داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

بایا یا baya.ir‌ نام یک سامانه معرفی کالا و خدمات در ایران است که در چند وقت اخیر تبلیغات گسترده ای در شبکه های صدا و سیما داشته است و در یک ماه نزدیک به 600 میلیارد تومان اگهی تبلیغاتی داشته است. براساس بررسی‌ها آگهی تبلیغاتی «بایا» طی یک ماه اخیر از ۹ شبکه تلویزیونی شامل شبکه یک، دو، سه، شبکه تهران، آی‌فیلم، ورزش، نمایش، نسیم و تماشا پخش‌شده است.
پنجشنبه، 27 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!
به گزارش راسخون؛ امکان ندارد که در چند روز گذشته رادیو یا تلویزیون‌تان روشن بوده باشد و تبلیغ «بایا» را ندیده یا نشنیده باشید، البته اگر در معرض هیچ کدام از این‌ها هم نبوده و فقط یک سر به شبکه‌های مجازی زده باشید حتما انواع و اقسام شوخی‌هایی که با سیامک انصاری برای حضور در تبلیغات طولانی، اغراق آمیز و تکرارشونده بایا می‌شود به چشمتان خورده است مخصوصا شوخی با لحظه‌ای که انصاری با تاکید می‌گوید حالا بایا همه زندگی‌اش شده است.

از ماجرای حضور سیامک انصاری در تبلیغات همه جانبه بایا (بیلبورد، تیزر رادیویی و تلویزیونی، شبکه‌های مجازی و…) که بگذریم بد نیست نگاهی به خود بایا بیندازیم و ببینیم در مقایسه با رقیب قدیمی‌ترش یعنی دیجی‌کالا چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. 

وارد سایت بایا که می‌شویم این نوشته را می‌بینیم: «مصرف کننده گرامی، بایا در حال ثبت نام و ارزیابی تامین کنندگانِ محترم می‌باشد، به زودی فروش کالا و ارائه خدمات در سراسر کشور آغاز خواهد شد.»

بقیه بخش‌های سایت هم چندان در تناسب با تبلیغات همه جانبه بایا به نظر نمی‌رسد مثلا با یک توضیح کلی و کلیشه‌ای درباره خدمات بایا مواجهیم و چیزی درباره اینکه مزیت استفاده از بایا نسبت به رقبای جا افتاده‌اش چیست نمی‌بینیم و البته با یک گرافیک ساده رو‌به‌رو هستیم که تصویر سیامک انصاری چشم‌گیرترین بخش آن است.

اینطور که به نظر می‌رسد بایا روی حضور سیامک انصاری در تبلیغاتش حساب زیادی باز کرده و احتمالا فعلا فقط می‌خواهد از طریق این حضور تکرارشونده اسمش را به گوش مخاطب برساند و بعد کار‌های ضروری دیگر را شروع کند. عجیب‌تر اینکه بایا همین حالا در اول کار که مشغول تلاش برای شناخته شدن است از تامین کننده‌ها و تولید کننده‌ها ۱۵۰ هزار تومان برای بررسی اسناد آن‌ها مطالبه می‌کند، کاری که باز هم با رفتار مجموعه‌ای که تازه می‌خواهد خودش را در حد و اندازه‌های فروشگاه‌های بزرگ کالا و خدمات مطرح کند همخوانی چندانی ندارد.
 

بایا چیست؟

 
داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

بایا، شبکه فروش کالا و خدمات است، ده‌ها نمونه دیگر آن در کشور درحال فعالیت هستند. این مجموعه وابسته به هلدینگ توسکا زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صداوسیما است، همان هلدینگی که کنسرسیوم های تبلیغات تلویزیون را در انحصار خود دارد. مجری تبلیغات «بایا» یک شرکت تبلیغاتی است که از این نوع تبلیغات گسترده طی چند وقت اخیر در رسانه ملی انجام داده است و مراودات آن با صدا و سیما بر پایه درصدی از فروش و تبلیغات در رسانه ملی است. سیامک انصاری به عنوان مجری تبلیغ کننده بایا، هنرمندی است که برای هر بازی در سریال‌های 15 تا 20 قسمتی، کمتر از چند میلیارد تومان دستمزد نمی‌گیرد و با توجه به سریال او که این روزها در شبکه سوم سیما پخش می‌شود این شایعه بیش از هر زمان دیگری وجود دارد که آن شرکت تبلیغاتی که تبلیغات بایا را همراه با صدا و سیما انجام می‌دهد، مقداری در بایا سهام دارد. این شرکت تبلیغات در صدا و سیما را به‌صورت اسپانسری در اختیار می‌گیرد و روی درصد سود حاصل از فروش محصولات درصدی از سود را به خود اختصاص می‌دهد. وقتی درصد سودی که بایا از فروش محصولات شرکت‌های دیگر که 30 درصد اعلام شده را در نظر می‌گیریم، این شایعه بیشتر قوت می‌گیرد، چون استارت‌ آپ‌ها و پلتفرم‌های دیگر که در این زمینه فعالیت دارند، درصد برداشت سودشان از فروش محصولات 8 تا 9 درصد قیمت روی بسته و جنس است. پس این موضوع می‌تواند دست‌اندرکاری چندین شرکت دولتی همچون دانش پارسیان، بازنشستگی صداوسیما، شرکت تبلیغاتی مذکور را در تبلیغات بزرگ بایا تقویت نماید.
 


بزرگتر بایا چه کسی است؟

با کمی جست‌و‌جو می‌فهمیم بایا که گویا یک سایت ارتباطی بین تامین‌کننده‌ها و مصرف‌کننده‌هاست به شرکت «دانش پارسیان» تعلق دارد؛ شرکتی که با مراجعه به سایتش می‌بینیم پشتیبان و مجری طرح‌های بزرگ دولتی است مثل سامانه سیب وزارت بهداشت، سامانه الکترونیکی کووید ۱۹ و سامانه الکترونیکی ثبت نام اصناف و صنایع.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارسیان هم ابراهیم بای‌سلامی است برادر یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی. کمی که عقب‌تر برویم می‌بینیم شرکت دانش پارسیان سوم بهمن سال ۱۳۹۴ به عنوان زیر مجموعه ایران‌داک یا همان پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برای استفاده از دستاورد‌های پژوهشی ایران‌داک تاسیس شد.

حالا خود ایران‌داک زیر مجموعه کجاست؟ وزارت علوم تحقیقات و فناوری، یعنی احتمالا بتوان بایا را در نهایت یک مجموعه‌ای با پشتوانه قوی نامید که در عرصه سامانه‌های خرید و فروش اینترنتی فعال شده است. بعضی‌ها بایا را از نظر وابستگی به مجموعه‌های دولتی با «با سلام» مقایسه می‌کنند، مجموعه‌ای که در زمینه فروش محصولات روستایی فعال است، اما به تازگی تلاش‌هایی هم برای حضور در بازار‌های دیگر کرده، اما هنوز نمی‌توان آن را رقیب جدی برای فروشگاه‌های آنلاین بزرگ دانست. تا روز شروع به کار بایا چیزی نمانده و احتمالا بیشتر دربا‌ره‌اش خواهید شنید.


شرایط استفاده از خدمات سامانه بایا

 
داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

اگر خواهان استفاده از خدمات بایا به عنوان شخص حقوقی یا حقیقی هستید باید بدانید که باید شرایط استفاده از خدمات را بدانید. به دلیل آنکه احتمالا بخشی از هموطنان، خواستار ثبت اطلاعات در این سامانه باشند، درباره شرایط استفاده از خدمات سامانه بایا اطلاعاتی ارائه شده است که باید دقت مطالعه کنید.

هر خدماتی که از این سایت دریافت می کنید، مشمول شرایط و ضوابطی است. بایستی شرایط را قبول کرده و در بخش ثبت نام، تیک مطالعه این شرایط که در زیر آمده را بزنید. قرارداد شما با این سامانه به صورت مکتوب امضا می شود.

رابطه شما با بایا بر اساس قوانین تجارت و قوانین تجارت الکترونیک ایران خواهد بود.

بدانید که قرارداد شما با شرکت دانش پارسیان (سهامی خاص) است و نه صرفا یک سایت. کالا و خدمات ارائه شده در سامانه باید مجاز باشد. اگر محصول بدلی یا fake‌ دارید، قابلیت عرضه ندارد. هر تامین کننده ای باید یک نماینده به سامانه معرفی کند. همه تعاملات با این فرد خواهد بود و در قبال کالا و خدمات ارائه شده مسئول خواهد بود.

اگر قصد ثبت نام در این سامانه دارید با گواهینامه های رسمی و مجوزهای لازم را از نهادهای ذیربط اخذ کرده باشید. خدمات و محصولات شما به عنوان تامین کننده کالا و خدمات بایستی با اصل رقابت پذیری همراه باشد و تعرفه گذاری آن طبق قوانین کشور باشد.


وظایف تامین کننده کالا و خدمات در بایا

تامین کننده کالا و خدمات حقیقی یا حقوقی در بایا بایستی موارد زیر را در نظر داشته باشد:

تامین کننده کالا و خدمات بایستی استانداردهای ارائه محصول را رعایت کند.

تامین کننده کالا و خدمات بایستی کالای مورد درخواست مشتری را در اسرع وقت ارسال کند.

نوسانات ارز و عدم موجود و اشتباه در تحویل مورد قبول نیست.

هر خسارتی که به بایا بخورد از تامین کننده، اخذ می شود.

از محل مطالباتش برداشته می شود. حق فسح قرارداد یکطرفه بایا با تامین کننده کالا و خدمات وجود دارد.

تامین کننده کالا و خدمات در بایا بایستی صرفا خدماتی به مشتری دهد که از طریق بایا، دریافت و وجه آن پرداخت شده باشد.

اگر مشتری شما خواهان خدمات اضافی است، بایستی وی را برای ثبت موارد جدید در بایا راهنمایی کنید. اگر خدماتی داده و به بایا اطلاع ندهید، مصداق تقلب بوده و امکان فسخ قرارداد وجود دارد.

طبق ماده ۳۷ و ۳۸ قانون تجارت الکترونیک ایران، هر تامین کننده کالا در ایران بایستی محصول انصرافی مشتری را دریافت و وجوه را عودت کند. مرجع تشخیص عیب محصول، بایا است و با کارشناسان، تعیین تکلیف می کند.

اگر عیب در محصول احراز شود، تامین کننده مکلف به استرداد کالا و یا جبران خدمت است و کلیه هزینه ها باید جبران شود. تامین کننده کالا باید اعلام کند که مالک قانونی کالا یا داری حق فروش است.

با عنایت به الزام و التزام اشخاص از جمله بایا و یا تامین‌کننده به اجرای صحیح قوانین، تامین‌کننده مکلف است که کلیه قوانین مربوط به حیطه فعالیت خویش در بایا را رعایت و اجرا نماید.

تامین‌کننده مکلف است نسبت به ارائه محصول، کلیه استانداردهای بایا را رعایت و از ارائه محصول بصورت تقلب، قاچاق کالا، تخلفات تعزیراتی همچون گران‌فروشی یا کم‌فروشی، زیرفروشی (دامپینگ)، مواد مخدر (تخدیری، محرک و یا توهم‌زا) و محصولات غیربهداشتی اجتناب نماید.

در صورت تعقیب یا نظارت نهادهای ذی‌صلاح، تامین‌کننده شخصا پاسخگو خواهد بود به نحوی که هیچگونه تعرضی و یا خسارتی به بایا باز نگردد و در صورت ورود خسارات و یا تعرض به بایا، وجه التزام (خسارات یا جریمه قراردادی) متناسب با رفتار تامین‌کننده از وی مطالبه می‌گردد. در صورت وقوع موارد فوق، خسارات ناشی از عمل تامین‌کننده در توافق نامه سطح خدمات منعکس گردید.


محرمانگی در بایا


داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

تامین‌کننده متعهد به حفظ محرمانگی نام کاربری و رمز عبور درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده بوده و برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی، کلیه اقدامات لازم از جمله تغییر رمز عبور در دوره‌های متعارف و عدم افشای آن به اشخاص ثالث را مبذول خواهد داشت.

بدیهی است مسوولیت هرگونه سهل‌انگاری در حفظ نام کاربری و رمز عبور، مسوولیت‌های ناشی از استفاده از رمز عبور و به طور کلی فعالیت‌هایی که تحت حساب کاربری و یا رمز عبور انجام می‌پذیرد بر عهده تامین‌کننده می‌باشد.

در صورت بروز هرگونه مشکل یا تخلف یا سوء استفاده اشخاص ثالث، تامین‌کننده مسوول و پاسخگوی نهادها و مراجع ذیربط و جبران هرگونه خسارت احتمالی وارده است و باید در اسرع وقت نسبت به تغییر رمز عبور اقدام نماید.

تامین‌کننده مکلف است هرگونه مشکل احتمالی را سریعاً به بایا اعلام نماید و جهت حل و فصل آن همکاری لازم را داشته باشد. در غیر اینصورت مسوولیت هرگونه سوء استفاده از درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده یا خسارات ناشی از آن بر عهده تامین‌کننده است.

تامین‌کننده اقرار نمود هیچ یک از مواد و مفاد قرارداد حاضر به معنای شراکت یا وجود رابطه استخدامی از جمله کارگر و کارفرمایی فیمابین طرفین نبوده و نخواهد بود. ضمنا تامین‌کننده ضمن پذیرش مسوولیت مقرر در ماده ۱۲ قانون مسوولیت مدنی، بایا را از هرگونه مسوولیت مدنی، قراردادی و ضمان مصون می‌دارد.

تامین‌کننده کلیه مسوولیت‌های مترتب بر تامین و تهیه محصول، عرضه و نمایش در بایا و تحویل محصول به مشتری را به عهده گرفت و عدم اطلاع از قوانین و مقررات حاکم بر موضوعات فوق، رافع مسوولیت وی نیست.

تامین‌کننده مکلف است که از واگذاری حقوق و تکالیف خویش در ارائه محصول (کالا و خدمات) به هر شخصی و با هر عنوانی حتی وکالت، نمایندگی، جعاله، صلح پرهیز نماید. بدیهی است در صورت اطلاع بایا قرارداد فسخ و کلیه خسارات مطالبه می‌گردد.

تامین‌کننده مکلف است با رعایت قوانین و مقررات حاکم نسبت به صدور فاکتور به مشتری اقدام نماید.

قوانین و مقررات ذکر شده در بایا ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین تامین‌کننده مکلف به بررسی قوانین و مقررات در هر بار استفاده از آن می‌باشد و استفاده از بایا به معنی پذیرش تغییر در قوانین و مقررات آن است. اگر بعد از تغییر، تامین‌کننده همچنان با بایا همکاری نماید، به معنی آن است که شرایط جدید یا اصلاح‌شده را پذیرفته‌ است.
 

تعهدات بایا چیست؟

 
داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

بایا متعهد است تا با اختصاص فضای الکترونیکی و امکانات دیجیتالی به تامین‌کننده، متناسب با درخواست تامین‌کننده آنها را ارائه نمایند. مشروح نحوه تعامل به شرح درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده است. بایا متعهد است ساختار شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری متناسب با گستره محصولات قابل ارائه در بایا را تهیه و در درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده ارائه و بروزرسانی نماید.

‌بایا متعهد است آموزش کار با درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده را یکبار بصورت رایگان و الکترونیکی به نماینده تامین‌کننده ارائه دهد.

بایا متعهد است کلیه ابلاغ‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها را با سرشماره پیامکی ۱۰۰۰۲۱ و یا نشانی پست الکترونیکی crm@baya.ir انجام دهد.

در صورت تغییر سرشماره پیامکی و یا نشانی پست الکترونیکی، موضوع از طریق ارتباطی درگاه ارتباطی بایاو تامین‌کننده ابلاغ می‌گردد.

بایا متعهد است مبالغ مربوط به ارائه محصول به مشتری را به نیابت از تامین‌کننده دریافت نماید و طبق قوانین و مقررات حاکم، در وجه تامین‌کننده پرداخت نماید. پرداخت از طریق شبکه بانکی به منزله رسید آن است.
 

«بایا» نیامده پول می‌خواهد!/ 150 هزار تومان بابت بررسی مدارک

پلتفرم بایا، هنوز شروع به‌کار نکرده، اما در فرآینده ثبت نام بسیار پیچیده آن، ضمانت اجرائی یا وجه التزام، ضمانت‌نامه بانکی، اعتبارات اسنادی، اجاره نامه ملکی و... طلب می‌شود. نکته جالب زمانی است که از تولید‌کننده و کسب و کارها که می‌خواهند در بایا فعالیت کنند، مبلغ 300 هزار تومان (البته با تخفیف 50 درصد به مبلغ 150 هزار تومان) بابت بررسی اولیه اسناد و مدارک در همان ابتدای نام نویسی طلب می‌کند. اقدامی عجیب که در هیچ‌ یک از پلتفرم‌های مشابه سابقه ندارد. ضمن اینکه برای هریک از فروش‌هایی که در این شبکه انجام می‌دهید،‌ بسته به نوع خدمت باید بین یک تا شش درصد پورسانت به بایا بدهید. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان براین باورند که اعتماد به رسانه ملی و جایگاه ملی آن در میان مردم، نباید خدشه‌دار شود و با دریافت وجهی برای افرادی که می‌خواهند چند مدرک را راستی آزمایی کنند، به ضرر مردم و کسب و کارهایی که این رسانه اعتماد می‌کنند، قدم بردارد. روابط عمومی دیجی کالا، از این موضوع که آیا می‌توان در ابتدا مبلغی را کسب و کارها گرفت، ابراز بی‌اطلاعی کرد و معتقد است که این نوع گرفتن هزینه برای بررسی مدارک غیرمعمول است و فعلا تا زمانی‌که این پلتفرم رسما شروع به کار نکند، نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد.
 

دستمزد سیامک انصاری برای تبلیغات "بایا" چقدر است؟

 
داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

یکی از موضوعاتی که اخیرا درباره "بایا" خبرساز شده است حضور سیامک  انصاری بازیگر سینما و تلویزیون در تبلیغات این گروه است. 

روزنامه آرمان در این باره گزارش داده که سیامک انصاری برای حضور در تبلیغات گسترده تلویزیونی بایا حدود 10 میلیارد تومان پول دریافت کرده است. البته این گزارش به صورت رسمی تائید نشده است.

تبلیغات تلویزیونی بایا واکنش‌های زیادی را در شبکه های اجتماعی در پی داشته است. کاربران شبکه های اجتماعی معتقدند تبلیغات بایا "پرحجم" و "خسته کننده" است و در عمل هیچ ارزش و فایده ای هم ندارد. 


واکنش مردم به تبلیغات بایا

 
داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!
 

داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!
داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!
داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!
 
داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!

داستان «بایا» و سیامک انصاری/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!


منبع:
1. فرارو/ همه تناقض‌های تبلیغاتی فروشگاه اینترنتی بایا/ چند و چون تبلیغ «سلام من سیامک انصاری هستم»؛ بزرگتر بایا چه کسی است؟
2. آرمان ملی/ روزنامه آرمان ملی/ «بایا» نیامده پول می‌خواهد!
3. انتخاب/ تماشا کنید: بایا و یک دنیا ابهام / بایا متعلق به کیست و پول این تبلیغات گسترده را از کجا تامین می کند؟
4. روزیاتو/ داستان «بایا» و سیامک انصاری و شرایط استفاده از خدمات
5. فرارو/ ۵۸۳ میلیارد تومان برای یک تبلیغات "بایا" در تلویزیون؟

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.