سرلشکر فیروزآبادی بر اثر کرونا درگذشت

سیدحسن فیروزآبادی، مشاورعالی نظامی فرماندهی کل قوا براثر بیماری درگذشت. وی رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح بود.
جمعه، 12 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سرلشکر فیروزآبادی بر اثر کرونا درگذشت
به گزارش راسخون؛ ردار سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا، به علت ابتلا به کرونا، به دیدار معبود شتافت.

فیروزآبادی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ به مدت ۲۷ سال با حکم رهبر معظم انقلاب، به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مشغول به خدمت بود و پس از آن، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه ای به عنوان مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا منصوب شد.

وی در دوره اخیر فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان عضو حقیقی مجمع منصوب شده بود.
 

سرلشکر فیروزآبادی که بود؟ 


سرلشکر فیروزآبادی بر اثر کرونا درگذشت

سید حسن فیروزآبادی در سال ۱۳۳۰ در شهر مشهد متولد شد و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای پزشکی در این شهر ادامه داد و از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکترای پزشکی خود را اخذ کرد.

فیروزآبادی در دوران جنگ ایران و عراق به عنوان فرمانده وقت قرارگاه خاتم‌الاانبیاء، فعالیت می‌کرد و پس از پایان جنگ در سال ۱۳۶۸ مقام معظم رهبری، وی را به درجه سرلشکری نائل و به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند و در سال ۹۵ نیز او به سمت مشاور عالی فرماندهی کل نیروهای مسلح منصوب شد.

سرلشکر سید حسن فیروزآبادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله الاعظم (ع) با مرتبه استادیاری و رئیس هیئت امنای دانشگاه عالی دفاع ملی و همچنین آشنا به زبان‌های عربی و انگلیسی بود.
 
آثار و تالیفات
لازم به ذکر است سرلشکر فیروزآبادی مقالاتی از جمله: جنبش نرم‌افزاری (نهضت تولید علم)، رسالت نیروهای مسلح از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)، رهنامه (دکترین) مهدویت، استراتژی انتظار و تکلیف مسلمانان در زمینه‌سازی ظهور، اصالت روحانیت و حوزه علمیه در قرآن و در مکتب امام‌عصر (ع)، قیام مهدی (عج) منتظر ماست (به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی)، باز مهندسی عملیات روانی، بسیج قلب امام (ره)، از جهاد تا جهاد، نقش حضرت امام (ره)، مراجع و روحانیت در دفاع مقدس، مجموعه مقالات، گنجینه دل، راه امام (ره)، ثبات انقلاب و شناخت جریان فتنه و دلایل ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، اعتماد به نفس ملی و فردی و ده‌ها مقاله پژوهشی دیگر ارائه داده بود.

سوابق پس از پیروزی انقلاب اسلامی
_ عضو هیئت مؤسس جهاد سازندگی خراسان
_ مسؤول هیئت واگذاری زمین شمال خراسان
_ فارغ‌التحصیل از دانشگاه مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
_ مسئول جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۰ با حکم شهید رجایی
_ عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور در سال ۱۳۶۱ با حکم نخست وزیر سابق
_ معاون امور دفاعی نخست وزیر در سال ۱۳۶۴
_ جانشین نخست وزیر در قرار گاه خاتم‌الاانبیاء
_ مسئول ستاد امداد و درمان جنگ
_ مسئول امور پناهگاه‌ها و دفاع غیر عامل و پدافند ش. م. ه.
_ دبیر کمیسیون مهندسی صنعتی جنگ دولت و مسؤول کمیته ساخت موشک زمین به زمین
_ مسئول کمیته تحقیقات مهندسی صنعتی جنگ و صدها طرح صنعتی و موشکی
_ جانشین رئیس ستاد فرماندهی کل قوا
_ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۸ تا کنون با حکم مقام معظم رهبری
_ نائل‌شدن به درجه سرلشکر بسیجی از سوی فرماندهی کل قوا
_ عضو شورای عالی امنیت ملی از بدو تأسیس تا کنون
_ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
_ عضو بسیج مستضعفین و خادم آستان قدس رضوی
_ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
_ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله
_ رئیس هیئت امنا دانشگاه عالی دفاع ملی
_ عضو هیئت تحریریه مجله علمی کوثر
 
نامه فیروزآبادی خطاب به امام زمان (عج) در جریان فتنه ۸۸
وی در جریان فتنه ۸۸ در نامه‌ای خطاب به امام زمان (عج) نوشت: «ای صاحب و آقای ما، شما شاهدی که نیروهای مسلح و بسیج هر ۴ کاندیدا را از یاران انقلاب می‌دانستند و مانند مردم ایران و با تشخیص خود کم یا زیاد به آنها رأی دادند. با این وجود ناظری که چه ناسزاها که نثار ما نکردند و چه فحاشی‌ها و تهمت‌ها که از آن بی نصیب نماندیم. امنیت مردم را خدشه دار کردند و چون به دفاع از مردم برخاستیم، به ما لقب ستمکاران دادند. ما را متجاوزان به حقوق مردم معرفی کردند. می‌خواستند ما در این میدان آزمایش همچون خودشان رو سیاه کنند، گویا نمی‌دانند اسلام و قرآن و اهل بیت و امام (ره) و قانون اساسی برقرار و تکلیف همه روشن است.

کار آن‌گاه برایمان سخت شد و روحمان به درد آمد که اتاق فرمان خارجی‌ها و بعضی داخلی‌ها به هم پیوند خورد و چهره پاک نظام در کلمات سخیف و زهر آلوده آن‌ها گرد آلوده شد و در این غبار کذایی برای عده‌ای لحظه‌ای حق در محاق شد، اما خدای بزرگ را شاکریم که فصل‌الخطاب رهبری، دل‌ها را آرام کرد و بصیرت آفرید.»
 
خانواده و زندگی شخصی
سیدحسن فیروزآبادی در سال ۱۳۳۰ در مشهد، در خانواده‌ای مذهبی و از پدر و مادری که اهل فیروز آباد، یزد بودند زاده شد. وی دوران تحصیلات ابتدایی را در مدارس شرق مشهد گذراند و دوران دبیرستان را نیز در دبیرستان نصرت‌الملک ملکی تحصیل کرد و تحصیلات خود را تا مقطع دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد گذراند و در سال ۱۳۵۹ فارغ‌التحصیل شد. وی سال‌ها پیش با خانم فاطمه مباشر ازدواج کرده بود.

همسر سرلشگر فیروزآبادی در مورد وی می‌گوید: «همسرم همیشه از استقامت و صبوری با من حرف می‌زد و توصیه‌ها و فرامین امام خمینی (س) را به عنوان یک الگو در زندگی رعایت می‌کردیم.»
 
بیماری و درگذشت سید حسن فیروزآبادی
وی در ۸ تیرماه ۱۳۹۵ از ریاست ستاد کل نیروهای مسلح کناره‌گیری کرد و سردار محمدحسین باقری جایگزین او شد. برخی علت این برکناری را مشکلات سلامتی حسن فیروزآبادی می‌دانند.

وی در ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۰ بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن ۷۰ سالگی درگذشت.
 

پیام های تسلیت برای درگذشت سر لشکر فیروز آبادی

رهبر انقلاب درگذشت سرلشکر فیروزآبادی را تسلیت گفتند

سرلشکر فیروزآبادی بر اثر کرونا درگذشت


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت سرلشکر سیّدحسن فیروزآبادی را تسلیت گفتند. 

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب به شرح ذیل است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت همکار دیرین اینجانب، سرلشکر جناب آقای دکتر سیّدحسن فیروزآبادی رحمةالله علیه را به همسر گرامی و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان تسلیت عرض میکنم.

عمری مجاهدت ارزشمند، از تلاشهای مبارزاتی دوران دانشجوئی در مشهد، تا فعّالیّتهای متنوّع و گسترده در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌های مهم مانند جهاد سازندگی و مجموعه‌های وابسته به شورای عالی دفاع، و بویژه خدمات طولانی مدّت در رأس ستاد کل نیروهای مسلح و سرانجام عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ذخیره‌ی معنوی و توشه‌ی اخروی این برادر پرتلاش و خیرخواه است.

روح تعبد و تدین و صدق و ثبات در پایبندی به ایمان و عمل انقلابی، امتیاز بزرگ دیگری است که همواره با این برادر گرامی همراه بود. این خصوصیات برجسته مایه‌ی رحمت و رضوان الهی برای ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. مغفرت الهی برای وی و آرامش و بردباری برای بازماندگان را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.
 
رئیس جمهور درگذشت سرلشگر بسیجی سید حسن فیروزآبادی را تسلیت گفت

سرلشکر فیروزآبادی بر اثر کرونا درگذشت

رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت سردار سرافراز، سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: این فرمانده بسیجی، متعهد و بااخلاص، سالیان متمادی از زندگی پربار خود را در سنگرهای مختلف خدمتگزاری، پاسداری و دفاع از ارزش ها و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی سپری کرد.

متن پیام حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت سردار سرافراز سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، موجب اندوه و تاثر عمیق گردید.

این فرمانده بسیجی، متعهد و بااخلاص، سالیان متمادی از زندگی پربار خود را در سنگرهای مختلف خدمتگزاری، پاسداری و دفاع از ارزش ها و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی سپری کرد و دو دهه در جایگاه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به طور  صادقانه خدمت نمود.

اینجانب این ضایعه را محضر فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران، نیروهای مسلح و همه دوستداران ایشان و به ویژه خاندان ارجمند فیروز آبادی تسلیت گفته و در سالروز شهادت سید الساجدین، از درگاه خداوند متعال برای آن سفر کرده علو درجات و همجواری با همرزمان شهیدش و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.

رییس مجلس درگذشت سرلشکر فیروزآبادی را تسلیت گفت

سرلشکر فیروزآبادی بر اثر کرونا درگذشت

رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت رییس سابق ستادکل نیروهای مسلح را تسلیت گفت. محمدباقر قالیباف روز جمعه در پیامی با تاثر و تاسف از درگذشت سردار مجاهد و سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس سابق ستادکل نیروهای مسلح نوشت: آن مرحوم که در سال‌های پیش از وقوع انقلاب اسلامی از پیشگامان مبارزه با استبداد ستمشاهی و همراهان راستین نهضت اسلامی در شهر مشهد بود، در سال‌های بعد از انقلاب نیز عمر خود را صرف خدمت صادقانه به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ایشان علاوه بر خدمت در جهاد سازندگی و نقش‌آفرینی در پروژه‌های محرومیت‌زدایی در سال‌های اول انقلاب و همچنین مجاهدت‌ خالصانه و بی‌دریغ در سال‌های دفاع مقدس و ایفای نقشی مهم در ارتقای توان دفاعی کشور در آن سال‌ها، در نزدیک به سه دهه بر عهده داشتن مسئولیت خطیر ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، نقشی بی‌بدیل و ماندگار در ارتقای توان دفاعی کشور و همچنین هم‌افزایی و هماهنگی نیروهای مسلح ایفا کرد و در تمام سال‌های خدمت خستگی‌ناپذیر خود به ایران اسلامی باقیات صالحات ارزشمندی از خود بر جای گذاشت.

قالیباف در این پیام این ضایعه را محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام عزه العالی، عموم فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و خانوادۀ مکرم و معزز آن مرحوم تسلیت و تعزیت گفت و از خداوند متعال برای آن عزیز از دست رفته رحمت و مغفرت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل مسئلت کرد.
 
تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت سرلشکر فیروزآبادی

سرلشکر فیروزآبادی بر اثر کرونا درگذشت

آیت‌الله آملی لاریجانی درگذشت رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و عضو فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی درگذشت سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الزحیم
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت سردار سرافراز سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروز آبادی مشاورعالی رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تأثر و تأسف گردید.

تلاش‌های ارزنده و مجاهدت‌های مخلصانه آن مرحوم در طی دوران دفاع مقدس و مدیریت در ستاد کل نیروهای مسلح و پس از آن عضویت و همکاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام، از ایشان چهره‌ای ماندگار ساخته و خداوند متعال پاداش آن خدمات و حسنات را تضمین فرموده است: و توفی کل نفس ما عملت و هم لا یظلمون.

اینجانب فقدان این سرباز مجاهد را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، آحاد نیروهای مسلح و اعضای محترم مجمع تشخیص و بازماندگان بویژه خانواده محترم داغدار تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.
 
تسلیت سرلشکر باقری در پی درگذشت رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح

سرلشکر فیروزآبادی بر اثر کرونا درگذشت

در پی درگذشت سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا ،و رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح ، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت سردار عالیقدر و مجاهد سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا و رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، موجب اندوه و تاثر فراوان گردید.

بی تردید خدمات و نقش آفرینی های ارزنده و مخلصانه وی در سنگرها و مسئولیت های مهم طی چهار دهه اخیر ازجمله در دوران هشت سال دفاع مقدس و سپس ۲۷ سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و ایجاد هماهنگی ، هم افزایی و یکپارچگی بین نیروهای مسلح و دفاعی کشور برای پاسداری از امنیت ملی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای همیشه ماندگار و الهام‌بخش خواهد بود.

این ضایعه بزرگ را به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) ، خانواده مکرم و آحاد فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح مقتدر و افتخارآفرین ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن فقید سعید ، رضوان و رحمت واسعه الهی و همنشینی با حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) و برای عموم مصیبت دیدگان و سوگواران گرانقدر و همرزمان و علاقه‌مندان وی ؛ صبر ، شکیبایی و سکینه قلبی طلب می کنم.

سرلشکر پاسدار محمد باقری
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح


منبع:

1. آفتاب نیوز/ رهبر انقلاب درگذشت سرلشکر فیروزآبادی را تسلیت گفتند
2. ایمنا/ سرلشکر فیروزآبادی که بود؟ + بیوگرافی و علت فوت
3. تجارت نیوز/ سرلشکر فیروزآبادی بر اثر کرونا درگذشت
4. ایسنا/ رئیس جمهور درگذشت سرلشگر بسیجی سید حسن فیروزآبادی را تسلیت گفت
5. ایرنا/ رییس مجلس درگذشت سرلشکر فیروزآبادی را تسلیت گفت
6. تسنیم/ تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت سرلشکر فیروزآبادی
7. بولتن نیوز/ تسلیت سرلشکر باقری در پی درگذشت رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
play_arrow
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
play_arrow
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی