حسین چرخابی در گفتگو با راسخون:

نویدکیا باید خودخواهی را کنار بگذارد/سطح لیگ ما افتضاح است

پیشکسوت باشگاه سپاهان معتقد است تیم تحت هدایت محرم نویدکیا با کیفیت بازی می کند اما در بخش نتیجه ضعیف عمل کرده است.
شنبه، 18 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
نویدکیا باید خودخواهی را کنار بگذارد/سطح لیگ ما افتضاح است
حسین چرخابی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به ناکامی سپاهان در لیگ بیست و یکم اظهار داشت: ما وقتی از دور به فوتبال نگاه می کنیم باید چند چیز را برای موفقیت یا عدم آن در نظر بگیریم. در بحث نتیجه گرایی و ارائه ی فوتبال زیبا اگر بخواهیم تیم سپاهان را مورد ارزیابی قرار دهیم، به خیلی از نکات می رسیم. اینکه یک دانش آموز نمره ی خوبی نیاورد و بگوئیم او شاگرد اول است، این یک خیانت حساب می شود. واقعیت این است که سپاهان نه در لیگ قهرمانان آسیا، نه در جام حذفی و نه در لیگ برتر نتوانست نتایج خوبی بگیرد. حتی دیدید که از مرحله ی گروهی لیگ آسیا هم نتوانست بالا برود. اگر بخواهیم از بعد فنی به مسائل ریز دقت کنیم، از حوصله خارج است اما تیم در خطوط سه گانه آن هماهنگی لازم را نداشت.
 
سپاهان در نتیجه گیری ضعیف عمل کرد
وی افزود: اگر بازی آخر با فولاد را بخواهیم در نظر بگیریم، این تیم 3 گل خورد. این ماحصل کار تیم سپاهان بود که در اکثر بازی ها این مشکلات را در تیم دیدیم. قبل از این بازی گفتم که تیم اگر گل بخورد از روی ضربات ایستگاهی است. پاتوسی هم ضربه ی آزادش را عالی زد. خیلی از گل هایی که فولاد در این فصل زده از روی ضربات ایستگاهی بوده است. نتیجه می گیریم یکی از مراحل فوتبال، دفاع کردن روی ضربات شروع مجددها از کرنر گرفته تا ضربات آزاد از کناره ها و مستقیم است. سپاهان در این بخش در طول فصل اصلا خوب عمل نکرد. این ضعف ها فقط با تمرین کردن حل می شود و مشخص است که تمرین کافی برای پوشش این ضعف بزرگ نداشته ایم. در این فصل اکثر گل هایی که سپاهان دریافت کرده، از روی همین ضربات شروع مجدد بوده است. نوع فوتبال سپاهان در خط حمله اما عالی بوده است. این تیم در کل لیگ میانگین بالای 8 موقعیت گل ایجاد کرده است. اما مشکل اصلی اینجا بوده که در زدن ضربات آخر عملکرد خیلی بدی داشتیم. سپاهان از نظر نوع بازی قبول بود اما از نظر نتیجه گیری و فاز دفاعی(تیمی، انفرادی و منطقه ای) اصلا نمره ی قابل قبولی نگرفت.
 
شنیدم کادر فنی سپاهان به آنالیز اعتقادی ندارد
پیشکسوت سپاهان تصریح کرد: سپاهان اگر بخواهد همین روش و همین مسیر را برود، فصل بعد هم همین است. فوتبال روز بیش از هرچیزی به آنالیزور نیاز دارد و به این علم اهمیت می دهد. من شنیدم در تیم سپاهان به آنالیز اعتقادی ندارند. مربیان باید تمام بازی هایی که انجام می دهند را چندبار ببینند و نکات زیادی را می توانند استخراج کنند. می توانند ببینند کدام بازیکن کم کاری کرده، کدام بازیکن افت داشته و کدام یک توانسته وظیفه اش را انجام دهد. کجا نقطه ی ضعف تیم بوده است. سپاهان بزرگترین شرکت صنعتی ایران است و هیچ مشکلی برای پرداخت های بزرگ ندارند. روی هربازیکنی دست بگذارند، به راحتی آن را جذب می کنند. باید برای خرید بازیکن کنکاش شود. اول باید آنالیز درستی از ضعف و قوت تیم انجام شود و براساس آن بازیکن بخرند. صادقی هافبک گل گهر 28 ساله است و بهترین پاسور لیگ شده اما تا قبل امسال کسی اسمش را شنیده بود؟ باشگاه باید در بخش آکادمی و پایه سرمایه گذاری کند تا وقتی بازیکنی را از دست می دهد، کاسه ی چه کنم چه کنم دستش نگیرد.
 نویدکیا باید خودخواهی را کنار بگذارد/سطح لیگ ما افتضاح است
نویدکیا خودخواهی را کنار بگذارد
حسین چرخابی گفت: محرم نویدکیا باید کاری را که فرهاد مجیدی انجام داد را در فصل آینده بکند. مجیدی متوجه شد که با زدن گل های زیاد نمی تواند قهرمانی بیاورد و رفت دنبال درست کردن ساختار دفاع تیمی. آن هم با آوردن یک مربی خارجی. اینکه مربی بیاوریم و بگوئیم او در تاتنهام بوده را قبول ندارم. باید مربی ای بیاورد که تمرین دهنده ی خوب و به روز باشد. محرم نویدکیا باید حرف گوش بدهد و "مَنم مَنم" نکند. او باید خودخواهی اش را کنار بگذارد و کسی که می آورد از او کمک بگیرد. مربی نباید روی نیمکت تزئینی باشد. ما از گوآردیولا و کلوپ که بزرگتر نداریم. آنها وقتی در برخی بازی ها به مشکل می خورند و گیر می کنند، خودشان سمت دستیارشان می روند و مشورت می گیرند. سپاهان باید به جای خرید بازیکن بزرگ، مربی خوب بیاورد. مربی خوب خارجی می تواند حتی آکادمی باشگاه را هم زیر نظر بگیرد و به مربیان پایه مشورت بدهد.
 
اتفاقات فوتبال ایران باید در گینس ثبت شود
وی خاطرنشان کرد: محرم نویدکیا خیلی باهوش است و باید سریع مشکلات تیم را حل کند. دو سال در تیم بوده و آشنایی کامل دارد. او اگر مشکلات را رفع نکند و یک مربی خارجی خوب برای کمک نیاورد، می سوزد. فوتبال خیلی از آدم های موفق را از قله پائین آورده است و می آورد. او بازیکن باهوشی بوده و در مربیگری هم اخلاق و رفتاری را در پیش گرفته که شگفت انگیز است. اصلا با داوران کلنجار نمی رود. شاید در طول فصل یکی دو بار اتفاق افتاده آن هم خیلی کوتاه. 70 درصد وقت بازی های ما با داد و بیداد و کلنجار رفتن باداور و نیمکت ها از بین می رود. محرم می داند که برای موفقیت نباید با داوران مجادله کند. لیگ ما واقعا امسال از لحاظ کیفیت افتضاح بود. راحت می توانید از لحاظ علمی و آماری شرایط لیگ را بسنجید که آیا کیفیت داشته با نه. شرایط فوتبالی امسال خیلی بد بود. از ابتدای لیگ نیمکت ها پریشان و بی نظم بودند. مدام کنار زمین درگیری بود. هیچ بازی ای به جرات می توانم بگویم که با آرامش تمام نشد. واقعا باید آمار وقت مفید بازی های لیگ ایران در کتاب گینس ثبت شود. به جرات می گویم که در هیچ لیگی در دنیا این قدر وقت مفید بازی نیست. جایی نمی بینیم که داوران در طول لیگ این قدر به سمت نیمکت تیم ها بروند. در اکثر بازی ها کارتهایی که نیمکت نشینان تیم ها گرفته اند از اخطاری های داخل زمین بیشتر بوده است. تمام این مسائل به خاطر ضعف نهادهای اجرایی و انضباطی فدراسیون و سازمان لیگ است. کمیته ی داوران در چینش داوران دقت نمی کند و از داورانش هم حمایت لازم را ندارد. آنها باید خیلی مقررات قاطعی را در نظر بگیرند. پیشنهاد می کنم که بخشنامه کنند و به باشگاه ها بگویند، مثلا اعتراض و اخطار و بقیه موارد از فلان حد بگذرد، جریمه ی سنگینی دارد تا از این طریق تیمی جرات نداشته باشد، این قدر وقت کشی کند. به تیم هایی که کمترین اعتراض را بکند، جوایز بدهند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.