سقوط ۵۰درصدی ارزش بیت‌کوین در کمتر از ۴۰ روز

ارزش بیت‌ کوین با افت ۱۳ درصد دیگر به ۳۲.۶ هزار دلار رسید که نسبت به نقطه اوج در ۲۵ فروردین، ۵۰ درصد ریزش داشته است.
دوشنبه، 3 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سقوط ۵۰درصدی ارزش بیت‌کوین در کمتر از ۴۰ روز
به گزارش راسخون؛ ارزش بیت‌کوین 13 درصد در روز یکشنبه به‌دنبال فروش گسترده آن کاهش یافت و باعث شد بزرگترین ارز مجازی دنیا 50 درصد نسبت به اوج قیمت خود سقوط داشته باشد.

 ارزش بیت‌کوین در ساعت 18 به‌وقت گرینویچ تا 32601 دلار پایین آمد یعنی 4899.54 دلار نسبت به قیمت قبلی خود کاهش داشت. بیت‌کوین در چهاردهم آوریل (25 فروردین) به اوج 64895.22 دلار رسیده بود.

 ارز مجازی اتر هم 17 درصد کاهش قیمت داشته است و تا 1905 دلار در روز یکشنبه پایین آمد.
 
سقوط ۵۰درصدی ارزش بیت‌کوین در کمتر از ۴۰ روز


این اولین ضربه سنگین یک شرکت به بیت کوین نیست!

شاید کاربران جدید بازار رمز ارزها، اطلاعی در مورد ماجرای صرافی مت‌گوکس (Mt.Gox) نداشته باشند. مت‌گوکس، یکی از اولین صرافی‌های بیت کوین بود که در سال 2010 راه‌اندازی شد و سه سال بعد یعنی در سال 2013، توانست 70 درصد از حجم معاملات رمز ارز BTC در سطح جهان را میزبانی کند. با این حال، بخت با این صرافی یار نبود و هک آن، منجر به ورشکستگی‌اش شد. هک و ورشکستگی مت‌گوکس باعث شد تا قیمت هر واحد بیت کوین که تا قبل از آن، در حوالی 1000 دلار قرار داشت، به یک‌باره به زیر 200 دلار برسد! بدون شک در آن برهه زمانی، بسیاری از معامله‌گران، کار بیت کوین را تمام شده می‌دانستند و خوشبین‌ترین فرد هم فکر نمی‌کرد که با وجود این سقوط سنگین، چند سال بعد قیمت هر واحد بیت کوین به نزدیکی 60 هزار دلار برسد.

مشابه با آنچه که در مورد قیمت بیت کوین و هک صرافی مت‌گوکس رخ داد، تا به حال چند بار اتفاق افتاده است، اما هر بار بیت کوین قدرتمندتر از گذشته، به مسیر شکوفایی خود ادامه داده است. حتی گاهی اتفاقات مثبت هم باعث شده تا قیمت رمز ارز BTC وارد روند نزولی شود. به عنوان مثال، بهتر است بدانید که روند صعودی سال‌های 2016 و 2017 که در آن قیمت بیت کوین از هزار دلار به 20 هزار دلار رسید، دقیقا در روزی که بورس کالای شیکاگو (CME) به عنوان بزرگ‌ترین بازار معاملات ابزار مشتقه در دنیا، معاملات اوراق قرارداد آتی یا فیوچرز (Futures) رمز ارز BTC را آغاز کرد، متوقف شد!

مجموع این‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم تاثیرپذیری بیت کوین از اتفاقات پیرامون خود در کوتاه مدت، از دید کلان، پادشاه ارزهای دیجیتال به مسیر پیشرفت خود طی این چند سال ادامه داده است. شاید این مسئله، نشات گرفته از ذات "غیر متمرکز" Bitcoin و سایر ارزهای دیجیتال باشد. غیر متمرکز بودن (Decentralization) به زبان ساده، به این معناست که نباید قدرت در اختیار یک یا چند نهاد متمرکز باشد و تمام افراد آن جامعه، باید از قدرت یکسانی برخوردار باشند. در چنین شرایطی، بدیهی است که اتفاقات مرتبط با پیرامون آن جامعه نظیر تصمیم‌های یک فرد مانند ایلان ماسک و یا سیاست‌های تسلا، در بلند مدت نباید اختلالی در روند شکوفایی بیت کوین ایجاد کنند؛ بیت کوین به دست ایلان مایک ایجاد نشده تا بلکه به دست وی هم نابود شود!

امید است که روزی با بزرگ‌تر شدن بازار و افزایش سواد و بهبود فرهنگ تمرکززدایی، تاثیرپذیری بازار ارزهای دیجیتال از اتفاقاتی همانند آنچه که در این نوشته ذکر شد، به صفر برسد. بدون شک در آینده، توقف پذیرش رمز ارز BTC توسط تسلا، همچون سایر اتفاقات ناگوار دیگر، در دل تاریخ این رمز ارز غرق خواهد شد و شاید کمتر کسی از سقوط اخیر قیمت بیت کوین در آینده چیزی به یاد داشته باشد.
 

دو دلیل عمده سقوط بازار ارزهای دیجیتال


سقوط ۵۰درصدی ارزش بیت‌کوین در کمتر از ۴۰ روز

از هفته پیش که ایلان ماسک با یک توئیت یک کلمه‌ای به سقوط ۱۰ درصدی بیت کوین منجر شد، طی ۷ روز قیمت این ارز مجازی بیش از ۳۰ درصد سقوط کرده است. چند روز پیش یک کاربر توئیتر نوشته بود که زمانی که بیت کوین‌باز‌ها بفهمند شرکت تسلا بیت‌کوین‌هایش را در سقف قیمت فروخته، به سر خود خواهند زد.

ماسک در توئیتر با یک کلمه «واقعا» به این توئیت واکنش نشان داد و بلافاصله قیمت بیت کوین بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد. البته ایلان ماسک پس از ساعتی نوشت که شرکت تسلا بیت کوین‌هایش را نفروخته، اما این مسئله نتوانست معصومیت از دست رفته بیت کوین را جبران کند.  

به گزارش فرانس ۲۴، حالا که ایلان ماسک ساکت شده و چند روزی است کاری به بازار ارز‌های مجازی و بیت کوین ندارد، این بار چینی‌ها شوک سنگینی را به ارز‌های مجازی وارد کردند. چند ساعت پیش دولت چین اعلام کرد که قرار نیست از ارز‌های مجازی در تراکنش‌های مالی در این کشور استفاده شود و نسبت به هر گونه معامله با این ارز‌های مجازی به صورت پنهانی هشدار داد.

این مسئله هم باعث شد تا بیت کوین بیش از ۱۰ درصد دیگر سقوط کند و رقم ۳۸ هزار و ۵۰۰ دلار را هم لمس کند. البته از سال ۲۰۱۹ تراکنش مالی با استفاده از ارز مجازی در چین ممنوع شده است تا از این طریق هم از انتقال پول به خارج از چین جلوگیری شود و هم جلوی پولشویی با استفاده از ارز‌های مجازی گرفته شود. البته تا آن موقع بیش از ۹۰ درصد معاملات با استفاده از ارز‌های مجازی در جهان در این کشور بزرگ آسیایی انجام می‌شد.  

به گزارش CNBC، حدود یک هفته‌ای است که شاهد عرضه سنگین و صف فروش بیت کوین در بازار جهانی هستیم. قیمتی که امروز بیت کوین با سقوط ۱۳ درصدی ۳۸ هزار و ۵۸۵ دلار را دید، از فوریه امسال تاکنون بی سابقه بوده است. اخبار منفی طی هفته گذشته اصلی‌ترین دلیل سقوط قیمت بیت کوین در روز‌های اخیر به شمار می‌رود.  

در کنار توئیت ایلان ماسک اعلام این خبر که تسلا دیگر قصد ندارد خودرو‌های خود را به بیت کوین بفروشد نیز یکی دیگر از دلایلی بود که باعث شد تا شاهد خروج سنگین از بازار بیت کوین باشیم. در باره اقدام اخیر چین هم می‌توان گفت که رویکرد سخت آن‌ها در قبال ارز‌های مجازی چیز تازه‌ای نیست. در سال ۲۰۱۷ هم آن‌ها کارگزاری‌های بزرگ ارز‌های مجازی در این کشور را بستند و عرضه اولیه ارز‌های مجازی را هم ممنوع کردند.  

در حالی که زمانی چینی‌ها بزرگ خاندان بازار جهانی ارز‌های مجازی محسوب می‌شدند، همین اقدامات دولت چین باعث شد تا نفوذ آن‌ها در این بازار به شدت کاهش یافته و تمام فعالیت‌ها در این زمینه به خارج از این کشور منتقل شود. علیرغم سقوط حدود ۴۰ درصدی قیمت بیت کوین طی هفته‌های گذشته، اما قیمت این ارز مجازی هنوز نسبت به ابتدای امسال ۴۰ درصد و نسبت به ۱۲ ماه گذشته ۳۲۰ درصد بالاتر است.

به گزارش مانی کنترل، امروز سه نهاد چینی شامل انجمن ملی فعالیت‌های مالی اینترنتی چین، انجمن بانک‌های چین و انجمن پرداخت و کلرینگ چین به صورت همزمان و طی بیانیه‌ای هشدار دادند که طبیعت احتکارآمیز بازار ارز‌های مجازی به شدت در حال وارد کردن خدشه به امنیت دارایی مردم و ایجاد اختلال در نظم طبیعی اقتصادی و مالی در این کشور است.  

به گزارش بیزینس اینسایدر، بسیاری از فعالان بازار هم پیش بینی کرده بودند که تا ژوئن سال جاری شاهد سقوط قیمت بیت کوین به زیر ۴۰ هزار دلار خواهیم بود.

مدیر یک شرکت کارگزاری در این باره گفته بود که طی روز‌های گذشته سیاست خرید در کف قیمتی در میان معامله‌گران بیت‌کوین ضعیف شده و مشخص بود که سرمایه‌گذاران این دفعه بسیار نسبت به اوضاع بدبین بوده‌اند.  

سه مدیر کارگزاری دیگر نیز گفته‌اند که پیش بینی کرده بودند که تا ماه ژوئن قیمت بیت کوین ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار در نوسان باشد.  
 

آینده بازار بیت کوین بدون تسلا چگونه رقم خواهد خورد؟


سقوط ۵۰درصدی ارزش بیت‌کوین در کمتر از ۴۰ روز

برای مدتی قیمت بیت کوین بین 42 الی 44 هزار دلار در نوسان بود،‌ اما اعلام خبر خرید 1.5 میلیارد دلار بیت کوین توسط تسلا به این رمز ارز برای جهش دوباره قدرت کافی داد. مدتی بعد امکان خرید خودروهای تسلا با بیت کوین میسر شد. دست به دست دادن این دو اتفاق سبب شد روند صعودی BTC باز هم ادامه پیدا کند و تا مرز 64 هزار دلار برود. می‌بینیم همانند زمان حمایت، کنار کشیدن تسلا نیز روی قیمت آن تاثیر شدیدی داشته است.

تسلا پذیرش بیت کوین به عنوان یک روش پرداختی را به دلیل مصرف برق بالای شبکه این رمز ارز متوقف کرده است. ایلان ماسک مدعی است فقط روش پرداخت با BTC در وب سایت تسلا متوقف شده و یک میلیارد دارایی رمز ارزی شرکت هنوز دست نخورده است، اما بسیاری درباره صحت این ادعا شک دارند؛ ممکن است مدیر عامل تسلاموتورز، دارایی بیت کوین خود را در اوج فروخته باشد. با در نظر گرفتن ریزش شدید قیمت BTC طی چند روز اخیر این فرضیه دور از انتظار نیست! آقای ماسک در ادامه صحبت‌های ادعا کرد با مهاجرت ماینرهای بیت کوین به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، مجددا روند پذیرش این ارز دیجیتال توسط Tesla از سر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر، ایلان ماسک مدعی شده که در حال بررسی امکان پذیرش رمز ارزهایی است که مصرف برق آن‌ها کمتر از 1 درصد بیت کوین باشد. بنابراین احتمال دارد که در آینده نزدیک، پذیرش ارزهای دیجیتال کم مصرف و بهینه‌ای همچون کاردانو، دوج کوین، استلار و نانو توسط تسلا، جامعه کاربران حوزه رمز ارزها را شگفت زده کند. شاید آینده بازار بیت کوین بدون حمایت ایلان ماسک را تاریک تصور کنید، اما سخت در اشتباه هستید!

صرف نظر از اینکه هدف ایلان ماسک از این اقدام چه بود و در آینده، شرکت تسلاموتورز چه سیاست‌هایی را پیرامون رمز ارزها اتخاذ خواهد کرد، باید به این نکته توجه کرد که بازار ارزهای دیجیتال، اتفاقاتی به مراتب ناخوشایندتر از آنچه که این چند روز شاهد آن بودیم را در عمر کوتاه 11 ساله خود تجربه کرده است. با این حال، بیت کوین همواره به مسیر رشد و شکوفایی خود در بلندمدت ادامه داده و قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری درنوردیده است.

منبع:
1. تسنیم/ سقوط ۵۰درصدی ارزش بیت‌کوین در کمتر از ۴۰ روز
2. بورس پرس/ بیت کوین به کانال ۳۲ هزار دلار سقوط کرد/ ریزش ۵۰ درصدی در کمتر از ۴۰ روز
3. نبض بورس/ پشت پرده سقوط بیت کوین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.