود؛ زمانی که موفق شد در دیداری نفس گیر النصر عربستان را در ضربات پنالتی شکست دهد. اما به دلیل نیاز به برگزاری ادامه تورنمنت به شکل متمرکز در کشور قطر، مسابقات منطقه شرق دیرتر از غرب آسیا پیگیری شد و نهایتا روز یکشنبه، اولسان هیوندای کره جنوبی موفق شد در یک بازی دشوار از سد ویسل کوبه ژاپن بگذرد و جواز رویارویی با پرسپولیس ایران در فینال را به دست آورد.
 

تاریخچه پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

تیم فوتبال پرسپولیس تاکنون در مسابقات آسیایی در مجموع در ۱۲۲ بازی به میدان رفته است. ۳۸ بازی، ۱۹ برد، ۱۰ تساوی، ۹ باخت، ۶۱ گل زده و ۳۴ گل خورده حاصل عملکرد پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا بوده است.

سرخ‌ها همچنین ۴ بار به مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات رسیده‌اند.
 
جام در جام آسیا
۱۸ بازی، ۸ برد، ۷ تساوی، ۳ باخت، ۲۸ گل زده و ۱۲ گل خورده حاصل تلاش تیم پرسپولیس در این مسابقات بوده است. سرخپوشان ۲ بار به فینال این مسابقات راه یافته و یکبار قهرمان و بار دیگر نایب قهرمان شده‌اند. پرسپولیس یک بار با غلبه بر الهلال و بار دیگر با برتری مقابل المحرق بحرین با گل محمدحسن انصاری‌فرد قهرمان جام در جام باشگاه‌های آسیا شد و یک بار دیگر با قبول شکست ناباورانه در تهران مقابل نیسان ژاپن در فینال، نائب قهرمان شد.
 
لیگ قهرمانان آسیا
۶۶ بازی، ۳۱ برد، ۱۵ تساوی، ۲۰ باخت، ۸۴ گل زده و ۷۰ گل خورده حاصل حضور پرسپولیس در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بوده است. سرخ‌ها با ۲ بار حضور در فینال و یک بار حضور در نیمه نهایی (در مجموع ۳ حضور در جمع ۴ تیم برتر) موفق‌ترین تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هستند.

تیم پرسپولیس در ادوار مسابقات آسیایی، مجموع ۱۲۲ بازی، ۵۸ برد، ۳۲ تساوی و ۳۲ باخت را برجای گذاشته است. شاگردان گل محمدی امیدوار هستند تا دومین فینالشان در لیگ قهرمانان آسیا با قهرمانی در این مسابقات همراه باشد.
 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!


ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل اولسان هیوندای 

 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

پرسپولیس در حالی خود را بری تقابل برابر اولسان هیوندای در فینال لیگ قهرمانان 2020 آماده می‌کند که در مقایسه با بازی برگشت دو فصل قبل در فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 2018، 7 غایب را در ترکیب اصلی خود می‌بیند.

علیرضا بیرانوند، شایان مصلح، شجاع خلیل‌زاده، محسن ربیع‌خواه، آدام همتی، گادوین منشا و علی علیپور، نفراتی بودند که در فینال آخر برابر کاشیما در تهران در ترکیب پرسپولیس حضور داشتند اما در نهایت رفت و آمدهایی که در پرسپولیس رخ داد، به گونه‌ای رقم خورد که در حال  حاضر این 7 نفر نتوانند در این فینال سرخ‌پوشان را همراهی کنند.

به نظر می رسد حامد لک، محمدحسین کنعانی زادگان، سیدجلال حسینی، مهدی شیری، سعید آقایی، سیامک نعمتی، میلاد سرلک، احمد نوراللهی، بشار رسن، امید عالیشاه و مهدی عبدی بازکنانی باشند که مقابل اولسان هیوندای بازی خواهند کرد.
 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!


آشنایی با تیم اولسان هیوندای

 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

تیم اولسان هیوندای که امسال در لیگ کره جنوبی در دو جام داخلی لیگ و حذفی قافیه را به چونبوک موتورز واگذار کرد و به مقام دومی بسنده کرد، حریف قدرتمندی برای پرسپولیس است. تیمی که ریشه آن به کارخانجات کشتی سازی در کره جنوبی بازمیگردد.

در زیر، مرور کوتاهی داریم بر تاریخچه و افتخارات اولسان هیوندای، حریف پرسپولیس در بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا:
 
این تیم در 6 دسامبر 1983 به عنوان چهارمین تیم فوتبال حرفه ای کره با نام تیم فوتبال هیوندای تایگر یا هورانگی تأسیس شد. هورانگی در زبان کره ای به معنای ببر است. نمادی که هم اکنون نیز در لوگوی این تیم کره ای دیده می شود. آنها تنها یک سال پس از تأسیس زمان نیاز داشتند تا وارد لیگ حرفه ای کره جنوبی شوند. آنها چهارمین تیم فوتبال حرفه ای فوتبال کره جنوبی هستند.
 
افتخارات داخلی
آنها دوبار و در سالهای 1996 و 2005 در لیگ کره جنوبی قهرمان شده اند. آنها 9 بار تا پای قهرمانی کی لیگ رفتند ولی از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماندند. دو دوره از این 9 دوره، در 2 سال اخیر بوده است. آنها در سالهای 2019 و 2020 قهرمانی کره جنوبی را به تیم چونبوک موتورز واگذار کردند. 

آنها طی 4 سال اخیر 3 بار به فینال جام حذفی راه یافتند که تنها در سال 2017 موفق شدند عنوان قهرمانی را کسب کنند. آنها 5 قهرمانی در رقابت های لیگ کاپ کره جنوبی دارند. رقابت هایی که از سال 2012 برگزاری آن لغو شد.
 
یک قهرمانی در آسیا
جدا از افتخارات این تیم در سطح داخلی، اولسان در سطح آسیا نیز یک بار موفق به فتح لیگ قهرمانان قاره کهن شده است جایی که این تیم کره‌ای موفق شد در سال ۲۰۱۲ با پیروزی ۳ بر صفر برابر الاهلی عربستان به عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برسد تا این جام را نیز در ویترین افتخاراتشان داشته باشند.
 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

آنها در آن فصل در گروه F با تیم های بریزبن رور استرالیا، بیجینگ گوان چین و اف سی توکیو ژاپن همگروه بودند. آنها با 4 برد و دو مساوی به عنوان تیم نخست راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند. آنها در تک بازی با کاشیوا ریسول، با گل دقیقه 90 لی کئون هو 3 بر 2 برنده و راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند.
اولسان در مرحله یک چهارم نهایی در مجموع 2 بازی رفت و برگشت 5 بر صفر از سد الهلال گذشت، در مرحله نیمه نهایی نیز 5 بر یک بنیادکار را مغلوب کردند و در بازی پایانی با گل های کواک تائه هوای، رافینیا و سئونگ یانگ کیم با قاطعیت به مقام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا دست یافتند.


تحلیل بازی های اولسان در لیگ قهرمانان آسیا 2020

 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

اولسان در این دوره از مسابقات ۲۱ گل به ثمر رسانده و خط حمله فوق‌العاده زهرداری دارد. آنها در هشت بازی برگزار شده در قطر به هشت برد رسیده‌اند و در هر مسابقه حداقل ۲ گل را به ثمر رسانده‌اند. در سوی مقابل سه کلین‌شیت هم برایشان به ثبت رسیده و مانند پرسپولیس فقط ۶ گل دریافت کرده‌اند.

اولسان در خط دفاعی حداقل روی کاغذ تیم بسیار خوبی نشان داده اما در عمل، شاگردان کیم دو هون، آسیب پذیر هستند و گل زدن به آنها راحت‌تر از چیزی است که در باور عموم انتظار می‌رود. اولسان در این فصل ۶ گل خورده که پنج گل در نیمه دوم و یک گل در نیمه نخست بوده است. تنها گلی که اولسان در ۴۵ دقیقه نخست دریافت کرده پیش از رسیدن به دقیقه یک بوده است! آنها در ثانیه ۵۷ گل خوردند و البته در پایان به برتری رسیدند.

اولسان در بازی اول مقابل توکیو، پیش از انتقال مسابقات به قطر، در برابر میهمان خود اف‌سی توکیو به تساوی یک بر یک رسید. تیم ژاپنی از روی یک حرکت تیمی و با ارسال یک پاس پشت مدافعان توانست بازیکن برزیلی‌اش را در موقعیت تک به تک ببیند و این بازیکن توپ را وارد دروازه کرد.

در بازی دوم و در حالی که اولسان با سه گل از شانگهای چین جلو بود؛ شاگردان چوی کانگ هی توانسند از  روی یک ارسال از سمت راست و با یک ضربه سر تماشایی به گل برسند و فاصله را در دقیقه ۸۹ به ۲ گل کاهش دادند.
 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

در بازی سوم تیم پرث گلوری حریف اولسان بود و موفق شد در دقیقه ۷۱ با شوتی از پشت محوطه جریمه به گل برسد. گلر تیم اولسان می توانست این شوت نه چندان محکم را دفع کند اما موفق به انجام این کار نشد. در ادامه تیم کره‌ای ۲ گل زد و به برتری رسید.  در دیدار برگشت برد ۲ بر صفر نصیب تیم اولسان شد و آنها رقیب استرالیایی خود را دبل کردند.

مصاف مجدد با اف‌سی‌توکیو و این بار دریافت گل در ثانیه ۵۷. این تنها گلی بودکه اولسان در نیمه اول خورد. گلی که مانند گل نماینده استرالیا از یک شوت نه چندان محکم به دست آمد. بازیکن تیم ژاپنی سمت راست دروازه جو سو هوک را نشانه رفتند و بازهم این گلر نتوانست مقابلش عملکرد خوبی داشته باشد. او به هیچ عنوان دروازه بان شوتگیری نیست.

بازی ششم و جدال با شانگهای شنهوای چین. در دقیقه ۶۰ تک گل نماینده چین زده شد. آنها به خوبی مدافعان اولسان را تحت فشار قرار دادند و توپگیری کردند. در ادامه و در دهانه دروازه توپ برگشتی به گل تبدیل شد اما خللی در پیروزی درخشان اولسان به وجود نیامد.

ملبورن ویکتوری و بیجینگ گوان در مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی موفق نشدند به دروازه اولسان برسند و نماینده کره بدون مشکل راهی دور نیمه‌نهایی شد. آنها در این مرحله رو در روی ویسل کوبه ژاپن قرار گرفتند و در حالی که با یک گل عقب بودند در نهایت به پیروزی ۲ بر یک دست پیدا کردند و به فینال رسیدند. تک گل نماینده ژاپن به وسیله مدافع این تیم زده شد. گلی کاملا تمرین شده که با اشتباه گلر متزلزل اولسان به ثمر رسید. ویسلی‌ها کرنر را از سمت راست به صورت کوتاه و کاتبک ارسال کردند و بازیکن تیم ژاپنی ضربه را به مرکز دروازه زد اما از زیر دستان دروازه‌بان گذشت و به گل تبدیل شد.
 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

حالا شاگردان یحیی گل‌محمدی مقابل این تیم قرار می‌گیرند. تیمی که در درون دروازه با مشکل جدی روبروست و با ایجاد پرس سنگین به اشتباه می‌افتد. زدن شوت از راه دور به شدت تجویز می‌شود چرا که جو سو هوک اصلا گلر شوت‌گیری نیست و نشان داده از راه دور بهتر گل می‌خورد. بازیکنانی چون احمد نوراللهی، میلاد سرلک و سیامک نعمتی اعتماد به نفس زدن چنین ضرباتی را دارند.
 

داور فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ معرفی شد

 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر داد عبدالرحمن الجاسم، داور قطری قضاوت دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 میان پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی را برعهده دارد.

رمضان سعید النعیمی و سعود احمد دو کمک داور قطری در کنار الجاسم قضاوت می کنند. خمیس  محمد هم به عنوان کمک داور ویدئویی(VAR) فعالیت می کند.
دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 شنبه آینده ساعت 15:30 به وقت تهران در ورزشگاه الجنوب دوحه برگزار می شود.


پرسپولیس-اولسان؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره

 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

جلال چراغپور تحلیلی درباره دیدار تیم پرسپولیس مقابل اولسان هیوندای کره جنوبی ارائه داد و به تحلیل روش حمله تیم پرسپولیس، راه‌های مقابله با سیستم هجومی تیم کره و سبک بازی دو تیم پرداخت که می‌توانید متن تحلیل چراغپور درباره این مسابقه را در زیر بخوانید:

«ما هر از گاهی با تیم‌ کره روبرو می‌شویم، به طور متوسط شاید هر چهار سال یا هر سه سال یک‌ بار با تیم‌ ملی این کشور مواجه می‌شویم، در نتیجه در وهله اول چیزی که ما را تهدید می‌کند این است که شاید ما چگونه حرکت دادن توپ توسط این تیم را گم بکنیم، چون دیر به دیر با هم بازی می‌کنیم. در نتیجه شناخت زیادی از تیم‌های کره‌ای نداریم. مثل اینکه گاهی وقتی مدتی با تیم‌های عربی بازی نمی‌کنیم، روش بازی آن‌ها را هم گم می‌کنیم اما وقتی بازی‌ها به طور متمرکز برگزار شد، پرسپولیس رو به روز بهتر شد و حتی اگر 10 بازی دیگر هم انجام می‌داد برنده می‌شد. چون با تیم‌های عربی آدابته شده بود. پس اولین چیزی که ما را تهدید می‌کند این است که روش بازی تیم‌های کره‌ای را نمی‌دانیم.
 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

دومین چیزی هم که ممکن است پرسپولیس را اذیت کند، این است که پرسپولیس در این فصل از دو، سه منظر نو شده است. منظر اول این است که بعد از چندین سال برانکو از پرسپولیس رفت و بعد از آن کالدرون هم خیلی تغییرات عمقی در تیم نداشت و سپس هم یحیی آمد. پس تغییر دوم این است که بعد از شش سال مربی ایرانی روی کار آمده است. نکته دیگر این است، یحیی با دگرگونی که در تیم داشت، هفت، هشت بازیکن به تیم اضافه کرد که تمام و کمال سلیقه او بودند. پس ما یک پرسپولیس کاملاً ایرانی را با یک تیم کاملاً شرقی رو به رو می‌کنیم. البته فوتبال ایران جزو فوتبال غرب آسیا نیست. فوتبال غرب آسیا یعنی فوتبال کشورهای عربی، ایران برای خودش یک کلاس جداگانه دارد.

پس در فینال لیگ قهرمانان آسیا دو سبک در مقابل هم بازی خواهند کرد، فوتبال شرق آسیا و فوتبال ایران. درباره خصوصیات تیم حریف هم باید اشاره کنیم که معمولاً تیم‌های ملی هر کشور از تیم‌های تراز اول باشگاهی آن کشور ضعیف‌تر هستند. مثلاً تیم ملی انگلستان از تیم منچستر یا آرسنال ضعیف‌تر بازی می‌کند. یا تیم ملی اسپانیا از تیم رئال مادرید و بارسلونا ضعیف‌تر است. الان هم باید بدانیم بازی با اولسان از بازی با تیم ملی کره سخت‌تر و پیچیده‌تر است. این هم یکی خصوصیات این بازی است.
 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

با همه صحبت‌هایی که درباره تیم اولسان می‌کنند، چیزی که از زیر ذره‌بین بیرون می‌آید این است که این تیم از یک فوتبال دو یا سه نفر استفاده می‌کند که بین حفره یا فاصله بین دو خط پرسپولیس به وجود می‌آید. یعنی فاصله بین سید جلال حسینی و حسین کنعانی‌زادگان و کمال کامیابی‌نیا و سرلک. یعنی اگر بین این بازیکنان فاصله‌ای بیشتر از 5 متر به وجود بیاید،‌ تیم اولسان دقیقاً برای همین فضا نقشه دارد و با همین تاکتیک تمام گل‌های خودش را زده است. روش بازی تیم اولسان یک بازی دو نفره ،‌ به اضافه یک نفر اضافه است. پس اگر مسئولان فنی پرسپولیس بتوانند این معادله را حل کنند از اولسان گل نخواهند خورد.
برای ضربه زدن به تیم اولسان، می‌توانیم به دو نحو بازی کنیم. در یک روش می‌توانیم از رمضانی استفاده کنیم، و در یک روش دیگر از عبدی. اولا هنوز نمی‌دانیم چطور می‌خواهیم بازی کنیم اما در یک روش مهاجم ما می‌تواند دفاع حریف را به عمق بکشد و روی توپ‌های بلند ضربه اول را بزند، مهاجمان می‌توانند استفاده کنند. به نظرم این بهترین روشی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، ضمن اینکه این سوال الان مطرح شده است که آیا لغو بازی با ذوب‌آهن به پرسپولیس لطمه زده است یا خیر؟ در درجه اول باید بدانیم که هیچ تیمی در ایران پیچیدگی تیم اولسان کره‌ را ندارد که ما بازی آن را شبیه‌سازی کنیم و بگوییم بازی با فلان تیم، پیش بازی فینال بود. این حرف غلطی است. نه تنها ذوب‌آهن بلکه هیچ تیم ایرانی نمی‌تواند شبیه‌سازی برای بازی با تیم کره‌ای باشد. بازی با ذوب آهن اولاً ممکن بود خستگی و شاید هم آسیب‌دیدگی هم به تیم بدهد.
 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

کادر فنی پرسپولیس کار خوبی که انجام داد بعد از لغو بازی با ذوب‌آهن، یک بازی درون تیمی گذاشت . در این بازی درون تیمی بازیکنان ضمن اینکه مواظب هم بودند، یک بازی خوب انجام دادند. این خیلی کار خوب و مثبتی بود. پس لغو بازی با ذوب‌آهن هیچ لطمه‌ای به پرسپولیس نمی‌زند.
 
پرسپولیس - اولسان هیوندای؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره جنوبی!

در مجموع اگر ما بتوانیم دو عامل را کنترل کنیم تیم کره‌ای قابل بردن است. با توجه به اینکه دو دفاع وسط این تیم اشتباهاتی دارند، با فیزیک آرمان رمضانی اگر با توپ بلند به دفاع حریف عمق بدهیم و رمضانی توپ اول را بزند یا ما توپ دوم را به دست بیاوریم و بازی کنیم، می‌توانیم موفق باشیم. اگر با این استراتژی به بازی برویم و این را به حریف تحمیل کنیم و اجازه ندهیم اولسان به مربع جلویی تیمش بیاد، می‌توانیم برنده باشیم. تیم حریف در مربع جلو خیلی خوب بازی می‌کند، مربعی که برای ما با سید جلال حسینی، کنعانی‌زادگان،‌ کامیابی‌نیا و سرلک تشکیل شده است و اگر تیم اولسان در این منطقه فضا به دست بیاورد، خطرناک است. این تیم به همه حریفانش هم اینطور گل زده است. به نظرم کادرفنی بهتر است بازی‌های حریف را با دقت آنالیز کند و حرکات تاکتیکی سه نفر جلویی این تیم را کاملاً کنترل کند».

منبع:
1. ورزش سه/ ببرهای خطرناک یا گربه‌های خسته، اولسان کدام است؟
2. ورزش سه/ اولسان، تیمی با ریشه در دل کارخانه کشتی سازی!
3. ایرنا/ برسد به دست یحیی و پرسپولیسی‌ها؛ چگونه و چه زمانی به اولسان گل بزنید؟
4. موج/ داور فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ معرفی شد
5. دیلی فوتبال/ ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل اولسان هیوندای برای بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰
6. برنا/ در مقایسه با فینال قبل؛پرسپولیس با 7 غایب در برابر اولسان هیوندای!
7. افکار نیوز/ تاریخچه پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا
8. مشرق نیوز/ پرسپولیس-اولسان؛ جدالی سخت‌تر از بازی با تیم ملی کره

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.