آن روی سکه «مستند غیر رسمی»

برخی از معاندان جمهوری اسلامی پخش دیرهنگام این مستند را مَفری برای تعدیل شخصیت رهبر معظم انقلاب و نیز کاهش نسبی هجمه های انتقادی به ایشان و نظام معرفی کرده اند! و سعی دارند تا اوضاع جامعه را ملتهب و بحرانی...
چهارشنبه، 10 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
آن روی سکه «مستند غیر رسمی»
طی سال‌‌های گذشته یکی از برنامه‌های متداول رهبر معظم انقلاب اسلامی، برگزاری جلسات و دیدار ویژه با اقشار مختلف جامعه، بالاخص قشر نخبه، فرهیخته و فرهنگی بوده است. دیدارهای مهمی که ضمن آگاهی از مشکلات و موانع کاری آنها؛ اطلاعات مبسوطی از روند فعالیت‌ها خدمت حضرت آقا گزارش داده می‌شد.
 
باید توجه داشت که یکی از وجوه متمایز کننده این دیدار با دیگر جلسات مقام معظم رهبری، گفتگوی صمیمانه ایشان با فرهیختگان و هنرمندان کشور است و افراد شرکت کننده، می‌توانند سخنان، گلایه‌ها و حتی درد و دل‌های خود را در زمان مکفی، مستقیما با ایشان در میان بگذارند.
 
در این دیدارها؛ مقام معظم رهبری با لحنی کاملأ غیر‌رسمی و صمیمانه با اهالی فرهنگ و هنر سخن می‌گویند و تصویری کمتر دیده شده از ایشان مشاهده می‌شود. بی‌شک در نگاه نخست بسیاری از مخاطبان از دیدن چنین جلساتی تعجب می‌کنند، اما باید دانست که ایشان همان رهبر با همان دیدگاه و قاطعیت هستند که در این جلسات، اینچنین صمیمانه پای درد دل‌ها، صحبت‌ها و حتی انتقادات شرکت کنندگان نشسته‌اند و این است هنر یک رهبر جهانی، با ابعاد انعطاف پذیری شخصیتی.
 

واکنش ها به انتشار «مستند غیررسمی»

اخیرا مستند «غیررسمی» با مضمون دیدارهای صمیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با دست‌اندر کاران و اهالی فرهنگ و هنر، واکنش‌های فراوانی را به همراه شده است. برخی از رسانه‌های معاند پخش این مستند را روندی در راستای شناخت بیش از پیش عموم مردم با وجوه مختلف شخصیتی رهبر انقلاب و سیر صعودی محبوبیت ایشان دانسته‌اند که می‌تواند معادلات آنها را در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری (اردیبهشت ماه) بر‌هم زند.
 
رسانه‌های معاند و غربی‌ها که از چند ماه گذشته پروژه‌های و برنامه‌های ویژه خود را در راستای تخریب وجهه نظام حتی با متوسل شدن به جریان شیوع بیماری کرونا و ساخت واکسن ضد کرونا آغاز کرده‌اند، اینک با سد جدی مواجه شده‌اند که نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرده است.
 
برخی رسانه ها همچون بی‌بی‌سی فارسی که همواره در تلاش است تا شکاف و فاصله عمیقی را میان رهبر انقلاب اسلامی و مردم به نمایش بگذارد، اینک با نقد به انتشار «مستند غیر‌رسمی» با  استیصال می‌نویسد که «این مستند چرا باید اکنون و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری پخش شود؟! این محتوای خودمانی و صمیمی می‌تواند نظر برخی مردم را نسبت به رهبر ایران تغییر دهد!»
 
البته باید توجه داشت که رسانه‌هایی که پیشتر سعی بر آن داشتند تا رهبر انقلاب را بی‌خبر از مشکلات مردم و کاخ‌نشین جلوه دهند، اینک در هراس آنند که انتشار این مستند واقعیاتی را آشکار کند که باعث شود تا دست چدنی آنها از دستکش مخملی بیرون زده و پشت صحنه برنامه آنان را افشا سازد.
 

موج سواری خارجی بر اهمال کاری داخلی

در این میان آنچه که حائز اهمیت است کم‌کاری، دیر‌کاری و حتی گاهی اهمال‌کاری فعالان رسانه‌های مختلف داخلی در اطلاع‌رسانی و پاسخ‌گویی به هنگام است. چرا‌که مستند غیررسمی دیدارهایی است که از سال 95 صورت گرفته و اینک با تاخیری 4ساله در حال انتشار است! و همین تاخیر در انتشار می‌تواند برای سودجویان و معاندین نظام مقدس ایران اسلامی؛ بهترین جایگاه حاشیه سازی و تحریف باشد.

آن روی سکه «مستند غیر رسمی»
 
البته از این دست اهمال‌کاری‌های رسانه‌ای، در انواع رسانه‌های داخلی به‌ویژه رسانه ملی کم ندیده‌ایم که متاسفانه آسیب‌های بسیاری را نیز به ابعاد و حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه وارد کرده است. اما در این مورد خاص، انتظار می‌رفت که توجه بیشتری به آن داشته باشند که متاسفانه چنین نبود!
 
برخی دیگر از معاندان و منتقدان جمهوری اسلامی پخش دیر هنگام این مستند را فرار رو به جلو دانسته‌اند! آنها ادعا دارند  جایگاه رهبر معظم انقلاب در این زمان تنزل پیدا کرده و و هجمه‌های انتقادی به ایشان و نظام زیاد شده است، و لازم است ارتباط جدید با مردم برقرار و چهره رهبری ایران بازپرداخت شود. آنها سعی دارند تا اوضاع جامعه را ملتهب و بحرانی جلوه دهند و این شرایط را به مدیریت مطلوب رهبری وصل کنند. به عبارتی  در این شرایط نامناسب  اقتصادی و معیشتی رسانه ملی با انتشار مستند غیر رسمی تلاش می‌کند تا اوضاع را آرام و جلوی اعتراضات و اغتشاشات احتمالی را بگیرد!
 
آنها حتی پا را فراتر گذاشته و با تقطیع و انتشار برخی انتقادات شرکت کنندگان در این جلسات؛ اینچنین وانمود می‌کنند که تمام قشرهای جامعه ایرانی مخالف و معترض به نظام و انقلاب بوده و نمی‌توانند روند جاری را تحمل کنند. در این راستا بخشی از سخنان «عبدالحسن برزیده» یکی از کارگردان‌های کشور را تقطیع و منتشر کرده‌اند که می‌گوید: «به نظر می‌رسد که به تدریج از شعارهای اول انقلاب دور می‌‌شویم. به نظرم ما خودمان را بی‌‌نیاز احساس کردیم. جسارت می‌‌شود اما از شخص شما تا مسئولان نظام انگار که احساس می‌‌کنیم نیازی نیست که بخواهیم به مردم توضیح بدهیم و آنها را توجیه کنیم. من می‌‌خواهم خطاب به شما بگویم چون این فرصت شاید هیچ‌‌وقت دیگر به دست نیاید. چون ما پشت سر شما نق و نوق می‌کنیم، حالا می‌ خواهیم حضورا هم عرض کنیم. به نظر می‌‌رسد شما به عنوان رهبر انقلاب و بزرگی که قرار است همه به تأسی از او حرکت کنند، گاهی آدم‌ هایی که به شما نزدیکند چهره مشخصی دارند و همه مردم نیستند. آقای خامنه‌ای عزیز! خود من حس نمی‌کنم که شما برای تک‌تک ما دلسوزید.»(1)
 
این در‌حالی است که پاسخ رهبر معظم انقلاب به این سخنان در هیچ کجای برنامه‌های این رسانه‌ها مشاهده نمی‌شود! بی‌شک در هیچ کجای دنیا، فردی در برابر بلند‌مرتبه‌ترین شخصیت حکومتی نمی‌تواند چنین صریح و سهل به انتقاد برخیزد و بی‌تردید اگر چنین شود عواقبی در انتظار وی خواهد بود که برهمگان آشکار است. اما رهبر انقلاب اسلامی در کمال منطق و آرامش به این انتقادها گوش سپرده و سپس پاسخ می‌دهند که انقلاب ما اشکالاتی دارد که باید رفع شود و این بر کسی پوشیده نیست.

آن روی سکه «مستند غیر رسمی»
 

کلام پایانی

ایشان همواره و در اکثر سخنرانی‌ها و جلسات خود تاکید کرده‌اند که باید نقد کرد، نقدی سازنده تا پایه‌های نظام و انقلاب مستحکم‌تر شود و با شنیدن این نقدها و دستورات فوری برای رفع آنها اثبات کرده‌‌اند که تنها شنوده نقد نیستند و تمام تلاش خود را در راستای رفع موانع پیشرفت کشور به کار گرفته‌اند.
 
درست است که پخش «مستند غیر رسمی» با حواشی و واکنش‌های فراوانی همراه بوده است، اما با به نمایش گذاشتن ابعاد مختلف شخصیتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، به‌ویژه انعطاف‌پذیری و تعدیل شخصیت رسمی ایشان، آگاهی عموم مردم را نسبت به رهبر انقلاب با تغییراتی همراه ساخته است که پیش از این کمتر مشاهده شده بود و همین روند می‌تواند با افزایش آگاهی و بصیرت اقشار مختلف جامه، سدی در برابر موج‌سواری مخالفان و معاندان نظام اسلامی بنا کند.
 
پی‌نوشت:
(1) نقدی به مستند «غیر رسمی» رهبری، انصاف نیوز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط