جزئیاتی از زلزله شدید ۵.۹ ریشتری در بندر گناوه

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر مرز استان‌های بوشهر و فارس حوالی بند گناوه را لرزاند.
يکشنبه، 29 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
جزئیاتی از زلزله شدید ۵.۹ ریشتری در بندر گناوه
به گزارش راسخون؛ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی: ۵.۹ در مقیاس ریشتر مرز استانهای بوشهر و فارس - حوالی بندر گناوه را در ساعت ۱۱:۱۱:۵۰ لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین بود.
 

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

 بزرگی: ۵.۹
 محل وقوع: مرز استانهای بوشهر و فارس  - حوالی بندر گناوه
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ۱۱:۱۱:۵۰
طول جغرافیایی: ۵۰.۷۲
عرض جغرافیایی: ۲۹.۷۶
عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر
 نزدیک‌ترین شهرها:
۲۸ کیلومتری بندر گناوه (بوشهر)
۳۱ کیلومتری بندر ریگ (بوشهر)
۴۱ کیلومتری شبانکاره (بوشهر)
 نزدیکترین مراکز استان:
۹۱کیلومتری بوشهر
۱۳۱ کیلومتری یاسوج

شدت این زمین لرزه به حدی بود که در استان‌های همجوار نیز احساس شد.
 

 

 
 


آب، برق، تلفن و گاز در مناطق زلزله زده شهرستان گناوه وصل است

جهانگیر دهقانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آب، برق، تلفن و گاز در مناطق زلزله زده شهرستان گناوه وصل است.

جهانگیر دهقانی افزود: از همان ابتدای وقوع زلزله هم بیشتر نقاط مشکلی در زمینه خدمات آب و برق و تلفن نداشتند و فقط به صورت محدود در برخی روستا‌ها قطعی برق رخ داد که اکنون آن هم برطرف شده است.

او ادامه داد: خسارت‌های وارد آمده به روستا‌ها بیشتر در حد ریزش دیوار و و ترک خوردگی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر عنوان کرد: گروه‌های ارزیاب بنیاد مسکن در نقاط مختلف حضور دارند تا خسارت‌ها را بررسی و اعلام کنند. امیدواریم تا ۲۴ ساعت آینده میزان خسارت‌ها مشخص شود.

دهقانی بیان کرد: اورژانس بالگرد در دقایق اولیه پس از زلزله برای امدادرسانی به مصدومان به گناوه رفت، اما با توجه به تعداد کم مصدومان و آسیب دیدگی جزیی آنان، نیازی به استفاده از بالگرد نشد.
 

جزئیاتی از زلزله شدید در بندر گناوه


زلزله آسیبی به نیروگاه اتمی بوشهر وارد نکرد

سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: در پی وقوع زمین‌لرزه در گناوه هیچ‌گونه آسیبی به تأسیسات، تجهیزات و ساختمان‌های نیروگاه اتمی بوشهر وارد نشده و در روند انجام فعالیت‌های جاری این نیروگاه خللی رخ نداده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی نیروگاه بوشهر، وضعیت تمامی تاسیسات، تجهیزات و ساختمان‌های نیروگاه اتمی بوشهر در صحت کامل بوده و هیچ گونه آسیبی به این مرکز وارد نشده و در روند انجام فعالیت های جاری نیروگاه نیز خللی رخ نداده است.

نیروگاه بوشهر بر اساس استانداردها و ضوابط بین المللی طراحی و احداث شده و در برابر شدیدترین زلزله های محتمل در کشور و منطقه ایمن است.
 

زلزله ۵.۹ ریشتری هیچ خسارتی به تأسیسات آبرسانی گناوه و روستا‌ها وارد نکرده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: زلزله صبح امروز آسیبی به تأسیسات آبرسانی شهر و روستایی گناوه وارد نکرده است و ابرسانی به صورت پایدار ادامه دارد.

عبدالحمید حمزه‌پور با اشاره به آخرین وضعیت آبرسانی به مناطق زلزله زده گناوه بیان کرد: برای جلوگیری از هرگونه مشکل در تامین آب آشامیدنی تیم‌های تعمیرات و نگهداری نیز در آماده باش هستند.
 
جزئیاتی از زلزله شدید در بندر گناوه


بروز خسارات ناشی از زلزله امروز در تاسیسات نفتی گچساران

هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران نیز از ورود خسارت زلزله به زیرساخت‌های شبکه نفت در منطقه «گوره» خبر داد و گفت: توربین تلمبه‌خانه منطقه گوره از سرویس خارج شده و سقف این تلمبه خانه نیز دچار خسارت شده‌است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در حال آماده باش کامل هستند، گفت: زلزله خللی در روند تولید نفت ایجاد نکرده‌ است.
 

تاسیسات نفتی آسیب ندید

ناصر ابراهیمی بخشدار ویژه خارگ گفت: زمین لرزه صبح امروز در استان بوشهر، خسارتی در خارگ و تاسیسات نفتی این منطقه نداشته است.

او افزود: طبق اطلاعات دریافتی تأسیسات حیاتی انرژی کشور در سلامت کامل هستند و شریان حیاتی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در این جزیره در جریان است.

بخشدار ویژه خارگ گفت: تاکنون خسارتی در محدوده شهری جزیره گزارش نشده است و بررسی در این زمینه ادامه دارد.
 

مشکلی برای تامین سوخت در منازل زلزله زده وجود ندارد

 
جزئیاتی از زلزله شدید در بندر گناوه

روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر اعلام کرد: زلزله خسارتی به جایگاه‌های سوخت این شرکت وارد نکرده و این جایگاه‌ها با ظرفیت کامل در حال خدمت رسانی به مردم هستند و مشکلی برای تامین سوخت وجود ندارد.

او با بیان اینکه ۱۱ جایگاه سوخت در شهرستان گناوه فعالیت هستند، افزود: ۱۱ جایگاه سوخت در شهرستان گناوه فعالیت هستند و در صورتی که بالگرد امدادی هم به مناطق زلزله زده بروند آماده تامین سوخت بالگرد‌ها نیز هستیم.
 

زلزله آثار تاریخی بوشهر را لرزاند

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: در بررسی‌های اولیه گزارشی مبنی بر آسیب و تخریب آثار تاریخی بر اثر زلزله‌‌ ۵.۹ ریشتری گناوه اعلام نشده است.

نصرالله ابراهیمی با اشاره به اینکه در دیگر شهرستان‌های استان هم این زمین‌لرزه احساس شد، ادامه داد: در بررسی‌های اولیه گزارشی مبنی بر آسیب و تخریب آثار بر اثر این زمین لرزه اعلام نشده و در دیگر شهرستان ها هم با اعزام کارشناسان میراث‌فرهنگی در محل، جزییات خسارات احتمالی در حال بررسی است.

ابراهیمی تاکید کرد: اولویت اول ما در این سال‌ها، تثبیت بنا و اجرای عملیات رفع خطر احتمالی بوده که در بیشتر آثار استان، انجام شده است.
 

شبکه ارتباطی در مناطق زلزله‌زده استان بوشهر پایدار است

 
جزئیاتی از زلزله شدید در بندر گناوه

علی سملیان  مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت: در پی بروز سانحه زلزله امروز در شهرستان گناوه ، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت:  شبکه ارتباطی در مناطق زلزله‌زده پایدار است.

 سملیان با اشاره به اینکه در لحظات ابتدایی وقوع زلزله حجم ترافیک بالایی در شبکه‌های ارتباطی وجود داشت، عنوان کرد: در بررسی های صورت گرفته و تماس با فرماندار شهرستان گناوه اکنون شبکه‌های ارتباطی هیچ مشکلی ندارد و ارتباطات به صورت عادی برقرار می‌شود.

او بیان کرد: تیم‌های پشتیبانی شرکت‌های ارتباطات زیرساخت، مخابرات، اپراتورهای همراه در مناطق زلزله زده در منطقه برای حل اشکالات احتمالی حادثه حضور دارند.
 

قطع برق ۳۰۰ مشترک در سه روستای زلزله زده/شبکه آبرسانی مشکلی ندارد

 یک مقام مسئول گفت: به دلیل تخریب دیوارها در سه روستای زلزله زده به دلیل مسائل ایمنی شاهد قطع برق ۳۰۰ مشترک در مجموع هستیم.

 میثم جعفرزاده مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آسیب بخش برق و آب مناطق زلزله زده استان بوشهر و خوزستان گفت: شبکه آب رسانی در مناطق زلزله زده که عمده و بخش اصلی آن در بندر گناوه و دیلم بوده است، به هیچ عنوان مشکلی ندارد و شبکه پایدار است.
 وی افزود: در دقایق ابتدایی وقوع زلزله در قسمتی از شهر گناوه شاهد قطعی برق بودیم که پس از مدت زمان کوتاهی دوباره فیدرها به مدار آمده و برق رسانی ادامه یافت اما هم در شهر گناوه و هم دیلم تک مشترک‌هایی وجوددارند که برق آنها قطع است که به زودی این قطعی برطرف می‌شود.

 به گفته این مقام مسئول در سه روستا شاهد تخریب دیوارها بوده‌ایم و به همین دلیل که ممکن است مشکل ایمنی ایجاد کند، شاهد قطع برق ۳۰۰ مشترک در مجموع در این سه روستا هستیم اما به طور کلی باید تأکید کرد که شرایط شبکه برق کل کشور به ویژه در مناطق زلزله زده پایدارند و در دقایق ابتدایی وقوع زلزله، تیم‌های عملیاتی و واکنش سریع ما عازم منطقه شده‌اند.


زلزله گناوه تاکنون ۵ مصدوم داشته است/ وضعیت مصدومان خوب است

سخنگوی بحران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: زلزله گناوه تاکنون پنج مصدوم داشته است. میثم بوستانی اظهار داشت: در بازدید هوایی از منطقه آسیب خرابی قابل توجهی رؤیت نشده است.

وی با اشاره به اعزام اتوبوس آمبولانس به گناوه خاطرنشان کرد: همه آمبولانس‌های استان بوشهر در حالت آماده باش هستند. سخنگوی بحران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: برخی کوه‌های اطراف گناوه ریزش کردند. وی ادامه داد: بر اثر این زمین لرزه تا کنون پنج مجروح اعلام شده است که حال عمومی آنها خوب گزارش شده است. بوستانی افزود: مدیریت بحران در استان‌های مجاور آماده باش هستند. وی گفت: بعضی دیوارهای بیمارستان گناوه ترک دارد.
 

زلزله تلفات جانی نداشته است

جهانگیر دهقانی مدیرکل بحران استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار ما اضافه کرد:  زلزله گناوه تلفات یا مصدوم نداشته است. او افزود: فقط خسارت به برخی خانه‌های روستایی وارد آمده که در دست بررسی است. گزارش های مردمی نیز حاکی است در روستاهای شول، کُلَر و تاج‌ملکی گناوه برخی دیوارهای منازل و دامداری‌ها ریزش کرده است. در شهر گناوه هم خسارت‌ها در حد شکستن وسایل خانه و ترک برداشتن دیوارها بوده است.

اورژانس هوایی به مناطق زلزله زده اعزام شد

 
جزئیاتی از زلزله شدید در بندر گناوه

رییس سازمان اورژانس کشور هم در خصوص اقدامات انجام شده برای مناطق زلزله زده گفت: مراکز درمانی در شهرستان های دیلم، بوشهر و دشتستان در آماده باش هستند و اورژانس هوایی نیز اعزام شده است.

محمدباقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وقوع زلزله ۵.۸ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری استان بوشهر گفت: ۴ تیم ارزیاب به منطقه اعزام شدند و تاکنون خسارتی گزارش نشده است.

او افزود: استان های خوزستان، فارس،کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در حالت آماده باش هستند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر  ادامه داد: وضعیت نارنجی به استان ها اعلام شده است.
 

پس لرزه ها ادامه دارد

ساعت ۱۳:۲۰ پس لرزه ای به قدرت ۴.۲ و ۳.۹ ریشتر برای چندمین بار حوالی گناوه در مرز استان های بوشهر و فارس را لرزاند. 

پس لرزه های دیگری با قدرت ۴ و ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری گناوه  را لرزاند. 

زمین لرزه دیگری به قدرت ۴.۴ ریشتر برای بار چهارم حوالی گناوه در مرز استان‌های بوشهر و فارس را لرزاند.

زمین لرزه دیگری به قدرت ۳.۹ ریشتر حوالی گناوه در مرز استان‌های بوشهر و فارس برای بار سوم را لرزاند.

همچنین پس لرزه ای دیگری برای دومین بار به قدرت ۴.۵ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری حوالی بندر گناوه  رخ داد.


تیم های ارزیاب اعزام شدند

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اثر وقوع این زمین‌لرزه‌ پنج تیم ارزیاب به محل حادثه اعزام شده است.

دانیال اسفندیاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناوه نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هنوز گزارشی از خسارت های احتمالی به دست ما نرسیده اما بخشدار مرکزی و دهیاران برای بررسی میزان خسارت گروه هایی را به روستاهای مختلف فرستاده اند.

او ادامه داد: با توجه به شدت زلزله به نظر می رسد که برخی خانه های قدیمی روستایی آسیب دیده باشند. 


منبع:
1. باشگاه خبرنگاران جوان/ زلزله ۵.۹ ریشتری جنوب ایران را لرزاند + فیلم و تصاویر
2. دنیای اقتصاد/جزئیاتی از زلزله شدید در بندر گناوه
3. تسنیم/زلزله بوشهر به زیرساخت‌های گردشگری و نفت "گچساران " خسارت جزئی وارد کرد
4. کبنا/ 4 زلزله نسبتاً شدید بندر گناوه بوشهر را لرزاند / زلزله گناوه تلفات جانی نداشته است / تخریب منازل در ۱۰ روستای گناوه (+ فیلم و تصاویر )
5. مشرق نیوز/ تصاویری از لحظه وقوع زلزله در گناوه
6. تسنیم/ خسارت زلزله ۵.۹ ریشتری به واحدهای مسکونی گناوه + فیلم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.