تمام آنچه از انفجار کشتی رژیم صهیونیستی می دانیم + فیلم

نخست وزیر اسرائیل، ایران را مسئول انفجار در یک کشتی تحت مالکیت اسرائیل در دریای عمان دانست اما ساعاتی پس از مصاحبه نتانیاهو، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران قویا دخالت ایران در این حادثه را رد کرد.
دوشنبه، 18 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نعیمه اشعری
موارد بیشتر برای شما
تمام آنچه از انفجار کشتی رژیم صهیونیستی می دانیم + فیلم
به گزارش راسخون: دو شرکت بین‌المللی فعال در زمینه اطلاعات و امنیت دریایی از انفجار در یک کشتی تجاری در آب‌های شرق تنگه هرمز در حال گذر بود، خبر دادند.

انفجار در یک کشتی تحت مالکیت رژیم صهیونیستی در دریای عمان

این کشتی که «هلیوس ری» نام دارد و در زمان وقوع حادثه با پرچم پاناما در دریای عمان حرکت می‌کرد، متعلق به یک شرکت اسرائیلی است و اسناد مالکیت آن در تل‌آویو ثبت شده است. 
شرکت اطلاعات و امنیت دریایی «یوکی‌ام‌تی‌او» بریتانیا، با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این که تحقیقات در زمینه این انفجار در حال انجام است، به کشتی‌های منطقه توصیه کرده که «احتیاط» کنند. این انفجار در ساعت ۲۰ و ۴۰ دقیقه پنجشنبه به وقت گرینویچ (۱۱ و ۴۰ دقیقه شب به وقت ایران) رخ داده است.
 
شرکت امنیت دریایی «درایاد گلوبال» بریتانیا نیز اعلام کرد که این کشتی متعلق به شرکت هلیوس ری با مسئولیت محدود در زمان حادثه از مبدأ بندر دمام عربستان در حال حرکت به سوی سنگاپور بوده است و با پرچم کشور باهاما در حال حرکت بوده است. شرکت هلیوس ری در «جزیره من» بریتانیا ثبت شده است.
 
به گفته سازمان عملیات بازرگانی دریایی انگلستان که توسط نیروی دریایی انگلیس اداره می شود، خدمه این کشتی در سلامت کامل به سر می برند. انفجار، این کشتی را مجبور کرد که به نزدیکترین بندر برود.
 
شرکت امنیت دریایی درایاد گلوبال در گزارش خود درباره این انفجار گفته است: "هر چند که جزئیات این حادثه مشخص نیست، احتمال واقع‌گرایانه‌ای وجود دارد که این حادثه نتیجه فعالیت‌های نامتقارن نیروهای نظامی ایران باشد." این شرکت شاهدی برای این ادعا ارائه نکرده است.
 
تنش‌های منطقه‌ای و تقابل سیاسی تهران و واشنگتن باعث شده حوادثی که در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان رخ می‌دهد مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد.

بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ویژه در حوزه نفت و انرژی در سال ۲۰۱۸، تنش‌ها در آب‌های جنوبی ایران و تنگه هرمز بالا گرفت از آن زمان واشنگتن ایران را به دست داشتن در چند حمله به کشتی‌ها در اطراف تنگه هرمز متهم کرده است.
 
داده های ردیابی ماهواره ای نشان داد که کشتی هلیوس ری قبل از اینکه ناگهان برگردد و به سمت تنگه هرمز حرکت کند، حدود ساعت 06:00 به وقت گرینویچ روز جمعه تقریباً وارد دریای عمان شده بود. این کشتی هنوز سنگاپور را به عنوان مقصد خود در ردیاب خود ذکر کرده است.
 

ادعای نتانیاهو درباره دست داشتن ایران در این انفجار

سخنگوی وزارت حمل و نقل اسرائیل گفته بود هیچ اطلاعی در مورد حمله به کشتی اسرائیلی در نزدیکی خلیج فارس ندارد. استامکو، شرکتی که مدیریت کشتی را به عهده دارد نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.
 
روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از این منابع نوشت، دلیل و منشأ این انفجار که شامگاه پنجشنبه ۲۵ فوریه (۷ اسفند) روی داد، مشخص نیست اما گزارش شده که به کشتی آسیبی نرسیده و خدمه آن نیز «در امان» هستند.
 
شرکت درایاد گلوبال در گزارش خود درباره این حادثه مدعی شده است: «در حالی که جزئیات مربوط به این حادثه همچنان نامشخص است، این احتمال واقع‌بینانه وجود دارد که این رویداد نتیجه فعالیت نامتقارن نیروهای نظامی ایران باشد.»
 
بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل روز شنبه گفت «ارزیابی‌های اولیه» او نشان می‌دهد که ایران مسئول انفجار روز گذشته در یک کشتی باری متعلق به اسرائیل در آب‌های خاورمیانه است.
 
رادیو کان به نقل از رامی اونگار، صاحب کشتی، گزارش داد که قطر حفره های ایجاد شده در بدنه کشتی "تقریبا ۱.۵ متر است و هنوز معلوم نیست که علت شلیک موشک بوده یا انفجار مین هایی که ممکن است به کشتی چسبانده شده باشد." این حادثه تلفاتی در پی نداشته است.
 
رامی اونگار در گفت‌وگو با رادیو کان افزوده است: «به موتور کشتی آسیبی نرسیده و خدمه نیز صدمه ندیده‌اند. ما هنوز نمی‌دانیم که این رویداد در اثر تنش‌ها میان ایران و آمریکا صورت گرفته، یا به این دلیل که صاحب کشتی یک اسرائیلی بوده است.»
 
واشنگتن ایران را به خاطر شماری از حملات به کشتی ها در آب های خلیج فارس و اطراف آن مقصر شناخت.
 
یک مقام وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن به رویترز گفت که کشتی در اثر انفجاری که بالای سطح آب صورت گرفته آسیب دیده و حفره‌هایی در دو سوی بدنه کشتی ایجاد کرده است. انفجار در هر دو طرف بدنه کشتی حفره‌هایی ایجاد کرده است. علت انفجار به سرعت قابل تشخیص نبوده است.
 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مصاحبه‌ای رادیویی که امروز پخش شده است ایران را مسئول انفجار در یک کشتی تحت مالکیت اسرائیل در دریای عمان دانست. او اما به این سوال که آیا اسرائیل این حمله را تلافی می کند یا نه پاسخی نداد. اما ساعاتی پس از مصاحبه نتانیاهو، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران قویا دخالت ایران در این حادثه را رد کرد.
 
تمام آنچه از انفجار کشتی رژیم صهیونیستی می دانیم + فیلم 

نتانیاهو به رادیو کان گفته است که "اینکه ایران پشت این حمله بود، واضح است".
 
او اما درباره اینکه آیا اسرائیل در پی تلافی این حمله است یا نه، اظهارات قبلی خود درباره پیشگیری این کشور از توسعه ظرفیت هسته‌ای ایران را تکرار کرد و افزود "ما در سراسر منطقه در حال ضربه زدن به ایران هستیم".
 
رادیو کان اعلام کرد این مصاحبه روز یکشنبه ضبط شده است، یعنی پیش از اینکه سوریه اسرائیل را به حملات موشکی به جنوب دمشق متهم کند.

اسرائیل این حمله را تایید نکرده است اما این کشور پیشتر اعلام کرده بود اقدامات نظامی مستمری را علیه استفرار ایران در سوریه یا تحویل تسلیحات آغاز خواهد کرد.

هیچ دلیلی برای انجام اقدام علیه کشتی باری اسرائیل به ویژه چند هفته قبل از انتخابات اسرائیل وجود ندارد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران:
در تازه‌ترین نشست خبری هفتگی‌اش، در پاسخ به سوالی درباره انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان و اظهارات بنیامین نتانیاهو گفت "این اتهام‌زنی را قویا رد می‌کنیم".
 
«خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ما است و اجازه هراس‌افکنی را به آنها نمی‌دهیم».
 
اتهام نتانیاهو به ایران دربارهٔ حمله به کشتی اسرائیلی ناشی از «مشکلات اسرائیل» و «فرافکنی» است و دچار «بیماری هراس‌گونه‌ای دربارهٔ ایران است».
 
آقای خطیب‌زاده بدون ارائه توضیحات بیشتر گفته‌است در مسیر امینت ملی، اسرائیل می‌داند پاسخ ایران «دقیق و فنی» است.
 
وی همچنین دربارهٔ ادعای روزنامه کیهان مبنی «حمله نیروهای نیابتی ایران» به کشتی اسرائیلی گفت: «اگر بخواهیم ادعای رسانه‌ها را مطرح کنیم، اتهام‌زنی و ادعای رسانه‌های صیهونیستی (اسرائیل) بسیار بیشتر است».
 
 خطیب زده به خبرنگاران گفته است: " خلیج فارس و دریای عمان حوزه های امنیتی بلافصل ما هستند و ما اجازه نمی دهیم که با این گونه اظهارات و مسائل آنها در این منطقه هراس افکنی کنند."
یک مقام آگاه به المیادین گفت:
انتخاب زمان این عملیات یکی از دلایل اصلی آن بوده است. هیچ دلیلی برای انجام اقدام علیه کشتی باری اسرائیل به ویژه چند هفته قبل از انتخابات اسرائیل وجود ندارد.
 
این مسئول اشاره کرد که این اولین باری نیست که این کشتی به آب‌های خلیج فارس وارد می‌شود بلکه قبلاً هم در مارس ۲۰۲۰ به منطقه آمده است و در عمان، کویت، بحرین، عربستان و قطر لنگر انداخته است.
 
طبق گفته این مقام، ادعای نتانیاهو درباره هدف قرار دادن کشتی از سوی ایران در آستانه انتخابات اسرائیل شبهه برانگیز است. رسیدن بایدن به قدرت و افول قدرت بن سلمان ترس رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته است.
 
ادعاهای «بنیامین نتانیاهو» مشکوک است و او تلاش دارد از راههای مختلف در منطقه دست به بحران‌آفرینی بزند.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک در تفسیر خود می‌نویسد: 
مالک اصلی کشتی "نزدیک به رییس سازمان اطلاعات اسراییل است". این تفسیر سؤال می‌کند که آیا حادثۀ دریای عمان "پیغام ایران به اسرائیل" بوده؟ و می‌افزاید: "این پیغام می‌تواند به نوعی پاسخ به حملات اسرائیل به کاروان‌های ایران در سوریه باشد".

اما اسپوتنیک فرض دیگری را نیز مطرح می‌کند و می‌نویسد: "بسیاری هم باور دارند اسراییلی‌ها خودشان این سناریو را تدارک دیده اند تا بهانه ای برای حضور ناوهای نظامی خود در منطقه پیدا کنند و فضای منطقه ای را به تشنج بکشند"...

پهپادهای ایرانی دروغ اسرائیل را بر ملا کرد

المیادین گزارش داد: پس از ادعاهای اخیر درباره هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی از سوی ایران، منابع آگاه تصاویر و فایل ویدئویی اختصاصی در اختیار المیادین قرار دادند که از سوی پهپادهای ایرانی از این کشتی اسرائیلی گرفته شده است و گویای حقیقت است.

منابع آگاه در گفتگو با المیادین تصاویر و فایل ویدئویی اختصاصی که پهپادهای ایرانی از کشتی اسرائیلی که -در دریای عمان در ۲۶ فوریه گذشته هدف قرار گرفت- دادند که این تصاویر و صحنه‌ها نشان می‌دهد که عامل انفجار در کشتی اسرائیلی ناشی از حمله خارجی نبوده است بلکه عناصری از داخل این کشتی دست به عملیات جعلی زده اند. عامل انفجار در کشتی اسرائیلی ناشی از حمله خارجی نبوده است بلکه عناصری از داخل این کشتی دست به عملیات جعلی زده اند.
 
المیادین تاکید کرد: نتانیاهو به منظور فرار از وضع شکننده به ویژه همزمان با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، هیچ راهی جز ملتهب کردن فضای امنیتی در منطقه نیافته است. تهران این ادعاهای نتانیاهو را بی اساس دانسته و اینکه هیچ نقشی در حمله نداشته است.
 
منبع:
انفجار در یک کشتی تحت مالکیت اسرائیل در دریای عمان/ بی بی سی
انفجار کشتی تحت مالکیت اسرائیل؛ نتانیاهو ایران را مسئول دانست، تهران 'قویا' تکذیب کرد / بی بی سی
انفجار در کشتی اسرائیلی در دریای عمان / دویچه
جزئیات مهم از کشتی منفجرشده اسرائیلی در دریای عمان! / تابناک
ادعای انفجار کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در دریای عمان / تسنیم
عامل انفجار کشتی اسرائیلی موشک یا شیء خارجی نبود / اقتصاد آنلاین
پهپادهای ایرانی دروغ اسرائیل را بر ملا کرد / دنیای اقتصاد
اتهام‌های بی‌اساس نتانیاهو علیه ایران: انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان کار ایران است / همشهری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.