درس‌های اخراج از کمیسیون مقام زن

کشوری که خود ناقض بزرگ حقوق ملت و جامعه زنان ایران است و از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون، از هیچ اقدام خصمانه ای علیه حقوق و منافع مردم  ایران دریغ  نکرده، چگونه اکنون داعیه‌دار حمایت از حقوق زنان ایرانی شده است؟ بی تردید آمریکا نمی‌تواند با سیاه نمائی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، بر نقض گسترده حقوق عامه ملت و خاصه زنان ایران از طریق تحمیل تحریم‌های یک‌جانبه در چند دهه متمادی سرپوش بگذارد.
دوشنبه، 28 آذر 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درس‌های اخراج از کمیسیون مقام زن
از کنار ماجرای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن به‌عنوان یک حادثه عبور نکنید. در این مورد بارها نوشته‌ایم که غربی‌ها با استفاده از ابزارهایی که در طول چند دهه گذشته برای کنترل جهان ساخته‌اند بر آن حکومت می‌کنند و هر کسی بخواهد از خواست غرب سرپیچی کند، به چنین سرنوشتی دچار می‌شود. تمام سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و صندوق‌هایی که پس از جنگ جهانی دوم ساخته شده‌اند، همه در اروپا یا امریکا قرار دارند و شما یک نهاد به حساب بین‌المللی پیدا نمی‌کنید که در کشوری دیگر، حتی متحدان امریکا مانند ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی و یا حتی کانادا و یا کشورهایی که به تازگی در اروپا به عنوان متحدان غرب و اعضای ناتو شناخته شده‌اند، قرار داشته باشد.
 
این ابزارها به آرامی و در طول چند دهه با حقه‌بازی جریان لیبرالیسم به جهانیان تحمیل شد و مانند اژدهای هفت‌سر به گونه‌ای کشورها را در هم پیچیده که اگر روزی کشوری را از آن بیرون کنند، چنان ناراحت می‌شود که انگار زلزله 10ریشتری نیمی از مردم این کشور را کشته است. وقتی واکنش مقامات مختلف کشورمان در مورد اخراج از این کمیسیون را دیدم، خنده‌ام گرفت و از این همه واکنش هیستریک و عصبانی تعجبم گرفت. برای کشوری که 44 سال است دارد با بدترین شکل ممکن با غربی‌ها مچ می‌اندازد، اخراج از کمیسیونی که خود غربی‌ها در طول سالیان دراز بنا کرده‌اند، نباید تعجب‌آور و غیرقابل باور باشد.
 
همواره تعجبم این بوده که چرا نباید به چنین اتفاقاتی فکر کرد؟ اگر نوشته‌های بنده را در طول این سال‌ها خوانده باشید متوجه نکات بسیاری شده‌اید و اینکه غربی‌ها در مورد برخورد با دست‌ساخته‌های خود برای کنترل جهان هم دچار تردید شده‌اند. جایی مانند سازمان تجارت جهانی و یا همین سازمان ملل این روزها بیش از آنکه کارکردی برای ادامه سیادت غرب بر اقتصاد و سیاست جهان داشته باشد، به مانعی بزرگ در راستای این امر تبدیل شده است. سال‌هاست مینویسیم که برای امریکا دیگر سازمان ملل و شورای امنیت کارکرد سابق را ندارد و اگر این کشور چاره‌ای داشت حتماً سازمان ملل را منحل می‌کرد!
 
سازمان ملل و شورای امنیتی که در آن دیگر امریکا نمی‌تواند قطعنامه‌های خود را به نتیجه برساند و با وتوی چین و روسیه روبه‌رو می‌شود، دیگر هیچ ارزشی برای امریکا ندارد. امریکا اگر می‌توانست روسیه و چین را از سازمان ملل و شورای امنیت بیرون می‌کرد. این خبر را همین روز پنج‌شنبه سخنگوی کاخ سفید اعلام از اینکه امریکا نمی‌تواند روسیه را از شورای امنیت بیرون کند، ابراز تاسف کرد. «کارین ژان پیر» در نشستی خبری گفت: «اگر راهی برای پایان دادن به عضویت روسیه در شورای امنیت وجود داشت ما فوراً از آن استفاده می‌کردیم. متأسفانه ما هیچ امکانی برای تغییر مقررات سازمان ملل متحد مشاهده نمی‌کنیم.»
 
«استیو کوهن» و «جو ویلسون» دو نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس طرحی را ارائه کرده بودند که در آن از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواسته شده بود برای اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل درپی عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین تلاش نماید! طرف امریکایی آن اندازه پررو و وقیح است که هر کشوری بخواهد فارغ از سیاست‌های این کشور رفتار کند، از کثیف‌ترین ابزارهای خود برای اخراج این کشور از نهادهایی که خودشان ساخته و پرداخته‌اند، بهره گرفته و استفاده می‌کنند. اینکه دو نماینده مجلس امریکا این اندازه زور داشته باشند که چنین پیشنهادی بدهند، بیش از آنکه ناشی از عرضه امریکایی‌ها باشد، ناشی از بی‌عرضگی کشورهای دیگر است.
 
تکلیف اما چیست؟ پیش از این در مورد اینکه چه باید کرد، نوشته‌ام. نخست آنکه: به هیچ عنوان نباید بابت اخراج از این سازمان‌ها و نهادها نگران و ناراحت بود، بلکه هر اخراجی را باید به حکم یک فرصت نگاه و از آن نهایت بهره‌برداری را کرد. دوم: آنکه باید از همین الان آمادگی برای سایر اتفاقات این‌چنینی را داشت و به‌جای پدافند به سمت آفند روی آورد؛ سوم: آنکه باید پیوست رسانه‌ای قوی در این حوزه تدارک دید و به زبان‌های مختلف در سازمان ملل منتشر کرد؛ چهارم: آنکه باید به فکر یک ساز و کار موازی رفت و از اینکه نمی‌شود، کسی نیست و تنها هستیم نباید ترسید.
 
به صورت مشخص، در جهان پیش‌رو که هنوز نظامش مشخص نشده، کسی پیروز است که از امروز نظام‌مند فکر کند، رفتار کند و برنامه داشته باشد. باید برای آینده برنامه داشت و با کشورهای هم‌سو و همراه، کشورهایی که نگاه به نسبه مستقل‌تری دارند (حتی اگر رقیب باشند مانند ترکیه) در این زمینه به سمت تشکیل ساختارهای بین‌المللی جدید حرکت کرد. 
 
بدعت سیاسی آمریکا در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد
شب گذشته با تلاش و فشارهای آمریکا و متحدانش به بهانه تحولات اخیر در ایران، عضویت کشورمان در کمیسیون مقام زن سازمان ملل لغو شد و قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای پایان دادن به عضویت ایران در این کمیسیون با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.
 
در این جلسه پیش از رای گیری، نمایندگان برخی کشورهای عضو این کمیسیون در مخالفت با پیش‌نویس این قطعنامه به سخنرانی پرداختند و کشورهای بولیوی، چین، روسیه، عمان، نیجریه، زیمبابوه، قزاقستان و نیکاراگوئه به این قطعنامه رای منفی دادند و کشورهایی همچون بنگلادش، هند، اندونزی، مکزیک، تایلند و... به قطعنامه مذکور رای ممتنع دادند و در نهایت دولت‌های  کانادا، استرالیا و برخی دیگر از کشورهای غربی همسوی واشنگتن از جمله  تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین از جمله شیلی، کلمبیا، پرو و آرژانتین با این قطعنامه همراهی کرده و به لغو عضویت ایران در این کمیسیون رای مثبت دادند.
 
نمایندگان تعدادی از کشورها در سخنرانی‌های خود در این نشست بر این موضوع تاکید داشتند که لغو عضویت ایران در این کمیسیون بر اساس قطعنامه پیشنهادی آمریکا، بدعتی سیاسی جدید در این کمیسیون است و تصویب چنین قطعنامه ای به تضعیف نهادهای بین‌المللی منجر خواهد شد و خلاف روح و کارکرد این گونه نهادهاست .
 
آنها همچنین بر این موضوع تاکید کردند که هیچ سابقه ای در رویه کار این شورا برای خاتمه دادن به مشارکت یک عضو منتخب در کمیسیون کارکردی آن وجود ندارد و همچنین آیین کار مربوطه نیز از این اقدام پشتیبانی نمی کند.
 
درس‌های اخراج از کمیسیون مقام زن

در همین ارتباط نماینده روسیه در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن گفت: این جلسه برای چه تشکیل شده است؟ پاسخ آن این است که آمریکا و برخی اعضای دیگر که خود ناقض حقوق بشر هستند، در تلاش هستند که یک کشور مستقل و دارای حاکمیت را از کمسیون مقام زن حذف کنند. این خود مغایر با قوانین موجود و پروسه کاری اکوسوک است.

نماینده پاکستان نیز در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد هم در مخالفت با لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن گفت که هیچ قانونی برای لغو عضویت اعضا وجود ندارد. او گفت که عضویت ایران با رای اعضای همین شورا در سال ۲۰۲۱ و برای یک دوره چهارساله بوده و نباید اکنون به پایان برسد.
 
نماینده سوریه در این نشست نیز ضمن مخالفت با قطعنامه‌ی پیشنهادی آمریکا بیان کرد: لغو عضویت ایران سابقه خطرناکی برای این نهاد محسوب خواهد شد.
 
نماینده برزیل نیز وضعیت زنان و دختران در ایران را موضوعی مورد توجه جامعه بین‌الملل خواند اما گفت اخراج یک کشور از چنین کمیسیونی سابقه ندارد و در طرح پیشنهادی آمریکا هم مشخص نیست که اخراج ایران چه طور کمکی به بهبود وضعیت می‌کند.
 
نماینده ونزوئلا در جلسه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل هم با لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن مخالفت کرد و گفت این کار، به «سنتی خطرناک» تبدیل خواهد شد و در نهایت باعث تضعیف نهادهای بین المللی می شود .
 
در این جلسه سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل نیز با انتقاد شدید از قطعنامه پیشنهادی آمریکا تحت عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای باقی دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶» گفت: این اقدام غیرقانونی آمریکا در قبال ایران با توجه به خصومت دیرینه آن با مردم کشورم به هیچ وجه غیرمنتظره نیست، اما در صورتی که چنین تصمیمی عملی شود، برای یکپارچگی سیستم سازمان ملل به شدت خطرناک خواهد بود.
 
اقدام ایالات متحده با روح و متن منشور سازمان ملل، به ویژه یکی از اصول بنیادین آن مبنی بر برابری حاکمیتی کشورها در عضویت از طریق مشارکت معنادار و برابر آنها در همه مجامع چندجانبه گرا، که به عنوان ستون اصلی چندجانبه گرایی و سیستم سازمان ملل متحد شناخته می شود، در تضاد است. این رفتار غیرقانونی آمریکا همچنین ممکن است منجر به ایجاد سابقه ای ناصواب با عواقب بسیار گسترده شود.
 
این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این که این درخواست صرفاً نمونه بارز دیگری از ریاکاری ایالات متحده است، تصریح کرد: ایالات متحده برای دستیابی به هدف سیاسی نامشروع خود، سوء استفاده و منحرف کردن مفاهیم ارزشمندی مانند حقوق بشر را به یک رویه استاندارد تبدیل کرده و با استفاده از پلتفرم‌ها و منابع سازمان ملل به نوعی به آن دست یافته است.
 
وجود قطعنامه پرسابقه ای در کمیسیون مقام زن که مصیبت‌های وحشتناک زنان فلسطینی در مناطق تحت اشغال اسرائیل را شناسایی می کند، نمونه بارز این استانداردهای دوگانه و ریاکاری است. در حالی که بررسی پیامدهای اشغالگری اسرائیل بر مردم فلسطین در دستور کار اکوسوک نیز قرار دارد، ایالات متحده در مورد نقض حقوق زنان فلسطینی توسط اسرائیل سکوت کرده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بامداد پنج شنبه بعد از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در یک موضع گیری رسانه ای با بیان این که تصویب قطعنامه غیراجماعی آمریکا علیه ایران، فاقد وجاهت قانونی است گفت: شوری که خود ناقض بزرگ حقوق ملت و جامعه زنان ایران است و از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون، از هیچ اقدام خصمانه ای علیه حقوق و منافع مردم  ایران دریغ  نکرده، چگونه اکنون داعیه‌دار حمایت از حقوق زنان ایرانی شده است؟ بی‌تردید آمریکا نمی‌تواند با سیاه نمائی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، بر نقض گسترده حقوق عامه ملت و خاصه زنان ایران از طریق تحمیل تحریم‌های یکجانبه در چند دهه متمادی سرپوش بگذارد.
 
ناصر کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی در حوزه پیشرفت زنان داشته و بدیهی است بعد از این نیز زنان ایران مسیر پیشرفت و ترقی را بر مبنای ارزش های ایرانی اسلامی ادامه خواهند داد.
 
ایران در طول ده سال گذشته (از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون) دو دوره عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل  بوده و طی انتخابات سال گذشته نیز با آرای حداکثری (۴۳ رأی از  ۵۴ عضو اکوسوک) برای سومین بار عضویت این نهاد را کسب کرده بود؛ بنابراین اقدام به محروم کردن یک عضو قانونی کمیسیون مقام زن از ادامه عضویت در این کمیسیون، یک بدعت سیاسی، اعتبار زدائی از این تشکل بین المللی و همچنین ایجاد کننده رویه‌ای یکجانبه برای سوء استفاده‌های آتی از نهادهای بین المللی و همچنین تلاشی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی یکجانبه و نادیده گرفتن رویه انتخابات در نهادهای بین المللی است.
 
از دیگر سو باید توجه داشت که لغو عضویت ایران در این کمیسیون به‌معنای این نیست که ایران  دیگر نمی‌تواند در نشست‌های این کمیسون شرکت کند بلکه ایران همچون گذشته می تواند برای ارائه نقطه نظرات خود در نشست‌های این کمیسیون شرکت کند اما دیگر از حق رای برخوردار نیست.
 
برخی از تحلیلگران معتقد هستند که پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن سازمان‌ملل بر اثر فشار و قطعنامه پیشنهادی امریکا، نشانه آشکار دیگری از بازگشت یکجانبه گرایی در عرصه بینالمللی و تمسخر چندجانبه گرایی است، آنها همچنین تاکید می‌کنند که این اقدام، منشور سازمان ملل متحد از جمله اصل برابری حاکمیتی کشورها در عضویت، مشارکت معنادار و برابر در همه مجامع چندجانبه را نقض کرده است که به‌عنوان پایه کلیدی چندجانبه گرایی و نظام سازمان ملل تلقی می‌شود.
 
در همین چارچوب این تحلیل‌گران بر این موضوع تاکید دارند که سازمان ملل متحد نباید به آمریکا اجازه دهد تا برنامه یکجانبه و خود محورانه خود را به طور نامحدود دنبال کند یا از هر گونه خلاء در هنجارها و رویه های نهادهای سازمان ملل سوء استفاده کند، از دیگر سو جامعه بین‌المللی نیز نباید به کشورهای عضو خود اجازه دهد که در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شوند و باید  در گفتار و عمل به شدت با یکجانبه‌گرایی آمریکا مخالفت کرده و آن را رد کند.

درس‌های اخراج از کمیسیون مقام زن


واکنش‌ها به لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن و افزایش قیمتدلار

لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل از مهمترین موضوعات خبری این روزهاست که واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است. در همین ارتباط «محمدحسن آصفری» نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت این اقدام، تاکید کرد: حضور عربستان به‌عنوان عضو ناظر در کمیسیون مقام زن سازمان ملل به عنوان کشوری که در آن زنان حتی حق رای نیز ندارند جایگاه این کمیسیون را زیر سوال می‌برد.
 
همچنین امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در بخشی از سخنرانی‌اش در کنفرانس وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه ۷۷ بهعلاوه چین، تصریح کرد: متأسفانه بار دیگر دیکتاتوری یکجانبه، قلدرمآبی محض، ریاکاری، سوء استفاده از قدرت سیاسی، ارعاب و اجبار و نیز بکارگیری استانداردهای دوگانه توسط آمریکا و متحدانش، بر چندجانبه گرایی، رویه‌های قانونی و حاکمیت قانون فائق آمد و در نتیجه آن، جمهوری اسلامی ایران به ناحق از عضویت قانونی خود در کمیسیون مقام زن محروم شد.
 
آیت الله سید احمد خاتمی هم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران درباره حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تصریح کرد: اولا قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد. دوما ۴۰ روز آمریکا تقلا کرد تا به تصویب برساند این قطعنامه را و این هم پرونده سیاه دیگری از آمریکا علیه ملت ایران است.
 
امام جمعه موقت تهران همچنین با تاکید بر اینکه بیشترین بها را ایران به زن داده است؛ اینجا زن، زندگی، آزادی وجود دارد. آزادی واقعی اینجاست، ‌افزود: آنچه آمریکا تحریک می‌کند بردگی است، آزادی نیست. آمریکا زن برده می‌خواهد که هویتش را از دست داده باشد. زنی که همه فرهنگش فرهنگ بردگان باشد. تنها در نظام اسلامی است که زندگی بانوان زندگی شرافتمند انسانی است.
 
همچنین تصویب قطعنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که به روال چند سال گذشته به پیشنهاد کانادا و با حمایت کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی مطرح شد، واکنش سخنگوی وزارت خارجه را در پی داشت.
 
ناصر کنعانی این قطعنامه را منعکس کننده دورویی و نفاق بانیان آن و فاقد مشروعیت و اعتبار دانست و افزود: رویکرد ریاکارانه بانیان این قطعنامه در استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران مصداق بارز سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته بینانه سیاسی دانست.
 
وزارت امور خارجه ایران هم در پاسخ به جمع بندی شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مواضع خصمانه برخی دولت‌های اروپایی بیانیه‌ای منتشر و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به کلیشه‌های دوگانه و منفی که به‌عنوان بخشی از کارزار برخی از دولتها طی دهه‌های گذشته برای بدنام کردن ایران ساخته شده، در حمایت و ارتقای حقوق بشر ثابت قدم است.
 
دربار افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر با عنوان «بانک مرکزی می‌تواند ترمز دلار را بکشد؟» هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.
 
در ابتدای این گزارش آمده است که به باور برخی از کارشناسان، «تورم»، «ناآرامی‌ها» و عملکرد «بانک مرکزی» در بازار ارز سه عامل تاثیرگذار در افزایش سرسام‌آور قیمت دلار است؛ عواملی که با چاشنی «تدبیر» حل شدنی است.
 

واکنش کاردار ایران در لندن به استانداردهای دوگانه اروپا و آمریکا درباره حقوق بشر و زنان

کاردار سفارت کشورمان در انگلیس به استانداردهای دوگانه اروپا و آمریکا درباره حقوق بشر و زنان واکنش نشان داد. «مهدی حسینی متین» با اشاره به اظهارات جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس که گفته است «سعودی‌ها علیرغم نگرانی‌های حقوق بشری، شریک استراتژیک ما هستند» در توییتی نوشت: «با استانداردهای دوگانه و اقدامات حقوق بشری آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و پیروانش، ایران و زنان دلیر ایرانی تاوان استقلال را در داخل و خارج از کشور می پردازند. فقط به موارد نقض حقوق بشر در متحدان به اصطلاح نزدیک آنها در منطقه نگاه کنید تا واقعیت‌ها را درک کنید.»
 
کاردار کشورمان در لندن در توییتی دیگر نوشت: «طعنه آمیز است که ایالات متحده و متحدانش می‌خواستند با بیرون کردن ایران از کمیسیون مقام زنان سازمان ملل، مقام و حقوق بشر و زنان را در ایران و در سراسر جهان ارتقا دهند.»
 

وزارت خارجه سوریه: حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، ناقض مفاد منشور این سازمان است

وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد که تصمیم برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، ناقض مفاد منشور و سازوکارهای قانونی کار این سازمان بین المللی است. به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه «سانا» وزارت امور خارجه و مهاجران  این کشور در حساب توئیتری خود در این ارتباط نوشت: «سیاست زدگی، معیارهای دوگانه، ریاکاری و نقض مفاد منشور و سازوکارهای قانونی کار سازمان ملل متحد، مبنای اقدام آمریکا برای اتخاذ تصمیم برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل است که کرسی خود را از طریق انتخابات دموکراتیک به دست آورد.»
 
فراکسیون زنان مجلس با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد

لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن حرکت ظالمانه است

فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای، لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را یک حرکت بدعت‌گونه و ظالمانه دانست و تاکید کرد که باید آمریکا و غرب به افکار عمومی جهانی پاسخ‌گو باشند. به گزارش ایسنا، متن بیانیه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
 
«باسمه تعالی؛ یکی از مسائل قابل تأمل تاریخ معاصر که متأسفانه کشورهای امپریالیستی آن را به شکلی جدی در ساختار سلطه نظام بین‌الملل نهادینه کرده‌اند، این است که صاحبان سلاح‌های کشتار جمعی که بزرگ‌ترین زندان‌های طول تاریخ جهان را اداره می‌کنند، کشورهایی که در آن‌ها میان سفیدپوست‌ها و رنگین‌پوست‌ها تبعیض بیداد می‌کند، امروز داعیه دفاع از حقوق بشر دارند و در این میان کشوری که خود قربانی تروریسم و تحریم‌های ظالمانه آن‌هاست را ناقض حقوق بشر می‌دانند.
 
کشورهای غربی در حالی دفاع از حقوق زنان را در بوق و کرنا کرده‌اند که طبق آمار و براساس گزارش‌های بین‌المللی، خود بزرگ‌ترین ناقض حقوق زنان هستند. این کشورها در یک حرکت کاملاً سیاسی و به نام دفاع از حقوق زنان، به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن پایان دادند. این در حالیست که وضعیت زنان در ایران به روایت آمار در حوزه های مختلف ارتقا یافته است؛ به ویژه در زمینه آموزش و بهداشت شاهد وضعیتی قابل توجه و مثبت هستیم.
 
در جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای نخست انقلاب اسلامی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مؤثری برای رشد و بهبود وضعیت تحصیلی و سلامت توجه ویژه به زنان و دختران مشخص انجام شد و امروز شاهد به ثمر نشستن این برنامه‌ریزی هستیم.
 
زنان تحصیل‌کرده ما که بخش قابل توجهی از کرسی‌های دانشگاهی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند، فعالیت‌های خود را در عرصه دانش‌بنیان‌، کارآفرینی و تعاونی‌های مبتنی بر دانش آغاز کرده‌اند و شاهد اثرگذاری بیش از پیش ایشان در عرصه عمومی هستیم.
 
علاوه بر این، ساختارسازی‌های مؤثر مرتبط با زنان پس از انقلاب اسلامی، توجه ویژه به زنان در برنامه‌های توسعه و قانون‌گذاری‌های مرتبط با زنان همگی گویای توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به این امر مهم است. ضمن آن‌که جمهوری اسلامی ایران تاکنون سعی داشته تعامل مثبت و سازنده‌ای با نهادهای بین‌الملل مبتنی بر زیست‌بوم فرهنگی و مذهبی خود داشته باشد و حسن نیت خود را به اثبات رسانده است.
 
به همین جهت، لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن که خارج از قاعده و با یک رفتار کاملاً سیاسی توسط آمریکا و کشورهای اروپایی که خود بیشترین نقش را در استثمار زنان و کالایی‌شدن آن‌ها دارند، صورت گرفته، یک حرکت بدعت‌گونه و ظالمانه است. قطعاً آمریکا و غرب که خود، مجری سیاست‌های غیرانسانی رژیم کودک‌کش صهیونیستی هستند، باید به افکار عمومی جهانی پاسخ‌گو باشند.»
 

مرندی: ایران جایی در هیأت بین‌المللی که اعضایش حامی تروریسم وهابی هستند ندارد

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در پیامی به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل واکنش نشان داد. «سید محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در واکنش به اظهارات لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل، در صفحه توییترش نوشت: ایران هیچ‌جایی در یک هیأت بین‌المللی ندارد که اعضای آن از تروریسم وهابی در دهه ۸۰ و ۹۰ [میلادی] در افغانستان حمایت مالی کردند. ایران نباید با رژیم‌هایی یک جا بنشیند که از تروریسم وهابی در سوریه و عراق حمایت مالی می‌کنند.
 
مرندی افزود: ایران باید از هیات‌هایی که در قبال نسل‌کشی در یمن سکوت می‌کنند، دوری کند. این‌ها باعث ضد زن شدن ایران می‌شوند. اظهارات مرندی در واکنش به گفت‌وگوی نماینده آمریکا در سازمان ملل با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» مطرح می‌شود که پس از رأی‌گیری درباره قطعنامه‌ای که خواستار لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل بود، انجام شد.
 
گرینفیلد در این گفت‌وگو مطرح کرد که «امروز نشان دادیم ایران هیچ کاری در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل ندارد که هیأتی بین‌المللی با هدف ارتقا و حمایت از زنان در سراسر جهان است.»
 
در نشست دیروز کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل، قطعنامه حذف ایران از این کمیسیون با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید. دولت آمریکا و متحدان غربی آن به دنبال اتفاقات اخیر در ایران، با مطرح کردن ادعای «نقض حقوق زنان» پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ارائه کرده‌ بودند که خواستار محرومیت ایران از عضویت در این کمیسیون سازمان ملل بود.
 
کمیسیون مقام زن سازمان ملل که مسئول حفظ استانداردها برای حمایت و ارتقای حقوق زنان است در حال تدوین پیشنهادهایی برای اجرای صحیح آنها است. این کمیسیون متشکل از ۴۵ کشور عضو سازمان ملل است که برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند. نمایندگی ایران در کمیسیون در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسید.
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزرات امور خارجه تصویب قطعنامه غیراجماعی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) را اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد کننده رویه‌ای نادرست در این نهاد بین المللی دانست و این اقدام دولت آمریکا را شدیدا محکوم کرد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایران در طول ده سال گذشته (از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون) دو دوره عضو کمیسیون مقام زن بوده و طی انتخابات سال گذشته نیز با آرای حداکثری (۴۳ رأی از  ۵۴ عضو اکوسوک) برای سومین بار عضویت این نهاد را کسب کرده بود، افزود؛ این اقدام مغرضانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاشی برای تحمیل خواسته های سیاسی یکجانبه و نادیده گرفتن رویه انتخابات در نهادهای بین المللی است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اقدام به محروم کردن یک عضو قانونی کمیسیون مقام زن، یک بدعت سیاسی، اعتبار زدائی از این تشکل بین المللی و همچنین ایجادکننده رویه ای یکجانبه برای سوء استفاده‌های آتی از نهادهای بین‌المللی است و مضحک اینکه رژیم جعلی اسرائیل با سوابق سیاه جنایات سازمان یافته علیه ملت مظلوم فلسطین، با حمایت آمریکا و اذنابش عضو کمیسیون مقام زن به شمار می‌رود.
 
کنعانی با اشاره به تلاش‌های گسترده و طولانی مدت آمریکا در بی ثبات سازی ایران و نقش این کشور در نقض فاحش حقوق ملت ایران اظهار داشت: کشوری که خود ناقض بزرگ حقوق ملت و جامعه زنان ایران است و از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون، از هیچ اقدام خصمانه ای علیه حقوق و منافع مردم  ایران دریغ  نکرده، چگونه اکنون داعیه‌دار حمایت از حقوق زنان ایرانی شده است؟ بی تردید آمریکا نمیتواند با سیاه نمائی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، بر نقض گسترده حقوق عامه ملت و خاصه زنان ایران از طریق تحمیل تحریمهای یکجانبه در چند دهه متمادی سرپوش بگذارد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی در حوزه پیشرفت زنان داشته و بدیهی است بعد از این نیز زنان ایران مسیر پیشرفت و ترقی را بر مبنای ارزش های ایرانی اسلامی ادامه خواهند داد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.