چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما موثراند؟

خطوط هوایی از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای تنظیم قیمت‌ها در پاسخ به تقاضا استفاده می‌کنند که می‌تواند به سرعت تغییر کند.
سه‌شنبه، 16 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما موثراند؟
شاید فرایند خرید بلیط هواپیما آسان باشد، اما انتخاب این که چه زمانی این بلیط را بخرید چندان هم ساده نیست. عوامل متعددی می‌تواند بر قیمت بلیط هواپیما تاثیر بگذارد. برای این که بتوانید یک بلیط هواپیما مناسب پیدا کنید لازم است بدانید چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما موثراند. در ادامه این نوشته برخی از رایج‌ترین این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم.
 

میزان عرضه و تقاضا

این شاید مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت بلیت هواپیما باشد. اگر تقاضای زیادی برای مسیر یا زمان خاصی از سال وجود داشته باشد، قیمت‌ها بالاتر خواهد بود. برعکس، اگر تقاضای کمی برای یک مسیر یا زمانی از سال وجود داشته باشد، قیمت‌ها پایین‌تر خواهد بود.

خطوط هوایی از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای تنظیم قیمت‌ها در پاسخ به تقاضا استفاده می‌کنند که می‌تواند به سرعت تغییر کند. قیمت بلیط هواپیما بسته به فصل سال می‌تواند متفاوت باشد. فصل‌های اوج سفر مانند تابستان و تعطیلات به دلیل افزایش تقاضا، قیمت‌های بالاتری دارند. برعکس، دوره‌های کم گردشگر می‌تواند هزینه کمتری داشته باشد.

زمان رزرو بلیط

زمان رزرو بلیط هواپیما نیز می‌تواند بر قیمت بلیط تأثیر بگذارد. به طور کلی، هرچه زودتر بلیط خود را رزرو کنید، احتمالا قیمت آن پایین‌تر خواهد بود. با نزدیک شدن به تاریخ حرکت و کاهش دسترسی، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. با این حال، خطوط هوایی همچنین ممکن است بلیط لحظه آخری را برای پر کردن صندلی‌های فروخته نشده ارائه دهند، بنابراین بررسی قیمت‌ها نزدیک به تاریخ پرواز ارزشش را دارد.
 

مدت زمان پرواز

 طول پرواز و تعداد توقف‌ها نیز می‌تواند بر قیمت بلیط شما تأثیر بگذارد. پروازهای مستقیم معمولا گران‌تر از پروازهای با توقف هستند و پروازهای طولانی‌تر می‌توانند گران‌تر از پروازهای کوتاه‌تر باشند. علاوه بر این، مسیرهای خاصی ممکن است محبوبیت بیشتری داشته باشند یا تقاضای بیشتری داشته باشند و در نتیجه قیمت‌های بالاتری به همراه داشته باشند. به هنگام خرید اینترنتی بلیط هواپیما باید به مدت زمان سفر هم دقت داشته باشید.
 

کلاس خدمات

کلاس خدماتی که انتخاب می‌کنید نیز می‌تواند بر قیمت بلیط شما تأثیر بگذارد. بلیط‌های درجه یک و بیزینس معمولا گران‌تر از بلیط‌های اکونومی هستند. با این حال، برخی از خطوط هوایی گزینه‌های اقتصادی ممتاز را ارائه می‌دهند که می‌توانند ارزان‌تر از بلیط‌های اقتصادی استاندارد باشند. البته اگر این صندلی‌ها را به صورت بلیط چارتر تهیه کنید تفاوتی در خدمات دریافتی شما ایجاد نمی‌کند.


 
چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما موثراند؟
 
 

مالیات و هزینه‌های جانبی

بلیط هواپیما مشمول هزینه‌ها و مالیات‌های مختلفی است که می‌تواند بر هزینه کلی بلیط شما بیفزاید. این موارد می‌تواند شامل مالیات بر بلیط هواپیما، هزینه اضافی سوخت، هزینه اضافه‌بار چمدان و سایر موارد اضافی باشد. قبل از رزرو بلیط هواپیما حتما قیمت نهایی را بررسی کنید تا از هرگونه غافلگیری جلوگیری شود.
 

چه زمانی بلیط هواپیما در ایران گران می‌شود؟

قیمت بلیط هواپیما در ایران بسته به عوامل مختلفی مانند زمان سال، مقصد و ایرلاین می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، چند دوره وجود دارد که بلیط هواپیما در ایران گران‌تر می‌شود:
  • فصل پیک سفر: در فصل اوج سفر که معمولاً مصادف با ماه‌های تابستان و تعطیلات اصلی (نوروز) است، تقاضا برای سفر هوایی در ایران بیشتر می‌شود و در نتیجه قیمت بلیط هواپیما بالاتر می‌رود.
  • رزرو لحظه آخری: با بلیط لحظه آخری نیز می‌تواند منجر به قیمت‌های بالاتر شود، زیرا خطوط هوایی اغلب برای رزرو لحظه آخری حق بیمه دریافت می‌کنند.
  • آخر هفته‌ها: بلیط هواپیما اغلب در آخر هفته‌ها گران‌تر است، به خصوص برای مسیرهای محبوب.
  • رویدادها یا جشنواره‌های مهم: اگر رویداد یا جشنواره بزرگی در شهر خاصی برگزار شود، احتمالاً قیمت بلیط هواپیما به آن مقصد بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال سفر به شیراز در روز جشن حافظ هزینه بالایی خواهد داشت.
توجه به این نکته ضروری است که این عوامل همیشه صادق نیستند و قیمت‌ها بسته به شرایط خاص می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین، همیشه ایده خوبی است که قیمت‌ها را در خطوط هوایی مختلف مقایسه کنید و از قبل رزرو کنید تا بهترین بلیط ممکن را داشته باشید.


 
چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما موثراند؟
 

چه زمانی قیمت بلیط هواپیما در مناسب‌ترین حالت خود است؟

بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما بسته به عوامل مختلفی مانند مقصد، زمان سال و عوامل دیگر متفاوت است. با این حال، در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که ممکن است به شما در صرفه‌جویی در هزینه در پرواز بعدی کمک کند.

به طور کلی، هرچه زودتر بلیط خود را رزرو کنید، بهتر است. خطوط هوایی تمایل دارند حدود ۱۱ ماه قبل صندلی‌های خود را برای فروش بگذارند و قیمت‌ها در طول چند ماه ابتدایی فروش پایین‌تر است.
در مورد تاریخ‌های سفر خود انعطاف‌پذیر باشید. اگر می‌توانید، سعی کنید در زمان‌های کم پیک، مانند اواسط هفته سفر کنید. زیرا قیمت‌ها نسبت به تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات کمتر است. همچنین از رزرو در دوره‌های اوج سفر خودداری کنید. قیمت‌ها در دوره‌های اوج سفر مانند تعطیلات و رویدادهای مهم بیشتر می‌شوند.

بلیط لحظه آخری را بررسی کنید. گاهی اوقات، خطوط هوایی ممکن است پیشنهادهای لحظه آخری را برای پر کردن صندلی‌های خالی ارائه دهند.

توجه به این نکته مهم است که هیچ روشی برای یافتن ارزان‌ترین بلیط هواپیما وجود ندارد. قیمت‌ها می‌توانند بر اساس عوامل مختلفی در نوسان باشند، بنابراین همیشه بهتر است قبل از خرید، قیمت‌های خطوط هوایی مختلف را بررسی کنید.

اگر نگران این هستید که لازم است زمان زیادی را صرف جستجو در سایت‌های مختلف کنید، نیازی به نگرانی نیست! در ادامه متوجه دلیل این موضوع می‌شوید.
 

چطور بلیط هواپیما ارزان پیدا کنیم؟

برای اینکه بتوانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما را پیدا کنید نیاز به جستجوی آنلاین دارید. پیدا کردن چنین بلیطی به صورت حضوری ممکن نیست. شما نمی‌توانید تمام آژانس‌های مسافرتی شهر را در این ترافیک به دنبال بلیط مناسب بگردید. در واقع یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های خرید اینترنتی بلیط هواپیما راحتی است. شما می‌توانید پرواز خود را از هر نقطه با اتصال به اینترنت، در هر زمانی از روز یا شب رزرو کنید. این می‌تواند در زمان و تلاش شما در مقایسه با مراجعه به آژانس مسافرتی یا تماس با خط خدمات مشتریان یک شرکت هواپیمایی صرفه جویی کند.

پلتفرم‌های رزرو آنلاین اغلب در مقایسه با تهیه بلیط هواپیما از طریق روش‌های دیگر (تلفن یا حضوری) قیمت‌های کمتری دارند. علاوه بر این، موتور جستجوی سفرمارکت هم امکان مقایسه قیمت‌ها در خطوط هوایی مختلف و آژانس‌های آنلاین تامین‌کننده را به شما ارائه می‌دهد و کمک می‌کنند بهترین بلیط را پیدا کنید

هنگام رزرو آنلاین در سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت، می‌توانید به راحتی پروازها را بر اساس ترجیحات خاص خود، مانند زمان حرکت، شرکت هوایی و مدت زمان توقف جستجو کنید. این به شما امکان دسترسی به طیف گسترده‌تری از گزینه‌های پرواز را می‌دهد که ممکن است از طریق آژانس مسافرتی یا خدمات مشتریان هواپیمایی ممکن نباشد.

به طور کلی، خرید آنلاین بلیط هواپیما از بازار خدمات سفر یعنی سفرمارکت می‌تواند راهی مناسب و مقرون به صرفه برای رزرو سفر شما باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.