پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما شد + سوابق و تحصیلات

با پایان یافتن دوره مسئولیت آقای دکتر علی‌عسکری در سازمان صداوسیما، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان، در حکمی آقای دکتر پیمان جبلی را به ریاست آن سازمان منصوب کردند.
چهارشنبه، 7 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما شد + سوابق و تحصیلات
به گزارش راسخون؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حکمی دکتر پیمان جبلی را به ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر پیمان جبلی دام‌توفیقه

با پایان یافتن دوره‌ مسئولیت پر تلاش جناب آقای دکتر علی‌عسکری که کوشش خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه‌ی آن مدیر مؤمن و با اخلاص را به همراه داشت، جنابعالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی، و تخصص و تجربه طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما، و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظائف رسانه‌ ملی برخوردارید، برای یک دوره‌ پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب می‌کنم.

رسانه‌ ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.

هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هایی است که باید با ارتقاء سرمایه‌ انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید ان‌شاءالله.

وظیفه‌ خود می‌دانم که از تلاش خستگی‌ناپذیر جناب آقای دکتر عسکری در مدت مسئولیتشان که حقاً در خور تقدیر است، صمیمانه تشکر کنم و جنابعالی را به بهره‌مندی از طرح‌های بلندمدت و ناتمام دوره‌ ایشان توصیه نمایم. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۷ مهر ۱۴۰۰»

بدین ترتیب پس از گذشت پنج سال و چهار ماه از دوره مسئولیت عبدالعلی علی‌عسگری در سازمان صداوسیما و با توجه به پایان یافتن مدت زمان حکمش، پیمان جبلی ۵۵ ساله و دانش آموخته دکترای فرهنگ و رسانه از دانشگاه امام صادق (ع) سکان‌دار سازمان صدا و سیما شد.

عبدالعلی علی‌عسگری ۶۳ ساله بیش از پنج سال، به عنوان پنجمین رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مشغول به فعالیت بود. وی با استعفای محمد سرافراز از ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ به این سمت رسید. پیش از علی عسگری، سرافراز ۱۵ آبان ۱۳۹۳ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود.

محمد هاشمی رفسنجانی (۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲) را باید اولین رئیس سازمان صدا و سیما در سال ۱۳۶۸ دانست و پس از او علی لاریجانی (۱۳۷۲ تا ۱۳۸۳)،‌ عزت‌الله ضرغامی (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳)، محمد سرافراز و عبدالعلی علی‌عسگری راهی ساختمان شیشه‌ای صداوسیما شدند.
 
پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما شد + سوابق و تحصیلات

سازمان صداوسیما از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی توسط افراد مختلفی در قالب سرپرست و نه رئیس یا در مقاطعی با حضور شورای پنج‌نفره یا سه‌نفره اداره می‌شد و محمد هاشمی رفسنجانی اولین نفر به عنوان رئیس این سازمان بود که توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۸ به این سمت منصوب شد و پیش از آن حکم سرپرست سازمان صداوسیما را داشت. 

علی عسگری که پیش از پیمان جبلی رئیس صداوسیما بود، مسئولیت‌هایی همچون معاونت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی، بنیانگذاری شرکت فروشگاه‌های رفاه، معاونت آموزشی صدا و سیما، ریاست دانشگاه صدا و سیما، عضویت در قرارگاه فضای مجازی و مشاورت رئیس قوه قضائیه را بر عهده داشته است. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا در خرداد ۱۳۹۷ نام او را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.
 

پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما کیست؟

 
پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما شد + سوابق و تحصیلات

پیمان جبلی زاده ۱۳۴۵ در تهران، استاد دانشگاه، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی است که در روز ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ به حکم علی عسگری، ریاست سازمان صداوسیما معاون برون مرزی صداوسیما شد. وی در خانواده‌ای مذهبی در محله شمران تهران به دنیا آمد و سال‌ها کارمند صداوسیما بوده و مسئولیت‌های مختلفی در بخش‌های سیاسی در بخش خبر بر عهده داشته است.
 
تحصیلات پیمان جبلی
وی در سال ۱۳۷۲ فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام صادق می‌شود و سال ۱۳۸۳ مدرک دکترای فرهنگ و ارتباطات را از دانشگاه امام صادق (ع) را دریافت می‌کند. عنوان پایان نامه وی در این دوره «مبانی روان شناختی امر به‌معروف و نهی از منکر» بود.

جبلی همچنین مدرک دکتری فرهنگ و ارتباطات خود را در سال ۱۳۸۳ از دانشگاه امام صادق (ع) با عنوان پایان نامه «به سوی الگوی هنجاری شبکه تلویزیونی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» دریافت کرد و سابقه در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ارتباطات را دارد.

وی همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی بوده و نگارش مقالات متعدد در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ، ارتباطات و خبر را در کارنامه خود دارد.
 
سوابق اجرایی پیمان جبلی
سوابق شغلی و اجرایی وی به شرح زیر است:

دبیر و سردبیر بخش‌های مختلف صداوسیما
مؤسس بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ در سال ۷۹
مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت
مدرس دانشگاه
معاونت رسانه‌ای شورای‌عالی امنیت ملی
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی
نگارش مقالات متعدد در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و ارتباطات و خبر
دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی صدای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۰
دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران
جانشین سردبیر اخبار بخش خبری (۲۱) ۱۳۷۷-۱۳۷۲
سردبیر اخبار سراسری شبکه ۲ سیما (۲۲:۳۰) ۱۳۷۸
مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر ۱۳۸۰-۱۳۷۸
ریاست سازمان صدا و سیما
در تاریخ هفتم مهرماه ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب در حکمی پیمان جبلی را به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب کرد.
 

اولین اظهارنظر پیمان جبلی پس از انتصاب به ریاست صداوسیما

 
پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما شد + سوابق و تحصیلات

پیمان جبلی در اولین اظهارنظر پس از انتصاب به ریاست صداوسیما تاکید کرد که «صداوسیما رسانه کسانی خواهد بود که صدایشان به جایی نمی‌رسد.»

رئیس جدید سازمان صداوسیما در اولین اظهارنظر پس از انتصاب به ریاست رسانه ملی تاکید کرد: صداوسیما به عنوان مصداق واقعی رسانه مردمی، رسانه کسانی خواهد بود که صدایشان به جایی نمی رسد. 

او درباره جذب نخبگان جوان در حوزه های مختلف رسانه ای تاکید کرد: تمام ظرفیت های ملی باید مورد استفاده قرار بگیرد، به ویژه ظرفیت های نخبگان جوان در برنامه تحولی دوره جدید صدا و سیما نقش محوری خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما به عنوان بزرگ‌ترین کنشگر اجتماعی در جامعه ایران همواره مطرح بوده است؛ تصریح کرد، اقتضای این جایگاه بسیار مهم کنشگری اجتماعی این است که صداوسیما گفتمان‌ساز و هم‌افزا باشد.

رییس جدید سازمان صدا و سیما درباره برنامه‌های آتی برای پوشش شبکه رادیو و تلویزیون در سراسر کشور نیز گفت، رسانه ملی امانت مردم و متعلق به آنها و منادی و مجری بازگشت به مردم است.

جبلی با تاکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی رسانه هستند، گفت: صدا و سیما باید مصداق واقعی رسانه مردمی باشد؛ رسانه صدای کسانی باشد که  صدایشان به جایی نمی رسد.

پیمان جبلی تاکید کرد، صدا و سیما باید  منعکس کننده مطالبات، خواسته ها و دغدغه های توده مردم باشد و نباید منعکس کننده نظرات و منویات یک طبقه خاص آن هم طبقه خاصی که جدای از مردم است، باشد.

جبلی درباره آرایش و پیوست رسانه‌ای صدا و سیما در کمک به اجرای مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز بیان کرد، این دوره اولین دوره تغییر و تحول در سازمان پس از صدور بیانیه گام دوم است و شعار  صدا و سیما در این دوره گام برداشتن برای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

رییس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: تمدن نوین اسلامی یعنی ضمن ایجاد تولید محتوا و برنامه برای مخاطب ایرانی، مرزهای مخاطبین را فراتر از مخاطبین ایرانی تعریف کنیم.

وی همچنین درباره اقدامات بعدی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تقویت رسانه های برون مرزی گفت، نگاه بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یک نگاه نمایشی نیست، ظرفیت ها و قابلیت های جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های جهانی است.

رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت شبکه های برون مرزی افزود، یکی از سرفصل‌های اصلی اقدامات سازمان صدا و سیما در دوره جدید تقویت شبکه‌های برون‌مرزی خواهد بود.


منبع:
1. ایمنا/ پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما کیست؟ + بیوگرافی و متن حکم انتصاب
2. ایسنا/ صداوسیما باید مصداق واقعی رسانه مردمی باشد؛ اولین اظهارنظر پیمان جبلی پس از انتصاب به ریاست صداوسیما
3. همشهری آنلاین/ پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما شد
4. ایرنا/ پیمان جبلی، ششمین رئیس سازمان صداوسیما کیست؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.