نحوه ثبت نام الکترونیکی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری چگونه است؟

دبیر ستاد انتخابات با بیان این نکته که نظرسنجی‌های صورت گرفته درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری رو به بالاست، گفت: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت الکترونیکی خواهد بود.
جمعه، 26 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
نحوه ثبت نام الکترونیکی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری چگونه است؟
به گزارش راسخون،  رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: با هماهنگی که با شورای نگهبان انجام شده است، ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

جمال عرف درباره نحوه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: با هماهنگی که با شورای نگهبان انجام شده است، ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و دیگر نیاز نیست داوطلبان به مراکز ثبت نام مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اپلیکیشنی در حال طراحی است تا داوطلبان از طریق تلفن همراه خود ثبت‌نام کنند. فقط برای تطبیق مدارک، چند دقیقه‌ای افراد را می‌خواهیم تا پرسشنامه‌ای را که از قبل آماده شده است، امضا کند و ثبت‌نام تمام می‌شود.
 

زمان ثبت نام نامزدین انتخابات


ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی می شود
 
شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران اظهار کرد: ستاد انتخابات کشور که در وزارت کشور تشکیل می‌شود، در روز ۱۱ اسفند ماه امسال تشکیل خواهد شد، اما به دلیل اینکه سال آینده چهار انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌ها، میان دوره‌ای خبرگان و میان دوره‌ای مجلس را داریم اگر می‌خواستیم نزدیک به عید کار خود را شروع کنیم عملا عقب می‌ماندیم و به همین دلیل از حدود دو ماه پیش کار ستاد انتخابات استان تحت عنوان ستاد هماهنگی انتخابات شروع شده است.
 
وی ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم تا انتخابات خوبی در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ داشته باشیم. در استان تهران آماری که داریم ۵۳۱ روستا واجد شرایط تشکیل شورا هستند و شرط تشکیل شورا در روستا‌ها سکونت ۱۰۰ نفر یا ۲۰ خانوار در آن روستا است.۵۱ روستا فاقد شورا هستند و برنامه ریزی می‌کنیم تا این روستا‌ها نیز دارای شورا شوند.
 
حسن بیگی بیان کرد: از تاریخ ۲۰ آذر تا ۲۵ اسفند سال ۹۹ زمان سه ماه فرصت است افرادی که می‌خواهند در انتخابات شورا‌ها ثبت نام کنند و کاندیدا شوند باید گواهی عدم سوءپیشینه دریافت کنند و از زمان صدور آن نباید بیش از سه ماه گذشته باشد. کاندیدا‌ها برای تهیه گواهی عدم سوء پیشینه باید به مراکز پلیس ۱۰+، مراکز خدمات قضائی و سامانه جامع خدمات الکترونیک قضائی مراجعه کنند.
 
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: افرادی که می‌خواهند کاندیدا شوند و از آن جمله مسئولینی باشند که باید استعفا دهند، باید قبل از ثبت نام استعفا داده باشند و با استعفای آن‌ها موافقت شده باشد.
 
وی افزود: زمان ثبت نام داوطلبان عضویت در شورا‌های اسلامی شهر‌ها از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹ تا تا ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۲۶ اسفند ماه به مدت یک هفته خواهد بود. در روستا‌ها نیز داوطلبان می‌توانند از ۸ صبح روز دوشنبه ۱۶ فروردین سال ۱۴۰۰ تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ ثبت نام کنند.
 
وی بیان کرد: پیش بینی ما براساس دوره‌های گذشته در تهران این است که ۵ هزار نفر داوطلب شورا داشته باشیم و عملا در مدت یک هفته ثبت نام از ۵ هزار نفر و دریافت مدارک و انجام مراحل کار دشواری است، به همین دلیل وزارت کشور در حال طراحی نرم افزاری تحت عنوان پیش ثبت نام است و افراد از طریق این نرم افزار پس از ثبت نام یک کد رهگیری دریافت می‌کنند و به فرمانداری کد را می‌دهند و اگر اطلاعات مورد تایید بود، ثبت نام قطعی می‌شود.
 

برگزاری الکترونیکی انتخابات 


ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی می شود
 
سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور درباره آخرین وضعیت الکترونیکی شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و اینکه چه تصمیمی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات در استان تهران، گفت: همانگونه که مطلعید در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات تکلیف شده است.

وی افزود: این بند از سیاست‌ها همچون سایر بند‌ها بسیار هوشمندانه تدوین شده و بر سه موضوع مهم و اساسی شامل «شفافیت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج» و «سرعت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج» و «سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج» تاکید شده است. یعنی با بکارگیری فناوری‌های نوین به این سه هدف می‌توان رسید.

ما برای ساختن صندوق‌های رای الکترونیک به چند ماه وقت نیاز داریم، لذا اگر ۶ ماه پیش تکلیف مشخص می‌شد و توافقات انجام می‌شد امروز راحت‌تر می‌توانستیم صندوق‌ها را بسازیم و مقدمات را فراهم کنیم.

دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ما در وزارت کشور به عنوان مجری قانون انتخابات و مجری سیاست‌های کلی انتخابات همواره تلاش کرده‌ایم که در امر خطیر و حساس انتخابات از فناوری‌های روز نهایت بهره را ببریم. خوشبختانه اکنون به تعداد شعب اخذ رای در سراسر کشور دستگاه احراز هویت داریم و با دقت بالا و سرعت بالا افراد رای دهنده را شناسایی می‌کنیم و امکان شرکتشان در انتخابات را فراهم می‌کنیم. ضمناً این امکان هم برای ما مهیاست که فرایند رای گیری را نیز الکترونیک کنیم و از بسیاری از خطا‌ها و تخلفات پیشگیری نماییم تا سلامت انتخابات بیش از پیش تامین شود.
 

در کلانشهرها، انتخابات شورا‌ها را به صورت الکترونیک برگزار می شود


ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی می شود
 
سید اسماعیل موسوی با اشاره به جلسه اخیر وزارت کشور با هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی تصریح کرد: در این زمینه جلساتی داشته‌ایم و موضوع را مطرح و پیشنهاد کرده‌ایم. ترجیح ما این است که در کلانشهرها، انتخابات شورا‌ها را به صورت الکترونیک برگزار کنیم، زیرا با توجه به تعداد بسیار زیاد نامزد‌ها و تعداد زیاد شعب اخذ رای در کلانشهرها، عملیات اخذ رای و شمارش آراء به شیوه دستی و سنتی بسیار سخت و زمانبر است در حالیکه در صورت استفاده از فناوری‌های نوین، سرعت و سلامت انتخابات دوچندان می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور درباره تدابیر وزارت کشور برای تامین امنیت سلامت رای‌دهندگان در پیشگیری از ابتلا به کروان در صف‌های رای‌گیری اظهار داشت: متاسفانه کرونا بر روی بسیاری از ابعاد زندگی اجتماعی و فردی ما تاثیر داشته است. یکی از موضوعات مهم متاثر از این پدیده، جریان انتخابات است. در برخی از کشور‌های دنیا در اثنای کرونا، انتخابات برگزار شده و برخی دیگر از کشورها، چون نگران تشدید و افزایش آمار مبتلایان بودند و امکان کنترل این بیماری را گاهاً نداشتند ترجیح دادند که انتخاباتشان را به تعویق اندازند و در زمان دیگری برگزار کند.

ایده برگزاری انتخابات در دو یا چند روز را بر اساس نیازی که احساس می‌کردیم و نیز تجربه‌ای که در دنیا وجود داشت از ابتدا توسط وزارت کشور مطرح شد، ولی اگر این ایده بخواهد جنبه عملیاتی پیدا کند قطعاً نیازمند اصلاح قانون و تدارک سازوکار‌های آن است که تاکنون انجام نشده است. اما بیکار ننشسته‌ایم بلکه راهکار‌های جایگزین خوبی یافته‌ایم مانند مواردی که شما اشاره کردید از جمله می‌توانیم ساعات رای گیری را بیشتر کنیم و یا به منظور سهولت دسترسی مردم به شعب اخذ رای و پیشگیری از شلوغی و ازدحام مردم در شعبه‌ها، تعداد شعب را افزایش دهیم. در این خصوص پیش بینی‌های خوبی در وزارت کشور انجام شده است.
 

شعبه‌های اخذ رای را افزایش خواهیم داد و داوطلبان را نیز به صورت الکترونیک ثبت نام خواهیم کرد

دبیر ستاد انتخابات افزود: علاوه بر آن از همه استانداران و فرمانداران نیز خواستیم تجربیات موفق خود را همراه با پیشنهادات و ایده‌های نو به وزارت کشور ارسال کنند. همچنین با مجمع استانداران نیز نشستی را برگزار کردیم و از نظراتشان بهره‌مند شدیم. بر اساس این نظرخواهی‌ها، و برای تامین سلامت مردم شامل رای دهندگان و عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات با همکاری وزارت بهداشت پروتکل‌های بهداشتی را تدوین و بکار می‌گیریم. همچنان که گفته شد شعبه‌های اخذ رای را افزایش خواهیم داد و داوطلبان را نیز به صورت الکترونیک ثبت نام خواهیم کرد.

موسوی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، نظر اظهار داشت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مدتهاست در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، ولی تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است. با فرض اینکه این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد باید به شورای نگهبان ارسال گردد تا تایید شود. در صورت تایید، برای اجرا ابلاغ می‌گردد که هنوز به این مرحله نرسیده است.
نظرسنجی‌هایی توسط برخی مراجع در حال انجام است و نتایج آن به ما اعلام می‌شود. بررسی روند‌ها نشان می‌دهد که گرایش و علاقه مندی مردم برای شرکت در انتخابات بر اساس این نظرسنجی‌ها رو به افزایش است.

وی از تشکیل هیئت اجرایی مرکزی انتخابات در اسفندماه سال جاری خبر داد و افزود: انشالله و به لطف خداوند هیات اجرایی مرکزی در اسفندماه امسال تشکیل خواهد شد. رییس این هیات وزیر کشور است و وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور و یکی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و هفت نفر از معتمدان در آن عضویت دارند.


منبع:
1.ایسنا / ثبت‌نام انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی انجام می‌شود
2.تسنیم / الکترونیکی شدن ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری
3.اعتمادآنلاین / آخرین تحولات برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ از زبان معاون سیاسی استاندار تهران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.