بهمن ماه

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

از شیوع کرونا(coronavirus) در جهان بیش از یک سال می گذرد؛ ویروس منحوسی که بسیار را در طول این مدت به کام مرگ کشانده و بسیاری را دچار عوارض پس از ابتلا به این بیماری کرده است.
چهارشنبه، 1 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
به گزارش راسخون؛ کوید19 از اواخر سال 2019، جهان را درگیر این ویروس کرده است و سال 2021 را به یکی از عجیب‌ترین سال‌های تاریخ معاصر جهان بدل کرد. آغاز این اتفاق با نخستین هشدار یک پزشک چینی درباره شیوع گونه جدید ویروس کرونا شروع شده، و مقابله با آن تاکنون به مرحله واکسیناسیون رسید. در این مدت با تلاش پژوهشگران و رسانه های کشورهای مختلف آگاهی از ویروس کرونا بسیار افزایش یافته و برخی شرکت‌های داروسازی نیز موفق به تولید واکسن‌هایی برای مقابله با آن شده‌اند. پایگاه اطلاع رسانی راسخون نیز از ابتدا ورود این بیماری به ایران در تلاش بوده تا آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و همچنین جهان را به صورت روزانه در مجله خبری راسخون بروزرسانی کند. در این خبر نیز بر آنیم آنچه که در بهمن ماه سال 99 در خصوص کرونا در ایران و جهان، در رسانه های دیگر خبررسانی می شود، بروز کنیم.

اخبار مربوط به کرونا در دی ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در آذر ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در آبان ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در مهرماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در شهریورماه را در اینجا مشاهده کنید
مربوط به کرونا در مردادماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در تیر ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در خرداد ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در فروردین ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در اسفند ماه را در اینجا مشاهده کنید

پنج شنبه سی ام بهمن

 


23:00

۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی در راه ایران/ یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تا پایان سال واکسینه می‌شوند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت:در حال حاضر ۱۰۰ هزار دوز اسپوتنیک به دستمان رسیده و فکر می‌کنم در هفته آینده هم ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چینی به دستمان برسد.قرار است ۴.۲ میلیون دوز واکسن استرازنکا نیز در اسفند ماه به دستمان برسد.تقریبا قریب به ۴.۵ میلیون دوز واکسن باید تا قبل از پایان سال به دست ما برسد که اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً می توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری جزو اولویت مان است، واکسینه کنیم.


22:00
ابتلای ۱۲ نفر به کرونای انگلیسی در کشور / انجام تست PCR از مسافران در مرزها


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

«علیرضا زالی» فرمانده مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران:در حال حاضر راه‌های پیشگیری از ابتلای افراد به ویروس جهش‌یافته آفریقای جنوبی، انگلیسی، برزیلی یا کالیفرنیایی مانند نوع قبلی ویروس کروناست.در حال حاضر ۱۲ نفر به ویروس کرونای انگلیسی مبتلا شده‌اند که ۲ نفر از این افراد فوت کرده‌اند.در خصوص رصد مسافران، پیگیریم تا افرادی که از طریق مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور می‌شوند، کنترل و از آن‌ها تست‌های PCR گرفته شود


21:00
جدیدترین توضیحات درباره سفرهای احتمالی در نوروز ۱۴۰۰/ایجاد کمپ‌ و یا اقامت مسافرن در اماکن عمومی ممنوع است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
معاون گردشگری کشور:برای سفر‌های احتمالی نوروزی جلساتی با ستاد ملی مقابله با کرونا گذاشتیم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده دو مدل سفر را برای رعایت بهتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیشنهاد دادیم.در مدل اول، گردشگران از خدمات تور استفاده می‌کنند و حتما در مراکز اقامتی مجاز اقامت خواهند کرد که تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.در مدل دوم سفر نوروز افراد تور خریداری نمی‌کنند، اما در سفر به شهر مقصد حتما باید در مراکز اقامتی مجاز و تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی اقامت کنند.به‌ منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در نوروز ۱۴۰۰ ایجاد کمپ‌های گردشگری، چادر زدن، اقامت گردشگران در اماکنی مانند مدارس، زائر‌سراها، حسینیه‌ها و ... ممنوع است و این موضوع به استانداران اعلام شده است.


20:00
صدور مجوز مصرف اضطراری ٣ واکسن دیگر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

سخنگوی سازمان غذا و دارو ، از صدور مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن کرونای دیگر خبر داد.دکتر جهان پور : تاکنون چهار واکسن کرونا از سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند؛ که شامل "" اسپوتنیک وی روسیه، کوواکسین ساخت باهارات هند، آسترازنکا آکسفورد ساخت R-pharm روسیه و آسترازنکا آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی" است . از تاریخی که مجوز مصرف اضطراری واکسن‌ها صادر شده است، هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت می‌تواند برای واردات آنها اقدام کند.


17:00
ویدیویی که با عنوان لحظه واکسن زدن شهاب حسینی در آمریکا پخش شده است


ویدیویی در شبکه های اجتماعی پخش شده است که نشان می دهد شهاب حسینی در آمریکا واکسن کرونا زده است.طرح ماسک وی در شبکه های اجتماعی بحث برانگیز شده/ ماسکی با طرح ماری جوانا


15:00
هزینه تشخیص آزمایش ویروس جهش یافته چقدر است؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبازره با کرونا:هزینه آزمایش مخصوص تشخیص این ویروس حدود ۸ میلیون تومان است و از آنجایی که تفاوتی میان را‌ه‌های درمان و پیشگیری کرونای انگلیسی با نوع معمولی این ویروس وجود ندارد، لزومی ندارد وجود ویروس جهش یافته در بدن تشخیص داده شود./


13:00
۲۵۰هزار دوز واکسن چینی در راه ایران / ۴ فوتی ناشی از ویروس جهش یافته کرونا

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تشریح اولویت بندی های صورت گرفته برای واکسیناسیون کرونا در کشور، گفت: در هفته آینده نیز ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به دستمان می رسد، ۴.۲ میلیون دوز واکسن استرازنکا نیز قول دادند در اسفند ماه به دستمان برسد و با این حساب می توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری جزو اولویت مان است، واکسینه کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در جمع خبرنگاران درباره واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: واکسنی که به کشور وارد شد، اسپوتنیک وی روسیه است و یکی از سه واکسن برتر دنیا در حوزه اثربخشی است که پلتفرم آن مانند استرازنکا است، اما چون ار ادنو ویروس انسانی است، اثربخشی خوبی به میزان ۹۱.۶ درصد دارد. اولین محموله در فاز یک به پرسنل ای سی یو داده می شود که ۳۶ هزار نفر در فاز اول مشمول می شدند.
 

واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی، عارضه ای نداشته است

وی افزود: حالا با توجه به اینکه در وهله اول می توانستیم ۱۰ هزار نفر را واکسینه کنیم، در همین ۳۶ هزار نفر هم یک اولویت بندی انجام دادیم. به این صورت که افرادی که قبلا کرونا گرفته بودند که ۱۱ هزار نفر بودند، از لیست خارج شدند و بعد هم بخش های ویژه ای را مدنظر قرار دادیم که محل ارجاع سایر ای سی یوهای استان بودند که بر همین اساس واکسن به همه استان ها فرستاده شد و بر اساس این‌اولویت انجام شد. حتی در استانی بوده که ۱۰۰ دوز واکسن رفت. در مرحله اول هیچ عارضه جدی گزارش نشده است. البته هر واکسنی عوارض کمی مانند تب، درد محل تزریق و... دارد اما عارضه جدی نداشت.
 

فازبندی واکسیناسیون کرونا در کشور

وی افزود: در مرحله دوم ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک وارد شد، حال ما بر اساس اولویت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل کادر بهداشت و درمان، خانه سالمندان، جانبازان و معلولین به ویژه شیمیایی و تنفسی، مراکز نگهداری بیماران‌مزمن، غسال ها، افراد سالمند دارای بیماری زمینه ای و... هستند. در فاز دوم افراد سالمند ۸۰ سال به بالا، ۷۵ سال به بالا و ۷۰ سال به بالا و ۶۵ سال به بالا و گروه ۱۶ تا ۶۴ سالی که دارای بیماری زمینه ای هستند، قرار دارند. فاز بعد مراکز تجمعی مانند زندان ها، پادگان ها، نیروهای نظامی و انتظامی و راننده ها و فاز چهار که عموم مردم هستند.
 

12:00

لازمه مهار کرونا در دنیا توزیع عادلانه واکسن و لغو تحریم‌هاست

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: لازمه مهار کرونا افزایش همکاری‌های بین‌المللی، توزیع عادلانه واکسن در کل دنیا و لغو تحریم‌هاست. به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید تخت روانچی در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت که با موضوع «اطمینان از دسترسی مناسب به واکسن‌های کووید ۱۹» برگزار شد، افزود: کرونا دشمن مشترک بشریت است و آن‌ها را فارغ از نژاد، مذهب و ملیت هدف قرار می‌دهد که برای مبارزه با آن، همکاری و همبستگی عملی همه ملت‌ها یک ضرورت است.
 

وی با اشاره به امید‌های ایجاد شده برای مقابله با ویروس کرونا با تزریق واکسن ادامه داد باید تلاش‌های جهانی بر تولید انبوه و توزیع عادلانه واکسن کرونا متمرکز شود. نماینده ایران در سازمان ملل متحد در عین حال از اینکه تاکنون میلیون‌ها نفر از شهروندان کشور‌های در حال توسعه واکسن زده‌اند در حالیکه خیلی از کشور‌های در حال توسعه درگیر کرونا حتی به اندازه انگشتان دست نیز واکسن دریافت نکرده‌اند، انتقاد کرد. تخت روانچی اضافه کرد: تا موقعی که همه در مقابل این ویروس ایمن نشوند، هیچ کسی در هیچ جای جهان ایمن نیست، به ویژه اینکه سرعت گسترش گونه‌های جدید کرونا بسیار بالا است.

وی تاکید کرد: به موازات واکسیناسیون، باید اقدامات دیگری برای کمک به کشور‌های در حال توسعه صورت گیرد که در صدر آن رفع فوری تحریم‌های یکجانبه و نیز محاصره‌های غیرانسانی در مناطقی، چون یمن و غزه است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: دولت ایران به دلیل توقیف منابع مالی‌اش در خارج به خاطر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نتوانسته است به گونه مناسبی برای جبران خسارات وارده به شرکت‌ها و بخش خصوصی در نتیجه گسترش کرونا کمک کند.
 

تخت‌روانچی اضافه کرد: برای جلوگیری از عواقب شدیدتر کرونا، از جمله از بین رفتن پیشرفت‌های حاصله در زمینه مبارزه با فقر و تشدید نابرابری در داخل و بین کشورها، چاره‌ای جز موفقیت در مهار ویروس وجود ندارد و لازمه آن نیز افزایش همکاری‌های بین‌المللی، توزیع عادلانه واکسن در کل دنیا و لغو تحریم‌ها و محاصره‌های غیرانسانی است.


11:00

وجود یک سرباز مبتلا به کرونا در آمادگاه آبیک

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

فرماندار آبیک گفت: با توجه به مثبت شدن تست یک سرباز در آمادگاه و وجود یک سرباز با علائم مشکوک، تست گیری از آمادگاه نیز در دستور کار قرار دارد علاوه بر این یکی از پرسنل دبیرخانه شهرداری آبیک نیز به کرونا مبتلا شده است بنابراین به مدت ۴۸ ساعت ارائه خدمات در شهرداری را تعطیل کردیم.
شهرام احمدپور در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در سطح شهرستان و فوت یک فرد ۴۸ ساله، پنج نفر از اعضای خانواده این فرد نیز به کرونا مبتلا شدند و در قرنطینه قرار دارند.

وی افزود: ۷ نفر از اهالی روستای حسین آباد آبیک نیز به کرونا مبتلا شدند که تحت مراقبت قرار دارند، لذا در سطح شهرستان آبیک هر فردی که مبتلا به کرونا شود ما مبنا را بر کرونای انگلیسی قرار می‌دهیم. فرماندار آبیک خاطرنشان کرد: آزمایش همه افراد به انستیتو پاستور ارسال می‌شود تا نتایج را بررسی کنند و جهش یافته بودن کرونا تأیید شود.

وی یادآور شد: یکی از پرسنل دبیرخانه شهرداری آبیک به کرونا مبتلا شده است بنابراین به مدت ۴۸ ساعت ارائه خدمات در  شهرداری را تعطیل کردیم تا از تمامی کارکنان تست گرفته شود، بعد از مشخص شدن نتایج، شهرداری از روز شنبه با افرادی که تست آنها منفی شده است ادامه فعالیت خواهد داشت‌. احمدپور اظهار کرد: افراد مبتلا شده به کرونا در آبیک در رده سنی ۲۲ سال تا ۷۵ سال است و هیچ کودکی در حال حاضر به کرونا مبتلا نشده است.

وی تأکید کرد: روستا همچنان در قرنطینه به سر می‌برد و نقاهت‌گاه آماده شده است تا در صورت لزوم بهره برداری شود، با توجه به این که برخی از اهالی حسین آباد در واحدهای تولیدی کار می‌کردند پایش و دستگیری از کارگران این واحدهای تولیدی نیز انجام شده است. فرماندار آبیک بیان کرد: با توجه به مثبت شدن تست یک سرباز در آمادگاه و وجود یک سرباز با علائم مشکوک، تست گیری از آمادگاه نیز در دستور کار قرار دارد.
 

10:00

جهش جدید ویروس کرونا در فنلاند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

آزمایشگاهی در فنلاندی جهش جدیدی در کروناویروس کشف کرده است. نمونه‌ی گرفته شده مربوط به جنوب فنلاند است. میزان شیوع، بیماری‌زایی و واگیر این ویروس هنوز مشخص نیست. آزمایشگاه ویتا و ‌موسسه‌ی بیوتکنولوژی دانشگاه هلسینکی فنلاند جهش جدیدی در ویروس کرونا را کشف کردند. نمونه‌ی مورد بررسی از فنلاند جنوبی گرفته شده بود. آزمایشگاه ویتا در بیانیه‌ای اعلام کرد این نوع جدید "Fin-۷۹۶H" نام‌گذاری شده و ویژگی‌هایی که در انواع آفریقایی و انگلیسی دیده شد در این نوع نیز وجود دارد.

انواع زیادی از کروناویروس در سراسر جهان یافت شده که تقریبا همه‌ی آن‌ها از نوادگان ویروس‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی و یا ژاپنی هستند. بر طبق گزارش منتشر شده نوع جدید کشف شده در فنلاند با همه‌ی آن‌ها فرق دارد. گرچه از نسل ویروس‌های قبلی است اما به نظر نمی‌رسد روند تکاملی هیچ‌ کدام از آن‌ها را طی کرده باشد. هنوز مشخص نیست این نوع جدید از کجا منشا گرفته اما احتمال دارد این نوع جدید جایی خارج از فنلاند ایجاد شده باشد زیرا جمعیت فنلاند در مقایسه با سایر کشورها عفونت ویروسی کمتری داشته است.

برخی جهش‌ها باعث افزایش واگیر ویروس می‌شود بعضی دیگر بر روی تاثیرگذاری واکسن‌ها اثر می‌گذارند. طبق گفته‌ی آزمایشگاه ویتا این ویروس جدید هر دو نوع جهش را انجام داده است. علاوه بر آن این نوع جدید در بخشی که توسط آزمایش PCR تشخیص داده می‌شود نیز جهش کرده است. بنابراین شاید همه‌ی آزمایش‌های PCR نتوانند جهش‌های جدید را تشخیص دهند. در آزمایش PCR معمولا مناطق دارای ژنوم ویروس مورد بررسی قرار می‌گیرد. در فنلاند حداقل دو منطقه ژنومی مورد بررسی قرار می‌گیرند. متخصص میکروبیولوژی ویتا دکتر ساکاری جوکیرانتا(Sakari Jokiranta) در بولتین می‌گوید: شاید روش کشورهای دیگر اینگونه نباشد بنابراین نتایج ما از اهمیت جهانی برخورددار است.

جهش در ویروس‌ها موضوعی عادی است و ممکن است انواع جدید واگیردارتر و یا خطرناک‌تر نباشند. شواهد جدید در مورد این انواع هنگامی به دست می‌آید که اطلاعات بیشتری از آن‌ها در دسترس باشد. دکتر تارو مری(Taru Meri) میکروبیولوژیست ویتا می‌گوید: هنوز اطلاعاتی درباره‌ی واگیر، شیوع و بیماری‌زایی ویروس نداریم. به گفته این آزمایشگاه، این ویروس مانند جهش "N۵۰۱Y" که ترکیبی از انواع انگلیسی، آفریقایی و برزیلی بود نیست. در مرحله‌ی بعدی ژنوم ویروس به طور کامل توالی‌یابی می‌شود تا تغییرات آن بررسی شود و سپس می‌توان آن را با انواع دیگر مقایسه کرد.

مری می‌گوید: سوال این جاست که آیا می‌توان انواع دیگری در همان محیط یافت و آیا ویژگی‌های جدید دیگری وجود دارد که بر روی عفونت و واگیر ویروس تاثیر بگذارد و آیا تغییر مهمی در توالی ژنومی ویروس رخ داده که همه باید آن را بدانند یا خیر.


9:30
کرونا باعث قانقاریا می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
محققان مرکز پزشکی نورث وسترن می‌گویند اسکن MRI بیماران مبتلا به کووید نشان می‌دهد ویروس کرونا باعث می‌شود تا بدن به خودش حمله کند که این حمله منجر به درد عضلات و مفاصل و در نهایت قانقاریا می شود.
 

9:00
کرونا در صف اتوبوس

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
آمار‌ها خبر از رسیدن موج چهارم کرونا می‌دهد، این در حالیست که ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها از کانون اصلی شیوع کرونا محسوب می‌گردد.با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر تعدادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است، اما باز در ساعات اوج تردد شاهد ازدحام و انتظار مسافران برای رسیدن اتوبوس هستیم.


8:30
درخواست اعلام وضعیت اضطراری در خوزستان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دکتر نمکی در نامه به وزیر کشور نوشت:باتوجه به شیوع نوع موتاسیون یافته COVID-۱۹ در استان خوزستان، ضروریست دستور فرمائید مرزهای ورودی و خروجی استان به عراق تا اطلاع ثانوی مسدود شود.در حال حاضر ۱۰ شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. در شبانه روز گذشته فقط در شهرستان شادگان ۹۸ مورد مثبت ابتلاء به کرونا ثبت شده است.
چهارشنبه بیست و نهم بهمن



23:00
احتمال اعمال محدودیت های جدید تردد برای پایان سال


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا:در آخرین جلسه که در وزارت کشور برگزار شد، ۲ سناریو را برای وضعیت کرونا مد نظر قرار دادیم که هفته آینده طرح عملیاتی در ستاد ملی کرونا مطرح می شود.یک فرض این است که وضعیت کرونا مانند شرایط کنونی باقی بماند، ولی شدت بیماری افزایش پیدا کند که البته تحلیل‌های وزارت بهداشت این است که اگر با این روند کاهش اجرای دستورالعمل های بهداشتی پیش برویم، با موج چهارم کرونا مواجه خواهیم شد. اگر اینطور شود قطعا محدودیت‌ها بیشتر خواهد شد. ما طرحی را پیشنهاد کرده ایم که محدودیت‌ها برای شهر‌های هدف و مسافر پذیر‌ مانند استان های گیلان و مازندران یا مراکز استان‌ها مثل اصفهان و استان های جنوبی یا زیارتی بیشتر شود.سناریوی دوم کاهش بیماری و فراگیری واکسن است که در این شرایط آمادگی داریم که مدیریت سفر‌های نوروزی را مانند سال‌های گذشته انجام دهیم.


22:00
اتمام موفقیت‌آمیز اولین مرحله تست واکسن ایرانی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره):مرحله نخست تست انسانی واکسن کرونای ایرانی با موفقیت به پایان رسید. این واکسن به‌روی ویروس کرونای انگلیسی اثربخشی صددرصدی دارد.در اسفند ماه، مرحله دوم تست انسانی واکسن ایرانی آغاز می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج فاز دو، مرحله سوم آزمایش واکسن ایرانی برای داوطلبان در اواخر فروردین ماه آغاز ‌می‌شود/


21:00

استفاده همزمان از دو ماسک


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام کرده استفاده از دو ماسک می‌تواند در شرایط پر خطر ایمنی بیش‌تری ایجاد کند. اگر در مکان‌های پر جمعیت نیستید یک ماسک کافی است.در غیر این صورت با قراردادن یک ماسک پارچه‌ای روی ماسک یکبار مصرف پزشکی، عبور ویروس از لایه‌های ماسک را دشوارتر ‌کنید.


20:00
لباس جدید کادر درمان برای مقابله با کرونا

 
متعادل کردن گرمای موجود در لباس، وزن کم و نفوذ ناپذیری ویژگی های لباس جدید کادر درمان است.
 

19:00
کرونای جهش یافته به ایلام رسید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام:کرونای جهش‌یافته انگلیسی به ایلام رسیده است.مبتلایان به کرونای جهش یافته انگلیسی ‌در این استان یک خانم باردار و همسرش ساکن شهرستان دهلران هستند.
 

17:00
افزایش ‌‌مبتلایان به کرونای جهش یافته در خوزستان 


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:طبق بررسی‌های آزمایشگاهی در دو هفته اخیر موارد متعددی از ابتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در استان خوزستان با سرایت و مرگ میر بالا شناسایی شده است.اعلام ‎وضعیت اضطراری در خوزستان و اقدامات فوری و جدی برای قطع زنجیره انتقال ویروس ضروری است.
 

15:30
جان باختن ۶۷ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته در کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
لاری، سخنگوی وزارت بهداشت:بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.


14:50

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: شناسایی ۲۴ مبتلای کرونای انگلیسی در کشور تا کنون / ۲ بیمار فوت شدند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری:میزان انتقال این گونه نسبت به گونه اصلی ووهان بیشتر است.جوانان و نوجوانان را بیشتر درگیر می‌کند که این هم حائز اهمیت است.به هر حال ویروس مرز ندارد، مگر اینکه قرنطینه بسیار قوی داشته باشید، مانند آنچه که در چین دیده می‌شود.تاکنون در ایران ۲۴ نفر مبتلا به ویروس انگلیسی کرونا شناسایی شدند که متاسفانه دو نفرشان تاکنون فوت شده است.علائم این نوع ویروس هم مانند گونه اصلی کروناست، اما عوارض و مرگ و میرش مقداری نسبت به گونه اصلی بیشتر است.راه بازداشتن این ویروس، فقط قطع زنجیره انتقال است.هر کس که علائم سرماخوردگی دارد، به عنوان کرونا فرض کرده و خودش را قرنطینه کند.


13:30

سخنگوی وزارت بهداشت: ۱۰ هزار نفر در کشور علیه کرونا واکسینه شدند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تزریق واکسن کرونا برای ۱۰ هزار نفر در کشور خبر داد و گفت: محموله بعدی واکسن نیز کدگذاری شده و براساس اولویت های اعلام شده به افراد تزریق می شود.


12:00

آمادگی مترو برای انجام تست سریع کرونا در صورت همکاری وزارت بهداشت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سید مجتبی تقوی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:وزیر بهداشت در روزهای گذشته اشاره ای داشت که با توجه به شیوع ویروس کرونا جهش یافته ،آمادگی داریم هر کس هرچقدر که تست رایگان بخواهد در اختیارش قرار دهیم. اگر وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که تست ها را در اختیار ما قرار دهد ما هم آماده هستیم که در تمام ایستگاه ها تست کرونا را انجام دهیم.آمادگی داریم که در ۱۳۰ ایستگاه ، فضایی را برای انجام تست سریع کرونا در اختیار وزارت بهداشت و یا دانشگاه علوم پزشکی قرار دهیم تا به صورت روزانه از مسافران تست گرفته شود و این زنجیره انتقال ویروس قطع شود.
 

10:30
مینو محرز: هیچ واکسنی به‌ اندازه «کوو ایران برکت» مقابل ویروس انگلیسی اثربخش نبوده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
عضو علمی ستاد مقابله با کرونا:نتیجه آزمایش‌های واکسن «کوو ایران برکت» نشان داده که این واکسن اثربخشی بالایی در غلبه بر ویروس انگلیسی دارد و تاکنون هیچ واکسنی در دنیا به این اندازه نتیجه‌ بخش نبوده است.
 

8:30
واریز یارانه کمک معیشتی کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سومین مرحله یارانه کمک معیشتی کرونا ساعت 24 امشب به حساب سرپرستان خانوار مشمول واریز می شود. این یارانه برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان و برای دیگر افراد ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان است.
سه شنبه بیست و هشتم بهمن

 

20:00
رطوبت داخل ماسک‌ انتشار کووید-۱۹ به ریه‌ ها را محدود می‌کند

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد: رطوبت داخل ماسک‌های صورت انتشار ویروس کرونا به ریه‌ها را محدود می‌کند و به ایجاد عفونت خفیف منجر می‌شود. نتایج این مطالعه تاکیدی است بر این که استفاده از ماسک های صورت خطر ابتلا به موارد شدید کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد.این تحقیق جدید نشان می دهد که تجمع گاز و بخار در داخل ماسک صورت می تواند به کاهش میزان آسیب ناشی از کووید-۱۹ درصورت آلوده شدن فرد به این ویروس کمک کند.اعتقاد بر این است که افزایش رطوبت موجود در هوای میان دهان و ماسک فرد به بدن وی کمک می کند تا ذرات ویروس را از مجاری تنفسی خود خارج کند.متخصصان موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) متوجه شدند که رطوبت ناشی از ماسک باعث هیدراته شدن مجاری تنفسی شده و اجازه می دهد مخاط آلوده پاک شود و از رسیدن آن به ریه ها که به این ارگان آسیب زده و ابتلا به موارد شدید کووید-۱۹ را منجر می شود، جلوگیری می کند.
 

19:00
واکسن «اسپوتنیک وی» برای ورزشکاران مجاز است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مدیر آژانس پزشکی و بیولوژیک روسیه: استفاده از واکسن اسپوتنیک وی برای ورزشکاران مجاز است.تمام مطالعه‌ها پیش از این صورت گرفته و واکسیناسیون کرونا به هیچ وجه قوانین ضد دوپینگ را نقش نمی‌کند.
 

18:00
کره شمالی در پی سرقت اطلاعات واکسن کرونا از شرکت فایزر

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


هکرهای وابسته به کره شمالی برای دست یافتن به اطلاعات ساخت واکسن کرونا، تلاش دارند به سیستم رایانه ای شرکت واکسن سازی فایزر آمریکا نفوذ کنند.سازمان اطلاعات کره جنوبی روز سه شنبه (امروز) مدعی شده هکرهای کره شمالی سعی دارند برای دست یافتن به اطلاعات ساخت واکسن ویروس کرونا، به سیستم‌های رایانه‌ای شرکت آمریکایی فایزر رخنه کنند.نمایندگان پارلمان کره جنوبی امروز پس از یک نشست غیرعلنی کمیسیون مجلس، در مصاحبه با خبرنگاران این موضوع را به نقل از سازمان اطلاعات این کشور رسانه ای کرده اند."هائه کیونگ" نماینده پارلمان کره جنوبی به خبرنگاران گفت: "سرویس اطلاعات کره جنوبی به ما اطلاع داد که کره شمالی با استفاده از رخنه سایبری برای هک کردن شرکت فایزر سعی در دستیابی به اطلاعات مربوط به واکسن کرونا و شیوه های احتمالی درمان کووید19 داشته است."کره شمالی از معدود کشورهایی است که هیچ اطلاعاتی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در این کشور به سازمان بهداشت جهانی ارایه نکرده است


17:00
مجوز مشروط سفر در نوروز ۱۴۰۰ صادر شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت گردشگری :وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به‌عمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفر‌های ایمن، اعضای ستاد کرونا را برای انجام سفر‌ها در قالب تور‌های مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمانپذیر‌ها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متقاعد کرده است.پیش از این بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت، اما اکنون به واسطه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است.


16:00
توصیه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

سخنگوی وزارت بهداشت:توصیه ما این است که برای کودکان از ماسک‌های متناسب با اندازه صورت و برای تشویق آنها به ماسک زدن از ماسک‌های رنگی و جذاب استفاده کنید.به کودکان خود آموزش دهید که تحت هیچ شرایطی ماسک خود را با فرد دیگری تعویض نکنند، هرگز به بخش جلویی ماسک دست نزنند و هنگام برداشتن ماسک از روی صورت از قسمت بندها آن را خارج کنند. همچنین در صورت مرطوب یا آلوده شدن ماسک، حتما آن را تعویض کرده و ماسک آلوده را در سطل‌های زباله دردار بیندازند.


15:00
سازمان جهانی بهداشت واکسن آسترازنکا /آکسفورد را تایید کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

سازمان جهانی بهداشت:واکسن آسترازنکا/ اکسفورد برای استفاده اضطراری تایید شده است.سازمان جهانی بهداشت در فهرست استفاده اضطراری خود کیفیت، ایمنی و میزان موثربودن واکسن های کووید-۱۹ را ارزیابی می کند و این امر شرط خرید واکسن از برنامه کوواکس را تشکیل می دهد.همچنین قرار گرفتن واکسن ها دراین فهرست به کشورها اجازه می دهد تا مقررات تایید واکسن ها در داخل را برای واردات و تزریق آنها تسریع بخشند


14:00

ویدئو / علت فوت مبتلایان کرونا چیست؟

 

فوتی جدید کرونا در کشور/۸۰۱۱ بیمار دیگر شناسایی شدند

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸۰۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته ۸۹ هموطن دیگر به دلیل ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

دکتر سیما سادات لاری، گفت: از دیروز تا امروز ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۳۴ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۱۱۷ نفر رسید. لاری ادامه داد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

وی افزود: سه هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۴۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. لاری تاکید کرد: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. به گفته وی، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
 

13:00
نمکی: کیفیت زندگی مردم ایران با مشکل روبرو است/ پیشنهاد وزیر بهداشت به «روحانی»

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران جزء کشورهایی است که در خصوص کیفیت زندگی مشکلات زیادی دارد،گفت: اگر یک ریال در نظام پیشگیری هزینه کنیم، هزاران تومان را در بیمارستان خرج نخواهیم کرد.

سعید نمکی امروز در جشنواره بیمارستان‌های بهره‌ور با محوریت مدیریت هوشمند کرونا با اشاره به آغاز این طرح در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و البرز، گفت:‌ افزایش بهره‌روی تنها راه برون رفت از شرایط سختی است که بیشتر کشورها پیش رو دارند و باید به فکر انسان توسعه یافته باشیم که عامل بهره‌وری است. وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها امید به زندگی افزایش داشته اما کیفیت زندگی پایین‌تر از حد مطلوب است و این نشان می‌دهد افزایش طول عمر همواره با بهره‌وری متناسب نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه متأسفانه ما جزو کشورهایی هستیم که در خصوص کیفیت زندگی مشکلات زیادی داریم،گفت: باید ببینیم در پژوهش‌های ما منابعی که صرف می‌شود همراه با بهره‌وری است، آ‌یا در نظام بهداشت و پیشگیری این موضوع با بهره‌وری همراه است؛ چراکه برون رفت از بحران اقتصادی کشور در همه عرصه‌ها، همراه با نگاه بهره‌ورانه به همه منابع کشور است.

نمکی افزود: اگر به بنده بگویند یک پیشنهاد به رئیس جمهور بدهید، بنده می‌گویم ابتدا باید یک معاونت بهره‌وری در ریاست جمهوری قرار دهند؛‌ چراکه ما از منابع بهره مناسب‌تری باید ببریم اما این کار را نمی‌کنیم. وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت، بیمارستان ته خط قرار دارد، گفت: این در حالی است که ما به اندازه سرچشمه بهره‌وری لازم را نداریم. تاوان کمبود نگاه بهره‌ورانه به بقیه بخش‌ها را باید در انتهای خط یعنی در بیمارستان بپردازیم.

وزیر بهداشت با بیان این که امسال سال بسیار سختی بوده و سالی به سختی امسال در قبل و بعد از انقلاب در رابطه با منابع نداشته‌ایم، افزود: البته با در نظر گرفتن چنین شرایطی، این که درصد افزایش حقوق و مشوق‌ها در بهداشت و درمان موضوع مدیریت کرونا با توجه به این که یک میلیارد دلار کمتر از سال بدون کرونا ارز دریافت کرده‌ایم و توانسته‌ایم با همه مشکلات پاداش بازنشستگان سال‌های 94، 95 و کارانه پرستاران را به روز کنیم، ناشی از نگاه بهره‌وری و برنامه‌ریزی بوده و یک تفکر حساب‌گرانه موضوع را مدیریت کرده است.

نمکی با تأکید بر این که باید از ولنگاری و عدم آینده‌نگری پرهیز کنیم، یادآور شد: آیا پاسخ این سؤال را داده‌ایم که چه کسی را با چه سطح مهارتی و در چه جایی با چه بهره‌وری قرار داده‌ایم، آیا دوره‌های طولانی مدت در پزشکی و آنقدر جنرال تربیت کردن و سرباز نداشتن، نگاه بهره‌ورانه است یا باید در این خصوص تجدیدنظر کنیم.

وی متذکر شد: آیا در نظام پیشگیری آنچه هزینه می‌کنیم نگاه بهره‌وری است؟  آیا باید در این خصوص در نقاط مختلف به یک اندازه هزینه کنیم؟ آیا بهره‌وری از منابع در نقاط کم جمعیت به همان میزان است که در نقاط پرجمعیت باید باشد؟ ضمن این که باید بدانیم اگر یک ریال در نظام پیشگیری هزینه کنیم، هزاران تومان را در بیمارستان خرج نخواهیم کرد. همچنین آیا حاصل پژوهش‌های ما باید به عنوان محصول اصلی مقاله باشد؟ وزیر بهداشت تاکید کرد: باید تحقیق در مملکت گره‌هایی از نظام خدمت را بگشاید.
 

12:00
جهانپور: ۱۷ مبتلای قطعی به ویروس کرونای جهش یافته شناسایی شدند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی تاکنون در ایران شناسایی شدند و خطر گسترش سریع این ویروس جدی است. کیانوش جهانپور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هفت نفر از این افراد که به طور قطعی به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده اند در استان قزوین هستند به همین علت مقررات ویژه ای برای شناسایی و کنترل شیوع این بیماری در استان قزوین اجرا می شود.

وی ادامه داد: ویروس جهش یافته انگلیسی سرعت انتقال بیشتری نسبت به ویروس قبلی کرونا دارد به همین علت رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرهیز از هر گونه دورهمی و تجمع بسیار ضروری است زیرا نشانه هایی از خطر خیز چهارم کرونا در برخی استانها مشاهده شده که بسیار خطرناک تر از خیزهای قبلی کرونا در ایران است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: خطر ورود به خیز چهارم کرونا جدی است و همه باید برای جلوگیری از آن دست در دست هم دهیم و از انتشار ویروس کرونا به خصوص ویروس جهش یافته انگلیسی به طور جدی تر از ترددهای غیرضروری خودداری کنیم و از هرگونه دورهمی و مهمانی های خانوادگی کمک کنیم و با همکاری هم از ایجاد موج جدید بیماری در کشور ممانعت کنیم.

وی گفت: افزایش موارد ابتلا و بستری به بیماری کووید۱۹ در استان خوزستان بسیار نگران کننده است همچنین در استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان نیز شاهد ایجاد روند ملایم صعودی در موارد بستری روزانه کرونا هستیم. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ابتلا به بیماری کووید۱۹ در بین جوانان در هفته های اخیر افزایش یافته است و این مساله واقعا نگران کننده است و لزوم همزیستی هوشمندانه با بیماری را بیش از گذشته نشان می دهد زیرا افزایش بیماری در گروههای سنی پایین تر هشداری برای افزایش بیماری در بین سالمندان است. /ایرنا
 

11:00

وضعیت یک شهر زرد در محاصره قرمزها و نارنجی‌ها

خوزستان رئیس دانشکده علوم پزشکی بهبهان با اشاره به تداوم وضعیت زرد در این منطقه گفت: با وجود اتخاذ همه تدابیر، به دلیل اینکه شهرهای همجوار در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند انتظار می‌رود در روزها یا هفته‌های آینده وضعیت رنگ‌بندی بهبهان نیز تغییر کند. دکتر قدرت‌اله شاکری‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت شیوع کروناویروس در بهبهان، اظهار کرد:  اتخاذ تدابیر سختگیرانه در یک ماه اخیر و افزایش بیماریابی در قالب طرح شهید سلیمانی موجب شده که بهبهان در وضعیت زرد قرار داشته باشد.

وی افزود: البته تعداد موارد بستری در بهبهان رو به افزایش است به گونه‌ای که موارد بستری در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، ۳۴ درصد افزایش یافت.
رئیس دانشکده علوم پزشکی بهبهان گفت: با وجود اتخاذ همه تدابیر، به دلیل اینکه شهرهای همجوار در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند انتظار می‌رود در روزها یا هفته‌های آینده وضعیت رنگ‌بندی بهبهان نیز تغییر کند. شاکری‌نژاد افزود: به منظور حفظ وضعیت پایدار کرونا در شهرستان بهبهان، یک سری محدودیت‌ها از جمله پایان فعالیت اصناف در ساعت ۲۱ اعمال شده است. با توجه به اینکه مواردی از ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به کرونا نیز داشتیم، فعالیت مدارس به صورت حضوری را لغو کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در خصوص فعالیت باغ‌ویلاها و برگزاری مراسم در این اماکن نگران بودیم که با ورود دادستان، از مالکان باغ‌ویلاها تعهد گرفته شده که باغ‌های خود را برای برگزاری عروسی اجاره ندهند. رئیس دانشکده علوم پزشکی بهبهان گفت: جهش ویروسی محرز شده و ویروس جهش‌یافته انگلیسی وارد کشور شده و در خوزستان نیز موردی از این نوع ویروس گزارش شده است بنابراین به نظر می‌رسد چرخش ویروس انگلیسی در خوزستان رخ داده است اما تاکنون در بهبهان موردی از ابتلا به ویروس انگلیسی مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه شهرستان بهبهان در وضعیت زرد قرار دارد اما این وضعیت بسیار شکننده است و باید مردم به رنگ‌بندی توجه نکنند و همچنان پروتکل‌های بهداشتی را با دقت در دستور کار خود قرار دهند و در مراسم و تجمعات حضور پیدا نکنند. /ایسنا
 

10:00

راهکارهایی برای کاهش عوارض پوستی ناشی از ماسک‌های تنفسی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
متخصص پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض پوستی ناشی از مصرف ماسک‌های تنفسی، بر عدم استفاده از کرم‌ها و محصولات آرایشی در هنگام استفاده از ماسک تاکید کرد. به گزارش ایسنا، دکتر فهیمه عبداللهی مجد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: در پاندمی کووید ۱۹  استفاده از ماسک‌های تنفسی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی دقیق و مکرر دست‌ها سه اصل مهم برای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری است که اکیدا به افراد جامعه توصیه می‌شود.

وی با اشاره به شکایات افراد از عوارض ناشی از ماسک‌ها، افزود: در این دوران استفاده از وسایل حفاظتی برای قطع زنجیره انتقال کرونا و کاهش شیوع و بروز بیماری الزامی است اما در برخی افراد به ویژه کادر درمان استفاده از وسایل حفاظتی نظیر ماسک، شیلد و دستکش ممکن است منجر به بروز مشکلات پوستی نظیر حساسیت، اگزمای تماسی و یا آکنه شود. عبداللهی، ماسکنه (Maskne) یا آکنه (جوش) ناشی از ماسک‌های تنفسی را یکی از عوارض پوستی نسبتا شایع در دوران شیوع کرونا ذکر کرد که معمولا در نواحی از صورت که در تماس با ماسک قرار دارند بروز می‌کند.

به گفته این متخصص پوست بیمارستان شهدای تجریش، سایش و تماس مکانیکی مداوم و طولانی مدت پوست با ماسک‌های تنفسی به ویژه اگر همراه گرما و تعریق باشد دلیل بروز این آکنه‌ها یا جوشهاست، البته گاهی انسداد فولیکول‌های مو و رشد باکتری‌ها در آن قسمت نیز منجر به ایجاد التهاب یا فولیکولیت و بروز جوش می‌شود. استادیار دانشگاه، پوست‌های چرب را بیشتر مستعد آکنه دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از کرم‌های آرایشی، تماس طولانی مدت پوست صورت با ماسک تنفسی به ویژه ماسک‌هایی نظیر N۹۵ که محکم به صورت می‌چسبند نیز باعث افزایش احتمال بروز آکنه‌های صورت می‌شوند.

عبداللهی مجد از دیگر عوارض پوستی ناشی از استفاده ماسک های تنفسی به پوسته ریزی، تحریک پذیری و قرمزی پوست اشاره کرد. این متخصص پوست در ادامه سخنان خود با اشاره به توصیه‌های اکادمی متخصصان پوست آمریکا به ارایه راهکارهایی برای کاهش عوارض پوستی ناشی از ماسک های تنفسی پرداخت و شست و شوی روزانه صورت با یک شوینده ملایم و فاقد عطر و استفاده از مرطوب کننده مناسب قبل و بعد استفاده از ماسک را از راهکارهای موثر در این خصوص برشمرد.

وی همچنین به افراد دارای پوست چرب و مبتلا به آکنه توصیه کرد از مرطوب کننده استفاده نکنند و در صورت خشک شدن پوستشان از مرطوب کننده‌های فاقد چربی بهره بگیرند. این استادیار گروه پوست دانشگاه با اشاره به خشکی و ترک لبها به عنوان یکی دیگر از عوارض ناشی از ماسک‌های تنفسی به افراد توصیه کرد: برای جلوگیری از بروز این عارضه قبل از زدن ماسک، بعد از شست و شوی صورت و قبل از خواب حتما لب ها را با وازلین چرب کنید.

عبداللهی مجد با تاکید بر عدم استفاده از کرم ها و محصولات آرایشی در هنگام استفاده از ماسک اظهار کرد: با توجه به این که کرم های آرایشی منجر به انسداد منافذ پوست و افزایش احتمال آکنه می‌شوند، سعی کنید از این محصولات استفاده نکنید و در صورت ضرورت از محصولات "غیرکومدوژن زا" که احتمال بروز آکنه به دنبال استفاده از آنها کمتر است، استفاده کنید. این متخصص پوست همچنین تاکید کرد که از محصولات جدیدی که ممکن است منجر به تحریک بیشتر پوست شوند نظیر مواد لایه بردار اجتناب شود.

وی ضمن توصیه به افراد برای استفاده از ماسک‌های تنفسی مناسب افزود: ماسک‌های پارچه‌ای پس از هر بار استفاده حتما باید به خوبی شسته شوند و ماسک‌های یک بار مصرف نیز فقط یک بار استفاده شوند. البته باید توجه داشته باشید که  ماسک نباید خیلی آزاد و یا خیلی محکم روی صورت قرار گیرد. به گفته این استادیار دانشگاه بخش داخلی ماسک‌های پارچه‌ای که روی پوست قرار می‌گیرد نباید از جنس نایلون، پلی استر و ریون باشد زیرا باعث تحریک بیشتر پوست می شوند.

عبداللهی مجد در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت استراحت ۱۵ دقیقه ای و برداشتن ماسک پس از هر چهار ساعت استفاده مداوم از ماسک تاکید کرد و آن را منوط به شرایطی دانست که خطر انتقال بیماری وجود نداشته باشد به طور مثال در محیط باز و با فاصله حداقل دو متری از سایر افراد و یا زمانی که در خودرو تنها هستید. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این استادیار دانشگاه در خاتمه سخنان خود به افراد توصیه کرد درصورت ایجاد عارضه پوستی ناشی از استفاده ماسک‌های تنفسی و عدم بهبودی با رعایت نکاتی که ذکر شد فرد می‌تواند به متخصص پوست مراجعه کند.
 

8:30
اگر کسی را با این ماسک ها دیدید بدانید که ناشنواست


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
حجت نیکی ملکی، سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام در توییتی نوشت:این روزهای کرونایی به همه سخت میگذرد، ولی برای دوستان ناشنوا شرایط سخت تر است، چون دیگر امکان لب خوانی ندارند. لطفا اگر کسی را با این ماسک ها دیدید بدانید که ناشنواست.

دوشنبه بیست و هفتم بهمن

23:30
کرونا در کمین چاق‌ها

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
محمدرضا رئوفی فیزیولژیست پزشکی:از نظر علمی، «بی ام آی» (شاخص توده بدنی) بیش از ۴۰ به عنوان یک عامل خطر برای افراد چاق در مواجهه با کرونا مطرح می‌شود.بر اساس برخی تحقیقات و همچنین مشاهدات پزشکی، شمار جانباختگان کرونا نیز در چاق‌ها بیش از دیگران است و برخی مبتلایان به کرونا علیرغم عدم وجود بیماری‌های زمینه‌ای به سبب چاقی با ابتلا به کرونا جانباخته‌اند.تاثیرات هورمونی و سیستم‌های فرضیه انتخابی بدن اشخاص چاق مناسب نیست. این امر مقاومت بدن را کاهش داده و سبب ضعف در مقابله با ویروس کرونا می‌شود. مهرداد روانشاد ویروس شناس :انسان‌ها از نظر «بی ام آی« (شاخص توده بدنی) به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. گروه نخست با «بی ام آی» ۲۵، متعادل، گروه دوم با «بی ام آی» ۲۵ تا ۳۵ دارای اضافه وزن و گروه سوم با «بی ام آی» بیش از ۳۵ چاق محسوب می‌شوند.


23:00
داروهای رقیق کننده خون خطر مرگ ناشی از کرونا را کاهش می‌دهند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، تجویز داروهای رقیق کننده خون برای بیماران کرونایی به محض بستری شدن آنها در بیمارستان می‌تواند خطر مرگ آنها بر اثر این بیماری را کاهش دهد.به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان در این مطالعه جدید داده های حدود چهار هزار و ۳۰۰ بیمار با متوسط سنی ۶۸ سال را که در فاصله زمانی میان اول مارس و ۳۱ ژوئیه به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.بیش از ۸۴ درصد این بیماران در ۲۴ ساعت اول پذیرش در بیمارستان داروهای رقیق کننده خون دریافت کرده بودند. در ۳۰ روز پس از پذیرش در بیمارستان، میزان کلی مرگ و میر ۱۴.۵ درصد بود اما میزان تلفات در میان بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون دریافت کرده بودند، ۱۴.۳ درصد و این میزان در میان بیمارانی که این داروها را دریافت نکرده بودند، ۱۸.۷ درصد بود


22:00
روستای فرد مبتلا به کرونای جهش یافته در قزوین قرنطینه شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:قرنطینه روستای فرد مبتلا به کرونای انگلیسی صورت گرفته است و اقدامات درمانی اهالی این روستا در همان آبیک انجام خواهد شد تا خطر شیوع بیماری را کاهش دهیم و همکاران ما در حوزه بهداشت به این روستا سفر کردند و تست کرونا در محل از این ۱۸۷ نفر گرفته شد تا کسی از روستا خارج نشود.تست ۴ نفر از خانواده فرد مبتلا به کرونای انگلیسی مثبت بوده است و نتیجه تست آنها امروز (دوشنبه) انجام می‌شود


21:00
ابداع ماسک ضدویروسی که جهش‌های جدید کرونا را از بین می‌برد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
محققان دانشگاه کمبریج ماسکی با پوشش ضد ویروس ابداع کرده‌اند که می‌تواند جهش‌های کنت (در انگلیس) و آفریقای جنوبی ویروس کرونا را در یک ساعت از بین ببرد و از فرد محافظت کند. پوشش نامرئی ماسک به لایه بیرونی ویروس می چسبد، آن را به دام می‌اندازد و در مرحله بعد تمام جهش‌های جدید ویروس را می‌کشد.تست‌های آزمایشگاهی نشان داد چنین ماسکی می‌تواند ۹۵ درصد پاتوژن های روی سطح خود را در یک ساعت از بین ببرد.ماسک مذکور قابلیت چندبار استفاده را دارد و می‌توان آن را تا ۲۰ بار شست.


20:00
هشدار/موج چهارم کرونا در کمین است

اگر رعایت پروتکل‌ها افزایش پیدا نکند موج چهارم کرونا بسیار سهمگین‌تر خواهد بود.


19:00
تصویر جالبی از واکسن زدن یک راهبه مسیحی توسط پرستار شیعه لبنانی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

گفتنی است در لبنان تا مدت‌ها فقط راهبه‌ها دارای مدرسه و درمانگاه‌ها بودند و برای اولین بار امام موسی صدر مدرسه فنی برای پسران و مدرسه پرستاری برای دختران تاسیس کرد و امروزه قسمت عمده‌ صندلی‌های دانشگاه‌های لبنان را دانشجویان شیعه تشکیل می‌دهند.


18:00

ویروس جدید کرونا عامل تنش بین همسایگان اروپایی

تلاش برخی کشورهای اروپایی برای جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا از طریق کنترل شدید مرزها، انتقاد همسایگان و هشدار مقامات اتحادیه اروپا را به دنبال داشته‌است. پس از شیوع انواع جدید ویروس کرونا در اروپا، برخی کشورها مانند آلمان و جمهوری چک قوانین ورود افراد به مرزهای خود را تشدید کرده اند. این امر موجب نارضایتی همسایگان اروپایی شده است.

نشریه اشپیگل آلمان امروز (دوشنبه) نوشت: در اعتراض به این اقدام اتریش خواستار توضیح سفیر آلمان در وین شده و فرانسه اکنون برای جلوگیری از غافلگیری های ناخوشایند در مرزها به دنبال رایزنی با مقامات آلمان است. این در حالی است که دولت آلمان از تصمیم خوئد برای کنترل شدیدتر مرزها دفاع می کند. «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت طی کنفرانسی مطبوعاتی در برلین تاکید کرد به دلیل شرایط خاص ، مرزها فقط به طور موقت کنترل می شوند.

از روز گذشته نیروهای پلیس فدرال و پلیس مرزی آلمان در حال کنترل دقیق ترافیک در مرزهای جمهوری چک و ایالت تیرول اتریش هستند و اگر مسافران شرایط لازم از جمله پاسخ منفی آزمایش کرونا را نداشته باشند، آنها را بازمی گردانند. این کنترل ها برای جلوگیری از ورود انواع جهش یافته و مسری ویروس کرونا است که در جمهوری چک و نیز در تیرول به وفور مشاهده شده است. به گفته سخنگوی وزارت کشور آلمان در مجموع ۱۰ هزار نفر تا صبح روز دوشنبه بررسی شده اند که دست کم از ورود نیمی از آنها بخاطر نداشتن شرایط لازم، جلوگیری شده است. در حال حاضر فقط آلمانی ها و خارجی های دارای اجازه اقامت در آلمان مجاز به ورود به مناطق آسیب دیده هستند.

اما این اقدام برای کشورهای همسایه دردسر ساز بوده است به طوری که «الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش از آن انتقاد کرده است. به گفته وی این اقدامات تأثیرات بسیار جدی بر کل اتریش دارد و یادآور تجربه بسته شدن مرزها در بهار است. در واکنش به این اقدام آلمان، دولت اتریش «رالف بست» سفیر آلمان در وین را عصر روز یکشنبه به وزارت امور خارجه فراخوانده است. طبق اعلام این وزارتخانه، اتریش این اقدام را گام نامتناسب آلمان دانسته است. از سوی دیگر نشست های مشابهی نیز با فرانسه در جریان است. «کلمن بون» وزیر امور اروپا فرانسه معتمد «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری تصمیم ویژه آلمان برای تشدید کنترلهای مرزی را 'تصمیمی دشوار' خواند. در حال حاضر هیچ کنترلی در مرز فرانسه وجود ندارد ، اما امکان تشدید اوضاع با توجه به اقدام آلمان وجود دارد. دولت پاریس هفته گذشته اعلام کرده بود که تعداد زیادی موارد مبتلا به ویروس جهش یافته برزیلی و آفریقای جنوبی در بخش  شرقی فرانسه مشاهده شده است.

بون اعلام کرد که روز دوشنبه با سران دولت های سه ایالت آلمان در همسایگی فرانسه زارلند ، راینلاند-فالت و بادن-وورتمبرگ صحبت خواهد کرد تا رویدادهای پیش بینی نشده در مرز مشترک با آلمان رخ ندهد. به گفته وی باید از بسته شدن کامل مرز آلمان و فرانسه جلوگیری شود و برای مسافران مرزی باید تا آنجا که ممکن است استثنا قائل شده و حمل و نقل جاده ای نیز ادامه داشته باشد. در همین حال «استلا کریاکیدس» کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با این اقدام آلمان گفته است: با مرزهای بسته نمی توان ویروس را متوقف کرد. وی در گفت‌وگو با نشریه «آوگسبورگر آلگماینه» تصریح کرد: ترس از ویروس جهش یافته کرونا قابل درک است‌، اما واقعیت این است که با مرزهای بسته نمی‌توان ویروس را متوقف کرد و در نهایت فقط واکسیناسیون مداوم و رعایت قوانین بهداشتی علیه این ویروس می تواند کمک کند.

این مقام اتحادیه اروپا افزود: این که ما به شرایط ابتدای همه گیری در مارس ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) باز گردیم و اروپا با مرزهای بسته مواجه باشد، اشتباه است. او همچنین خواستار سرعت بخشیدن به روند بررسی شیوع جهش‌های جدید ویروس کرونا شد چرا که در غیر این صورت اتحادیه اروپا نسبت به این مسئله بی اطلاع خواهد ماند. در پاسخ به این انتقادها «هورست زهوفر» وزیر کشور آلمان توصیه های بروکسل را رد کرده است. وی در گفتگو با روزنامه بیلد با بیان این که کمیسیون اروپا باید از برلین حمایت کند تاکید کرد که اینگونه اظهار نظرها به اختلافات دامن نزند. زهوفر همچنین تصمیمات این کمیسیون در مورد دریافت واکسن طی چند ماه گذشته را به «اندازه کافی اشتباه» خواند. قرار است در اوایل ماه مارس (اواسط بهمن) در نشست بعدی آنگلا مرکل ، صدراعظم با مقامات ایالت های این کشور در خصوص تدابیر کرونایی بعدی بحث و تبادل نظر انجام گیرد.

قوانین سختگیرانه ورود آلمان از نیمه شب شنبه در مرزهای جمهوری چک و ایالت تیرول اتریش اجرا می شود و بر اساس آن شرکت های هواپیمایی‌، اتوبوس ها و قطارها دیگر مجاز به حمل مسافر از این مناطق و نیز اسلواکی به آلمان نیستند. این اقدام در واکنش به انتشار انواع جهش یافته و مسری ویروس کرونا در آلمان انجام می‌گیرد. با این حال این رویکرد علاوه بر این که موجب ناخرسندی مردم و مقامات این کشورها شده، انتقادات مقامات در بروکسل را نیز به دنبال داشته است.


15:00

آخرین آمار کرونا در ایران؛ قربانیان کرونا از مرز ۵۹ هزار نفر فراتر رفت

مجموع جانباختگان ویروس کرونا در کشور به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افزایش یافت و به ۵۹ هزار و ۲۸ نفر رسید. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: از دیروز تا امروز (دوشنبه، ۲۷ بهمن) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیص، ۷ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.

او افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۳ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۲۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۰۴ هزار ۳۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۳ هزار و ۷۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری ادامه داد: تا کنون ۱۰ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

او بیان کرد: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.


 

14:00

قدردانی وزیر بهداشت از حمایت‌های بی‌دریغ رهبر انقلاب در دوران کرونا /مرگ "۲رقمی" ‌هم برای ایران زیاد است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

سعید نمکی ظهر امروز در شصت‌وچهارمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای قزوین که در سالن اجتماعات شهید استانداری برگزار شد، اظهار داشت: برای مبارزه با کرونای چموش و سرکش انگلیسی فقط 72 ساعت وقت داریم و راهی که پیشتر 2 هفته برای کنترل این ویروس می‌رفتیم، با این ویروس 72 ساعته خواهیم رفت. وی اضافه کرد: دو روز پیش نخستین هواپیما را از انگلیس پذیرفتیم و در  حال قرنطینه آنها هستیم و 20 تا 30 هواپیمای وارد شده از اروپا را در نوبت قرنطینه داریم. با این حال کسی که غیرقانونی طول کشور را طی می‌کند، خیلی اشرافی و نظارتی روی آن نداریم و انجام این کار هم در حیطه مسئولیت‌های ما نیست.

نمکی ادامه داد: ویروس کرونای انگلیسی و جهش‌یافته قدرتمندترین نظام‌های بهداشتی و درمانی اروپا مانند آلمان و انگلیس را به زانو درآورده و ساده‌انگاری و توهم است اگر فکر کنیم که این کشورها نظام سلامت ضعیفی دارند. چرا که آهنگ شیوع این ویروس به مراتب تندتر از گام‌هایی است که در شبکه بهداشت می‌توان برداشت. وی یادآور شد: از امروز باید همه افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور افراد مبتلا به کرونای انگلیسی و جهش‌یافته تلقی شوند و آتش پیک کرونا از هر جایی بلند شد، باید بلافاصله این آتش را خاموش کنیم. همان‌طور هم که در نامه 10 دی‌ماه امسال به رؤسای دانشگاه علوم پزشکی نوشتم، باید کانون‌های ابتلا را هرچه زودتر شناسایی کنید و نگذارید این شعله‌ها به هم بپیوندند.
 

اسفندماه سختی در پیش است

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه اسفندماه خیلی‌سختی را در پیش خواهیم داشت، گفت: اگر در این اسفند سخت ستون‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سخت بنا نکنیم و اکر برای رعایت آنها سخت نگیریم، هزینه بیشتری از گذشته پرداخت خواهیم کرد. نمکی با تشریح گام‌های مقابله با ویروس کرونای انگلیسی گفت:‌ در وهله اول باید اطلاع‌رسانی گسترده به مردم در مورد تفاوت‌ها و رفتارهای این ویروس باید انجام شود. در مرحله دوم باید تست‌های سریع باید افزایش یابد و در مرحله سوم تست‌ها باید به صورت مرتب و رندوم برای وزارت بهداشت ارسال شود. در مرحله آخر هم باید مراکز 16 ساعته سرپایی را فعال کنیم.


13:00

لزوم افزایش سخت‌گیری و محدودیت‌های کرونایی

ایسنا/فارس یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در شیراز بر لزوم اعمال محدودیت و سختگیری‌های بیشتر برای کاهش تعداد مبتلایان تا قبل از اتمام واکسیناسیون و ایمن شدن کل جامعه تاکید کرد. دکتر زینب محرابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز واکسیناسیون در کشور، تاکید کرد که برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و تا پایان زمان واکسیناسیون موثر، همچنان تنها و تنها راه، رعایت کامل و دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

محرابی خاطرنشان کرد که موضوع رعایت شیوه‌نامه‌ها خصوصا برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن و گروه‌های در معرض خطر و البته اطرافیان این افراد بیش از سایر گروه‌های جامعه ضروری است. این پزشک متخصص تاکید کرد که شیوه‌نامه‌های بهداشتی مربوط به زمان شیوع کرونا، یک مجموعه رفتارها بوده و شامل استفاده از ماسک، شست و شوی مکرر دست‌ها، پرهیز از حضور در تجمعات و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران و ... است و این موارد باید به شکل کامل انجام شود.

او افزود: اگرچه طی دو ماه منتهی به نیمه بهمن ماه شاهد وضعیت بهتری از شیوع کووید-۱۹ در استان فارس بودیم، اما این موضوع باعث شده تا حساسیت مردم نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های توصیه شده بهداشتی، کم شود که چنین موضوع مخاطره آمیز است. این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی کاهش حسایت به رعایت پروتکل‌ها را می‌توان در رفتارهایی نظیر برگزاری دورهمی‌ها، مراسم‌های عروسی و ختم و ... مشاهده کرد، تداوم این رفتارها از سوی مردم را بسیار خطرناک دانست و گفت: این روند موجب تغییر روند شیوع بیماری و آغاز شیب افزایشی در تعداد مبتلایان و بستری‌ها شده است.

محرابی با بیان اینکه ویروس جهش یافته یا نوع انگلیسی کووید- ۱۹، قدرت سرایت و بیماری‌زایی بسیار بیشتری نسبت به دیگر نمونه‌ها دارد و به همین دلیل یک فرد مبتلا یا ناقل تعداد بسیار بیشتری از افراد را مبتلا خواهد کرد، گفت: رعایت دقیق مسائل بهداشتی کمک زیادی خواهد کرد تا زنجیره انتقال این نوع ویروس و دیگر انواع جهش‌یافته‌ای که در آینده ممکن است به کشور وارد شوند، بشکند. این متخصص بیماری‌های عفونی با یادآوری اینکه طی هفته‌های اخیر شاهد آغاز و تداوم سیر افزایشی موارد ابتلا و بستری با شیبی ملایم در فارس بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این مدت شاهد افزایش موارد ابتلا با علائم بدحالی هستیم و اکثر افراد با علائم تنفسی و افت اکسیژن و درگیری‌های قلبی و آسیب کلیوی بستری شده‌اند.
 

12:00

زنگ خطر شیوع مجدد کرونا در کشور/ تعداد بیماران بستری در جنوب کشور شدیدا افزایش یافت...

آخرین نمودارهای روند کرونا در استان‌های کشور تا تاریخ ۲۶ بهمن ۹۹ منتشر شد. به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، آخرین نمودارهای روند شیوع کرونا در استان‌های کشور تا تاریخ ۲۶ بهمن ۹۹ منتشر شد. کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در این خصوص به فارس گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط وزارت بهداشت روند بستری بیماران کرونا در سطح کشور روند پایداری را طی می‌کند.وی افزود: در استان خوزستان روند بستری بیماران شدیدا افزایشی است، در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس، سمنان افزایش ملایمی از شمار موارد بستری را می‌بینیم اما در سایر استان‌ها روند بستری پایدار است.

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
نمودار میزان بیماران بستری در کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
نمودار میزان بیماران بستری در شوشتر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
نمودار میزان بیماران بستری در دزفول
 
بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در هفته اخیر سرعت انتشار کرونا در استان خوزستان به حدی زیاد بوده که تعداد افزایش بیماران کرونایی در این استان 75 درصد و موارد بستری 65 درصد افزایش یافته است.با وجود گذشت دو روز از ورود خوزستان به وضعیت قرمز کرونایی اما همچنان بازارهای تمامی شهرستان ها به شدت شلوغ است. اگر مردم نسبت به این موضوع کم اهمیت باشند، و شلوغی بازار های و اماکن عمومی همچنان تداوم داشته باشد، هشدار می‌دهیم عاقبت سهل انگاری ها در خوزستان تلخ و خانمان سوز خواهد بود.
 

11:00

کرونا به‌دنبال تاجگذاری مجدد (کرونای جهش‌یافته در کشور به گردش افتاده و بر وخامت اوضاع افزوده است.) برای مطالعه ادامه مطلب به لینک مراجعه فرمایید؛
 

09:00

قرنطینه اجباری مبتلایان به کرونای انگلیسی/ تست سریع کرونا به مطب پزشکان می‌آید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به زودی تست سریع کرونا در مطب پزشکان از افراد مشکوک گرفته می‌شود. علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوع کرونای انگلیسی در ایران و جهان اظهار کرد: بعد از یک سال از شیوع کرونا در جهان انتظار آن را داشتیم که ویروس جهش هایی پیدا کند و تاکنون نیز شاهد جهش هایی در ویروس کرونا بودیم،  اما نکته مهم این است که جهش ویروس در کدام بخش ویروس رخ می دهد. وی ادامه داد: جهش هایی که در ویروس کرونا در انگلیس رخ داد، باعث شد که میزان سرایت و کشندگی ویروس بالا برود، همچنین در آفریقای جنوبی و ژاپن نیز شاهد جهش ویروس کرونا بودیم.
 

تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع کرونای انگلیسی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونای انگلیسی به صورت گسترده در کشور اظهار کرد: ما فرض را بر این می‌گذاریم که ویروس وارد کشور شده است و اکنون هم مواردی را در برخی استان‌ها مشاهده کرده‌ایم و در این زمینه اقدامات لازم صورت گرفته است. وی ادامه داد: حفاظت از مرزها یکی از اقدامات اساسی برای پیشگیری از شیوع کرونای انگلیسی در کشور است و به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای رصد و پیشگیری از ورود افراد آلوده توصیه های لازم را کرده‌ ایم و دستورالعمل‌های بهداشتی برای حفاظت از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی ابلاغ شده است.
 

شرط ورود مسافران خارجی به کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: بر این اساس فردی که به کشور وارد می شود، باید تست منفی کرونا داشته باشد همچنین اگر فرد از کشور اروپایی به ایران سفر کند در هنگام ورود به کشور در مبادی مرزی تست از او گرفته و توصیه می‌شود حتی اگر فرد تست منفی کرونا دارد؛ ۱۴ روز در منزل قرنطینه شود. رییسی ادامه داد: اقدام بعدی که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونای انگلیسی در کشور صورت خواهد گرفت آن است که وقتی فرد کرونا مثبت را شناسایی می کنیم، باید تمام اقدامات به طور کامل برای او انجام شود و فرقی نمی کند که فرد به ویروس کرونای قبلی یا کرونای جهش یافته مبتلاست. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: شناسایی زودرس بیماران مبتلا به کرونا؛ تست همه اطرافیان و از همه مهمتر اطمینان از ایزوله فرد مبتلا به عنوان سه اقدام اصلی مدنظر قرار دارد و حتی اگر فرد به ویروس کرونای انگلیسی مبتلا باشد باید این سه اقدام به دقت انجام شود و ما در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کردیم تا تیم‌های طرح شهید سلیمانی برای بیماریابی فعال تر شوند و تست های سریع به میزان کافی در اختیار قرار خواهد گرفت.
 

تست سریع کرونا در مطب پزشکان گرفته می‌شود

رییسی از تست سریع کرونا در مطب های پزشکان خبر داد: از طرفی برای شناسایی زودهنگام مبتلایان و قطع زنجیره انتقال بخش خصوصی و مطب ها هم به چرخه شناسایی بیماران مبتلا به کرونا خواهند پیوست و پزشکان در مطب‌های خصوصی هم می‌توانند بیماریابی را انجام دهند و تست های سریع کرونا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا از فرد مشکوک تست گرفته و ضمن اقدام درمانی لازم از طریق پزشک با ثبت اطلاعات بیمار در سامانه الکترونیکی فرد به مراقبان سلامت متصل شود و تیم ها در ذیل طرح شهید سلیمانی از اطرافیان بیمار تست خواهند گرفت و فرد درصد و پیگیری خواهد شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هر فرد کرونا مثبت باید در قرنطینه بماند اما ما این قید را گذاشتیم که اگر فردی به کرونای انگلیسی مبتلا شده بود، حتما باید فرد به قرنطینه اجباری که وزارت بهداشت تعیین می کند، برود و مدت بیماری خود را در آن محل خاص سپری کند زیرا در این صورت کنترل بیماری راحت تر خواهد بود.
 

تست ١٨٧ نفر از اطرافیان فرد مبتلا به کرونای انگلیسی

رییسی از اقدامات صورت گرفته در قزوین که نخستین فوتی کرونای انگلیسی در آن منطقه ثبت شد، گفت: ١٨٧ نفر از افراد مرتبط با فرد فوت شده بر اثر ابتلا به کرونای انگلیسی در قزوین تست شدند و چند نفری که تست کرونای مثبت داشتند مورد بررسی قرار خواهند گرفت و نتیجه  توالی ژنتیکی تست کرونای آنها (NGS) امروز دوشنبه مشخص خواهد شد.
 

روستای فرد مبتلا به کرونای جهش یافته قرنطینه شده است

وی بیان کرد: قرنطینه روستای فرد مبتلا به کرونای انگلیسی صورت گرفته است و اقدامات درمانی اهالی این روستا در همان آبیک انجام خواهد شد تا خطر شیوع بیماری را کاهش دهیم و همکاران ما در حوزه بهداشت به این روستا سفر کردند و تست کرونا در محل از این ۱۸۷ نفر گرفته شد تا کسی از روستا خارج نشود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: باید توجه داشت که ویروس کرونای انگلیسی در منطقه گردش پیدا کرده است و باید مراقبت های بیشتر صورت گیرد و تست ۴ نفر از خانواده فرد مبتلا به کرونای انگلیسی مثبت بوده است و نتیجه تست آنها امروز دوشنبه انجام می‌شود.

 

08:30

معاون درمان ستاد ملی کرونا: بین ۱۵ تا ۱۷ درصد ابتلا به کرونا به زیر ۲۵ سال کشیده شده است/شاخص تعداد ابتلا (علاوه بر موارد بستری) در شهرها هم به عنوان معیار جدید اِعمال محدودیت های کرونایی خواهد بود

 

یک شنبه بیست و شش بهمن


23:00
تظاهرات ضد ماسک در یونان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
صدها شهروند یونانی با تجمع در پایتخت این کشور، ناخرسندی خود از اجباری بودن ماسک را ابراز داشته و با پلیس درگیر شدن


22:00
واکسن کووایران برکت ویروس جهش یافته را خنثی می‌کند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
حسینی، مسئول گروه نظارت بر آزمایش‌های بالینی واکسن کووایران برکت:۵۶ داوطلبی که باید در فاز یک تست واکسن، واکسینه می‌شدند واکسن را تزریق و اکثر آنها نیز دوز دوم را دریافت کردند.نمونه خون این افراد ١۴ اسفند ماه گرفته خواهد شد و نتیجه آن را تقدیم سازمان غذا و دارو می‌کنیم و در صورت قانع کننده بودن نتایج باید اجازه ورود به مرحله فاز دو و سه تست انسانی را به ما بدهند.۶ بار جلسه کمیته پایش ایمنی با حضور ناظرین وزارت بهداشت برگزار شد و حدود ۵ کشور در جلسات مختلف حضور داشتند که از روند تولید واکسن مطلع شدند.امیدواریم بعد از پایان مطالعه و تامین نیاز مردم کشور بتوانیم واکسن ایرانی را صادر کنیم.طبق آزمایشی که چند هفته گذشته انجام شد مشخص شد این واکسن ویروس جهش یافته انگلیسی را نیز خنثی می‌کند
 

21:00
چرا آمار فوتی‌ها پایین و شمار ابتلا بالاست؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
 متخصصان می‌گویند آمار ابتلا، به‌ دلیل بیماریابی بالاست و شمار فوتی‌ها به‌ دلیل مراجعه زودهنگام و استفاده از چندین داروی ضد ویروس، پایین آمده است


20:00

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا: جعل خبر درباره واردات و توزیع واکسن فایزر مضحک است

 


19:00
حضور پرستاران باردار در بخش کرونا ممنوع است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نایب رییس شورایعالی نظام پرستاری کشور:به طور کلی پرستارانی که دچار بیماری‌های خاص و صعب العلاج هستند و یا در گروه‌های پر خطر قرار دارند، نباید در بخش کرونا فعالیت کنند.لفظ گروه‌های پرخطر به «بیماران قلبی»، «فشار خونی‌ها»، «دیابتی‌ها»، «بیماران سیستم ایمنی»، «بیماران مزمن ریوی»، «زنان باردار»، «کودکان»، «کسانی که اضافه وزن بالا دارند»، «افرادی که مضطرب هستند یا تحت درمان بیماری‌های اضطرابی هستند»، «تمام افراد بالای ۶۵ سال» و... اطلاق می‌شود
 

18:00
آی‌سی‌یوها در حال پر شدن از بیماران کرونایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در توئیتی نوشت:افزایش بیماران کرونا در بیمارستان ها شروع شد و «آی سی یو»ها در حال پر شدن است، علت اصلی آن هم رعایت نکردن اصول بهداشتی است.
 

17:00
اشک چشم بیمار کرونایی ناقل ویروس است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس بیمارستان لبافی نژاد:اگر بیمار کرونایی اشک یا ترشحات چشم خود را با دست پاک کند دست بیمار به هر جا برخورد کند می‌تواند ناقل بیماری باشد بنابراین هرگونه ترشحات بیمار کرونایی باید به صورت بهداشتی دفع شود.
 

15:00

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۲ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسیده است. به گزارش خبرنگار ایرنا، سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۶ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۶۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۴۸ هزار و ۸۷۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری گفت: روند صعودی موارد بستری کرونا در برخی استانها همزمان با مشاهده موارد ویروس جهش یافته انگلیسی زنگ خطر جدی در جهت ورود به خیز چهارم کرونا در ایران است و با توجه به اینکه ویروس جهش یافته میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد اگر اصول بهداشت کرونا رعایت نشود با وضعیتی به مراتب بدتر و پیچیده تر از خیزهای قبلی کرونا در کشور مواجه می شویم. به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۹ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند. جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است. /ایرنا

13:00
دو روش ساده که کرونا را ضربه فنی می‌کنند!

 
کرونا هر روز قوی‌تر از گذشته در میدان نبرد حاضر می‌شود اما روش‌های ساده‌ و ارزان قیمتی وجود دارد که می‌توانند به راحتی این ویروس منحوس را شکست دهند. این ویدئو به شما نشان می‌دهد که چگونه کرونا را ضربه فنی کنید
 

11:00

عصیان تازه کرونا در آستانه یکسالگی

کرونا برای بار چهارم در برخی استان‌ها خیز برداشته؛ این بار اما ماجرا متفاوت است؛ ویروس جهش یافته انگلیسی هم در کشور به گردش افتاده و بر شدت نگرانی ها افزوده؛ نشانه های یک خیز خطرناک که اگر آن را جدی نگیریم، می تواند به سرعت کشور را دربرگرفته و جان‌های زیادی را روانه خاک کند...

به گزارش ایسنا، با گذر از روزهای بهت‌آور و سخت بیماری کووید-۱۹ در اسفند ماه سال ۱۳۹۸، به دنبال اقدامات انجام شده و اعمال برخی محدودیت‌ها و البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، در نیمه‌های اردیبهشت ماه به روند تقریبا کنترل شده بیماری در کشور رسیدیم تا جایی که هفته دوم اردیبهشت کمترین میزان بستری و هفته آخر اردیبهشت کمترین میزان فوت از کرونا در کشور و در آن مقطع زمانی گزارش شد. به طوری که همه گمان کردند که ویروس رام شده است و می‌توان به زندگی عادی بازگشت.
 

فرصتی دوباره به ویروس عصیان گر

این درحالی بود که کرونا در گوشه‌ای چشم انتظار یک فرصت بود و عادی انگاری‌ها هم در میان مردم و هم در میان برخی مسئولان، آغاز سفرها، دورهمی‌ها و... این فرصت طلایی را به ویروس تاج‌دار داد تا عصیان کند و تعداد زیادی از هموطنان‌مان را با بیماری زمین‌گیر کرده و یا از بین ببرد. به طوری که زمینه برای پیک بزرگتر بیماری فراهم شد و با افزایش تدریجی موارد بستری و فوت ناشی از کرونا سرانجام در اواخر خرداد و اوایل مرداد ماه سال جاری پیک دوم کرونا جان‌های بسیاری را قربانی کرد. به طوری که تابستان را با جولان گسترده کرونا گذراندیم، اما در هفته دوم شهریور ماه آمار موقتا کاهشی شد، اما این آرامش هم چندان نپایید و روند بیماری مجددا در ابتدای خط صعود قرار گرفت و از اواخر مهر و اوایل آبان ماه سومین پیک کرونا آغاز شد. خیزی که بسیار شدید و البته سریع بود و حتی با جهش‌هایی در ویروس همراه شد. به طوری که نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا موارد ابتلا و مرگ ناشی از کووید-۱۹ به صورت تصاعدی بالا رفت. صعودی که در کشورمان ردپایی سهمگین از خود به جا گذاشت، رد مرگ‌های ۴۰۰ تایی که چند روز متوالی شاهدش بودیم.
 

مهارِ سوم

این در حالی بود که علاوه بر مردم، کادر درمان نیز در فشار کاری بسیار سختی قرار داشتند و باید هرچه زودتر فکری به حال اوضاع کرونا در کشور می‌شد تا بتوان بیماری را مهار کرد. بر این اساس بود که با اعمال محدودیت‌های متوسط کرونایی از ۱۴ آبان ماه و تشدید آنها در تاریخ اول آذر ماه، آغاز فعالیت طرح محله محور مقابله با کرونا تحت عنوان طرح شهید قاسم سلیمانی، افزایش تعداد آزمایش‌های تشخیصی کرونا، اعمال محدودیت تردد بین استانی و... به تدریج آمار بستری و فوت ناشی از کرونا بعد از یک پاییز پُر مرگ، کاهش یافت. حتی در تاریخ ۲۹ آذر ماه دکتر علیرضا رییسی-سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که روند بیماری در ۳۰ استان کشور نزولی شده و خوشبختانه هیچ شهر قرمزی نداریم.

این کاهش تاجایی پیش رفت که در هفته چهارم دی ماه میزان بستری بیماران به شدت کاهش یافته و میزان مرگ و میر کرونایی نیز پس از چندین ماه مجددا دو رقمی شد. همچنین بر این اساس میزان موارد سرپایی مثبت بیماری در کل کشور نیز با کاهش چشمگیری روبرو شد؛ به طوری که وزیر بهداشت در هشتم دی ماه ۱۳۹۹ از کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در کشور خبر داد.
 

دیگر در مقابل کرونا جان ندهیم!

همه گمان می‌کردند که پیک سوم کرونا در کشور درس آموز بوده است. به هر حال تاکنون  یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۸۷۳ نفر در کشور به کووید-۱۹ مبتلا شده و ۵۸ هزار و ۸۸۳ نفر هم با کرونا جان داده اند. خانواده های بسیاری داغ دار و عزادار عزیزان شان هستند، باید از عصیان کرونا درس می گرفتیم تا دیگر در برابرش جان ندهیم.
 

تکرار دوباره یک خطا

وزارت بهداشت هم از ابتدای آغاز روند کاهشی کووید-۱۹ هشدار داد که این وضعیت ناپایدار، حساس و شکننده بوده و نباید تصور کنیم که کرونا تمام شده است. با ادامه روند کاهشی کرونا در کشور، برای ایجاد گشایش در وضعیت اقتصادی مردم، برخی محدودیتهای کرونایی نیز کاهش یافت، اما همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و مسئولان تاکید می‌شد، اما گویا باز هم عده‌ای این حرف‌ها را نشنیدند یا شنیدند و جدی نگرفتند. شاهدش هم حجم سفرهایی است که در تعطیلات آخر دی ماه به ویژه به استان‌های جنوبی انجام شد و هرمزگان و جزایر جنوبی را مملو از جمعیت کرد.  به طوری که دکتر سیما سادات لاری-سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۳ دی تا دوم بهمن ماه تا هفت درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این افزایش، بستر مناسب را برای ویروس موذی کرونا فراهم کرد تا تکثیر شود، انتقال پیدا کند و البته جهش یابد.

در عین حال در برخی استان‌ها هم میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافت و حتی هشتم بهمن ماه وزیر بهداشت اعلام کرد که بر اساس جلسات روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی، می‌دانیم آمار رعایت پروتکل‌ها در استان تهران به کمتر از نصف رسیده است؛ یعنی از ۸۱ درصد به حدود ۳۹ درصد رسیده‌ایم و این زنگ خطر بزرگی است که ما  را در آینده گرفتار می‌کند.

آینده‌ای که وزیر بهداشت از آن صحبت می‌کرد، چندان دور نبود. حالا با گذشت ۱۸ روز از این هشدارها و البته در آستانه یکساله شدن حضور این ویروس منحوس در کشور، می بینیم  که نگرانی‌ها، هشدارها و پیش‌بینی‌ها در حال وقوع هستند. کشور در آستانه بروز موج چهارم بیماری است که می‌تواند شدیدتر و سریع‌تر از موج سوم باشد و جان‌مان را به خطر جدی مواجه کند. به طوری که دکتر علیرضا رییسی-سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته (۲۵ بهمن ماه) از خیز دوباره کرونا در برخی استان‌ها خبر داد و اعلام کرد که ۹ شهر کشور دوباره قرمز شده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد، گفت: در مجموع اکنون ۹ شهر در وضعیت قرمز، ۳۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند. رییسی تاکید کرد: البته هنوز در سطح کشور،  روند فوت و مرگ و میر ناشی از کرونا نزولی بوده و هنوز مرگ‌ها دو رقمی و نزدیک ۵۰ تا ۶۰ مورد است؛ اما علی رغم آمار پایین فوتی‌ها  می‌دانیم که دو هفته پس از شیوع بیماری میزان بستری ها افزایش می‌یابد و ۴ هفته بعد میزان فوتی افزایش می‌یابد.
 

وضعیت بیماری در چند استان شمالی و جنوبی

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در آذربایجان غربی هم روند روبه افزایش داریم و باید پروتکل‌ها به شدت پیگیری و مراقبت شود. در حال حاضر خیز بیماری در هرمزگان هم تا حد زیادی کنترل شد، اما این کنترل باید ادامه‌دار شود. در استان مازندران که روند صعودی داشتیم خوشبختانه از هفته گذشته موارد دارد کنترل می‌شود و از ۱۵ شهر نارنجی  حدود ۸ شهر زرد شدند و ۷ شهر نارنجی دیگر دارند. استان گلستان و گیلان همچنان نیاز به مراقبت شدید دارد. استان بوشهر شیب ملایم و رو به بالا دارد که نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

وی همچنین تاکید دارد که باید از مرزها مراقبت کنیم و اگر مسافری از خارج می‌آید باید قرنطینه را رعایت کند و حتی اگر علائم ندارد باید ۱۴ روز خانه بماند و علائمش رصد شود و با رعایت پروتکل‌ها مانع از ایجاد خیز چهارم بیماری شویم.
 

اسفند حساس!

در عین حال دکتر ایرج حریرچی- معاون کل وزارت بهداشت نیز از روند صعودی کرونا به ویژه در بخش سرپایی خبر داد و گفت: تجربه نشان داده است که ابتدا موارد سرپایی افزایش می یابد، بعد از آن موارد بستری و در نهایت میزان مرگ و میر ناشی از بیماری. از نظر زمانی هم این ماه، ماه بسیار حساسی است؛ به هر حال آخر سال است و مردم میخواهند خریدهایشان را انجام دهند. از طرفی بسیاری از بازارها و فعالیت های اقتصادی، اوج فعالیت شان در اسفند ماه است. از سوی دیگر هم مصادف با ماه مبارک رجب و شعبان است و در عین حال پیش بینی های هواشناسی این است که اسفند سردتری نسبت به متوسط ۵۰ ساله خواهیم داشت که منجر به بسته شدن درب و پنجره خانه ها و عدم تهویه مناسب هوا می شود. در نهایت هم عید نوروز و بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری در پیش است. اکنون در عرض چند روز شهرهای آبی خوزستان، به قرمز بدل شدند. در برخی شهرها خصوصا در خوزستان رعایت دستور العمل ها در یک ماه اخیر به زیر ۱۰ درصد و حتی به صفر رسیده بود.
 

گردش ویروس جهش یافته در کشور با کشندگی بالا

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: در برخی استان های کشور خصوصیت قومیتی و عشیره ای وجود دارد و زمانیکه فردی از بین می رود، می بینیم که مراسم ختم چند هزار نفری برایش برگزار می کنند. همه این موارد در روند بیماری تاثیر دارد. ضمن اینکه باید توجه کرد که اکنون با ویروس خطرناک تری مواجه هستیم. ویروسی که در عرض چند روز رشد پیدا می کند. مثال بارزش خوزستان است که در عرض چند روز به اوج رسید. فردی که در آبیک فوت شدند، دو روز بعد از آغاز علائم به بیمارستان مراجعه کرده بود که علائم شدید بوده و علی رغم تمام درمان های لازم متاسفانه فوت شدند و این موضوع ما را حساس کرد که ویروس را بررسی کردیم و سپس خانواده و اطرافیان شان را مورد بررسی قرار دادیم.

حریرچی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا نشان داد که جهش های بدی پیدا می کند، اظهار کرد: از آنجایی که ویروس ها تکثیر متعدد می یابند، در این تکثیرها به دو دلیل؛ یکی اشتباه در تکثیر و دوم به دلیل اینکه ویروس می خواهد مقاومتش را بیشتر کند، جهش رخ می دهد. البته جهش هم می تواند در جهت از بین رفتن ویروس باشد، همانطور که بسیاری از اجداد این ویروس به طور کلی از بین رفتند و هم می توانند به سمت تشدید بیماری پیش روند که در کرونا اکثرا به سمت بدتر شدن گسترش بوده است. حال  آن جهشی که در انگلیس، آفریقای جنوبی و ژاپن و ... پیش آمده هم کشندگی بالاتری دارد و هم سرایت، بیماری زایی بیشتری دارد و هم افراد جوان تر را درگیر می کند و هم زمانیکه کسی را درگیر کرد، سریع تر به اوج بیماری و کشندگی می رسد.

حال در کشور هم این احتمال وجود دارد که ویروس های جهش یافته خارجی وارد شوند و هم ویروس در کشور خودمان جهش یابد. ۱۲ ماه است که این ویروس در حال گردش است. خانم مسنی که در خیابان وحدت اسلامی مبتلا و فوت شد، همسر یک خادم عزیز مسجد بوده است و به کشورهای دیگر مسافرت مستقیم نداشته است. یا همین جوانی که در آبیک مبتلا شدند هم همینطور. البته ممکن است چند دست ویروس چرخیده باشد و به این افراد رسیده باشد، اما واقعیتش این است که ویروس جهش یافته دیگر در کشور ما به مرحله گردش وارد شده است.
 

ویروس جهش یافته انگلیسی زیر پوست شهرها

وزیر بهداشت نیز در این زمینه به شدت هشدار داد که ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده است و اعلام کرد که ما باید همه جا فکر کنیم که زیر پوست هر شهری هر روستایی و هر خانواده‌ای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطرهای جدی در مدیریت کرونا است که آغاز شده است. این ویروس یکی از بااقتدارترین نظام‌های بهداشتی و درمانی دنیا را در اروپا به زانو درآورد. روزهای سختی دارد برایمان آغاز می شود و باید خودمان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس موتاسیون یافته ای که متاسفانه دارد مملکت را گرفتار می کند، آماده کنیم.

وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از چرخش ویروس جهش یافته کووید-۱۹ در کشور، گفت: با این بی تفاوتی و ساده انگاری، انتظار داشتم حتی اگر ویروس موتاسیون یافته ما را گرفتار نکند، در اسفند ماه دچار خیز جدید بیماری شویم و متاسفانه دارد اتفاقاتی می افتد. ما ابتدای گردنه پرالتهاب خیز چهارم هستیم و باید همه رعایت کنند، از رفت و آمد و گردهمایی پرهیز کنند. این ماه، ماه جشن و عروسی است، اما عروسی ها را به عزا بدل نکنیم. اگر گردهمایی ها را استمرار دهیم، حتما دچار مشکل می شویم.
 

ویروس جهش یافته، جوانترها را بیشتر گرفتار می کند

البته به گفته نمکی، با توجه به اینکه این ویروس جهش یافته چندین برابر ویروس قبلی قدرت سرایت دارد و بیماری زایی و مرگ زایی بالاتری هم دارد؛ جوان تر ها را بیشتر گرفتار می کند و بنابراین جوان ها فکر نکنند گرفتار نمی شوند بلکه امروز جوان ترها هم گرفتار می شوند و گرفتاری شان از نوع بدخیمی است که ما را خیلی دچار دردسر می کند.

در آستانه عید نوروز هستیم و انتظار داشتیم به مدد اقدامات انجام شده، زحمات یک ساله کادر بهداشت و درمان و البته آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور، امسال نوروزی آرامتر از 99 داشته باشیم؛ اما شواهد همچنان حاکی از آن است که کوچکترین خطایی می تواند جمع های خانوادگی مان را متلاشی کند و غم را جایگزین روزهای شاد آغاز سال نو کند. بنابراین لازم است دومین سال نو کرونایی مان را جدی تر بگیریم؛ چراکه حالا با ویروسی به مراتب سریع تر و کشنده تر مواجهیم؛ پس همچنان تحمل کنیم و کمی بیشتر طاقت بیاوریم و جان خودمان و عزیزانمان را حفظ کنیم...

10:00
ثبت واکسن‌های کرونا در سامانه «تیتک»/ امکان قاچاق معکوس واکسن‌ها وجود ندارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تمام واکسن‌های کرونا از مبدأ تا مقصد قابل رصد و رهگیری هستند و امکان قاچاق معکوس واکسن‌های کرونا وجود ندارد. کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره نحوه توزیع واکسن کرونا توضیح داد: توزیع واکسن‌های کرونای وارداتی همچون سایر کالا‌های سلامت‎‌محور از طریق سامانه «تیتک» خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام واکسن‌ها پس از ورود به کشور شناسه تیتک دریافت خواهند کرد افزود: با توجه به این که تیتک، سامانه رهگیری است، هر کالای سلامت‌محوری که وارد می‌شود، دارای کد تیتک خواهد بود و رهگیری کالا‌ها از طریق آن کد میسر می‌شود، واکسن‌ها پس از شماره‌گذاری در سامانه از طریق خانه‌های بهداشت به دست گروه‌های هدف خواهد رسید.

جهانپور در پاسخ به این پرسش که آیا با این روش امکان قاچاق معکوس واکسن‌ها وجود خواهد داشت یا خیر تاکید کرد: زمانی که هر واحد واکسن کرونا وارد می‌شود، کد اختصاصی تیتک دریافت می‌کند که به صورت برچسب بر روی آن مندرج خواهد بود؛ بنابراین واکسن از طریق هر سامانه‌ای بخواهد وارد شود، قابل اتصال به تیتک است و از این طریق رهگیری می‌شود. از این رو تمام واکسن‌ها از مبدا تا مقصد قابل رصد و رهگیری هستند و امکان قاچاق معکوس واکسن‌های کرونا وجود ندارد.


9:00
کرونای انگلیسی جوان‌ها را بیشتر درگیر می‌کند

 

معاون تحقیقات وزارت بهداشت: ممکن است آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی خیلی بالاتر از آمارهای فعلی باشد. کرونای انگلیسی جوان‌ها را بیشتر درگیر کرده است.
 
شنبه بیست و پنج بهمن



23:00
آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۱۰۸ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۹۸۳ نفر رسید که از این تعداد ۲ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۳۳۹ نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۸۰ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۱۳۲ نفر بهبود یافته‎اند.
 

22:00
جریمه یک میلیون تومانی کرونایی از فردا در خوزستان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

رییس پلیس راهور خوزستان :جریمه یک میلیون تومانی شامل خودروهایی می‌شود که به شهرهای قرمز ورود و خروج داشته و یا در ساعت ۲۱ تا چهار صبح تردد می‌کنند.از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد تردد خودروها در تمامی شهرهای خوزستان ممنوع است و مردم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در این ساعت تردد نداشته باشند.


21:00
ابتلای بیش از ١٢ نفر به کرونای جهش یافته در کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

سعید نمکی، وزیر بهداشت:تعداد موارد ابتلا به کرونای انگلیسی غیر از ۷ مورد قبلی که شناسایی شده بودند، تاکنون بیش از یک مورد که منجر به مرگ شد، تایید نشده است. آزمایش‌های همراهان مثبت فرد فوت‌شده، برای تست NGS یا توالی‌یابی ژنتیکی ارسال شده است که ۹۹ درصد ابتلای آنها به کرونای انگلیسی تایید خواهد شد که در اینصورت تعداد موارد کرونای انگلیسی در کشور به بیش از ١٢ نفر خواهد رسید.


20:00
شیر مادر کرونایی مکزیکی سبز رنگ شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

آنا کورتز 23 ساله اهل مونتری مکزیک اعلام کرد بعد از مبتلا شدن خود و فرزندش به کرونا، شیرش به رنگ سبز نئونی درآمده است.


19:00
مهشید گودرز پرستار باردار بخش کرونای مرکز پزشکی لقمان بر اثر کرونا درگذشت

 

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


18:00
مهاجران در ایران واکسن کرونا دریافت خواهند کرد

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو:عمده مهاجران در ایران را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند که اغلب این عزیزان به صورت غیر قانونی در کشور زندگی می‌کنند.در دنیا عموما مهاجران غیر قانونی به محض شناسایی بازداشت و دیپورت می‌شوند، اما این مهاجران در ایران واکسن کرونا دریافت خواهند کرد چنانکه پیش از این از همه خدمات بهداشتی و درمانی کرونا نیز بهره‌مند شدند.


16:00
سومین واکسن کرونای روسی مصونیت پنج ماهه ایجاد می‌کند

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گمالیا روسیه :«واکسن اسپوتنیک لایت» (واکسن سوم کرونا در روسیه) تا ۵ ماه مصونیت در بدن فرد دریافت کننده ایجاد می کند. اسپوتنیک لایت نوع ضعیف تر واکسن اسپوتنیک وی تا پنج ماه مصونیت ایجاد می کند و واکسن اسپوتنیک وی تا دو سال در بدن مصونیت در مقابل ویروس کرونا بوجود می آورد هر چند که زمان اثبات شده برای مصونیت زایی این واکسن ۹ ماه اعلام شده است.واکسن اسپوتنیک لایت امکان کاهش بار بر روی سیستم بهداشت کشور را فراهم می کند و شمار بیماران کرونایی با حال وخیم در کشورهایی که این واکسن را بکار می گیرند را کاهش می دهد


15:00
تست رایگان کرونا و شناسایی بیماران کرونایی با خرید کارت بلیط مترو


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران: تست رایگان کرونا در ایستگاهای متروی کرج، گلشهر، علی آباد و شوش در حال انجام است و در آینده بصورت گردشی در تمام ایستگاها انجام می شود. شهروندان برای ردیابی بیماران کرونایی حتما در زمان خرید بلیط و یا شارژ اول کارت بلیط مترو شماره ملی خود را اعلام کنند.


14:00

آغاز خیز جدید کرونا در برخی استان‌ها/روند فوتی‌ها نزولی است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون روند فوتی در کشور نزولی است، گفت: خیز جدید بیماری کرونا در برخی استان‌ها شروع شده و جای هشدار جدی دارد و بالاترین میزان شیوع بیماری را در استان خوزستان داریم که نیازمند مراقبت جدی است. به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، علیرضا رییسی روز شنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ و مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در استان خوزستان متاسفانه ۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و این آژیر قرمز در خوزستان به صدا در آمده و حتما نیازمند مراقبت است. وی ادامه داد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری را دارند. این شهرها در سطح کشور وضعیت قرمز دارند و باید پروتکل‌های بهداشتی سخت گیرانه را رعایت کنند تا این خیز بیماری را کنترل کنیم.

وضعیت بیماری در سایر کشورها
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: امروز پنجاه وهفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رییس جمهوری و همه اعضا برگزار شد. ایران از جمله محدود کشورهایی در جهان است که رییس جمهوری و مسئولان بلند پایه کشور هفته‌ای حداقل دو روز به صورت حضوری موارد را پیگیری می‌کنند. وی افزود: با توجه به ویروس جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی و حتی ژاپن، موارد ابتلا و مرگ و میر و تغییر الگوی رفتاری ویروس و میزان سرایت ویروس کرونا بالاتر رفته است. بیش از چهار میلیون نفر در انگلستان درگیر این ویروس شده‌اند و بیش از ۱۳۵ هزار نفر فوتی داشته است. مرگ و میر در آمریکا از مرز پنج هزار نفر عبور کرده است. وضعیت شیوع بیماری در سایر کشورها نیز خوب نیست.

همچنان روند نزولی فوتی داریم
رییسی گفت: در کشور همچنان روند نزولی فوتی را داریم و مرگ و میرها همچنان دو رقمی و بین ۵۰ تا ۶۰ نفر است. با وجود پایین بودن موارد فوتی، معمولا دو هفته بعد میزان بستری و چهار هفته بعد میزان فوتی بالا می‌رود. با انجام اقدامات از اول آذر ماه که منجر به کاهش ورودی بیمارستان‌ها شد، اثر خود را نشان داده است. وی اظهار کرد: در آذربایجان غربی نیز روند ابتلا رو به افزایش است و پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌ها باید جدی گرفته شود. در حال حاضر هرمزگان نیز خیز بیماری را تا حدود زیادی کنترل کرده است. روند استان مازندران که صعودی بود، کنترل شده است. از ۱۵ شهر نارنجی در مازندران، هشت شهر به وضعیت زرد کرونا تغییر کرده و هنوز هفت شهر با وضعیت نارنجی دارد.

رییسی افزود: استان گلستان و گیلان نیز همچنان نیازمند مراقبت شدید هستند. استان بوشهر نیز شیب ملایم رو به بالا دارد که به دقت بیشتری نیازمند است.
معاون وزیر بهداشت گفت: در مجموع ۹ شهر قرمز، ۳۹ شهر نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر آبی داریم. همان طور که مشاهده می‌شود، از تعداد شهرهای آبی کم شده و به تعداد شهرهای زرد و نارنجی افزوده شده است. وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی چهار شهر نارنجی، آذربایجان غربی پنج شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان پنج شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هر کدام سه شهر، گیلان هفت شهر، مازندران هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

فوت یک بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته در قزوین
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در مورد استان قزوین نیز که روند رو به بالا دارد، یک فرد مبتلا به ویروس جهش یافته فوت شده است. اطرافیان بیمار همگی تست شده و نتایج آزمایش تا فردا آماده خواهد شد تا ببینیم آیا اطرافیان که مبتلا شده‌اند هم به نوع ویروس جهش یافته مبتلا شده‌اند یا خیر.
وی ادامه داد: به هر حال باید از مرزها مراقبت کرده و اگر مسافری از خارج از کشور وارد می‌شود، همه باید مراقبت کرده و قرنطینه رعایت شود. اگر فردی وارد کشور می‌شود و حتی علائم ندارد، حداقل باید ۱۴ روز قرنطینه شده و علائم او به شدت رصد شود.

واکسیناسیون کرونا بر اساس سند ملی انجام می‌شود
رییسی بیان کرد: در مورد واکسن نیز واکسیناسیون برای گروه هدف شروع شده و با عدالت کامل این واکسن‌ها توزیع شده است. امروز و فردا نیز ادامه پیدا می‌کند. شب گذشته محموله جدید شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده و در هفته‌های دیگر نیز محموله‌های بعدی وارد می‌شود و روند واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون کشور که مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا است، ادامه پیدا می‌کند. وی اظهار کرد: تاکنون افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند هیچ گونه عوارض جدی ندارند. /ایرنا
 

احتمال اوج‌گیری کرونا / نوروز آرام، به شرط...


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه در برخی شهرستان‌های کشور موارد سرپایی بیماری کووید-۱۹ افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: تا زمانیکه ویروس کرونا در جامعه وجود دارد و در حال گردش است، احتمال اوج‌گیری بیماری هم وجود دارد. دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت فعلی بیماری کووید-۱۹ در کشور و میزان احتمال بروز پیک چهارم بیماری، گفت: واقعیت این است که تا زمانیکه ویروس کرونا در جامعه وجود دارد و در حال گردش است، احتمال اوج‌گیری بیماری هم وجود دارد. وی افزود: بالاخره در حال حاضر ما روزانه بالای شش تا هفت هزار مورد جدیدی را کشف می‌کنیم. بنابراین تا این میزان ویروس در جامعه وجود دارد و ما هنوز موارد بستری را شاهدیم، احتمال اوج‌گیری بیماری کووید-۱۹ هم کماکان وجود دارد. ضمن اینکه ما مانند همه کشورهای دنیا هم در معرض ورود ویروس‌های جهش‌یافته از دیگر کشورها هستیم و هم ممکن است در کشور خودمان هم ویروس دچار جهش شود و انتشار یابد.

حریرچی ادامه داد: بنابراین همانطور که سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده، تا اطلاع ثانوی، مهمترین روش مقابله با کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و خصوصا استفاده از ماسک و در نهایت پوشش واکسیناسیون است تا بتواند ایمنی جمعی را در جامعه ایجاد کند. وی درباره میزان موارد بستری و سرپایی بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: در موارد بستری افزایش چشمگیری وجود ندارد، به غیر از چند شهرستان که امیدواریم کنترل شود، اما در برخی شهرستان‌ها موارد سرپایی افزایش قابل توجهی داشته که امیدواریم با استفاده از ابزار طرح شهید سلیمانی که مشتمل بر تست فراوان، شناسایی موارد جدیدی و رهگیری و قرنطینه افراد مبتلاست، بر این افزایش هم غلبه پیدا کنیم. این افزایش کنونی منحصر به شهرهای شمالی نیست. اکنون شهرهای نارنجی‌مان نزدیک به ۳۶ شهر است و در خوزستان، آذربایجان غربی و... مواردی از افزایش مراجعین سرپایی را شاهدیم.

حریرچی با اشاره به نزدیک بودن عید نوروز نیز گفت: توصیه اکید این است که فعلا تا اطلاع ثانوی از سفر غیرضروری پرهیز کنند و سفر ضروری را هم به حداقل برسانند که هم شامل سفر بین شهری و هم سفر درون شهری است. کماکان تجمعات، خصوصا تجمع در فضای بسته مانند عروسی‌ها، مراسم ختم و دورهمی و ... می‌تواند موجب شعله‌ور شدن بیماری شود. ما با رعایت دستورالعمل‌ها در ۴۰ روز آینده، می‌توانیم نوروز آرامی را داشته باشیم.


12:00

مهاجران در ایران واکسن کرونا دریافت خواهند کرد

سخنگوی سازمان غذا و دارو: عمده مهاجران در ایران را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند که اغلب این عزیزان به صورت غیر قانونی در کشور زندگی می‌کنند.

در دنیا عموما مهاجران غیر قانونی به محض شناسایی بازداشت و دیپورت می‌شوند، اما این مهاجران در ایران واکسن کرونا دریافت خواهند کرد چنانکه پیش از این از همه خدمات بهداشتی و درمانی کرونا نیز بهره‌مند شدند/ باشگاه خبرنگاران
 

11:00
سطوح مسی ویروس کرونا را می کشد

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد سطوح مسی طی ۲ ساعت کووید ۱۹ را از بین می‌برند.

این سازمان اعلام کرد با ایجاد آلیاژهای خاصی از مس می‌توان در مقابل این بیماری مقاومتی طولانی مدت ایجاد کرد. سطوحی مانند دستگیره‌های در و نرده‌ها را می‌توان با استفاده از آلیاژهای آنتی میکروبیال مس ساخت. در بیانیه سازمان مذکور آمده است: با توجه به تست‌ها در مقابل ویروس‌های جان سخت، پیش بینی می‌شود این محصولات ۹۹.۹ درصد از ویروس SARS-CoV-۲ (عامل ایجاد کووید ۱۹) را در ۲ ساعت از بین ببرند/ سیمانیوز


روحانی: قرمز شدن چند شهر، زنگ خطر آغاز موج چهارم کرونا است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

رییس جمهور با بیان اینکه در هفته گذشته هیچ شهر قرمزی در کشور نبود، گفت: امروز در خوزستان چند شهر قرمز شدند و شهرهایی هم در کشور از رنگ زرد به نارنجی تغییر یافتند و همه این‌ها یعنی زنگ خطر آغاز موج چهارم کرونا. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هیچکس در دنیا فکر نمی‌کرد که دیگر حوادثی مانند پاندمی رخ دهد، اظهار کرد: تصور مواجهه با چنین مصیبت بزرگی که در طول قرن بی‌سابقه بوده آن هم با این‌ همه پیشرفت دانش پزشکی برای هیچکس قابل‌پیش‌بینی نبود. اما ما هنوز هم در جهان درگیر این بیماری هستیم و ده‌ها میلیون نفر گرفتار این بیماری شدند و صدها هزار نفر جان باختند.

وی افزود: همه آرزوها این بود که بشر بتواند به دارویی برای این بیماری برسد اما در نهایت معلوم شد هیچ‌یک از این داروهای اعلام‌ شده درمان دقیق و واقعی نیست. بشر هنوز نتوانسته درمانی برای این بیماری پیدا کند و امیدها به سمت تولید واکسن رفت. رییس جمهور یادآور شد: گاهی برای ساخت واکسن دو، پنج یا حتی ده سال زمان لازم است اما ناچار شدند راه اضطرار را انتخاب کنند؛ چرا که مرگ‌ومیر زیاد شده و چاره‌ای جز استفاده از این واکسن وجود ندارد. اما در زمینه کارآمدی این واکسن و اینکه چقدر تأثیرگذار باقی می‌ماند هیچ اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

روحانی با بیان اینکه معلوم نیست این واکسن‌ها در برابر جهش این بیماری می‌تواند کارآمد باشد یا نه، اظهار کرد: به هرحال واکسیناسیون شروع شده و ما هم در کشورمان این کار را آغاز کرده‌ایم و اینکه چه زمانی علم موفق شود این بیماری را به طور کامل به زانو درآورد مشخص نیست، هرچند تجربه تاریخی نشان داده که بشر در این زمینه پیروز خواهد بود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه همچنان باید مراقبت‌های بهداشتی را انجام دهیم، گفت: هنوز هیچ راه‌حل بهتری از کاهش ترددها، تجمعات، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک‌زدن نیست. کار واکسیناسیون هم در عین حال در حال انجام است‌.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مراقبت‌های شدید و دقیقی در زمینه ورود افراد به کشور باید اعمال و مراعات شود، اظهار کرد: چه افراد خوش‌شان بیاید و چه نیاید، همه باید بدانند که هر کسی وارد این کشور می‌شود باید با تست‌های بهداشتی مورد مراقبت قرار گیرند و اگر کسی آلوده باشد مقررات قرنطینه درباره‌اش عمل شود و همه دست به دست هم دهیم تا از ایجاد خیز چهارم کرونا جلوگیری شود. برای ما مهم است که سلامت مردم حفظ شود و به سرعت موارد جهش‌یافته این ویروس و مبتلایان به آن را شناسایی کنیم.

روحانی با یادآوری اینکه در هفته گذشته هیچ شهر قرمزی در کشور نبود، تصریح کرد: اما امروز در خوزستان چند شهر قرمز شدند و شهرهایی هم در کشور از رنگ زرد به نارنجی تغییر یافتند و همه این‌ها یعنی زنگ خطر آغاز موج چهارم کرونا. وی افزود: ما حداقل تا یک‌سال آینده باید سبک زندگی تازه‌ای که در پی شیوع این ویروس شکل گرفت را رعایت کنیم تا بتوانیم در سال ۱۴۰۰ سال مناسب‌تری را شروع کنیم.
 

09:30

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا به ۷۴ درصد

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در کشور به ۷۴.۹۳ درصد خبر داد. سیما سادات لاری روز شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در کشور بیان کرد: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور شیب نزولی پیدا کرده و به ۷۴.۹۳ درصد رسیده است. این میزان در هفته‌های گذشته بیش از ۸۰ درصد بود. شرایط حال حاضر تقریبا مشابه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اواسط آبان ماه است. وی ادامه داد: بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی البرز، بیرجند و سمنان و همچنین کمترین میزان نیز در محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی اسفراین، آبادان و گلستان ارزیابی شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۴ بهمن ماه، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اکثر استان‌ها کاهشی بوده که به طور مثال در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این میزان از ۸۷.۱۷ درصد در ۱۵ بهمن ماه به ۶۸ درصد در ۲۴ بهمن، در محدوده دانشگاه علوم پزشکی کاشان از ۶۷.۴۴ درصد در ۱۵ بهمن ماه به ۶۳ درصد در ۲۴ بهمن، در محدوده دانشگاه علوم پزشکی آبادان از ۵۴.۲۳ درصد در ۱۵ بهمن ماه به ۴۶ درصد در ۲۴ بهمن رسیده است. وی افزود: همچنین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محدوده دانشگاه علوم پزشکی خوی از ۹۰.۵۱ درصد در ۱۵ بهمن به ۶۶ درصد در ۲۴ بهمن و در محدوده استان تهران از ۷۷.۸۴ درصد در ۱۵ بهمن به ۷۰ درصد در ۲۴ بهمن و در محدوده دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از ۹۰.۴۸ درصد در ۱۵ بهمن به ۵۵ درصد در ۲۴ بهمن رسیده است.

لاری اظهار کرد: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا تقریبا در تمام کشور مشاهده می‌شود و این زنگ خطری برای هفته‌های پیش رو خواهد بود. زیرا رابطه مستقیمی میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و پس از آن بستری و فوت به علت کووید ۱۹ وجود دارد. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از همه مردم و اصناف می‌خواهیم که همانند همه ماه‌های اخیر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با همکاری و همراهی مناسب خود ادامه بدهند. عادی انگاری و ساده پنداری شرایط بیماری در همه ماه‌های مبارزه با ویروس کرونا نشان داده که منجر به خیز مجدد بیماری خواهد شد. بنابراین از همه مردم و مسئولان کشور می‌خواهیم که میزان همکاری خود با نظام سلامت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را افزایش بدهند تا شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری و فوت به علت کووید ۱۹ در کشور نباشیم.

با قرمز شدن وضعیت کرونا در هفت شهر اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون از استان خوزستان، رنگ به قرمز از امروز (شنبه ۲۵ بهمن) به نقشه کشور بازگشت. در حال حاضر، وضعیت کرونا در هفت شهرستان قرمز، ۴۰ شهرستان نارنجی، ۲۲۹ شهرستان زرد و ۱۷۲ شهرستان آبی است. از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور(اوایل اسفند 98) تا کنون ۵۸ هزار و ۸۰۹ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند. /ایرنا
 

بستری ۱۰۳۰ بیمار کرونایی در مازندران

ایسنا/مازندران هرچند این روزها شاهد روند نزولی بسیار خفیف بیماران مبتلا به کرونا در مازندران هستیم اما هنوز این وضعیت شکننده است و می تواند با عادی انگاری مردم مجددا این استان وارد وضعیت قرمز شود، هم اکنون ۱۰۳۰بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،سید عباس موسوی رئیس  این دانشگاه، اعلام کرد: ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۳۸ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند.

وی افزود: ظرف همین مدت تعداد ۱۸۲ نفر از افراد مشکوک بستری شده ، از بیمارستان ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه هم اکنون ۸۳۲ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند ، تصریح کرد: از این تعداد ۱۶۶ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

در مکان های پرتجمع ۲ ماسک بزنید/ لزوم تعویض ماسک خیس

ایسنا/گیلان معاون علوم پزشکی گیلان، از مردم خواست در مکان های شلوغ و پرتجمع از دو ماسک روی هم استفاده کنند و گفت: ماسک های استفاده شده را در داخل یک کیسه جداگانه با زباله ها همراه کنید تا در سطح جامعه پخش نشوند. دکتر آبتین حیدرزاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۶۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان گیلان بستری شدند، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۵۰ بیمار کرونایی بستری در سطح بیمارستان های استان داریم و حال ۷۰ نفر وخیم است. وی با اشاره به نقش استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا، افزود: ماسک های معمولی سه یا چهار لایه بین چهار تا شش ساعت و قبل از خیس شدن، موثر هستند و بلافاصله بعد از این مدت باید تعویض شوند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه ماسک های استفاده شده باید به شیوه بهداشتی دور انداخته شوند، خاطرنشان کرد: ماسک های استفاده شده را در داخل یک کیسه جداگانه با زباله ها همراه کنید تا در سطح جامعه پخش نشوند و آلودگی را انتقال ندهند.

حیدرزاه، با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک هم توسط افراد بیمار و هم افراد سالم، گفت: اگر دو فرد با هم در تماس باشند و فرد بیمار ناقل ماسک نزده و فرد سالم ماسک زده باشد، فرد سالم تا ۳۰ درصد از ابتلا به کرونا در امان است. وی ادامه داد: اگر فرد سالم ماسک نزده و فرد بیمار ماسک زده باشد، فرد سالم تا ۷۰ درصد از بیماری مصون است. معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه اگر هر دو فرد بیمار و سالم ماسک زده باشد، فرد سالم بالای ۹۰ درصد از انتقال بیماری مصونیت دارد، عنوان کرد: استفاده درست از ماسک شرط مهمی در پیشگیری از کروناست. حیدرزاده، از مردم خواست در مکان های شلوغ و پرتجمع از دو ماسک روی هم استفاده کنند و یادآور شد: اگر مجبور به حضور در مکان هایی شدید که تجمع زیاد است، حتما دو ماسک بزنید و سپس تعویض کنید؛ البته ماسک های سه لایه را نباید چند بار استفاده کرد و به صورت روزانه بعد از چهار تا شش ساعت حتما تعویض کنید.
 

اعلام رنگ‌بندی جدید کرونایی کرمانشاه/ 11 شهرستان آبی و 3 شهرستان زرد هستند

ایسنا/کرمانشاه براساس آخرین رنگ بندی کرونایی، یازده شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت آبی قرار دارند.  مهدی محمدی رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به رنگ‌بندی کرونایی جدید شهرستانهای استان، اظهار کرد:  از امروز(شنبه، ۲۵ بهمن) سه شهرستان استان در وضعیت زرد و یازده شهرستان در وضعیت آبی هستند و خوشبختانه شهرستان نارنجی و قرمز نداریم. وی شهرستانهای زرد  استان را شامل سه شهرستان پاوه، کنگاور و سنقر و کلیایی اعلام کرد.

محمدی گفت: یازده شهرستان آبی استان هم اسلام آباد غرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین، جوانرود، روانسر و سرپل ذهاب هستند. وی  با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان شکننده است، گفت: چنانچه مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند، وارد پیک چهارم کرونا خواهیم شد که می تواند بسیار خطرناک باشد. تاکنون 1470 نفر د راستان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.
 

09:00
دومین محموله واکسن اسپوتنیک وی به تهران رسید

جهانپور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: دومین محموله از واکسن «اسپوتنیک وی» جهت ادامه واکسیناسیون کرونا با اولویت کادر درمان به تهران رسید. کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: محموله واکسن «اسپوتنیک وی» شامل صد هزار دوز واکسن به تهران رسید.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: این دومین محموله از محموله‌های واکسن «اسپوتنیک وی» بوده که ایران از کشور روسیه خریداری کرده است و طبق تفاهم انجام شده هر ۱۰ روز یک بار، یک محموله جهت واکسیناسیون همگانی در ایران از کشور روسیه وارد خواهد شد. جهانپور ادامه داد: این محموله بلافاصله پس از ورود، جهت انجام برچسب‌گذاری به محل نگهداری منتقل می‌شود و پس از آن در شبکه بهداشتی کشور جهت ادامه واکسیناسیون کادر درمان توزیع خواهد شد. پیش از این اولین محموله از واکسن «اسپوتنیک وی» وارد کشور شده بود و واکسیناسیون کرونا در کشور از ۲۱ بهمن ماه آغاز شد و کادر ICU بیمارستان‌های کرونا در اولویت نخست واکسیناسیون هستند.
 

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

ماجرای دلواپسانی که به نام مردم ایران از واشنگتن هشتگ #واکسن_بخرید می زنند

همزمان با داغ شدن کمپین مجازی خرید واکسن توسط رسانه های معاند، هشتگی در توئیتر ترند شد که تحلیل آماری این کمپین را در قالب تصویرنگاشتی آماده کردیم. به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، کشور‌ها به تکاپو برای دستیابی و ساخت واکسن برای این بیماری افتادند تا بتوانند هرچه سریع‌تر این ویروس را ریشه کن کنند. دانشمندان و پزشکان کشورمان نیز از نخستین روز‌های ورود این مهمان ناخوانده به کشور شروع به تحقیقات و تلاش برای ساخت واکسن کردند.

پس از اینکه شرکت آمریکایی فایزر از تولید واکسن کرونا خبر داد، برخی‌ها در داخل کمپینی را با هشتگ #واکسن_بخرید آغاز کردند و از مسئولان کشور خواستند این واکسن آمریکایی را وارد کنند. در ۳۰ آذرماه این هشتگ به بهانه هدف قرار دادن این موضوع که مذاکره و پذیرش fatf مانع واردات واکسن هستند، در توئیتر داغ شد، کسانی که با این هشتگ توئیت می‌زدند بیشتر ساکن خارج از ایران بودند و یا ربات‌هایی بودند که این توئیت‌ها را بازنشر می‌دادند. حدود ۹۷ هزار توئیت انتشار و بازنشر داده شد و ۶۸ درصد از اکانت‌ها خارج از کشور و ۵۸ درصد در آمریکا ساکن هستند. رسانه‌های معاندی، چون ایران اینترنشنال و صدای آمریکا، باتوجه به سابقه‌ای که در دشمنی و عناد با نظام و ملت ایران داشته و دارند، با برپایی این پویش باز هم می‌خواستند در ایران موجی از ناامنی و اغتشاش ایجاد کنند، ولی این بار هم با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب که فرمودند واردات واکسن از آمریکا و انگلیس ممنوع است، تیرشان به سنگ خورد. / باشگاه خبرنگاران
 

جمعه بیست و چهار بهمن

21:00
اهواز و ۷ شهر دیگر قرمز شدند / وضعیت خوزستان ناگوار است

خوزستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قرمز شدن وضعیت هشت شهر خوزستان خبر داد. دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: "آژیر قرمز کرونا در خوزستان به صدا در آمد. مطابق جدیدترین بررسی‌ها ۸ شهر اهواز، کارون، دزفول، شادگان، آبادان، خرمشهر، شوشتر و ماهشهر در وضعیت قرمز و بسیار پر خطر کرونا قرار گرفتند. وضعیت کنونی استان ناگوار و بسیار نگران‌کننده است که خروج از آن نیازمند اقدام فوری و جدی است."/ایسنا
 

توضیحات تهیه کننده «بچه مهندس» درباره ابتلای مرحوم علی برقی به کرونا

تهیه‌کننده «بچه مهندس» ابتلای مرحوم علی برقی به کرونا در سری جدید این سریال را نادرست خواند و یادآوری کرد این بازیگر تنها در فاز نخست این پروژه ایفای نقش کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پروژه، سعید سعدی ـ تهیه‌کننده سریال «بچه مهندس» ـ در این زمینه توضیح داد: پس از انتشار خبر فوت آقای علی برقی، برخی از رسانه‌ها به اشتباه اعلام کردند ابتلای این بازیگر به ویروس کرونا در سری چهارم «بچه مهندس» اتفاق افتاده است؛ در صورتی که او تنها در فاز اول پروژه ما حضور داشت. در حال حاضر تصویربرداری این پروژه با رعایت تمامی نکات بهداشتی پیگیری می‌شود و تمامی بازیگران و عوامل در سلامت کامل هستند.

«بچه مهندس ۴» به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما در حال تولید است. ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، محمدرضا رهبری، مهشید جوادی، عبدالرضا اکبری، سهند جاهدی، عباس جمشیدی‌فر، سیاوش چراغی‌پور، شیوا خسرومهر، عزت‌الله مهرآوران، شهین تسلیمی، محمدرضا هدایتی، امید روحانی بازیگرانی هستند که تاکنون مقابل دوربین ساخته جدید احمد کاوری رفته‌اند. علی برقی بازیگر سینما، تلویزیون‌ و تئاتر کشور شامگاه پنجشنبه ـ ۲۳ بهمن ماه ـ در بیمارستان سینا تهران درگذشت. او در سریال هایی چون «ویلای من»، «بچه مهندس ۲»، «دادستان» و «نون و ریحون» بازی کرده بود.
 

پنج شنبه بیست و سه بهمن


پیرترین شهروند اروپا کرونا را شکست داد

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


"خواهر آندره" 117 ساله پس از 3 هفته مبارزه با کرونا در یک خانه سالمندان در شهر "تولوز" در جنوب فرانسه، این ویروس را شکست داد و قرار است فردا (پنج شنبه) صدوهفدهمین سالروز تولد خود را جشن بگیرد.به گزارش عصرایران ، "لوسیل راندون" راهبه کاتولیک فرانسوی که در سال 1944 پس از پیوستن به کلیسایی کاتولیک نام خود را به "خواهر آندره" تغییر داده، پیرترین فرد اروپا و جهان است که کرونا را شکست داده است.او متولد 11 فوریه 1904 است و پس از "کین تاناکای" ژاپنی که در ژانویه امسال صدوهجدهمین سالروز تولد خود را جشن گرفت، دومین فرد پیر جهان است.تست کرونا او به همراه 80 نفر دیگر از اعضای خانه سالمندان در روز 16 ژانویه گذشته (25 روز پیش)، مثبت اعلام شد و پس از آن پزشکان مداوای او را آغاز کردند و حالا با شکست دادن کرونا حالش خوب است و خود را مهیای برگزاری جشن تولدش در کنار گروه کوچکی از اعضای خانه سالمندان می کند


15:30
دلیل ابتلای مجدد افراد به کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

اوگنی تیماکوف پزشک روسی:غالباً یک عفونت جدید با ایمنی انسان در ارتباط است. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل مصرف برخی دارو‌ها بدن ضعیف شده یا آنتی بادی‌های کمی تولید کند.علاوه بر این در برخی‌ها، سیستم دفاعی ایمنی بدن پس از بیماری به اندازه کافی منسجم نشده است. یکی دیگر از انواع احتمالی عفونت جدید، بار ویروسی زیاد با تماس مکرر با افراد آلوده است.از ابتدا هم قرار نبود عفونت انتقال یافته ویروس کرونا باعث ایجاد ایمنی همیشگی شود، زیرا این آبله مرغان نیست.مردم هر ساله در اثر عفونت با ویروس‌های مختلف، بیمار می‌شوند. بیماری‌های ناشی از یک پاتوژن خاص معمولاً هر سه تا چهار سال عود می‌کنند


14:00

واکسن ایرانی کرونا ایمنی قابل قبولی دارد

مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا: تهران- ایرنا- مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا گفت: نخستین واکسن ایرانی کرونا با نام " کوو ایران برکت" ایمنی قابل قبول و حتی قدری بهتر از انتظارات به همراه داشته است. دکتر محمدرضا صالحی روز  پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به اینکه در مرحله حیوانی مطالعه به نتایج بسیار خوبی دست یافتیم، افزود: داوطلبانی که نوبت های اول و دوم این واکسن را دریافت کرده اند، ایمنی بسیار خوبی در آزمایش های دقیق ایمونولوژیک داشتند. وی ادامه داد: تعیین درصد دقیق ایمنی زایی این واکسن نیاز به پایان رسیدن مطالعه در مرحله اول تست انسانی دارد.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد مرحله دوم و سوم این مطالعه ادغام شوند، گفت: احتمال این کار وجود دارد، اگر نتایج مطلوب باشد در اواسط مرحله دوم به سمت مرحله سوم پیش خواهیم رفت. مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا ادامه داد: این کار در سایر واکسن ها در دنیا هم انجام شده است.
صالحی افزود: در صورتی که بیش از ۵۰ درصد تجویز واکسن مرحله دوم انجام شود و اگر روند کار به خوبی به پیش رود، گزارش اولیه به وزارت بهداشت ارائه خواهد شد و درخواست شروع اضطراری مرحله سوم را خواهیم کرد. وی بیان داشت: در برخی از کشورهای دیگر هم این موضوع مورد موافقت قرار گرفته و امید است در ایران نیز این اتفاق بیافتد.

تزریق مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا پایان یافت. صالحی ادامه داد: تزریق نوبت اول واکسن به تمام داوطلبان مرحله اول تست انسانی واکسن کرونا انجام شده است؛ به عبارتی ۵۶ داوطلب این مطالعه واکسن خود را دریافت کردند.

وی درباره تزریق دوز دوم داوطلبان گفت: نزدیک به ۳۰ داوطلب هم دوز دوم واکسن را دریافت کردند. صالحی افزود: به احتمال بسیار زیاد تا ۲۰ اسفندماه فاز یک بالینی به اتمام می رسد و در این زمان نتایج مطالعات در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد تا در صورت تایید، مجوز مرحله دوم صادر شود. به گزارش ایرنا، اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه نهم دی‌ماه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد. تزریق واکسن در این دوره به ۵۶ د اوطلب انجام شده است.
 

۱۴۸ زنجانی در بیمارستان‌های استان با کرونا مبارزه می‌کنند

ایسنا/زنجان در حال حاضر ۱۴۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مراقبت هستند. به گزارش ایسنا و به نقل از دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، طبق آخرین آمار کرونا در استان زنجان، امروز (۲۳ بهمن‌ماه) ۱۴۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که طی ۲۴ ساعت گذشته، موارد مثبت بستری کرونا در بیمارستان‌های استان زنجان ۵ مورد بوده است. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بستری تجمعی بیماران مبتلا به کرونا در استان ۱۹ هزار و ۴۳۰ نفر و موارد مثبت بستری بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این بازه زمانی ۶۹۶۷ مورد بوده است.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۶ مورد مثبت سرپایی شناسایی شده و از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۸ هزار و ۴۲۷ مورد مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی به بیماری کرونا مبتلا شدند. متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار مبتلا به کرونا در زنجان، جان خود را از دست داد و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نیز مجموع بیماران فوت شده در استان به ۱۱۴۹ نفر رسیده است. گفتنی است، مجموع موارد مثبت ترخیص ‌یافته ۵۶۷۳ مورد و همه موارد مثبت کرونا بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی از زمان شیوع ویروس کرونا در استان تاکنون ۴۵ هزار و ۲۹۴ مورد بوده است.


13:00

در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت مطرح شد؛ برای توزیع عادلانه واکسن کرونا بین مردم چه راهکاری اندیشیده شده است؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


حمیدرضا دهقان منشادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت، نسبت به ضعف در توزیع واکسن کرونا میان مردم هشدار داد.

متن نامه مذکور به شرح زیر است:
بسمه تعالی
استاد ارجمند جناب آقای دکتر نمکی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم
با صلوات بر محمد (ص) و آل پاکش، ضمن عرض تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی و مجموعه کادر درمان در طول همه‌گیری ویروس کرونا و نیز تلاش‌های جهادی صورت‌گرفته در خصوص واکسن کرونا، همان‌گونه که مستحضر می‌باشید؛ چالش اساسی پس از تولید یا واردات واکسن، نظام توزیع آن است. مواضع مسئولین مربوطه و فرایند اعلام‌شده در ارتباط با شیوه توزیع واکسن، نگرانی‌هایی جدی در پی داشته است. در صورتی که وزارت بهداشت عملکرد مناسبی در این زمینه نداشته باشد، بلاشک شاهد هدررفت منابع کشور و نارضایتی ملی خواهیم بود. بسیج دانشجویی با گردآوری نظرات کارشناسان این حیطه به بررسی این موضوع پرداخته و راه-حل هایی جهت توزیع هرچه بهتر و مطمئن تر واکسن کرونا ارائه می‌دهد.

در ابتدا ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که توزیع واکسن مقوله‌ای متفاوت با تزریق واکسن است. به نظر می‌رسد عدم توجه به این تفکیک، موجب اتخاذ مواضع نادرست برخی مسئولین شده است. توزیع واکسن باید بر عهده سازمان غذا و دارو و به همراه ثبت اطلاعات آن در سامانه تیتک (TTAC) این سازمان باشد. تزریق واکسن نیز طبیعتاً بر عهده شبکه‌های بهداشت خواهد بود. تجربه تلخ واکسن آنفولانزا پیش روی ماست که در نتیجه اقدامات صورت‌گرفته، شاهد هدررفت منابع ارزی در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بودیم. در مسئله واردات واکسن آنفلوآنزا، با وجود چنین سامانه‌ای جهت نظارت بر زنجیره تأمین و توزیع، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، ۷/۱ میلیون از مجموع ۲ میلیون دوز واکسن وارداتی را ترخیص نموده و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داد و سپس از طریق معاونت بهداشت دانشگاه‌ها، واکسن در شبکه¬های بهداشت توزیع شد.

متأسفانه تاکنون هیچ گزارشی از جزئیات توزیع واکسن آنفولانزا ارائه نشده و مشخص نیست دانشگاه‌ها و شبکه‌های بهداشت چه تعداد واکسن دریافت و تزریق کرده‌اند. این درحالی است که حدود ۳۰۰ هزار واکسن کرونا باقی‌مانده در فرایند توزیع سازمان غذا و دارو وارد شده و با ثبت اطلاعات در سامانه تیتک، به طور دقیق ورودی و خروجی هر مرکز پخش و کد ملی هر فرد دریافت کننده مشخص است. لازم به اشاره است که واکسن کرونا به صورت رایگان عرضه می‌گردد و تقاضای همگانی دارد؛ به همین دلیل انگیزه برای خروج واکسن از زنجیره در بیشترین حد ممکن است و کوچک¬ترین خللی در نظارت بر نظام توزیع می‌تواند خسارات بسیاری به همراه داشته باشد.

هرچند برنامه جدید وزارتخانه در توزیع، یعنی ورود سامانه تیتک در مرحله آخر توزیع و اتصال آن به سامانه سیب (سامانه یک‌پارچه بهداشت)، جلوی بسیاری از موارد احتکار، قاچاق معکوس و... را خواهد گرفت؛ اما هم‌چنان احتمال خروج واکسن از زنجیره توزیع وجود دارد؛ چرا که تعداد واکسن‌های خروجی دانشگاه‌ها و تعداد واکسن‌های ورودی به شبکه‌های بهداشت هم‌چنان مشخص نخواهد بود؛ بنابراین لازم است توزیع واکسن کرونا با استفاده از شرکت‌های پخش صورت بگیرد؛ بدین معنا که پس از ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه تیتک، شرکت‌های پخش، واکسن را در اختیار شبکه‌های بهداشت قرار داده و شبکه ها نیز قبل از تزریق هر دوز واکسن استعلام اصالت آن را توسط سامانه تیتک انجام دهند. امید است استفاده از این سازوکار، آسیب های احتمالی مذکور را به حداقل رسانده و ضمن جلوگیری از هدررفت بیت‌المال، شرایط جلب اعنماد عمومی را نیز فراهم آورد؛

و من ا... التوفیق

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
حمیدرضا دهقان منشادی
 

12:00

آخرین وضعیت جسمانی دریافت‌کنندگان واکسن روسی/ «اسپوتنیک‌وی» عارضه جدی نشان نداد

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: وضعیت جسمانی تمام دریافت‌کنندگان واکسن اسپوتنیک‌وی مساعد است و تا کنون عارضه جدی در هیچ یک از افراد مشاهده نشده است. سید علی دهقان منشادی معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درخصوص آخرین وضعیت جسمانی دریافت‌کنندگان واکسن کرونای روسی اظهار داشت: وضعیت جسمانی تمام دریافت‌کنندگان واکسن اسپوتنیک‌وی مساعد است و تعداد کمی از آنها عوارض خفیفی را از خود نشان دادند.

وی با بیان اینکه این عوارض از قبیل تب و احساس سرماخوردگی خفیف بوده است اظهار داشت: این عوارض قابل پیش‌بنی بود و خوشبختانه هیچ یک از دریافت‌کنندگان واکسن دچار عارضه جدی نشدند. منشادی در ادامه با بیان اینکه با احتساب فرزند وزیر بهداشت ۲۸ نفر از پرسنل بیمارستان امام خمینی واکسن دریافت کرده‌اند تصریح کرد: همه این افراد واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) افزود: وزارت بهداشت هر واکسنی را که از هر منبعی دریافت می‌کند مورد تایید است، این واکسن‌ها آزمایشات را پشت سر گذاشته‌اند و بررسی‌های لازم توسط وزارت بهداشت نیز روی آنها صورت گرفته است. وی گفت: ما به صورت روزانه وضعیت جسمانی تمام دریافت‌کنندگان واکسن روسی را رصد می‌کنیم و عوارض احتمالی را پایش می‌کنیم. خوشبختانه در حال حاضر تمام کادر درمانی بیمارستانی، مسوولان وزارت بهداشت و نیروهای خانه‌های بهداشت درحال تلاش برای حفظ سلامت هموطنان هستند و تاکنون نیز از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نشده است.
 

10:00

ایران یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این مژده را باید به مردم ایران می‌دهیم که در دو تا سه ماه آینده یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهیم بود. به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، «سعید نمکی» روز پنجشنبه در هفدهمین آیین پویش «ره سلامت» که به منظور افتتاح ۹ بیمارستان و با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری برگزار شد، افزود: امسال برای اولین بار در قبل و بعد از انقلاب، حدود ۱۱ هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی و تعداد زیادی خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت در کشور تا اردیبهشت ماه اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: یک خانه بهداشت در یک روستا ممکن است یک پروژه گران‌قیمت اقتصادی نباشد، اما حتما یک پروژه بسیار مهم در عرصه خدمت‌گذاری است. ممکن است چند مرکز جامع سلامت به اندازه یک پروژه زیربنایی هزینه نداشته باشند، اما برای کاهش هزینه‌های سنگین نظام سلامت بسیار سودمند هستند. نمکی با بیان اینکه شهر قدس، ملارد، شهریار و اسلام شهر در استان تهران حتی یک تخت بیمارستانی نداشت، افزود: تا پایان امسال حدود دو هزار تخت بیمارستانی در حاشیه شهر تهران راه اندازی می‌شود و امیدواریم تا پایان سال همه بخش های حاشیه تهران صاحب تخت بیمارستانی شود.


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


وزیر بهداشت اظهار کرد: هر هفته استانداران و معاونان ریاست جمهوری پروژه‌هایی را افتتاح می‌کنند و امیدواریم تا اردیبهشت ۱۴۰۰ با حمایت بیشتر، تعداد ۱۴۰۰ پروژه‌ای که قول دادیم افتتاح شود را بهره برداری کنیم. نمکی اظهار کرد: سال سنگینی بر ما و ملت شریف ایران در مدیریت بیماری کرونا گذشته است. قضاوت در مورد این ایام را باید به گذر ایام و تاریخ سپرد. کاری که ملت ایران با صبوری و بردباری انجام دادند و همه مردم در روزهای سخت تحریم انجام دادند را حتما به عنوان یک برگ زرین در تاریخ ایران خواهند دید.

وی بیان کرد: در این باتلاق بسیار سهمگین، همکاران ما از توسعه زیرساخت‌ها دست نکشیدند. در این مدت بیماری اتفاقاتی رخ داد و حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ تخت آی سی یو و صدها تخت بیمارستانی دیگر در کشور بی سر و صدا اضافه شد تا بیماری پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشود. همچنین تولیدات بسیار زیاد در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی با تکیه بر توان ملی انجام شد.

به گزارش ایرنا، در پنجاهمین برنامه افتتاح جهش تولید، ۹ پروژه بیمارستانی وزارت بهداشت و درمان در استان‌های تهران، خوزستان، همدان، ‌مازندران، خراسان شمالی، کرمان و بوشهر صبح امروز (پنجشنبه) با دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد. این مراسم در قالب هفدهمین آیین افتتاحیه پروژه‌های بهداشتی و درمانی با عنوان پویش «ره سلامت» برگزار می‌شود. این پروژه‌های بیمارستانی با مجموع ۸۲۲ تخت که با سرمایه گذاری ۱۳۵۵ میلیارد تومان افتتاح شدند، برای یک هزار و ۷۱۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است. / ایرنا


بدحال شدن پرستاران بیمارستان امام (ره)ساری پس از تزریق واکسن کرونا شایعه است

مازندران در پی انتشار شایعه خبری در فضای مجازی در مورد بدحال شدن و بستری سه تن از پرستاران بیمارستان امام(ره) ساری به دنبال تزریق واکسن کرونا ، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن تکذیب این خبر گفت : طبق بررسی انجام شده تاکنون هیچ گزارشی از مراکز درمانی مبنی بر بستری واکسینه شدگان به خاطر بروز عارضه جدی واکسن کرونا نداشتیم.

سیمین بابایی افزود : همزمان با سراسر کشور آغاز مرحله اول اجرای واکسیناسیون کادر درمانی مازندران در چهار بیمارستان استان شامل  مراکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) و بوعلی سینا ساری، رازی قائمشهر و بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهرآغاز شد. وی تصریح کرد: براساس آخرین پیگیری های انجام شده خوشبختانه تاکنون هیچ یک از افرادی که واکسن کرونا را دریافت کردند، مشکلی برایشان پیش نیامده و حالشان خوب است.

بابایی با اعلام این که واکسن اسپوتنیک وی روسی باید به هر فرد در ۲ نوبت تزریق شود ، افزود: نوبت اول روز گذشته انجام شد و نوبت بعدی نیز طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت در آینده نزدیک انجام خواهد شد. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: در مرحله نخست واکسیناسیون کرونا ، ۴۸۰ نفر از کادر درمانی بخش های ICU و مراقبت های ویژه بیماران کرونایی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران واکسینه می شوند.  بابایی گفت: مردم باید به منابع خبری موثق و مطمئن‌ برای دریافت اخبار مورد نظر خود رجوع کنند و در زمینه اخبار مرتبط با  حوزه سلامت مطمئن ترین منابع،  سامانه های اطلاع رسانی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

کاهش زمان تست کرونا برای سفر به ایران

با به‌روزرسانی شرایط پذیرش مسافران ورودی به ایران، زمان تست کرونا نیز از ۹۶ به ۷۲ ساعت قبل از پرواز کاهش یافت. به گزارش ایسنا، به دنبال تصمیم وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، همراه داشتن تست منفی PCR با اعتبار ۷۲ ساعت پیش از پرواز برای تمام مسافران ورودی و خروجی با مبدأ و مقصد ایران الزامی شد.

در اطلاعیه برخی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز تاکید شده است: برای تمام مسافران (اتباع ایران و خارجی) که متقاضی ورود به ایران هستند، ارائه گواهی عدم ابتلا به کووید-۱۹ به زبان انگلیسی و در صورت ارائه به زبان غیرانگلیسی، مُهمور به مُهر وضعیت سلامت توسط بخش کنسولی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدأ الزامی است. در صورت رعایت نکردن این مصوبه، از ورود اتباع خارجی به کشور ایران جلوگیری خواهد شد.

اتباع ایرانی که تست PCR همراه نداشته باشد، در فرودگاه‌های ورودی ایران آزمایش کرونا از آن‌ها گرفته می‌شود و تا زمان اعلام نتیجه آزمایش در محل قرنطینه تعیین شده باید اقامت داشته باشند. چنانچه جواب تست مثبت باشد ضروری است به مدت ۱۴ روز در محل تعیین شده در قرنطینه بمانند. تمام هزینه‌های اقامت و آزمایش نیز به عهده مسافران خواهد بود.

در صورتی که سفر به خارج از ایران هفت روز از تاریخ انجام تست کرونا طول بکشد، برای برگشت به کشور به انجام دوباره تست PCR نیاز نیست. برای تمام مسافران ورودی به کشور تکمیل فرم خوداظهاری و تعهدنامه مسافر الزامی است. این فرم را از نشانی https://b۲n.ir/۴۷۳۲۸۱ می‌توان دریافت کرد. بنابر اعلام برخی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، ورود مسافر از مبدا کشورهای انگلیس، ژاپن، بوتسوانا، زیمباوه، نامیبیا، سیشل، آنگولا، موزامبیک، لسوتو، مالاوی، زامبیا، اسواتینی و موریسو و همچنین ورود مسافرانی که به مدت دو هفته قبل از ورود به مرز ورودی ایران، در این کشورها اقامت داشته‌اند، ممنوع است.

وزارت بهداشت نیز پیش‌تر اعلام کرده بود مسافرانی که مبدأ سفرشان یکی از کشورهای اروپایی (با توجه به شناسایی ویروس جهش یافته کرونا)  بوده و یا در کشورهای اروپایی اقامت داشته باشند، ملزم به ارائه گواهی سلامت، مبنی بر نتیجه تست PCR منفی مهمور کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدأ، انجام تست دوباره کرونا در فرودگاه‌های ورودی ایران و قرنطینه ۱۴ روزه در صورت لزوم، هستند. این مقررات به منظور پیشگیری از تشدید بیشتر ویروس کرونا در کشور به اجرا گذاشته است، با این وجود در روزهای گذشته رییس سازمان هواپیمایی تایید کرد که برخی از مسافران با گواهی‌نامه جعلی تست کرونا سعی داشتند به ایران وارد شوند. سازمان هواپیمایی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از  بروز دوباره این مساله، قرار شد فهرستی از آزمایشگاه‌های مورد تایید و مجاز را با همکاری وزارت امور خارجه شناسایی و معرفی کنند تا مسافران ورودی به ایران فقط از طریق این آزمایشگاه‌ها برای گرفتن تست PCR  اقدام کنند.

09:00

جمعه محموله دوم واکسن روسی به ایران ارسال می شود

سفیر ایران در روسیه نیز گفت: بزودی تولید مشترک واکسن ضدکرونای ایران و روسیه در ایران آغاز خواهد شد.  به گزارش ایسنا، کاظم جلالی خاطر نشان کرد: گفت و گوهای خوبی بین مقامهای وزارت بهداشت ایران و روسیه انجام گرفت که می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور در عرصه بهداشت و درمان باشد. وی گفت: در عرصه تولید واکسن به تفاهم رسیدیم و در بحث تولید مشترک امیدواریم همکاریها بزودی آغاز شود.ما زودتر از زمان پیش بینی شده شاهد پیشرفت همکاریها هستیم.

وی ادامه داد: در خصوص خرید واکسن اعلام می کنم طرف روسی مطابق وعده قبلی برای ارسال واکسن اسپوتنیک وی اعلام آمادگی کرده است و فردا جمعه محموله دوم واکسن به ایران ارسال می شود. جلالی تصریح کرد: ایران اهمیت ویژه ای برای همکاریهای بهداشتی و درمانی با روسیه قائل است و به همین دلیل هیاتی در چنین سطح اعزام کرده است. این را نقطه عطف می دانیم .
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

اثربخشی داروی محققان اصفهانی در مبتلایان به کووید

اصفهان گروهی از محققانی اصفهانی موفق به تهیه دارویی در درمان مراحل ابتدایی بیماری کووید ۱۹ شدند. به دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان تلاش های گسترده ای برای پیدا کردن راه درمانی موثر و کم ضرر برای این بیماری در سراسر دنیا در حال انجام است. داروهای مختلفی همچون کلروکین، فاویپیراویر، آربیدول، رمدسیور و حتی داروهای مهارکننده پروتئاز که در درمان بیماری HIV به کار می رود پیشنهاد شده اند، اما هنوز اثربخشی هیچ یک ازداروهای مورد نظر به طور قطع ثابت نشده است. مرتضی پوراحمد، کیانا شاه زمانی، رسول سلطانی، محسن صنیعی، فاطمه نیکوکار و متین صنیعی در پژوهشی به «بررسی اثر استریپ آفتوژل بر آزمایش مولکولی PCR ترشحات حلق و بینی در افراد با تست PCR مثبت کووید ۱۹» پرداختند.

محسن صنیعی- پزشک داروساز و یکی از محققان این طرح در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه اثر بخشی این دارو در مراحل اولیه بیماری کووید طی یک کارآزمایی بالینی به اثبات رسیده است، اظهار کرد: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی بیماران سرپایی دارای تست PCR مثبت برای کووید ۱۹ انجام شده است. پس از انتخاب بیماران به طور تصادفی در دو گروه دارو و دارونما قرار داده شدند و پس از ۵ روز نتایج کارآزمایی مورد تحلیل قرار گرفت.

وی افزود: در این مطالعه ۵۸ بیمار در دو گروه قرار داده شدند و پس از ۵ روز مصرف از ۲۷ بیمار مصرف کننده دارو، ۱۹ نفر (۷۰.۴ درصد) تست منفی پیدا کردند و این درحالی است که در گروه دارونما از ۳۱ بیمار تنها ۵ نفر (۱۶.۱ درصد) پس از ۵ روز مصرف تست منفی شدند. از ۵۸ بیمار انتخاب شده، ۲۱ نفر زن و ۳۷ نفر مرد بودند، بین گروه ها از نظر جنس و سن اختلاف معنی داری نبود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اکسیر دانش آسیا با بیان اینکه این دارو از ریشه گیاه شیرین بیان مشتق شده است، گفت: پیشتر اثربخشی گلیسیریزین در از بین بردن برخی از ویروس ها از جمله ویروس کرونا در آزمایشگاه نشان داده شده است، این ماده در ریشه گیاه شیرین بیان وجود دارد و داروی حاوی آن به نام آفتوژل برای درمان آفتوز دهان در سیستم دارویی کشور استفاده می شود.

این پزشک داروساز در توضیح داروی آفتوژل (Aftogel) گفت: دارویی گیاهی است که از عصاره گیاه شیرین‌بیان گرفته‌شده و برای درمان انواع آفت، زخم‌های دهانی و موکوزیت (زخم‌های دهانی ناشی از پرتودرمانی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی افزود: این دارو درد و التهاب زخم‌های دهان را به ‌سرعت کاهش می‌دهد و این بیماری را در کوتاه‌ترین زمان، بهبود می‌بخشد. آفتوژل علاوه بر خواص ضدالتهاب، دارای اثرات ضد باکتری، ضدویروس و ضد قارچ اثبات‌شده است. این دارو از رشد قارچ و باکتری در دهان جلوگیری می‌کند.

صنیعی ادامه داد: مطالعه به صورت دوسوکور انجام شد، به طوری که پزشک معالج، بیمار و آزمایش کننده از نوع داروی مصرفی بی اطلاع بودند و پس از ۵ روز مصرف دارو، تست PCR از حلق بیماران انجام و مشخص شد که این دارو می تواند برای از بین بردن ویروس در حلق موثر باشد. این پزشک داروساز با تاکید براینکه در این مطالعه اثرات ضد ویروسی این دارو در انسان به طور موضعی در حلق نشان داده شده است، خاطرنشان کرد: این دارو را در مراحل ابتدایی برای ازبین بردن ویروس در حلق پیشنهاد می کنیم. صنیعی افزود: گلیسیریزین و مشتقات آن اثرات شناخته شده ای بر علیه ویروس ها دارند و حتی در برخی مطالعات ویروس شناسی مشخص شده که مشتقات آن موثرتر است. در مطالعه ای در سال ۲۰۰۳ اثر این ماده بر ویروس سارس نیز بررسی و به عنوان دارویی برای این بیماری پپیشنهاد شد.

وی با اشاره به مطالعات آزمایشگاهی قبلی که بر روی این دارو انجام شده است، خاطرنشان کرد: معلوم شده گلیسریزین می تواند رشد ویروس کرونا را مهار کند و همچنین با اثر ضد التهابی خود می تواند علائم بیماران را کاهش دهد. در این مطالعه مشخص شد که داروی آفتوژل که از ریشه گیاه شیرین بیان تهیه می شود و حاوی گلیسریزین است می تواند در منفی شدن تست بیماران کووید مثبت موثر باشد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اکسیر دانش آسیا در توضیح گیاه شیرین بیان گفت: شیرین بیان یک گیاه دارویی بسیار قوی است که در طب چینی از آن به اسم گانکائو به معنی علف شیرین نام برده می شود و اعتقاد بر این بوده که این گیاه علاوه بر ارزش غذایی می تواند در کاهش دردها، بهتر عمل کردن معده و طحال، رفع بیحالی و بهبود سرفه تاثیر داشته باشد. صنیعی اضافه کرد: مطالعات زیادی در خصوص این دارو انجام شده و در آن اثرات ضد ویروس هپاتیت سی، ویروس تبخال و اثرات ضد التهابی بررسی و مشخص شده است. از طرفی به دلیل بی عارضه بودن، سهل الوصول بودن و ارزان بودن این داروی گیاهی نیاز است مطالعات بیشتری برای اثربخشی این دارو به عنوان یک داروی پیشگیری کننده از کووید انجام شود.

وی یکی از محسنات این دارو را منشا گیاهی دارو و اقبال عمومی بالا برای مصرف آن به دلیل گیاهی بودن دانست و گفت: به راحتی می توان این دارو را در اختیار عموم قرار داد. این دارو نه تنها اثرات ضد ویروسی دارد، بلکه می تواند بر روی سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به عفونتهای پیشرفته کووید اثرات قابل توجهی داشته باشد، بنابراین بهتر است مطالعاتی در زمینه اثرات سیستمیک این دارو در بیماران انجام شود.

این پزشک در خصوص تجویز این دارو هشدار داد: عوارض گلیسیریزین در بیماران سالمند، بیماران با فشارخون بالا و بیماران قلبی باید با ملاحظه انجام شود. به گزارش ایسنا، اثر بخشی فرآورده گیاهی استریپ آفتوژل، محصول شرکت دانش بنیان اکسیر دانش آسیا مستقر در مجموعه مراکز توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ طی کارآزمایی بالینی کد اخلاق و کد IRCT  گرفت / ایسنا

 
سه شنبه بیست و یک بهمن


14:00
کرونا فرزندآوری را در چین 15 درصد کاهش داده است

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

رویترز:وزارت امنیت عمومی چین اعلام کرد که فرزندآوری در این کشور در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 شاهد کاهش 15 درصدی بوده است و دلیل آن نیز ظهور ویروس کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد این کشور است
 

13:40

۱۴ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان بهار ۱۴۰۰ تولید می شود/ حدود ۱۰۰ میلیون ماسک در انبار‌ها ذخیره شده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام:فاز اول تولید واکسن که بین ۲ تا ۳ میلیون دوز واکسن است تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد. فاز دوم که ۱۲ تا ۱۴ میلیون است حتما در بهار اتفاق خواهد افتاد و در بحث تولید انواع واکسن خودکفا خواهیم شد.هم‌اکنون بیش از ۵ کشور تقاضای خرید واکسن از ما را دارند که بنده گفتم تا وقتی که تمام مردم ایران تامین واکسن نشده‌اند نباید آن را صادر کرد.اکنون حدود ۱۰۰ میلیون ماسک در انبار‌ها ذخیره شده است. در تولید ماسک خودکفا می‌شویم
 

12:30
سنین بالای ۶۵ سال و گروه‌های آسیب‌پذیر؛ اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
ماون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اولویت واکسیناسیون کادر درمان علیه کووید ۱۹ و آغاز واکسیناسیون با پرسنل فعال در بخش آی سی یو بیمارستان‌ها، گفت: بعد از پرسنل آی سی یو نیز سایر کادر درمان، افراد بالای ۶۵ سال و سایر گروه‌های آسیب پذیر واکسینه می‌شوند.
 

11:30
آغاز واکسیناسیون سراسری علیه کرونا

 
"پارسا" فرزند وزیر بهداشت بعد از دریافت واکسن روسی کرونا (بیشتر بخوانید)
 

11:10
فرزند وزیر بهداشت، اولین فردی که واکسن روسی می زند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وزیر بهداشت :اولین فردی که واکسن اسپوتنیک روسی را دریافت می کند فرزند خودم است.
 

10:45
تقویت داروهای ضدویروس کرونا با مکمل‌های روی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
محققان آمریکایی دریافتند مکمل‌های حاوی روی (zinc) موجب تشدید اثرگذاری دو نوع دارو بر بیماری سارس از خانواده کرونا به نام SARS-CoV-۲ می‌شوند.محققان با آزمایش این داروها روی سلول‌های کشت شده دریافتند سه داروی مهارکننده‌ مسیر سلولی NF-κB موسوم به ammonium pyrrolidine dithiocarbamate (PDTC)، Triclabendazole و Emetin قابلیت مهار گیرنده‌های ACE۲ را دارند.گوشت قرمز و ماکیان، حبوبات، سبزیجات، آجیل، غلات کامل، شیر و لبنیات و شکلات تلخ حاوی مقادیر بالای روی هستند.


10:00

رئیس موسسه واکسن رازی: پس از دریافت ۳ دوز واکسن کووپارس می توانید دیگر ماسک نزنید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی:دوز اول و دوم تزریقی و دوز سوم استنشاقی هستند و با تزریق دوز اول و دوم ایمنی در بدن فرد ایجاد می شود اما مشکل اینجاست که در قسمت فوقانی مجاری دستگاه تنفسی ایمنی ایجاد نمی شود بنابراین ویروس می تواند در انتهای بینی لانه گزیند و جای بگیرد.در این شرایط فرد ایمن است و فرد بیمار نمی شود اما ناقل ویروس است و می تواند بیماری را به سایر افرادی که ایمن نیستند منتقل کند.وقتی دوز سوم استنشاقی استفاده می شود فرد بعد از ۱۴ روز می تواند ماسک خود را بردارد و اکنون در دنیا اعلام می کنند که حتی با تزریق واکسن باید افراد همچنان ماسک بزنند اما پس از دوز سوم استنشاقی کووپارس فرد دیگر ناقل ویروس نخواهد بود.
 

9:00
خطر افزایش فوتی‌های کرونا طی ۲ هفته آتی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دکتر مسعود مردانی عضو کمیته ملی مقابله با کرونا:تا واکسیناسیون عمومی، پروتکل‌ها را رعایت کنید. اعمال محدودیت تردد بین شهری بویژه برای تعطیلات آخر این هفته اقدام پسندیده‌ای است. اگر همین محدودیت را برای شهرهای جنوبی هم قائل شویم بهتر است. به نظر می‌رسد بهتر باشد پیشگیری از وقوع موج چهارم بیماری اولویت کار وزارت بهداشت باشد
 

8:30
آغاز واکسیناسیون علیه کرونا؛ از 10 صبح امروز


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
تزریق واکسن کرونا از امروز در تهران و چند استان دیگر کشور آغاز می شود.نخستین واکسیناسیون در تهران، از ساعت 10 صبح در تالار بیمارستان امام خمینی انجام می شود.

دوشنبه بیستم بهمن ماه

14:00
کروناویروس در هوا است، سطوح را رها کنید!


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
با گذشت یک سال از همه‌گیری کروناویروس، اکنون بسیاری از شواهد مربوط به آن مشخص شده‌اند. نتایج تحقیقاتی که در نشریه "لنست"(lancet) منتشر شده نشان می‌دهد: کروناویروس عمدتا از هوا و به واسطه افراد در حال صحبت کردن و تنفس قطرات بزرگ و کوچک منتشر شده در هوا پخش می‌شود. اگرچه مبتلا شدن به ویروس از روی سطوح، قابل قبول است اما موضوعی نادر به نظر می‌رسد.


13:00
در تانزانیا خبری از کرونا نیست؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

در چند ماه اخیر دولت تانزانیا وجود هرگونه ویروس کرونا در این کشور را انکار کرده است. این کشور آفریقایی هیچ‌ برنامه‌ای هم برای واکسیناسیون ندارد.تعدادی از فوتی‌های اخیر این کشور پیش از مرگ سرفه‌های خشک داشتند و حس چشایی‌شان را هم از دست داده بودند. اما هیچ بیمارستانی از آنها آزمایش کووید ۱۹ نگرفت.وزیر بهداشت دولت تانزانیا، خانم دوروتی گواجیما ادعا کرده خوردن معجون گیاهی او را از ویروس کرونا محافظت کرده است
 

12:00

جهش کرونا یک واکسن را بی اثر کرد

واکسن ضدکرونا شرکت داروسازی بریتانیایی- سوئدی "آسترازنکا" فاقد کارایی برای ویروس جهش یافته کرونا در آفریقای جنوبی و نیز افراد بالای 65 سال تشخیص داده شده است. در تحقیقی که از سوی دانشگاه "آکسفورد" بریتانیا و "وت‌واترز رند" آفریقای جنوبی روی بیش از 2 هزار داوطلب در آفریقای جنوبی انجام شده، کارایی واکسن ضدکرونا شرکت آسترازنکا بر روی افراد مبتلا به ویروس جهش یافته در آفریقای جنوبی بسیار پایین ارزیابی شده است.

دولت آفریقای جنوبی دیروز اعلام کرد برنامه واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را لغو کرده است. آفریقای جنوبی قرار بود از میانه ماه جاری میلادی با 1 میلیون دوز واکسن آسترازنکا واکسیناسیون سراسری را در این کشور با تزریق به روی کادر درمان آغاز کند، اما نتیجه پژوهش جدید که حاکی از ناکارآیی این واکسن روی ویروس جهش یافته کرونا در آفریقای جنوبی است، دولت آفریقای جنوبی را وادار به تزریق واکسن جایگزین کرده است. دنیا نگران جهش های آتی ویروس کروناست؛ جهش هایی که دیگر واکسن ها را هم بی اثر و یا کم اثر کند...

تمام اختلالات روانی که کرونا آنها را تشدید می‌کند؛ از خود بیمارپنداری تا پرخوری

یک روانپزشک با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا سبب تشدید برخی اختلالات روانی شده است، مطرح می کند: مطالعات نشان دهنده افزایش ابتلا به آلزایمر و افسردگی در سالمندان، اختلالات روانی مانند خودبیمارانگاری، اختلالات خواب و پرخوری عصبی در دوران شیوع بیماری کرونا است./ایسنا

مردانی: مرگ و میر کرونا اواسط اسفند افزایش می‌یابد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

ایرنا: عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: روند افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ دوباره در کشور افزایشی و صعودی شده و با ادامه این روند حدود چهار هفته آینده شاهد افزایش مجدد موارد مرگ و میر کرونا در کشور خواهیم بود. مسعود مردانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم در روزهای اخیر شاهد افزایش موارد ابتلا و مراجعات سرپایی افراد مبتلا به کرونا در اکثر استانهای کشور هستیم، با ادامه این روند حدود دو هفته آینده موارد بستری در بیمارستان افزایش می یابد و دو هفته بعد از آن نیز موارد مرگ و میر بیماری کووید۱۹ در کشور افزایش می یابد.

وی گفت: متاسفانه در هفته های اخیر شاهد افزایش مسافرت های مردم به استانهای مختلف از جمله هرمزگان و جزایر کیش و قشم و جاهای دیگر هستیم و از طرفی برگزاری جشنواره های هنری مثل جشنواره فجر و افزایش بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در بین مردم و بازگشایی همه ادارات و مشاغل و تجمع مردم در مراکز خرید که باعث نوعی عادی انگاری همه گیری کرونا در کشور شده، باعث افزایش موارد ابتلا به این بیماری شده و در مراکز بهداشتی شاهد افزایش مراجعات سرپایی و بیشتر شدن ابتلا به بیماری کووید۱۹ در بین مردم هستیم.

عضو ستاد ملی مقابله کرونا افزود: افزایش مسافرت ها فقط به شهرهای داخلی و شمال و جنوب کشور محدود نیست و مسافرت های مختلف به آنتالیا و کشورهای دیگر هم طبق روال عادی در حال انجام است و همه پروازهای خارجی نیز به کشورهای مختلف انجام می شود حاصل این اتفاقات این است که دو باره شاهد خیز مجدد بیماری کووید۱۹ در کشور خواهیم بود که البته دعا می کنیم این اتفاق نیفتد.

وی گفت: امیدواریم خیر جدید کرونا در کشور با انواع جهش یافته این ویروس همراه نباشد زیرا اگر این اتفاق بیفتد بطور قطع خیر جدید کرونا شدت بیشتری خواهد داشت و موارد ابتلا و میزان مرگ و میر بیشتر خواهد بود. مردانی افزود: افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ فقط یک علت دارد آن هم ساده انگاری و عادی انگاری این اپیدمی در جامعه است، وقتی همه افراد در جامعه بدون هیچ محدودیتی به امور روزمره شغلی و زندگی خود ادامه می دهند و با کاهش اندکی از آمار همه چیز عادی می شود باید انتظار خیزهای بعدی کرونا را در کشور داشته باشیم. بیماری کووید۱۹ سن و سال، دین، مذهب، آیین، جایگاه شغلی، سیاه و سفید نمی شناسد هر کس رعایت نکند، به این بیماری مبتلا می شود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: یکی از مسائل مهمی که موارد مرگ و میر کرونا را افزایش می کند، مراجعه دیرهنگام افراد مبتلاست و متاسفانه بسیاری از بیماران زمانی به بیمارستان مراجعه می کنند که بخش عمده ریه درگیر شده و از بین رفته است و کار چندانی نمی شود برای آنان انجام داد. به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اخیرا نسبت به روند صعودی موارد ابتلا به کرونا در کشور هشدار داده و اعلام کرده است که شهرهای نارنجی از ۱۷ شهر به ۳۶ افزایش یافته است. به گفته او تعداد شهرهای زرد نیز از ۱۳۰ به ۱۷۸ شهر افزایش پیدا کرد که بسیار نگران کننده است.

آغاز واکسیناسیون کرونا از فردا/ چگونه از رانت و فساد توزیع واکسن جلوگیری کنیم؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

با توجه به برخی از تجربیات ناموفق گذشته در مورد توزیع واکسن که منجر به ایجاد بازار غیررسمی و توزیع معیوب و غیرشفاف واکسن آنفلوانزا شد؛ به نظر می‌رسد وزارت بهداشت باید از ظرفیت تمام سامانه‌های خود به مانند «تیتک» و «سیب» استفاده کند. به گفته مسؤولان وزارت بهداشت از فردا واکسیناسیون طبق اولویت‌های وزارت بهداشت آغاز می‌شود، اما فرآیند توزیع واکسن کرونا هنوز هم برای مردم مبهم است.

گفتنی‌ است که اولین محموله واکسن کرونا ساخت روسیه عصر روز پنجشنبه گذشته وارد کشور شد. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، اعلام کرده است که این واکسن‌ها برای نمونه‌برداری و انجام بررسی‌های نهایی به محل نگهداری منتقل خواهد شد. به گفته وی، درباره شروع واکسیناسیون عمومی پس از اعلام معاونت بهداشت و کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

پیش از این علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا در خانه‌های بهداشت انجام می‌شود گفته بود که واکسیناسیون باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود و به هیچ مسئولی خارج از اولیت‌ها واکسن کرونا نمی‌دهیم. البته عده‌ای از کارشناسان حوزه سلامت و مسئولان دولتی، توزیع واکسن‌های کرونا از طریق سامانه تیتک را مناسب می‌دانند درحالی‌که عده‌ای دیگر حامی توزیع واکسن‌های کرونا از طریق روش سامانه سیب و معاونت بهداشت هستند.

همچنین در هفته گذشته کمیسیون اصل نود مجلس در گزارش خود درباره نحوه توزیع واکسن کرونا گفته بود که «در رابطه با توزیع واکسن با توجه به تجارب قبلی خصوصا توزیع واکسن آنفولانزا، تمهید اقدامات لازم جهت جلوگیری از خروج دارو از زنجیره پخش و همچنین جلوگیری از وارد شدن واکسن تقلبی به زنجیره ضروری است. لذا با توجه به امکانات و بسترهای موجود بهترین روش توزیع از طریق سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت‌محور (سامانه تیتک) است.» / فارس

11:00

ببینید / پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم رعایت شد؟

 


در نخستین روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط شیوع کرونا، انتشار تصویری از در آغوش گرفتن دو هنرمند در کاخ جشنواره و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، واکنش‌های تندی را به دنبال داشت، به حدی که معاون وزیر بهداشت اعلام کرد «هشدار قاطعانه داده‌ایم که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، جشنواره را می‌بندیم‌». حالا دوربین ایسنا در طول دو روز حضور در سالن‌های نمایش مردمی در سینماهای سپیده، بهمن و آزادی تهران، از تلاش متولیان این رویداد فرهنگی و ملی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهد.

مذاکره ایران و روسیه برای تولید مشترک واکسن کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

دکتر محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان غذا و دارو در رأس هیئتی وارد مسکو شد. این هیئت قرار است بعد از مذاکرات با مقامات روسیه، توافقنامه همکاری مشترک تولید واکسن کرونا را نهایی کند.
مهمترین برنامه هیئت وزارت بهداشت ایران مذاکره با مقام‌های روس از جمله وزیر بهداشت این کشور و امضای سند تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک‌وی» در ایران با مرکز گامالیای وزارت بهداشت اعلام شده است.

شانه‌ساز در بدو ورود به مسکو اظهار داشت: مذاکرات برای قرارداد خرید و همکاری مشترک برای تولید واکسن اسپوتینک‌وی با روسیه از چند ماه پیش با همکاری سفارت و وزارت خارجه در حال انجام است و در این سفر توافقنامه بین دو طرف امضا خواهد شد. وی افزود: در این سفر برای تولید مشترک واکسن روسی در ایران مذاکرات نهایی را انجام خواهیم داد. / باشگاه خبرنگاران

10:30
ببینید | شروط عجیب فروش واکسن کرونا که ایران زیر بار آن نرفت

حیدر محمدی، مدیر کل دارو در سازمان غذا و دارو درباره دو شرط عجیب شرکت‌های خارجی برای فروش واکسن به ایران توضیح داد و این شروط را دلیل تاخیر شروع واکسیناسیون در کشور دانست.
 


آغاز بررسی ورود برخی مسافران به هواپیما با تست PCR جعلی

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: برخی مسافران هوایی با تست PCR جعلی به هواپیماها وارد میشوند که البته در کشورهای دیگر نیز رخ داده و در جلسه مشترکی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم آن را بررسی خواهیم کرد. محمد حسن ذیبخش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه برخی مسافران هوایی با تست PCR جعلی اقدام به ورود به کشور کرده‌اند، اظهار کرد: این مشکل در ایران مانند بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است اما مقرر شده تا امروز جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار کرده و این موضوع را بررسی کنیم.

وی افزود: این موضوع مورد بررسی دقیق قرار گرفته و به نظر می‌رسد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راهکاری برای آن داشته باشد که مسلما به عنوان مجری ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی از آن استقبال می‌کنیم. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پس از مشخص شدن ابعاد و جزییات ورود برخی مسافران هوایی با ارائه تست PCR جعلی و ارزیابی و نتیجه‌گیری درباره راهکارهای اجرایی ممکن، آن را اعلام خواهیم کرد.
 

ببینید | تفاوت مهم واکسن رازی کُوو پارس با سایر واکسن‌های کرونا در دنیا


تبعیض نژادی در توزیع واکسن کرونا در آمریکا

رسانه‌های آمریکایی از وجود تبعیض گسترده نژادی در توزیع واکسن کووید ۱۹ در این کشور خبر دادند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ام اس ان بی سی، در همه گیری ویروس کرونا در آمریکا، سفیدپوستان این کشور به علت نابرابری‌های نژادی و اقتصادی که علیه رنگین پوستان وجود دارد کمتر از رنگین پوستان بیمار می‌شوند و به تبع آن تعداد فوتی‌های سفید پوستان نیز کمتر است. این ماجرا از اولین روز شیوع بیماری کرونا در آمریکا رواج داشته است.

همچنین از زمان شروع واکسیناسیون عمومی در آمریکا، سفید پوستان بر سیاه پوستان برتری داشته اند و جامعه آفریقایی تباران با تبعیض مواجه شده است. برای مثال، در ایالت پنسیلوانیا ۱۱ درصد از جمعیت را آمریکایی‌های آفریقایی تبار تشکیل می‌دهند. این در حالی است که تنها ۳ درصد جمعیت سیاه پوستان این ایالت واکسن کرونا دریافت کرده اند. همچنین در ایالت لوئیزیانا که ۳۲ درصد جمعیت را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند تنها ۱۳ درصد افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند از آفریقایی تباران بوده اند.

آمریکا بدترین آمار شمار قربانیان و مبتلایان به کرونا را در جهان دارد. تاکنون بیش از ۲۷ میلیون نفر در این کشور به کووید ۱۹ آلوده و از این میان، ۴۶۳ هزار تن جان خود را از دست داده اند. آمار تلفات روزانه ویروس کرونا در آمریکا به شکل عجیب و مایوس‌کننده‌ای بالا است و سران کاخ سفید همچنان در کاهش این آمار ناموفق بوده‌اند. روزانه ۳ هزار آمریکایی به طور میانگین و کمتر یا بیشتر در پی این ویروس جان خود را از دست می‌دهند. دولت جو بایدن وعده داده است برنامه ۱۰۰ روز نخست کاری خود را به مبارزه با همه گیری کرونا و پیامد‌های اقتصادی آن اختصاص دهد. گفتنی است، بیش از ۱۸ روز از آغار ریاست جمهوری جو بایدن می‌گذرد، اما همچنان کاهش قابل قبولی در شمار تلفات کرونایی دیده نشده است.
 

10:00
دستگیری فروشندگان واکسن های تقلبی کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
پلیس فتا ناجا: به دنبال انتشار اخبار «واردات واکسن کرونا به کشور» در مواردی شاهد آن بودیم که افراد سودجو با انتشار آگهی های فریبنده در فضای مجازی، ادعای فروش واکسن کرونا را دارند و از شهروندان می خواهند که برای خرید ثبت نام کنند که اکثر این افراد، توسط پلیس فتا، شناسایی و جهت سیر مراحل قانونی پرونده شان به مراجع ذی صلاح تحویل داده شدند.


9:30
آغاز مذاکرات ایران و روسیه درباره تولید مشترک واکسن


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وهاب‎زاده، مشاور وزیر بهداشت:امروز هیئتی از وزارت بهداشت وارد مسکو شده و قرار است بعد از مذاکرات، توافقنامه همکاری مشترک برای تولید واکسن در ایران، نهایی شود.ایران تنها کشور منطقه است که ظرفیت و امکان تولید این واکسن را دارد.


9:00
مشاغل جدید خلبانان بیکار شده اروپایی؛ از پیک آمازون تا فروش قهوه استارباکس


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بسیاری از خلبانان اروپایی که در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی بیکار شده‌اند، با وجود آن که شب‌ها همچنان خواب پرواز می‌بینند ولی ناگزیر شده‌اند روزها در مشاغلی همچون فروشندگی و راننده توزیع کالا کار کنند.انجمن خلبانان اروپا اعلام کرده که از مجموع ۶۵ هزار خلبان فعال در اروپا تا کنون ۱۸ هزار تن به دلیل کاهش سفرهای هوایی پس از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند. گزارش این انجمن یادآوری کرده که به دلیل این که هنوز بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از اعلام شفاف تعداد خلبانان تعدیل شده خود اجتناب می‌کنند، این رقم به کمتر از واقعیت است.


8:30
کلاس‌های عملی دانشگاه‌ها در شهر‌های آبی و زرد حضوری می‌شود

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
منصور غلامی وزیر علوم:با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، پیش‌بینی می‌کنیم که ترم تحصیلی آینده هم مجازی برگزار شود.دانشگاه ها آموزش ترم آینده را از هفته جاری و برخی دیگر از هفته آینده شروع می‌کنند.تلاش بر این است که با حفظ شیوه نامه های بهداشتی در مناطقی که در وضعیت آبی و زرد قرار دارند با تعداد کمتری از گروه های دانشجویی بخشی از دروس عملی که امکان ارائه آن‌ها به صورت مجازی وجود ندارد به صورت حضوری ارائه شوند.
یکشنبه نوزدهم بهمن ماه



23:00
آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا از اول فروردین


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام:تا آخر امسال یک تا دو میلیون دز واکسن کرونا آماده تحویل به وزارت بهداشت می‌شود و اول فروردین تزریق واکسن آغاز خواهد شد.


22:00
علی رضوانی، مجری جنجالی صداوسیما به کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شد

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


21:00
آغاز واکسیناسیون کرونا با روزانه ۱۰۰۰ نفر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

سخنگوی سازمان غذا و دارو:واکسیناسیون با روزانه ۱۰۰۰ نفر آغاز خواهد شد و سپس با توجه به ارزیابی مجدد سیستم، روزانه ۵ هزار، ۱۰ هزار و بصورت تصاعدی افزایش می‌یابد.واکسن درمرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند


20:00
جریمه میهمانان جشن تولد در انگلیس


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
۱۴ نفر از مهمان جشن تولد یک کودک یک ساله در بریتانیا در مجموع ۱۱ هزار پوند (معادل ۱۵ هزار دلار) جریمه شده‌اند.شماری از اهالی محل به پلیس ناتینگهام‌شایر در ۲۴۰ کیلومتری شمال لندن خبر دادند که شاهد برگزاری جشنی در خیابان‌شان بوده‌اند. همسایه‌ها از کاغذهای رنگی آویزان شده بیرون خانه متوجه جشن شده بودند

18:30
درخواست رسمی کشورهای خارجی برای خرید نخستین واکسن ایرانی کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

نیکی‌ملکی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام:شرکت‌های دارویی دو کشور عربی برای خرید واکسن " کوو ایران برکت" درخواست رسمی ارائه کرده‌اند.پس از پایان موفق مراحل تست انسانی و تولید انبوه واکسن و درصورت رفع کامل نیاز مردم کشورمان، صادرات این واکسن مورد بررسی قرارخواهد گرفت.


17:30
تخمین بلومبرگ: زندگی عادی پس از کرونا در سال 2027

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


تخمین خبرگزاری بلومبرگ آمریکا حاکی است در صورتی که روند واکسیناسیون جهانی با سرعت کنونی پیش برود برای رسیدن به ایمنی جمعی مردم جهان در برابر ویروس کرونا 7 سال زمان لازم است.به گزارش عصرایران، برای تهیه این گزارش داده های واکسیناسیون سراسری از 67 کشور دنیا جمع آوری شده است.تاکنون و در 2 ماه گذشته حدود 124 میلیون نفر از مردم دنیا در برابر کرونا ویروس واکسینه شده اند و هنوز راه درازی تا کسب ایمنی گله ای (ایمنی جمعی) با واکسیناسیون 75 درصد از مردم دنیا در برابر کرونا ویروس جدید در پیش است.در کشورهای مختلف زمان بازگشت به زندگی عادی متفاوت است و در حالی که در برخی کشورها از جمله در اسراییل یا انگلستان تخمین زده می شود تا ماه های آینده زندگی عادی با واکسیناسیون بیش از 75 درصد جمعیت برقرار شود، اما در برخی دیگر از کشورها از جمله در چین یا کانادا با سرعت واکسیناسیون کنونی ممکن است بازگشت به روند عادی و کسب ایمنی جمعی مردم دستکم 5 سال دیگر زمان بخواهد


16:30
مینو محرز: «آنتی‌ژن» واکسن رازی از چین آورده شده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:در مورد واکسن کرونا موسسه رازی نیز تا جایی که می دانم، آنتی ژن ویروس را از چین وارد کرده اند و روی حیوان این واکسن را تست کرده اند و اخیرا به فاز مطالعه انسانی رسیده اند.اما واکسنی که در موسسه برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تولید می شود، ویروس آن از بیمار ایرانی گرفته شده و ضعیف شده است.


15:30
زالی: ایران در تولید ماسک به خودکفایی رسیده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: امروز در تولید ماسک به خودکفایی رسیده‌ایم و ظرفیت بالقوه تولید روزانه بیش از ۳۵ میلیون ماسک در کشور به فعلیت درخواهد آمد. به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، دکتر علیرضا زالی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از سامانه تامین کالاهای سلامت محور و خط تولید نانو ماسک گروه جهادی شمس اظهار داشت: گام های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است تا ضمن حفظ سلامت، خدمات مناسب به مردم ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک همچنان برای مقابله با کرونا مهم است، بیان داشت: ماسک علاوه بر اینکه می تواند به صورت چشمگیر میزان انتقال بیماری را کم کند، بر میزان چرخش و انتقال ویروس هم تاثیرگذار خواهد بود. زالی ادامه داد: کسی که ماسک می زند، حتی اگر ناقل باشد از ادامه سرایت بیماری تا حد قابل توجهی کاسته می شود. استفاده از ماسک برای کسانی که در محیط های اجتماعی حضور پیدا می کنند، به صورت بهینه موجب تقلیل گردش ویروس شود.

وی با اشاره به اینکه نباید اعتماد کاذب به ماسک برای مردم فراهم شود، گفت: این کار شرط لازم است اما کافی نیست. برای پیشگیری از سرایت این بیماری رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست و وجود تهویه در فضاهای بسته ضروری است. زالی ادامه داد: شرط لازم برای حضور در محیط های اجتماعی و مدنی استفاده از ماسک است اما شرط کافی آن رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. وی بیان داشت: یک مطالعه در تهران انجام شده است که نشان می دهد ۷۵ درصد بیمارانی که در بیمارستان ها بستری شدند، از ماسک استفاده می کردند اما بخش عمده‌ای از آنان در محیط هایی حضور داشتند که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود نداشته است.
 

15:00

واکسیناسیون کرونا چگونه انجام می‌شود؟ اپیدمیولوژیست، شرایط توزیع واکسن کرونا را تشریح کرد.


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


احمد مهری اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس اظهار داشت: خیلی از مردم شاید اطلاع نداشته باشند که واکسیناسیون کرونا در کشور چگونه انجام می‌شود. شاید مطمئن ترین ساختار توزیع عادلانه واکسن در چارچوب علمی و حرفه ای، ساختار بهداشت کشور است که همچون شبکه‌ای در هم تنیده در تمام‌ کشور، ۵۰ سال است واکسن‌های روتین کشور را حتی در شرایط کمبود آن توزیع کرده است.

وی گفت: به محض ورود اولین محموله واکسن به ایران، بعد از بررسی‌های نهایی و هماهنگی‌ها، ویالهای واکسن در اختیار شبکه زنجیره سرد قرار می‌گیرد. یخچال‌ها و ساختار حرفه ای این زنجیره مورد تایید سازمانهای ملی و جهانی است. مهری تصریح کرد: بعد از بارگیری واکسن ها، برمبنای اولویت بندی سند واکسیناسیون کرونا مصوب وزارت بهداشت، عملیات توزیع واکسن بین مراکز بهداشت کشور انجام خواهد شد. تیم های زنجیره سرد در شرایط ایمن، واکسن ها را در استانها توزیع خواهند کرد.

به گفته وی، وزارت بهداشت اطلاعات‌ کامل سلامتی تمام مردم کشور را در سامانه های بهداشت خود دارد. گروههای آسیب پذیر و دارای بیمار زمینه ای، سالمندان پرخطر و کادر بهداشت و درمان سریعا شناسایی میشوند و فرایند واکسیناسیون زیر نظر کارشناسان بهداشت و مراقبین سلامت دوره دیده تخصصی آغاز میشود. اپیدمیولوژیست ادامه داد: اگر پایگاه واکسیناسیون برای تزریق واکسن به کادر درمان در بیمارستانها شکل گیرد، تیم بهداشتی برای واکسیناسیون در آن بیمارستان مستقر و تحت نظر پزشک، تلقیح واکسن توسط نیروهای بهداشت انجام میشود.

مهری با بیان اینکه در گام تزریق واکسن کرونا به گروههای دارای اولویت دار بعدی، سامانه بهداشت به طور شفاف افراد پرخطر را مشخص می‌کند گفت: مراقبین سلامت، بهورزان و کارشناسان بهداشت دوره دیده مراکز جامع سلامت با افراد تماس میگیرند و اقدامات واکسیناسیون را تحت نظر پزشک انجام میدهند. دریافت واکسن داوطلبانه است. یافته ها نشان میدهد  واکسن های مورد تاییدعارضه جدی ندارند. در صورت هرگونه شوک و اختلالات احتمالی، زیر نظر پزشک شبکه های بهداشت مورد توجه قرار میگیرد.

وی افزود: در ساختار توزیع و تامین واکسن شبکه های بهداشت، چهار دهه است، ساختاری حکم فرماست که امکان هیچ قاچاق، تزریق بدون اولویت، گم‌شدن ویالهای واکسن و... به هیج عنوان وجود نداشته و ندارد. مردم مطمئن باشند ساز و کار توزیع و تزریق واکسن کرونا تحت نظر متبحرترین تیم های بهداشتی در شبکه های بهداشت و درمان انجام می‌شود‌. هیچ خدمت و واکسنی ارائه نمیشود مگر زیر ذره بین ناظرین بهداشتی و عملا سامانه موجود در بهداشت، ایمن ترین راه تحقق عدالت در توزیع واکسن کروناست. اپیدمیولوژیست گفت: از رسانه ها و مردم خواستاریم تخصصی ترین و شفاف ترین اطلاعات درباره واکسیناسیون کرونا را از زبان معاونت بهداشت وزارتخانه جویا شوند و اظهار نظرهای فاقد اطلاع را از دیگران دریافت نکنند.
 

14:00

تایید واکسن روسی کرونا در 25 کشور تا پایان هفته آینده

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه اعلام کرد انتظار می رود تا پایان هفته آینده، واکسن کووید 19 اسپوتنیک V در 25 کشور جهان ثبت شود. به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از تاس، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه اعلام کرد انتظار می رود تا پایان هفته آینده، واکسن کووید 19 اسپوتنیک V در 25 کشور جهان ثبت شود.

کیریل دمیتریو، مدیرعامل این صندوق گفت: «ما انتظار داریم، تا پایان هفته آینده، در مجموع 25 ناظر، 25 کشور واکسن ما را تایید کنند.» به گزارش فارس، نخستین محموله واکسن روسی، روز پنج شنبه توسط هواپیمای ماهان در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست. قرار است، واکسن کرونا در 3 مرحله از مسکو بارگیری و وارد کشور شود.


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

کرونا جان ۵۷ نفر دیگر را در ایران گرفت

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۶۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۴۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۴۳۵ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۲۶۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند. وی ادامه داد: شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد. بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.
 

12:00

افزایش مراجعه موارد مشکوک کرونا در البرز به روزی هزار نفر

سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: تا کنون مورد اثبات شده در خصوص ابتلا به کرونای انگلیسی در البرز گزارش نشده ولی در این خصوص نمی‌توان با قطعیت نظر داد.

مهرداد بابایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.
وی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۵۹ نفر هم ترخیص شده‌اند. وی توضیح داد: متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته شش نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. بابایی توضیح داد: با این اوصاف آمار فوتی‌های استان تا کنون به ۲۶۸۸ نفر رسیده است.

سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: همچنان شاهد افزایش تعداد مراجعان سرپایی به مراکز درمانی استان هستیم به طوری که این تعداد به حدود هزار نفر در روز رسیده است. این مسئول در پاسخ به اینکه آیا موردی از کرونای انگلیسی در البرز مشاهده شده، گفت: افتراق نوع انگلیسی کرونا کار آسانی نیست چون علایم آن شباهت بسیاری به سویه‌های قبلی این ویروس دارد. بابایی اضافه کرد: تا کنون مورد اثبات شده در خصوص ابتلا به کرونای انگلیسی در البرز گزارش نشده ولی در این خصوص نمی‌توان با قطعیت نظر داد.
 

اتمام فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام: تمام ۵۶ نفر داوطلب فاز اول کار آزماییِ بالینی واکسن وارد مطالعه شدند. 28 روز دیگر نتایج این فاز مطالعه بالینی اعلام خواهد شد.
 

11:00

آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس برگزار شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، اولین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید ۱۹ صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد. به گزارش وبدا، آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن موسسه سرم و واکسن سازی رازی صبح امروز با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن امام جواد وزارت بهداشت برگزار شد. واکسن رازی کووپارس اولین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید ۱۹ است.

سعید نمکی وزیر بهداشت امروز در مراسم تولید فرآورده کلینیکال ترایال واکسن رازی که برای تست انسانی و گذراندن آن در موسسه رازی تولید شده است، گفت: واکسن کووپارس کرونای شرکت رازی به عنوان نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی است. وزیر بهداشت افزود: در آینده نزدیک ایران بهترین واکسن های دنیا را تولید خواهد کرد و برای تولید واکسن‌های نوپدید آماده هستیم. وی ادامه داد: واکسیناسیون کرونا از 21 بهمن در کشور آغاز می‌شود.

وزیر بهداشت  اضافه کرد: واکسن کووپارس اولین واکسن تزریقی-استنشاقی در جهان است که در موسسه رازی تولید شده است. وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا  در جهان، بیان داشت:ایران با تکیه بر تجارب گذشته خود روزهای آرام تری را می‌گذراند اما امیدواریم یا سهل انگاری و ساده انگاری مردم و مسؤولان به دام جدید بیماری نیفتیم. نمکی با اشاره به فرآیند پیچیده ساخت واکسن کرونا در جهان، ابراز داشت: ساخت واکسن کرونا ساده نیست؛ همانطور که کرونا ویروس بسیار پیچیده ‌ای است. آینده ویروس مشخص نیست  و همین طور هم واکسیناسیون آن نیز مشخص نیست و هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند چه تعداد واکسن آینده را بیمه می‌کند.

وی با بیان اینکه تنها را چاره که اجبارا جهان باید به آن فکر کند واکسیناسیون است، گفت: پلتفروم‌های مختلفی در دنیا در خصوص واکسن کرونا وجود دارد و ما نیز برای همه پلتفروم ها برنامه ریزی کرده و تلاش خود را آغاز کردیم. وزیر بهداشت با اشاره به راه‌های مختلف ساخت واکسن کرونا در کشور، خاطرنشان کرد: سه راه پوشش را در نظر گرفتیم. اول تکیه بر شرکت های داخلی و دانش بنیان ایران، دوم انتقال دانش فنی به داخل کشور و  از طریق کشورهایی که رفتارهای دوستانه تری نسبت به بقیه با ما داشتند بود؛به دلیل اینکه نظام های سلطه در ان طرف مرزها اجازه دوستی با دانشمندان را نمی‌دهند.

نمکی یادآور شد: انتقال دانش فنی از کوبا که ما در خصوص ساخت واکسن هپاتیت با این کشور تجربه داشتیم و همچنین با کشور روسیه که در بایوتکنولوژی و واکسن سازی سابقه نسبتا درخشانی دارد، از جمله اقدامات بوده است. وی با اشاره به سومین راه تهیه واکسن کرونا برای کشور، متذکر شد: راه سوم ورود واکسن از منابع معتبر و قابل اطمینان قبل از تهیه واکسن تولید داخل بود که کشورهای مختلفی با پلتفروم‌های مختلف به ساخت واکسن اقدام کردند. وزیر بهداشت با اشاره به ساخت واکسن کرونا در موسسه برکت، تصریح کرد: فاز یک بالینی این واکسن در حال تمام شدن است و با موفقیت وارد فاز دوم می‌شود.

نمکی تاکید کرد: کاری که در مجموعه بنیاد برکت پیش می‌رود از علمی ترین و درست ترین شیوه‌های است که تاکنون ما رصد کرده‌ایم و امیدواریم فاز دوم آن را نیز با موفقیت بگذراند. وی با اشاره به پیامدهای شیوع کرونا در جهان، ابراز داشت: شاید یکی از نقاط مثبت کرونا این بود که ما یکبار دیگر نهضت واکسن سازی را در منطقه و جهان راه انداخته ایم. وزیر بهداشت از تبدیل ایران به قطب مهم واکسن سازی در دنیا طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: در آینده بسیار نزدیک بهترین واکسن‌های دنیا را تولید خواهیم کرد. ما برای  تولید واکسن‌های نوپدید اماده هستیم. نمکی با اشاره به  اختصاص سهم 16 میلیون و 200 هزار دوز واکسن از خارج از کشور، بیان داشت: این تعداد واکسن برای 8 میلیون نفر کفایت می‌کند چون باید هر نفر دو دوز تزریق شود؛ در نتیجه یکی از واکسن‌های که تهیه می‌کنیم مربوط به واکسن روسی و اسپوتنیک است.

وی با اشاره به هجمه ‌‌های زیاد در خصوص ورود واکسن روسی به ایران، خاطرنشان کرد: اکنون اروپا نیز داوطلب تهیه این واکسن شده است . البته ما دومین کشوری بودیم که در خصوص تهیه این واکسن مذاکرات خود را شروع کردیم اما برای اینکه مطمئن شویم، پانزدهمین کشوری بودیم که این واکسن را استفاده خواهیم کرد. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید واکسن تهیه شده از خارج فاز سوم بالینی خود را نیز با موفقیت گذرانده باشد، بیان داشت: اوائل بهار سال آینده نخستین تولیدات واکسن ملی به باز می‌آید؛ ضمن اینکه بتوانیم علاوه بر نیاز داخلی به واکسن این واکسن را به تمام جهان عرضه کنیم.

واکسیناسیون کرونا در ایران از سه‌شنبه آغاز می‌شود

وزیر بهداشت: با واردات اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه شنبه ۲۱ بهمن در کشور با اولویت کادر بخش های آی سی یو شروع می‌شود. با وجود خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس که برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد کنیم چون این میزان واکسن جوابگو نیست.


10:00
چه زمانی بیمار کرونایی باید حتما به پزشک مراجعه کند؟

 


9:30
هند واکسن فایزر را تایید نکرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سازمان کنترل داروی هند به دلیل وجود گزارش‎هایی از عوارض جانبی واکسن فایزر در کشورهای دیگر، تایید ایمنی این واکسن را رد کرد.


9:00

عضو تیم سازمان بهداشت جهانی: مدرکی درباره معرفی ووهان به عنوان منشا کرونا وجود ندارد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

ولادیمیر ددکوف، یکی از اعضای تیم کارشناسی سازمان بهداشت جهانی امروز (شنبه) اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا از بازار غذای دریایی ووهان شیوع پیدا کرده باشد اما این بدان معنی نیست که این شهر منشا ویروس بوده باشد.وی در این باره گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که منشا ویروس از آنجا باشد اما از نظر تئوریک همه شرایط برای انتشار ویروس از آنجا وجود دارد.این کارشناس سازمان بهداشت جهانی همچنین فرضیه نشت ویروس از لابراتوار ویروس شناسی ووهان را حین بازدید از این مرکز رد کرد.
 

8:30
دومین واکسن چینی کرونا در این کشور مجوز استفاده گرفت

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
اداره ملی محصولات پزشکی چین روز شنبه مجوز استفاده اضطراری از دومین واکسن چینی کرونا با نام «سینوواک» را صادر کرد.چین در حال انجام آزمایش‎های بالینی بر روی ۱۶ واکسن کرونا است که ۷ مورد آنها وارد آزمایش‌های مرحله سوم شده‎اند که از این تعداد، دو واکسن غیرفعال سینوفارم و سینوواک بصورت مشروط مجوز ورود به بازار را از وزارت بهداشت چین گرفته‎اند.
 
شنبه هجدهم بهمن ماه

23:00
پایان تزریق مرحله نخست تست انسانی واکسن ایرانی کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تزریق مرحله نخست تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) امروز با تزریق به ۶ داوطلب دیگر پایان یافت.


22:00
جستجوی منشاء کرونا در غار خفاش‌ها


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
تیم سازمان بهداشت جهانی در تلاش است تا با تحقیق روی منشأ ویروس کووید-۱۹، عناصر ژنتیکی آن را در غار خفاش‌ها در ووهان ردیابی کند.این تیم می خواهد با ردیابی اولین مبتلایان، به منبع حیوانی دسترسی پیدا کند.


21:00
لاری: هر دو هفته یکبار محموله واکسن وارد کشور می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی وزارت بهداشت:در حال حاضر تعداد محدودی دوز واکسن کووید-۱۹ وارد کشور شده و هر دو هفته یکبار محموله جدیدی از این واکسن وارد کشور می‌شود. درصدد هستیم تا قبل از رسیدن واکسن ایرانی به مرحله تولید همانند سایر کشورها از منابع مطمئن و مورد تایید واکسن تهیه کنیم.


20:00
۳ استان کشور در صدر مرگ‌های کرونایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی وزارت بهداشت:بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان گزارش شده است.
 

19:00
تکذیب ابتلای تصویربردار برنامه انصاریان - میناوند به کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رضا خدادادی تهیه کننده ویژه برنامه «دربی استقلال و پرسپولیس»:هیچکدام از عوامل این برنامه درگیر بیماری کرونا نشده اند.به کما رفتن تصویربردار برنامه را تکذیب می کنم و این موضوع صحت ندارد.نمی‌توان به طور دقیق اعلام کنیم که در این برنامه به کرونا مبتلا شده اند.گفتنی است مرحوم علی انصاریان به اتفاق مرحوم مهرداد میناوند در ویژه برنامه «دربی استقلال و پرسپولیس» حضور داشتند.
 

18:00
تمدید مهلت دریافت تسهیلات کرونایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
معاون اقتصادی رئیس جمهور: مهلت مراجعه صاحبان مشاغل فرهنگی، ورزشی و گردشگری به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات تا نیمه اسفندماه تمدید شد.متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آثار اقتصادی کرونا به آدرس coronomy.ir مراجعه کنند.


17:00

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا: سلبریتی ها حرف غیرتخصصی نزنند، این ها می خواهند با این حرف ها در اولویت واکسن زدن قرار بگیرند!


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
طبرسی: کسانی که تخصص ندارند، اظهارنظر می کنند و باعث نگرانی مردم می شود. آیا واکسن در انگلیس توانست جلوی کشته شدگان را بگیرد؟ بعد از اتفاقات اخیر، بیماران کرونایی نگران شده اند. سلبریتی ها در جشنواره فجر بدون ماسک عکس می‌گیرند اما در مورد واکسن حاشیه‌سازی می‌کنند!
 

15:00

سازمان بهداشت جهانی از کُند شدن همه‌گیری کرونا خبر داد

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
یکی از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که روند ابتلا به کووید ۱۹، در بسیاری از کشورها کُند شده است و تداوم واکسیناسیون امید به قطع زنجیره ویروس را افزایش خواهد داد
 

13:40
رییس مرکز اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو خبر داد: رونمایی و آغاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن تزریقی-استنشاقی نوترکیب


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

جهانپور با انتشار یک پیام توییتری از آغاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن تزریقی_ استنشاقی نوترکیب کووید ۱۹ در کشور خبر داد. (بیشتر بخوانید)
 

13:00
خیز ملایم کرونا در برخی استانها/تعداد شهرهای نارنجی دو برابر شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:خوشبختانه هنوز شهر قرمز نداریم، اما شهرهای نارنجی که هفته گذشته ۱۸ شهر بود، به ۳۶ شهر افزایش یافته و یعنی دو برابر شده است که این موضوع یک هشدار است.شهرهای زرد که تعدادشان ۱۳۰ شهر بود به ۱۷۸ شهر رسیده و تعداد شهرهای آبی که هفته قبل ۳۰۶ شهر بود به ۲۳۴ کاهش یافته است. بنابراین با یک نگاه شاهدیم که خیزی ملایم از بیماری در برخی استانها شروع شده است.


12:10
کرونا چند نفر را در ایران بیکار کرد؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بر اساس اعلام مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی تاکنون یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۹۷۵ نفر بر اثر شیوع کرونا مشمول بیمه بیکاری تشخیص داده شده اند که از این تعداد یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۵۳۴ نفر در حال دریافت بیمه بیکاری هستند


11:40
کرونا جان چند راننده تاکسی را گرفته است؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور: تا کنون ۱۳۸۳ نفر از رانندگان تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد متاسفانه ۱۵۲ نفر فوت کرده‌اند


11:00
گروه نخست دریافت‌کننده واکسن کرونا در ایران؛ کادر درمان و نیروهاى مسلح


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی: با توجه به حجم محدود واکسن اسپوتنیک وی، نخستین گروه درمان که می‌توانند موفق به دریافت آن شوند، بر اساس دستور معاون درمان وزارت بهداشت، کارکنان بخش‌های ویژه( ICU) بیمارستان‌های دولتی، عمومی، نیروهای مسلح و خصوصی خواهد بود


10:20
«۶-٧ ماه» زمان پیش‌بینی شده برای واکسیناسیون کل کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رییس‌جمهور: عدد قابل ملاحظه‌ای در ایران باید واکسن تزریق کنند؛ اگر بخواهیم در کشوری مثل ایران همه را واکسیناسیون کنیم، ۶-۷ ماه زمان می‌برد. همه دستگاه‌ها خودشان را آماده کرده‌اند.  ویروس کرونا سن و سال نمی‌شناسد؛ دو نفر از ورزشکاران معروف ما آقای میناوند و انصاریان، از همین‌ ویروس به رحمت خدا رفتند. آماری که هفته پیش از رعایت پروتکل‌ها اعلام شد ۸۱ درصد بود و امروز گزارش ۷۵ درصد بود؛ یعنی رعایت پروتکل‌ها کمتر شده. باید مراقبت‌ها بیشتر شود تا با موج جدید مواجه نشویم.


9:45
۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا بزودی به ایران می‌آید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سفیر ایران در لندن:چهار میلیون دوز از واکسن اسپوتنیک خریداری شده که اولین محموله روز پنجشنبه هفته جاری وارد شد.چهار میلیون و دویست هزار واکسن تولید شرکت آسترازنکا در چارچوب برنامه کواکس خریداری شده است که قرار است بزودی به ایران ارسال گردد.


9:00

توضیحات جنجالی پزشک “مهرداد میناوند” و “علی انصاریان” درباره روند درمانی ستاره فوتبال ایران

 

دکتر هاشمیان در تلویزیون: به میناوند گفتم دارو را زودتر آغاز کند اما انجام نداد، گفتم به بیمارستان مسیح دانشوری بیاید برای بستری اما گوش نداد. بعد از ۲۴ ساعت میناوند گفت حالم خوب شده است. در ترکیه و هند دارو را دم منازل می‌دهند اما ما در ایران داریم با این‌ها مبارزه می‌کنیم.


8:30
وزارت بهداشت: عرضه هر نوع واکسن کرونا در ایران رایگان است

 
جمعه هفدهم بهمن ماه
 

23:00
کرونا در تهران، یزد و هرمزگان صعودی است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند کرونا به تدریج در برخی شهرها رو به افزایش است، حداقل در سه استان تهران، یزد و هرمزگان این روند افزایشی مشهود است و افزایش تعداد شهرهای نارنجی در کشور نگران کننده است.


22:00
آغاز تزریق واکسن کرونای اسپوتنیک از هفته‌های آینده


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دکتر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو: تزریق واکسن کرونای اسپوتنیک که نخستین محموله آن دیروز وارد کشور شد، هفته‌های آینده آغاز می‌شود. 2 میلیون دوز از این واکسن به تدریج وارد و به یک میلیون نفر تزریق می‌شود.اولویت های تزریقی طبق اعلام وزارت بهداشت، ابتدا کادر درمان و سپس سالمندان و بیماران خاص و صعب العلاج خواهد بود.


21:00
تزریق واکسن‌های روسی به گروه‌های هدف با کد ملی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو:طبق برنامه و اولویت‌بندی واکسیناسیون به موقع آغاز می‌شود و سامانه‌ای الکترونیکی برای این کار در نظر گرفته شده است. ما سبدی از واکسن‌های روسیه، چین، هند و کوبا را برای واردات در نظر گرفته‌ایم و با نظارت مستقیم وزیر بهداشت واردات و تولید واکسن را دنبال می‌کنیم. سامانه تیتک در واکسن آنفلوآنزا با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت و با کمک این سامانه افراد با کد ملی واکسن کرونا را دریافت می‌کنند تا شاهد خروج واکسن از زنجیره اصلی نباشیم. برنامه اصلی ما تأمین واکسن از تولیدات داخلی است که در اواسط و اواخر بهار واکسن ایرانی تامین خواهد شد و تا آن زمان واردات و تامین را از طریق کوواکس وخرید مستقیم مدنظر قرار داده ایم.واکسیناسیون گروه‌های هدف به زودی آغاز می‌شود.


20:00
ارسال بیش از ۲۵ هزار پیامک ناجا به رانندگان خاطی طرح کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نیروی انتظامی:در راستای اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا، روز گذشته (چهارشنبه) تعداد ۲۵ هزار و ۶۱۲ پیامک به رانندگان خاطی و بی‌توجه به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا ارسال شد.در ارتباط با اجرای این طرح ۱۳ هزار و ۵۶۲ راننده تذکر شفاهی گرفتند و تعداد پنج هزار و ۳ هزار و ۹۸۴ خودرو که پیشتر توقیف شده بودند، عودت داده شد


19:00
تردد خودروها از ۱۸ بهمن ماه در بسیاری از شهرها ممنوع است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سرهنگ رسول ابراهیمی، جانشین معاون عملیات ترافیک راهور نیروی انتظامی:با اعلام آخرین وضعیت منع تردد و محدودیت های ترافیکی برابر مصوبه امروز کمیته امنیتی انتظامی وزارت کشور از روز شنبه تردد خودروهای غیر بومی به استانهای مازندران، گیلان و گلستان ممنوع شد. بر اساس این مصوبه که با هدف جلوگیری از گسترش بیماری کرونا به انجام رسیده است، تردد خودروهای غیر بومی به شهرهای استان مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزیره قشم و کیش به دلیل مسافر پذیر بودن از تاریخ (شنبه آینده) اعلام شده ممنوع است.با توجه به این مصوبه علاوه بر جلوگیری از خودروهای غیر بومی به شهرهای اعلام شده رانندگانی که به این مصوبه توجه نکنند مبلغ پنج میلیون ریال جریمه برای پلاک خودرو آنان منظور خواهد شد./


16:00
وجود 4 هزار نوع کرونا در جهان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
«ندیم زهاوی» مسوول واکسن در انگلیس می‌گوید بیش از 4 هزار نوع کووید در جهان وجود دارد.وزیر واکسن افزود انگلیس کتابخانه غنی از جهش‌های ویروس را نگهداری کرده و بنابراین آمادگی بیشتری برای به روز رسانی واکسن در صورت نیاز دارد.محققان بیم آن دارند ویروس SARS-CoV-2 که به طور مداوم در حال تکامل است، می‌تواند فرار از مصنویت واکسن را یاد بگیرد.{واکسن بی اثر شود} در حال حاضر نگران کننده‌ترین نوع کرونا نوع موسوم به B.1.1.7 در انگلیس، نوع B.1.351 در افریقای جنوبی و P.1 در برزیل است.نوع افریقای جنوبی و برزیلی هر دو جهشی به نام E484K داشته که باعث تغییر پروتئین سنبله روی ویروس می‌شود و واکسن را بی اثر می‌کند.مشاوران دولت انگلیس البته تاکید دارند که محصول فعلی{واکسن فعلی آسترازنکا/آکسفورد} هنوز باید کارساز باشد و کاملا هم بی فایده نیست.
 

14:00
کرونا بهاءالدین خرمشاهی را بستری کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
استاد بهاءالدین خرمشاهی، مترجم قرآن و حافظ‌شناس برجسته به علت بیماری کرونا در بیمارستان بستری شد. استاد خرمشاهی بیش از ۵۰ کتاب در قالب تألیف و ترجمه و نزدیک به یک‌هزار مقاله تاکنون منتشر کرده است
 

13:00
اعمال محدودیت تردد در مناطق زرد برای تعطیلات پیش رو


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:در جلسه دیروز استانداری تصمیم بر این گرفته شده است تا مبادی ورودی و خروجی شهرها به ویژه تهران کنترل و از تردد افراد فاقد مجوز جلوگیری خواهد شد. راهنمایی و رانندگی در این خصوص همکاری لازم را با ما خواهد داشت.با تصویب ستاد ملی کرونا در ایام تعطیلاتی مانند تعطیلات پیش رو، اعمال محدودیت و تردد در شهرستان های زرد مانند نارنجی خواهد بود.افراد فاقد مجوز تردد در ایام تعطیلات پیش رو حق رفت و آمد و انجام سفرهای بین استانی در مناطق زرد و نارنجی نخواهند داشت.


11:00
کاهش ۳۰ درصدی موارد ابتلا به کرونا به دلیل ایمنی جمعی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
یوروویکلی نیوز: در سه هفته اخیر میزان ابتلاء به کرونا در جهان حدود ۳۰ درصد و در آمریکا ۴۴ درصد کاهش یافته. پزشکان آمریکایی می‌گویند هنوز واکسیناسیون به طور گسترده انجام نشده و کمتر از ۱.۵ درصد از مردم جهان واکسن را تزریق کرده‌اند، کاهش موارد ابتلا به معنای افزایش مصونیت بدن افراد است.به گفته این پزشکان افرادی که قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند تا مدتی دچار مصونیت شده و از چرخه ابتلای مجدد به آن خارج شده‎اند و این مساله در کاهش ابتلا به کرونا نقش دارد.
 

9:00

هشدار سازمان جهانی بهداشت در خصوص نابرابری توزیع واکسن/ واکسیناسیون در کشورهای فقیر چه زمانی انجام می‌شود؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
در تاریخ ۱۸ ژانویه، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت به دلیل توزیع نابرابر بین‌المللی واکسن کووید-۱۹ اعلام کرد که جهان در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه‌بار است.پیش‌بینی شده کشورهای ثروتمندی که به واکسن تایید شده دسترسی دارند، می‌توانند آسیب‌پذیرترین شهروندان خود را تا اواسط ماه مارس واکسیناسیون کنند. سایر کشورهای ثروتمند نیز تا پایان ماه ژوئن به آنها می‌رسند. در همین حال، بیشتر کشورهای با درآمد متوسط تا اواخر سال ۲۰۲۲ قادر به انجام چنین کاری نخواهند بود.در کشورهای فقیرتر، پوشش واکسیناسیون هدفمند برای بازگشت به زندگی عادی تا سال ۲۰۲۳ در دسترس نخواهد بود

پنجشنبه شانزدهم بهمن ماه


23:00
وزیر علوم: با اجازه ستاد ملی کرونا دروس عملی در ترم آینده حضوری برگزار می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:دروس عملی برای مقاطع ارشد و دکتری به علت کم بودن تعداد دانشجو در دانشگاه‌ها برگزار شد.ستاد‌های استانی و ستاد ملی کرونا به علت زیاد بودن تعداد دانشجویان کارشناسی در برخی از دانشگاه‌ها اجازه برگزاری دروس عملی را ندادند، اما برخی از دانشگاه‌ها توانستند دروس عملی و شبیه ساز را به صورت مجازی برای دانشجویان برگزار کنند.در حال حاضر پیش بینی ما به برگزاری مجازی دروس عملی در ترم آینده است، هر زمان که کنترل بیماری موثر واقع شود و ستاد ملی کرونا اجازه حضوری برگزار شدن دروس عملی را دهد تمامی دانشجویان می‌توانند در ترم آینده به صورت حضوری در دانشگاه‌ها حاضر شوند
 

22:00

مقام مسئول در بمبئی در جلسه بودجه ژل ضدعفونی کننده دست را به جای بطری آب سر کشید

 
«رامش پاوار» دستیار کمیسیونر شهرداری بمبئی BMC در جلسه بودجه نویسی برای حوزه آموزش به اشتباه قوطی ضد عفونی کننده دست را با بطری آب اشتباه گرفت.هم زمان یکی از همکاران متوجه شده و سعی کرد مانع از خوردن شود، اما وی قوطی را سر کشیده بود!در اشتباهی دیگر به 12 کودک در ماهاراشترا یاواتمال به جای قطره فلج اطفال، مایع ضد عفونی کننده دست داده شد که راهی بیمارستان شدند.


20:00
تمهیدات سازمان سنجش برای کنترل کرونا در آزمون‌ها


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: آزمون فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور صبح فردا جمعه، ۱۷ بهمن برگزار می‌شود و داوطلبان مبتلا به ویروس کرونا باید فرم خوداظهاری را برای شرکت در این آزمون پر می‌کردند.متقاضیانی که در حال حاضر با استناد به مدارک پزشکی مبتلای قطعی به ویروس کرونا هستند باید با رعایت ضوابط بهداشتی امروز به باجه رفع نقص مراجعه کرده و گواهی یا تاییدیه بیمارستان را به مسئول باجه ارائه کنند تا تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون آن‌ها به عمل آید.
 

18:00
رییس کمیته بین المللی المپیک: چین آماده برگزاری المپیک ۲۰۲۲ است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
«توماس باخ» رییس کمیته بین المللی المپیک:از یک طرف چین با موفقیت کرونا را مهار کرده و از سوی دیگر ورزش و بازی های المپیک را به عنوان بخشی از روند عادی سازی اقدامات خود در شرایط شیوع کرونا تلقی کرده است. پکن آماده برگزاری بازی ها است. من از «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین تشکر می کنم و از تدارکات کنونی بسیار راضی هستم. به ویژه این که در شرایط شیوع کرونا، تمامی استادیوم ها و میدان های ورزشی یک سال زودتر آماده شده است که نمونه خوبی از پویایی، عزم راسخ و کارآیی بالای چین است که من به آن بسیار احترام می گذارم. در حال حاضر ساخت و ساز تمامی استادیوم ها و ورزشگاه های بازی های زمستانی المپیک ۲۰۲۲ پکن انجام شده و شرایط برای برگزاری مسابقات آزمایشی فراهم شده است.


16:00
واکسیناسیون جمعیت بومیان جنگل های آمازون برزیل

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

15:00

اولین محموله واکسن اسگوتنیک وی ساخت موسسه گامالیا روسیه ساعاتی قبل به مقصد ایران بارگیری شد

 
این محموله جهت نمونه برداری و انجام بررسی های نهایی پس از رسیدن به ایران مستقیما و تحت مراقبت ویژه به محل نگهداری منتقل خواهد شد.
 

14:30
تانزانیا: واکسن کرونا نمی خواهیم، به جایش از بُخور استفاده می کنیم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مقامات دولتی تانزانیا گفته اند هیچ گونه واکسنی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا وارد نخواهند کرد و به زندگی عادی خود بدون پرهیز از اجتماع و فاصله گذاری فیزیکی ادامه خواهند داد. وزیر بهداشت تانزانیا پس از اظهارات هفته گذشته رییس جمهوری این کشور درباره بی تاثیری و مشکوک بودن واکسن کرونا، اعلام کرد این کشور هیچ برنامه ای برای وارد کردن واکسن کرونا ندارد و نیازی به این واکسن احساس نمی کند.دکتر "دورتی واجیما" وزیر بهداشت تانزانیا اعلام کرد وزارت بهداشت تانزانیا هنوز درباره موثر و ایمن بودن واکسن های خارجی کرونا اطمینان ندارد و به همین خاطر حتی حاضر نیست در قالب طرح "کواکس" سازمان بهداشت جهانی برای کشورهای فقیر و کم درآمد به صورت رایگان واکسن کرونا دریافت کند.رییس جمهوری تانزانیا هفته گذشته در اظهاراتی مدعی شد ویروس کرونا در کشورش نابود شده و به مردم کشورش توصیه کرده بود مرعوب فضاسازی های جهانی درباره خطر کرونا و ضرورت واکسیناسیون نشوند


13:00
آمار کرونا در ایران واقعی است؟

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت: در هر کشوری، یک مرکز و یک شخص آمار مربوط به بیماری را اعلام می‌کند و کسی هم حق ندارد به خودش اجازه بدهد آمار را زیر سوال ببرد.من خودم در قلب و مرکز تولید این آمار هستم و به جرات می‌توانم بگویم این آمار با واقعیت تفاوت بسیار بسیار کمی دارد. این موضوع هم عمدی نیست، به هر حال ما موارد پیدا شده بیماری را اعلام می‌کنیم. مواردی از این بیماری به شکل خفیف یا بدون علامت هستند که در آمارهای ما نیست. ما باید آنچه پیدا کردیم، اعلام کنیم/


12:00
وضعیت جدید کرونایی از 18بهمن؛ پیک چهارم در راه است؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رنگبندی جدید شهرستان های کشور از 18 بهمن توسط وزارت بهداشت اعلام شد. جزایر جنوبی قشم و کیش طی دو هفته از آبی به نارنجی تغییر کرده اند. شهرستانهای نارنجی (پرخطر) از ۱۸ به ۳۶ مورد افزایش پیدا کرد. شهرستانهای زرد (خطر متوسط) از ۱۳۰ به ۱۷۸ مورد افزایش یافت. شهرستانهای آبی (کم خطر) از ۳۰۰ به ۲۳۴ مورد کاهش یافت


10:00
تازه‌ترین خبرها درباره حال گوهر خیراندیش


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بیتا منصوری، دوست نزدیک گوهر خیراندیش:در پی ابتلای خانم خیراندیش به ویروس کرونا خوشبختانه حالشان از نظر ریه و شرایط تنفس بهتر است و سرفه‌هایش نیز تا حدودی زیادی بهبود پیدا کرده است.البته از دو روز پیش ایشان دچار تب شده ولی طی صحبتی که با پزشک و پرستارشان داشتیم، جای نگرانی نیست.خانم خیراندیش همچنان در بیمارستان تحت درمان است و به تازگی داروهای دیگری برای قطع تب تجویز شده تا روند بهبودی‌ زودتر طی شود.
 

8:45
ورود اولین محموله واکسن کرونا به ایران تا ساعاتی دیگر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
امروز اولین محموله واکسن اسپوتنیک V از فرودگاه ونوکووو مسکو به فرودگاه امام می‌رسددر این مرحله قرار است ۵٠٠ هزار دوز واکسن روسی وارد ایران شود
چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه

22:00
جزئیات درگذشت علی انصاریان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
هاشمیان پزشک معالج علی انصاریان به مردم هشدار داد کرونا را جدی بگیرند و در رعایت پروتکل های بهداشتی سختگیرتر از قبل باشند.دیر مراجعه کردن به بیمارستان برای علی دردسر شد و ریه‌هایش را به شدت با مشکل مواجه کرد. تصویر ریه‌اش در روزهای ابتدایی پیام‌های خوبی نداشت و تلاش‌ها برای بهبود شرایطش ثمر نداد.علی انصاریان می‌توانست در فوتبال ۱۲۰ دقیقه را بدون مشکل بدود اما به خاطر درگیری با این ویروس و دیر مراجعه کردن به بیمارستان شرایط خیلی سختی داشت و برای نفس کشیدن اذیت می‌شد. از مردم می‌خواهیم که بیشتر از گذشته کرونا را جدی بگیرند.


21:00
روسیه تولید واکسن اسپوتنیک را در خارج از کشور افزایش می‌دهد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
روسیه در نظر دارد تولید واکسن ساخته شده در این کشور برای مقابله با ویروس کرونا موسوم به «اسپوتنیک وی» را در خارج از خاک خود افزایش دهد.سخنگوی کرملین، کاخ ریاست‌ جمهوری روسیه در حالی روز چهارشنبه از اجرایی شدن این تصمیم کشورش خبر داد که نشریه معتبر علمی لنست روز گذشته در گزارشی نتایج مثبت آزمایش‌های انجام گرفته روی افراد داوطلب دریافت کننده واکسن اسپوتنیک را مورد تایید قرار داد.


19:00
تصاویری از حضور سلبریتی‌ها در کنار یکدیگر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


17:00
علی انصاریان درگذشت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
ستاره سابق فوتبال به دلیل کرونا در بیمارستان فرهیختگان تهران درگذشت. (بیشتر بخوانید)


15:00
تشکر رهبرانقلاب از ابتکارات مداحان در مناسبت های ماه رمضان و عزاداری محرم متناسب با شرایط کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از حرکت رو به رشد دستگاه های تبلیغی کشور از جمله بخش مداحی، از ابتکارات خوب مداحان در مناسبتهای ماه مبارک رمضان و عزاداری محرم که متناسب با شرایط کرونا انجام شد، تقدیر و در پایان خاطرنشان کردند:بدانید دشمنان در مقابله با جمهوری اسلامی هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند و اسلام و جمهوری اسلامی رو به قوت و اقتدار روزافزون است.ایشان افزودند: البته مشکلات و فراز و نشیب‌ها همواره وجود داشته و دارد. افرادی خدمت می‌کنند و افرادی هم ظرفیتها را از دست می‌دهند اما جمع‌بندی همه اینها، حرکت رو به جلو است. (بیشتر بخوانید)


14:20
چرا کشورهای همسایه واکسن را زودتر گرفتند؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس سازمان غذا و دارو:برای تهیه ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونای روسی در مرحله اول درحال رایزنی هستیم.طی دوهفته آینده مجوز مطالعات بالینی سومین واکسن تولید داخل صادر می‌شود.این‌‌که ‌‌در برخی کشورهای همسایه از حوزه خلیج فارس تا کشورهای نزدیک و یا دوردست، واکسن را زودتر دریافت کردند، به این دلیل بود که آن‌ها در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت کردند اما ما نخواستیم.


13:45

اینفانتینو رییس فیفا:فوتبالیست‌ها برای بهره‌مندی از واکنس کرونا به سایر افراد ارجحیت ندارند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
با توجه به مسائل امنیتی در ماه‌های پیش رو در بخش رقابت‌های بین‌المللی و سفرهایی که لازمه شرکت در آن رویدادهاست، در مقطعی باید واکسیناسیون ورزشکاران هم در دستور کار قرار بگیرد و خب تا برگزاری بازی‌های المپیک که تابستان انجام می‌شود، زمان زیادی باقی نمانده است.


12:30
موافقت وزیر بهداشت با سفر به کربلا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس سازمان حج و زیارت: موافقت کلی وزیر بهداشت با اعزام زائران به عتبات به صورت محدود و براساس پروتکل‌های بهداشتی اخذ شد. مذاکرات برای از سرگیری اعزام‌ها در کمیسیون مشترک ایران و عراق نیز صورت گرفته است.این موضوع در مرحله بعد به موافقت کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد کرونا موکول شد که کلیات آن در این کمیته مصوب شد و منتظر مصوبه این ستاد هستیم.
 

10:00

مرجع تایید واکسن سازمان غذا و دارو ی ایران است پس اگر کسی در این زمینه اطلاعات کاملی ندارد نمی‌تواند اظهار نظر نادرست کند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
در شرایط معمول تایید یک واکسن در دنیا پروسه تا 7 سال دارد اما به دلیل شرایط خاص کرونا در دنیا سازمان‌های نظارتی در دنیا تلاش کردند تا این پروسه را کوتاه‌تر کنند که از جمله اینکه به جای 4 فاز مطالعاتی این میزان به 3 فاز کاهش یافته است. معیار ما برای واردات واکسن کرونا استفاده آن در کشور سازنده در ابعاد گسترده است که در مورد واکسن روسی نیز تا کنون این واکسن روی 1.5 میلیون نفر از مردم آن کشور استفاده شده است.ایمنی واکسن روسی کرونا 95 درصد گزارش شده است و تاکنون نیز هیچ‌گونه عارضه خاصی هم برای آن گزارش نشده است.واقعا متاسف هستم که برخی از همکاران ما که در زمینه واکسن تخصصی ندارند در مورد آن اطلاعات غیر واقع می دهند که بنده به عنوان یک مقام مسئول باید در مورد واکسن یک کشور توضیحات زیادی بدهم که همین باعث تبلیغ واکسن خارجی هم می شود./
 

8:45
چرا پیک چهارم کرونا خطرناک‌تر است؟

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:اگر دچار پیک جدیدی در کشور شویم، امکان دارد که میزان شیوع، مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری افزایش یابد؛ چراکه ممکن است ویروس جهش یافته و مقاوم شود.با توجه به برخی عدم رعایت‌ها در پروتکل‌های بهداشتی شاهدیم که مجددا در برخی مناطق بیماری پیک زده و دارد خیز برمی‌دارد.
سه شنبه چهاردهم بهمن ماه



23:00
تست کرونای تنها شیر ایرانی منفی شد

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس دامپزشکی تهران با اعلام خبر منفی بودن تست کرونای هیرمان تنها شیر ایرانی، گفت: این گونه حیات وحش به بیماری ویروسی هرپس‎ گربه‌سانان مبتلا شده است.هیرمان، تنها شیر ایرانی هفته گذشته به بیماری تنفسی دچار شده و برای درمان به بیمارستان دامپزشکی منتقل شده بود.


22:00
پزشک معالج علی انصاریان: اجازه مصاحبه نداریم، ۲۴ ساعت آینده مهم است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
پزشک معالج علی انصاریان:تیم درمان از انجام هرگونه مصاحبه درباره وضعیت بیماری این چهره ورزش منع شده‌اند اما انصاریان در قید حیات است.تمام نیازهای دارویی برای درمان انصاریان مهیاست و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. ۲۴ ساعت آینده در فرآیند درمان بسیار مهم است.حضور افراد در بیمارستان و محیط پیرامون آن خطرناک است و ممکن است افراد به بیماری مبتلا شوند. از این رو، درخواست می‌کنم افراد به خانه‌های خود بازگردند و اخبار را از طریق مبادی رسمی پیگیری کنند.


21:00
انگلیس کانون گونه‌های جهش یافته کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دانشمندان انگلیس گونه جدیدتری از ویروس جهش یافته کرونا را شناسایی کرده‌اند که می‌گویند به طرز نگران‌کننده‌ای ژن‌های آن تغییر کرده است.محققان سازمان بهداشت عمومی انگلیس این گونه را E484K نام گذاری کرده و ادعا می‌کنند که مشابه آن در آفریقای جنوبی و برزیل مشاهده شده است.وزیر بهداشت انگلیس امروز در جلسه اضطراری مجلس عوام حاضر شد و اعلام کرد که تاکنون ۱۱ مورد در بریستول و ۳۲ مورد در لیورپول از ابتلا به گونه جدید کرونا شناسایی شده است.


20:00
تازه ترین آمار کرونا در کشورهای عربی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
عراق با ۶۲۱ هزار و ۷۵۵ مبتلا و ۱۳ هزار و ۶۸ فوتی بیشترین مبتلایان و فوتی ها را در کشورهای عربی به خود اختصاص داده است.مغرب با ۴۷۱ هزار و ۴۳۸ مبتلا و عربستان با ۳۶۸ هزار و ۳۲۹ مبتلا بعد از عراق به ترتیب بیشترین مبتلایان را در کشورهای عربی دارند.مصر با ۹ هزار و ۳۶۰ فوتی و مغرب با هشت هزار و ۲۸۷ فوتی بعد از عراق بیشترین فوتی ها را در کشورهای عربی دارند.


19:00
کرونا باشد یا جنگ؛ جشنواره فجر برگزار می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وزیر ارشاد: در زمان اوج جنگ جشنواره‌های فجر برگزار می‌شد و این علامت خوبی بود که هنر در کشور همچنان زنده است.بنابراین با این نگاه که ایام کرونایی هم اگر سخت‌تر نباشد ولی بی‌شباهت به ایام جنگ نیست، صلاح ندانستیم جشنواره‌ها تعطیل شود.


18:00
چگونه از خود در برابر انواع جدید کرونا محافظت کنیم؟

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان


17:00
واکسن روسی کرونا پنجشنبه وارد کشور می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران‌ایر برای انتقال واکسن کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند.بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته اولین محموله واکسن کرونا روز پنجشنبه از روسیه به کشور منتقل می‌شود.


15:00
ایران دقیقا از کدام کشورها واکسن می خرد؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
ربیعی:برای خرید واکسن های چین، هند که تحت نظارت یک شرکت بین المللی است، کواکس، روسیه و مشترک با کوبا اقدام کرده و از واریز پول تا عقد قرارداد پیش رفته ایم.سلامت، اولویت دولت و وزارت بهداشت است.اجازه دهیم که سازمان غذا و دارو با امنیت روانی و بدون فشار، کار بررسی واکسن ها را انجام دهد.


14:30
۷۲ فوتی جدید کرونا در کشور / ۶۸۲۰ بیمار دیگر شناسایی شدند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۶۰ نفر از آنها بستری شدند.وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۱۶ نفر رسید.لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۱۱۰ نفر رسید.به گفته وی، خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۱۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.لاری ادامه داد: ۳۸۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.وی گفت: تا کنون ۹ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۶۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.به گفته لاری، بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شهرستان های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.


14:00
شروط سفرهای نوروزی اعلام شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
معاون گردشگری: برقراری سفرهای نوروزی به حاد نشدن ویروس کرونا در کشور مشروط شده است. ضمن این‌که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز ممنوع خواهد بود و سفر به نقاط دیگر کشور به ارائه «رزرو اقامتگاه» منوط خواهد شد


13:00
6 توصیه برای مقابله با ویروس جهش یافته کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
ویروس کرونا در بریتانیا و برخی دیگر از کشورها از جمله آفریقای جنوبی و برزیل جهش یافته است و طبق اعلام مراجع بهداشتی و سلامت کشورمان ، مواردی از ویروس جهش یافته به کشور ما نیز وارد شده است و دیر یا زود باید خود را مهیای مقابله با شیوع ویروس جهش یافته کرونا کنیم.جهش ویروس کرونا در جهت افزایش قدرت "سرایت پذیری" این ویروس است و اگر نسخه قبلی ویروس یک فرد آلوده و ناقل می توانست در یک جمع 10 نفره به طور میانگین 3 نفر را مبتلا کند در ورژن جدید، ویروس جهش یافته این عدد به 6 و یا حتی 7 نفر می رسد.بنابراین ما اکنون با یک ویروس جهش یافته و بسیار سرایت پذیر روبرو هستیم و شرط احتیاط این است که این ویروس را راه یافته و در حال تکثیر در کشورمان بدانیم

12:00
بهبودیافتگان کرونا می توانند یک دوز واکسن تزریق کنند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نتایج یک بررسی نشان می دهد افرادی که پیش از این به کروناویروس آلوده شده اند تنها به تزریق یک دوز از واکسن نیاز دارند.در این بررسی مشخص شد افرادی که پیش از این به کروناویروس آلوده شده بودند با تزریق یک دوز از واکسن، سطح آنتی بادی در بدن آنان برابر یا بیشتر از افرادی بوده که دو دوز از واکسن را دریافت کرده یا به این ویروس آلوده نشده بودند.


11:00
کنترل نتیجه تست کرونا اتباع کشورهای عضو اتحادیه شنگن برای ورود فرانسه


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بنابر اعلام ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه برای پیشگیری از شیوع کرونا از بامداد دیروز (یکشنبه) ورود تمامی اتباع کشورهای غیرعضو اتحادیه شنگن به جز موارد خاص به این کشور ممنوع شده.به گزارش فرانس ۲۴ همچنین ورود و خروج اتباع فرانسه به کشورهای غیر عضو اتحادیه شنگن به جز موارد ضروری ممنوع است.
 

10:15
واکسن ایرانی کرونا فروردین به بازار می آید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام:واکسن ایرانی کرونا اواخر فروردین سال آینده به بازار می آید و به این ترتیب واکسیناسیون همگانی با واکسن ایرانی آغاز می شود
 

9:50
تمایل ۷۲ درصد مردم ایران به تزریق واکسن ایرانی

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: چهل درصد شرکت‌کنندگان ایرانی در یک نظرسنجی گفتند که هیچ اعتمادی به واکسن خارجی ندارند و ۷۲ درصد هم اعلام کردند که واکسن ایرانی را تزریق خواهند کرد.
 

8:45
وضعیت جسمانی انصاریان وخیم شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
در حالی که تا عصر روز دوشنبه وضعیت جسمانی علی انصاریان قابل قبول و رو به بهبودی بود اما از اواخر شب اوضاع او به طور ناگهانی تغییر کرد.به گفته پزشکان معالج علی انصاریان، پس از وخیم شدن حال او کادر درمانی ناچار به استفاده از دستگاه تنفسی ونتیلاتور برای وی شدند:تلاش پزشکان برای بهبودی وضعیت جسمانی انصاریان ادامه دارد. با رقم خوردن شرایط جدید کادر درمان از مردم خواستند برای بهبودی این فوتبالیست قدیمی دعا کنند
 
دوشنبه سیزدهم بهمن ماه


23:00
هواپیمایی رایان‌ایر اروپا: امسال یک میلیارد دلار ضرر می‌کنیم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
هواپیمایی رایان‌ایر اروپا امروز اعلام کرد انتظار دارد این سال مالی بدترین سال مالی تاریخ ۳۵ ساله این هواپیمایی باشد و این هواپیمایی اقتصادی به علت پاندمی کرونا ۱ میلیارد یورو ضرر کند.رایان‌ایر در بیانیه‌ای اعلام کرد: کویید ۱۹ همچنان صنعت هوانوردی را تحت فشار ویرانگر خود قرار داده است و ترافیک کریسمس و سال نو به شدت از این بحران آسیب دیدند.در آخرین ماه سال ۲۰۲۰ ترافیک مسافری این شرکت هواپیمایی ۸۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته سقوط کرد.


22:00
ورود واکسن روسی کرونا به کشور در ۳ مرحله


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری:مقرر بود پنجشنبه همین هفته اولین پارت از واکسن کرونای روسی بارگیری و وارد کشور شود که محقق نشد و احتمالا هفته آینده، هواپیمایی ماهان انتقال این واکسن به کشور را انجام می‎دهد. از نظر تجهیزات برای انتقال این واکسن‎ها با هواپیما هیچ مشکلی نداریم. انتقال این واکسن به کشور از طریق پروازهای سه شرکت هواپیمایی ماهان، ایران ایر و یک شرکت هواپیمایی دیگر انجام می‎شود.


21:00
نقض پروتکلها در حواشی جشنواره فجر «بسیار نگران کننده» است

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران: تبیین آمارهای اخیر نشان می‌دهد ظرف ۲۴ ساعت گذشته با تغییراتی که در الگوی آمارهای کرونا در استان تهران رخ داده است موج جدیدی از نگرانی رقم زده شده است. ظرف ۲۴ ساعت گذشته شاهد بستری ۲۱۲۰ نفر بودیم در حالیکه این رقم در هفته‌های گذشته زیر ۱۸۰۰ نفر بود. ممکن است در شرف خیز جدیدی در استان تهران باشیم. علی رغم تعهداتی که در خصوص برگزاری جشنواره فجر داده شده بود اما در حواشی آن شاهد نقض پروتکل‌ها بودیم که بسیار نگران کننده است.


20:00
جریمه محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱:۳۰ به بعد اعمال می‌شود

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
فرمانده نیروی انتظامی:اعمال محدودیت‌های کرونا طبق روال قبل از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح انجام می‌شود، اما با هماهنگی که با ستاد مقابله با کرونا داشتیم اعمال قانون از ساعت ۲۱:۳۰ صورت میگیرد.ما با تذکر و هشدار کار را انجام می دهیم ،قرار بود کسانی که فاقد ماسک هستند با عکس گرفتن اعمال قانون شوند که زیر ساخت های این کار آماده نشد.


19:00
درمان بیش از ۹۳ هزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی تامین اجتماعی

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
درمان بیش از ۹۳ هزار بیمار کرونایی، از مهمترین اقدامات معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی در سال جاری است. در ۶ ماهه سال جاری تعداد ۳۷۸ مرکز درمانی ملکی شامل ۷۰ بیمارستان، پنج مرکز جراحی محدود، پنج مرکز دندانپزشکی مستقل، ۸۳ پلی کلینیک تخصصی، ۱۲۱ درمانگاه تخصصی ، یک مرکز طب سالمندان و ۹۰ درمانگاه عمومی به جمعیت بیمه شده سازمان تامین اجتماعی، خدمات درمانی ارائه کرده است. بیش از ۴۳ میلیون مراجعه سرپایی به مراکز درمانی ملکی در ۶ ماهه اول سال جاری انجام شده است که بیش از ۲۳ میلیون از این مراجعات، دریافت خدمت ویزیت از پزشکان عمومی، دندانپزشک، متخصص و فوق تخصص بوده است.بیش از ۳۰۲ هزار نفر در ۶ ماهه اول سال جاری در بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود سازمان تامین اجتماعی بستری و خدمت دریافت کرده و بیش از ۱۷۴ هزار مورد جراحی در مراکز بستری در ۶ ماهه اول سال جاری انجام شده است.


18:00
چند توصیه ضد کرونایی وزارت بهداشت برای سالمندان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی وزارت بهداشت:توصیه اکید ما به سالمندان این است که خرید بیرون از منزل و تهیه مایحتاج و امور روزمره خارج از منزل را، سایر افراد خانواده انجام دهند.در صورت سابقه ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، قلبی-عروقی، تنفسی و نقص ایمنی و... از خروج این افراد از منزل به طور جدی جلوگیری شود.خواهشمندیم که در صورت ضرورت سالمند به خروج از منزل، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نشود.


17:00
محدودیت‌های تردد به مناطق زرد تعمیم داده شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا: محدودیت های تردد از نارنجی به زرد تعمیم داده شد. برای مناطق زرد به خصوص استان های مسافر پذیر و به ویژه سه استان شمالی منع تردد قائل شدیم. منع تردد شبانه هم در تمام شهرها صرف نظر از اینکه چه رنگی داشته باشند، اجرا می شود. ۱۸ شهر نارنجی هستند که از این تعداد ۱۵ شهر مربوط به مازندران و سه شهر هم به استان گیلان اختصاص دارد. هیچ شهر قرمزی نداریم. تعداد شهرهای زرد حدود ۱۲۴ شهر و ۳۰۶ شهر هم آبی هستند.


15:30
تست کرونا برای مسافران در هرمزگان اجباری شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: تمام مسافرانی که قصد سفر به جزایر هرمزگان دارند باید نتیجه‌ تست منفی کرونا را همراه داشته باشند یا با پرداخت هزینه، تست بدهند. ۱۵۰هزارتومان هزینه برای هر تست سریع و ۳۰۰هزارتومان برای هر تست PCR. در صورت مثبت شدن تست، بیمار و همراهانش به استان خود برگردانده میشوند و یا فرد بیمار با پرداخت هزینه روزانه ۲۰۰هزارتومان به ازای هر نفر در قرنطینه ی اجباری قرار گیرد.این طرح از ۱۳ بهمن ۹۹ به مدت سه ماه تا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در هرمزگان اجرا میشود.


14:00
۹ شرکت در حال تهیه واکسن هستند/زمستان ۱۴۰۰ فاز عمومی واکسیناسیون آغاز می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا:قرار است حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن از مجموعه کوواکس، بیش از ۲۵ میلیون دوز از طریق واردات و ۲۵ میلیون دوز با استفاده از تولیدات داخلی تامین شود. واکسیناسیون عمومی نیز اسفندماه سال آینده شروع می‌شود.مرداد تا آذر ۱۴۰۰ نیز نوبت به واکسیناسیون ساکنان مراکز شلوغ، افراد ۵۵ تا ۶۵ سال فاقد بیماری زمینه‌ای و شاغلان ضروری و کارکنان بهداشتی که در خط اول مواجهه نیستند، واکسن می‌زنند.در نهایت نیز در فاز چهارم، با شروع زمستان ۱۴۰۰، همه مردم در مقابل این بیماری واکسینه خواهند شد.


13:00
چین ۱۶ واکسن کرونا در دست تولید دارد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

مقامات چین اعلام کردند که این کشور در حال انجام آزمایش های بالینی بر روی ۱۶ واکسن کرونا است که هفت مورد آنها وارد آزمایش‌های مرحله سوم شده اند. از این تعداد، واکسن غیرفعال سینوفارم نیز بصورت مشروط مجوز ورود به بازار را از وزارت بهداشت چین گرفته است. بررسی نتایج آزمایش های بالینی فاز ۳ این واکسن نشان می دهد که اثربخشی آن ۷۹.۳۴ درصد است.


12:00

بی توجهی یهودیان تندرو اسراییل به محدودیت های کرونایی/ پلیس: حریف 20 هزار نفر نمی شویم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مراسم تشییع یک خاخام ارشد یهودیان ارتدوکس در شهر قدس با حضور هزاران نفر از پیروانش جنجالی شد.به گزارش عصرایران، روز شنبه که تعطیلات سراسری یهودیان است، مراسم تشییع خاخام "ماشولوم سولویچیک" 100 ساله از روحانیون ارشد و متنفذ یهودی در شهر قدس با حضور بیش از 20 هزار نفر از پیروانش برگزار شد.حضور هزاران نفر در صف های فشرده و بدون رعایت فاصله فیزیکی و پروتکل های بهداشتی از جمله نزدن ماسک، با انتقاد مخالفان دولت نتانیاهو مواجه شده است.پلیس شهر قدس در واکنش به انتقادها از عدم ممانعت برگزاری این مراسم پرخطر گفته، توانایی برخورد با چنین جمعیت عظیمی را ندارد و برخورد با چنین سیل بزرگی از جمعیت خطرناک است.یهودیان ارتدوکس طی 1 سال گذشته بارها مراسم مشابه برگزار کرده اند و علیه محدودیت های کرونایی تظاهرات و اعتراض کرده اند.رییس پلیس قدس در توییتی در واکنش به انتقادها از عدم برخورد پلیس نوشت: نمی تواند نیروهایش را به جنگ بیش از 20 هزار نفر جمعیت بفرستد


11:00
امید فعالان گردشگری به سفرهای نوروزی است/ تاکنون کسی در هتل‌ها به کرونا مبتلا نشده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:طی بازدید‌هایی که انجام شده بخش گردشگری به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند و جای هیچ نگرانی برای سلامتی مردم نیست.تاکنون نیز آماری مبنی بر اینکه شخصی در هتل‌ها به کرونا مبتلا شده گزارش نشده است.همه امید فعالان گردشگری به عید نوروز است چرا که بخش عمده درآمد آنها از سفرهای نوروزی تامین می شود.البته تاکنون وزارت بهداشت هیچ یک از هتل‌های ما را تعطیل نکرده؛ چرا که تمامی آن‌ها پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند.


10:10
اشک چشم مبتلایان به کرونا آلوده به ویروس است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سعید کریمی رییس بیمارستان طرفه:هفت درصد از ترشحات اشک چشم بیماران مبتلا به کرونا، آلوده به ویروس است. بنابراین هرگونه ترشحات بیمار کرونایی باید به صورت کاملا بهداشتی دفع شود.یکی از عارضه های ویروس کرونا ایجاد ورم ملتحمه است. در این عارضه بیمار دچار اشک ریزی و قرمزی چشم می شود که باید در صورت بروز چنین علامتی به بیمارستان مراجعه شود.یکی دیگر از عارضه های کرونا می تواند ایجاد انسداد عروقی چشمی باشد، این عارضه نیاز به درمان های اورژانسی دارد و در صورت مراجعه نکردن به موقع می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد کند


9:50
همه‌گیری بعدی احتمالا شیوع یک قارچ کشنده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
کارشناسان سلامت در آمریکا معتقدند که همه گیری بعدی ممکن است شیوع یک قارچ کشنده باشد.به عقیده این کارشناسان، همه‌گیری بعدی می‌تواند یک عفونت قارچی کشنده موسوم به "کاندیدا آریس" (Candida auris) باشد که یک عامل "بیماری‌زای کامل" توصیف شده است.
 

9:00
افزایش ابتلا به کرونا در سنین زیر ۲۵ سال/ احتمال بازگشت محدودیت‌ها تا هفته آینده


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران:در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهریور ماه ابتلای گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال ۸.۵ درصد کل بود که الان به ۹.۵ درصد افزایش یافته است، همچنین ابتلا در سنین پایین‌تر از ۲۵ سال ۰.۶ درصد بود که به ۱.۲۵ درصد افزایش یافته است، به عبارت دیگر در میزان ابتلای زیر ۲۰ ساله‌ها با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی ابتلا روبرو بوده‌ایم. احتمالا تا هفته آینده و برای پیشگیری از بروز پیک‌های بعدی و شرایط ناگوار اپیدمی، برخی محدودیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های کرونایی اعمال خواهد شد.

یک شنبه دوازدهم بهمن ماه


21:00
افزایش ۳ برابری تولید پسماند در دوران کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به افزایش سه برابری زباله و پسماند در دوران کرونا، گفت: خطر شیوع ویروس از طریق زباله‌‌گردها در دوران اپیدمی کرونا وجود دارد، مردم زباله‌‌های فرد آلوده به کرونا را جداگانه بسته‌‌بندی کنند.


20:00
آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
 تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۱۰۳ میلیون و۲۲۲ هزار و ۸۲۹ هزار نفر رسید که از این تعداد ۲ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۲۸۵ نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۷۴ میلیون و ۸۳۳ و ۴۸۵ هزار نفر بهبود یافته‎اند.


18:00
اعتراضات علیه محدودیت‌های کرونایی در دانمارک


17:00
نامه ۹۸ عضو نظام پزشکی به روحانی: واکسن روسی تایید معتبر ندارد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد که ۹۸ نفر از اعضای از نمایندگان مجمع عمومی این سازمان در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار " بررسی بیشتر برای خرید واکسن مطمئن و معتبر کرونا" شدند.در بخشی از نامه آمده است: «واکسن روسی اسپوتنیک V توسط هیچ یک از منابع معتبر جهانی تایید نشده است و اثر بخشی و بی خطری آن توسط مجامع جهانی و حتی شخصیت‌های علمی ستاد کرونا هم مورد تشکیک قرار گرفته است.»»


15:20
واکسن کرونای موسسه رازی، مقاوم در برابر تغییرات ژنتیکی ویروس

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
تفاهم‌نامه همکاری بین موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کارآزمایی بالینی واکسن نوترکیب تولید مؤسسه رازی با نام "رازی کوو پارس" با هدف تعیین دوز، امن بودن و ایمنی‌زایی امضا شد.


14:30
۷۰ فوتی جدید کرونا در کشور / شناسایی ۶۲۶۸ بیمار دیگر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دکتر سیما سادات لاری، گفت: از دیروز تا امروز ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۶۹ نفر از آنها بستری شدند.به گفته وی، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۹۹ نفر رسید.وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۹۵۹ نفر رسید.لاری ادامه داد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. متاسفانه ۳۹۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.وی افزود: تا کنون ۹ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.لاری تاکید کرد: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.وی افزود: شهرستان های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.


13:00
وزیر بهداشت: این خباثت‌ها درباره واکسن روسی خیانت ملی است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
می‌گویند قرار است «واکسن نامرغوب وارد کنند و من آن را نمی‌زنم». این حرف‌ها چیست که می‌گویید و دل مردم را خالی می‌کنید. این چه خباثتی است.مگر بی‌غیرت شده‌ایم که برویم واکسن نامرغوب وارد کنیم. به‌خدا این حرف‌ها خیانت ملی است.


12:15
تست رایگان کرونا در ۳ ایستگاه مترو از فردا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران:ما از ۲۰ دی ماه در دو ایستگاه علی آباد و شوش تست رایگان کرونا را آغاز کردیم. این طرح دو بار تمدید شد و تا آخر هفته ادامه دارد.از فردا سه ایستگاه جدید گلشهر، محمدشهر و کرج را به این طرح اضافه خواهیم کرد که به مدت ۱۰ روز در آنجا تست رایگان کرونا انجام خواهد شد.حداکثر زمان مورد نیاز برای اعلام نتیجه این تست‌ها ۲۰ دقیقه است.
 

11:30
۶ هزار و ۲۰۰ نفر از کادر اورژانس کرونا گرفتند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس سازمان اورژانس کشور:از زمان شیوع کووید ۱۹در کشور(اسفند ۹۸) تا به امروز ۹ نفر از پرسنل اورژانس بر اثر ابتلا به کرونا شهید شده و ۶۲۰۰ نفر هم به این ویروس مبتلا شدند.از سال گذشته تا کنون ۱۷۰ پایگاه جدید به سیستم اورژانس کشور اضافه شده است.در طرح شهید سلیمانی، ۱۴۰ هزار تخت هتل، مهمانسرا و خوابگاه‌های شیک و مجهز در کشور برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی آماده شد.در یک‌سال گذشته شکایت و نارضایتی از خدمات اورژانس ۱۱۵ به بیماران کرونایی از سوی مردم نداشته‌ایم.


10:50
پیام طبرسی: واکسن کرونای روسی ایمنی خوبی ایجاد می کند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
پیام طبرسی، عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کوو برکت ایران:واکسن اسپوتیک روسیه نتایج خوبی داشته است ومنتظر هستیم که نتایج مطالعات بالینی سه آن منتشر شود و باید توجه داشت که این واکسن بر پایه وکتور ویروسی است و ایمنی مطلوبی ایجاد کرده و نتایج مطالعه اولیه آن هم در نشریه لانست چاپ شده است.این واکسن در برخی کشورها مورد استفاده قرار گرفته و ایمن بوده است و ایران هم پس از تکمیل فاز سه مطالعاتی واکسن را وارد خواهد کرد و برنامه اصلی ایران و روسیه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک بوده و این واکسن به نظرم برای استفاده مناسب است.


10:00
واکسن کرونای نهایی را مردم یک بار باید تزریق کنند یا چندین بار؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران:اعلام نتایج فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا روز بعد از تزریق واکسن بر روی آخرین نفر اعلام خواهد شد که زمان آن نیمه اسفند تعریف شده است.دو واکسن چینی و یک واکسن هندی شبیه واکسن کووایران برکت ساخته شده اند.اینکه واکسن کرونای نهایی را مردم یک بار باید تزریق کنند یا چندین بار، چیزی است که در حال حاضر مشخص نیست و اگر ویروس کرونا مثل آنفلوآنزا به چندین نوع جهش یافته باشد باید سالانه آن را تکرار کنیم، ولی اگر مثل سرخک، سرخچه و... باشند در یک پلن مشخص واکسیناسیون انجام می‌شود.در حال حاضر تغییری در فرآیند تولید نبوده است و نشان دادیم با همان آنتی بادی ویروس اصلی می‌توانیم با ویروس جهش یافته انگلیسی هم مقابله کنیم.
 

8:30

شروط فعالیت تالارها در شهرهای زرد و آبی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وزارت بهداشت: تالارهای پذیرایی با تعداد محدود نفرات، مجاز به فعالیت هستند. در مناطق آبی حداکثر تعداد مجاز پذیرش مهمان ۷۵ نفر و در شهرهای زرد ۵۵ نفر در هر سالن است. طول مراسم نهایتا ظرف مدت ۳ ساعت باید به اتمام برسد. در تالارهایی که فضای باز دارند ( باغ تالار) این تعداد ظرفیت در نظر گرفته شده می‌تواند دو برابر شود.سالن‌هایی که تهویه مناسب ندارند مجاز به فعالیت نخواهند بود

شنبه یازدهم بهمن ماه


23:00
آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۱۰۲ میلیون و ۸۶۸ هزار نفر رسید که از این تعداد ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۷۴ میلیون ۵۲۷ هزار نفر بهبود یافته‎اند
 

22:00
ابتلای 7 دانش آموز به کرونا در«بدره» ایلام


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

استاندار ایلام: ابتلای هفت نفر از دانش آموزان شهرستان بدره به کرونا آن هم در کمتر از ده روز یک اتفاق نادر است و نبایست به راحتی از کنار این حادثه گذشت.این یک اتفاق نادر است و بایستی موضوع بررسی شود



21:00
ابتلای دومین نماینده کنگره امریکا به کرونا پس از تزریق واکسن فایزر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نتیجه آزمایش کرونای استفان لینچ، سناتور ماساچوست باوجود دریافت واکسن کرونای فایزر مثبت شد.پیش از این، آزمایش کرونای لری تراهان، دیگر نماینده کنگره امریکا مثبت شده بود.
 

20:00
آغاز تست انسانی واکسن کرونای رازی تا ٣ هفته دیگر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

معاون تحقیقات موسسه رازی:مطالعات واکسن کرونا در فاز حیوانی روی سه حیوان جونده آزمایشگاهی و خرگوش انجام شده است و مطالعات تکمیلی را روی میمون انجام دادیم .کمیته اخلاق وزارت بهداشت نیز دستورالعمل‌‌‌های ما را تایید کرد و موفق به دریافت مجوز کارآزمایی بالینی شدیم و در مرحله دریافت مجوز تزریق به انسان هستیم.پس از بررسی نمونه‌های تایید شده‌ واکسن توسط سازمان غذا و دارو ، تا حدود ۳ هفته دیگر، پس از دریافت مجوز فاز انسانی را آغاز می‌کنیم


19:00
نشانه‌های امیدوارکننده از پادتن درمانی علیه کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

یک داروی تجربی و بر پایه پادتن درمانی که در سیستم درمان عمومی انگلیس نیز مورد آزمایش قرار گرفته علیه عوارض کووید-۱۹ نتایج موفقیت آمیزی داشته است.نتایج مقدماتی این آزمایش‌ها با بررسی ۴۰۹ بیمار در ایالات متحده به‌دست آمد و این نتایج ماه‌ها پس از افشای این خبر منتشر شد که این داروی تولید شده توسط شرکت "ریجرون" روی دست‌کم ۲۰۰۰ بیمار در ۱۷۴ بیمارستان انگلیس نیز آزمایش شده است


18:00
بیماری انصاریان رو به بهبود است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

محمدرضا هاشمیان، پزشک معالج علی انصاریان:امروز تغییرات مثبتی در ریه انصاریان داشتیم، اما بیمار همچنان با استفاده از ماسک و با روش غیرتهاجمی نفس می‌کشد.سی تی اسکنی که ساعاتی پیش گرفته شد نشان می‌دهد ریه سمت راست بهتر شده و ریه سمت چپ نیز رو به سمت بهبودی است، اما هنوز آن مقدار هوایی که در ریه بود وجود دارد و از آن ناحیه احساس خطر می‌کنیم.در حال حاضر انصاریان هوشیار بوده و می‌تواند غذا میل کند.هنوز پی سی آر او مثبت بوده و ویروس در بدن‌ در حال انتقال است، به همین دلیل دیدار‌ها و ملاقات‌ها با مراعات دستورالعمل‌ها برقرار می‌شود.


16:00
محقق ایرانی دانشگاه لایپزیگ آلمان:کرونا می‌تواند باعث عقیمی مردان شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

تحقیقات منتشر شده در مجله‌ی the journal Reproduction نشان می‌دهد مردانی که در معرض ویروس کووید-۱۹ بوده‌اند ممکن است دچار کاهش توان تولیدمثل شوند که در اثر آسیب به اسپرم‌ها اتفاق می‌افتد.


15:00
قالیباف خواستار دریافت سریع واکسن کرونا از چین شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

امیرعبداللهیان، دستیار رییس مجلس:در جریان نشست رسمی اخیر روسای مجالس ایران و چین که بصورت وبینار برگزار شد، آقای دکتر قالیباف همکاری تهران و پکن در زمینه مبارزه با ویروس کوید ۱۹ را تجربه موفقی خواند و دریافت فوری واکسن کرونا از چین را مورد تاکید قرار داد.


14:10
پاسخ وزارت بهداشت به شائبه‌های واکسن روسی

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

سخنگوی سازمان غذا و دارو به برخی شائبه های مطرح شده پیرامون واکسن روسی کرونا پاسخ داد و با بیان اینکه این واکسن شرایط قابل قبول برای شروع واکسیناسیون را داراست، گفت: تا روزهای اخیر بیش از ۱۴ کشور در دنیا این واکسن را تایید یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر کرده اند و بیش از ۵۰ کشور نیز درخواست آن را دارند.


13:50
محرز: کووایران برکت با ویروس انگلیسی مقابله می‌کند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

عضو ستاد مقابله با کرونا:واکسن ساخته شده ایرانی در ستاد اجرایی فرمان امام توانایی مقابله با ویروس انگلیسی کرونا را دارد.وزارت بهداشت نمونه‌ای از ویروس جهش‌یافته انگلیسی را که ۷۰ درصد قدرت سرایت بالاتری از کرونا دارد، در اختیار محققان ستاد اجرایی فرمان امام قرار داد.آزمایش‌های مربوط بر روی پلاسمای خون ۳ داوطلب اول واکسن "کوو ایران برکت" انجام شد و ویروس به طور کامل خنثی شد.این خبر همه ما را امروز خوشحال کرد و خستگی را از تنمان درآورد.


13:00
زنان قربانی اصلی کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
درحالی که تقریباً چهار فصل پس از شیوع ویروس کرونا درکشور، آمارها حاکی از کاهش تعداد بیکاران است، اما نگاهی به سایرشاخص‌های بازار مانند نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال و... نشان دهنده تداوم آسیب‌های پاندمی بر بازارکار ایران است. براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از بازار کار خارج شده‌اند که بیش از یک میلیون و 12 هزار نفر آنان را زنان و 477 هزار نفر آنان را مردان تشکیل می‌دهند. این تغییرات جمعیتی به نوبه خود موجب کاهش نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به فصل مشابه سال قبل شده است. بررسی جمعیت شاغل برحسب گروه‌های عمده فعالیت اقتصادی گویای آن است که بخش خدمات با 49 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با 34.3 درصد و کشاورزی با 16.7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.نتایج این بررسی نشان می‌دهد که 207هزار نفر از مجموع 777 هزار زنی که از بازار اشتغال خارج شده‌اند در بخش کشاورزی کار می‌کرده‌اند که 22.5 درصد از آنها از کارکنان فامیلی بدون مزد بوده‌اند. از سوی دیگر 463 هزار نفر خروجی بخش خدمات، مردانی هستند که در بخش مذکورمشغول به فعالیت بوده‌اند. درست است که به‌طور کلی255 هزار نفر از مردان در دوره مذکور از بازار اشتغال خارج شده‌اند اما نکته قابل توجه مربوط به بخش صنعت است که نه تنها در دوره مورد بررسی خروجی نداشته، بلکه بیش از280 هزار نفر نیز به مردان شاغل در بخش صنعت افزوده شده است.براساس نتایج فصلی طرح آمارگیری نیروی کار، در فاصله پاییز 1398 تا پاییز 1399 بیشترین خروج جمعیت بیکار مربوط به زنان است، به نحوی که در سال‌جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته جمعیت بیکار زنان از 936 هزار نفر به 700 هزار نفررسیده و بیش از 235 هزار نفر کاهش یافته است
 

12:10
واکسن‌های خارجی کرونا بر روی ویروس‌های برزیلی و آفریقای جنوبی موثر نیستند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
محرز، عضو کمیته علمی کشوری کرونا:تا به امروز نتایج خوبی در خصوص واکسن ایرانی کرونا بدست آمده است. در مرحله دوم فاز انسانی این واکسن بر روی حدود ۳۰۰ نفر آزمایش می‌شود و امیدواری‌های زیادی وجود دارد که با کسب نتایج خوب این واکسن تا خرداد ماه سال آینده به تولید انبوه برسد.واکسن‌های خارجی بر روی ویروس‌های جهش یافته برزیلی و آفریقای جنوبی موثر نیستند و دوباره باید مراحل تولید واکسن انجام شود.


11:30
واکنش سازمان غذا و دارو به سخنان مینو محرز: مینو محرز شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو:ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند چنان‌که ورودی در این موضوع هم نداشته‌اند.مرجع تایید واکسن از جمله واکسن داخلی که ایشان مسوول کارآزمایی بالینی آن هستند، سازمان غذا و دارو است.اگر مطالعه‌ای در این زمینه دارند مثل کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی که انجام می‌دهند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند. در غیر این صورت، اظهارنظر سلیقه‌ای، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.مینو محرز در روزهای گذشته در مصاحبه ای گفت: تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم


10:40
اعلام کارایی واکسن آمریکایی جانسون اند جانسون


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

بر اساس یک تحقیق بین‌المللی، کارایی واکسن شرکت آمریکایی "جانسون اند جانسون" علیه ویروس کرونا ۶۶درصد اعلام شده است.در همین حال این شرکت اعلام کرد، طبق تحقیقی که در آمریکا انجام شده کارایی این واکسن ۷۲درصد بوده است. تحقیق بین‌المللی یادشده در میان ۴۴هزار داوطلب در سه قاره انجام شده است.مزیت واکسن جانسون اند جانسون نسبت به سایر واکسن‌های موجود تک‌دوز بودن آن است. این شرکت اعلام کرد که اوایل فوریه در آمریکا درخواست مجوز اضطراری خواهد کرد


10:00
تدابیر کرونایی وزارت کشور برای انتخابات‌ ۱۴۰۰


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور:حضور انبوه جمعیت در زمان ثبت نام برای انتخابات یکی از نگرانی های ما در زمان برگزاری انتخابات با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا بود.به سمت ثبت نام الکترونیکی حرکت کردیم و خوشبختانه توافقات ویژه ای هم برای این موضوع با شورای نگهبان و مجلس داشتیم.تصمیم بر این است که یک اپلیکیشن موبایلی طراحی شود و افراد در خانه های خود بتوانند برای انتخابات ثبت نام کنند.در این طرح پس از ثبت نام اولیه به افراد اطلاع رسانی می‌شود که هر کدام چه تاریخ و چه ساعتی برای نهایی کردن ثبت نام خود به وزارت کشور یا فرمانداری و بخشداری مراجعه کنند


9:10
مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از نیمه گذشت

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دکتر حامد حسینی مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران:تعداد داوطلبان مرحله اول تست بالینی واکسن ایرانی کرونا را ۵۶ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون این واکسن به 35 داوطلب تزریق شده است.:تاکنون ۳۵ داوطلب این طرح مطالعاتی را طی پنج مرحله و پس از اخذ تایید کمیته پایش داده و ایمنی طی کرده اند.:در هفته پیش رو به احتمال زیاد تزریق به هفت تا ۱۴ داوطلب دیگر انجام می شود.وضعیت عمومی ۳۵ داوطلبی که تاکنون واکسن را دریافت کرده اند، مطلوب است و عارضه خارج از انتظار برای آنان مشاهده نشده است.تزریق واکسن کرونا به پنجمین گروه داوطلبان در این هفته انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۴ داوطلب دیگر نیر تزریق خود را انجام داده اند.انتظار داریم ششمین جلسه کمیته پایش داده و ایمنی روز ۱۸ بهمن ماه برگزار شود. در این جلسه گزارش پیشرفت و آخرین یافته های مطالعه به این کمیته ارایه و در صورت اخذ مجوز، تزریق آخرین گروه داوطلبان در این فاز مطالعاتی انجام می شود
 

8:30
محرز: خطر موج چهارم کرونا در اسفند جدی است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:روند افزایش بیماری کووید۱۹ و انتشار ویروس کرونا در ایران بسیار نگران کننده است و تعداد بیماران بستری که به بیمارستان‌ها مراجعه می کنند و نیز بیماران سرپایی رو به افزایش است.علت اصلی آن هم افزایش دورهمی‌ها، تجمعات و مسافرت‌هاست و اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم کاهش یافته است.احتمالا در اسفند ماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.

جمعه دهم بهمن ماه


22:00
حکم جدید آیت الله خامنه ای درباره "ارتباط بیمار مبتلا به کرونا با دیگران"

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

21:00
داروی جدید موثر در برابر ویروس کرونا

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
به نقل از دهیل، ترکیب شیمیایی پلیتیدپسین (با نام تجاری آپلیدین) ابتدا از ارگانیسم دریا ، آپلیدیوم آلبیکانس، معروف به سنجاق دریایی، استخراج شد. محققان اخیراً نتایج را در آزمایشات بالینی مربوط به استفاده از پلیتیدپسین برای درمان سلول‌های انسان و موش آلوده به سارس کووید ۲، منتشر کردند. آن‌ها شواهدی یافتند که نشان می‌دهد این دارو می‌تواند به عنوان درمانی برای کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.این دارو در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و در استرالیا به عنوان درمانی برای نوعی سرطان به نام مولتیپل میلوما مورد تأیید قرار گرفت، اما از آنجا که ترکیبات دارویی بالقوه زیادی وجود دارد.


19:00
عملکرد کشورها در برابر کرونا/ نیوزلند و ویتنام در صدر، قعرنشینی ایران و آمریکا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
به صورت کلی کشورهای با جمعیت کمتر، جوامع منسجم و نهادهای توانمند مزیت‌های نسبی در برابر بحران جهانی همه‌گیری کرونا داشته‌اند.
 

17:00

مینو محرز : به عنوان یکی از اعضای کادر درمان واکسن روسی را تزریق نمی‌کنم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از این واکسن منتشر نشده است.واکسن کرونا باید دارای استاندارد‌های جهانی باشد، از نظر ما واکسنی استاندارد است که مورد تایید یکی از منابع بین‌المللی باشد که یکی از آنها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپاست در صورتی که این واکسن تاییدیه هیچ کشوری را ندارد.معلوم نیست از چه زمانی تاکنون سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌اند؟ سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن، دارو یا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد.


15:00
برخی بیماران در برزیل دو نوع ویروس جهش یافته کووید 19 را در بدن خود حمل می‌کنند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
محققان برزیلی در بدن بیماران هم زمان دو نوع متفاوت از کووید 19 را کشف کرده‌اند که این موضوع بر پیچیدگی درمان افزوده است.
 

13:00
آخرین وضعیت جسمانی پیشکسوت فوتبال/ ابتلای انصاریان به ویروس جهش یافته اشتباه خبری بود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
پزشک معالج علی انصاریان:ابتلای انصاریان به ویروس جهش یافته مرتبط به علی انصاریان نیست و صرفا یک حاشیه یا اشتباه خبری بود. اظهار نظر در این گونه مسائل مربوط به ویروس شناسان است.علی انصاریان هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه بستری و وابسته به اکسیژن غیر تهاجمی است.انصاریان تاکنون با ویروس کرونا خوب مبارزه کرده است.
 

11:00
ابلاغ قوانین مقابله با کرونا در استخرها


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
فعالیت استخرهای شنا به صورت شیفتی و حداکثر دو ساعت در هر شیفت مجاز و برگزاری هر گونه تجمع ممنوع بوده و جمعیت خدمت گیرندگان در مناطق زرد حداکثر ۳۰ نفر و مناطق آبی حداکثر ۵۰ نفر است.برای انجام نظافت و گندزدایی استخرهای شنا لازم است بین سانس ها نیم ساعت فاصله در نظر گرفته شود و مسئولان بوفه‌ها موظفند، پس از هر شیفت فعالیت، سطوح تماس و وسایل مربوطه را شستشو و گندزدایی کنند، همچنین باید رختکن، دوش و حمام به طور مستمر گندزدایی شود.در عین حال هنگام گندزدایی و نظافت، سالن ها باید خالی از افراد بوده و درها و پنجره ها باز گذاشته شوند و جهت تهویه بهتر هواکش نیز روشن باشد و از تِی مخصوص فقط برای گندزدایی مکان‌هایی که امکان آلودگی وجود دارد استفاده شود.


9:00
کرونایی‌های جهان 102 میلیون و 41 هزار تن شدند

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

 
از این تعداد تا صبح جمعه 29 ژانویه 2021 بیش از 2 میلیون و 201 هزار و 43 تن فوت و 73 میلیون و 867 هزار و 291 تن بهبود پیدا کرده‌اند.همچنین از مجموع 25 میلیون و 969 هزار و 206 کیس فعال، حال 109 هزار و 712 تن وخیم گزارش شده است.
 
پنج شنبه نهم بهمن ماه


22:00
شاباش کرونا در عروسی شهر ساوه با ۱۲ مبتلا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه (مرکزی):روز سه شنبه این هفته به فردی برخورد کردیم که بعد از انجام آزمایش بی آنکه منتظر پاسخ باشد، به مراسم عروسی رفته بود و صبح دیروز با اعلام نتیجه مشخص شد که وی به کرونا مبتلا شده و چون این فرد کارمند است علاوه بر حاضران در مراسم عروسی، همکاران او را نیز با انجام تست سریع تحت مراقبت قرار دادیم که تاکنون ابتلای ۱۲ نفر در مراسم مذکور به کرونا تایید شده است.در حال بررسی این موضوع هستیم که رفتار غیرمسئولانه این شهروند چه پیامد فاجعه باری به همراه دارد و اگر به جمع بندی نهایی برسیم، علیه برخی امثال این شخص مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تحت عنوان تهدید علیه سلامت عمومی اعلام جرم خواهیم کرد زیرا برخی موارد مثبت با اینکه می دانند باید در قرنطینه بمانند اما متاسفانه در شهر و مراکزی چون بانک ها حضور می یابند
 

21:00
هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره کاهش زودهنگام محدودیت کرونایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
هانس کلاگ مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت امروز پنجشنبه سرعت سرایت ویروس کرونا در اروپا را بالا توصیف کرد و درباره کاهش زودهنگام محدودیت‌ها هشدار داد.ما درس‌های سختی را از باز کردن و بستن‌ها آموخته‌ایم و رفع محدودیت‌ها و باز کردن سریع فعالیت‌های اجتماعی راهبردی ضعیف در مهار کرونا است.
 

20:00
ماسک جایش اینجا نیست

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

«ماسک» که نزدیک به یک سال است به عنوان یکی از ملزومات زندگی روزمره به جزء جدایی ناپذیر چهره شهروندان تبدیل شده است، بنابر نتایج تحقیقات علمی نقش بسیار موثری در شکستن زنجیره انتقال کرونا دارد. با فروکش کردن موج سوم کرونا، برخی از شهروندان با عادی انگاری شرایط در رعایت توصیه های بهداشتی و استفاده از ماسک سهل انگاری می کنند.

19:00
خروج کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از قرنطینه ووهان/ پکن واشنگتن را به سیاسی‌کاری متهم کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت که برای تحقیق درباره منشاء ویروس کرونا به چین سفر کرده اند، روز پنجشنبه و پس از ۱۴ روز از قرنطینه خارج شدند. همزمان چین درخواست ایالات متحده برای تحقیقات روشن و شفاف این گروه را سیاسی کاری توصیف کرد.قرار است این کارشناسان با بررسی شهری که مبدا نخستین شیوع ویروس کرونا در جهان به شمار می‌رود، درباره منشاء این بیماری مرگ‌بار تحقیق کنند.


18:00
مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی کرونا در ایران صادر شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی سازمان غذاودارو:در جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذاودارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال‌های تک دوز/ ۵ دوز در ایران صادر شد.روند بررسی واکسن‌های دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و... کماکان ادامه دارد.
 

17:00
کرونا گوهر خیراندیش را راهی بیمارستان کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
ریه‌های خانم خیراندیش هم درگیر کرونا شده و ایشان در بیمارستان در حال کورتون‌درمانی است.


15:30
دستور روحانی برای اعمال محدودیت‌های کرونایی جدید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس جمهور: امیدواریم واکسیناسیون طبق جدول اولویت‌های گروه هدف، در بهمن ماه آغاز شود. از بروز برخی علائم در خصوص خیز بیماری کرونا در برخی شهرها از جمله پایتخت نگرانیم. باید سریعا محدودیت‌های لازم در هر استان و یا شهرستانی که به سمت وضعیت نارنجی یا حتی زرد در حرکت باشد، اعمال شود.
 

14:30
فروش بلیط تورهای نوروزی در این مرحله از کرونا خطرناک است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:در حال حاضر شاهد آغاز ثبت نام تور‌های مسافرتی نوروزی هستیم که این رفتار‌ها می‌تواند خطرناک و تبعات سختی در پیش داشته باشد.با توجه به تعطیلات پیش رو به ویژه تعطیلات نوروزی، مردم باید نکاتی را رعایت کنند که ساده و تکراری به نظر می‌رسد، اما مداومت بر آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط داشته باشد.
 

12:58
همه‌گیری کرونا به جهان ۲۸ تریلیون دلار خسارت زده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بیل گیتس، از موسسان شرکت مایکروسافت و میلیاردر‌ آمریکایی، طی نامه‌ای سرگشاده هشدار داد جهان باید برای همه‌گیری بعدی آماده شود و در این راه میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کند.در این نامه که با امضای مشترک با همسرش ملینا و از طرف بنیاد گیتس منتشر شده آمده است: «ما نمی‌توانیم بار دیگر خودمان را به دست حادثه بسپاریم. خطر همه‌گیری بعدی در کمین ما است، مگر آنکه دنیا برای جلوگیری از آن اقدامی انجام دهد.»
 

12:10
شعله‌های کرونا در تهران روشن شده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وزیر بهداشت:۱۷ میلیون از جمعیت کشور در گستره تهران و البرز زندگی می‌کنند که این جمعیت می‌تواند وزن قابل توجهی در بیماری و سلامتی ایفا کند.با توجه به رفت‌وآمد مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی در تهران و حضور در مراکز خرید، ممکن است شعله‌های بیماری در تهران روشن شده باشد که باید با آن مقابله کنیم.تورهای بیماریابی را باید در معابر شلوغ و پر جمعیت در تهران داشته باشیم تا بیماران و افراد در تماس با آنها که مشکوک هستند را با سرعت بالاتر شناسایی کنیم


11:00
خلبان های بیکار در دوران کرونا راننده قطار شدند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

شیوع ویروس کرونا در یک سال گذشته باعث لغو بسیاری از پروازها و در نتیجه کم کاری خلبانان سوئیسی شده و آنان را به اندازه ای نگران کرده است که بسیاری تصمیم به تغییر حرفه افتاده و حالا لکومتیورانی را تجربه می کنند.کارلوس اسپروئنگلیس یکی از همین خلبانان باتجربه است. او می گوید آخرین هواپیمای مسافربری که هدایت کرده یک ایرباس ای ۳۳۰ بوده و حالا به دوران پرواز و خلبانی خود تنها «حسی نوستالژیک» دارد. او می گوید «شیوع کووید باعث لغو بسیاری از پروازها شد و گواهینامه خلبانی که پرواز نکند، اندک اندک اعتبارش را از دست می دهد.»

10:00
آیا کووید ۱۹ از حیوانات به انسان منتقل می‌شود؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بر اساس تحقیقات اخیر برخی از گونه‌های جانوری که در ارتباط نزدیک با انسان هستند، قابلیت ابتلا به کووید ۱۹ را دارند. سگ، خرگوش، گربه و راسو امکان آلوده شدن به ویروس کووید ۱۹ را دارند. در این بین سگ‌ و خرگوش‌ فاقد علایم بیماری بوده و نمی‌توانند ویروس را به همنوعان خود یا سایر گونه‌های جانوری و انسان منتقل کنند.گربه‌ها علایم متوسط و خفیفی از بیماری را نشان می‌دهند و امکان انتقال بیماری به همنوعان خود را دارند اما تاکنون مستنداتی از امکان انتقال کووید ۱۹ به انسان توسط گربه به دست نیامده است.راسوها نیز علایم بیماری را دارند و می‌توانند آن را به همنوعان خود منتقل کنند، با وجود این که تاکنون موردی از انتقال بیماری از راسوها به انسان گزارش نشده، محققان معتقدند این امکان در مورد راسوها وجود دارد.با توجه به خطر پایین انتقال بیماری از حیوانات خانگی به انسان توصیه می‌شود تنها در مواردی که این حیوانات دارای علایم بوده و قبلا با افراد مبتلا به بیماری در ارتباط بوده‌اند، مورد آزمایش تشخیصی کووید ۱۹ قرار گیرند


9:10
روزهای سخت علی انصاریان در بیمارستان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
به گفته پزشکان معالج ریه‌های انصاریان به شدت درگیر ویروس کرونا شده و با اینکه چند روزی است مراقبت‌های ویژه ای از او صورت می‌گیرد اما هنوز شرایط ریه‌هایش بهتر نشده است.هر چند انصاریان به هوش است و به اتفاقات اطرافش واکنش نشان می‌دهد اما درگیری ریه‌هایش با کرونا اوضاع را برای او سخت و طاقت فرسا کرده است.یکی از دوستان انصاریان که چهارشنبه شب در بیمارستان حضور داشت و پیگیری وضعیت او شد در مورد آخرین وضعیت او گفت: ریه‌های علی هم بالای ۸۰ درصد درگیر کرونا شده و هر چند به خواب مصنوعی نرفته است اما شرایط مناسبی ندارد و محتاج دعای مردم است تا بتواند این روزهای سخت را پشت سر بگذارد


8:30
ژانویه مرگبارترین ماه کرونا در آمریکا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
ماه ژانویه (دی) سال جاری با ثبت مرگ‌ومیر نزدیک به ۸۰ هزار نفر به علت بیماری کووید ۱۹، به عنوان مرگبارترین ماه آمریکا شناخته شد. طبق اطلاعات دانشگاه جان هاپکینز تا روز سه‌شنبه این هفته بیش از ۷۹ هزار نفر (در ماه ژانویه) در آمریکا به علت ویروس کرونا جان خود را از دست دادند که این آمار یک هزار مورد بیشتر از ماه دسامبر (آذر) است.با افزایش میزان مرگ‌ومیر مبتلایان کرونایی در آمریکا، فرمانداران ایالات درخواست برای دریافت واکسن کووید ۱۹ را افزایش داده و «جف زینتس» هماهنگ‌کننده جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در امور کرونا به فرمانداران گفت که تخصیص‌های جدید واکسن از هفته آینده حدود ۱۶ درصد افزایش می‌یابد
چهارشنبه هشتم بهمن ماه


23:00
آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۱۰۱ میلیون و ۱۰۸ هزار نفر رسید که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۷۳ میلیون ۸۴ هزار نفر بهبود یافته‎اند.


23:00
فوت مهرداد میناوند بر اثر ابتلا به کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مهرداد میناوند بازیکن اسبق تیم فوتبال پرسپولیس به علت درگیری ۹۰ درصدی ریه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.وضعیت میناوند تا ساعت ۶ بعد از ظهر امروز خوب بود و سطح اکسیژن او ۹۰ درصد بود.به طور ناگهانی شرایط بدن او تغییر کرد و ضربان قلب او افزایش یافت و سطح خون او پایین آمد.به دلیل آمبلی ریه، میناوند فوت کرد.


17:00
نگرانی وزیر بهداشت از خیز کرونا در شمال و جنوب


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دکتر سعید نمکی :در استان‌های گلستان و گیلان نگران‌خیز بیماری هستیم. بیش از هزار و ۱۰۰ بستری در استان مازندران داریم.در استان‌های جنوبی شاهد افزایش مختصر به ویژه در هرمزگان با توجه به افزایش سفر به جنوب هستیم.هفتمین مورد مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور دیروز در مسافر هموطنی که از هلند آمده و در یکی از استان‌های جنوبی کشور مستقر است، شناسایی شده است
 

15:30
امید به تولید زودهنگام نوعی اسپری بینی برای جلوگیری از کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
یک اسپری بینی که می‌تواند تا ۲ روز از عفونت ویروس کرونا جلوگیری کند، توسط دانشمندان دانشگاه بیرمنگام برای تولید انبوه آماده می‌شود، با این امید که ظرف چند ماه در داروخانه‌های دنیا بدون نیاز به نسخه در دسترس باشد.به گزارش نشریه بریتانیایی سان؛ محققان بریتانیایی امیدوارند فرمول این اسپری که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، بتواند جوامع را از محدودیت‌های فاصله اجتماعی خلاص کند.این اسپری از موادی ساخته شده که قبلاً برای استفاده پزشکی تأیید شده و کاملا بی‌خطرند.اسپری با گرفتن ویروس در بینی و پوشاندن آن در روکشی که ویروس نمی‌تواند از آن فرار کند، به جلوگیری از ابتلا به عفونت کمک می‌کند. تیم نحقیقاتی معتقد است که استفاده از اسپری برای چهار بار در روز برای محافظت در برابر ویروس کافی است.محققانی که از آوریل سال ۲۰۲۰ روی این اسپری کار می‌کردند، اعلام کرده بودند که اسپری تا ۴۸ ساعت از گسترش ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.دانشمندان امیدوارند این اسپری تا تابستان ۲۰۲۱ وارد داروخانه‌ها شود


14:30
میناوند شرایط جدا شدن از دستگاه تنفس مصنوعی را ندارد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی:در حال حاضر مهرداد میناوند به دستگاه تنفس مصنوعی متصل است.علائم حیاتی مانند نبض، فشار خون و درجه حرارت بدن این پیشکسوت فوتبال کاملا پایدار و طبیعی است، اما هنوز شرایط جدا شدن از دستگاه تنفس مصنوعی را ندارد.همکارانمان در بخش ICU بیمارستان از امروز مداخلاتی را انجام خواهند داد تا مشخص شود امکان جداسازی بیمار از دستگاه وجود دارد یا خیر.اگر شانس داشته باشیم و بتوانیم با مداخلات همکاران بخش بیهوشی و ICU وضعیت مهرداد میناوند را به گونه‌ای پایدار نگهداریم تا از دستگاه جدا شود شرایط او بهتر خواهد شد.
 

13:50
هفتمین مبتلای کرونای جهش یافته در ایران


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وزیر بهداشت:هفتمین مورد ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در کشور را دیروز در مسافری یافتیم که از هلند آمده و در یکی از استان‌های جنوبی مستقر است.خوشبختانه هیچ ردپایی از این ویروس در نزدیکان و افراد در تماس با او را نیافتیم.


13:00
بیماران ام اس در صورت ابتلا به کرونا داروهای خود را قطع نکنند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نایب رییس انجمن ام اس ایران:بیماران مبتلا به ام اس در صورت ابتلا به کرونا داروهای مصرفی خود را قطع نکنند. ممکن است که دوز یا مدل داروی آنها در این مدت تغییر کند اما چون ممکن است بیماری ام اس فعال شود، قطع دارو به صلاح نیست مگر به توصیه پزشک متخصص.


12:00

پرداخت ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی مترو


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
در جلسه سی و هفتم کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در ایران به ریاست دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مصوب شد که در راستای جبران خسارت‌های کرونا به شرکت‌های بهره‌بردار مترو در کشور، ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات کرونایی پرداخت شود.
 

11:10
واکسن کرونای "میلاد نور" در آستانه اخذ مجوز تست انسانی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:واکسن سوم با نام «میلاد نور» مرتبط با وزارت دفاع است. این واکسن هم در آخرین مراحل اخذ مجوز کمیته اخلاق است. این واکسن در نوبت ورود به فاز مطالعات انسانی است


10:30
آزمایش‌های امیدبخش روی «موثرترین» داروی درمان کرونا در اسپانیا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مجله پژوهشی Scineces روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی از نتایج بسیار امیدوارکننده داروی پلیتیدپسین plitidepsine (یا همان Aplidin ) در درمان بیماری کووید-۱۹ خبر داد.بنا بر این گزارش، داروی ضد تومور پلیتیدپسین که پژوهش بر آن در شرکت داروسازی فارمامار اسپانیا آغاز شده، در آزمایشگاه‌های فرانسه و ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بسیار امیدوار کننده این پژوهش راه را برای آزمایش‌های انسانی باز کرده است.
 

9:10

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:زنگ خطر پیک چهارم کرونا به صدا درآمد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
افزایش "تردد" و "تجمع" خطرناک است:دکتر مینو محرز با بیان اینکه در حال حاضر زنگ خطر آغاز پیک چهارم بیماری به صدا درآمده است، گفت: در شرایط فعلی تنها راه مهار بیماری کووید-۱۹ واکسیناسیون است؛ اما باید همه دنیا به تدریج واکسینه شوند تا زندگی به حالت عادی بازگردد.


8:30
داروی جادویی کرونا که مادورو توصیه می‌کند چیست؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا استفاده از دارویی «معجزه‌آسا» برای مداوای بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را به شهروندان کشورش توصیه کرد که به گفته وی در عین تاثیر‌گذاری هیچ عوارض جانبی هم ندارد.این ادعا که متخصصان و پزشکان آنرا به دور از پشتوانه علمی می‌دانند در حالی مطرح شده که واکسن‌های متعددی هم اکنون برای مقابله با کرونا در دسترس شهروندان در کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است.آقای مادورو روز یکشنبه از این دارو با نام «کارواتیویر» Carvativir که یک محلول خوراکی است رونمایی کرد

سه شنبه هفتم بهمن ماه


22:00
آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۱۰۰ میلیون و ۵۸۵ هزار نفر رسیده که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۷۲ میلیون و ۵۱۴ هزار نفر بهبود یافته‎اند.


18:00
توضیحات ظریف درباره خرید واکسن اسپوتنیک از روسیه


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وزیر امور خارجه:در مورد واکسن گفتگوهای خوبی به همت وزارت بهداشت و سفیر ما در مسکو صورت گرفته است.امیدواریم بتوانیم در زمینه خرید واکسن اسپوتنیک و در زمینه تولید مشترک این واکسن هرچه سریعتر به نتیجه برسیم.


17:00
واکسن ایرانی کرونا ”رازی کُوو فارس“ وارد مرحله آزمایش انسانی شد

 


16:00
پاسخ سخنگوی ستاد کرونا به حواشی پیش‌آمده درباره قم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی ستاد کرونا چندروز پیش گفته بود در نماز جمعه و مراسم مذهبی اخیر در قم پروتکل‌ها رعایت نشده است. این خبر در صفحه معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور منتشر و باعث شد جمعی از قمی‌ها از سخنگو شکایت کنند.حالا او می‌گوید: ما مسوول کمیته عالی نظارت هستیم و در ستاد ملی گزارش‌هایی در خصوص وضعیت کرونا در کشور ارایه می‌کنیم. این مطالب محرمانه است و انتشار آن در فضای مجازی جای سؤال دارد. در دادگاه حاضر شده و پاسخ خواهم داد.
 

14:20

۷۹ فوتی جدید کرونا در کشور/ ۴۰۳۸ تن در وضعیت شدید بیماری


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۷ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۰ نفر از آنها بستری شدند.وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۰۶ نفر رسید.لاری همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۵۶۰ نفر رسید.وی افزود: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۶۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.به گفته لاری، ۴۰۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.وی گفت: تا کنون ۹ میلیون و ۱۵ هزار و ۳۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.


11:40
اتریش استفاده از ماسک FFP2 را اجباری کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
ماسک FFP2، مانند (N95) نسبت به ماسک‌های جراحی و پارچه‌ای، قابلیت بسیار بیشتری برای جلوگیری از ورود ذرات معلق به دستگاه تنفسی انسان دارد.با این حال از زمان شیوع ویروس کرونا، سازمان جهانی بهداشت و مقام‌های بهداشتی بسیاری از کشورها ازجمله فرانسه اعلام کردند ماسک‌های فیلتردار، تاثیر چندانی در جلوگیری از سرایت ویروس کرونا ندارند.


10:30
نشانه جدید ابتلا به کرونا: استشمام بوهای عجیب

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
پگاه ابراهیمی ویشکی، پزشک عمومی :برخی بیماران کرونایی پس از بازگشت حس بویایی، بوهایی مانند بوی خاک، بوی عرق، بوی لجن، بوی بنزین و یا برخی بوی تخم مرغ را حس می کنند که سبب کاهش اشتها نیز می شود.


9:45

تکمیل فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا تا ۱۰ اسفند/ آغاز فاز دوم از ابتدای فروردین ماه


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
عضو تیم علمی واکسن «کُووایران برکت»:مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن به خوبی طی می‌شود.به زودی مجوز تزریق دو سری آخر داوطلبان تزریق واکسن در مرحله اول کارآزمایی بالینی، صادر می‌شود و تا ۱۰ اسفند تزریق واکسن برای همه ۵۶ داوطلب انجام می‌شود.در صورت موفق بودن نتایج مرحله اول کارآزمایی، مرحله دوم از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.


9:00

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۴ استان / احتمال بازگشت محدودیت‌ها به شهرهای زرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی وزارت بهداشت: احتمال تعمیم محدودیت‌های وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد وجود دارد.باید در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و سپس در ستاد ملی مورد تصویب قرار بگیرد.براساس آخرین بررسی‌های انجام شده تا اول بهمن ماه ۱۳۹۹، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۸۳.۸۸ درصد رسیده است.فقط میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهار استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و مازندران در محدوده ۷۲ تا ۷۵ درصد قرار دارد.ادارات و سازمان‌ها بیشترین و دفاتر پیشخوان دولت کمترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را در اختیار دارند. در زمینه اعمال محدودیت برای عید نوروز هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است.
دوشنبه ششم بهمن ماه

22:00
۸۰ درصد ریه های انصاریان درگیر کرونا شده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وضعیت جسمی انصاریان بازیکن سابق پرسپولیس که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری است مساعد است اما به گفته یک منبع آگاه وضعیت جسمانی او همانند سایر بیماران کرونایی ثابت نبوده و در برخی بازه‌های زمانی حاد و در برخی بازه‌ها عادی، گزارش شده است. انصاریان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت کادر درمان قرار دارد.سطح هوشیاری او نرمال بوده و نگران کننده نیست اما ۸۰ درصد ریه‌های این بازیکن سابق فوتبال درگیر ویروس کووید ۱۹ شده است.
 

19:00
انستیتو پاستور فرانسه پروژه تولید واکسن کرونا را متوقف کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
انستیتو پاستور فرانسه روز دوشنبه به صورت رسمی اعلام کرد که پروژه تولید واکسن کرونا خود را به طور کامل متوقف کرده است.این مؤسسه غیرانتفاعی و خصوصی فرانسوی که از سال ۱۸۸۷ تاسیس شده و به دلیل پژوهش در زمینه‌های زیست‌شناسی و میکروارگانیسم‌ها، بیماری‌ها و واکسن‌ها از شهرت جهانی برخوردار است دلیل تصمیم خود را ناکافی بودن کارایی محصول واکسن تولیدی خود عنوان کرد.
 

18:30
افراد واکسینه شده می‌توانند همچنان ناقل کرونا باشند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

مقامات پزشکی انگلیس :افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند هنوز هم ممکن است این ویروس را به دیگران منتقل کنند و باید به محدودیت‌های قرنطینه ای ادامه دهند.


17:30
پلیس +۱۰ ، دفاتر پیشخوان و نانوایی ها از نقاط بحرانی کرونا هستند/ افزایش ۶ درصدی پذیرش بیماران کرونایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
محسنی بندپی، استاندار تهران:پلیس +۱۰، دفاتر پیشخوان و نانوایی ها از نقاط بحرانی کرونا هستند.روند پذیرش بیماران نسبت به هفته‌های گذشته ۵ تا ۶ درصد افزایش داشته و بستری کسانی که سن پایینی دارند هم افزایش یافته است. در بعضی از نقاط سیستم دوربینی فعال نیست، مثلا در شهر‌های اطراف تهران فرمانداری‌ها با کمک شهرداری‌ها نسبت به نصب دوربین اقدام می‌کنند و گفتیم که این کار در کل استان انجام شود و این گونه نیست که محدودیت شبانه متوقف یا کمرنگ شده باشد.
 

15:30
واردات واکسن کرونا از سوئد/ کادر درمان اولویت تزریق واکسن


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا: اولویت تزریق واکسن کرونا با کادر درمان است. اولویت دوم با افراد بالای ۷۰ سال و بیماران دیابتی، قلبی و ریوی و افرادی است که سابقه بیماری زمینه ای دارند و بعد گروه های دیگر که بیشتر با مردم در ارتباط هستند در اولویت های بعدی قرار می گیرند.ولی اولین بخش از واکسن وارداتی بیشتر برای کادر درمان و افراد در معرض خطر کووید خطرناک استفاده می شود.


14:20
۹۸ فوتی جدید کرونا در کشور/ شناسایی ۶۳۰۹ بیمار دیگر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۶هزار و ۳۰۹ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور طی 24 ساعت گذشته خبر داد.دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۶ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۳۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۱ نفر از آنها بستری شدند.وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.به گفته وی، خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.لاری ادامه داد: ۴۰۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا کنون ۸ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۱۸۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.وی گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
 

13:30
برندگان اصلی کرونا در جهان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
اگرچه مردم جهان در رنج و عذاب ناشی از کرونا گرفتار شده‌اند، اما پولدارانی هم هستند که از این وانفسا پولدارتر شده‌اند.اسامی برندگان اصلی به شرح زیر است:ایلان ماسک 129 میلیارد دلار به ثروتش افزوده شد.جف بزوس 78 میلیارد دلار به ثروتش افزوده شد.برنارد آرنو 76 میلیارد دلار بر ثروتش افزوده شد.همچنین زاکربرگ 45 میلیارد،لری الیسون {اوراکل} 29 میلیارد دلار، لری پیج 26 میلیارد دلار، بیل گیتس 22 میلیارد دلار و وارن بافت 19 میلیارد دلار بر ثروتشان افزوده شد.


12:50
اعتراض به قوانین محدود کننده کرونایی در هلند / بازداشت 100 نفر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
برخی از معترضان با دوچرخه سدهایی را بین خود و پلیس ایجاد کردند. پلیس نیز با گاز اشک آور خیابان‌ها را خلوت کرد.
 

12:00

حریرچی: جشنواره فیلم فجر امسال اکثرا به صورت غیرحضوری و یا با ظرفیت کم برگزار می شود/ طبق پروتکل ها می توانند با ظرفیت خیلی کمتر از گذشته و عمدتا مجازی و الکترونیک برگزار کنند



11:00
نوسان هوشیاری میناوند و تغییر وضعیت انصاریان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سید محمد رضا هاشمیان یکی از اعضای تیم پزشکی درمان مهرداد میناوند و علی انصاریان:سطح هوشیاری میناوند قدری افت کرده بود که خوشبختانه به شرایط قبل خود بازگشت.ریه ها تنها عضو درگیر هستند و مشکلی در دیگر اعضای بدن وی وجود ندارد سطح هوشیاری و اکسیژن خون به طور دائم در حال کنترل است.حال علی انصاریان نسبت به قبل بد شده و پزشکان در تلاشند تا وضعیت وی را به حالت قبلی باز گردانند.ریه های هر دو پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس درگیر هستند و میزان اکسیژن خون و سطح هوشیاری این دو در نوسان است که توسط پزشکان کنترل و کارهای لازم انجام می شود
 

10:30
عوارض مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را با علائم کرونا اشتباه نگیرید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
فوق تخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی:برای تشخیص بین مسمومیت ناشی از آلودگی هوا یا ابتلا به کرونا باید به پزشک مراجعه کرد. عوارض کرونا با آلودگی هوا تقریبا یکسان است، با این تفاوت که کرونا معمولا اختلالاتی همانند از دست دادن حس بویایی و چشایی را به دنبال دارد. خلطی که به علت آلودگی هوا از گلو خارج می‌شود، سیاه رنگ است، در حالی که خلط بیمار مبتلا به کرونا معمولا روشن است. سرفه‌های ناشی از آلودگی هوا و کرونا تقریبا شبیه به هم هستند


9:30
فوت پنج نفر در فرانسه پس از تزریق واکسن فایزر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
 اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه از فوت پنج نفر در این کشور پس از تزریق واکسن آمریکایی فایزر خبر داد.اعلام فوت این پنج نفر در حالی صورت می‌گیرد که آژانس ملی امنیت دارویی فرانسه پیش از این در خصوص پیامد‌ها و عواقب حاد و خطرناک واکسن فایزر هشدار داده بود.


8:30
تزریق بدون عارضه واکسن ایرانی کرونا به ۲۱ تن تا کنون/ احتمال دسترسی به این واکسن تا خرداد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: تاکنون واکسن ایرانی کرونا در نوبت اول به ۲۱ نفر تزریق شده است و باید همچنان ادامه یابد. فاز اول مطالعه انسانی واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام احتمالا تا اواخر بهمن ماه به پایان می‌رسد.طبق مطالعات فاز دوم مطالعه انسانی احتمالا با ۳۰۰ نفر داوطلب آغاز می‌شود. اگر همه چیز به خوبی پیش رود، تا خرداد ماه واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را خواهیم داشت
 
یک شنبه پنجم بهمن ماه


23:30
رد پای کرونا در افزایش قیمت مرغ و گوشت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی:به دلیل تاثیر بیماری کرونا بر قیمت جهانی و وارداتی بودن نهاده‎های دامی، بالطبع قیمت گوشت و مرغ هم باید افزایش پیدا کند.


23:00
بریتانیا ۷۷ مورد ویروس جهش یافته کرونا از آفریقای جنوبی را شناسایی کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وزیر بهداشت بریتانیا ۷۷ مورد ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده را در این کشور تایید کرد.مت هنکاک گفته که این موارد در مسافرانی که وارد خاک بریتانیا شده اند، شناسایی شده است.او به بی بی سی گفت که این افراد به دقت تحت بررسی قرار دارند و ردیابی تماس هایی که با افراد مختلف داشته اند در جریان است.گونه جدید ویروس کرونای آفریقای جنوبی تاکنون در بیست کشور دیگر از جمله بریتانیا مشاهده شده است.تاکنون سه گونه جهش یافته جدید در کشورهای بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل شناسایی شده اند


22:00

نخستین عکس سه‌بعدی واقعی از ویروس کرونا

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
تا کنون صدها طرح و تصویر از ویروس سارس-کوو۲ منتشر شده است. همه این تصاویر بر اساس اطلاعات پراکنده از ویروس یا بر اساس محاسبات تهیه شده‌اند. حال پژوهشگران دانشگاه فنی وین در اتریش موفق شده‌اند برای نخستین بار عکسی یکپارچه از سارس-کوو۲ تهیه کنند.


21:00
داروی 2 هزار یورویی کرونا وارد آلمان شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
آلمان به عنوان نخستین کشور اتحادیه اروپا داروی کرونای REGN-COV2 را که قیمت هر دوز آن ۲ هزار یوروست، خریداری کرد.ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان روز یکشنبه اعلام کرد که دولت این کشور ۲۰۰ هزار دوز از داروی کرونا را به قیمت ۴۰۰ میلیون خریداری کرده است. آقای اسپان این دارو را که ترکیبی از پادتن (آنتی‌بادی‌)های مقابله با بیماری کووید-۱۹ است، همان دارویی معرفی کرد که اکتبر گذشته برای درمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به هنگام ابتلا به این بیماری، مورد استفاده قرار گرفته بود


20:00
گزارشی از ابتلا به کرونا در مدارس طی این چند روز نداشته‌ایم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وزیر آموزش و پرورش:تا اکنون که گزارشی از ابتلا به کرونا نداشته ایم و اعلام نظر در این باره هم هنوز زود است.دستورالعملی را وزارت بهداشت ابلاغ کرده و ما موظف به اجرای دقیق آن هستیم و به مدیران مدارس تاکید کردیم مراقبت لازم را انجام دهند.از خانواده ها هم درخواست کردم خودشان هم به مدرسه سر بزنند و مطمئن شوند برنامه مراقبت های ما چگونه است.


19:00

ساخت مراکز قرنطینه افراد مبتلا به کرونا در چین

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

18:00
استعفای یک ژنرال اسپانیایی/ دلیل: تزریق بدون نوبت واکسن کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

واکسن زدن بدون نوبت و عدم رعایت اولویت بندی از سوی برخی از مقامات در اسپانیا باعث خشم عمومی در این کشور شده است.


17:00
سونامی کرونا بین سربازان اعزامی گارد ملی به پایتخت آمریکا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
از زمان اعزام هزاران نیروی کارد ملی آمریکا به شهر "واشنگتن دی سی" برای مقابله با آشوبگران و حفاظت از امنیت کنگره و مراسم تحلیف رییس جمهوری آمریکا، دهها نیروی گارد ملی به دلیل عدم امکان رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری مبتلا به ویروس کرونا شده اند.دستکم 150 نیروی گارد ملی که مسئولیت تامین امنیت کنگره و مراسم تحلیف جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا را بر عهده داشتند، طی روزهای گذشته به ویروس کرونا آلوده شده اند و احتمال می رود تعداد افراد تست مثبت در روزهای آتی افزایش یابد.یک عضو گارد ملی آمریکا که به واشنگتن اعزام شده با انتقاد از گسیل داشتن هزاران نفر از اعضای گارد ملی آمریکا بدون انجام تست کرونا درست پس از تعطیلات سال نو گفت: "بلافاصله بعد از تعطیلات سال نو آنها ما را مانند (تون)ماهی ساردین در اتوبوس ها و اتاق ها در کنار هم جمع کردند."


15:30

توصیه آکادمی ملی پزشکی فرانسه: از صحبت کردن و برقراری تماس در حمل و نقل عمومی خودداری کنید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
با هدف جلوگیری از شیوع کروناویروس سلسله توصیه‌های پزشکی از سوی مقامات بهداشت فرانسه به مردم حواله شده است.این موضوع نیز گفته شده که اگر در واگن قطار فقط 3 نفر حضور داشتند، مشکلی نخواهد بود.این توصیه‌ها در حالی اعلام می‌شود که مردم در لیون به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها هجوم برده و فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنن


14:30
۸۹ فوتی و ۵۹۴۵ ابتلای جدید کرونا در کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
 دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۵ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۳۷ نفر از آنها بستری شدند.به گفته وی، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۷۷ نفر رسید.لاری افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۳۸۳ نفر رسید.به گفته وی، خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۱۶۴ هزار و ۷۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۴۰۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.وی ادامه داد: تا کنون ۸ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.لاری همچنین گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.


12:50
وزیر بهداشت: رهبر انقلاب منعی در استفاده از واکسن خارجی نداشتند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نمکی: برای واکسیناسیون گروه‌های پر خطر برنامه‌هایی داشتیم که طبق آن پیش خواهیم رفت. رهبر انقلاب منعی برای واکسیناسیون با واکسن خارجی مورد تایید قبل از تولید واکسن داخلی نداشتند. پیشنهادات در خصوص محدودیت‌ها برای ایام نوروز به ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد رفت و در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد


12:00
صدور مجوز تزریق به ۱۴ داوطلب جدید تست انسانی واکسن کوو ایران برکت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
حجت الله نیکی ملکی رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در توییتر خود نوشت: پس از بررسی سلامت ۲۱ داوطلبی که واکسن کرونا تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام به آنها تزریق شده است و تایید سلامت داوطلبان، مجوز تزریق برای ۱۴ داوطلب دیگر صادر شد.


11:10

کشف یک راه غیرمنتظره احتمال ابتلا به کووید-19


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
محققان دانشگاه پزشکی واشنگتن در سنت لوئیس فرضیه‌ی جدیدی را مطرح می‌کنند که برخی افراد ممکن است به روشی غیرمعمول در معرض خطر عفونت به ویروس باشند. این روش غیر معمول غذا خوردن است!
 

10:30
محدودیت‌ها سخت‌تر می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

وزیر بهداشت: امروز دروغ انگلیسی‌ها در سرایت ویروس کرونا اثبات شد، حتی اگر تمام راه‌ها را بر ویروس انگلیسی و آمریکایی ببندیم که کار سختی است اما ویروس می‌تواند در تمام دنیا بچرخد. اگر موج جدید ما را گرفتار کند به مراتب سنگین‌تر از امواج قبلی است، این ویروس بسیار عجیب است، ما نگران سفرهای آینده هستیم. آنچه که می‌تواند ما را گرفتار طوفان کند چرخش ویروس از کردستان به مازندران و از هرمزگان به خراسان شمالی است در این راستا سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال می‌‌کنیم
 

9:15
صدرنشینی‌تهرانی‌ها در سفر پس از کاهش محدودیت‌ها

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بر اساس آمارهای موجود در فاصله ۲۳ دی ماه تا دوم بهمن ماه ترددهای جاده‌ای بین استانی هفت درصد افزایش را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کرده‌ است و در این میان تهرانی‌ها در کنار شهروندان البرز بیشترین تردد را در میان استان‌های شمالی و هرمزگان داشته‌اند.
 

8:30
پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در نانوایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

شنبه چهارم بهمن ماه

20:00
شمار مبتلایان به کرونا در جهان به بیش از ۹۸ میلیون و ۸۴۸ هزار نفر رسید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
کرونا تاکنون، ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۰۸ قربانی در جهان گرفته است. قاره آمریکا؛ مبتلایان بیش از ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار نفر و جان‌باختگان بیش از یک میلیون و ۱۱ هزار نفر. اروپا؛ مبتلایان بیش از ۲۸ میلیون و ۷۷۳ هزار نفر و جان‌باختگان بیش از ۶۵۹ هزار نفر. آسیا؛ تعداد مبتلایان بیش از ۲۲ میلیون و ۴۶۶ هزار نفر و جان‌باختگان بیش از ۳۶۲ هزار نفر.آفریقا؛ مبتلایان بیش از ۳ میلیون و ۴۰۸ هزار نفر و جان‌باختگان بیش از ۸۳ هزار تن


18:00
لری کینگ مجری مشهور به دلیل ابتلا به کرونا در سن 87 سالگی درگذشت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

17:00
هشدار کارشناسان انگلیسی: کرونای جهش یافته تا 40 درصد کُشنده تر شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
کارشناسان درباره احتمال مهلک تر بودن ویروس کرونای جهش یافته در بریتانیا هشدار دادند.به گزارش عصرایران به نقل از آسوشیتدپرس، تاکنون موضوع سرایت پذیری بیشتر ویروس کرونا جهش یافته در انگلیس مطرح بوده است؛ اما حالا کارشناسان هشدار می دهند که ویروس جهش یافته احتمالا مهلک تر هم باشد.این هشدار را دیروز (جمعه) "پاتریک والانس" مشاور علمی دولت بریتانیا در یک نشست خبری مطرح کرده است.به گفته این مشاور علمی، کرونای جهش یافته در مقایسه با نوع قبلی احتمالا مرگبارتر باشد؛ هر چند او افزود برای اطمینان از این موضوع باید بررسی بیشتری صورت بگیرد.پاتریک والانس گفت "شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که خطر مرگ در بین افرادی که به ویروس جهش یافته مبتلا شده اند، افزایش یافته است."او افزود: در نسخه قبلی ویروس از هر هزار مبتلای مرد 60 ساله 10 نفر می مُردند در حالی که در ویروس جهش یافته این آمار بین 13 یا 14 مرگ است.


16:00
مجوز سازمان بهداشت جهانی برای دو واکسن چینی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که طی یک هفته آتی بررسی دو واکسن چینی برای صدور مجوز استفاده اضطراری را مورد بررسی قرار خواهد داد.


14:20
احتمال بازنگری در اعمال محدودیت‌های کرونایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: هیچ شهر قرمزی نداریم، وضعیت کشور نسبتا خوب است. یک نوع عادی انگاری در حال اتفاق افتادن است، تعداد بستری‌ها در برخی شهرها در حال زیاد شدن است. در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی محدودیت‌ها تشدید و کسب و کارها دوباره تعطیل می‌شوند.این هفته درباره بازنگری پروتکل‌ها و محدودیت‌ها جلساتی برگزار خواهیم کرد
 

14:00
حرف زدن فرد مبتلا هم باعث سرایت ویروس کرونا می‌شود

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
به اعتقاد دانشمندان دانشگاه کمبریج بریتانیا، ویروس کرونا بسیار مسری‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.


13:30
آخرین وضعیت درمانی مهرداد میناوند و علی انصاریان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
سرپرست دبیری فدراسیون پزشکی ورزشی: شرایط مهرداد میناوند نسبت به روز قبل پایدارتر شده است اما همچنان نیازمند توجهات ویژه پزشکی است تا روند بهبودی بهتر و سریعتر دنبال شود. علی انصاریان هم در بخش ICU بستری است. البته وضعیت اشباع اکسیژن خون شریانی وی مطلوب است و روند درمانی هم به خوبی در حال پیگیری است.


12:45
چه غذاهایی برای حفظ سلامت ریه‌ها مصرف کنیم؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مینا جعفری متخصص تغذیه:عملکرد ریه در افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، بسیار بهتر است و این فیبر را می توان در گندم سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه‌های چیا، گلابی و کلم بروکلی یافت.نیتریت‌های مورد استفاده در گوشت‌های فرآوری‌شده ممکن است باعث التهاب و استرس در ریه‌ها شود.نوشیدن یک فنجان قهوه در وعده صبحانه برای ریه‌ها مفید بوده چراکه کافئین ضدالتهاب است. غلات کامل شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دوسر برای سلامت ریه ضروری هستند.گوجه‌فرنگی، هویج، کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو و همچنین پیاز برای حفظ ریه ها از ابتلا به کرونا مصرف شود.:در این شرایط کرونایی از مصرف سوسیس و کالباس و غذاهای چرب و آماده پرهیز کنند.
 

11:40
در برخی شهرها آمار مبتلایان بین جوانان و نوجوانان افزایش یافته است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:با اینکه روند متوفیان کرونا ۲ رقمی شده اما همچنان این آمار برای ما بالاست و به نقطه مطلوب نرسیدیم. این آمار بازهم باید کاهش پیدا کند.نباید به واسطه کاهش ابتلا یا تعداد فوت شدگان، در رعایت پروتکل ها اهمال کاری کنیم.ویروس انگلیسی همچنان نگران کننده است. اگر مراقبت نکنیم این ویروس جهش یافته ممکن است ما را مبتلا کند.امروز یک آمار نگران کننده مشاهده شد که آمار مبتلایان در جوانان و نوجوانان در برخی استان ها افزایش یافته است.:حداقل تا ۵ یا ۶ ماه آینده باید با همین روال رعایت پروتکل ها پیش برویم.اگر خدای نکرده شاهد موج جدید باشیم، این موج جدید به معنای تعطیلی برخی کسب و کار ها و اختلال در امور کشور است. راه حل این مسئله تشدید نظارت هاست.
 

11:00
درمان کرونا با ترکیب پادتن‌های تک دودمانی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
 نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ترکیب دو داروی پادتن های تک دودمانی، بار ویروسی کووید-۱۹ را در افراد مبتلا به علائم خفیف تا متوسط این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.این داروها که پادتن های تک دودمانی (آنتی بادی های مونوکلونال) نامیده می شوند، پروتئین هایی هستند که در محیط آزمایشگاه به منظور تقلید از توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس ها طراحی و ساخته شده اند. این پروتیین ها در اصل از آنتی بادی های انسانی در برابر ویروس ها الگو برداری می کنند


10:15
انتقاد از افزایش سفرها به جنوب / نگرانی از آغاز به کار مدارس


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
معاون درمان ستاد کرونا تهران:در موج دوم و سوم بیماری، میزان ابتلای افراد جوان‌تر و زیر ۲۰ سال به کرونا افزایش یافته بود و این خود یک عامل خطر است و هشدار می‌دهد که باید در مدارس پروتکل‌ها بسیار سخت‌تر اعمال شود.اخباری که در کاهش و فروکش بار بیماری در کشور منتشر می‌شود نیز عاملی است که سبب می‌شود ذهنیت مردم را به سمتی سوق دهد که چون شرایط آرام شده مهمانی و دورهمی برگزار کنند.دیدیم که میزان ورودی به جزایر جنوبی کشور تا چه اندازه افزایش یافت، مردم نباید فکر کنند الان زمان مسافرت و دورهمی است.


9:45
ادامه افزایش ابتلا به کرونا با شیب ملایم/ خطر پیک مجدد بیماری


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مردانی،عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:روند افزایش موارد ابتلا به کرونا با شیبی ملایم ادامه دارد.اگر مردم همچنان سفر رفتن و برگزاری تجمعات را ادامه داده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، حتما پیک و موج دیگری را تجربه خواهیم کرد.اگر مجددا ویروس در کشور تشدید یابد، ممکن است گرفتاری‌مان بیشتر شود. شرایط فعلی شکننده است و با کوچکترین عدم رعایتی می‌تواند از بین رفته و بیماری مجددا در کشور پیک بزند./


8:30

خرید واکسن از دو کشور چین و هند از سایر گرینه‌ها محتمل‌تر خواهد بود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
کشورهایی مثل ترکیه، امارات، بحرین و عربستان به این دلیل در حال واکسیناسیون هستندکه اجازه تست انسانی را دادند اما ایران به خاطر حفظ سلامتی مردم اجازه انجام هیچ گونه تست انسانی را به هیچ کشوری نداد.الان یک ایرانی ساکن آمریکا به خاطر تحریم‌ها این اجازه را ندارد که حتی یک استامینوفن را به ایران پست کند.واکسن ایرانی چون تمامی ژن‌های ویروس‌های کشته شده «Inactivated» را در درون خود دارد بنابراین هیچ جهش ژنتیکی در کارکرد واکسن ایرانی اختلال ایجاد نخواهد کرد
جمعه سوم بهمن ماه


19:00
بایدن دستور بررسی تاثیر تحریم‌ها بر مبارزه با کرونا را صادر کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا طی سندی دستور بررسی اثر تحریمهای یکجانبه و چندجانبه بر مبارزه کشورها با ویروس کرونا را صادر کرده است.این دستورالعمل از وزارت خارجه، خزانه داری و بازرگانی آمریکا میخواهد تا با بخش بهداشت و خدمات انسانی همکاری و به طور سریع این موضوع که آیا تحریمهای یکجانبه آمریکا و چندجانبه مالی و اقتصادی مانعی در برابر مبارزه کشورها با ویروس کرونا هستند یا خیر را بررسی کنند.


15:40
تاثیر تنهایی ناشی از قرنطینه، بر شدت افسردگی افراد بالای ۵۰ سال

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

پژوهشگران انگلیسی در یک بررسی آنلاین دریافتند که تنهایی ناشی از قرنطینه می‌تواند به شدت گرفتن افسردگی در افراد بالای ۵۰ سال منجر شود. در این بررسی که روی ۳۰۰۰ شرکت‌کننده ۵۰ سال به بالا صورت گرفت، تنهایی به عنوان یک عامل اصلی مرتبط با بدتر شدن نشانه‌های افسردگی و اضطراب شناخته شد.
 

14:30
خروج مازندران از وضعیت قرمز کرونایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
با توجه به این که ۱۰ شهرستان مازندران به عنوان شهرستان‌های باقیمانده قرمز کشور بودند اکنون همه این شهرها از وضعیت قرمز به نارنجی و زرد سوق یافتند.


13:30
جزئیات فاز یک مطالعه انسانی واکسن ایرانی نوترکیب کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: فاز یک بررسی ایمنی و ایمونوژنیسیتی واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک ⁧ کووید-۱۹ ⁩ تولید موسسه رازی (Razi Cov Pars)، ‏فاز یک در جمعیت بالغین سالم ۱۸ تا ۵۵ ساله؛ طراحی موازی، چهار گروه شامل ادجوانت به تنهایی و واکسن در دوزهای ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر.


12:00
وضعیت سلامت ۲۱ تزریق کننده واکسن ایرانی کرونا/ زمان اتمام فاز اول آزمایش انسانی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مجری کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام:تاکنون واکسن ایرانی کرونا که فاز یک مطالعه بالینی آن از نهم دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد، به ۲۱ نفر تزریق شده است.به جز یکسری عوارض خفیف مانند تب خفیف چند ساعته، حالت تهوع چند ساعته، درد و سوزش محل تزریق تاکنون این واکسن عوارض جدی به دنبال نداشته است.در صورتیکه ایمنی واکسن بعد از اتمام فاز اول بالینی مورد تایید قرار گیرد، فاز دوم مطالعه بالینی آن در اسفند ماه آغاز می‌شود


10:00
خبرهای ضد و نقض از لغو المپیک توکیو به علت شیوع کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
روزنامه تایمز انگلیس ادعا کرد: دولت ژاپن به این نتیجه رسیده است ، المپیک توکیو را به علت شیوع کرونا لغو کند.نخست وزیر ژاپن: برای برگزاری المپیک با همکاری توکیو و کمیته بین المللی المپیک مصمم هستیم.سخنگوی دولت ژاپن: گزارش روزنامه تایمز درباره احتمال لغو المپیک توکیو صحت ندارد.برگزارکنندگان المپیک 2020 توکیو: دولت ژاپن تدابیر جامعی را برای مبارزه با ویروس کرونا به منظور برگزاری المپیک اتخاذ می کند.

8:30
طغیان مجدد کرونا با کوچکترین بی‌احتیاطی/ احتمال شدید بودن پیک چهارم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
عضو کمیته کشوری علمی مبارزه با کرونا: با کوچکترین بی‌احتیاطی وضعیت وخیم اپیدمی تکرار می‌شود. بازگشایی‌های زودهنگام و شتابزده مطمئنا منجر به وقوع پیک‌های بعدی بیماری شده و در آینده نزدیک ما را با چالش جدی روبرو می‌کند. فعال شدن چرخه انتقال ویروس منجر به بروز جهش می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که پیک چهارم بسیار شدیدتر از قبلی‌ها باشد.: ۵۹ درصد بیماری توسط افراد بدون علامت منتقل می‌شود.
 
پنجشنبه دوم بهمن ماه


22:00
بیشترین واکسیناسیون کرونا در جهان

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 


21:00
تمهیدات چین برای مبارزه با کرونا

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
با شیوع دوباره بیماری کرونا در چین و افزایش تعداد مبتلایان ، این کشور در حال برپا کردن اردوگاهی برای قرنطینه بیش از چهار هزار نفر است.


20:00
علی انصاریان هم در بیمارستان بستری شد

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
علی انصاریان دیگر پیشکسوت پرسپولیس که میهمان ویژه برنامه دربی اپلیکیشن پرسپولیس در روز دربی و با اجرای میناوند بود، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان فرهیختگان واقع در شمال غرب تهران بستری شده است.ظاهرا وضعیت علی انصاریان هم چندان جالب نیست و ریه های او درگیر این بیماری شده است
 

19:00
اقدام غیراخلاقی یک عضو کادر درمان در گرفتن عکس یادگاری با میناوند در وضعیت شدید بیماری

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 

18:00
گوهر خیراندیش به کرونا مبتلا شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
گوهر خیراندیش بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان با انتشار متنی در صفحه مجازی اش، از ابتلای خود به بیماری کرونا خبر داد.
 

17:00
واکسن موجود در ایران نسبت به کرونای انگلیسی مقاوم است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
معاون کل وزیر بهداشت:واکسن‌هایی که در حال حاضر در ایران و جهان موجود است نسبت به تغییری که در کشور انگلیس رخ داده مؤثرند ولی اگر ویروس دچار تغییرات دیگری شود ممکن است تأثیر واکسن‌ها هم تغییر کند یا نیاز به تغییر در روش ساخت باشد.


16:00
اولین منع آمدوشد در هلند پس از جنگ جهانی دوم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دولت هلند برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، طرح مقررات منع آمدوشد را به پارلمان این کشور ارائه کرد.همچنین شهروندان کشورهایی که عضو پیمان شنگن نیستند و نیز مسافرانی که در این کشورها به‌سر می‌برند اجازه سفر به هلند را نخواهند داشت. به‌ گفتهٔ مقامات هلند اقدامات فوق به ‌قصد مهار شیوع بیشتر ویروس کرونا صورت می‌گیرد
 

15:00
کرونا در ایران: ۹۳ قربانی در شبانه روز گذشته/ شناسایی ۶۲۰۴ بیمار جدید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت:بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.:۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.
 

14:00
 تشکیل پرونده قضایی برای سخنگوی ستادملی کرونا به اتهام «قم هراسی» در قم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس کل دادگستری استان قم در واکنش به سیاه نمایی اخیر در مورد قم گفت: پیگیری این موضوع با تشکیل پرونده قضایی در دستور کار قرار گرفته است.رئیس کل دادگستری استان قم افزود: از آنجا که حسب گزارشات کارشناسان مربوطه، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شهر مقدس قم به ویژه در مراسم عبادی، سیاسی جمعه مطلوب ارزیابی شده است، دستگاه قضائی ابتدا به مشارالیه تاکید می‌نماید با فوریت نسبت به جبران خطای خود اقدام نماید در غیر این صورت با جدیت نسبت به وظیفه ذاتی خود اقدام خواهد نمود.


12:30
آخرین وضعیت سلامتی مهرداد میناوند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رییس دپارتمان آی سی یو بیمارستان لاله:متاسفانه شرایط آقای میناوند بسیار بحرانی و پرخطر هست. ما پیشرفته ترین اقدامات درمانی را برای او انجام دادیم. الان زیر نظر دستگاه تنفسی است و اکسیژن صددرصد به او می دهیم. اکسیژن خون او نوسان دارد. گاهی اوقات ۸۰ می شود و یا پایین تر هم می رود.متاسفانه خیلی دیر مراجعه کردند و اشکال همین بود که باور و آگاهی به شرایط سختشان نداشتند. او خیلی این بیماری را جدی نگرفته بود، در حالی که وضعیتش خیلی شدید بود. در اولین لحظه ای که من میناوند را دیدم، درگیری ریه او ۸۰ درصد بود و این افزایش پیدا می کرد


11:40
بستری‌های کرونا در تهران بالا رفت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد موارد بستری مبتلایان به کووید-۱۹، با ۴.۸ رشد نسبت به روز قبل، ۲۸۴ بیمار گزارش شده است که از این تعداد ۸۵ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند:با توجه به افزایش شاخص مراجعه سرپایی، اگر این شرایط پیوستگی داشته باشد و منجر به افزایش تعداد بستری و مرگ و میر شود، در نیمه دوم بهمن ماه موج بعدی بیماری را خواهیم داشت


10:50
وزیر بهداشت: در مبارزه با کرونا تاریخ ساز شدیم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نمکی: غیرت، وفاق و همدلی مردم کشورمان سبب شد در عرصه مبارزه با کرونا تاریخ ساز شویم. در بند تحریم های ظالمانه دشمنان جنگیدیم و امروز به خود می بالیم که کشور را در مسیر سلامت و توسعه قرار داده ایم


10:00
واکسیناسیون گروه های پرخطر باید سریع تر آغاز شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
هاشمیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: قطعاً استفاده از واکسن در ریشه کنی بیماری و کاهش بار اپیدمی به میزان قابل توجهی اثرگذار خواهد بود.باید واکسیناسیون با سرعت زیادی در کشور آغاز شود چرا که قبل از بحران کرونا کشور ما افتخارات منطقه‌ای فراوانی را در ریشه کنی بیماری‌ها در کارنامه خود ثبت کرده است.
 

9:20
وضعیت بالینی داوطلبان واکسن کوو ایران برکت چگونه است؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران:کنترل روزانه شرایط بالینی دریافت‌کنندگان واکسن ایرانی کرونا تا ۲۸ روز پس از اولین تزریق ادامه خواهد داشت و بعد از آن کنترل شرایط روزانه نخواهیم داشت و اعلام می‌کنیم اگر موردی بود، آن‌ها به ما اعلام کنند.هر سه ماه یکبار به مدت یک سال فراخوانی زده می‌شود تا آنها برای خون‌گیری پیش ما بیایند.در حال حاضر ما به داوطلبان اعلام نمی‌کنیم نتایج تست به چه شکل است، چرا که هر کسی به صورت رندوم دوز‌های مختلفی را دریافت کرده است. بر این اساس ما به همه داوطلبان اعلام کردیم که «فکر کنید ایمن نیستید» و تا انتهای مطالعه نتیجه‌ای در این خصوص مشاهده نمی‌شود


8:30
خبر بد برای مردم دنیا و دنیای پزشکی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
واکسن‌های ضدکرونا برای مبارزه با انواع کرونای جهش یافته باید آپدیت شوند.محققان دولتی در افریقای جنوبی متوجه شدند نوع جدید 501Y.V2 یا B1351 که به کرونای آفریقای جنوبی مشهور شده، در برابر آنتی‌بادی مقاومت می‌کند.این بدان معناست افرادی که قبلا کرونا گرفته، مجددا ویروسی خواهند شد و بنابراین واکسن تاثیر خود را از دست می‌دهد.به همین خاطر آپدیت واکسن ضروری به نظر می‌رسد
 
چهارشنبه اول بهمن ماه

 
22:00
آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۹۶ میلیون و ۹۷۷ هزار نفر رسید که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۶۹ میلیون ۵۳۵ هزار نفر بهبود یافته‎اند.


15:00
رواج جراحی‌های زیبایی با شیوع کرونا/ مـاسک پشت ماسک


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

یک جراحی زیبایی شده در دوره کرونا هستم. ناهید خودش را این‌طور معرفی می‌کند و بعد هم می‌خندد: «من بینی‌ام را در این دوره عمل کردم. اولش می‌ترسیدم کرونا بگیرم. اما راستش همه چیز خیلی سریع و غیر‌منتظره اتفاق افتاد.طاهره هم در جواب این سؤال که چرا دوره کرونا را برای جراحی بینی وگونه‌اش انتخاب کرده می‌گوید:«قبلش خیلی برای انتخاب دکتر جست‌و‌جو کرده بودم اما بخاطر کرونا کنسل کردم تا خردادماه که کرونا کمتر شد و تصمیم گرفتم عمل کنم. به من اطمینان دادند تست کرونا می‌دهم و همه چیز استریلیزه استمزدک دانشور، انسان شناس پزشکی:هر چقدر ناامنی در یک جامعه نسبت به آینده، جایگاه شغلی، جایگاه عاطفی و احساسی بیشتر شود، افراد بیشتر به سمت جراحی‌های زیبایی رانده می‌شوند


13:00
آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور قبل از ۲۲ بهمن

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
وزیر بهداشت: امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت بندی شده، واکسیناسیون را در گروه ها شروع کنیم. اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی دهیم؛ چانه زنی های ما به دلیل این است که موثرترین واکسن را وارد کشور کنیم.علاوه بر آن، درباره واکسن کووکس سازمان جهانی بهداشت نیز قرار بر این بوده از فوریه توزیعش در کشورهای هدف از جمله کشور ما شروع شود
 

12:00

وزیر بهداشت: پیک سوم کرونا با پیک های اول و دوم فرق دارد پیک سوم پیک بلندتری است و یک نزول صاف ناگهانی دارد و این نشان می دهد که ما در مدیریت بیماری بسیار خوب عمل کردیم

11:00
پنج درصد دانشجویان به کرونا مبتلا شده‌اند

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مجید صفاری نیا رییس مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان: پنج درصد از دانشجویان به کرونا مبتلا و ۱۴۶ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.پر ریسک ترین گروه برای ابتلا به کرونا دانشجویان هستند. در این مدت ۹ درصد خانواده دانشجویان هم به کرونا مبتلا شده اند.براساس نظرسنجی میان ۲۳ هزار و ۶۰۰ دانشجو، ۶۱ درصد از آنها نگران ابتلای خانواده به کرونا و ۴۰.۷ درصد نگران ابتلای خودشان به کرونا بودند


10:15
کودکان مبتلا به کروناویروس بار ویروسی کمتری نسبت به بزرگسالان دارند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

داده‌های منتشر شده توسط مسئولان بهداشت و سلامت هلند نشان می‌دهد که بار ویروسی افراد بزرگسال بالای ۸۰ سال ۱۶ برابر بیشتر از کودکان زیر ۱۲ سال است.همچنین آزمایش سریع آنتی ژن مانند که برای استفاده در مدارس و فرودگاه‌ها پیشنهاد شده بود نیز دقت کمتری در کودکان به نسبت بزرگسالان دارند و علت آن نیز میزان کم بار ویروسی در کودکان است.


9:45
بازگشایی اختیاری مدارس، از امروز


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

وزیر آموزش و پرورش: از امروز مدارس مناطقی که براساس معیار ستاد ملی مبارزه کرونا، مناطق زرد و آبی محسوب می شوند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بازگشایی می‌شود. بازگشایی برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی، مدارس زیر ۵۰ نفر و دروس کارگاهی هنرستان‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و به صورت اختیاری است
 

9:10
تولید ۱۴میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا بصورت ماهانه از ۳ ماه آینده توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره)


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در آیین رونمایی از خط تولید دو داروی ایورمکتین و موکوسیل و مواد اولیه چند داروی بیماریهای قلب و عروق ، صرع و فشار خون، گفت: قطعا در صورت طی موفق فازهای کارآزمایی بالینی بخشی از واکسن کرونا تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام بطور رایگان برای استفاده محرومین در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.این واکسن زمانی می‌تواند برای مردم اثربخش باشد که به تولید انبوه برسد و در دسترس مردم قرار گیرد و ظرف یک ماه آینده به تولید ۳میلیون دوز واکسن کرونا در ماه خواهیم رسید و ظرف سه ماه آینده این عدد به ۱۲ تا ۱۴ میلیون دوز در ماه خواهد رسید.
 

8:40

ابلاغ شیوه‌نامه آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از اول بهمن‌


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان

 بازگشایی مدارس از اول بهمن‌ماه، ضمن تأکید بر موارد ذکر شده در بخشنامه مذکور و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، موارد ذیل در خصوص آموزش حضوری و بازگشایی مدارس و مراکز تحت پوشش آن اداره اعلام می‌گردد:
۱- آموزش نوآموزان دوره پیش از دبستان و دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در تمامی گروه‌ها در مناطق با وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد. ۲- آموزش دانش‌آموزان تمامی گروه‌ها از پایه سوم تا پایان دوره دوم متوسطه / متوسطه حرفه‌ای که به فضای مجازی دسترسی ندارند در وضعیت زرد و آبی با نظر شورای مدرسه و رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.۳- آموزش دانش‌آموزان استثنایی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و متوسطه دوم حرفه‌ای در خوشه دروس شایستگی‌های فنی و استاندارد آموزش مهارت و کارآموزی و کارورزی در وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.تبصره: تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری، حداکثر ۶ نفر است.۴- به‌ غیر از دانش‌آموزان ذکر شده در بند ۱، ۲ و ۳، آموزش سایر دانش‌آموزان در تمامی پایه‌ها و گروه‌ها در وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین و با نظر شورای مدرسه (به‌خصوص در دروس عملی مانند هنر، مهارت‌آموزی، تفکر و پژوهش، کار و فناوری و....) به‌صورت حضوری می‌باشد.۵- آموزش دانش‌آموزان (درون‌استانی) در مدارس شبانه‌روزی در وضعیت آبی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی (ویرایش ۰۵) و دستورالعمل بهداشتی مدارس شبانه‌روزی و با رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.تبصره: آموزش دانش‌آموزان برون‌استانی در مدارس شبانه‌روزی به‌صورت مجازی می‌باشد.  ۶- در مدارس شبانه‌روزی در وضعیت زرد و نارنجی، آموزش به‌صورت مجازی می‌باشد.  تبصره: آموزش برای دانش‌آموزان شبانه‌روزی (درون‌استانی) در وضعیت زرد در دروس مهارتی با رضایت والدین و مصوبات شورای مدرسه به‌صورت حضوری می‌باشد.۷- با توجه‌به تعداد کم دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم، چند معلولیتی و جسمی - حرکتی در کلاس به‌غیر از دانش‌آموزان ذکر شده در بند ۱، ۲ و ۳ آموزش این گروه از دانش‌آموزان در تمامی پایه‌ها در وضعیت زرد و آبی مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نداشتن بیماری زمینه‌ای و رضایت والدین، به‌صورت حضوری می‌باشد.تبصره: آموزش دانش‌آموزان جسمی - حرکتی که دارای مشکلات تنفسی بوده و توانایی استفاده از ماسک را به مدت طولانی ندارند، به‌صورت مجازی می‌باشد.  ۸- مدیر مدرسه/ مرکز، موظف است نسبت به تشکیل شورای مدرسه در خصوص دانش‌آموزان با بیماری زمینه‌ای اقدام نماید و پس از بررسی‌های لازم تصمیم مقتضی را جهت آموزش حضوری، مجازی و یا ترکیبی اتخاذ و به اطلاع والدین و معلمان دانش‌آموز برساند.۹- تأمین سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان در آموزش‌های حضوری مانند گذشته بر عهده اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان و مدیران مدارس با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد.۱۰- حضور تمامی دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر در مدارس مربوطه، تابع قوانین آموزش‌وپرورش عادی می‌باشد.۱۱- ارائه خدمات در مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری در وضعیت نارنجی، زرد و آبی با رعایت موارد زیر به‌صورت حضوری می‌باشد:


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.