مسدود شدن کانال سوئز با کشتی ژاپنی

کشتی اورگیون روز سه‌شنبه در کانال سوئز گرفتار بادهای شدید شد و به گل نشست و منجر به ایجاد یکی از بزرگترین ترافیک های دریایی در دنیا شد و تأثیراتی بر بازار نفت، قیمت و فلزات و اقتصاد جهانی داشت.
يکشنبه، 8 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نعیمه اشعری
موارد بیشتر برای شما
مسدود شدن کانال سوئز با کشتی ژاپنی
به گزارش راسخون: کشتی اورگیون که از چین به مقصد بندر روتردام در هلند در حرکت بود، ساعت‌های پایانی روز سه‌شنبه، درحالی که سعی داشت وارد مدیترانه شود، در کانال سوئز گرفتار بادهای شدید با سرعت ۵۰ کیلومتر شد و به گل نشست و منجر به ایجاد یکی از بزرگترین ترافیک های دریایی در دنیا شد به طوری که تنها با گذشت چند ساعت و در صبح روز چهارشنبه نزدیک به ۱۰۰ کشتی در انتهای این کانال گیر افتاده بودند.

طبق تحقیقات صورت گرفته اکثر این کشتی ها حامل بشکه های نفتی هستند که حدود یک دهم تقاضای روزانه نفت را تامین می کنند و هفت کشتی از میان آنها حامل ۶.۳ میلیون بشکه نفت خام هستند.

این کشتی که ۴۰۰ متر طول و ۲۰۰ هزار تن وزن دارد به صورت اریب، باریک ترین بخش کانال را بست.

کشتی های یدک‌کش و لای‌روب تلاش کردند کشتی "اورگیون" را که کانال سوئز را بند آورده است، آزاد کنند.

جو ریموندز، مسئول بخش مهندسی کشتی "مرسک اوهایو" در این باره گفت: تعداد کشتی‌هایی که در دهانه جنوبی کانال سوئز منتظر مانده‌اند، "تصاعدی رو به افزایش" است و این بر کشتی‌رانی "در سراسر دنیا" تاثیر خواهد گذاشت.

این درحالی است که کارشناسان و برخی شرکت‌ها اعلام کردند که باز کردن کانال سوئز شاید هفته‌ها زمان ببرد. شرکت‌های متخصص شناور کردن مجدد کشتی راهی محل شدند تا راه کانال سوئز را باز کنند اما پس از چند روز تلاششان به نتیجه نرسید.

یکی از مشاوران رئیس‌جمهوری مصر اظهار امیدواری کرد این مشکل ظرف دو تا سه روز حل شود اما کارشناسان می‌گفتند اگر انتقال کانتینرهای روی کشتی نیاز شود، ممکن است عملیات هفته‌ها طول بکشد.

حدود ۱۲ درصد تجارت دریایی دنیا از طریق کانال ۱۹۳ کیلومتری سوئز انجام می‌شود.

این کانال دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می‌کند و به این ترتیب مسیر آسیا به اروپا را کوتاه‌تر می‌کند.

راه دیگر دریایی، دور زدن دماغه امید نیک در جنوب آفریقا است که دو هفته بیشتر طول می‌کشد.

شرکت بیمه آلمانی آلیانتس میگوید که بسته شدن کانال سوئز می‌تواند هر هفته بین ۶ تا ۱۰ میلیارد دلار برای تجارت جهانی هزینه داشته باشد.

خسارت روزانه از انسداد کانال سوئز  حدود 9 میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام شد. این محاسبه بر اساس قیمت متوسط بارها که روزانه از این کانال عبور می کند انجام شده است.

کشتی اورگیون در ورودی کانال از سمت دریای سرخ به گل نشست که باریک‌ترین بخش کانال به شمار می‌رود و رفت‌وآمد کشتی‌ها در آن‌جا یک‌طرفه است.

آقای رینولدز مسئول بخش مهندسی کشتی "مرسک اوهایو" گفت: مرسک اوهایو که یک کشتی باری ۲۹۲ متری با پرچم آمریکا است و ۵۰ هزار تن وزن دارد، در کنار سایر کشتی‌ها در نزدیکی بندر سوئز متوقف مانده است.
 
"فکر کنم می‌توانید تصور کنید که کشتی‌هایی که منتظر عبور هستند صف کشیده‌اند و تصاعدی تعدادشان بیشتر می‌شود. به اطراف که نگاه کنید، تا جایی که چشم کار می‌کند، کشتی منتظر است."

این رویداد در تاریخ ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه خوانده شده است.

انسداد این کشتی باعث ایجاد ترافیک سنگینی در دریای سرخ شده و حدود ۲۰۰ کشتی در این مسیر آبی در ترافیک ماندند.
 

مالک ژاپنی یک کشتی بزرگ باربری برای اخلال تجارت جهانی عذرخواهی کرد.

شویی کیسن کایشا گفت: به حرکت درآوردن این کشتی غول‌پیکر "بسیار دشوار" بوده است اما به شدت تلاش می‌کند که این مشکل حل شود. او ابراز امیدواری کرد که 'این کشتی به زودی در روز شنبه به حرکت درآید '.

۱۰ قایق یدک‌کش برای لایروبی لبه‌ها و ته کانال مستقر شدند.

بنابر گزارش‌ها خدمه امیدوار بودند که کشتی از اوایل شنبه عصر به وقت توکیو به حرکت در آید.

هر روز 50 کشتی از این کانال عبور می کند. بر اساس اعلام سازمان کانال سوئز حدود ۱۹۰۰۰ کشتی، از جمله قایق های کوچک و کشتی های مسافربری، در سال ۲۰۲۰ از سوئز عبور کردند. به گزارش گروه تجارت صنایع دریایی بیمکو، به طور متوسط ​​روزانه ۳۹ کشتی باری بزرگ از کانال سوئز عبور می کنند.
 
مسدود شدن کانال سوئز با کشتی ژاپنی

تاثیر این حادثه بر روی قیمت نفت

در روز چهارشنبه، هنگامی که این مشکل برای اولین بار توسط رسانه ها بازتاب داده شد، نفت خام بخشی از ضرر روز گذشته اش را جبران کرد؛ اما طولی نکشید که قیمت ها دوباره شروع به ریزش کردند. بازار نفت تحت تاثیر افزایش تعداد مبتلایان در دنیا و بازگشت محدودیت های قرنطینه در کشورهای اروپایی و به خصوص ایتالیا و کاهش تقاضا برای این طلای سیاه ریزش قیمت ها از سر گرفت.
 
گفتنی است هنگامی که یک کشتی به همین اندازه در اقیانوس هند در سال ۲۰۱۶ در نزدیکی بندر هامبورگ، آلمان گیر کرده بود ۱۲ کشتی و قایق یدک کش به مدت یک هفته برای آزادسازی آن تلاش کردند و حال نیز اعلام خبر به طول انجامیدن بازگشایی کانال سوئز برای هفته های آینده شوک دیگری به بازار نفت وارد کرد.
 
قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی با ۱ دلار و ۴۲ سنت افزایش به ۶۳ دلار و ۳۷ سنت در لحظه انتشار خبر رسید. قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم با رشد ۱ دلار و ۶ سنت به قیمت ۵۹ دلار و ۶۲ سنت به فروش می‌رود. اگرچه قیمت نفت امروز افزایشی بود اما همچنان سومین کاهش هفتگی خود را تکرار کرده است. کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته به دلیل آغاز دوباره قرنطینه در کشورهای اروپایی بود که تهدید جدی برای تقاضای نفت به شمار می‌رود.
 
وزارت انرژی عربستان روز جمعه که با ششمین سالگرد مداخله نظامی این کشور در یمن مصادف شده است، اعلام کرد که پس از اصابت یک موشک، ترمینال نفتی جنوب این کشور آتش گرفته است. این اتفاق نیز در رشد قیمت‌ها موثر واقع است.
 

افزایش قیمت فلزات اساسی

به گزارش سایت طلا،قیمت انواع فلزات اساسی در بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته از شرایط اعمال قرنطینه به دلیل شیوع موج جدیدی از کرونا در کشورهای اروپایی متأثر بود و تقریبا پرنوسان و با میل به کاهشی شدن همراه بود، اما طی یکی دو روز گذشته قیمت فلزات اساسی هم با تأثیر انسداد کانال سوئز افزایشی شدند.

از آنجایی که 12 درصد تجارت آسیا و اروپا از این مسیر بوده و تنها راه ارتباطی این دو قاره محسوب می‌شود، بازار پرعطش کشورهای صنعتی به مواد اولیه در انتظار بازگشایی کانال مانده‌اند و کمبود عرضه باعث افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی از جمله فلزات شد.

فلز آلومینیوم روز گذشته در آخرین روز کاری هفته 52 دلار در هر تن افزایش یافت و به بیشترین قیمت یک ماه گذشته جهش پیدا کرد.

قیمت فلز مس هم از این افزایش‌ها بی نصیب نماند و تنها در روز گذشته 48 دلار در هر تن رشد پیدا کرد و در حقیقت روند کاهشی روزهای اخیر خود را وارونه کرد.

روز گذشته فلز روی هم افزایش 29 دلار در هر تن افزایش قیمت داشت و در هر صورت با این جهش قیمت به نوسان‌های شدید قیمتی یک ماه گذشته پایان داد و این فلز میل شدید به صعود پیدا کرد.
 

آن بخشی از کشتی که به گل نشسته بود آزاد شد.

به نقل از منبعی در اداره مصری مسئول این آبراه، آن بخشی از کشتی که به گل نشسته بود آزاد شد و کشتی کنتینربر « اور گیون» کنار کشیده شد.

منابع:
  1. خبر آنلاین / افزایش قیمت فلزات اساسی
  2. ایسنا / سوئز به داد بازار نفت رسید
  3. اسپوتنیک / کشتی کنتینربر « اور گیون» کنار کشیده شد
  4. بی‌بی‌سی /  بسته شدن کانال سوئز 'راه‌بندان سنگینی' در دریای سرخ ایجاد کرده است


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما