چه کسانی نباید بلیط قطار رزرو کنند

درست است که قطار جزو امن‌ترین روش‌های حمل و نقل مسافر و یا بار است اما باید به این اصل توجه کنید که صداهای مزاحم از کیفیت سفرتان کم خواهد کرد.
چهارشنبه، 16 آذر 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چه کسانی نباید بلیط قطار رزرو کنند
تا به حال به اندازه موهای سرمان از مزایای سفر با قطار و خوبی‌های آن نسبت به دیگر روش‌های حمل و نقل گفته‌ایم. حالا لازم است که کمی درباره معایب سفر ریلی با یکدیگر صحبت کنیم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قطار هم به نوبه خود سختی‌هایی دارد که آگاه نبودن از آن‌ها ممکن است تجربه بدی از سفر را در ذهنتان بگذارد. در این مقاله قرار است که به چندین مورد از مشکلات و موارد موجود در سفر با مسیرهای ریلی کشور اشاره کنیم.

البته این موضوع را نیز بگوییم که سفر با قطار جزو امن‌ترین و معقول‌ترین روش حمل و نقل مسافر و بار است. زیرا تصادفات جاده‌ای و یا حادثه‌های هوایی مانند سقوط ندارد. اما مشکلات دیگری را به دوش می‌کشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اگر با سروصدا مشکل دارید سراغ خرید بلیط قطار نروید

با سوار شدن در قطار و پیدا کردن کوپه مورد نظرتان بوق ممتد قطار حاکی از آن است که قرار است به راه بی‌افتد! درست از همان لحظه سروصداهای داخل قطار و حتی بیرون قطار شروع می‌شود.

سفرهای ریلی از طریق خرید بلیط قطار علاوه بر صدای کشیده شدن کوپه قطار بر روی ریل، سرو صدای مسافران را نیز دارد! ممکن است در حال استراحت باشید که فردی از رو به روی کوپه شما به حالت دو، رد شود و همزمان با آن یک نوزاد با گریه خود آرامش را از شم بگیرد.

جدای از آن، قطار داخل هر ایستگاهی که می‌شود بوق مخصوص خودش را می‌زند و با ترمز صدا دار خود ممکن است موجب مکدر کردن روحیه‌تان شود. خلاصه که اگر از آن دسته افرادی هستید که خوابتان سبک است و یا فوبیای سروصدا دارید قید تهیه بلیط قطار را بزنید و به جای آن با خودرو شخصی و یا هواپیما به مقصد خود بروید.

درست است که قطار جزو امن‌ترین روشهای حمل و نقل مسافر و یا بار است اما باید به این اصل توجه کنید که صداهای مزاحم از کیفیت سفرتان کم خواهد کرد.
 

سفر با قطار مناسب افراد باحوصله و صبور است!

قطار با سرعت بسیار کمی، در مسیر خود در حال حرکت است. علاوه بر آن در شهرهای بین راه می‌ایستد و همین موضوع هم به کند بودن آن اضافه می‌کند. به عبارتی راهی که قرار است ۹ ساعته طی شود با قطار حدود ۱۲ ساعت در راه هستید.

درست است که امکانات رفاهی زیادی به نسبت خودرو شخصی دارید اما اگر خوب به قضیه نگاه کنید شاید برای اتلاف وقتی که قطار انجام می‌دهد آمادگی نداشته باشید. تصور کنید باید برای یک سفر ۴ روزه دو روز را در مسیر سپری کنید! وجود این مورد در شرکت‌های ریلی اصلا خوشایند نیست و قطار در مقایسه سرعت نیز به بقیه رقبا باخته است.

اگر بخواهیم درباره خرابی قطار نیز صحبت کنیم هم باید بدانید اکثر قطارهای موجود در شرکت‌های ریلی قدیمی هستند و تعمیر آن‌ها در صورت خرابی ساعت‌ها زمان می‌برد. پس اگر چشمتان به یک بلیط قطار ارزان خورد بدانید که قرار است به جز معطلی‌های پی در پی، خرابی قطار را نیز متحمل شوید.
 

قطار با تکان‌های متعدد خود، شما را خسته خواهد کرد.

مسیر ریلی با توجه به نوع ساختار خود در حین حرکت تکان‌های زیادی خواهد خورد. تکان‌های ممتد و بدون قطع شدن که شما در هر حالتی قرار است تجربه‌اش کنید. به عنوان مثال باید با این تکان‌ها غذا میل کنید، استراحت کنید و یا اخبار جدید در تلفن همراهتان را بخوانید.

البته بعد از مدتی از شروع سفر به این تکان‌های آزاردهنده عادت خواهید کرد اما بعد از پایان سفر هنوز آشوبی در معده و ذهنتان به پاست! حتی بعضی افراد تا ساعت‌ها این تکان‌ها را حس می‌کنند.
 

هم‌سفر شدن با افراد غریبه در کوپه‌های قطار!

اگر با خانواده خود به یک سفر از طریق قطار خواهید رفت مشکل آنچنانی برای درخواست کوپه نخواهید داشت. زیرا می‌توانید به راحتی از کوپه‌های ۴ نفره و یا ۶ نفره استفاده کرده و پس از پیدا کردن شماره صندلی‌تان درب کوپه را ببندید.

مشکل آن جایی شروع می‌شود که شما یک الی دو نفر هستید و قرار است که کوپه را با افراد غریبه شریک شوید. امرار معاش و برقراری ارتباط با دیگر افراد به خودی خود بد نیست اما در قطار هر فرد خودش را صاحب اختیار می‌داند و ممکن است برای پیدا کردن تخت و جای خواب خود،‌ تهویه کوپه، روشن کردن یا خاموش کردن چراغ کوپه، رفت و آمد داخل آن و یا هر مورد دیگری دچار مشکل شوید.

زیرا ۴ نفر از قشرهای مختلف جامعه در یک محل قرار گرفته‌اند و هر کدام با سلایق مختلف خود سعی به مدیریت جمع دارند. در سفر با قطار اگر کوپه دربست خود را نداشته باشید در نهایت به دلیل یکی از مواردی که در بالا اشاره کردیم آزرده خاطر می‌شوید.

کمبود رسیدگی به مسافران قطار؛ مشکل دیگر سفر ریلی

اگر سفر با هواپیما را تجربه کرده‌ باشید رعایت بهداشت، رسیدگی مهمانداران به مسافران و آرامش روانی را تجربه کرده‌اید. حالا نوبت آن است کمی درباره وجود این نکات در قطارها بدانید.

در مسیرهای ریلی متاسفانه این موارد تا حد زیادی رعایت نمی‌شود و ممکن است حداقل یکی از این موضوعات باعث رنجش خاطرتان شود.

مثلا در انتها و ابتدای واگن‌ها سرویس‌های بهداشتی تعبیه شده که با توجه به نظافت همیشگی آن باز هم ممکن است بوی ناخوشایندی به مشامتان برسد. یا ممکن است به علت عدم پذیرایی مناسب، گرسنه بمانید.

همان‌طور که می‌دانید در قطارها خبری از پذیرایی نیست مگر آن که هزینه آن را از قبل داده باشید و یا به قسمت رستوران قطار برای صرف غذا بروید. نکته دیگر قابل ذکر در قطار رفتار غیر حرفه‌ای پرسنل است. اگر می‌خواهید سفر بهتری با قطار تجربه کنید، بلیط قطار رجا یا فدک را خریداری نمایید.
 
 
چه کسانی نباید بلیط قطار رزرو کنند
 

نامنظم بودن برنامه سفر با قطار خوشایند نیست
فرض کنید قرار است از تهران به سمت مشهد بروید و می‌خواهید در ایستگاه سبزوار پیاده شوید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید فقط خودتان باید حواستان به مسیر باشد که شهر را رد نکنید و یا باید آن قدر گوشتان را تیز کنید که صدای ماموران قطار را بشنوید که حاکی از آن است به مقصد رسیده‌اید.

اگر دقت کمی دارید و یا نمی‌توانید به سرعت بار و بندیل خود را جمع کنید و پیاده شوید دور سفر بین راهی با قطار را خط بکشید.

جدای از آن اگر برای صرف ناهار و یا خواندن نماز از قطار پیاده شده‌اید و حالا نوبت به سوار شدن مجدد است این نکته را فراموش نکنید که باید خیلی دقیق جای خود را در ذهن داشته باشید.

زیرا برای سوار شدن در قطار آن قدر نام کوپه و صندلی و واگن پیچیده است که اگر مقداری حواس پرتی از خود نشان دهید مدتی را باید دور خود بچرخید!
 

کلام آخر

به طور کلی سفر با قطار مزایا و معایب خود را دارد. همان‌طور که دیگر روش‌های حمل و نقل ویژگی‌های منحصر به فردی را دارا هستند. با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله، حالا می‌توانید با دید بازتر و برنامه ریزی صحیح‌تری بلیط قطار به مقصد مورد نظرتان را تهیه کنید.

لازم است بدانید با تمام این موارد باز هم قطار به نسبت هواپیما و خودرو شخصی از امنیت بالاتری برخوردار بوده و یکی از بهترین راه‌ها برای افرادی است که دوست دارند از مسیر همان‌طور که هست لذت ببرند.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.