حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‌پور وزیر پیشین کشور و عضو مجمع روحانیون مبارز بر اثر ابتلا به کرونا صبح امروز (دوشنبه) در ۷۵ سالگی در بیمارستان خاتم‌الانبیای تهران درگذشت.
دوشنبه، 17 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور درگذشت
به گزارش راسخون؛ زهره سادات محتشمی پور دختر حجت الاسلام و المسملین محتشمی پور خبر درگذشت وی را تأیید کرد.

همچنین در بخشی از اطلاعیه دفتر حجت الاسلام و المسلمین محتشمی پور آمده است: «او که عمر خویش را سراسر در راه اعتلای اسلام و انقلاب، آزادی قدس شریف و دفاع از مظلومین وقف کرده و از بنیانگذاران حزب‌الله لبنان بود، در این راه از اهدای جسم و جان خویش هیچگاه دریغ نکرد، آنچنان که در انفجار تروریستی سال ١٣۶٢ به عاملیت نیروهای رژیم اشغالگر قدس تا مرز شهادت پیش رفت؛ وی همواره مغضوب مستکبران سفاک و محبوب مظلومان و مؤمنین قرار داشت. طی ده سال آخر عمر پربار خویش، در جوار بارگاه نورانی حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) سکنی گزید و اکنون میهمان وجود مقدس ائمه معصومین علیهم‌السلام خواهد بود (ان شاءالله)
 

زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر محتشمی پور

 
حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور درگذشت

سیدعلی اکبر محتشمی پور دبیر کل اسبق دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه ملت فلسطین بوده است، که سابقه وزارت کشور در دولت دوم آیت الله خامنه ای، عضویت در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، نمایندگی مجلس و سفیر ایران در سوریه در کارنامه او به چشم می خورد.

سیدعلی اکبر محتشمی پور متولد سال 1325 در شهر تهران است. او در مدرسه علوی تحصیلات خود را به پایان رساند و از سال 1340 برای فراگیری علوم دینی در حوزه های علمیه تهران، قم و نجف حاضر شد. از جمله اساتید او می توان به امام خمینی (ره)، آیت الله سیدحسن بجنوردی، آیت الله خوئی، آیت الله میرزا باقر زنجانی شاره کرد. 

محتشمی پور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی علیه رژیم پهلوی مبارزه می کرد، او در سال 1341 برای نخستین بار دستگیر شد و در سال 1345 پس از تبعید امام به ترکیه و نجف عازم عراق شد و تا زمان پیروزی انقلاب در سال 1357 او بیشتر زمان خود را خارج از ایران گذراند. 

بعد از پیروزی انقلاب، علی اکبر محتشمی پور در فاصله سال های 1357 تا 1359 عضو دفتر امام خمینی در پاریس، تهران و قم بود، او همچنین در سال 1359 عضو هیات منتخب امام برای بررسی بنیاد مستضعفان بود، او در همین سال نماینده امام و مدیر صدای جمهوری اسلامی و نیز عضو شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما بود.

محتشمی پور از سال 1360 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه فعالیت می کرد. او در دوران سفارتش اقداماتی انجام داد از جمله تشکیل گروه های اسلامی یه ویژه حزب الله لبنان و نیز هسته های مقاومت، در بهمن ماه سال 1362 صهیونیست ها برای او بسته ای انفجاری ارسال کردند، و به این صورت او مورد هدف یک حادثه انفجار بمب قرار گرفت، که در اثر آن از ناحیه چشم، گوش و هر دو دست آسیب دید و یک دست او از مچ قطع شد. با وجود چنین سابقه ای، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، مجلس وقت رای به عزل علی محتشمی پور از دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین داد. او در آن زمان باستاد میرحسین موسوی همکاری داشت.

وی بعد از این ماجراها به نجف رفت و ده سال آخر عمرش را در نجف اشرف در جوار بارگاه امام علی (ع) سکنی گزید.


فهرست سایر مسئولیت ها

 
حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور درگذشت

وزیر کشور در کابینه میرحسین موسوی از سال 1368- 1364

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز

عضو کمیته مشاورین سیاسی آیت الله خامنه ای ازسال 1368

نماینده مردم تهران (دوره سوم مجلس شورای اسلامی) و رئیس کمیسیون دفاع و دبیرکل گروه بین المجالس در مجلس شورای اسلامی

رئیس کمیته علمی کنفرانس بزرگداشت بیستمین سالگرد شهادت آیت‌ الله سید مصطفی خمینی (ره)

مدیر مسئول مجله «بیان» درسال 70 - 1369

مشاور اجتماعی ریاست جمهوری سید محمد خاتمی از سال 1378 - 1376

رئیس کمیته علمی ستاد صدمین سالگرد میلاد امام خمینی (س)

مدیرمسئول روزنامه بیان 

نماینده مردم تهران، شمیران، شهر ری، اسلامشهر (دوره ششم مجلس شورای اسلامی)

رئیس فراکسیون جبهه دوم خرداد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی (فراکسیون اکثریت)

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین (ایران)

دبیرکل مجمع بین المللی پارلمانی های مدافع مسأله فلسطین (أمین عام الرابطة الدولیة للبرلمانیین المدافعین عن القضیة الفلسطینیة «بیروت»)

رئیس مجمع سازمانهای غیردولتی فعالان حامی آزادی قدس شریف (ایران)

نایب رئیس هیأت امنای موسسه بین المللی قدس (مؤسسة القدس الدولیة «بیروت» )

سیدعلی اکبر محتشمی پوردر نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود، و در دهمین دوره انتخابات نیز ریاست کمیته صیانت از آرای مردم ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی را بر عهده داشت.


پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین محتشمی پور

 
حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور درگذشت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت روحانی مجاهد حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت روحانی مجاهد جناب حجةالاسلام آقای سید علی‌اکبر محتشمی رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. فعالیت‌های مبارزاتی آن مرحوم که به خدمات انقلابی ایشان در دوران جمهوری اسلامی و مسئولیت‌های مهم و آنگاه به جانبازی بر اثر اقدام تروریستی دشمنان منتهی شد، سابقه‌ی ارزشمند و افتخارآمیزی است که مشمول تفضّلات الهی و ذخیره‌ی اُخروی برای ایشان خواهد بود ان‌شاءالله.

از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و سکینه برای بازماندگان محترم مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
 

پیام تسلیت حجت الاسلام رئیسی در پی درگذشت حجت الاسلام محتشمی پور

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی طی پیامی درگذشت حجت الاسلام محتشمی پور را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‌پور از یاران قدیمی نهضت امام بزرگوار موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید.

آن مرحوم از مجاهدان راه آزادی قدس شریف و از پیشگامان مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی بود و در این راه به افتخار جانبازی نیز نائل آمد.

خدمات ایشان در دوران تصدی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه، وزارت کشور و نمایندگی مجلس ان‌شاءالله ذخیره‌ای نیکو برای وی خواهد بود.

ضمن تسلیت به بازماندگان و خاندان محتشمی پور که از پیشگامان نهضت حضرت امام(ره) به شمار می‌روند، از خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت و حشر با شهدای راه پر افتخار مقاومت و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌نمایم.

 

پیام تسلیت سیدحسن خمینی در پی درگذشت علی اکبر محتشمی پور

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در پیامی با تسلیت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر محتشمی پور، نوشت: بی شک نام مجاهد عزیز سید علی اکبر محتشمی همیشه در زمره یاران راستین امام خمینی در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد درخشید.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت مجاهد خستگی ناپذیر مرحوم حجه الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور طاب ثراه موجب غم و اندوه فراوان شد. 

این برادر عزیز عمر خود را وقف خدمت به دین مبین و امام بزرگوار و آرمان های انقلاب اسلامی کرد و در این راه لحظه ای از پای ننشست. نه شماتت های بدخواهان و نه آزار ها و دشنام ها و نه ترور و تبعید او را از آنچه صحیح می پنداشت بازنداشت.

از حضور در کنار امام در نجف و نوفل لوشاتو تا افتخار جانبازی در سوریه و خدمت در وزارت کشور و مجلس، از همت بلند در تأسیس حزب الله لبنان تا ایستادگی بر حقوق مردم ایران همه و همه نمونه های روشنی از اقدامات آن مرحوم است. 

بی شک نام مجاهد عزیز سید علی اکبر محتشمی همیشه در زمره یاران راستین امام خمینی در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد درخشید. 

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان و به همه یاران امام از خدای متعال علو درجات آن فقید سعید را خواستارم و حشر او را با اولیاء الهی و صالحان و امام راحل مسئلت دارم. 
 

پیام ظریف درپی درگذشت حجت‌الاسلام محتمشی‌پور

وزیرخارجه کشورمان در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام محتشمی پور را تسلیت گفت.

مشروح پیام محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

خبر رحلت حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور مبارز و مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر انقلاب اسلامی و از یاوران و همراهان  باوفای حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) و از دولتمردان و سفرای برجسته نظام جمهوری اسلامی و همکار و دوست عزیزمان در دستگاه دیپلماسی مقارن با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و در ایام سالگرد ارتحال مرشد و مرادش رهبر کبیر انقلاب اسلامی موجب تاثر و تالم اینجانب گردید.

مرحوم محتشمی پور از چهره های برجسته و مبارز خستگی ناپذیر در جریان نهضت و انقلاب اسلامی بود که افتخار شاگردی و همراهی با حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی داشت و رنج زندان و تبعید از سوی رژیم ستمشاهی از ایران عزیز را به جان خرید و همچنین نقش برجسته ای در شکل گیری شجره طیبه مقاومت اسلامی در لبنان و حمایت از آرمان مقدس فلسطین و قدس شریف داشت. حضور فعال و بی بدیل ایشان در عرصه دیپلماسی کشور به خصوص در جبهه مقاومت و مبارزه علیه رژیم غاصب صهیونیستی ماندگار است که در این راه تا مرز شهادت از سوی تروریست های صهیونیست پیش رفت و به مقام جانبازی نائل آمد.

اینجانب ضایعه فقدان آن‌ مجاهد نستوه و فرزانه را به خاندان محترم محتشمی پور، دوستان و یاران ایشان در ایران اسلامی و جبهه مقاومت تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند رحیم برای ایشان صبر جمیل و اجر جزیل و برای روح آن مجاهد فی سبیل الله غفران و رحمت واسعه الهی و همنشینی با جدش حضرت سید الشهدا (ع) مسئلت می نمایم.

محمد جواد ظریف


منبع:
1. ایرنا/ حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور درگذشت
2. همشهری آنلاین/ علی اکبر محتشمی پور درگذشت
3. زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر محتشمی پور
4. دنیای اقتصاد/ پیام تسلیت سیدحسن خمینی در پی درگذشت علی اکبر محتشمی پور
5. دنیای اقتصاد/ پیام ظریف درپی درگذشت حجت‌الاسلام محتمشی‌پور
6. شبکه خبر/ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین محتشمی پور
7. برنا/ پیام تسلیت حجت الاسلام رئیسی در پی درگذشت حجت الاسلام محتشمی پور


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما