استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق اپلیکیشن های موبایلی و SMS

در هر زمان و مکانی که باشید، به راحتی می‌توانید از طریق پیامک یا شماره گیری کد USSD مبلغ خلافی را استعلام و بعد با پرداخت، آن را صفر کنید.
پنجشنبه، 2 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق اپلیکیشن های موبایلی و SMS
یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا خودرو به پارکینگ منتقل شود، مبلغ خلافی بیش از 3 میلیون تومان است. در صورتی که پلیس جلوی خودروی شما را بگیرد و تاکنون اقدامی به پرداخت خلافی‌ها نکرده باشید، چاره ای جز انتقال آن به پارکینگ و تسویه کامل جریمه ها وجود ندارد.

چالش اصلی اینجاست که بسیاری از رانندگان تا به حال نه تنها اقدامی برای مشاهده خلافی خودروی خود نکرده‌اند، بلکه حتی در صورت مشاهده، هیچ یک از آن‌ها را هم پرداخت نکرده‌اند.

مهم‌ترین دلیل این است که نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند. اگر چگونگی صفر کردن خلافی برای شما چالش و سوال اصلی، پس حتماَ مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چگونگی استعلام و پرداخت خلافی خودرو

چندین روش برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو وجود دارد که در ادامه تمامی آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

استعلام و پرداخت از طریق پلیس+10

اولین راهی که به ذهن همه می‌رسد، مراجعه به دفتر پلیس+10 و پرداخت خلافی از طریق آنجاست. تصور رفتن به این مکان و منتظر ماندن در صف‌های طولانی و اتلاف وقت زیاد می‌تواند خود بسیار خسته کننده به نظر برسد. برای همین است که بسیاری تمایلی به پرداخت جریمه‌های رانندگی خود نداشته باشند.

البته استعلام خلافی از این طریق، مزایا و معایب خاص خود را دارد.  مزایای استعلام خلافی خودرو از طریق پلیس+10 شامل به روز بودن اطلاعات، دقیق بودن جرائم، امکان ثبت اعتراض بدون هیچ مشکل و راحت توسط خود اپراتور است.

معایب این روش شامل اتلاف وقت زیاد (زمان رفت و برگشت و منتظر ماندن در صف تا اعلام شماره)، پرداخت هزینه نسبتاَ زیاد برای گرفتن یک برگ خلافی و قطع بودن سامانه آنجا است.

با توجه به اینکه روش‌های اینترنتی بهتری برای استعلام خلافی وجود دارد، دیگر مراجعه به این دفترها برای انجام این کار توصیه نمی‌شود. مگر اینکه واقعاَ به دلایلی مجبور باشید.
 

استعلام و پرداخت از طریق پیامک و کد  USSD

این دو روش متفاوت هستند؛ اما وجه مشترکی با هم دارند.

در روش استعلام از طریق پیامک، باید کد VIN روی کارت خودرو به شماره 1101202020 ارسال شود. در این روش فقط باید هزینه پیامک را که حدود 350 تومان است، بپردازید. بعد از ارسال، پیامکی در پاسخ برای گوشی شما داده می‌شود که مبلغ کل خلافی را نشان می‌دهد. در نظر داشته باشید که شما فقط می‌توانید کل مبلغ خلافی را مشاهده کنید. بعد از آن بر اساس دستورالعملی نوشته شده در پیامک می‌توانید مبلغ جریمه را به طور کامل بپردازید.

در روش استعلام از طریق کد USSD، کافی است که با تلفن همراه خود کد #110* را بگیرید. بعد از گرفتن این شماره، لازم است تا اطلاعات مورد نیاز از جمله کد VIN خودرو را وارد کنید. بعد از آن علاوه بر نمایش مقدار جریمه، امکان پرداخت هم برای شما وجود دارد.
 

چند نکته در خصوص استعلام و پرداخت از طریق این دو روش:

  • در هر زمان و مکانی که باشید، به راحتی می‌توانید از طریق پیامک یا شماره گیری کد USSD مبلغ خلافی را استعلام و بعد با پرداخت، آن را صفر کنید.
  • کد VIN ترکیبی از اعداد و حروف و به صورت 17 رقمی است که علاوه بر روی کارت، روی برگ سبز هم قرار دارد.
  • فقط هزینه پیامک را باید بپردازید.
  • امکان اختلال در ارسال پیام وجود دارد که البته خیلی کم پیش می‌آید.
 
استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق اپلیکیشن های موبایلی و SMS
استعلام از طریق سایت راهور دیگر روشی است که درجه اطمینان بیشتری نسبت به بقیه دارد.
 


استعلام و پرداخت از طریق سایت راهور

استعلام از طریق سایت راهور دیگر روشی است که درجه اطمینان بیشتری نسبت به بقیه دارد. البته این روش، استعلام از طریق بارکد هم می گویند. بارکد شامل خطوط مشکی کنار هم است. مراحل استعلام و پرداخت به صورت زیر است:
 
  • در ابتدا لازم است که وارد سایت rahvar120.ir شوید. دقت داشته باشید که فیلترشکن سیستم شما نباید فعال باشد.
  • در بخش وسط صفحه، روی گزینه استعلام تخلفات رانندگی کلیک کنید.
  • در صفحه بعد لازم است که از طریق سامانه سخا اقدام به پرداخت کنید. در صورتی که از قبل حساب کاربری در این سامانه داشتید، با وارد کردن کد ملی و رمز وارد صفحه بعد خواهید شد. در غیر این صورت لازم است که ثبت‌نام کنید. عملیات ثبت نام چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید.
  • در باکس پایین صفحه کافی است تا شماره بارکد کارت خودرو را نیز وارد کنید. در پایین بارکد، عددهایی نسبتاَ ریزی نوشته شده است که باید از چپ به راست در باکس وارد کنید.
  • بعد از وارد کردن، فهرست تمامی تخلفات شما نشان داده می‌شود. شما می‌توانید به صورت یکجا یا انتخابی، مبلغ جریمه‌های خودروی خود را پرداخت کنید.
برای پرداخت قسطی خلافی خودرو هم می‌توان از این طریق اقدام کرد.
 

استعلام و پرداخت از طریق اپلیکیشن های موبایلی

برنامه‌های موبایل زیادی وجود دارند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها اقدام به پرداخت جریمه خودروی خود کنید. در استفاده از این اپلیکیشن‌ها لازم است تا چند نکته زیر را در نظر بگیرید:
  • برای دریافت فهرست خلافی، مبلغی را باید بپردازید.
  • برنامه های موبایل زیادی در بازار وجود دارند؛ اما همه آن‌ها مطمئن نیستند. احتمال سواستفاده از اطلاعات از طریق برنامه‌ها وجود دارد. از اپلیکیشن‌های مطمئن برای انجام این کار استفاده کنید.
  • برای استفاده از اپلیکیشن‌ها نیاز به گوشی هوشمند و اینترنت دارید. در مواقعی که آنتن‌دهی اینترنت اختلالی داشته باشد، در عمل نمی‌توانید از این برنامه‌ها استفاده کنید.
 
استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق اپلیکیشن های موبایلی و SMS
 

از طریق ATM میتوانید خلافی خودرو خود را پرداخت کنید

از طریق همه روش‌ها می‌توانید خلافی خودرو را استعلام گرفت و بعد آن‌ها را پرداخت کرد. البته از طریق ATM فقط می‌توانید خلافی‌ها را پرداخت کنید. البته اگر خلافی خودرویتان هم کم باشد؛ اما انقضای بیمه‌نامه خودروی‌تان تمام شده باشد، باز هم خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد. این هم یکی دیگر از دلایل اصلی چنین اتفاقی است.

پس علاوه بر پرداخت کامل، حتماَ حواستان به بیمه شخص ثالث خودرو باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما