بسته تحلیلی خبری، شنبه 2 بهمن 1400 (فریب آمریکایی‌ها را نخورید!)

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی خبر داد: «در هفته‌های گذشته، ‎فروش نفت نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و با توجه به بازگشت ارز حاصل از صادرات، وضعیت ذخایر ارزی کشور قابل‌قبول است. عرضه ارز در ‎سامانه نیما هم از ابتدای سال تا الآن به بیش از ۲۳ میلیارد دلار رسیده؛ یعنی ۶۷ درصد بیشتر از کل سال گذشته است».
شنبه، 2 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری، شنبه 2 بهمن 1400 (فریب آمریکایی‌ها را نخورید!)
▼حرف روز                     

سپاه مردمی!

نزولات آسمانی در روزهای اخیر با لطف و عنایت الهی در برخی مناطق کشور افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و سیلاب، آب‌گرفتگی‌ها، کولاک و برف، شرایط بحرانی برای مردم سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام و برخی نقاط کشور به دنبال داشته است. سپاه پاسداران در اولین ساعات وقوع این حوادث طبیعی، در مناطق سیل‌زده حاضر شده و در سه محور، تأمین نیازهای سیل‌زدگان، باز کردن مسیرهای مواصلاتی و ایجاد سیل بند، کمک‌های درمانی تا احداث بیمارستان صحرایی، اقدامات تحسین‌برانگیزی داشته است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- سپاه پاسداران از ابتدای تولد، "مرد اول" برای مقابله با بحران‌ها بوده است و در این زمینه نه‌تنها در بحران‌های نظامی، سیاسی و امنیتی پیشتاز بوده، بلکه برای بحران‌های طبیعی مانند سیل و زلزله نیز همواره در خط مقدم کمک‌رسانی به ملت، حاضر بوده است و عموماً اولین سازمانی بوده است که در منطقه بحران‌زده حاضر شده و راه را برای سایر مسئولین و نهادهای دیگر امدادرسانی گشوده است. 2- سپاه پاسداران در دوره خدمتی خود همه ملت ایران و همه مرزهای کشور را مرز خدمت خود دانسته و هیچ‌گونه تبعیضی بین آن‌ها قائل نشده است؛ برای سپاه، ملت ایران اعم از فارس، ترک، کرد، بلوچ و لر و لک و یا شیعه و سنی و ... در یک مرتبه از اهمیت قرار دارد؛ هنگامی‌که سیل در گمیشان، گاومیشان، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و ایلام رخ می‌دهد، نیروها و تجهیزات خود را از سراسر کشور به محل‌های بحران‌زده فراخوان می‌کند و به همه خدمت می‌رساند.

گزاره راهبردی: مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان سپاه در سال 1398 فرمودند که «من صد در صد از سپاه راضی هستم؛ اما به این حد از پیشرفت سپاه قانع نیستم و معتقدم این نهاد براساس توانایی‌ها و استعدادهای خود می‌تواند ده و حتی صد برابر رشد و پیشرفت کند». ایشان در ادامه، هشت توصیه برای استمرار حرکت پرشتاب و روبه‌پیشرفت پاسداران انقلاب اسلامی بیان کردند و سپاه در دو سال اخیر برای برآورده شدن انتظارات فرمانده کل قوا، ابتکارات و اقدامات تحسین‌برانگیزی داشته است؛ یکی از مهم‌ترین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب «اولویت قرار دادن کار و روحیه جهادی در همه عرصه‌ها» و «کار جهادی در مقابل تنبلی و بی‌تفاوتی و کار امروز را به فردا انداختن» بود که در این زمینه سپاه پاسداران اقدامات و ابتکارات خوبی داشته است. برای مقابله با بحران‌های طبیعی، سپاه تجربیات گران‌بهایی دارد که با ارائه این تجربیات به دولت مردمی، ان‌شاءالله در آینده شاهد کاهش تلفات و ضایعات ناشی از این حوادث طبیعی خواهیم بود. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                          

فریب آمریکایی‌ها را نخورید!

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ضمن بیان اینکه گفت‌وگوها با ایران درباره بازگشت متقابل به پایبندی به برجام به لحظه تعیین‌کننده‌ای رسیده، مدعی شد: «اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران، بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند».

گزاره تحلیلی: مذاکرات به هسته سخت خود رسیده و طرفین بر سر خواسته‌ها و مواضع خود پافشاری می‌کنند. به نظر می‌رسد بخش سخت و مهم مذاکرات بیشتر مربوط به موضوع تحریم‌‌ها و مدت‌زمان لازم برای راستی آزمایی باشد؛ چسبندگی بیش‌ازحد آمریکایی‌ها به تحریم، مانع از پیشرفت ملموس مذاکرات شده است. آمریکایی‌ها کماکان به تحریم به‌عنوان یک سلاح راهبردی علیه ایران می‌نگرند. این وابستگی برای آنان اگر در توافق احیای برجام از دست رود، بسیار دردناک و غیرقابل‌جبران خواهد بود. همین امر باعث شده که آمریکایی‌ها به فکر حفظ بخشی از تحریم‌ها برای در دست داشتن ابزار اعمال فشار مجدد بر ایران در فردای توافق باشند. از طرفی جمهوری اسلامی، آمریکایی‌ها را در یک پروسه زمانی در تنگنای راهبردی قرار داده است که هزینه ادامه وضع موجود را برای طرف‌های مدعی بالا می‌برد. نکته حائز اهمیت این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند در همین مقطع با اتکای به تاکتیک ایجاد محدودیت و سقف زمانی برای مذاکرات، توان چانه‌زنی و قدرت امتیازگیری را از ایران بگیرند. اعلام ضرب‌الاجل در مذاکرات چیزی جز عملیات روانی و ابزار فشار برای جلوگیری از امتیازدهی بیشتر به ایران نیست. پذیرش سقف زمانی برای جمهوری اسلامی دقیقاً بازی در طرحی است که آمریکایی‌ها برای ایران تدارک دیده‌اند. این شگرد آمریکایی‌ها حین مذاکرات، برای فرار از تنگنای موجود است. آمریکایی‌ها در این مقطع به‌شدت به احیای برجام نیاز دارند و سعی می‌کنند با پیشنهاد‌های اغواکننده ازجمله توافق موقت و در کنار آن عملیات رسانه‌ای، توافق نهایی را برای خود کم‌هزینه کنند.

جمع‌بندی: تیم مذاکره‌کننده کشورمان نباید فریب آمریکا را خورده و اسیر بازی‌های طرف مقابل شود و خود را در موضع ضعف قرار دهد. آگاه‌سازی افکار عمومی در کنار جلوگیری از تأثیرپذیری اقتصاد کشور از روند مذاکرات و عملیات روانی طرف مقابل و همچنین عدم پذیرش محدودیت زمانی مذاکرات، تنها راه خنثی نمودن نقشه آمریکایی در مقطع فعلی است‌. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه                 

واکنش مهاجرانی به سفر رئیسی به روسیه

وزیر خارج نشین دولت اصلاحات در توئیتی نوشت: «درباره سفر آقای رئیسی به روسیه و سفر عبداللهیان به چین، اپوزسیون فریاد برآورده‌اند: که استقلال وطن به‌سرعت باد می‌رفت که اپوزسیون رسید. اولاً اپوزسیون محترمی که آمریکا و اسرائیل را به حمله به ایران تشویق می‌کرد معنی استقلال و وطن را می‌فهمد؟! ثانیاً اپوزسیون گمان می‌کرد جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در برابر تحریم و فشار سیاسی آمریکا دوام بیاورد. حالا وقت فروپاشی است و باید شورای انقلاب تعیین کرد. آقای محترمی که با دو نفر خیال زده دیگر ۱۲ سال پیش بیانیه دادند و رهبری جنبش سبز را به واشنگتن- لندن منتقل کردند، حالا می‌گویید باید شورای رهبری موقت تشکیل شود. مخالفت و هیاهوی مجموعه اپوزسیون برانداز به خاطر بر باد رفتن آرزوهاست. نه‌تنها معاهدات طولانی‌مدت با روسیه و چین- بالطبع با رعایت مصالح کشور و ملت- ضروری و مهم است، می‌بایست با هند نیز چنین معاهده‌ای سامان یابد. این هیاهوها از سر نومیدی و زوال اپوزسیون نومید و بی‌آینده است».

▼ اخبار

تسلیم‌شدگان در برابر آمریکا!

«سید نظام‌الدین موسوی»، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، با پرداختن به سفر رئیس‌جمهور به مسکو و حاشیه‌سازی برخی چهره‌های سیاسی داخلی درباره این سفر گفت: «سفر آقای رئیسی به روسیه یک پیام مثبت برای دنیا دارد. این پیام این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر قابل‌توجهی داشته است و دنیا فقط در آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود. (در خصوص چین هراسی و روسیه هراسی در برخی رسانه‌ها) اساس سیاست خارجی کشور استقلال بوده و هست. این استقلال به معنای عدم تعامل و ارتباط با دنیا نیست، کسانی به موضوع چین هراسی و روسیه هراسی دامن می‌زنند که در قبال آمریکا و غرب نسخه‌های تسلیم و انفعال را تجویز می‌کنند و معتقد بودند که باید زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های ترامپ را بپذیریم، کسانی که مدام از مذاکره و تسلیم دم می‌زدند. چین و روسیه هیچ‌گاه علیه ایران زورگویی،‌ جنگ، تحریم، کار تروریستی نکرده‌اند، در این شرایط وقتی تعامل و حمایت وجود دارد، چه دلیلی دارد که از روسیه بترسیم. ایران یک کشور قدرتمندی است که کسی نمی‌تواند به او نگاه چپ کند. کشوری که بخواهد با ایران روابط متعادل برقرار کند، مشکلی با او نداریم. این افراد بیش از آنکه نگران منافع کشور باشند، نگران این هستند که ایران در برابر آمریکا و غرب بتواند فضای دیگری را برای خود رقم بزند».
 

نظرات مراجع عظام تقلید در خصوص نظام بانکداری کشور

روز پنجشنبه (30 دی‌ماه) رئیس‌کل بانک مرکزی به دیدار علمای عظام قم رفت. آیت‌الله نوری همدانی در این ‌دیدار بر تلاش این مقام مسئول بر برچیدن ربا از بانکداری تأکید کرد و گفتند: «فعالیت ربوی در نظام بانکداری ‌حرام است، از آقایان سیف و همتی‌ خواستیم دیرکرد را بردارند، اما ‌نتوانستند»‌. آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار بر قطع دست اختلاسگران از ذخایر ملی تأکید کرده و افزودند: «از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند. اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه. لذا در خصوص اختلاس‌های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب‌شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد». آیت‌الله سبحانی نیز بر سودهای نامتعارف بانکی اشاره داشتند و عنوان کردند: «باید کمک کنند تا بانکداری اسلامی که به نفع مردم و از دغدغه‌های دولت جدید است محقق شود. اعلام ارائه تسهیلات با سود ۲۰ درصد و ۲۵ درصد زیبنده جمهوری اسلامی نیست. باید کاری کرد که بساط این رباخواری برچیده شود».
 

سفر از کاخ کرملین به کرمان سیل‌زده!

رئیسی پس از بازگشت از روسیه، به فاصله چند ساعت، به کرمان سیل‌زده رفت تا از نزدیک شاهد وضعیت میدانی و اقدامات انجام گرفته شود. رئیس‌جمهور در مسکو نیز به صورت تلفنی با مسئولین استان کرمان صحبت کرده و جویای وضعیت استان شده بود. رئیسی در این سفر بر مردمی بودن و در کنار مردم بودن دولت تأکید کرد و گفت: «مردم باید حس کنند که دولتمردان در کنارشان هستند. هر مشکلی را با مشارکت مردم می‌توان حل کرد. پیش‎بینی‎های لازم باید انجام گیرد تا اگر دوباره نزولات آسمانی شاهد بودیم مشکل‌هایی پیش نیاید. وسایل منازل و دام مردم که در این سیل دچار مشکل شده باید در اقدامی فوری حداکثر طی ۱۰ روز آینده تأمین شود تا مردم احساس نکنند مشکلشان ادامه‌دار خواهد بود».
 

علت خاطرجمعی ایران در وین از زبان رسانه انگلیسی

رویترز گزارش داد: «چین طی چند هفته گذشته نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره دولتی در شهر بندری ژانجیانگ در جنوب تخلیه کرده است و این یکی از دلایلی است که ایران در وین عجله نکرده است. این در حالی است که برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به‌صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعاً 1.9 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ است».

اخبار کوتاه
◄ نگرانی نشریه آمریکایی از همکاری ایران و چین/ نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی نوشت: «افزایش همکاری‌های امنیتی میان ایران و چین، تهدیدی جدی علیه منافع کلیدی امنیتی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج‌فارس است. قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین، دربردارنده مزایای عمده‌ای برای این ۲ کشور است که ازقضا هر دو دشمن آمریکا هستند. ایران در این قرارداد از محل سرمایه‌گذاری‌های چین در زمینه انرژی و مسائل زیرساختی، به میلیاردها دلار ثروت دست پیدا خواهد کرد و اثربخشی تحریم‌های آمریکا را درهم خواهد شکست».

◄ دروغ بزرگ خروج آمریکا از خاک عراق!/ الاخبار لبنان افشا کرد: «محتوای سند محرمانه‌ای چندین واقعیت را افشا می‌کند که برجسته‌ترین آن‌ها این است که خروج آمریکا از عراق واقعی نیست. همچنین گروه‌هایی در عراق وجود دارند که خواهان خروج نیروهای آمریکایی نیستند و حتی با آمریکایی‌ها در این زمینه تبانی کرده‌اند تا بیانیه‌ای جعلی درباره عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از خاک عراق صادر کنند. برخی قصد دارند مصوبه پارلمان عراق را در اخراج نظامیان بیگانه ازجمله نیروهای آمریکایی دور بزنند، گروه‌های مقاومت ساکت نخواهند نشست».

◄ پهپادها و موشک‌هایی که رژیم صهیونیستی را می‌ترساند!/ رئیس مرکز مطالعات فلسطینی - اسرائیلی امیل توما در حیفا معتقد است، حملات پهپادی و موشکی به امارات، برای تل‌آویو هم نگران‌کننده است؛ چون این باور وجود دارد که پهپاد‌ها و موشک‌هایی که قادرند به امارات برسند، به سرزمین‌های اشغالی هم می‌رسند.

◄ ارائه وام بانکی آسان‌تر می‌شود/ معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در حاشیه جلسه عملیاتی کردن دستورات رئیس‌جمهور در خصوص تسهیل ارائه تسهیلات بانکی، گفت: «شرایط پرداختِ آسانِ تسهیلات بانکی از اول بهمن‌ماه اجرایی می‌شود».

◄ ضرورت از سرگیری آموزش حضوری در مدارس/ وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «مدارس حتماً باید آموزش حضوری را از سر بگیرند. ۹۵ درصد مدارس دنیا در این مدت باز بودند؛ اما ما ۱۰۰ درصد مدارس را تعطیل کردیم و آموزش مجازی داشتیم». معاون سلامت وزارت آموزش‌وپرورش نیز اذعان داشت: «دور بودن دانش‌آموزان از آموزش حضوری، باعث افت تحصیلی ۵۰ تا ۶۰ درصدی شده است. قرار است با شروع نیمسال دوم آموزش‌ها حضوری برگزار شود».

◄ وضعیت قابل‌قبول ذخایر ارزی کشور/ مدیر روابط عمومی بانک مرکزی خبر داد: «در هفته‌های گذشته، ‎فروش نفت نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و با توجه به بازگشت ارز حاصل از صادرات، وضعیت ذخایر ارزی کشور قابل‌قبول است. عرضه ارز در ‎سامانه نیما هم از ابتدای سال تا الآن به بیش از ۲۳ میلیارد دلار رسیده؛ یعنی ۶۷ درصد بیشتر از کل سال گذشته است».


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما