سؤال از وزیر اقتصاد درباره تخلفات در گمرک کلید خورد / چرا نهاده های دامی با ارز دولتی وارد بازار سیاه می شود؟

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی از کلیدخوردن طرح سؤال خود از فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد درباره تخلفات گمرک خبر داد.
شنبه، 25 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
سؤال از وزیر اقتصاد درباره تخلفات در گمرک کلید خورد / چرا نهاده های دامی با ارز دولتی وارد بازار سیاه می شود؟
به گزارش راسخون، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی از طرح سؤال خود از فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی خبر داد.

وی با بیان اینکه محور سؤال از وزیر اقتصاد درباره تخلفات در گمرکات است، افزود: تخلفات و اقدامات غیرقانونی در گمرکات وجود دارد که وزیر اقتصاد باید با حضور در کمیسیون اقتصادی و جلسه علنی مجلس پاسخگوی تخلفات زیرمجموعه خود باشد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس درباره جزئیات سؤال خود از فرهاد دژپسند، گفت: آمار‌هایی وجود دارد که نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد می‌شود و قبل از اینکه وزارت جهاد کشاورزی دستور ترخیص آن را دهد از همان گمرک وارد بازار و با قیمت  آزاد توزیع می‌شود که همین امر باعث افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ می‌شود

محمودزاده در همین راستا، ادامه داد: همچنین گزارشاتی وجود دارد که در زمان ثبت، جنس دیگری را ثبت می‌کنند اما جنس دیگری را وارد می‌کنند علاوه بر این گزارشاتی وجود دارد که کالایی که از کشور دیگر وارد ایران می‌شود و باید ترانزیت و از کشور خارج شود بعضاً مواردی وجود دارد که این اجناس در ایران باز می‌شود و توزیع می‌شود که نه عوارض گمرکی آن را می‌دهند و از طرفی هم اثر سوء در قیمت‌ها در بازار دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، با ابراز اینکه احتمالاً طرح سؤال از وزیر اقتصاد در جلسات این هفته کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اگر پاسخ وزیر قانع‌کننده نباشد، سؤال برای بررسی بیشتر به جلسه علنی مجلس ارجاع و وزیر باید با حضور در جلسه علنی پاسخگوی این مشکلات باشد.
 

نهاده های دامی با ارز دولتی وارد بازار سیاه می شود


سؤال از وزیر اقتصاد درباره تخلفات در گمرک کلید خورد / چرا نهاده های دامی با ارز دولتی وارد بازار سیاه می شود؟
 
محمد رشیدی" عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده های دامی و فروش این نهاده ها با قیمت آزاد در بازار را فساد بزرگ نامید. به گفته وی، برخی نهاده های دامی و کشاورزی در داخل کشورمان تهیه می شود و بخش اعظمی از آن، به کشور وارد می شود و از آنجایی که نهاده های دامی برای امنیت غذایی موثر است و افزایش قیمت آن منجر به افزایش قیمت اقلام اساسی همچون گوشت قرمز، مرغ و... می شود،

دولت برای واردات نهاده های دامی، ارز ترجیحی و دولتی اختصاص داده است تا با ارز ۴هزار و ۲۰۰ هزار تومانی، این نهاده ها خریداری شود و با قیمت ارزان به دست تولیدکنندگان برسد و به مقدار کافی در بازار دام و طیور عرضه شود و دولت علاوه بر تخصیص ارز ترجیحی، وظیفه نظارت و توزیع این نهاده های دامی در کشور را هم برعهده دارد و وظیفه دارد، طبق سفارش ها در سامانه بازارگاه، این نهاده ها را به طور عادلانه در سراسر کشور توزیع کند تا بخش تولید کشورمان با مشکل روبرو نشود اما مشکل اساسی از آنجایی شروع می شود که این نهاده ها به جای اینکه با قیمت دولتی به دست تولیدکننده برسد، مدتی احتکار می شود و وقتی بازار با کمبود عرضه مواجه شد، قیمت آن افزایش می یابد و این نهاده ها با قیمت آزاد در بازار عرضه می شود! یعنی نهاده هایی که با ارز دولتی به کشور وارد شده اند.

به دلیل عدم نظارت صحیح و تخلف دلالان و رانت ها، در بازار سیاه به فروش می رسد و این پدیده باعث می شود که این نهاده ها با قیمت گران، به دست تولیدکننده برسد و همین امر باعث افزایش هزینه های تولید می شود و به موازات آن، شاهد افزایش قیمت اقلامی همچون گوشت و مرغ در بازار هستیم و این تولیدکننده و مصرف کننده است که به دلیل سودجویی دلالان، آسیب می بیند.
 

کمرگ به سامانه بازارگاه متصل نشده است


سؤال از وزیر اقتصاد درباره تخلفات در گمرک کلید خورد / چرا نهاده های دامی با ارز دولتی وارد بازار سیاه می شود؟
 
احد آزادی‌خواه عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، در خصوص واردات و توزیع نهاده‌های دامی وارداتی، گفت: مقرر شده بود تا نظارت میدانی از بنادر و نحوه واردات نهاده‌های دامی کشور داشته باشیم اما به دلیلی شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده این نظارت به صورت مجازی انجام می‌شود.

نماینده مردم ملایردر ادامه افزود: مشکل اصلی حوزه نهاده‌های دامی در زمینه توزیع است و چندین خلاء در این زمینه وجود دارد. 100 واردکننده نهاده‌های دامی وجود دارند که بعضا تا 45 درصد از نهاده‌های وارداتی را خارج از سامانه بازارگاه توزیع می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسدود سازی راه عرضه نهاده‌های دامی در بازار سیاه و آزاد مهمترین چالش است، گفت: اولویت اصلی کشور در زمینه تخصیص ارز، واردات کالاهای اساسی است و تمامی نهاده‌های دامی موجود در داخل کشور با استفاده از ارز دولتی وارد شده اما اخیرا بانک مرکزی زمان تخصیص ارز را طولانی کرده که باید این موضوع حل شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه متاسفانه گمرک کماکان به سامانه بازارگاه متصل نشده است و در این زمینه پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که گمرک به سامانه بازارگاه متصل نشود، شاهد شکل‌گیری بازار سیاه نهاده‌های دامی هستیم.
 

واردات نهاده های دامی، چهار و نیم میلیارد دلار

میزان واردات سالانه از سایر کشورها چهار و نیم میلیارد دلار است که به دلیل ضعف در سیستم توزیع و رانت به دست تولید کنندگان اصلی نمی‌رسد.

در همین حال دولت نرخ مصوب برای نهاده‌ها را تعیین تکلیف کرده تا در سامانه بازارگاه که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است توزیع شود.

اما سهم این بازارگاه بسیار اندک است و معمولاً در خارج از این سیستم و به قیمت های تا ۵ برابر به فروش می‌رود.

این درحالی است که واردکنندگان نهاده های دولتی معتقدند که سهم دولت در واردات نهاده‌های دامی افزایش یافته و در حالی که مسوولان به صورت مستمر شعار سپردن امور اقتصادی کشور به دست بخش خصوصی را سر داده اند همچنان بر دراختیار گرفتن امور اقتصادی اصرار دارند .
 

توزیع بیش از 50 درصد نهاده‌های وارداتی در بازار سیاه


سؤال از وزیر اقتصاد درباره تخلفات در گمرک کلید خورد / چرا نهاده های دامی با ارز دولتی وارد بازار سیاه می شود؟

همچنین اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نیز معتقدند که بیش از ۵۰ درصد نهاده وارداتی با استفاده از ارز دولتی در بازار سیاه توزیع می‌شود.

در همین زمینه عضوکمیسیون کشاورزی مجلس، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از نیمی ازنهاده وارداتی با استفاده از ارز دولتی در بازار سیاه توزیع می‌شود و مرغداران مجبور هستند بخشی از نیاز خود را از این مسیر تهیه کنند.

محمد رشیدی، در خصوص افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، گفت: با توجه به کمبود نهاده‌های دامی و مدیریت ناصحیح دولت، افزایش قیمت گوشت مرغ قابل پیش بینی بود، زیرا مرغداران اقدام به جوجه ریزی نمی‌کنند.

به گفته نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، نهاده دامی تنها با استفاده از ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد کشور می‌شود که در آن رانت و فساد وجود دارد.

در حال حاضر بیش از 50 درصد نهاده وارداتی با استفاده از ارز دولتی در بازار سیاه توزیع می‌شود و مرغداران مجبور هستند بخشی از نیاز خود را از این مسیر تهیه کنند.

وی معتقد است، ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی باید حذف و منابع حاصل از آن به مردم اختصاص داده شود.

مشکلات متعددی در زمینه‌های تخصیص ارز، ثبت سفارش، ترخیص محموله‌های وارداتی و ورود به سامانه بازار گاه جهت توزیع نهاده‌های دامی را تجربه کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه سهم دولت در واردات افزایش یافته است گفت: در سال 95 سهم واردات شرکتهای دولتی در نهاده‌های ذرت، جو و کنجاله سویا به ترتیب ۲ درصد؛ صفر درصد؛ و ۸ درصد از کل واردات بوده است.

در حالی که در شش ماهه اول سال جاری این نسبت به ترتیب به ۷ درصد؛ ۲۴ درصد؛ و ۸۹ درصد رسیده است.
 

موازی‌کاری گمرک با سامانه جامع تجارت عامل بروز تخلفات


سؤال از وزیر اقتصاد درباره تخلفات در گمرک کلید خورد / چرا نهاده های دامی با ارز دولتی وارد بازار سیاه می شود؟
 
شیرازیان مدیر سامانه جامع تجارت ایران در خصوص مشکلات ترخیص نهاده های دامی  و کمبود آن در سامانه بازارگاه گفت: رصد و رهگیری کالاهای وارداتی  پس از ترخیص وظیفه وزارت صمت است و روندی که در خصوص نهاده های دامی به وجود آمده، مورد تایید وزارت صمت نیست و برای اصلاح آن پیگیری شده است.

او ادامه داد: رصد  نهاده های دامی از ترخیص تا توزیع در بازار به وزارت جهاد سپرده شده اما باید اطلاعات آن را به سامانه جامع تجارت بفرستد اما متاسفانه تاکنون این امر صورت نگرفته است.

شیرازیان بیان کرد: در خصوص مشکلات پیش آمده در حوزه نهاده های دامی، دو امکان وجود دارد، نخست اینکه این محموله ها بدون مجوز جهاد از گمرک ترخیص شده اند که این امر تخلف گمرک است و دوم اینکه با مجوز وزارت جهاد ترخیص شده اما در سامانه بازارگاه عرضه نشده اند.


منبع:
1.تسنیم / سؤال از وزیر اقتصاد درباره تخلفات در گمرک کلید خورد+ محورهای سؤال
2.خانه ملت / تخلف ۱۰۰ واردکننده در توزیع نهاده‌ دامی/ کمرگ به سامانه بازارگاه متصل نشده است
3.برات نیوز / واردات نهاده‌های دولتی مشکلی لاینحل
4.خبرگزاری بسیج / بازار نهاده های دامی حیات خلوت دلالان!/ چرا دولت به فساد در واردات و توزیع نهاده های دامی پایان نمی دهد؟
5.خبرگزاری دانشجو / رئیس کل گمرک: هوشمندسازی گمرک در کاهش تخلفات و هزینه‌ها بسیار موثر است


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.