ماجرای بازداشت یک چینی به اتهام انتشار تصاویر خصوصی دختران ایرانی

تبعه چینی عامل انتشار تصاویر از روابط خصوصی با دختران ایرانی در کاشان دستگیر شد.
سه‌شنبه، 11 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
ماجرای بازداشت یک چینی به اتهام انتشار تصاویر خصوصی دختران ایرانی
به گزارش راسخون؛ دادستان کاشان گفت: فردی چینی که اقدام به انتشار فیلم از روابط خصوصی خود با دختران ایرانی می کرد، روز گذشته در کاشان دستگیر شد.

روح الله دهقانی تاکید کرد: با توجه به  شکایت شاکیان خصوصی مبنی بر انتشار فیلم های خصوصی آنها در فضای مجازی ،موضوع  به صورت ویژه در  دستور کار مقامات قضایی و انتظامی قرار گرفت.

وی افزود: ادعای ارتباط نامتعارف متهم با دختران ایرانی و انتشار تصاویر در فضای سایبر و اعتراض شهروندان ایرانی  سبب افزایش حساسیت موضوع  شد تا اینکه متهم ساعاتی قبل توسط نیروهای انتظامی واطلاعاتی در عوارضی کاشان دستگیر شود.

وی اظهار داشت:متهم اهل کشور چین بوده و ضمن تفهیم اتهام بازداشت و با اعمال ماده ۱۲۱ تحت الحفظ به تهران منتقل خواهدشد.


پشت پرده رابطه پسر چینی با دختران جوان ایرانی چیست؟

پلیس پاوا تحقیقات روی این پرونده را آغاز کرده است. اخیراً یک پسر چینی اقدام به انتشار فیلم‌هایی از روابط خود با دختران نوجوان ایرانی در شبکه یوتیوب کرده است. انتشار نزدیک به ۵۰ فیلم از فضای شخصی زندگی این دختران، بدون اجازه آنان که اکثراً کمتر از ۱۸ سال سن دارند. پلیس پاوا (پلیس کنترل اتباع خارجی) تحقیقات بر روی این پرونده را آغاز کرده است.
 

ماجرای فیلم‌های جوان چینی با دختران ایرانی چه بود؟

جوان چینی ساکن ایران است. او در مدت سکونت خود در ایران با عده‌ای دختران نوجوان ایرانی رابطه برقرار کرده و فیلم‌هایی از گفتگو با آنها یا معاشرت‌هایشان تهیه کرده بود.

فیلم‌ها یکی پس از دیگری در شبکه اجتماعی یوتیوب بارگزاری شده‌اند. حدود ۵۰ فیلم از دختران نوجوان ایرانی در صفحه یوتیوب این جوان چینی منتشر شده بود که او در مورد رابطه‌اش با آنها توضیح داده بود.

پسر جوان چینی در مورد روابط خود با آنها، دعوت شدن به شام و نظراتی که دختران ایرانی راجع به شخصیت او داده بودند صحبت می‌کرد. مثلاً در جایی می‌گفت که من از نظر دختران ایرانی انسان خسیسی هستم!

ضبط تصاویر مخفیانه


ماجرای بازداشت یک چینی به اتهام انتشار تصاویر خصوصی دختران ایرانی

طرح دوستی با یک توریست و انجام ملاقات‌ها در رستوران و سایر مکان‌ها سبب می‌شد این شهروند چینی از میزبانان خود که اکثراً هم خانم‌های جوان بودند عکس‌ها و ویدئوهای مخفیانه بگیرد و آن‌ها را در صفحات شخصی خود در اینستاگرام و یوتیوب بارگذاری کند. آن‌طورکه برخی در فضای مجازی نوشتند او در زیر پست‌های خودش مدعی بوده که میزبانان ایرانی او را به‌راحتی به خانه‌های‌شان دعوت و از او پذیرایی می‌کردند. در برخی از این ویدئوها هم هدیه‌هایی میان او و میزبانان ایرانی‌اش رد و بدل می‌شده که حتی گاهی به‌نظر می‌رسد برخی دختران زیر سن قانونی هستند. با این وجود از روزی که آهسته آهسته تعداد ویدئوهای بیشتری در فضای مجازی بارگذاری شد برخی از این دختران با مشاهده تصاویر خود نسبت به آن واکنش نشان دادند.

در یک مورد دختری که در شیراز مترجم زبان چینی است در استوری صفحه اینستاگرام خودش نوشته که «من یک‌بار پارسال این آقا را در کیش دیدم، چون ایشان چینی بود و من هم مترجم زبان چینی هستم به هم سلام کردیم و از این طریق آشنا شدیم، بعد به من گفتند که قصد دارند به شیراز بیایند. وقتی عید به شیراز آمد با دوستانم به ملاقات او رفتیم و آن‌جا مخفیانه از ما فیلم گرفت. سری آخر هم در یک هتل او را ملاقات کردم.»

این مترجم زبان چینی در ادامه استوری‌های خود نوشته که «بابت انجام کاری به تهران رفته بودم و در یک‌هاستلی(اقامتگاه) اقامت داشتم، این دوستان هم آن‌جا بودند، شب‌ها بعد از کار در حیاط می‌نشستیم و گپ می‌زدیم. یک شب با یک شخص چینی دیگه(شیائویو) و او(وِین) داشتیم گپ می‌زدیم درحالی که شیائویو داشت از من فیلم می‌گرفت. گاهی هم فکر می‌کردم او(وِین) دارد با گوشی خودش کار می‌کند تا ‌‌این‌که دیشب (بعد از دیدن ویدئو در یوتیوب) فهمیدم از من یواشکی فیلم می‌گرفتند.» اما با انتشار هرچه بیشتر این تصاویر رفته رفته دخترانی که خودشان را در صفحه یوتیوب می‌دیدند با نوشتن پیام‌ها به زبان انگلیسی از او درخواست می‌کردند که آن ویدئوهای ضبط شده مخفیانه را پاک کند، اقدامی که به‌نظر می‌رسد از طرف او تا مدت زیادی انجام نشد.

البته این مترجم زبان چینی در صفحه اینستاگرام خودش نوشته از آن‌جایی که شماره این توریست چینی را داشته به او چندین بار پیام داده و خواسته که ویدئو‌ها را پاک کند. او توضیح داده: «ولی من یک نفر نیستم، بیشتر از 200کلیپ در فضای مجازی بارگذاری کرده، اگر کسی از دوستان کلیپی ازش در یوتیوب پخش شده می‌توانم شماره این آقا را اگر ندارند به آن‌ها بدهم تا به او تذکر بدهند.» با این وجود این مترجم زبان چینی در انتهای استوری خود نکته جالبی را بیان کرده است، او نوشته که: «نمی‌دانم چرا این دوستان آنقدر راحت همه جا می‌توانند بچرخند و هرکاری می‌خواهند انجام دهند، ولی کسی با آن‌ها کاری ندارد.»

اگرچه به‌نظر می‌رسد به همت کاربران در فضای مجازی و انتشار مشخصات این توریست چینی و اقداماتی که او در ایران انجام داده و همچنین احتمالاً دست‌به‌دست شدن شماره تلفن او بخش زیادی از ویدئوها حالا پاک شده، اما نکته مهم این است که این شهروند چینی در ایران دست به اقدام مجرمانه و خلاف قانون زده است. شناسایی و پیدا کردن چنین فردی که به‌نظر می‌رسد همچنان در ایران اقامت دارد برای پلیس نباید کار چندان سختی باشد.

از همین منظر بسیاری از کاربران در فضای مجازی درخواست دارند این فرد چینی تحت تعقیب قرار بگیرد و برای اقدام خلاف قانونی که انجام داده مجازات شود. درهمین‌باره به‌گزارش سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در قانون جرایم رایانه‌ای آمده که چنین اقدامی می‌تواند شامل مجازات حبس و جریمه نقدی شود.
 

اعتراض دختران نوجوان ایرانی به انتشار کلیپ‌های خصوصی

دختران با مشاهده فیلم‌های خود در یوتیوب با کامنت‌هایی به زبان انگلیسی یا فارسی از این جوان درخواست کردند که کلیپ‌ها را از صفحه شخصی خود در یوتیوب بردارد و حتی عده‌ای اعتراض کرده و گفته بودند که قرار نبود این کلیپ‌ها منتشر شود.

دیگر کاربران هم واکنش‌های تندی از خود نشان داده و این جوان چینی را فردی سوءاستفاده‌گر خواننده بودند. در همین حال که این موج منفی در فضای مجازی راه افتاد، پیگیری این ماجرا در جریان کار پلیس پاوا قرار گرفت چرا که متهم پرونده از اتباع خارجی است.
 

انتشار کلیپ عذرخواهی از سوی جوان چینی

جوان چینی در اظهارات خود ادعا کرده بود که مثل خیلی از گردشگران جهان، از سبک زندگی افراد مختلف جهان فیلم تهیه می‌کرد.

با برخاستن موج اعتراضات دختران و آغاز تحقیقات پلیسی، او اقدام به حذف کلیپ‌ها از حساب خود کرد. فیلم‌ها حاوی صحنه‌های مستهجن نیست زیرا مطابق قوانین یوتیوب اگر کلیپ‌های تهیه شده، حاوی تصاویر مستهجن بود پیش از ورود پلیس ایران به پرونده خود یوتیوب صفحه این جوان را حذف می‌کرد.

این جوان در اولین اظهارات خود به پلیس پاوا ایران مدعی شده است که انگیزه‌اش نشان دادن سبک زندگی ایرانیان بوده است و تولید چنین محتوایی در فضای یوتیوب در همه جای جهان امری طبیعی بوده است.
 

انگیزه جوان چینی از انتشار عکس‌های خصوصی دختران نوجوان ایرانی


ماجرای بازداشت یک چینی به اتهام انتشار تصاویر خصوصی دختران ایرانی

در حالی که در واکنش‌های اولیه گفته شده بود که دختران کم سن حتی زیر شانزده ساله ایرانی مورد سواستفاده یک فرد چینی قرار گرفته اند، اما او گفته بود در برخی کلیپ‌ها حتی خانواده‌های این دختران جوان هنگام معاشرت آن‌ها با جوان چینی حضور داشتند.

هر چند انتشار تصاویر خصوصی مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران جرم است،  اما این فرد ادعا کرده بود که قصد توهین به هیچ کسی را نداشته و در آخرین کلیپ منتشر شده، از همه ایرانیان عذرخواهی کرده است.

رسیدگی به این پرونده هم چنان در دستور کار پلیس پاوا قرار دارد تا به ابعاد دیگر از انگیزه‌های احتمالی این فرد رسیدگی شود.

در ماده ۱۷ این قانون نوشته شده «هر کس به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به‌نحوی که منجر به‌ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

همچنین در ادامه واکنش‌ها به اقدام این فرد چینی گفته شده او تعدادی از این تصاویر را در برخی از اپلیکیشن‌های چینی بارگذاری کرده که بازدید‌های میلیونی داشته است. البته با مراجعه به آدرس صفحه اینستاگرام او متوجه می‌شویم تصاویر و ویدئو‌ها را پاک کرده است، گویا دامنه‌دار شدن واکنش‌ها در فضای مجازی نقش زیادی برای حذف ویدئو‌ها داشته است.
 
 



منبع:
1. ایلنا/ دستگیری متهم چینی در کاشان/ اتهام؛ انتشار فیلم های خصوصی دختران ایرانی
2. ایمنا/ جزئیات دستگیری مرد چینی انتشار دهنده تصاویر دختران ایرانی در کاشان
3. شهرآرا نیوز/ ماجرای ارتباط مرد چینی با دختران ایرانی | ورود پلیس به پرونده تبعه چینی در ایران + فیلم و عکس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.