سفر مدیرکل آژانس اتمی به ایران / صالحی: فصل نوینی از همکاری‌های ایران و آژانس آغاز می‌شود

با سفر رافائل گروسی به ایران، تفاهم نامه ای یین ایران و آژانس اتمی انجام شد که در پی آن راستی‌ آزمایی و نظارت آژانس تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت
دوشنبه، 4 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
سفر مدیرکل آژانس اتمی به ایران / صالحی: فصل نوینی از همکاری‌های ایران و آژانس آغاز می‌شود
به گزارش راسخون؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که شنبه شب برای دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی وارد تهران شد، با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.

در گفتگو مدیر آژانس با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به‌طور کامل متوقف شود و صرفاً تعهدات پادمانی ایران اجرا ‌شود.

ایران قصد دارد تا پنجم اسفند ماه اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون لغو تحریم‌ها متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.
 

سفر گروسی به ایران


سفر مدیرکل آژانس اتمی به ایران / صالحی: فصل نوینی از همکاری‌های ایران و آژانس آغاز می‌شود
 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بنا به درخواست خودش شنبه2 اسفند وارد تهران شد و صبح روز (یکشنبه، ۳ اسفند) با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیرامون موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی گفتگو کرد.

علی اکبر صالحی گفت: این اولین سفر آقای گروسی به عنوان مدیرکل به ایران است. قبلا به عنوان دستیار مدیرکل بارها به ایران آمده بودند. آشنایی از قبل داشتیم و من نماینده کشورمان در آژانس و ایشان نماینده آرژانتین بودند.

وی در ادامه افزود: فصل نوینی از همکاری‌های ما شروع می‌شود و بیش از پیش گسترش خواهد یافت. امیدواریم نتایج سفر مرضی الطرفین باشد، امیدواریم هر دو به گونه‌ای عمل کنیم که در چارچوب لازم قرار گیرد. صحبت سازنده‌ای داشتیم و قرار شد آژانس به صورت حرفه‌ای کار خود را جلو ببرد و ما هم به تعهدات خود عمل کنیم.

صالحی همچنین گفت: نتیجه رایزنی‌ها امروز بررسی شد و تفاهم‌های خوبی انجام گرفت. قرار است بیانیه‌ای صادر شود و طرفین روی آن کار می‌کنند. رو به جلو حرکت می‌کنیم و به آینده بسیار امیدوارم. قطعا مسائلی که هست به صورت مرضی الطرفین حل خواهد شد. البته دشمنان هم بیکار نیستند. با هوشمندی که ایران به خرج داده توانسته این مسائل را حل کند و به این کار ادامه خواهد داد.
 

ایران و اژانس تفاهم کردند


سفر مدیرکل آژانس اتمی به ایران / صالحی: فصل نوینی از همکاری‌های ایران و آژانس آغاز می‌شود
 
ایران و اژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی  فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گردد.

مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، همانطور که در پیوست توافق شرح داده شده، این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تاسیسات است، محرمانه خواهد ماند.
 

طرح دوفوریتی اقدام راهبردی و لغو تحریم‌ها

طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی اصلاح و توسط شورای نگهبان تایید شد و همان روز رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد و آیین نامه اجرایی این قانون نیز سوم دی ماه به تصویب هیأت وزیران رسید. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز آیین نامه اجرایی قانون مزبور را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. 

براساس ماده ۶ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.  

اقداماتی که از پنج اسفند و در راستای اجرای اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها متوقف می‌شود، شامل این موارد است: مفاد پروتکل الحاقی؛ کد ۳. ۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌ای به آژانس) ؛ استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی سازی؛ دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام؛ نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه و اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ. 
 

وزارت خارجه ایران: سفر مدیر کل ما را از تعلیق کار بازرسان منصرف نخواهد کرد


سفر مدیرکل آژانس اتمی به ایران / صالحی: فصل نوینی از همکاری‌های ایران و آژانس آغاز می‌شود
 
وزارت خارجه ایران گفت که سفر مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی به این کشور تهران را از تعلیق کار بازرسان بین المللی منصرف نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه ایران افزود، با توجه به ادامه تحریم‌ها از سوی آمریکا واشینگتن حق مذاکره در مورد سازوکار 1 + 5 را ندارد.

گروسی پیش از سفر به تهران در توییتی در حساب توئیتر خود تأکید کرده بود که برای یافتن راه حلی قابل قبول و منطبق با قوانین ایران و همچنین برای ادامه کار آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقامات ایرانی به این کشور سفر خواهد کرد.

مدیرکل آژانس نیز در جمع خبرنگاران تأکید کرد: ما به یک تفاهم موقتی دوجانبه فنی رسیدیم که طبق آن، آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت خود تا سه ماه آینده ادامه خواهد داد.

کاظم غریب‌آبادی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اجرای کامل مصوبه مجلس محترم، دغدغه جدی نظام است و کسی حق ندارد از آن کوتاه بیاید. تمدید یا استمهال در کار نیست. هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد. تداوم راستی‌آزمایی آژانس، برابر پیوست فنی بیانیه مشترک، صرفاً ناظر بر حفظ و نگهداری اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی توسط ایران برای 3 ماه است.»

سفیر ایران افزود: «در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی ندارد و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف 3 ماه تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، وگرنه برای همیشه پاک خواهند شد.»
 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت

«‏مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از روز 5 اسفند به‌طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است. هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده 7 مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده 9 قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد.»
 

توافق ایران و آژانس موفق با مقررات و قانون مجلس انجام می‌شود


سفر مدیرکل آژانس اتمی به ایران / صالحی: فصل نوینی از همکاری‌های ایران و آژانس آغاز می‌شود
 
خطیب زاده درباره سفر گروسی به ایران و توافق با آژانس گفت: این سفر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. آنچه در این سفر به صورت فنی صورت گرفت، یک دستاورد مهم فنی و دیپلماتیک است. تمامی اینها وفق مقررات و قانون مجلس انجام می‌شود و هیچ چیزی خارج از قانون مجلس نیست. برخی تفاهمات درباره نحوه ادامه همکاری صورت گرفت، مثل این موضوع که دوربین‌ها روشن بمانند اما فیلم آن در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود. من پرسیدن سوالات فنی را به سازمان انرژی اتمی ارجاع می‌دهم.

آنچه انجام شده در چارچوب قانون مجلس است و اجرای پروتکل الحاقی از فردا متوقف می‌شود. مهمترین موضوع شاید موضوع دوربین‌ها باشد، که عرض کردم فیلمی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد. ابعاد آن در بیانیه وجود دارد.

قانون مجلس طبق اعلامی که وجود دارد، فردا اجرا می‌شود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود.


منبع:
1.ایسنا / توضیح سازمان انرژی اتمی در خصوص بیانیه مشترک ایران و آژانس
2.تسنیم / قالیباف: هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است
3.تسنیم  / صالحی: فصل نوینی از همکاری‌های ایران و آژانس آغاز می‌شود/ گروسی: یکی از بزرگترین همکاری‌ها را در خصوص بازرسی‌ها با ایران داریم
4.فارس / استقبال روسیه از نتایج سفر مدیر کل آژانس به تهران
5.العربیه / مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براى ادامه نظارت بر تأسیسات ایران وارد تهران شد
6.ایسنا/ فرصتی به آمریکا ندادیم/ اتفاقی عملیاتی در ارتباط با کره نیفتاده است/قانون مجلس فردا اجرا می‌شود


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.