آیا کسانی که با اقامت در بومگردی‌ها زندگی بومی را تجربه کردند، پشیمان شده‌اند

بومگردی‌ها از جمله اقامتگاه‌هایی هستند که به‌پاس ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جذابشان، طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند. هزینه اقامت در بومگردی‌ها بسیار به‌صرفه‌تر از هتل‌هاست
سه‌شنبه، 11 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آیا کسانی که با اقامت در بومگردی‌ها زندگی بومی را تجربه کردند، پشیمان شده‌اند

خانه‌های بازسازی شده و تبدیل آن‌ها به اقامتگاه بومگردی

چند سالی می‌شود که بازار سکونت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار داغ شده است و بسیاری از مسافران را به سمت خود جذب کرده است. این اقامتگاه‌ها تفاوت‌های بزرگی از نظر معماری، سرو غذا، هزینه، نحوه ارائه خدمات و... با هتل‌ها و اقامتگاه‌های دیگر دارند.

در کنار تمام ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فرد این اماکن، این سؤال پیش می‌آید که آیا اقامت در آن‌ها برای همه مناسب است؟ آیا کسانی که در اقامتگاه‌های بومگردی سکونت داشته‌اند از تجربه خود پشیمان هستند؟ در ادامه مقاله چنان این مباحث را برای شما باز می‌کنیم که دیگر سؤالی در ذهنتان باقی نماند.

 
تصویر ابتدایی مربوط است به خانه‌های بازسازی شده و تبدیل آن‌ها به اقامتگاه بومگردی
 

آیا اقامت در بومگردی برای شما مناسب است؟

برای پاسخ به سؤال بالا باید تا حد زیادی با اقامتگاه‌های بومگردی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید و بر اساس آن تصمیم بگیرید که آیا این اقامتگاه‌ها برای سکونت شما در مقصد سفرتان مناسب هستند یا نه؛ لطفاً صبر کنید و بعد از شناخت مناسب، تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در این اماکن سکونت داشته باشید یا خیر؟!

اقامتگاه بومگردی چیست؟

اقامتگاه‌های بومگردی در واقع یک‌خانه بسیار بزرگ هستند که چیدمان و حال و هوای خانه کاملاً با آداب‌و‌رسوم، فرهنگ و ویژگی‌های منطقه‌ای آن شهر مطابق است. برای مثال اگر شما اقامتگاه بومگردی یکی از شهرهای جنوب کشور را انتخاب کنید،

حتماً خانه‌هایی با دیوارهای کاهگلی، پشتی‌های زیبا و رنگارنگ ساخته دست بومیان و درخت‌های نخل سر به فلک کشیده مواجه خواهید شد که به طور کامل حال و هوای زندگی افراد جنوبی را برایتان فراهم می‌کند.
 

چرا اقامتگاه بومگردی جالب و منحصربه‌فرد است؟

·         شما هیچ دو اقامتگاه بومگردی مشابهی پیدا نخواهید کرد؛ بومگردی‌ها در هر منطقه‌ای طراحی و ساختمان خاص خود را دارند.

 
آیا کسانی که با اقامت در بومگردی‌ها زندگی بومی را تجربه کردند، پشیمان شده‌اند
مقایسه بومگردی‌های شمال و جنوب کشور

 
·         تمامی غذاهای سرو شده در این اماکن کاملاً محلی هستند؛ پیشنهاد یک صبحانه با نان و تخم‌مرغ محلی به همراه سبزی‌های معطر آن منطقه می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد.

·         در بسیاری از اقامتگاه‌های بومگردی مراسم‌های زیبای منطقه‌ای و محلی اجرا می‌شوند؛ بازه اقامت خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که شاهد این مراسم‌های رنگارنگ، رقص و موسیقی دلنشین محلی باشید.

·         افراد در اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانند ارتباط نزدیکی با یکدیگر بگیرند و احساس راحتی و صمیمیتی که در این اقامتگاه‌ها حکم‌فرماست، بسیار جالب‌توجه است.

·         هزینه‌ای که بابت اقامت در این اماکن می‌پردازید بسیار پایین‌تر از سایر اقامتگاه‌هاست.

·         اگر به تاریخ و معماری سنتی علاقه داشته باشید این اماکن برای شما بهشت محسوب می‌شوند.

·         درست است که این اقامتگاه‌ها، سنتی هستند و طراحی تقریباً قدیمی دارند، اما رعایت نظافت و نکات بهداشتی جزو مهم‌ترین اولویت‌های این اماکن است؛ پس خیالتان از بابت تمیزی اقامتگاه‌های بومگردی راحت باشد.
 

باتوجه‌به موارد گفته شده در سطر‌های بالا می‌توان گفت که اقامتگاه‌های بومگردی برای افراد زیر مناسب هستند:

·         کسانی که دوست دارند تا با آداب‌‌‌ورسوم، غذاهای محلی و فرهنگ منطقه سفرشان آشنا شوند.

·         کسانی که ترجیح می‌دهند تا با هزینه کمتر در اماکن سنتی و به‌دوراز مدرنیته اقامتگاه‌های دیگر سکونت داشته باشند.

·         کسانی که مشکلی با حمام، دستشویی و آشپزخانه مشترک مشکلی نداشته باشند (باز هم تأکید می‌کنیم که بهداشت از مهم‌ترین اولویت‌های اقامتگاه‌های بومگردی است).
·         کسانی که به معماری تاریخی و سنتی ایران علاقه دارند.

اقامتگاه‌های بومگردی چه مزایا و معایبی دارند؟

از جمله مزایای اقامتگاه‌های بومگردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه کم و به‌صرفه
بومگردی‌ها پرسنل زیادی ندارند؛ در نتیجه این مورد موجب کاهش هزینه‌های پرداختی شما برای سکونت در این اقامتگاه‌ها خواهد شد.

کمک به درآمد محلی‌های آن منطقه
بیشتر اقامتگاه‌های بومگردی توسط مردمان محلی هر منطقه طراحی و ساخته می‌شوند. وقتی که شما این اماکن را برای سکونت انتخاب می‌کنید، در واقع کمک بزرگی به اقتصاد این نظام‌های کوچک مالی کرده‌اید.

امکان خرید از بازارچه‌های محلی
بیشتر اقامتگاه‌های بومگردی در مناطقی دور از مناطق شهرنشین و در طبیعت بنا شده‌اند؛ به همین دلیل شما می‌توانید از بازارچه‌های محلی موجود در اطراف این اقامتگاه‌ها خرید کنید و با این کار به رشد اقتصادی صنایع‌دستی، تولیدات محلی و... کمک کنید. شما می‌توانید سوغاتی‌های منحصربه‌فردی را برای عزیزانتان از این بازارچه‌ها تهیه کنید.

فضای سنتی اما تمیز اقامتگاه
برخلاف تصور عموم، این اقامتگاه‌ها شلوغ و کثیف نیستند و بسیاری از افراد در آنجا احساس راحتی می‌کنند. نظافت و تمیزی از جمله اولویت‌های مهم اقامتگاه‌های بومگردی است.

سرو غذاهای محلی
سرو غذاهای محلی یکی از مزایای بسیار خوشمزه و وسوسه‌انگیز اقامت در بومگردی‌ها است. این غذاها تماماً با مواد غذایی محلی پخته می‌شوند که می‌توانند تجربه‌ای جدید را برای شما به ارمغان بیاورند.


 
آیا کسانی که با اقامت در بومگردی‌ها زندگی بومی را تجربه کردند، پشیمان شده‌اند
غذاهای محلی سرو شده در بومگردی‌ها


حال که با مزایای اقامت در بومگردی‌ها آشنا شدید، بهتر است معایب این اقامتگاه‌ها را هم بدانید تا بتوانید با دیدی باز دست به انتخاب بزنید. از جمله معایب سکونت در اقامتگاه‌های بومگردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعضی از بخش‌های اقامتگاه اشتراکی استفاده می‌شوند
اگر به‌خاطر داشته باشید در ابتدای مقاله نیز گفتیم که این اماکن در واقع خانه هستند که تبدیل به اقامتگاه بومگردی شده‌اند. محل استراحت شما کاملاً شخصی و جدا شده است؛ اما اماکنی مانند دستشویی، حمام و آشپزخانه برای تمامی افراد مشترک است.

دوری از پاساژ‌های بزرگ و مناطق شهری
اغلب اقامتگاه‌های بومگردی در دل طبیعت بنا شده‌اند و به همین دلیل از مراکز خرید بزرگ و مناطق شهری کمی فاصله دارند.

اقامتگاه بومگردی برای چه کسانی مناسب نیست؟
اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانند برای بسیاری از افراد مکانی جذاب باشند؛ اما ممکن است اقامت در این اماکن برای گروهی از افراد کمی دردسرساز باشد. برای مثال اگر شما نوزاد یا کودکی نوپا داشته باشید، ممکن است هر لحظه به تجهیزات آشپزخانه نیاز پیدا کنی

اما در اقامتگاه‌های بومگردی، آشپزخانه کمی دورتر از محل اقامت شماست؛ بنابراین ممکن است برای استفاده از آن به مشکل بخورید.

بعضی از افراد ممکن است با استفاده از پتو و ملحفه‌هایی که مال خودشان نیست مشکل داشته باشند؛ البته اگر پتو و ملحفه‌های موردنیاز خودتان را ببرید، این مشکل حل می‌شود. اقامتگاه‌های بومگردی برای افرادی که به معماری سنتی علاقه ندارند و ترجیح می‌دهند که در محیط‌های مدرنیزه‌تری سکونت داشته باشند، مناسب نیست.

این اقامتگاه‌ها از مراکز خرید بزرگ مثل پاساژ‌ها فاصله دارند؛ در نتیجه کسانی که عادت دارند در سفرهایشان از فروشگاه‌های بزرگ خرید کنند، ممکن است کمی به مشکل بربخورند.

اقامتگاه بومگردی، به‌صرفه و منحصربه‌فرد

بومگردی‌ها از جمله اقامتگاه‌هایی هستند که به‌پاس ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جذابشان، طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند. هزینه اقامت در بومگردی‌ها بسیار به‌صرفه‌تر از هتل‌ها و اقامتگاه‌های دیگر است و معماری سنتی این اماکن تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای شما به ارمغان می‌آورد.

فضای خوابیدن، استراحت و سکونت شما کاملاً مجزا از دیگر افراد است؛ اما بخش‌های دیگر مانند دستشویی، حمام و آشپزخانه به‌صورت اشتراکی با افراد دیگر استفاده می‌شود. افرادی که کودک نوپا و نوزاد دارند و یا نسبت به وسایل اقامتگاه‌ها حساس هستند ممکن است در هنگام اقامت در بومگردی‌ها دچار مشکل شوند.

بومگردی‌ها از مراکز خرید بزرگ دور هستند؛ اما بازارچه‌های محلی زیادی در اطرافشان وجود دارد. تجربه اقامت در بومگردی‌ها می‌تواند برای بیشتر افراد جذاب و جالب باشد؛ اما در نهایت این شما هستید که بر اساس شرایطتان برای سکونت در اقامتگاه بوم گردی تصمیم خواهید گرفت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.