قوانین جمهوری اسلامی ایران در خصوص تخلفات اتباع خارجی

در ماده 3 قانون مجازات اسلامی آمده است: «قوانین جزائی درباره کلیه کسانیکه در قلمرو حاکمیت زمینی، دریائی و هوائی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال میگردد مگر آنکه بموجب قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد» که البته این قانون استثنائاتی نیز دارد.
دوشنبه، 19 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قوانین جمهوری اسلامی ایران در خصوص تخلفات اتباع خارجی

ویرایش شده شهریور 98

در ماده 3 قانون مجازات اسلامی آمده است: «قوانین جزائی درباره کلیه کسانیکه در قلمرو حاکمیت زمینی، دریائی و هوائی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال میگردد مگر آنکه بموجب قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد» که البته این قانون استثنائاتی نیز دارد.
در جریان حوادث پس از انتخابات در کشورمان کلوتیلد ریس 24 ساله و تبعه کشور فرانسه به همراه تعدادی از اتباع و کارمندان محلی سفارت‌خانه‌های کشور‌های بیگانه دستگیر شدند.
ریس که تسلط کاملی به زبان فارسی دارد برای تدریس زبان فرانسوی در دانشگاه صنعتی اصفهان به ایران دعوت شده بود که در جریان اغتشاشات اخیر اتهاماتی متوجه وی است.
این تبعه کشور فرانسه در جلسه علنی دادگاه شعبه 15 کیفری تهران به ریاست قاضی صلواتی در مورخ 88/05/17 حضور یافت تا به اتهاماتش رسیدگی شود.
پس از برگزاری این جلسه رسانه‌ها و مقامات غربی از جمله کشور‌های اروپایی در قبال رسیدگی به اتهامات این تبعه فرانسوی و کارمندان سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی در دادگاه موضع تندی گرفته تا جایی که سفارت بریتانیا در تهران بیانیه ای صادر و برگزاری و روند رسیدگی به اتهامات اتباع و کارمندان سفارت خانه‌ها را غیر قانونی دانست.
براساس متن کیفرخواست کلوتیلد ریس، اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه 25 و 27 خرداد ماه و همچنین جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از این اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه از جمله اتهامات این تبعه کشور فرانسه است.
 
قوانین ایران در خصوص تخلفات اتباع خارجی
قوانین حاکم بر نظام قضایی کشورمان در خصوص اتباع خارجی و تخلفات آنها و همچنین روش رسیدگی به اتهامات اتباع و کارمندان سفارت‌خانه‌های کشور ها به شرح زیر است:
در ماده 3 قانون مجازات اسلامی آمده است: «قوانین جزائی درباره کلیه کسانیکه در قلمرو حاکمیت زمینی، دریائی و هوائی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال میگردد مگر آنکه بموجب قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد».
همچنین در قانون مدنی که با آخرین اصلاحات مصوب 18اردیبهشت 1307 با اصلاحات بعدی طی ماده 5 آمده است: «کلیه سکنه ایران اعم از اتباع داخله و خارجه مطیع قوانین ایران خواهند بود مگر در مواردی که قانون استثناءکرده باشد».
نکته قابل توجه اینکه در قوانین بین‌المللی قوانین سنگین‌تری در این مورد وجود دارد که به طور مثال به استناد ماده 41 کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی،‌ امکان بازداشت مأمور کنسولی در جرائم مهم وجود دارد.
همچنین طبق بند 2 ماده 41 مذکور در صورت محکومیت، امکان اعمال مجازات درباره آنان از سوی کشور پذیرنده وجود دارد البته مقامات صلاحیت‌دار کشور پذیرنده باید نزاکت و عرف بین‌المللی را رعایت کنند و رفتاری شایسته‌ای با مأمور کنسولی داشته باشند و در اتهامات ناچیز، از هرگونه اقدامی که مانع انجام دادن وظایف کنسولی شود خودداری ورزند و در صورت توقیف یا بازداشت و حتی تعقیب کیفری یکی از کارمندان کنسولی، دولت پذیرنده مکلف است بلافاصله مراتب را به اطلاع رئیس پست کنسولی برساند و در صورتی که اقدامات اخیرالذکر نسبت به خود رئیس پست کنسولی به عمل آمده باشد، دولت فرستنده باید در جریان امر قرار گیرد.
استثناهای قانونی
با توجه به مفاد ذکر شده در قوانین بین المللی و قوانین موجود در کشورمان رسیدگی به اتهامات اتباع و کارمندان سفارت‌خانه‌ها بلا مانع است البته در این بین افرادی هم از مصونیت قضایی برخوردار هستند.
طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران کسانی که دارای مصونیت سیاسی هستند، ماموران کنسولی دول خارجه و افراد عائله آنها که با هم در یک خانه زندگی می‌کنند، اعضای هیئت‌های اعزامیه دول خارجه که با موافقت دولت ایران وارد ایران می‌شوند و کسانی که دارای ویزای سیاسی ماموران ایران هستند از مصونیت قضایی در کشورمان برخوردار هستند.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.