طالبان: ۸۰درصد از خاک افغانستان را تحت کنترل داریم

شبکه ای بی سی باتوجه به سخنان سخنگوی طالبان گزارش داد که این گروه هم اکنون ۸۰ درصد از افغانستان را تحت کنترل خود دارد.
شنبه، 5 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
طالبان: ۸۰درصد از خاک افغانستان را تحت کنترل داریم
به گزارش راسخون؛ طالبان از میانه ماه اردیبهشت حملات شدیدی را علیه نیروهای دولتی در سرتاسر افغانستان آغاز کرده و ادعا می‌کنند اختیار دست‌کم ۸۷ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی را در در دست دارد.

دولت افغانستان بسیاری از ادعاهای فتوحات طالبان را رد کرده و می‌گوید که تایید ادعای سقوط ولسوالی‌ها به صورت مستقل آسان نیست، به ویژه آنکه مناطقی نیز مرتباً میان نیروهای ارتش و طالبان دست به دست می‌شوند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان امارت اسلامی افغانستان در گفت و گو با شبکه ای بی سی گفت که آنها هم اکنون کنترل ۱۶۳ منطقه از افغانستان را در دست دارند.

شاهین که همچنین عضوی از تیم مذاکرات طالبان در دوحه است، گفت: تنها مرکز افغانستان توسط دولت کابل کنترل می شود، اما مناطق اطراف آن در کنترل ما است.

سخنگوی طالبان در ادامه مدعی شد که با احتساب مناطق تحت کنترل باید گفت که بیش از ۸۰ درصد سرزمین افغانستان در اختیار نیروهای ما است.

سخنان سخنگوی طالبان در حالی عنوان می شود که روند خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در حال تکمیل است و تنها بخش جزئی از نیروها در افغانستان مانده اند.

در همین رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات امریکایی گزارش داد که بعد از انکه نیروهای اصلی آمریکا در ماه جولای (تیرماه) افغانستان را ترک خواهند کرد تنها شمار ۶۵۰ نیرو برای تامین امنیت دیپلمات ها در این کشور خواهند ماند.

براساس این گزارش، نیروهای اصلی آمریکایی در افغانستان طی دو هفته آینده خروج خود را به پایان می رسانند، اما چند صد نیرو به عنوان بخشی از تامین امنیت و پشتیبانی به ویژه در سفارت ایالات متحده و در فرودگاه کابل که در حال حاضر توسط نیروهای ترک محافظت می شود باقی خواهند ماند.


ادامه دست به دست شدن شهرستان‌ها در افغانستان


طالبان: ۸۰درصد از خاک افغانستان را تحت کنترل داریم

درگیری‌های دولت مرکزی و طالبان در شهرستان‌ها و ولایات مختلف افغانستان، اوضاع امنیتی در این کشور را بحرانی کرده است.

گزارش‌های امنیتی حاکی از این است که بسیاری از ولسوالی‌های افغانستان تحت کنترل طالبان قرار گرفته و ارتش افغانستان نیز در تلاش برای بازپس گرفتن این مناطق است. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، درگیری میان طرفین در شهر‌های میمنه از ولایت فاریاب، تالقان در ولایت تخار، پلخمری در ولایت بغلان و مناطقی واقع در ولایت قندوز تشدید شده است. رئیس شورای استانی تخار نیز اعلام کرده است، در روز دوشنبه ۳۱ خرداد ماه، دست کم هشت شهرستان که عبارتند از بنگی، چال، هزارسمچ، ینگی قلعه، دشت قلعه، نمک اب در تخار ودره صوف بالا در ولایت سمنگان و شهرستان چهاربولک در استان بلخ به دست طالبان افتاده است.

در حالی که وزارت دفاع افغانستان می‌گوید؛ سه شهرستان در شبانه روز اخیر آزاد شده است طالبان هم مدعی سقوط سه شهرستان دیگر است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد: در شبانه روز گذشته شهرستان‌های سید کرم و احمد آباد را در استان پکتیا از تصرف طالبان خارج کرده است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد: شهرستان اندخوی در استان فاریاب را نیز آزاد کرده است، اما طالبان این ادعا را تایید نمی‌کند.

نهاد‌های نظامی و امنیتی افغانستان می‌گویند: در مجموع هشت شهرستان تاکنون از تصرف طالبان خارج شده است.

اما همزمان طالبان نیز مدعی سقوط چندین شهرستان در شبانه روز گذشته هستند مرکز شهرستان گذرگاه نور در استان بغلان، شهرستان‌های قرغان و قرمقول در استان فاریاب شهرستان‌هایی هستند که طالبان می‌گویند در شبانه روز اخیر در کنترل خود گرفته اند.

وزارت دفاع در خبر جداگانه‌ای همچنین گفت: در شبانه روز گذشته یکصد و بیست و نه عضو طالبان کشته و ۳۵ نفر از آن‌ها در مناطق مختلف افغانستان زخمی شده اند.
 
همزمان با تشدید درگیری‌ها کابل و ۱۱ استان افغانستان وارد سومین روزی شد که برق ندارند. چند روز قبل به علت درگیری‌ها در شهرستان خنجان و انفجار و انهدام خطوط برق وارداتی در سالنگ در هفته‌های قبل، برق کابل و ۱۱ استان دیگر قطع شده بود.


منبع:
1. مهر/ تحولات امنیتی افغانستان؛ طالبان حلقه محاصره شهر پلخمری را تنگ‌تر کرد
2. خبر فوری/ همزمان با تشدید درگیری‌ها؛ ادامه دست به دست شدن شهرستان‌ها در افغانستان
3. ایرنا/ ای بی سی: طالبان کنترل ۸۰ درصد از خاک افغانستان را بدست گرفت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.