جزئیات تعطیلی ۵ روزه سراسری/ به تعطیلی 5 روزه می‌توان امیدوار بود؟

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد، اما این تعطیلی چه فرقی با تعطیلات پیشین دارد؟ آیا برای برون رفت از بحران فعلی کرونا در کشور چاره‌ساز است؟
شنبه، 23 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
جزئیات تعطیلی ۵ روزه سراسری/ به تعطیلی 5 روزه می‌توان امیدوار بود؟
به گزارش راسخون؛ بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، از دوشنبه 25 مرداد الی شنبه 30 مرداد تعطیلی سراسری در کشور اعمال می‌شود.

علیرضا رییسی - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: امروز در جلسه ستاد بر رعایت و تشدید نظارت بر پروتکل‌ها تاکید شد. همچنین از فردا ساعت ۱۲ منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره. بنابراین منع تردد از فردا ساعت ۱۲ ظهر تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود.

وی گفت: بنابراین تمام مجوزهایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می شود و حتما هم اخذ می شود.
 
رییسی ادامه داد: تعطیلی همه ادارات را نیز داریم. بنابراین از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و ... تعطیل خواهند بود.
 
وی افزود: تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و... است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود.
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در رعایت پروتکل‌ها نیز سختگیری خواهد شد و مماشاتی صورت نخواهد گرفت.
 
رییسی ادامه داد: امروز در ستاد ملی مقابله  با کرونا، رییس جمهور هم تاکید کردند همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات نیز میزان جرایم مشخص شده است و در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند.
 
سخنگوی ستاد ملی مقباله با کرونا در ارتباط با ایام عزاداری ماه محرم، اظهار کرد: مقرر شد در فضاهای بسته عزاداری ممنوع باشد و در این ایام دسته‌روی هم نداشته باشیم.
 
وی در خاتمه تاکید کرد: منع تردد در تمام جاده‌های کشور و بین استانی برقرار است.
 

جزئیات محدودیت اصناف از ۲۵ مردادماه

 
جزئیات تعطیلی ۵ روزه سراسری/ به تعطیلی 5 روزه می‌توان امیدوار بود؟

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: محدودیت اصناف هم همچون سایر ادارات اعمال می‌شود، بر این اساس از روز دوشنبه مشاغل گروه دو، سه و چهار، همچنین پاساژها، بازارها، راسته‌های خیابان‌ها تعطیل بوده و فقط مشاغل گروه یک حق فعالیت دارند.

رسول جهانگیری اظهار کرد: محدودیت اصناف هم همچون سایر ادارات اعمال می‌شود، بر این اساس از روز دوشنبه مشاغل گروه دو، سه و چهار، همچنین پاساژها، بازارها، راسته‌های خیابان‌ها تعطیل بوده و فقط مشاغل گروه یک حق فعالیت دارند.

وی افزود: از مشاغل گروه یک نیز درخواست شده اگر فعالیت آنها ضرورت چندانی ندارد به صورت افتخاری با محدودیت‌های اعمال شده همراهی کنند.
 
واحدهای صنفی متخلف یک ماه پلمپ خواهد شد
رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: اطلاعیه‌ای نیز صادر شده که بر اساس آن اگر از روز دوشنبه تا شنبه هفته آینده، فردی در برابر رعایت پروتکل‌ها مقاومت کند، با وی برخورد قانونی شده به طوری که پلمپ واحد صنفی تا یک ماه باز نخواهد شد.
 
اگر کسبه در محدودیت‌ها همکاری نکنند تعطیلی ادامه خواهد یافت
جهانگیری اضافه کرد: علاوه بر این، به کسبه هشدار داده شده اگر در تعطیلی این چند روز با مسئولان همراهی نکنند، تعطیلی‌ها تا چند هفته دیگر نیز برای آنها ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: البته در ۱۷ ماه گذشته کسبه همکاری خوبی داشته‌اند، گروه بازرسی اصناف، اداره اماکن، بسیج، بهداشت و سایر دستگاه‌های نظارتی و پلیس نظارت دقیقی بر رعایت محدودیت‌ها خواهند داشت و اگر کسی اعمال قانون شد، به هیچ وجه با وی مدارا نمی‌شود.

برای کنترل بیماری کل کشور باید تعطیل شود
رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: هر جا لازم بوده تا کنون از حقوق اصناف دفاع شده است، بارها نیز گفته‌ایم تا زمانی که همه نهادها تعطیل نشود، تعطیلی اصناف اثر گذار نیست، اکنون تعطیلی سراسری برای همه مشاغل به جز مشاغل ضروری و خدماتی اعلام شده که بهترین راهکار برای کنترل بیماری است.
 

تعطیلی جدید چه فرقی با تعطیلات قبلی دارد؟/ تعطیلی 5 روزه به جای لاک دوان و واکسیناسیون!

 
جزئیات تعطیلی ۵ روزه سراسری/ به تعطیلی 5 روزه می‌توان امیدوار بود؟

کرونا در کشور بیداد می‌کند. روزانه بیش از ۵۰۰ فوتی در کشور داریم. بیمارستان‌ها و قبرستان‌ها هم دیگر ظرفیتی ندارند. بار دیگر تعطیلی ۶ روزه اعلام شد. این بار اما در سراسر کشور و نه تنها در تهران. اما جز این، فرق این تعطیلات ۶ روزه با تعطیلات قبلی در چیست؟

برای این تعطیلی 5 روزه که از فردا شروع می‌شود، همه مشاغل به جز گروه یک از جمله فروشگاه‌های موادغذایی و… تعطیل هستند. بر این اساس بانک‌ها، بورس، پاساژها و … نیز تعطیل هستند. درباره ترددها هم سخنگوی ستاد ملی با کرونا گفت: از فردا یکشنبه ساعت ١٢ تا جمعه ۵ شهریور ممنوعیت تردد بین استانی اعمال و همه مجوزهای تردد لغو می‌شود.

اما نکته اینجاست که این تعطیلی‌ها پیش از این هم بوده و در اصل ماجرا چندان تغییری ایجاد نشده. موضوع اصلی واکسیناسیون عمومی است که باید هرچه زودتر و با سرعت زیاد انجام شود.

از سوی دیگر پیش از این زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا گفته بود: «تعطیلی کوتاه مدت فایده چندانی ندارد. تعطیلی کمتر از ۱۰ الی ۱۴ روز اثربخشی لازم را ندارد.»

او همچنین گفته بود: « تعطیلی موثر از نظر ما یعنی لاک‌داون و هر نوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد. در واقع تعطیلی موقتی یا ناقص اصلا اثربخشی نخواهد داشت. لاک داون به معنای واقعی مدنظر ما است. حتی حمل و نقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود.»

اما خبری از لاک دوان نیست. تنها به تعطیلی ۶ روزه بسنده کردند. خبری از تعطیلی حمل و نقل عمومی هم نیست. در حال حاضر تنها به محدودیت سفرهای جاده‌ای اشاره شده است.

نکته دیگر این است که هر بار تعطیلی کرونایی اعلام می‌شود برخی بار سفر به شهرهای دیگر را می‌بندند. هزینه آن هم برایشان یک جریمه ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی است. موضوع این است ورودی و خروجی شهرها بسته نمی‌شود. همچنان سفرها پابرجاست و هزینه آن از مردم گرفته می‌شود!

از سوی دیگر در تعطیلی ۶ روزه قبلی که در تهران اعلام شد، اگرچه گفتند همه مشاغل به جز گروه یک باید تعطیل باشد، اما همچنان بسیاری از مشاغل غیرضروری به فعالیت خود ادامه دادند.

واکسیناسیون عمومی همچنان کند و تعطیلی اعلام شده کم است. سفرها هم به شهرهای دیگر ممنوعیتی ندارد. از سوی دیگر برگزاری مراسمات محرم هم در جریان است. مراسماتی با جمعیت زیاد و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

این در حالی است که در حال حاضر ۳۵۹ شهرستان قرمز و ۵۹ شهرستان نارنجی در وضعیت قرمز قرار دارند. هیچ شهر کم‌خطری در حال حاضر نداریم.


به تعطیلی 5 روزه می‌توان امیدوار بود؟

 
جزئیات تعطیلی ۵ روزه سراسری/ به تعطیلی 5 روزه می‌توان امیدوار بود؟

به اعتقاد کارشناسان این مدل تعطیلی بارها در دوران اپیدمی تکرار شده و هربار نیز بی‌تاثیر در جلوگیری از شیوع گسترده بیماری بوده است.

حدود دوهفته پیش بود که نمکی وزیر بهداشت طی نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب از درخواست این وزارت‌خانه برای تعطیلی فوری دوهفته‌ای کشور خبر داد. رهبر انقلاب نیز بلافاصله بعد از رسیدن نامه طی پارافی به ستاد ملی کرونا دستور بررسی تعطیلی دوهفته‌ای و انجام اقدامات لازم را صادر کردند.

با اینحال بعد از گذشت چندروز از جلسه ستاد ملی کرونا و مشخص نشدن خروجی این ستاد برای تصمیم گیری در خصوص تعطیلی روح الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور طی توییتی از عدم تصویب تعطیلی دوهفته‌ای در ستاد کرونا خبر داد.

نکته جالب توجه آنکه طبق اعلام جمعه‌آی هیچ یک از اعضای ستاد به این طرح رای موافق نداده‌اند در حالی که وزیر بهداشت یکی از اعضای اصلی این ستاد به حساب می‌آید!

با اینحال امروز ظهر طبق خبری که از مصوبه ستاد ملی کرونا به روی خروجی رسانه‌های کشور رفت نسبت به تعطیلی 5 روزه کشور از تاریخ 25 الی 30 مرداد جمع بندی صورت گرفت.

این نوع از تعطیلی‌ها که به کرات در طول دوسال گذشته تصویب شده است  نه‌تنها تاثیر گذار نبوده است بلکه با اعمال جریمه‌های حداقلی مردم را به انجام سفرهای تفریحی نیز تشویق کرده است.
 
پول دارها در دل جاده‌ها
به عنوان در زمستان سال گذشته با آنکه محدویت‌های بین استانی برای سفر پلاک‌های غیربومی برقرار بود ولی اینچنین افراد متمول با قبول جریمه اعمالی دل به جاده‌های شمالی برای خوش گذرانی زدند.
 
سفر قبل از ساعت صفر
نکته دیگر در باب اطلاع رسانی این تعطیلی‌ها است چرا که به گواه نظرات تمامی کارشناسان اعلام زودهنگام این تعطیلی و قبل از شروع آن باعث گسیل سیل مسافران به سمت جاده‌های استانی برای عدم جریمه می‌شود.

لذا بدیهی است که هرگونه تصمیم‌گیری بایستی با رعایت تمامی جوانب آن صورت گیرد.
 
اجاره به قصد فرار از محدودیت
یکی دیگر از شگردهای مسافران برای دورزدن محدویت تردد نیز اجاره کردن ماشین‌هایی با پلاک بومی است. آنطور که در آخر تیرماه سال جاری مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از برخی شهرهای استان مازندران همچون محمودآباد، سرخرود و نور صحت این رویداد را نشان می‌داد و قیمت برخی خودروها به روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلوین تومان نیز رسیده بود.
 
سانسور
طنز تلخ دور زدن این محدودیت‌ها را نیز باید در خلاقیت رانندگان برای استتار شماره پلاک ماشینشان با هر شی ممکن دانست!
 
هرکی یه بهونه‌ای داره
وقتی دلیل حضور خیل مسافران در جاده‌ها را جویا می‌شویم، پاسخ ها جالب و متأثر کننده بود. بسیاری فکر می‌کنند کرونا شوخی دارد و یا دلایل سفرشان واجب‌تر از گرفتن و یا انتقال این بیماری خطرناک به نزدیکانشان است.
 
بازگشت به تنظیمات کارخانه
با این حال اعمال مقررات توسط پلیس راهور نیز خالی از اشکال نیست به عنوان مثال به چرا به جای آنکه بعضا در نظر آباد جلوی مسافران شمال گرفته شود این محدودیت را از مبدا تهران اعمال یا کرج اعمال نمی‌کنند؟ چرا تلقی مردم این است که پلیس راهور نظارت سفت و سختی نسبت به رعایت محدودیت‌ها ندارد و یا آنکه چرا روزهای اول و جلوی دوربین‌ رسانه‌ها رعایت می‌شود اما در میانه تعطیلات همه‌چی به حالت عادی و تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد؟
 
چه باید کرد؟
بنظر می‌رسد راه حل قطعی از دوحال بیشتر خارج نیست، نخست آنکه سرعت واکسیناسیون افزایش یافته و سریعا تمامی گروه‌های سنی باقی مانده واکسینه شوند و ثانیا آنکه اگر قرار بر تعطیلی باشد اولا این تعطیلی باید حداقل دوهفته باشد و دوما بایستی مقررات سخت گیرانه و حتی اعمال تصمیمات قهری در دستور کار قرار گیرد.
 

 انتقاد کارشناسان از تعطیلی بی فایده 


جزئیات تعطیلی ۵ روزه سراسری/ به تعطیلی 5 روزه می‌توان امیدوار بود؟

دکتر مسعو یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران  با بیان اینکه طول مدت تعطیلی ها برای جلوگیری از شیوع بیماری مفید است  گفت: در کنار تعطیلی صرف، اگر بسیاری نکات رعایت شود، حتی یک تعطیلی 1 روزه هم می تواند اثر بگذارد.

وی اضافه کرد: هر چند به لحاظ نظری اگر 14 روز تمام مردم تعطیل باشند و کسی با کسی تماس نداشته باشد ، عفونتی منتقل نمی شود و افراد بدون علامت پاک می شوند و اپیدمی جمع می شود، اما مشکل اصلی ما این است که آیا تعطیل کردن، رفتار مناسبی را از جهت کاهش انتقال بیماری به دنبال خواهد داشت یا اینکه رفتار مردم تغییری نمی کند و حتی به دلیل مدیریت نشدن صحیح این تعطیلی ها، رفتار بدتری هم رخ می دهد؟

این استاد اپیدمیولوژی ادامه داد: اگر تعطیلی 5 روزه باعث شود که همه خود را در خانه قرنطینه کنند و به مراکز خرید و رستوران و مسافرت و غیره نروند، قطعا 6 روز هم خیلی خوب است اما مشکل این است که مردم در اینگونه تعطیلات، تماس های خود با دیگران -بخصوص با افرادی که قبلاً با آن ها تماس نداشته اند- را نه تنها کاهش نداده، آن را افزایش هم می دهند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال مسافرت های بین شهری منجر به تماس افرادی که قبلاً با یکدیگر تماس نداشته اند می شود. نکته بدتر اینکه وقتی همین سفر خودروی شخصی ممنوع می شود، از وسایل نقلیه بین شهری عمومی استفاده می کنند و علاوه بر تماس با مردم شهر مقصد، تماس قابل ملاحظه ای در یک فضای بسته با سایر مسافرین (آن هم در شرایط بدون تهویه مناسب) خواهند داشت یا اگر به مسافرت هم نروند، برای خرید یا دید و بازدید به بیرون می روند.

 
منبع:
1. ایمنا/ عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران اعلام کرد: جزئیات محدودیت اصناف از ۲۵ مردادماه
2. اعتماد آنلاین/ تعطیلی سراسری ۵ روزه کشور / ستاد ملی مقابله با کرونا ۲۵ تا ۳۰ مردادماه را تعطیل اعلام کرد
3. بهداشت نیوز/ گزارش اختصاصی| انتقاد کارشناسان از تعطیلی بی فایده تهران/ مراجعات به بیمارستان ها افزایش یافت
4. تجارت نیوز/ تعطیلی جدید چه فرقی با تعطیلات قبلی دارد؟ / تعطیلی ۶ روزه به جای لاک داون و واکسیناسیون
5. اقتصاد نیوز/ به تعطیلی 5 روزه می‌توان امیدوار بود؟
6. تسنیم/ تعطیلی سراسری از دوشنبه ۲۵ مرداد در کشور اعمال می‌شود


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.