چه کسانی با بیانات رهبر انقلاب غیرصادقانه رفتار کردند؟

جریان تحریف علیه عقلانیت ضد تحریم

جمله شرطی و معترضه رهبری پیرامون عدم تأخیر برای رفع تحریم‌ها، با تحریف گسترده در روزنامه‌ها و کانال‌های تلگرامی و صفحات مجازی اصلاح‌طلبان مواجه شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه گفتند که «رفع تحریم...
شنبه، 29 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جریان تحریف علیه عقلانیت ضد تحریم
کبری آسوپار: تیتر اصلی چند روزنامه اصلاح‌طلب در روز پنج‌شنبه پیرامون سخنرانی رهبری را ببینیم:
روزنامه شرق: «مقام معظم رهبری: اگر بتوان تحریم‌ها را لغو کرد، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم»
روزنامه ایران: «تحریم‌ها را باید عزتمندانه بر طرف کرد»
آرمان: «در رفع تحریم‌ها یک ساعت هم نباید تأخیر کرد»
روزنامه اعتماد: «نباید حتی یک ساعت در رفع تحریم تأخیر کنیم»

جمله شرطی و معترضه رهبری پیرامون عدم تأخیر برای رفع تحریم‌ها، با تحریف گسترده در روزنامه‌ها و کانال‌های تلگرامی و صفحات مجازی اصلاح‌طلبان مواجه شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه گفتند که «رفع تحریم دست دشمن است» و «ما که خودمان نمی‌توانیم رفع تحریم کنیم». مفهوم این جملات روشن است و آن اینکه ایشان انتظار سیاست و اقدامی غیراز تلاش برای رفع تحریم‌ها از مسئولان کشور دارند. در ادامه البته تأکید می‌کنند که «نمی‌گویم دنبال رفع تحریم‌ها نباشیم»، یعنی من که با رفع تحریم‌ها مخالف نیستم، اما... و آنچه پس از این، اما و اگر‌ها می‌آید، اصل موضع رهبری است. جملات بعدی ایشان مؤید این نظر است که توانایی رفع تحریم‌ها در ما وجود ندارد و درواقع، توضیح همان جمله است که ابتدا فرمودند؛ اینکه «رفع تحریم‌ها دست دشمن است و ما خودمان نمی‌توانیم». برای آنکه روشن شود مخالفتی با رفع تحریم‌ها ندارند، می‌گویند که «اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم.

البتّه چهار سال است تأخیر شده، از سال ۹۵ بنا بوده همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته بشود [امّا]تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده.» مفهوم جمله روشن است؛ جمله شرطی و معترضه‌ای است با لفظ «اگر» که یعنی نتوانستید تحریمی را «یک‌باره» لغو کنید، چهار سال از آن زمانی که رئیس‌جمهور گفته بود «تحریم‌ها یک باره لغو می‌شود» گذشته و تحریم‌ها «زیاد» هم شده است. گویی رهبری برای سخنان‌شان در باب اینکه رفع تحریم‌ها دست ما نیست، شاهد مثال می‌آورند؛ شاهدی از سخنانِ خود مدعیان تلاش برای رفع تحریم. حال دیگر چه وجهی دارد از رفع تحریم‌ها و عدم تأخیر یک دقیقه‌ای در صورت امکان آن بگویند، وقتی دیدیم و می‌دانیم و خود آقا هم می‌گویند امکان آن دست ما نیست؟ بله، وجهی ندارد و رهبری هم این را نگفته‌اند، اما اصلاح‌طلبان با بریدن و تیتر کردن یک بخش از سخنان ایشان که بدون ذکر جملات قبلی و بعدی، معنای دیگری می‌یابد، خواسته‌اند بگویند که رهبر انقلاب نظر بر رفع سریع تحریم‌ها دارند. آیا این ظلم به رهبری نیست که سخنان ایشان را با دیدگاه خودمان تغییر دهیم و حتی برعکس آنچه نظرشان بوده، نشان دهیم تا بگوییم رهبری با ما همراه است؟

اصلاح‌طلبان و دولت تدبیر و امیدی که بر سر کار آوردند، برای درست نشان دادن سیاست‌های خود در اداره کشور، از هیچ تحریفی رویگردان نیستند. وقتی توانستند از خونین‌ترین قیام شیعه، درس مذاکره بگیرند، یا برجامی را که با عملیات رسانه‌ای و چانه‌زنی در بالا و فشار از پایین، به نظام تحمیل کردند، به نام نظر کل نظام جا بزنند، دیگر تحریف یک جمله از رهبر انقلاب که لابد برایشان ساده است. گرچه که تحریف مواضع مهم یک فرد و نمایش چهره‌ای مخدوش از او، در واقع تحریف شخصیت اوست. به همین خاطر این نوشتار برای تذکر به اصلاح‌طلبان، این استادان تحریف و خدایگان مصادره و تخریب شخصیت، حرفی ندارد، بر آنان برای رعایت اخلاق حرفه‌ای حرجی نیست، به تحریف خو کرده‌اند، بار‌ها تاریخ را هم به گونه‌ای دیگر روایت کرده‌اند و شخصیت‌های انقلاب را به نفع خود و با دروغ مصادره کرده‌اند؛ انتظاری از آنان نیست، اما این نوشته به مخاطب می‌گوید که فریب نخورد. تیتر‌ها حتی وقتی بازتاب سخنان شخص اول مملکت است، می‌تواند گزیده‌ای باشد که واقعیت را به گونه‌ای دیگر و حتی برعکس نشان دهد و از سخنان رهبر انقلاب برای گذشتن از تلاش برای رفع تحریم، امر به تلاش برای رفع تحریم بسازد. از انتقاد رهبری به دولت، حمایت از دولت درآوردن، نامش کار حرفه‌ای رسانه نیست، دروغ‌گویی به مردم و ظلم به آقاست، فریب نخوریم.

پایگاه اطلاع‌رسانیKHAMENEI.IR نوشت: «کار جریان تحریف، آدرس غلط دادن برای حل مشکل تحریم است.» ۱۰/۵/۱۳۹۹ این عبارتی است که رهبر انقلاب در مردادماه امسال در خصوص رفتار جریانی بیان کردند که می‌خواهند درباره راه مقابله با تحریم آدرس غلط بدهند و بگویند «اگر می‌خواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل امریکا کوتاه بیایید». جریانی که بیانات اخیر رهبر انقلاب در روز چهارشنبه ۲۶ /۹ /۱۳۹۹ را که در آن خنثی‌سازی تحریم بر رفع تحریم مقدم دانسته شده بود، هم به‌صورت ناقص و تحریف شده بازتاب دادند.(1)
 

جریان تحریف علیه عقلانیت ضد تحریم/ چه کسانی با بیانات رهبر انقلاب غیرصادقانه رفتار کردند؟

مسیری که یک بار در مسئله برجام طی شد و نتیجه آن تشدید تحریم‌ها و تضعیف اقتصاد و پایین آمدن سطح معیشت مردم و  فرصت‌سوزی 7 ساله در استفاده از سایر ظرفیت‌های اقتصادی و بین‌المللی بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی و خانواده آن شهید والامقام، به مسئله مهم خنثی‌سازی تحریم‌ها پرداختند.

ایشان با تاکید بر اینکه "بیش از آنکه به‌فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم"، به مسئله رفع تحریم‌ها نیز اشاره کرده و فرمودند: نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تأخیر شده و از سال 95 که بنا بود همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته شود، تا امروز نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد.

رهبر انقلاب در ادامه راه رفع تحریم‌ها را "روش درست، عاقلانه، ایرانی ـ اسلامی و عزتمندانه" دانستند و تاکید داشتند "تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به‌دست شماست." و از مسئولان خواستند همانطور که می‌گویند باید با دنیا مذاکره کرد، با عنصر داخلی نیز مذاکره و اختلافات را حل کنند.

این بیانات رهبر انقلاب درباره رفع تحریم‌، با تحریف هایی مواجه شده؛ گروهی که از سابق وانمود می کردند رهبر انقلاب اساساً علاقه ای به رفع تحریمها ندارد این روزها و هفته ها هم تلاش می کنند که این بخش از بیانات ایشان را یا سانسور یا مصادره به مطلوب کنند. اما از سوی دیگر، برخی روزنامه‌های جریان حامی دولت هم از سوی دیگری به تحریف گسترده پرداختند و برخورد "نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ" با آن داشتند.
 
روزنامه‌های اعتماد، شرق، همشهری، ابتکار، آرمان ملی، شهروند، مردمسالاری و سازندگی با تیتر کردن این عبارت که "برای رفع تحریم‌ها حتی یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم" و بدون برجسته سازی وجه دیگری از فرمایشات ایشان در هفته های گذشته و حتی همین دیدار مورد اشاره که مهمترین راه برای رفع تحریمها را ناامید کردن غرب از وادادگی ایران توصیف میکردند، این رسانه ها اینگونه القا کردند که برای حل مشکلات کشور راهی جز رفع تحریم‌ها آنهم با همان روشی که جریان توافق بد میگوید، وجود ندارد! و رفع تحریم‌ها نیز مستلزم مسیری است که در 7 سال گذشته طی شده است.

بیانات مقام معظم رهبری آشکارا برهم زدن دقیق و عمیق این نکته است که اساساً دوقطبی واقعی در کشور، دوقطبی مذاکره یا عدم مذاکره نیست که برخی حامیان دولت و حتی گروه کوچکی از منتقدان دولت به آن دامن میزنند. دوقطبی واقعی بر سر عقلانیت و عدم عقلانیت تنظیم مناسبات با دشمن قداره ای مانند آمریکاست. عقلانیت جمهوری اسلامی صراحتاً قوی شدن و مقاومت فعال را توصیه میکند. تجویزی که هم دشمن را وادار به رفع تحریمها میکند و همزمان و مهمتر از آن این تحریمها خنثی میکند.

بدیهی است که اگر مواجهه قدرتمندانه و عاقلانه ایران محاسبات دشمن را به نحوی رقم بزند که غرب غارتگر و مدافعان او احساس کنند تحریم ایران بیشتر به ضرر آنهاست و یا تاثیری ندارد، چه راهی غیر از برداشتن تحریمها خواهند داشت؟ و یا در این صورت حتی اگر ادامه دهند چه کسی پیروز خواهد بود؟ ایشان تلاش برای رفع تحریم‌ها را نه تنها نفی نکرده بلکه آن را لازم و ضروری دانستند اما با دو پیش فرض مهم که متاسفانه در مذاکراتی که به برجام منتهی شد این دو مسئله رعایت نشد و در نهایت موجب تشدید تحریم‌ها شد.

اول اینکه، روش رفع تحریم باید درست و عاقلانه وعزتمندانه باشد و در ثانی، مهم‌تر از رفع تحریم بی‌اثر کردن آن و تلاش برای مستاصل کردن طرف مقابل در استفاده از حربه‌‌ی تحریم است. اگر با استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور، موتور اقتصاد به حرکت دربیاید، بلاشک طرف غربی نیز از سر ناچاری و استیصال مجبور به عقب نشینی خواهد بود که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شد: " باید در همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد، علم و فناوری و دفاعی قوی شویم چون تا قوی نشویم دشمنان از طمع، تعرض و تجاوز دست بر نخواهند داشت."

متأسفانه همانطور که سال 92 و در زمان روی کارآمدن آقای روحانی، استفاده از عباراتی همچون "خزانه خالی" یا "مواجه بودن دولت با انبوهی از بدهی" این پالس و سیگنال را به طرف غربی فرستاد که ایران در شرایطی است که هرگونه قراردادی را می‌توان به او تحمیل کرد و در ازای آن، امتیازات فراوانی گرفت، حال بعد از گذشت 7 سال، حال و هوای سال 92 با روی آمدن جو بایدن بار دیگر در حال تکرار شدن است و برخی جریان‌ها می‌خواهند با فرستادن سیگنال ضعف و استیصال، طرف مقابل را به وارد کردن هرگونه فشاری بر ایران آماده کنند.

مسیری که یک بار در مسئله برجام طی شد و نتیجه آن تشدید تحریم‌ها و تضعیف اقتصاد و پایین آمدن سطح معیشت مردم و  فرصت‌سوزی 7 ساله در استفاده از سایر ظرفیت‌های اقتصادی و بین‌المللی بود. این جریان در حقیقت با تحریف سخنان روز گذشته رهبر انقلاب، مسیر عقلانی که ایشان برای حل مشکلات -چه از طریق رفع تحریم و چه خنثی‌سازی آن- پیشنهاد کردند را نادیده گرفتند و نشان می‌دهد همچنان بر مسیر غیرعقلانی که در سالهای گذشته آن را تجربه کرده بودند اصرار دارند و با تحریف جریان عقلانی نظام نیز در حقیقت، مسیری را پیشنهاد می‌کند که به تشدید تحریم‌ها منجر خواهد شد. و البته گروه کوچکی نیز در سوی دیگر، بدون تبیین عقلانی و دقیق این موضع جمهوری اسلامی، مسیر را برای دولتیها به منظور ساختن دوقطبی‌های جعلی ساده می‌کنند.(2)
 

مزدوران حق‌التحریف

رهبر انقلاب روز چهارشنبه در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید والامقام در بخشی از بیانات‌شان که به موضوع عدم اعتماد به دشمن اختصاص داشت، فرمودند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی ‌کردن تحریم دست ما است؛ غیر از این است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند اما خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدم است، این درست است؛ بیشتر دنبال این باشیم. البته نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعا اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البته ۴ سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه‌ تحریم‌ها یکباره برداشته بشود [اما] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده. تأخیر شده [اما] اگر بتوانیم با روش درست، عاقلانه، با روش اسلامی و ایرانی، با روش عزتمندانه تحریم را برطرف کنیم، باید برطرف کنیم. اما به این نیندیشید؛ عمده به خنثی کردن تحریم بیندیشید که دست شما است و شما می‌توانید این کار را بکنید و دنبال کنید». 

در چنین شرایطی اما رسانه‌های حامی دولت بدون در نظر گرفتن مقدمه و موخره بیانات رهبر انقلاب و اینکه این قسمت از اظهارات ایشان در چه بستری بیان شده، این تیتر خاص را از بیانات روز چهارشنبه رهبر انقلاب که «در رفع تحریم‌ها یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم» برگزیدند. هر چند رهبر معظم انقلاب در دیدار روز چهارشنبه چنین جمله‌ای را بیان کردند اما همان‌گونه که در ابتدای این گزارش، متن آن بخش از اظهارات آیت‌الله العظمی خامنه‌ای آورده شده، منظور ایشان کنایه به افراد و مسؤولانی است که طی سالیان گذشته در توجیه مدل مذاکراتی خود درباره دستیابی به توافق هسته‌ای مدعی بودند در نتیجه این توافق تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود اما همین افراد با گذشت بیش از 4 سال از آن زمان، بدون آنکه پاسخی برای چرایی عدم تحقق وعده‌های قطعی خود بدهند بار دیگر همان وعده‌ها را تکرار می‌کنند. 

در واقع رهبر معظم انقلاب یک «استدلال عقلانی» را برای زیر سوال بردن خط محوری جریان تحریف مطرح کردند. آیت‌الله خامنه‌ای در بیان استدلال خود تاکید کردند جریانی که ادعا می‌کند به دنبال رفع تحریم است و ادعا دارد برای شکستن تحریم‌ها، ساعتی نباید درنگ شود جریانی است که طی سالیان گذشته نتوانسته مانع تحریم‌ها را از بین ببرد، چرا که اساسا این جریان مسیر رفع تحریم را اشتباه رفته و در این باره آدرس غلط داده است. رهبر معظم انقلاب 10 مردادماه در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان فرمودند: «به موازات تحریم، یک جریان تحریف هم هست؛ تحریف حقایق. هدف تحریف ۲ چیز است. یکی ضربه زدن به روحیه مردم است؛ یکی آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم». ایشان در ادامه تاکید کردند: «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم هم قطعا شکست خواهد خورد؛ چراکه عرصه جنگ اراده‌هاست». 
 

نسبت جریان تحریف با جریان تحریم چیست؟

خط تحریف البته محدود به رسانه‌های حامی دولت نماند و حسن روحانی هم روز پنجشنبه تلاش کرد همین مسیر را در پیش بگیرد. رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری رسمی از ۹۹ پروژه ملی وزارت کشور در حوزه عمران و مدیریت شهری در اظهاراتی تأمل‌برانگیز گفت: همان‌طور که رهبری فرمودند، شکستن تحریم یک ساعت هم نباید به تاخیر بیفتد. روحانی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تحریم بی‌اثر یا کم‌اثر شده و بشکند، گفت: همان‌طور که روز گذشته مقام معظم رهبری فرمودند، انجام این کار نباید یک ساعت به تاخیر بیفتد و دولت باید همه توان خود را برای شکستن تحریم به کار بگیرد. 

رسانه‌های حامی دولت در شرایطی این تیتر گزینشی و تحریف‌آمیز در رابطه با عدم تاخیر در رفع تحریم‌ها را از بیانات رهبر انقلاب ارائه داده‌اند که در همین دیدار رهبر انقلاب فرمودند: «دشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البته] این فقط مال ترامپ نیست که حالا مثلا فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملت ایران بدی کرد و ۳ کشور اروپایی هم همین جور. این ۳ کشور اروپایی نهایت بدعملی را انجام دادند و لئامت را و دورویی و نفاق را در مقابل ملت ایران نشان دادند».

با وجود اینکه این نخستین باری نیست که نشریات و رسانه‌های حامی دولت دست به اینگونه اقدامات می‌زنند اما تقطیع اظهارات رهبر انقلاب نشان می‌دهد این جریان خبری و رسانه‌ای نسبت مستقیمی با جریان تحریف دارد. همین رسانه‌ها بودند که در جریان برجام با تیترها و عناوینی مانند: «پیروزی بدون جنگ»، «امضای کری تضمین است»، «اینک بدون تحریم» و... با تعریف کردن خود در اردوگاه دولت اوباما نقش پررنگی در تحریف و بزرگنمایی توافق هسته‌ای ایفا کردند. بعدها مهدی رحمانیان، مدیرمسؤول روزنامه شرق در گفت‌وگویی اینترنتی در پاسخ به این سوال که علت این مبالغه‌ها چه بوده است، گفت: «این مبالغه‌ها باید انجام می‌شد، چرا که فضا خیلی تنگ و ترش بود و دولت باید تا حدی این بزک را [از طرف آمریکایی] می‌کرد تا بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند». 

به علاوه ذوق‌زدگی روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت در مواجهه با پیروزی دموکرات‌ها از دیگر نمونه‌های قدم گذاشتن این جریان در مسیر تحریف است. این مساله تا جایی پیش رفت که ۴ سال پیش برخی از این رسانه‌ها یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با درج تصویر هیلاری کلینتون در صفحه اول پیشاپیش وی را پیروز انتخابات معرفی کردند! با این حال این رسانه‌ها همچنان با حرکت روی خط تحریف، پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به مثابه حل تمام مشکلات جشن گرفته‌اند. 

در حالی که شکست ایده اصلی و مرکزی دولت روحانی در رفع تحریم‌ها با گذشت 7 سال به وضوح عیان شده و تداوم مسیر فعلی دولت برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان عملا غیرممکن به نظر می‌رسد، رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب تلاش می‌کنند حافظه جمعی و تاریخی افکار عمومی را در شکست فاحش دولت روحانی مخدوش کنند تا به این وسیله کمپینی علیه عقلانیت در گذر از تحریم‌ها ایجاد کنند. با این حساب، این رسانه‌ها که به تبعیت از رئیس دولت و کابینه، منتقدان را کاسب تحریم می‌نامیدند به نظر می‌رسد حیات خود را به باقی ماندن تحریم‌ها گره‌ زده‌اند! چرا که اگر تحریم‌ها از مجراهای دیگری خنثی شود، این جریان فضای حرکت در داخل را برای خود از دست رفته می‌بیند. 

با وجود اینکه روحانی طی سالیان گذشته همیشه ژست حامی منافع ملی را گرفته و منتقدان خود را متهم به گره زدن منافع جناحی به مصالح ملی کرده است، مشخص نیست تحریف بیانات رهبر انقلاب که نسبت مستقیمی با تامین منافع کلان ملی دارد را چگونه توجیه می‌کند؟ اینکه رئیس‌جمهور و جریان حامی رسانه‌ای‌اش تلاش می‌کنند اینگونه منافع جناحی خود را بر منافع ملی ترجیح دهند تا روی شکست دولت روحانی در رفع تحریم‌هایی که منجر به جنگ تمام‌عیار اقتصادی شد سرپوش بگذارند، مسأله‌ای نیست که از دید افکار عمومی پنهان بماند.(3)
 

خوش‌خدمتی به تحریم‌کنندگان با تحریف سازمان‌یافته

مدعیان اصلاحات با تیترهایی تحریف آمیز، سعی کردند برداشت خاصی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب را منتشر و القا کنند که برای حل مشکلات کشور جز «انتظار نشستن برای رفع تحریم‌ها توسط دشمن» راه دیگری نداریم!؛ تحریف سازمان‌یافته‌ای که معنایی جز خوش‌خدمتی به تحریم‌­کنندگان نداشت.

بازهم «جریان تحریف» به کمک «جریان تحریم» آمد. رسانه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات روز پنج‌شنبه سعی کردند با تیترهایی خلاف واقع، برداشت خاصی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب را منتشر و القا کنند که برای حل مشکلات کشور جز «انتظار نشستن برای رفع تحریم‌ها توسط دشمن» راه دیگری نداریم!

رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید فرمودند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی‌کردن تحریم دست ما است، غیرازاین است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است، بیشتر دنبال این باشیم. البتّه نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته بشود [امّا] تا الآن نه‌فقط برداشته نشده، زیاد هم شده.»

رهبر معظم انقلاب در ادامه تصریح کردند: «اگر بتوان با روش درست، عاقلانه، ایرانی- اسلامی و عزتمندانه تحریم‌ها را برطرف کرد باید این کار را انجام داد اما تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به دست شما است».

با اینکه ‌اشاره رهبر معظم انقلاب در این مراسم به «تأخیر» چهارساله رفع تحریم‌ها و ضرورت «خنثی‌سازی» آنها بود اما تنها ساعتی پس از انتشار آن، برخی مدعیان اصلاحات در فضای مجازی با انتشار پست‌هایی تحریف بیانات رهبر انقلاب را کلید زدند. روز پنج شنبه هم رسانه‌های زنجیره‌ای سعی کردند با تیتر کردن مقدمه سخنان معظم‌له مبنی بر اینکه «اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم» نتیجه‌گیری و تأکیدات رهبری را سانسور و تحریف کنند.
روزنامه‌های اعتماد، شرق، همشهری، سازندگی، آرمان ملی، ابتکار، شهروند، مردم‌سالاری در تیتر صفحه اول شماره‌های روز پنج‌شنبه خود در بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب به نقل از ایشان نوشتند «نباید حتی یک ساعت در رفع تحریم تأخیر کنیم»!؛ تحریف سازمان‌یافته‌ای که معنایی جز خوش‌خدمتی به تحریم کنندگان نداشت.

صفحه اول روزنامه‌های زنجیره‌ای طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در کانال‌ها و شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شد حتی آنکه یکی از پایگاه‌های خبری در مطلبی نوشت: «اجرای این دستور رهبر معظم انقلاب را حتی یک دقیقه هم نباید به تأخیر انداخت، علت نیز واضح است: تحریم‌ها از یک فشار سیاسی ساده به یک مسئله حاد معیشتی برای مردم ایران تبدیل شده است و چه کسی بهتر و بالاتر از رهبری نظام برای تدبیر و تمهید این مشکل ملی؟» و این در حالی بود که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید با‌اشاره به نتیجه غیرقابل‌قبول رویکرد «به انتظار رفع تحریم نشستن به دست دشمن»، در ادامه نتیجه‌گیری کرده و توصیه فرمودند: «بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشید، به فکر خنثی کردن تحریم باشید».
 

کار جریان تحریف؛ «آدرس غلط» دادن

برای رفع مشکل تحریم لازم به یادآوری است که رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت عید قربان (در تاریخ 10/5/99) درباره مسئله تحریفِ حقایق کشور برای ناامید کردن مردم و به سازش کشاندن مسئولین کشور فرمودند: «به‌موازات تحریم یک جریان تحریف هم هست؛ تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیات؛ چه واقعیات کشور ما، چه واقعیات مرتبط با کشور ما»

معظم‌له، هدف جریان تحریف را «آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم» دانستند و فرمودند: در آن بخش، [یعنی] آدرس غلط دادن، آدرس دادنشان این‌جوری است که می‌گویند «اگر می‌خواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل آمریکا کوتاه بیایید»؛ خلاصه حرف این است که باید کوتاه بیایید در مقابل آمریکا، باید ایستادگی نکنید، که حالا من بعداً درباره این، با تفصیل بیشتری صحبت خواهم کرد. این هم جریان تحریف. البتّه من به شما عرض بکنم که بله، بعضی‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، و همان مطلبی را که آنها می‌گویند تکرار می‌کنند؛ چه در مورد ضعف‌های کشور که ده برابر می‌شود، چه در مورد کم نشان دادن و کوچک نشان دادن نقطه‌قوت‌ها و پیشرفت‌های کشور، چه در مورد آدرس غلط دادن.

خب این در بعضی‌ها اثر می‌کند، امّا در اکثر مردم، در غالب ملّت ایران اثر نمی‌کند. [غالب مردم] شناخته‌اند آمریکا را، شناخته‌اند دشمن را، می‌دانند که این‌ها دروغ می‌گویند، می‌دانند که این‌ها مغرضانه حرف می‌زنند؛ پس جریان تحریف هم به نتایج موردنظر آنها نرسیده؛ و من به شما بگویم که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد؛ زیرا که عرصه، عرصه جنگ اراده‌ها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر اراده دشمن فائق می‌آید و پیروز خواهد شد.»
 

جریان «تحریف» و خوش‌خدمتی به «تحریم»

ازاین‌روست که می‌توان گفت جریان تحریف که کارش «آدرس غلط دادن» برای حل مشکل تحریم بوده و طی سال‌های گذشته همواره در حال «پالس ضعف فرستادن» به تحریم کنندگان بوده و دشمنان نظام را به این تحلیل رسانده که تحریم‌ها کارساز بوده، درواقع کسانی هستند که نمی‌خواهند تحریم شکست بخورد! آنان با ندیدن ظرفیت‌های کشور و توصیه به عقب‌نشینی مقابل آمریکا، در خدمت تحریم و در حال خوش‌خدمتی به تحریم کنندگان هستند! به عبارتی تا «تحریف» هست، «تحریم» هم هست. البته شایان‌ذکر است که مدعیان اصلاحات بیش از این نیز بارها مدعی شده‌اند که برجام مورد تأیید و حمایت رهبری بوده است درحالی‌که بر اساس مستندات متعدد، برجام ازنظر رهبر معظم انقلاب، «خسارت محض» بوده است.

اصلاح‌طلبان و رسانه‌های زنجیره‌ای که همواره برای توجیه بی‌مسئولیتی و نابلدی خود در مذاکرات هسته‌ای به دنبال این بوده‌اند تقصیر خسارات برجام را به گردن این‌وآن بیندازند در ادعاهای متعددی عنوان کرده‌اند که جزئیات برجام موردحمایت رهبری بوده است! بعد از طرح این‌گونه ادعاها بود که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار سال گذشته خود با دانشجویان تصریح کردند: «من به برجام به آن صورتی که عمل و محقق شد، خیلی اعتقادی نداشتم و بارها نیز به خود مسئولان این کار ازجمله به آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه این مطلب را گفتیم و موارد زیادی را به آنها تذکر دادیم.»

رهبری همچنین در آذرماه ۹۵ هم در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش فرمودند: «مشکلات فعلی در توافق هسته‌ای، به‌خاطر عجله در زودتر به سرانجام رسیدن توافق است... وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به‌جایی برسانیم، از جزئیات غفلت می‌کنیم و گاهی غفلت از یک امر جزئی، موجب ایجاد رخنه و نقطه سلبی در آن کار می‌شود، بنابراین باید مراقب بود که کارها متین، محکم و با شتاب مناسب انجام شود».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ 20 فروردین 94 نیز فرمودند: «بنده در جزئیات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چارچوب‌های مهم و خط قرمزها را به مسئولان کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس‌جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتب داریم و موارد معدودی هم به وزیر محترم امور خارجه؛ خطوط اصلی و کلی. جزئیات کار، خصوصیات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، موردتوجه نیست؛ این‌ها در اختیار آن‌هاست، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود جزئیات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».
 

تحریف «شهید فخری زاده»

اقدامات جریان تحریف فقط به بزک کردن برجام، تحریف مواضع و بیانات رهبری و... ختم نشده، بلکه آنان درصددند از هر فرصتی برای وارونه‌نمایی واقعیات استفاده کنند. مدعیان اصلاحات در ماجرای ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان مدعی شدند که آن شهید بزرگوار حامی برجام بوده است! جریان تحریف در صفحه اول روزنامه‌های خود با تیترهایی چون «رونمایی از نقش شهید فخری‌زاده در برجام»، «فخری‌زاده از اعضای پشت‌صحنه مذاکرات هسته‌ای...» سعی کرد با انتشار تصویری از دریافت نشان شهید فخری‌زاده از رئیس‌جمهور القا کند که او جزو حامیان و کمک‌کنندگان به تیم مذاکره‌کننده بوده است.

و این در حالی بود که فایل‌های صوتی شهید فخری‌زاده در مذمت مذاکره با آمریکا در رسانه‌ها منتشر می‌شد و فرزند آن شهید تأکید کرد که «پدرم مخالف مذاکرات هسته‌ای بوده است» حتی آنکه فریدون عباسی، رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس در نشستی مطرح کرد: «دولت یازدهم مزاحم فعالیت‌های شهید فخری‌زاده بود.»
 

کار ما «بزک کردن» است!

سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که مدعیان اصلاحات چرا نمی‌خواهند باور کنند که تحریم‌ها تنها ابزار دشمن است و آنان هرگز نمی‌خواهند از آن دست بردارند. مگر نه این است که در مقابله با تحریم‌ها دو راه بیشتر وجود ندارد؛ «رفع تحریم‌ها» و «خنثی‌سازی تحریم‌ها». و مگرنه این است که راه اول به نتیجه نرسیده یعنی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران لحظه‌ای دریغ نکرده و نخواهند کرد. پس چرا همچنان «متعصبانه» بر راه و روش غلط خود اصرار ورزیده و از راه «عقلانی» خنثی‌سازی تحریم‌ها روی گردانند؟

در پاسخ به این سؤال، یادآوری اظهارات مدیرمسئول روزنامه شرق در سال 95 خالی از لطف نیست. در شرایطی که حدود یک سال از امضای برجام گذشته بود و روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعی اصلاح‌طلبی به‌ویژه شرق درصدد وارونه‌نمایی، بزرگنمایی و البته «بزک کردن» مذاکرات هسته‌ای بودند و پس از برجام تیترهایی چون «بی‌نظیر در تاریخ»، «آغاز پایان تحریم‌ها»، «پیروزی بدون جنگ»، «فروپاشی سازمان تحریم‌ها»، «اینک بدون تحریم» و... را بر صفحه اول خود می‌نشاندند، انتشار یک مصاحبه از برخی واقعیت‌های موجود در محافل رسانه‌ای و سیاسی اصلاح‌طلبان پرده برداشت.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق در بخشی از مصاحبه خود با حسین دهباشی، مشاور رسانه‌ای روحانی در انتخابات 92، به‌صراحت اقرار کرد که در شرایطی که نگاه‌ها نسبت به آمریکا مثبت نبوده، وظیفه آنها بزک کردن این مذاکرات بوده است! وی گفت: «من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند.»

او همچنین در پاسخ به اینکه «بخشی از اعتباری که برجام در روز اول پیدا کرد به اعتبار سخن دولت نبود بلکه بخشی به اعتبار روزنامه‌هایی مثل شرق و اعتماد و روزنامه‌های دیگر بود.» گفت: «می‌دانید که در جنگ‌های صدر اسلام هل‌من‌مبارز می‌طلبیدند و یک سری شعار می‌دادند»! با این همه تحریف موضع صریح رهبر انقلاب درباره راه مقابله با تحریم‌ها، سطح جدیدی از گستاخی این جریان آلوده است؛ اقدامی سازمان یافته که ریشه و عوامل آنجای تامل و بررسی دارد.(4)

منبع:
(1) روزنامه جوان
(2) سایت بصیرت
(3) وطن امروز
(4) کیهان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
بسته تحلیلی خبری (یک شنبه 14 آذر 1400)
بسته تحلیلی خبری (یک شنبه 14 آذر 1400)
يکشنبه، 14 آذر 1400
دیدار فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی ارتش با رهبر انقلاب/ رهبر انقلاب: اگر تمام تحریم‌ها را بردارند به برجام بر می گردیم
دیدار فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی ارتش با رهبر انقلاب/ رهبر انقلاب: اگر تمام تحریم‌ها را بردارند به برجام بر می گردیم
يکشنبه، 19 بهمن 1399
رهبر انقلاب: فلسطین مسئله‌ای نیست که قابل فراموش شدن باشد / ویروس صهیونیست ریشه‌کن خواهد شد
رهبر انقلاب: فلسطین مسئله‌ای نیست که قابل فراموش شدن باشد / ویروس صهیونیست ریشه‌کن خواهد شد
جمعه، 2 خرداد 1399
کاری کنید روحیه جهاد و مقاومت راه قطعی نسل‌های پی‌درپی شود/تنها راه نجات، ادامه دادن راه شهیدان است
کاری کنید روحیه جهاد و مقاومت راه قطعی نسل‌های پی‌درپی شود/تنها راه نجات، ادامه دادن راه شهیدان است
چهارشنبه، 25 دی 1398
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی شهادت سردار سلیمانی: انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی شهادت سردار سلیمانی: انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
جمعه، 13 دی 1398
سردار حاجی‌زاده: فلسطین،اسرائیل راتسلیم کرد/حالا این توان را با قدرت ایران مقایسه کنید
سردار حاجی‌زاده: فلسطین،اسرائیل راتسلیم کرد/حالا این توان را با قدرت ایران مقایسه کنید
پنجشنبه، 24 آبان 1397
مقاومت به سادگی تن به آتش‌بس نمی‌دهد/انهدام اتوبوس حامل نظامیان صهیونیستی با موشک مقاومت+فیلم
مقاومت به سادگی تن به آتش‌بس نمی‌دهد/انهدام اتوبوس حامل نظامیان صهیونیستی با موشک مقاومت+فیلم
سه‌شنبه، 22 آبان 1397
طنین شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران / دلارهای آمریکایی زیر پای مردم
طنین شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران / دلارهای آمریکایی زیر پای مردم
يکشنبه، 13 آبان 1397
همزمان با روز مبارزه با استکبار و هم‍چنین روز دانش‌آموز، زنگ استکبارستیزی در مدارس کشور طنین‌انداز شد
همزمان با روز مبارزه با استکبار و هم‍چنین روز دانش‌آموز، زنگ استکبارستیزی در مدارس کشور طنین‌انداز شد
يکشنبه، 13 آبان 1397
استکبارستیزی ملت ایرانی، پاسخی کوبنده به غوغاسالاری پوشالی آمریکا خواهد بود
استکبارستیزی ملت ایرانی، پاسخی کوبنده به غوغاسالاری پوشالی آمریکا خواهد بود
شنبه، 12 آبان 1397